In
het verleden zijn diverse onderhoudsplannen gemaakt voor de civiele kunstwerken1
in Delft. Om de 5 jaar werd op basis van een eenmalige inspectie een 5 jarig
onderhoudsplan en bijbehorende budget vastgesteld. Het laatste onderhoudsplan
dateert uit 1997.
Deze
nota is het eerste beheerplan kunstwerken. Het geeft inzicht in het te beheren
areaal, het huidige gehanteerde onderhoudsniveau en de meerjaren behoefte aan
onderhoud op basis van nu bekende kwaliteitsgegevens.
De
komende jaren wordt toegewerkt naar een completer meerjaren beheerplan.
Hiervoor is het nodig een inhaalslag te maken om alle beheergegevens te
actualiseren en het beheersysteem operationeel te krijgen. Kwaliteits- en
beleidsuitgangspunten uit de nog op te stellen beheersvisie op de openbare
ruimte zijn daarbij eveneens bepalend voor het meerjaren beheerplan.
Uit
inspecties blijkt dat de komende jaren flinke investeringen nodig zijn voor
grootonderhoud. In de binnenstad zijn de komende drie jaar zeker 9 historische
bruggen toe aan vervanging of groot onderhoud en in de wijken Voorhof en
Buitenhof zijn betonnen (voet- en fiets)bruggen toe aan renovatie.
1)In
de gehele nota moet daar waar staat “kunstwerken” gelezen worden “bruggen,
tunnels en geluidsschermen”
Per
1 januari 2004 is het nieuwe Besluit Begrotingen en Verantwoording van kracht
geworden. Als gevolg hiervan moet in de begroting o.a. inzicht worden gegeven
in de financiële consequenties van de onderhouden kapitaalsgoederen. Per
kapitaalsgoed moet daarbij een meerjarig overzicht van de benodigde
onderhoudsbudgetten worden opgegeven en moet tevens de relatie met het
desbetreffende actuele beheerplan worden aangegeven.
Het
doel van een meerjaren beheerplan is duidelijk: het doet uitspraken over de
kwaliteit van de openbare ruimte, de benodigde maatregelen en financiële
middelen.
Die
uitspraken zijn gebaseerd op de areaalgegevens, de actuele technische
onderhoudstoestand en de noodzakelijke maatregelen voor het bereiken van de
afgesproken kwaliteit. Een meerjaren beheerplan beschrijft zowel het dagelijks
en regulier (klein) onderhoud als de geplande (groot) onderhoudsprojecten.
Het
meerjaren beheerplan wordt per beheerdiscipline opgesteld. De geplande
onderhoudsprojecten worden afgestemd op de (onderhouds)projecten in de openbare
ruimte van andere disciplines.
De
kwantitatieve en kwalitatieve areaalgegevens zijn samen met op te stellen
maatregelenpakketten de basis voor het maken van planningen van beheermaatregelen.
Areaalgegevens zijn daarom geen doel op zich maar een middel voor doelmatig en
affectief beheer. Daarbij moet worden aangetekend dat areaalgegevens nooit 100%
actueel, juist en volledig zijn vanwege de cyclische inspecties en verwerken
van revisiegegevens. Voor een effectieve en efficiënte besteding van de
middelen is het gebruikelijk te streven naar een bekendheid van ca. 90% van het
areaal
Het
huidige areaal omvat meer dan 300 bruggen, tunnels, viaducten en
geluidsschermen, zie tabel 1. Hiervan bevinden zich 78 stuks in de
binnenstad.
Functie |
Aantal |
Vaste brug |
Beweegbare brug |
Tunnel/ Viaduct |
Geluids scherm |
Gemid. levensduur |
Voetgangers |
41 |
41 |
|
|
|
25 jr |
Fietser en voetgangers |
148 |
139 |
1 |
8 |
|
25-50 jr |
Verkeer |
114 |
106 |
2 |
2 |
4 |
50-100 jr |
Totaal |
303 |
286 |
3 |
10 |
4 |
|
Tabel
1 Areaal kunstwerken
De
vervangingswaarde van dit areaal wordt ruwweg geschat op ca.
€ 32.000.000,-. Daarvan wordt een groot deel ingenomen door de betonnen
verkeersbruggen, tunnels en viaducten met een lange levensduur.
Naast
het bovengenoemde areaal zijn nog een drietal bruggen over de Schie (de
Hambrug, de Plantagebrug en de Abtswoudsebrug) in beheer en onderhoud bij, en
worden bediend door, de Provincie Zuid-Holland. De daarmee gepaard gaande
kosten drukken echter wel op de onderhoudsbegroting van de gemeente.
Na
2006 zijn aanzienlijke areaaluitbreiding te verwachten ten gevolge van de
eerste opleveringen in de ontwikkelingslocaties VDD-terrein en Harnaschpolder.
Niet
alleen de aantallen maar juist de technische staat van de kunstwerken bepaalt
de planning van beheersmaatregelen.
Jaarlijks
worden, in combinatie met de schouw van de wegen, de bovenzijde van de
brugdekken en de leuningen visueel geïnspecteerd.
Daarnaast
is het gewenst iedere brug om de 5 jaar geheel (brugdek, leuningen, onderbouw
en fundatie) gedetailleerd visueel te inspecteren. Daarvoor moet jaarlijks ca.
1/5 deel van de stad (gemiddeld twee wijken) worden bekeken.
Alle
bruggen zijn in de periode 1996-2000 gedetailleerd geïnspecteerd. De
actualiteit van de gegevens is dus betrekkelijk.
Nieuwe
inspectierondes worden opgestart, te beginnen met de binnenstad.
Het
benodigde budget voor deze inspecties bedraagt ca. € 30.000,- / jaar.
De
inspectiegegevens leiden tot vaststelling van de globale onderhoudstoestand van
een kunstwerk. De onderhoudstoestand kan aanleiding geven tot het maken van een
nader onderzoek en/of tot het nemen van onderhoudsmaatregelen.
Onder
onderhoud wordt verstaan de uitvoering van preventieve dan wel correctieve
maatregelen ten behoeve van het behoud of herstel van de oorspronkelijke
kwaliteiten van de te beheren kunstwerken.
In
het werkproces wordt daarbij onderscheid gemaakt tussen klein (dagelijks)
onderhoud en groot onderhoud.
Klein
onderhoud:
Klein
onderhoud richt zich op het in goede staat houden van kunstwerken.
Daaronder
wordt o.a. verstaan het herstellen van kleine schades, het schoonmaken en
schilderen van leuningen, het reinigen en het aanbrengen/vervangen van
slijtlagen op brugdekken, het vernieuwen van enkele planken in brugdekken. De
maatregelen zijn in het algemeen klein van omvang en worden in het lopende
budgetjaar uitgevoerd.
Direct
onderhoud dat om veiligheidsredenen onmiddellijk moet worden uitgevoerd en ook
het inspecteren, verwerken en onderhouden van de gegevens in het beheerssysteem
en het bedienen van de beweegbare
bruggen behoort tot het klein onderhoud.
Graffiti
wordt niet verwijderd met uitzondering van racistisch getinte leuzen.
Groot
onderhoud:
Groot
onderhoud richt zich op het weer in goede staat brengen van kunstwerken.Daaronder
wordt verstaan het renoveren of vervangen van kunstwerken zodat deze voor een
lange tijd weer voldoen aan hun functionele eisen. Het betreft grootschalige
maatregelen die planmatig worden uitgevoerd.
Van
veel onderhoudsmaatregelen zijn alleen globale kosten bekend. Daarnaast is nog
weinig ervaring opgedaan met reparatie werkzaamheden aan betonnen kunstwerken
om een concreet beeld te vormen van de daarbij benodigde investeringen in de
nabije toekomst.
De
areaalgegevens zijn vastgelegd in een digitaal beheerssysteem.
Het
beheersysteem heeft nu alleen de functie van het digitaal vastleggen van de
kwantitatieve en kwalitatieve areaalgegevens. De kwalitatieve gegevens moeten
leiden tot een algemene aanduiding van het kwaliteitsniveau per kunstwerk. Bij
het huidige beheersysteem is dit nog niet het geval.
Het
beheersysteem genereert nog geen onderhoudsmaatregelen, planningen en
begrotingen. Daarvoor moeten meer gegeven worden vastgelegd zoals het gewenste
detailniveau van de inspecties, leeftijd en levensduur van de kunstwerken en de
onderhoudsmaatregelen en bijbehorende kengetallen.
Bijna
iedere kunstwerk in Delft is uniek. Uit beheeroogpunt is het wenselijk de
kunstwerken te classificeren en te clusteren in groepen volgens de onderstaande
kenmerken:
q
Soort:
·
Brug
vast
·
Brug
beweegbaar
·
Tunnel
·
Viaduct
·
Geluidscherm
q
Gebruiksklassen:
·
Voetgangers
·
Fiets-
voetgangers
·
Verkeersklasse
q
Type
(draagconstructie):
·
Beton-ligger
·
Beton-boog
·
Beton-plaat
·
Hout
·
Steen
·
Staal
·
Overige
Per
groep van kunstwerken kan dan een pakket onderhoudsmaatregelen voor klein
(dagelijks) en groot onderhoud worden vastgesteld met de bijbehorende
kengetallen. De te hanteren kengetallen worden daarbij gebaseerd op
ervaringsgegevens van uitgevoerde en nog uit te voeren werkzaamheden.
Vóór
de begroting 2006 moet het beheerssysteem operationeel zijn. Dit jaar en komend
jaar zullen daarvoor extra inspanningen worden verricht. De kosten hiervoor
worden geraamd op ca. € 40.000,- per jaar. De jaarlijkse kosten voor het
onderhouden van het beheersysteem bedragen ca. € 30.000,-.
Uitgangspunt
voor inspectie en onderhoud is het standaardniveau van de onderhoudskwaliteit.
Het standaardniveau wordt daarbij gedefinieerd als het niveau van onderhoud dat
een functioneel gebruik van de betreffende kunstwerken mogelijk maakt tegen de
laagst maatschappelijke kosten. Het standaardniveau is in feite de minimale
norm waaraan kunstwerken moeten voldoen
Bij
bruggen worden nu de drie onderstaande onderhoudskwaliteiten onderscheiden:
Beeldkwaliteit
Met beeldkwaliteit wordt voornamelijk bedoeld het
aanzicht en netheid van een kunstwerk.
Het standaardniveau betekend dat feitelijk (bijna)
geen onderhoud wordt gepleegd op basis van beeldkwaliteit.
Alleen in de binnenstad wordt een iets hoger standaard
aangehouden voor de beeldkwaliteit. Zo worden o.a. de brugleuningen jaarlijks
schoongemaakt en om de 5 jaar geschilderd.
Technische veiligheid
Uitgangspunt is zolang het gebruik van de kunstwerk
geen gevaarlijke situaties oplevert wordt er geen onderhoud gepleegd.
Meestal wordt hiermee bedoeld het gebruik van b.v.
brugdek of leuning. Deze onderhoudskwaliteit bepaald o.a. hoe snel slijtlagen
worden vervangen of stenen brugdekken worden gerepareerd en gevaarlijke
leuningen worden hersteld.
Hiermee
wordt bedoeld of een kunstwerk nog voldoet aan de technische functionele eisen
die worden gesteld aan b.v. de fundering of de onderbouw.
Dreigt
een kunstwerk niet meer te voldoen aan het standaardniveau dan zal deze worden
vervangen of gerenoveerd. Indien hiervoor onvoldoende financiële middelen
beschikbaar zijn dan kan indien mogelijk het gebruik van het kunstwerk beperkt
worden tot een lagere verkeersklasse. In het ergste geval zal een kunstwerk
volledig worden afgesloten.
Behalve
de technische onderhoudskwaliteit kunnen ook andere kwaliteitsuitspraken en
beleidsuitgangspunten voor de openbare ruimte van belang voor het meerjaren
beheerplan.
Die
kwaliteitsuitgangspunten moeten te vinden zijn in de nog op te stellen algemene
beheervisie over het beheer van de openbare ruimte en in beleidsnota’s op het
gebied van bijvoorbeeld duurzaamheid en mobiliteit.
Voorgesteld
wordt het huidige onderhoudsniveau te handhaven waarbij alleen voor de
binnenstad, wat betreft beeldkwaliteit, een hogere standaard wordt aangehouden.
Het
komt voor dat gezien de ouderdom van een bepaalde wijk een groep bruggen in die
wijk, in een relatief korte periode, aan groot onderhoud toe zijn. Het beheer
maar ook het onderhoudsbudget is daar niet op ingericht.
Uit
inspecties blijkt dat in de wijken Buitenhof en Voorhof de komende jaren
diverse betonnen (voet- en fiets)bruggen toe zijn aan groot onderhoud (o.a.
Mahlerstraat, J. van Lenneppad).
Om
te komen tot een betrouwbare kostenraming voor het groot onderhoud aan deze
groep bruggen stellen wij voor om twee bruggen te renoveren. Op basis van deze
ervaring kunnen we de onderhoudsmaatregel en benodigde budgetten vaststellen
voor de overige bruggen uit dezelfde groep.
Deze
gegevens en de in te schatten restlevensduur kunnen dan worden ingevoerd in het
beheerspakket.
In
de binnenstad zijn een 9-tal bruggen (o.a. de Catharijnebrug, de Visbrug, de
Duivelsgatbrug, de Lepelbrug en de Hopbrug) op korte termijn toe aan renovatie
of totale vervanging. Daarnaast is de verwachting dat op middellange termijn
nog meer bruggen toe zijn aan groot onderhoud.
Bij
binnenstadsbruggen spelen behoudens technische ook nog andere randvoorwaarden
een grote rol, zoals het vallen onder beschermd stadsgezicht en/of monumentenwet
en het (her)gebruik van kostbare materialen om het oorspronkelijke aanzicht te
bewaren. Dit leidt vaak tot moeilijk voorspelbare kosten.
Recent
zijn in de binnenstad Mauriciusbrug en de Poelbrug vervangen. Op basis van deze
en toekomstige ervaringen zullen onderhoudsmaatregelen, de bijbehorende kosten
en de termijnen van uitvoering worden bepaald.
Eind
jaren ’80 is een deel van de verkeersbruggen in de binnenstad gerenoveerd. De
stenen boogbruggen zijn daarbij vervangen door een betonnen constructie met een
stenen bekleding. De indertijd gekozen oplossing leidt nu tot
onderhoudsproblemen welke tot uiting komen aan de deklaag en de toog. Deze
“ontwerp fouten” vergen nu dan ook een andere technische oplossing. De omvang
van de te verwachten maatregelen en kosten zullen in kaart worden gebracht door
enkele bruggen te herstellen.
Het
viaduct M. Nijhofflaan zal in het kader van de reconstructie en aansluiting op
de Provincialeweg versterkt/aangepast moeten worden. Daarnaast is het viaduct
ook toe aan groot onderhoud.
De
jaarlijkse behoefte aan klein onderhoud wordt geheel gedekt uit het beschikbare
budget voor klein onderhoud, en is gebaseerd op ervaringsgegevens.
In
tabel 2 wordt een overzicht gegeven van de meerjaren behoefte kunstwerken voor
dit jaar en de komende 3 jaar, inclusief de geplande maatregelen.
|
2004 |
2005 |
2006 |
2007 e.v. |
|
Werkzaamheden |
Meerjaren behoefte
administratieve posten en klein onderhoud kunstwerken |
||||
Administratieve posten
algemeen |
€ 30.000 |
€ 30.000 |
€ 30.000 |
€ 30.000 |
|
Kapitaalslasten |
€ 313.877 |
€ 312.641 |
€ 302.476 |
€ 292.302 |
|
Provincie bediening Schie
bruggen |
€ 235.919 |
€ 245.355 |
€ 255.170 |
€ 265.376 |
|
Provincie onderhoud Schie
bruggen |
€ 55.850 |
€ 51.600 |
€ 37.350 |
€ 38.100 |
|
Inspecties |
€ 30.000 |
€ 30.000 |
€ 30.000 |
€ 30.000 |
|
Overig klein onderhoud |
€ 125.319 |
€ 125.319 |
€ 125.319 |
€ 125.319 |
|
Beheersysteem operationeel
maken |
€ 40.000 |
€ 40.000 |
|
|
|
Beheerplannen |
€ 96.423 |
€ 96.024 |
€ 95.968 |
€ 95.938 |
|
Totaal klein onderhoud /
adm posten |
€ 927.388 |
€ 930.939 |
€ 876.283 |
€ 877.035 |
|
|
|||||
Kunstwerk |
Maatregel |
Meerjaren behoefte groot
onderhoud kunstwerken |
|||
Houten bruggen |
Vervangen brugdek |
€ 50.000 |
€ 50.000 |
€ 50.000 |
€ 50.000 |
Schie bruggen |
|
€ 20.000 |
€ 15.000 |
|
|
J.v.Lenneppad |
Betonherstel |
€ 25.000 |
|
|
|
Mahlerstraat |
Betonherstel |
|
€ 25.000 |
|
|
Duyvelsgatbrug (Kantoorgracht – Nieuwe
Plantage) |
Geheel vernieuwen |
€ 400.000 |
|
|
|
Catharijnebrug (Oosteinde – Zuiderstraat) |
Nader onderzoek (toog laat los) indien
geheel vernieuwen |
€ 25.000 |
€ 500.000 |
|
|
Visbrug (Voorstraat – Visstraat) |
Gietijzeren brug opnieuw opbouwen |
|
|
€ 300.000 |
|
Hopbrug (Oosteinde – Hopstraat) |
Geheel vernieuwen |
|
€ 250.000 |
|
|
Brandpoortbrug (Vlamingstraat –voetbrug
halverwege) |
Geheel vernieuwen |
€ 50.000 |
|
|
|
Rietveld (Voetbrug halverwege) |
Geheel vernieuwen |
|
|
€ 100.000 |
|
Lepelbrug (Nieuwe Plantage – Wateringseweg) |
Aanpassing brugdek |
€ 300.000 |
|
|
|
Hof van Delftbrug (Voorstraat – Choorstraat) |
Vernieuwen brugdek |
|
|
€ 75.000 |
|
St. Jacobsbrug (Koornmarkt – Breestraat) |
Vernieuwen brugdek |
€ 50.000 |
|
|
|
Sebastiaansbrug |
Betonherstel |
|
|
|
n.b. |
Viaduct M. Nijhofflaan |
Betonherstel |
|
|
|
€ 200.000 |
Voetbrug over
Provincialeweg |
Betonherstel |
|
|
n.b. |
n.b. |
Geluidscherm Kruithuisweg |
Coating vervangen |
|
|
|
n.b |
Diverse |
Overig onvoorzien |
€ 50.000 |
€ 50.000 |
€ 50.000 |
€ 50.000 |
Totaal groot onderhoud |
€ 970.000 |
€ 890.000 |
€ 575.000 |
n.b. |
|
Totaal onderhoud
|
€ 1.897.388 |
€ 1.820.939 |
€ 1.451.283 |
n.b. |
Tabel
2 Meerjaren uitvoeringsplanning onderhoud kunstwerken (alle bedragen excl. BTW
en incl. apparaatkosten)
Jaarlijks
zal in de programmabegroting (paragraaf onderhoud kapitaalsgoederen) worden
aangegeven welke kunstwerken de komende 3 jaren groot onderhoud behoeven en
welke extra financiële middelen daarvoor nodig zijn.
Op
basis van de beheersmaatregelen, kengetallen en meerjarenplanning kunnen de
jaarlijks benodigde budgetten worden vastgesteld.
Het
onderhoud wordt gefinancierd uit de onderhoudbegroting bruggen en tunnels en
voorheen uit een jaarlijks terugkerend krediet. Het jaarlijks terugkerend krediet
werd daarbij expliciet gebruikt voor de financiering van renovatie en
vervanging van de binnenstadsbruggen. De grootte van het jaarlijks beschikbare
krediet bedroeg in 2003 € 180.405,- excl. BTW. Ingaande begrotingsjaar
2004 wordt dit krediet om gezet in structureel onderhoudsgeld voor groot
onderhoud aan kunstwerken.
De
onderstaande tabel geeft de huidige primaire onderhoudbegroting bruggen en
tunnels 2004 weer.
Post |
Begroting 2004 |
Administratieve
posten |
€ 7.458 |
Klein
onderhoud |
€ 125.319 |
Bediening
beweegbare bruggen over de Schie (Provincie ZH) |
€ 175.035 |
Totaal
klein onderhoud |
€ 307.812 |
Groot
onderhoud |
€ 264.113 |
Beheerplannen |
€ 96.423 |
Kapitaalslasten |
€ 313.877 |
Totaal
groot onderhoud |
€ 674.413 |
Totaal
bruggen en tunnels |
€ 982.225 |
Jaarlijks
krediet |
€ 181.000 |
Totaal
budget |
€1.163.225 |
Tabel
3 Begroting bruggen en tunnels (alle bedragen excl. BTW en incl.
apparaatkosten)
De
jaarlijks beschikbare budgetten voor groot onderhoud zijn te klein om een
kunstwerk volledig te renoveren of te vervangen. Op basis van een meerjaren
uitvoeringsplan is in de programmabegroting 2004 (blz. 127) € 2.000.000,-
gereserveerd uit de Algemene Reserves van het Grondbedrijf, voor de jaren 2005,
2006 en 2007 e.v., voor groot onderhoud aan bruggen.
In
de zomernota 2003 is indertijd € 115.000,- gereserveerd om het probleem
van onderhoud aan de bruggen in kaart te brengen. Voorgesteld wordt dit bedrag
in 2004 aan te wenden om enkele bruggen met problemen aan dek en beton te
herstellen om zo mede met de opgedane ervaringen te komen tot een
meerjarenplanning voor het onderhoud en financiering van de bruggen.
Om
het geplande onderhoud aan de kunstwerken te kunnen financieren is onderstaand
dekkingsvoorstel gemaakt.
Jaar van uitvoering |
2004 |
2005 |
2006 |
2007 e.v. |
Klein
onderhoud en administratieve posten |
€ 927.388 |
€ 930.939 |
€ 876.283 |
€ 877.035 |
Groot
onderhoud |
€ 970.000 |
€ 890.000 |
€ 575.000 |
n.b. |
Raming
uitvoering onderhoud kunstwerken |
€ 1.897.388 |
€ 1.820.939 |
€ 1.451.283 |
n.b. |
|
|
|
|
|
Onderhoudsbegroting |
€ 982.225 |
€ 979.691 |
€ 969.153 |
€ 957.680 |
Krediet
2004 (wordt structureel onderhoudsgeld) |
€ 181.000 |
€ 181.000 |
€ 181.000 |
€ 181.000 |
Budgetoverheveling
* |
€ 377.000 |
|
|
|
Reservering
in zomernota 2003 |
€ 115.000 |
|
|
|
Krediet
2002 |
€ 168.435 |
|
|
|
Krediet
2003 |
€ 180.405 |
|
|
|
Budgetoverheveling
2004-2005 |
-€ 106.677 |
€ 106.677 |
n.b. |
n.b. |
Reservering
in algemene reserves grondbedrijf |
|
€ 500.000 |
€ 500.000 |
€ 1.000.000 |
Totaal
dekking onderhoud kunstwerken |
€ 1.897.388 |
€ 1.767.368 |
€ 1.650.153 |
n.b. |
Verschil |
€ 0 |
-€ 53.571 |
€ 198.870 |
n.b. |
Tabel 4 Dekkingsvoorstel
onderhoud kunstwerken 2004, 2005, 2006 en 2007 e.v. (alle bedragen excl. BTW)
Voor de met een * aangemerkte posten is aangenomen dat een budgetoverheveling
van 2003 naar 2004 akkoord is.
Voor 2004 lijkt voldoende financiële dekking
voorhanden. Daarbij moet worden aangetekend dat is aangenomen dat een
budgetoverheveling naar 2004 wordt toegestaan en dat de restantkredieten 2002
Vernieuwen bruggen en 2003 Vernieuwen bruggen, na omzetting naar budget, kunnen
worden ingezet als dekking voor het beheerplan.
Zoals
is vastgesteld in de programmabegroting 2004 (blz. 127) worden vanaf 2005 extra
financiële middelen aangewend uit de reserveringen in de Algemene Reserves van
het Grondbedrijf voor het jaar 2005.
Daarnaast wordt voorgesteld het dekkingsoverschot
van 2004 middels een budgetoverheveling aan te wenden ter dekking van het
tekort in 2005. Het is de verwachting dat het resterende tekort voor 2005 wordt
kan worden opgelost lopend het boekjaar.
Voor de jaren 2006 lijkt vooralsnog voldoende
dekking aanwezig om aan de geplande behoefte te kunnen voldoen.
·
Er
is geen actueel meerjaren beheerplan kunstwerken (voorheen bruggen en tunnels).
·
Er
worden jaarlijks een visuele inspecties van brugdek en leuning uitgevoerd.
Gedetailleerde visuele inspecties hebben na 2000 niet meer plaatsgevonden.
·
Het
beheersysteem bevat alleen kwantitatieve en kwalitatieve areaalgegevens maar
genereert nog geen onderhoudsmaatregelen, planningen en begrotingen
·
Er
is onvoldoende structurele ervaring met bepaalde schade gevallen.
·
Er
zijn komende jaren grote investeringen nodig tbv groot onderhoud aan
kunstwerken.
Om
te komen tot een volledig meerjaren beheerplan en om de behoefte aan onderhoud
voor 2004 en 2005 te kunnen realiseren, wordt voorgesteld om:
·
Het
huidige onderhoudsniveau te handhaven waarbij alleen voor de binnenstad, wat
betreft beeldkwaliteit, een hogere standaard wordt aangehouden.
·
Jaarlijks
één vijfde deel van het areaal gedetailleerd te inspecteren.
·
Dit
jaar en komend jaar extra inspanningen
te verrichten zodat voor de begroting 2006
het beheerssysteem operationeel is.
·
Akkoord
te gaan met de uitvoeringsplanning 2004 en 2005.
·
Het
dekkingvoorstel voor 2004 en 2005 te aanvaarden.
·
De
extra benodigde financiële middelen voor 2004 ter grootte van € 115.000,-
excl. BTW in de vorm van een krediet aan te wenden zoals gereserveerd in de
zomernota 2003 om het probleem van onderhoud aan de bruggen in kaart te brengen
en hiertoe de 9e begrotingswijziging van het dienstjaar 2004 vast te
stellen.
·
Akkoord
te gaan met de inzet van de restantkredieten 2002 Vernieuwen bruggen en 2003
Vernieuwen bruggen als dekking voor het beheerplan kunstwerken (na omzetting
van de restantkredieten naar budget in de begroting).