Nota

 

Datum

20-08-2004

Ons Kenmerk

449769

Opsteller

Annet van der Elst

Bijlagen

0        

Onderwerp

Evaluatie Delftpendel

 

 


Inleiding

Sinds november 2000 rijdt de Delftpendel van de TU-wijk naar de binnenstad. De Delftpendel is park & ride vervoer van de TU-wijk naar de binnenstad. Bezoekers van de binnenstad kunnen parkeren in de TU-wijk en worden vervolgens met de Delftpendel naar het centrum van Delft gebracht.

In eerste instantie is gestart met de Delftpendel om het (tijdelijk) verdwijnen van de parkeerplekken in het Zuidpoortgebied als gevolg van de bouwwerkzaamheden te compenseren. Daarnaast is de Delftpendel ook een initiatief om verkeer in de binnenstad te weren en parkeerplaatsen buiten het centrum beter te benutten.

In de evaluatie van juli 2002 en van mei 2003 werd aangegeven dat de Delftpendel op vrijdagavond weinig klanten trekt. De Delftpendel rijdt daarom vanaf 1 januari 2004 alleen nog op zaterdag. Nu per 1 januari 2005 de Zuidpoortgarage open gaat, is het de vraag of de Delftpendel nog wel moet blijven rijden.

Delftpendel

De Delftpendel rijdt momenteel op zaterdag van 8.45 uur en 17.30 uur tussen de TU-wijk en de binnenstad. De Delftpendel rijdt met een frequentie van 8 keer per uur.

Reizigers kunnen de auto gratis parkeren op het TU-terrein aan de Mekelweg en reizen voor € 0,50 per persoon op en neer naar de binnenstad. Kinderen tot 12 jaar, maximaal 3 per volwassene, kunnen gratis meerijden. In de binnenstad kunnen de reizigers in- en uitstappen in de Veste, op de Burgwal, op de Markt of op het Stationsplein.  

Reizigersaantallen

Elke maand worden door Connexxion gegevens aangeleverd over de aantallen reizigers en de verkoop van retourtjes per dag. In grafiek 1 zijn de reizigersaantallen tot en met mei 2004 weergegeven.

 


Financiën Delftpendel

In november 2000 is de Delftpendel gestart op vrijdagavond, zaterdag en zondag. Na ruim een jaar bleek de zondag niet zinvol en is de Delftpendel alleen op koopavond en zaterdag gaan rijden. Eind 2003 is na evaluatie van de vrijdagavond besloten voor 2004 de Delftpendel alleen nog op zaterdag te laten rijden. De kosten die in 2003 en 2004 voor de Delftpendel zijn gemaakt staan aangegeven in tabel 1.

 


Tabel 1. Uitgaven Delftpendel 2003 en 2004

 

 2003 (met vrijdag)

2004 (zonder vrijdag)

Exploitatiekosten

€130.000

€84.000

Verbetering bebording

€10.000

€0

Huur parkeerterrein

€15.000

€15.000

Communicatiekosten

€10.000

€2.000

Totaal

€165.000

€101.000

 

Noodzaak Delftpendel

De Delftpendel is in 2000 opgezet omdat de verwachting was dat er op piekmomenten (op zaterdag en vrijdagavond) te weinig parkeerplaatsen zouden zijn in de binnenstad. Door de Delftpendel werd een extra (gratis) parkeermogelijkheid in de TU-wijk werd aangeboden. Uit enkele tellingen is gebleken dat er op piekmomenten op het TU-terrein zo’n 30 auto’s geparkeerd staan.

Bij  aanvang van de Delftpendel in november 2000 waren er 3.850 parkeerplaatsen in de binnenstad. Per 1 januari 2005 (na oplevering van de Zuidpoortgarage en het verdwijnen van Ezelsveldlaan. MBO4, Nieuwe Laan en pp rond Zuidpoort) zijn dit er 4.050. Dit betekent een toename van 200 parkeerplaatsen in de binnenstad en is voldoende om het wegvallen van de Delftpendel op te vangen[1].

Daarnaast gaat in 2006 tramlijn 19 rijden. Met de komst van deze tram (die gaat rijden van Ypenburg naar Delft via het station en de TU-wijk) wordt de binnenstad beter bereikbaar met het openbaar vervoer. Ten tweede ontstaat er met de komst van de tram weer een nieuwe snelle verbinding tussen de TU-wijk en de binnenstad waardoor de parkeerplaatsen van de TU weer aantrekkelijk worden als locatie voor parkeren op afstand.

Conclusies

Door de opening van de Zuidpoortgarage wordt de parkeercapaciteit in de binnenstad vergroot. De noodzaak voor extra parkeerplaatsen op afstand is daarmee komen te vervallen. Voor de bezettingsgraad van de Zuidpoortgarage is het zelfs beter de Delftpendel te laten vervallen.

Daarnaast is de bezuinigingsnoodzaak van de Gemeente een overweging om de Delftpendel per 1 januari 2005 te stoppen. Per zaterdag kost de Delftpendel alleen al aan exploitatiekosten €1.600,=. In vergelijking tot het aantal reizigers is dit relatief veel. Gemiddeld trekt een zaterdag zo’n 150 reizigers (300 ritten). Dit betekent €10,= Euro per reiziger of wel €5,= per enkele reis TU – binnenstad (vergelijk: een kaartje kost €0,50 per retour).

Voorstel

-          Kennis nemen van de nota “evaluatie Delftpendel 2004”

-          Per 1 januari 2005, na opening van de Zuidpoortgarage, het laten rijden van de Delftpendel stoppen

 

 

 



[1] De komende jaren wordt de Koepoortgarage gebouwd. Dit leidt er toe dat het totaal aantal parkeerplaatsen in 2008 in de binnenstad uitkomt op 4.150.