Inleiding

In 2002 is gestart met het maken van plannen voor de herontwikkeling van het Koepoortgebied. Dit heeft geresulteerd in een bouwplan voor een ondergrondse parkeergarage met daarboven 15 woningen. Dit plan is bijgevoegd als bijlage 1 en wordt hierbij ter goedkeuring voorgelegd. Het bouwplan voor een hotel op de Koepoortplaats zal in een later stadium separaat  worden gepresenteerd.

 

De belangrijkste randvoorwaarden voor dit project zijn vastgelegd in de ‘startnota herontwikkeling Koepoortgebied’,die in november 2002 is vastgesteld door het college van B & W. In april 2003 heeft het college van B & W ingestemd met de “Ontwikkelingsvisie locatie Koepoort”. Deze ontwikkelingsvisie is vervolgens uitgewerkt tot het “Ontwikkelingsplan locatie Koepoort”, dat dient als ruimtelijke onderbouwing die nodig is voor het verlenen van vrijstelling van het vigerende bestemmingsplan. Dit ontwikkelingsplan is in mei 2004 vastgesteld door de gemeenteraad.

 

Het voorliggende bouwplan is gemaakt door Atelier PRO architecten in opdracht van de ontwikkelcombinatie “Koepoort v.o.f.” bestaande uit Ceres projecten (onderdeel van Vestia) en Van Roey Projectontwikkeling B.V.  Deze ontwikkelcombinatie realiseert het project  voor eigen rekening en risico. In maart 2003 heeft het college van B & W ingestemd met  de overeenkomst met deze partij voor het maken van een structuurplan en een samenwerkingsovereenkomst. Deze samenwerkingsovereenkomst is  nog niet afgerond, maar  wordt naar verwachting in het najaar van 2004 voorgelegd aan de gemeenteraad.

 

Het plan

Het voorliggende plan omvat 15 woningen die komen op de plaats van de in 2003 gesloopte woningen tussen de Van Renswoudestraat en Maria Duystlaan. Tussen de Genestetstraat en de Van Renswoudestraat wordt een ondergrondse parkeergarage gerealiseerd met twee lagen en 320 bezoekersplaatsen. Daarnaast komen in de parkeergarage parkeerplaatsen voor de nieuwbouwwoningen. Er wordt vanuit gegaan dat met de woningen gemiddeld 1,5 parkeerplek per woning wordt mee verkocht. Het aanvullende deel van de vereiste parkeernorm betreft het parkeren van bezoekers voor de woningen, hetgeen in dit geval logisch onderdeel uitmaakt van het totaal aan bezoekersparkeerplaatsen in de garage.

De in- en uitrit van de parkeergarage is gelegen aan de Maria Duystlaan. De entree voor de voetgangers is opgenomen in de nieuwe bebouwing en is zo gepositioneerd dat de loopafstand naar de binnenstad zo klein mogelijk is.

Het ontwerp van de parkeergarage voldoet aan de door de gemeente gestelde kwaliteitseisen. Deze eisen zijn vergelijkbaar met de eisen die aan de Zuidpoortgarage zijn gesteld en zijn verwerkt in het  opgestelde Programma van Eisen voor de parkeergarage.

 

Ontwerp Openbare Ruimte

Voor de openbare ruimte is een ontwerp gemaakt dat in de verschillende fases is besproken met het bewonersplatform. Dit ontwerp is opgenomen in het boekje dat is bijgevoegd als bijlage 1. Op detailpunten zal dit plan in overleg met het bewonersplatform Koepoort nog nader worden uitgewerkt.

De inrichting van de openbare ruimte krijgt, in aansluiting op de Nieuwe Langendijk, een groen stedelijk karakter. Een bomenrij zal de scheiding markeren tussen de woonstraat (Van Renswoudestraat) aan de noordzijde en de entree naar de binnenstad (Maria Duystlaan) aan de zuidzijde. Een tweede rij bomen zal geplaatst worden voor de nieuwbouwwoningen. In de nieuwe situatie zal het huidige aantal parkeerplaatsen in de van Renswoudestraat gehandhaafd blijven. Daarnaast wordt er zowel in de Genestetstraat als in de van Renswoudestraat een speelplek voor kleine kinderen gerealiseerd. Door de verschuiving van het kruispunt zal de Van Renswoudestraat via de Gerard van Loonstraat worden aangesloten op de Van Miereveltlaan. Het karakter van de Maria Duystlaan wordt vergelijkbaar met andere verbindingsroutes in de binnenstad. Voor de bestrating wordt hetzelfde gebakken materiaal toegepast als in de binnenstad. De Maria Duystlaan wordt ingericht als 30 km straat. 

 

Duurzaam bouwen en energie

Overeenkomstig het 3E Klimaatplan van de gemeente Delft is voor de woningen een ambitieniveau Duurzaam bouwen en energie overeengekomen. De woningen worden gerealiseerd met een EPC die 20% scherper is dan de ambitie uit het Klimaatplan en zelfs 40% scherper dan de wettelijke norm. Overeenkomstig het Klimaatbeleidsplan wordt door de gemeente maximaal 25% van de meerkosten van de energiebesparende maatregelen gefinancierd met een maximum van € 22.500,-. De ontwikkelaar dient hiertoe een subsidieaanvraag in het kader van de Reserve Energiebesparende Maatregelen.

Voor duurzaam bouwen wordt eveneens ambitieus ingezet, door gebruik te maken van de instrumenten Eco-Quantum en GPR wordt naast de gebruikelijke dubothema’s ook nadrukkelijk rekening gehouden met de kwaliteit van het binnenklimaat. Een korte analyse van de (on-) mogelijkheden van het plaatsen van luchtfilters voor NO2 en CO2 wordt later bijgevoegd. Op basis van luchtkwaliteitvereisten is in eerder stadium reeds vastgesteld dat deze voorzieningen niet noodzakelijk zijn. Nadere afweging vindt plaats in het kader van de uitvoering van het klimaatplan.

 

Uitvoering  en planning

Als onderdeel van de bouwvoorbereiding wordt een risicoanalyse uitgevoerd  om de meest geschikte bouwmethodiek te bepalen. Naar verwachting zal in de eerste helft van 2005 begonnen worden met de uitvoering. De bouw zal 1,5 - 2 jaar duren. Gedurende deze periode wordt  de Maria Duystlaan afgesloten. De Koepoortbrug blijft wel toegankelijk. Het verkeer wordt omgeleid via de Oostsingel. In de volgende fase zal deze route nader worden uitgewerkt.

 

Communicatie

Bij de start van het project is een bewonersplatform opgericht waarin de omwonenden zitting konden nemen. In de verschillende fases van het planproces zijn de plannen met dit bewonersplatform besproken. Naar aanleiding van de reacties vanuit het bewonersplatform hebben verschillende bijstellingen plaatsgevonden. Op 30 augustus vindt een openbare informatie- en discussieavond plaats. Een verslag van deze avond wordt nagezonden aan de commissie Duurzaamheid.

 

Financiën en risico’s

De bouw van de ondergrondse garage en de woningen gebeurt in opdracht en voor rekening en risico van de ontwikkelcombinatie Koepoort v.o.f. Hetzelfde geldt voor het bouw- en woonrijpmaken. De gemeente levert voor de openbare ruimte wel een technisch programma van eisen en een referentieontwerp aan en accordeert het uiteindelijke definitief ontwerp.
Daarnaast levert de gemeente een financiële bijdrage voor het bouw- en woonrijpmaken. Op basis van het voorliggende bouwplan worden de onderhandelingen over  een samenwerkingsovereenkomst  afgerond, waarna deze ter goedkeuring wordt voorgelegd aan de gemeenteraad

Naar verwachting wordt de ondergrondse parkeergarage op basis van ‘turn-key’ levering afgenomen door Parking Delft B.V. Over de  voorwaarden wordt nog onderhandeld tussen partijen. Voor de financiering zal de gemeente een garantie moeten afgeven ten behoeve van Parking Delft B.V. Gezien de omvang van de parkeergarage wordt niet verwacht dat de exploitatie  een positief saldo oplevert. Uitgangspunt van het college van B & W is dat de gezamenlijke exploitatie van de parkeergarages Zuidpoort en Koepoort minimaal kostendekkend moet zijn (nota Reserves Parkeervoorzieningen, juni 2004). De afwegingen inzake de parkeertarieven voor alle garages en terreinen tezamen vindt plaats in breder kader. Op basis van huidige exploitatieberekeningen voor de Koepoortgarage alléén is het thans voorziene tarief per 01/01/2005 van € 1,60 niet kostendekkend.

 

In de geheime bijlage 2 zijn de financiële uitgangspunten van het project en de risico’s weergegeven.

 

Voorstel:

 

  1. Akkoord te gaan met het bouwplan voor de Koepoortgarage en de bovenliggende woningen onder voorwaarde dat er binnen drie maanden overeenstemming is over de samenwerkingsovereenkomst en de afname van de garage.
  2. In te stemmen met het ontwerp voor de openbare ruimte.