Nota
inspraak
Wippolder tweede fase
Gemeente Delft
Vakteam Ruimtelijke ordening
13
mei 2004
Ten
zuidoosten van de oude binnenstad van Delft ligt de wijk Wippolder. Vanaf 1920
is dit gebied ontwikkeld tot woongebied. De woningen tussen Nassaulaan,
Kloosterkade en De Colignystraat zijn in de jaren ’20 en ’30 gebouwd. Deze
woningen zijn verouderd en aan renovatie of vernieuwing toe. De woningen zijn
in bezit van een woningbouwcorporatie.
De
renovatie en nieuwbouw van dit deel van de Wippolder is gepland in twee fasen.
De eerste fase is afgerond in 2000. Ten behoeve van de tweede fase is een
bouwplan ingediend. Dit bouwplan past qua bouwhoogte en functie voor een deel
niet in het vigerende bestemmingsplan. Het verzoek om bouwvergunning behelst
daarom tevens een verzoek om vrijstelling als bedoeld in artikel 19 lid 2 van
de Wet op de Ruimtelijke Ordening. Die vrijstelling moet gebaseerd zijn op een
goede ruimtelijke onderbouwing.
De
ruimtelijke onderbouwing en het bouwplan hebben van 22 maart 2004 tot 19 april
2004 ter inzage gelegen ten behoeve van het indienen van schriftelijke
inspraakreacties. Er zijn geen schriftelijke reacties ingekomen.
Op
5 april 2004 heeft er van 19:00 tot 21:00 een inspraakbijeenkomst
plaatsgevonden in de Immanuëlkerk, Schoemakerstraat 1. Deze avond is bezocht
door 9 belangstellenden, waarvan er 7 de
presentielijst hebben getekend. De mondelinge inspraakreacties zijn in het
onderstaande samengevat en beantwoord.
Verslag
inspraakbijeenkomst 5 april 2004.
Aanwezige belangstellenden: 9, waarvan er 7 de presentielijst
(bijgevoegd) hebben getekend.
Aanwezig van gemeentezijde: S. Hibender (voorzitter), M. van Arendonk
(jurist), A. van de Sande (stedenbouwkundige), N. Grootveld (notuliste), E.
Jense (inspecteur binnendienst)
Tevens aanwezig: H.
Groenewegen en K. Oliemans (Ceres Projecten, namens Vestia) J. Molenaar (architect) en E. Ewalt
(architect).
Om
19:30 is gestart met een openingswoord door projectleider S. Hibender. Hij
heeft de herstructurering van de Wippolder toegelicht. In 2000 is de eerste
fase van de Wippolder afgerond en inmiddels is gestart met de voorbereiding van
de tweede fase, waarvoor er nu een bouwplan ligt. In dit bouwplan wordt ter
plaatse van de Kloosterkade de rooilijn naar achteren geplaatst waardoor het
straatprofiel wordt verbreed en er, vergelijkbaar met de eerste fase, een extra
verdieping kan worden gebouwd. Dit past echter niet in het bestemmingsplan,
waarin maar 3 lagen zijn toegestaan. Tevens wordt er een half-verdiepte
parkeergarage onder de woningen geplaatst en wordt de achtergevelrooilijn
overschreden, waardoor de woningen gedeeltelijk in de bestemming ‘tuin’ worden
gerealiseerd.
Vervolgens
wordt door M. van Arendonk het plan juridisch toegelicht. Zij heeft hierover
een hand-out opgesteld, welke wordt uitgereikt. Voor het bouwplan wordt een
vrijstellingsprocedure opgestart. De ruimtelijke onderbouwing die hiervoor
nodig is wordt onderworpen aan schriftelijke en mondelinge inspraak. Na de
inspraakperiode volgt er een tweede terinzagelegging waarbij er zienswijzen
kunnen worden ingediend. Indien deze worden ingediend vindt er een hoorzitting
plaats, waarna wordt besloten of de vrijstelling wordt verleend. Dit is een B&W
besluit.
Omdat
het een woningbouwproject is dat past binnen het rijksbeleid, zal de provincie
in plaats van art. 19 lid 1 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening artikel 19
lid 2 toepassen. Voor verdere vragen over de juridische procedure kan contact
opgenomen worden met M. van Arendonk via mvarendonk@delft.nl.
J.
Molenaar van Molenaar & Van Winden architecten geeft hierna een presentatie
van het bouwplan.
Na
vragen van insprekers licht H. Groenewegen van Ceresprojecten de
informatieverschaffing van Vestia in aanloop naar de inspraakavond toe.
Na
een korte pauze waarin de maquette van Molenaar & Van Winden architecten
wordt getoond en bekeken, volgt een ronde van mondelinge inspraakreacties.
B.1 Samenvatting
De
Stadskrant waarin de inspraakavond is aangekondigd, wordt niet goed gelezen.
Gevraagd wordt waarom de bewoners niet persoonlijk uitgenodigd zijn.
Antwoord
Conclusie
Deze
reactie heeft niet geleid tot aanpassing van de ruimtelijke onderbouwing.
B2
Er
wordt voorgesteld de oproep voor inspraakavonden ook in de krant op zondag te
plaatsen. Deze krant wordt meer gelezen dan de Stadskrant.
Antwoord
Conclusie
Deze
reactie heeft niet geleid tot aanpassing van de ruimtelijke onderbouwing.
B.3 Samenvatting
De
informatieverschaffing van Vestia ontbreekt volgens inspreker.
Antwoord
Vestia
heeft op 11 september 2003, voorafgaand aan de aanvraag voor een
bouwvergunning, een informatieavond gehouden waarop het volledige plan is
gepresenteerd. Via de kranten en uitnodigingen zijn belangstellenden
uitgenodigd.
De voorlichting door Vestia over de aangekondigde
bouwplannen is echter een ander traject dan de nu aan de orde zijnde
ruimtelijke onderbouwing die nodig is voor het verlenen van de vrijstelling ter
realisering van het bouwplan Wippolder tweede fase. Het plaatsen van de
aankondiging van de terinzagelegging van die ruimtelijke onderbouwing is een
taak van de gemeente.
Conclusie
Deze
reactie heeft niet geleid tot aanpassing van de ruimtelijke onderbouwing.
B.4 Samenvatting
Inspreker
geeft aan dat door de bouwplannen de bezonning in de tuin van St.
Aldegondestraat 74 sterk zal afnemen.
Antwoord
De
verslechtering is dus zeer gering. Bovendien laten de bezonningsdiagrammen zien
dat dit alleen voor de woning aan de St. Aldegondestraat 74 geldt. Voor de
overige bestaande woningen is het bouwplan juist een verbetering ten opzichte
van wat bestemmingsplantechnisch mogelijk zou zijn.
Conclusie
Deze
reactie heeft geleid tot aanpassing van de ruimtelijke onderbouwing, in die zin
dat daaraan bezonningsdiagrammen zijn toegevoegd. Daarnaast is in de
ruimtelijke onderbouwing duidelijker aangegeven dat ook binnen het
bestemmingsplan boven de toegestane bouwhoogte nog een kapverdieping mogelijk
is, waarmee het verschil ten opzichte van het bouwplan minder groot wordt.
B.5 Samenvatting
Opgemerkt
wordt dat door de galerijen aan de achterzijde van de flat de privacy van de
huidige bewoners in de tuinen van de woningen St. Aldegondestraat 46 tot en met
74 verloren zal gaan.
Antwoord
Conclusie
Deze
reactie heeft niet geleid tot aanpassing van de ruimtelijke onderbouwing.
B.6 Samenvatting
Voor
de wijk is de bebouwing naar mening van inspreker te hoog.
Antwoord
Het
overgrote deel van het bouwplan sluit qua bouwhoogte aan op de al bestaande
bebouwing. Alleen de hoek Kloosterkade – De Colignystraat wordt met 14 en 17 meter
hoger dan de bestaande bouw. Een hoogteverschil van 2 tot 3 bouwlagen binnen
een woonwijk is overigens zeker aanvaardbaar. Met name omdat het in dit geval
gaat om een hoeklocatie dicht bij de Schoemakerstraat en gedeeltelijk gelegen
aan de ruimte voor de kerk (met overigens eveneens een bouwhoogte van 14
meter).
Conclusie
Deze
reactie heeft niet geleid tot aanpassing van de ruimtelijke onderbouwing.
B.7 Samenvatting
In
het voorjaar en het najaar is er volgens inspreker nu in de avonduren nog zon
op de woningen en dat zal door de bebouwing verdwijnen.
Antwoord
Conclusie
Deze
reactie heeft geleid tot aanpassing van de ruimtelijke onderbouwing, in die zin
dat daaraan bezonningsdiagrammen zijn toegevoegd.
B.8 Samenvatting
Geadviseerd
wordt de bezonning in de huidige praktijk te bekijken.
Antwoord
Conclusie
Deze
reactie heeft geleid tot aanpassing van de ruimtelijke onderbouwing, in die zin
dat daaraan bezonningsdiagrammen zijn toegevoegd.
B.9 Samenvatting
Gesteld
wordt dat de huizen nummers 74 en 72 op de St. Aldegondestraat fors last zullen
hebben van de nieuwe hoogbouw door de schaduwvorming.
Antwoord
Voor beantwoording van deze reactie wordt verwezen
naar het antwoord onder B.4, B.7 en B.8
Conclusie
Deze
reactie heeft geleid tot aanpassing van de ruimtelijke onderbouwing, in die zin
dat daaraan bezonningsdiagrammen zijn toegevoegd.
B.10 Samenvatting
Men
is het oneens over de voorgestelde afwikkeling van het verkeer, en met name
over het feit dat de entree van de parkeergarage in de St. Aldegondestraat is
gepland. Dit is gevaarlijk voor de kinderen en geeft een vergroting van de
parkeerdruk in de St. Aldegondestraat.
Antwoord
De parkeergarage onder de appartementen is juist
bedoeld om de parkeerdruk in de openbare ruimte te verminderen. De entree van
de parkeergarage bevindt zich op een logische plek, het betreft het
“achterterrein” van de bebouwing aan de Kloosterkade. De entree van het
woongebouw bevindt zich op de hoek De Colignystraat/Kloosterkade. Bezoekers
zullen daarom eerder hier een parkeerplaats zoeken, dan in de St.
Aldegondestraat.
Conclusie
Deze
reactie heeft niet geleid tot aanpassing van de ruimtelijke onderbouwing.
B.11 Samenvatting
Men
heeft angst voor een te grote parkeerdruk door de nieuwbouw op de huidige
parkeerplaatsen.
Antwoord
Er
worden 136 woningen gesloopt en 93 nieuwe woningen gebouwd. Voorts worden er
extra openbare parkeerplaatsen
aangelegd alsmede 26 privéplaatsen. Dit zijn allemaal maatregelen die de
parkeerdruk juist doen dalen ten opzichte van de oude situatie
Conclusie
Deze
reactie heeft niet geleid tot aanpassing van de ruimtelijke onderbouwing.
B.12 Samenvatting
Er
wordt gesteld dat de vastgestelde inrichting van de straat gevaarlijk is voor spelende kinderen.
Antwoord
Conclusie
Deze
reactie heeft niet geleid tot aanpassing van de ruimtelijke onderbouwing.
B.13
Samenvatting
Men
heeft bezwaar tegen de parkeernorm die in het plan gehanteerd wordt. De norm is
gevaarlijk voor spelende kinderen.
Antwoord
De te hanteren parkeernorm heeft ten doel voldoende
parkeerplaatsen in de wijk te hebben. Gevaar voor spelende kinderen zal eerder
ontstaan bij onvoldoende parkeerplaatsen.
Conclusie
Deze
reactie heeft niet geleid tot aanpassing van de ruimtelijke onderbouwing.
B.14
Samenvatting
De
noodzaak voor de hoge bebouwing in de wijk wordt door de inspreker in twijfel
getrokken.
Antwoord
In
feite gaat het bouwplan uit van eenzelfde hoogte als in het bestemmingsplan
mogelijk wordt gemaakt, maar verschilt hierin dat het om rechte bouwblokken
gaat en niet om bouwblokken met een kap. Het bestemmingsplan staat
respectievelijk 9+5 meter kap en 12+5 meter kap toe. Het bouwplan gaat uit van
bouwblokken met een totale hoogte van 14 en 17 meter.
Dat
deze bouwhoogte hoger is dan de al bestaande bebouwing in de wijk klopt, maar
dit hangt samen met een aantal wensen. Ten eerste gaat het hier om een
prominente plek in de wijk, waar de buurt zich profileert aan de
Schoemakerstraat. Daarom is een hoekaccent op deze locatie gewenst. Daarnaast
is er de wens met de herontwikkeling van de wijk voldoende woningen terug te
bouwen. Tenslotte is door het realiseren van een parkeergarage de bouwhoogte
iets verhoogd, maar is dit positief voor de parkeerdruk op straat.
Conclusie
Deze
reactie heeft geleid tot aanpassing van de ruimtelijke onderbouwing, in die zin
dat verduidelijkt is in hoeverre het bouwplan nu daadwerkelijk afwijkt van wat
bestemmingsplantechnisch mogelijk zou zijn.
B.15 Samenvatting
De
extra lagen op de hoekwoningen zijn naar mening van de inspreker te hoog in
vergelijking tot de overige bebouwing.
Antwoord
Voor beantwoording van deze reactie wordt verwezen
naar het antwoord onder B.6 en B.14.
Conclusie
Deze
reactie heeft niet geleid tot aanpassing van de ruimtelijke onderbouwing.
B.16
Samenvatting
Men
heeft bezwaar tegen de ingang van de parkeergarage in de St. Aldegondestraat.
Voorgesteld wordt deze in De Colignystraat te plaatsen wat voor een betere
afwikkeling zal zorgen.
Antwoord
In het Visum computermodel
van Mobiliteit wordt op de Kloosterkade gerekend met 1200 ritten per etmaal en
in de St. Aldegondestraat met 700 ritten per etmaal.
De
in-/uitrit zal in de verkeersafwikkeling ca. 80 ritten per etmaal genereren
(Onderzoek verplaatsingsgedrag CBS / Modelstudie Goudappel en Coffeng). Deze
voertuigbewegingen worden afgewikkeld over de Kloosterkade en de St.
Aldegondestraat. Bij een 50/50 verdeling betekent dit dat de Kloosterkade
en St. Aldegondestraat ieder een 40 tal
ritten krijgt te verwerken. Dit komt neer op 3,3% resp. 5,7% van de etmaalintensiteit
in beide straten.
Deze
uitkomst is een te verwaarlozen aandeel in het geheel van voertuigbewegingen.
Het eventueel verplaatsen
van de in/uitrit naar de Colignystraat wordt daarom als weinig zinvol ervaren.
Deze aanpassing zou immers resulteren in het moeten laten vervallen van een
woning waaraan vanuit het oogpunt van volkshuisvesting een grote behoefte
bestaat.
Conclusie
Deze
reactie heeft niet geleid tot aanpassing van de ruimtelijke onderbouwing.
B.17 Samenvatting
Voorgesteld
wordt één woning in de nieuwbouw weg te laten, wat voor een vrije toegang tot
de parkeergarage zorgt en minder verkeer op de omliggende straten geeft i.v.m.
het huidige éénrichtingverkeer ter plaatsen van de Kloosterkade.
Antwoord
Voor beantwoording van deze reactie wordt verwezen
naar het antwoord onder B.16.
Conclusie
Deze
reactie heeft niet geleid tot aanpassing van de ruimtelijke onderbouwing.
B.18 Samenvatting
Het
hek dat zorgt voor de afsluiting van het achterpad naast de St. Aldegondestraat
46 geeft volgens inspreker geluidsoverlast in de woning en vernielingen. In de
praktijk zal het hek open blijven staan.
Antwoord
Veiligheid
volgens het Politiekeurmerk Veilig Wonen is uitgangspunt geweest bij de
planontwikkeling. De eis die hierbij hoort is: afsluiten van achterpaden.
Geluidsoverlast zal beperkt worden door bouwkundige maatregelen.
Conclusie
Deze
reactie heeft niet geleid tot aanpassing van de ruimtelijke onderbouwing.
B.19 Samenvatting
De
noodzaak voor de afsluiting van het achterpad wordt niet gedeeld door de
buurtbewoners. Nu is er geen overlast van jeugd en dat wordt ook niet verwacht.
Antwoord
Voor beantwoording van deze reactie wordt verwezen
naar het antwoord onder B.18.
Conclusie
Deze
reactie heeft niet geleid tot aanpassing van de ruimtelijke onderbouwing.
B.20 Samenvatting
Men
heeft bezwaar tegen de gehele hoogte van de nieuwbouw en de verschuiving van de
bebouwing naar de bestaande huizen toe.
Antwoord
De
verschuiving van de bebouwing is eigenlijk in gang gezet door de
herstructurering Wippolder eerste fase. Voor het profiel van de Kloosterkade is
het van belang dat deze nieuwe rooilijn wordt doorgezet. Voor verdere
beantwoording van deze reactie wordt verwezen naar het antwoord onder B.6 en
B.14 .
Conclusie
Deze
reactie heeft niet geleid tot aanpassing van de ruimtelijke onderbouwing.
B.21 Samenvatting
Gevreesd
wordt dat de bestaande woningen van binnen erg donker zullen worden door de
schaduwvorming.
Antwoord
Onder
B.4 en B.8 is al aangegeven dat het bouwplan alleen voor de St. Aldegondestraat
74, vergeleken met de bestemmingsplantechnische mogelijkheden, een beperkte
verslechtering oplevert wat betreft de bezonning. De overige woningen in de
straat ondervinden geen hinder van de nieuwbouw.
Conclusie
Deze
reactie heeft geleid tot aanpassing van de ruimtelijke onderbouwing, in die zin
dat daaraan bezonningsdiagrammen zijn toegevoegd.
B.22 Samenvatting
Als
de gehele massa van de nieuwbouw gelijkmatig over het gebouw wordt verdeeld,
verdwijnt volgens inspreker de massaliteit van de hoek.
Antwoord
Als de gehele massa wordt verdeeld over bouwblok,
zal het gebouw juist veel massaler overkomen, dan wanneer er sprake is van
variatie in bouwhoogtes. Bovendien is dit niet zomaar mogelijk, gezien het
onderscheid in woningtypes: eengezinswoningen langs de Colignystraat en appartementen op de hoek
met de Kloosterkade. Deze twee woningtypes zijn niet zomaar te combineren.
Bovendien zou hierdoor de bezonningssituatie voor veel meer woningen een
probleem op gaan leveren.
Conclusie
Deze
reactie heeft niet geleid tot aanpassing van de ruimtelijke onderbouwing.
B.23 Samenvatting
Voorgesteld
wordt de parkeergarage dieper in de grond te plaatsen, zodat er geen extra
verhoging voor nodig is.
Antwoord
Dit
is duurder, vergt langere in- en uitritten en gaat ten koste van het aantal
parkeerplaatsen en is daarom niet ontworpen.
Conclusie
Deze
reactie heeft niet geleid tot aanpassing van de ruimtelijke onderbouwing.
B.24 Samenvatting
Gewezen
wordt op het feit dat de inrit voor de parkeergarage en de ingang naar het
achterpad daarnaast erg krap zijn.
Antwoord
Zowel
de inrit voor de parkeergarage als de ingang naar het achterpad voldoen aan de
norm die daar voor gelden.
Conclusie
Deze
reactie heeft niet geleid tot aanpassing van de ruimtelijke onderbouwing.
B.25 Samenvatting
Het
speelhoekje in de driehoek moet naar de mening van de insprekers toegankelijk
zijn voor alle kinderen en dus niet afgesloten worden door een hek. Deze
locatie bevindt zich in de bestaande nieuwbouw.
Antwoord
Het
speelhoekje betreft de eerste fase van de herstructurering van de Wippolder en
is nu niet aan de orde.
Conclusie
Deze
reactie heeft niet geleid tot aanpassing van de ruimtelijke onderbouwing.
B.26 Samenvatting
De
toerit van de parkeergarage geeft volgens inspreker een vreemde verkeersafwikkeling.
De omweg die het verkeer hiervoor moet rijden, doordat het eenrichtingsverkeer
is, geeft een verkeersdruk op betrekkelijk smalle straten. De toegang had op de
kop geprojecteerd moeten worden door een woning te laten vervallen.
Antwoord
Voor beantwoording van deze reactie wordt verwezen
naar het antwoord onder B.16.
Conclusie
Deze
reactie heeft niet geleid tot aanpassing van de ruimtelijke onderbouwing.
B.27 Samenvatting
Voorgesteld
wordt om onder het plein/speelruimte naast de kerk de parkeergarage te bouwen.
Antwoord
Dit
is geen reële optie. De locatie is te klein om een parkeerkelder te realiseren.
Bovendien zou dit de kwaliteit van het pleintje niet ten goede komen.
Conclusie
Deze
reactie heeft niet geleid tot aanpassing van de ruimtelijke onderbouwing.
B.28 Samenvatting
De
families die nu geconfronteerd worden met veel nadelige gevolgen van het
bouwplan zouden een voorkeursbehandeling moeten krijgen bij het verhuizen
binnen de wijk (CHU/SGP)
Antwoord
Vestia
zal per geval de situatie onderzoeken, maar kan vooraf geen garanties afgeven. Conclusie
Deze
reactie heeft niet geleid tot aanpassing van de ruimtelijke onderbouwing.
B.29 Samenvatting
Gevraagd
wordt wanneer de eerste paal de grond in gaat.
Antwoord
Volgens
de planning zal dat begin 2005 zijn.
Conclusie
Deze
reactie heeft niet geleid tot aanpassing van de ruimtelijke onderbouwing.
Insprekers
tijdens de inspraakbijeenkomst:
-
F.J. Idzes St.
Aldegondestraat 74 2628 HK Delft
-
A. de Boer Plein
Delftzicht 2 2627 CA Delft
-
M. Roelofs St.
Algedondestraat 58 2628 HK Delft
-
T. Dessens St.
Aldegondestraat 56 2628 HK Delft
-
C. en A. van Dijk St.
Aldegondestraat 46 2628 HK Delft
-
H.J. Nolten Cohen
Stuartstraat 36 2628 HS Delft