Op 29 juni 2000 is het dynamische
reisinformatiesysteem op het Stationsplein in de gemeente Delft in gebruik
genomen. Dit reisinformatiesysteem informeert de reizigers over de
vertrektijden van het openbaar. Midden op het plein toont een groot
informatiebord een overzicht van alle bussen en trams die als eerste
vertrekken. Op ieder halteperron is bovendien een kleiner informatiebord
geplaatst. Het systeem geeft ook automatisch informatie door als een bus of
tram vertraging oploopt.
De gemeente Delft wil het reisinformatiesysteem voor openbaarvoer reizigers ook
op andere druk gebruikte openbaarvervoer haltes verbeteren. Door uitbreiding
van het bestaande systeem op het Stationsplein zou op relatief eenvoudige wijze
actuele vertrektijdinformatie kunnen worden gegeven op de haltes Zuidpoort, In
de Hoven, en Binnenwatersloot.
De gemeente Delft verzoekt het Stadsgewest
Haaglanden een subsidie te verstrekken als bijdrage in de realisatiekosten van
dit project.
De haltes Zuidpoort, In de Hoven en Binnenwatersloot zijn alle gelegen in de
nabijheid van belangrijke winkelcentra en worden daarom druk gebruik. Het
winkelgebied Zuidpoort wordt momenteel aanzienlijk uitgebreid. Ten zuiden van
dit winkelgebied worden in het kader van deze uitbreiding een nieuwe
openbaarvervoer halte gerealiseerd. De halte Zuidpoort wordt momenteel gebruikt
door de stadslijnen 61/ 63/ 64/ 66/69 en de streeklijnen 121/129/201. De halte in de Hoven wordt gebruikt door
stadslijn 64 en tramlijn 1. De halte Binnenwatersloot wordt gebruikt door
streeklijn 129 en tramlijn 1. De onderstaande tabel geeft een overzicht van de
openbaarvervoer lijnen per halte.
Halte
|
Openbaarvervoer lijnen
|
Zuidpoort |
-
stadslijnen 61, 63, 64, 66 en 69 -
streeklijnen 121, 129 en 201 |
In de
Hoven |
-
stadslijn 64 |
Binnenwatersloot |
-
tramlijn 1 |
Op de halte Zuidpoort zullen 2 tweezijdige
dynamische informatieborden worden geplaatst met ieder 8 regels per zijde. Op de
haltes In de Hoven en Binnenwatersloot zullen op iedere halte 2 tweezijdige
dynamische informatieborden worden geplaatst met ieder 2 regels per zijde. Deze
informatieborden zullen worden aangestuurd vanuit het bestaande computersysteem
in het wachtgebouw op het Stationsplein in Delft. Van dit computersysteem zal
voor deze uitbreiding de software moeten worden aangepast. Voor de aansturing
van de nieuwe dynamische informatieborden zal zoveel mogelijk gebruik worden
gemaakt van de bestaande koppelkabelnet van het verkeersregelsysteem, waardoor
het kabelwerk kan worden beperkt. Ten behoeve van een nauwkeurige uitmelding
zullen op iedere halte 2 extra selectieve detectielussen worden aangelegd.
Begrote kosten
De totale kosten bedragen € 304.964,- exclusief B.T.W
·
Displays
2 stuks tweezijdige displays met 8 regels per zijde € 60.000,-
4 stuks tweezijdige displays met 2 regels per zijde € 60.000,-
·
6 staanders voor bevestiging van de displays € 50.000,-
·
6 stuks Vetag-lussen (vertrekdetectie) € 15.000,-
·
Aanpassing software computersysteem € 16.000,-
·
Hardware
(RS232/RS422 converters, line drivers) € 6.000,-
·
Kabelwerk (voeding en datakabels) € 20.000,-
·
Installatiekosten € 12.000,-
----------------
+
€ 239.000,-
·
Onvoorzien (10 %) € 23.900,-
---------------
€ 262.900,-
·
Projectbegeleiding (VAT) - 16% € 42.064,-
Totale kosten € 304.964,-
Eric
Bavelaar
Hoofd vakteam Mobiliteit