Onderwerp
Evaluatie Delftpendel
Sinds november 2000 rijdt de Delftpendel van de
TU-wijk naar de binnenstad. De Delftpendel is park & ride vervoer van de
TU-wijk naar de binnenstad. Bezoekers van de binnenstad kunnen parkeren in de
TU-wijk en worden vervolgens met de Delftpendel naar het centrum van Delft
gebracht.
In eerste instantie is gestart met de Delftpendel
om het (tijdelijk) verdwijnen van de parkeerplekken in het Zuidpoortgebied als
gevolg van de bouwwerkzaamheden te compenseren. Daarnaast is de Delftpendel ook
een initiatief om verkeer in de binnenstad te weren en parkeerplaatsen buiten
het centrum beter te benutten.
In de evaluatie van juli 2002 en van mei 2003 werd
aangegeven dat de Delftpendel op vrijdagavond weinig klanten trekt. De
Delftpendel rijdt daarom vanaf 1 januari 2004 alleen nog op zaterdag. Nu per 1
januari 2005 de Zuidpoortgarage open gaat, is het de vraag of de Delftpendel
nog wel moet blijven rijden.
De Delftpendel rijdt momenteel op zaterdag van 8.45
uur en 17.30 uur tussen de TU-wijk en de binnenstad. De Delftpendel rijdt met
een frequentie van 8 keer per uur.
Reizigers kunnen de auto gratis parkeren op het
TU-terrein aan de Mekelweg en reizen voor € 0,50 per persoon op en neer naar de
binnenstad. Kinderen tot 12 jaar, maximaal 3 per volwassene, kunnen gratis
meerijden. In de binnenstad kunnen de reizigers in- en uitstappen in de Veste,
op de Burgwal, op de Markt of op het Stationsplein.
Elke maand worden door Connexxion gegevens
aangeleverd over de aantallen reizigers en de verkoop van retourtjes per dag.
In grafiek 1 zijn de reizigersaantallen tot en met mei 2004 weergegeven.
In november 2000 is de Delftpendel gestart op vrijdagavond, zaterdag en
zondag. Na ruim een jaar bleek de zondag niet zinvol en is de Delftpendel
alleen op koopavond en zaterdag gaan rijden. Eind 2003 is na evaluatie van de
vrijdagavond besloten voor 2004 de Delftpendel alleen nog op zaterdag te laten
rijden. De kosten die in 2003 en 2004 voor de Delftpendel zijn gemaakt staan
aangegeven in tabel 1.
Tabel 1.
Uitgaven Delftpendel 2003 en 2004 |
||
|
2003 (met vrijdag) |
2004 (zonder vrijdag) |
Exploitatiekosten |
€130.000 |
€84.000 |
Verbetering bebording |
€10.000 |
€0 |
Huur parkeerterrein |
€15.000 |
€15.000 |
Communicatiekosten |
€10.000 |
€2.000 |
Totaal |
€165.000 |
€101.000 |
De Delftpendel is in 2000 opgezet omdat de verwachting was dat er op
piekmomenten (op zaterdag en vrijdagavond) te weinig parkeerplaatsen zouden
zijn in de binnenstad. Door de Delftpendel werd een extra (gratis)
parkeermogelijkheid in de TU-wijk werd aangeboden. Uit enkele tellingen is
gebleken dat er op piekmomenten op het TU-terrein zo’n 30 auto’s geparkeerd
staan.
Door de opening van de Zuidpoortgarage wordt de
parkeercapaciteit in de binnenstad vergroot. De noodzaak voor extra
parkeerplaatsen op afstand is daarmee komen te vervallen. Voor de
bezettingsgraad van de Zuidpoortgarage is het zelfs beter de Delftpendel te
laten vervallen.
Daarnaast is de bezuinigingsnoodzaak van de
Gemeente een overweging om de Delftpendel per 1 januari 2005 te stoppen. Per
zaterdag kost de Delftpendel alleen al aan exploitatiekosten €1.600,=. In
vergelijking tot het aantal reizigers is dit relatief veel. Gemiddeld trekt een
zaterdag zo’n 150 reizigers (300 ritten). Dit betekent €10,= Euro per reiziger
of wel €5,= per enkele reis TU – binnenstad (vergelijk: een kaartje kost €0,50
per retour).
-
Kennis nemen van de nota “evaluatie Delftpendel
2004”
-
Per 1 januari 2005, na opening van de
Zuidpoortgarage, het laten rijden van de Delftpendel stoppen