De
afgelopen tijd is er gewerkt aan de uitwerking van dit bouwplan. Dit heeft geresulteerd in een Definitief
Ontwerp, dat is bijgevoegd als bijlage 1 en hierbij ter goedkeuring wordt
voorgelegd. Op dit veld wordt door Vidomes in samenwerking met Ballast Nedam en
de PCVB een woonzorgcomplex voor senioren gerealiseerd . Tegelijkertijd is een ontwerp gemaakt voor de herinrichting
van de Ezelsveldlaan en de Nieuwelaan. Ook dit ontwerp, dat is bijgevoegd als
bijlage 2, wordt hierbij ter goedkeuring voorgelegd. Kaderstellend voor dit
bouwplan, is het bestemmingsplan Zuidpoort dat in juni 2001 door de
gemeenteraad is vastgesteld.
In
december 2000 heeft het college - met positief advies van de commissie
duurzaamheid - reeds ingestemd met een terreinreservering ten behoeve van de Stichting Vidomes en met de aanstelling van Cees Reijers als ontwerpend architect.
Het
voorliggende plan past binnen het bestemmingsplan Zuidpoort. Een
uitzondering is de meerlaagse glazen
verbinding tegenover de Museumhof. Volgens het bestemmingsplan is tussen de
bouwblokken een verbinding over één
laag toegestaan. Deze bepaling was opgenomen in het bestemmingsplan om tegemoet
te komen aan de functionele eisen van het woonzorgcomplex en tegelijkertijd een
duidelijke scheiding tussen de verschillende bouwblokken te waarborgen. Ter plaatse van de meerlaagse
glazen verbinding is volgens het bestemmingplan geen bebouwing toegestaan.
Aangezien het hier gaat om een doorgang binnen één bouwblok – wat bij het opstellen
van het bestemmingsplan niet was voorzien - is het hier juist van belang is om
voldoende samenhang te creëren. Om deze reden en ten behoeve van het
functioneren van het woonzorgcomplex is door de architect voorgesteld om hier
een meerlaagse glazen verbinding te maken. Door het transparante karakter van
de verbinding en door de terugligging worden het zicht vanuit de
tegenoverliggende appartementen en het zicht vanaf de Zuiderstraat richting Museumhof, niet onacceptabel
beperkt. Voor deze afwijking van het
bestemmingsplan wordt vrijstelling
gevraagd via een artikel 19.3 (WRO)
procedure.
De
parkeerplaatsen voor de woningen worden
gerealiseerd in een ondergrondse
parkeergarage. De parkeernorm bedraagt 1,3 parkeerplaats per vrije sectorwoning en 1 parkeerplaats per sociale huurwoning.
Het
plan is in de verschillende stadia gepresenteerd aan en besproken met de
coördinerend architect en de commissie
Welstand & Monumenten. Beiden hebben zich positief uitgesproken over het
plan.
Het
ontwerp voor de openbare ruimte betreft vooral het openbare gebied rondom de
velden 9 en 10. Veld 9 grenst aan de noordzijde aan de Zuidergracht. Hier
wordt een wandelpad gerealiseerd dat
boven het water hangt. De rand van de overhangende vlonder is gelijk aan de huidige oever. Dit betekent dat het
wateroppervlak wordt vergroot. Het wandelpad is semi-openbaar. Overdag is het
vrij toegankelijk en in de avond kan het worden afgesloten.
Aan
de zuidzijde grenst veld 9 aan de Ezelsveldlaan. De trafo voor het Techniek
Museum wordt verwijderd en
vervolgens geïntegreerd in de nieuwbouw
van veld 9. Door de terugliggende
entree van het woonzorg-complex en het
Techniek Museum, ontstaat hier een bijzondere ruimte die wordt bestraat met een
afwijkend patroon. Door de aanwezige monumentale bomen en door het planten van een aantal grote bomen op het pleintje
voor het Techniek Museum krijgt deze ruimte
een groen karakter. De Ezelsveldlaan
wordt ingericht als fietsstraat met aan beide zijden een breed trottoir.
Aan de noordzijde wordt dit brede trottoir ook gebruikt voor laden en lossen
ten behoeve van het woonzorgcomplex. Voor de fietsstraat is gekozen, omdat
deze op heldere wijze een doorgaande
fietsroute markeert in een 30
km-gebied.
Veld
9 grenst aan de westzijde aan de oprit van de Sebastiaansbrug.
Een
zorgpunt bij de ontwikkeling van dit bouwplan, was de goot die zou ontstaan
tussen de nieuwe bebouwing en de Sebastiaansbrug. Dit is opgelost door het
maaiveld te verhogen tot het niveau van de oprit. . Aan de kant van de Nieuwelaan wordt dit verhoogde maaiveld door een trap aangesloten op de Nieuwelaan. Langs
de schoorsteen van het Techniek Museum wordt tussen de Kruisstraat en de
Nieuwelaan een nieuwe fiets- en voetgangersverbinding gerealiseerd.
Aan
de oostzijde van veld 10 ontstaat een hofje dat wordt omsloten door de nieuwbouw en de monumentale
dienstwoningen, en grenst aan de tuin van
de professorenwoningen. Karakteristiek voor deze ruimte zijn de twee
grote bomen (waarvan één monumentaal). Het ontwerp voor deze ruimte wordt in overleg met de omwonenden verder uitgewerkt. Gedacht wordt aan een bestrating
met groenelementen, gecombineerd met
een zitelement en een aantal bijzondere objecten die aanleiding geven tot spel.
Het voorstel is om op termijn de achtertuinen van de dienstwoningen te
verkleinen en de vrijgekomen ruimte toe te voegen aan de openbare ruimte. De kwaliteit van het hofje wordt hiermee verbeterd.
De
inrichting van de Nieuwelaan wordt niet ingrijpend aangepast.
De
uitbreiding van de Oostpoortschool veroorzaakt
een lichte toename van het verkeer in deze straat. Het grootste deel van de kinderen wordt per fiets
gebracht. De school verwacht dat circa tien
kinderen met de auto worden
gebracht. De parkeercapaciteit in de nieuwe situatie is ruim voldoende. In
totaal kunnen in dit deel van de
Nieuwelaan circa 44 plaatsen worden
gerealiseerd voor de 35 bestaande woningen en de school.
Volgens de rekenmethode van het CROW
zijn bij aanvang en einde van
de school14 plaatsen nodig zijn voor halen en brengen. Dit aantal wordt ruim gehaald.
In het Klimaatplan 2003
-2012 is het ambitieniveau duurzaam bouwen in het Zuidpoortgebied vastgelegd.
Afspraken hierover worden uitgewerkt in
een separate overeenkomst met Vidomes. Belangrijkste uitgangspunten zijn het
behalen van niveau Groenfinanciering en een EPC-verlaging van minimaal 30% ten
opzichte van de geldende wettelijk norm.
Het
Schetsplan en het Voorlopig Ontwerp is besproken met vertegenwoordigers van
omwonenden en met de belangenvereniging Zuidpoort. Naar aanleiding van
opmerkingen die tijdens deze bijeenkomst zijn gemaakt, is het plan bijgesteld.
Op 26 mei 2004 is/wordt het bouwplan en het ontwerp voor de openbare ruimte
gepresenteerd tijdens een openbare informatie- en discussieavond. Het verslag
van deze avond is/wordt bijgevoegd als bijlage 3.
In
de terreinreservering zijn afspraken gemaakt over de grondkosten. Deze kosten
zijn reeds verwerkt in de
grondexploitatie Zuidpoort. Circa tweederde van de grond is eigendom van de
gemeente. Het meest oostelijke deel van het terrein was eigendom van derden en
is aangekocht door de projectontwikkelaar.
In
de eerste helft van 2005 wordt begonnen
met de bouwactiviteiten. De oplevering is naar verwachting in de
tweede helft van 2006.
Voorgesteld
wordt om: