Inleiding

 

Op 29 juni 2000 is het dynamische reisinformatiesysteem op het Stationsplein in de gemeente Delft in gebruik genomen. Dit reisinformatiesysteem informeert de reizigers over de vertrektijden van het openbaar. Midden op het plein toont een groot informatiebord een overzicht van alle bussen en trams die als eerste vertrekken. Op ieder halteperron is bovendien een kleiner informatiebord geplaatst. Het systeem geeft ook automatisch informatie door als een bus of tram vertraging oploopt.
De gemeente Delft wil het reisinformatiesysteem voor openbaarvoer reizigers ook op andere druk gebruikte openbaarvervoer haltes verbeteren. Door uitbreiding van het bestaande systeem op het Stationsplein zou op relatief eenvoudige wijze actuele vertrektijd­informatie kunnen worden gegeven op de haltes Zuidpoort, In de Hoven, en Binnenwatersloot.

De gemeente Delft verzoekt het Stadsgewest Haaglanden een subsidie te verstrekken als bijdrage in de realisatiekosten van dit project.


 

 

Uitbreiding reisinformatiesysteem (DORIS)


De haltes Zuidpoort, In de Hoven en Binnenwatersloot zijn alle gelegen in de nabijheid van belangrijke winkelcentra en worden daarom druk gebruik. Het winkelgebied Zuidpoort wordt momenteel aanzienlijk uitgebreid. Ten zuiden van dit winkelgebied worden in het kader van deze uitbreiding een nieuwe openbaarvervoer halte gerealiseerd. De halte Zuidpoort wordt momenteel gebruikt door de stadslijnen 61/ 63/ 64/ 66/69 en de streeklijnen 121/129/201.  De halte in de Hoven wordt gebruikt door stadslijn 64 en tramlijn 1. De halte Binnenwater­sloot wordt gebruikt door streeklijn 129 en tramlijn 1. De onderstaande tabel geeft een overzicht van de openbaarvervoer lijnen per halte.

 

 

 

 

 Halte

 Openbaarvervoer lijnen

 Zuidpoort

 - stadslijnen 61, 63, 64, 66 en 69

 - streeklijnen 121, 129 en 201

 In de Hoven

 - stadslijn 64
 - tramlijn 1

 Binnenwatersloot

 - streeklijn 129

 - tramlijn 1

 

 

Op de halte Zuidpoort zullen 2 tweezijdige dynamische informatieborden worden geplaatst met ieder 8 regels per zijde. Op de haltes In de Hoven en Binnenwatersloot zullen op iedere halte 2 tweezijdige dynamische informatieborden worden geplaatst met ieder 2 regels per zijde. Deze informatieborden zullen worden aangestuurd vanuit het bestaande computer­systeem in het wachtgebouw op het Stationsplein in Delft. Van dit computersysteem zal voor deze uitbreiding de software moeten worden aangepast. Voor de aansturing van de nieuwe dynamische informatie­borden zal zoveel mogelijk gebruik worden gemaakt van de bestaande koppel­kabelnet van het verkeersregelsysteem, waardoor het kabelwerk kan worden beperkt. Ten behoeve van een nauwkeurige uitmelding zullen op iedere halte 2 extra selectieve detectielussen worden  aangelegd.

 

Begrote kosten

 

De totale kosten bedragen €  304.964,- exclusief B.T.W

·         Displays
2 stuks tweezijdige displays met 8 regels per zijde                    60.000,-
4 stuks tweezijdige displays met 2 regels per zijde                    60.000,-

·         6 staanders voor bevestiging van de displays                             50.000,-

·         6 stuks Vetag-lussen (vertrekdetectie)                                      15.000,-

·         Aanpassing software computersysteem                                    16.000,-

·         Hardware (RS232/RS422 converters, line drivers)                         6.000,-

·         Kabelwerk (voeding en datakabels)                                           20.000,-

·         Installatiekosten                                                                      12.000,-
                                                                                       ---------------- +
                                                                                           239.000,-   

·         Onvoorzien (10 %)                                                                    23.900,-
                                                                                       ---------------
                                                                                           262.900,- 

·         Projectbegeleiding (VAT) - 16%                                               42.064,-

 

Totale kosten                                                                              304.964,-

 

 

Eric Bavelaar

Hoofd vakteam Mobiliteit