De parkeertarieven in de binnenstad zijn sinds 1
juli 2001 niet meer gewijzigd. Bij het exploitatiemodel van de Phoenixgarage,
de Zuidpoortgarage en de Koepoortgarage is echter wel uitgegaan van een
tariefstijging in de loop der jaren. In juni 2004 is door de raad de nota
“Reserve Parkeervoorzieningen” vastgesteld. Daarmee is ook besloten tot een
tariefsverhoging per 1 januari 2005 van het straatparkeren en het parkeren in
de Phoenixgarage. Voor de Zuidpoortgarage, die in november 2004 open gaat geldt
dat deze het tarievenbeleid van de gemeente moet volgen. Voor de
Zuidpoortgarage gelden dezelfde tarieven als voor de Phoenixgarage.
In juni 2004 is in principe door de Gemeenteraad
akkoord gegaan met de volgende tariefswijzigingen per 1 januari 2005:
Naast de tarieven van straatparkeren en parkeren in
de Phoenixgarage zijn er ook tarieven voor abonnementen, dagkaarten,
vergunningen etc. Deze tarieven moeten met de nieuwe tariefswijziging ook
worden aangepast. In deze nota wordt een voorstel gedaan voor aanpassing van
alle tarieven aangaande parkeren in Delft. Omdat een parkeertarief ook
hanteerbaar en communiceerbaar moet zijn is het wenselijk een “afgerond” tarief
te hanteren. Daarom zal niet altijd rechtlijnig hetzelfde stijgingspercentage
worden toegepast. Daar waar argumenten gelden om een ander stijgingspercentage
te hanteren, is dit expliciet aangegeven.
In hoofdlijn komen de tariefsaanpassingen er op
neer dat deze -gemiddeld- stijgen met ca 12%. Daarmee wordt de inflatie van de
afgelopen jaren deels in de nieuwe tarieven verwerkt (over de laatste 4 jaar in
totaal ca 19%). De bestaande evaluatie-afspraken met bewonersorganisaties in de
schil over de vergunningtarieven worden gerespecteerd. Dit betekent dat in
Westerkwartier-Olofsbuurt thans nog geen tariefsverhoging wordt voorgesteld. De
overige schilgebieden worden wel gelijkgetrokken met dit gebied. Omdat tevens toegewerkt wordt naar een
uniforme systematiek van tariefsbepaling voor alle vergunninggebieden, treden
er met name in de binnenstad grotere wijzigingen op.
Met de nu voorgestelde aanpassingen ontstaat nog
geen kostendekkend niveau voor de tarieven.
Met ingang van 2006 en/of 2007 zal naar alle waarschijnlijkheid nog een
boventrendmatige verhoging nodig zijn. De hoogte daarvan hangt af van de nu
lopende exercitie, waarin een verdere efficientyverbetering bij het parkeerbedrijf
wordt onderzocht. Dit zal een positief effect hebben op de kostendekkingsgraad.
Na behandeling van deze nota in de raad dienen de
goedgekeurde tariefswijzigingen verwerkt te worden in de bijlage bij de
parkeerverordening en de parkeerbelastingverordening. Deze bijlage zal in
november 2004 in de raad worden behandeld.
Het
tarief voor parkeren in de garages (Zuidpoort en Phoenixgarage) en op terreinen
is in de nota van juni vastgesteld op €1,60 per uur vanaf 1 januari 2005[1].
Voor het parkeren op parkeerterreinen en in de garages kan ook een abonnement
of dagkaart worden aangeschaft. Voorgesteld wordt deze tarieven als volgt aan
te passen.
Tabel 1. Voorstel tarieven terreinen en garages
|
Tarief
per 1-7-2001 |
Tarief per 1-1-05 |
Per 60 minuten[2] |
€
1,30 |
€
1,60 |
Per dag |
€ 7,00 |
€ 9,00 |
Per week |
€ 30,00 |
€ 40,00 |
Per maand |
€ 87,00 |
€ 107,00 |
Per jaar |
€ 870,00 |
€ 1070,00 |
Per jaar alleen van maandag 10:00 uur tot en met
vrijdag 18:00 uur |
€ 450,00 |
€ 560,00 |
Voor bewoners en bezoekers van gebied Z
(buitengebied rond “in de Hoven”) is er de mogelijkheid een parkeerabonnement
aan te schaffen. De tarieven van deze abonnementen zijn niet aangepast sinds 1
juli 2001. Voorgesteld wordt de tarieven voor deze abonnementen met 10% te
verhogen. Dit is hetzelfde percentage als bij de automaat op straat is
vastgesteld in juni en is lager dan de inflatie in de afgelopen 4 jaar.
Tabel 2. Voorstel tarieven buitengebied (in de Hoven)
|
Tarief per 1-7-2001 |
Tarief per 1-1-05 |
Dagkaart |
€ 5,00 |
€ 5,50 |
Weekabonnement |
€ 20,00 |
€ 22,00 |
Maandabonnement |
€ 50,00 |
€ 55,00 |
Jaarabonnement |
€ 500,00 |
€ 550,00 |
De Gemeente heeft voor een aantal doelgroepen
speciale abonnementen en vergunningen. De tarieven van de meeste abonnementen
zijn op 1 juli 2001 vastgesteld en worden daarom alleen met het
inflatiepercentage verhoogd. Er is uitgegaan van een inflatiepercentage van 4%
per jaar, dit is relatief gunstig in vergelijking met de inflatiecijfers van
afgelopen jaren (2001: 3,0%; 2002: 5,75%; 2003:6,0%; 2004: 3,2%).
Uitzondering hierop zijn de tarieven die afgeleid
zijn van de prijs voor een dagkaart (zoals de aannemersdagkaart en de kaart
voor marktkooplieden).
Met deze uitgangspunten worden de
tariefswijzigingen zoals aangegeven in tabel 3 voorgesteld. Deze
prijswijzigingen gaan in bij de eerst volgende keer na 1 januari 2005 dat een
abonnement of vergunning wordt aangeschaft.
Tabel 3. Voorstel tarieven speciale abonnementen
|
Tarief nu |
Ingevoerd per |
Tarief per 1-1-05 |
Bedrijvenabonnement van maandag tot en met vrijdag
gebied C tot F, van maandag 9:00 uur tot vrijdag 18:00 uur. |
€
272,25 per jaar |
1 januari 2002 (in het eerste gebied) |
€ 305,= per jaar, |
Aannemersdagkaart, indien auto nodig is bij werk |
€ 7,00 per dag |
1 juli 2001 |
€ 9,00 per dag |
Marktkooplieden |
€ 14,00 per maand |
1 juli 2001 |
€ 18,00 per maand |
GGD Abonnement |
€ 45,00 per jaar |
1 juli 2003 |
€ 48,00 per jaar |
Schooljaarabonnement gebied B |
€ 450,00 per jaar |
1 januari 2002 |
€ 504,00 per jaar |
Schooljaarabonnement overige gebieden |
€
272,25 per jaar |
1
januari 2002 |
€
305,00 per jaar |
Artsenabonnement[3] |
€
215,= per jaar |
1
januari 2004 |
€
215,= per jaar |
Tijdelijke ontheffing , per dag |
€ 7,00 |
1 juli 2001 |
€ 9,00 |
Het gereguleerde
parkeergebied in Delft is ingedeeld in de gebieden B tot en met F. Elk gebied
heeft een eigen tarief voor bezoekerskaart en vergunning. Met elk gebied zijn
afspraken gemaakt over de datum waarop voor dit gebied een kostendekkend tarief
gaat gelden.
Gebied C (Olofsbuurt en Westerkwartier) heeft
altijd als voorbeeld gediend voor de gereguleerde gebieden rond de binnenstad.
Bij de evaluatie van dit gebied (juni 2003) zijn afspraken gemaakt over de
tariefstructuur. Het is de bedoeling deze tariefstructuur in alle gebieden toe
te passen. Het gaat daarbij om de volgende uitgangspunten:
-
De bezoekerskaart voor bewoners in de schil heeft
een tarief gelijk aan 10 uur betaald parkeren in de schil.
-
De bezoekerskaart voor bewoners van de binnenstad
heeft een twee keer zo hoog tarief als in de schil. Dit in verband met de
langere bloktijden in de binnenstad.
-
Het tarief voor de tweede vergunning en daarop
volgende vergunning voor bewoners is twee keer zo hoog als het tarief voor de
eerste vergunning voor bewoners
-
het tarief van de bedrijfsvergunning is een factor
1,6 hoger dan het tarief van de bewonersvergunning. Het tarief van de vijfdaagse
bedrijvenvergunning in gebied B, is vijfzesde van het tarief van de volledige
vergunning in gebied B.
-
De bezoekerskaart voor bedrijven in de schil heeft
een tarief dat gelijk is aan de helft van het tarief van de eerste
bedrijfsvergunning
-
De tarieven van de vergunningen in de gereguleerde
gebieden moeten leiden tot kostendekkendheid.
-
Nadat het kostendekkend tarief is ingevoerd worden
alleen nog inflatiecorrecties gedaan en correcties als gevolg van aanpassingen
in het parkeerregime.
Daarnaast zijn per gebied de volgende afspraken
gemaakt:
-
Gebied B (binnenstad): Het tarief van de vergunning
in de binnenstad is sinds 2001 niet meer gewijzigd. Het tarief moet per 1
januari 2006 voldoen aan bovenstaande uitgangspunten. Het tarief in de
binnenstad voor bewoners wordt per 1 januari 2005 verhoogd met de inflatie van
de afgelopen vier jaar. De andere tarieven worden verhoogd conform de hierboven
genoemde afgesproken richtlijnen. Het tarief in de binnenstad is na deze
aanpassing nog niet kostendekkend. Het kostendekkende tarief wordt ingevoerd
per 1 januari 2006.
-
Gebied C (Olofsbuurt en Westerkwartier): In oktober
2005 wordt een kostendekkend tarief ingevoerd. De tariefstructuur zoals die nu
is, blijft gehandhaafd (voldoet aan uitgangspunten). Het tarief wat nu geldt is
ingevoerd per 1 oktober 2003.
-
Gebied D (Agnetapark en Kalverbos): In maart 2006
wordt een kostendekkend tarief ingevoerd. Het tarief dat nu geldt, geldt vanaf
1 maart 2004. Per 1 maart 2005 wordt voorgesteld het tarief gelijk te trekken
aan gebied C.
-
Gebied E (ten oosten van de binnenstad): in mei
2006 wordt een kostendekkend tarief ingevoerd. Het tarief dat nu geldt, geldt
vanaf 1 mei 2005. Voorgesteld wordt per 1 mei 2005 het tarief te verhogen tot
het tarief in gebied C.
-
Gebied F (Delftzicht en Rotterdamseweg e.o.): In
juli 2006 wordt een kostendekkend tarief ingevoerd. Het tarief dat nu geldt is
ingevoerd per 1 juli 2004. Voorgesteld wordt per 1 juli 2005 het tarief te
verhogen tot het tarief in gebied C.
Eind dit jaar komt een nota in de raad over de
stand van de reserve parkeervoorzieningen. In deze nota wordt aangegeven wat
het kostendekkende tarief in de binnenstad en de gebieden daarom heen is. Dit
kostendekkende tarief wordt vanaf 1 oktober 2005 (gebied C) ingevoerd. Per
gebied geldt een andere invoeringsdatum.
De tarieven voor gebied C zijn in deze tabel
derhalve nog niet aangepast. Afgesproken is dat voor vaststelling van het
kostendekkende tarief overleg met bewoners plaatsvindt.
Tabel 4. Voorstel tarieven gereguleerd parkeren
|
Tarief nu |
Ingevoerd per |
Tarief per 1-1-05 |
Bezoekerskaart voor bewoners gebied B |
€
30,00 per jaar |
1 januari 2004 |
€ 34,00 per jaar |
Bezoekerskaart voor bewoners gebied C, D, E en F |
€ 15,00 per jaar |
1 oktober 2003 |
€ 17,00 per jaar |
Kraskaart voor bedrijven gebied B |
€
4,00 per kaart |
1 juli 2001 |
€ 4,50 per kaart |
Bezoekerskaart bedrijven gebied C, D, E en F |
€ 40,00 per jaar |
1 oktober 2003 |
€ 40,00 per jaar |
Eerste bewonersvergunning gebied B |
€ 115,00 per jaar |
1 juli 2001 |
€ 120,00 per jaar |
Tweede bewonersvergunning gebied B[4] |
€ 115,00 per jaar |
1 juli 2001 |
€ 240,00 per jaar |
Aanvullende garagevergunning gebied B[5] |
€ 25,00 per jaar |
1 januari 2004 |
€ 25,00 per jaar |
Eerste bewonersvergunning gebied C |
€ 50,00 per jaar |
1 oktober 2003 |
€ 50,00 per jaar |
Tweede bewonersvergunning gebied C |
€ 100,00 per jaar |
1 oktober 2003 |
€ 100,00 per jaar |
Eerste bewonersvergunning gebied D E F |
€ 40,00 per jaar |
1 maart 2004 |
€ 50,00 per jaar |
Tweede en meerdere bewonersvergunning gebied D, E en F |
€ 80,00 per jaar |
1 maart 2004 |
€ 100,00 per jaar |
Eerste bedrijfsvergunning gebied B |
€ 215,00 per jaar |
1 juli 2001 |
€ 192,00 per jaar |
Eerste bedrijfsvergunning gebied B maandag tot vrijdag |
€ 165,00 per jaar |
1 juli 2001 |
€ 160,00 per jaar |
Eerste bedrijfsvergunning gebied C tot en met F |
€ 80,00 per jaar |
1 oktober 2003 |
€ 80,00 per jaar |
Tweede bedrijfsvergunning gebied B |
€ 325,00 per jaar |
1 juli 2001 |
€ 384,00 per jaar |
Tweede bedrijfsvergunning gebied B maandag tot vrijdag |
€ 250,00 per jaar |
1 juli 2001 |
€ 320,00 per jaar |
Tweede bedrijfsvergunning gebied C tot en met F |
€ 160,00 per jaar |
1 oktober 2003 |
€160,00 per jaar |
Overall
parkeerkaart |
€ 90,00 per maand |
1 juli 2001 |
€ 110,00 per maand |
Parkeerbelasting
dagvergunning |
€ 15,00 per dag |
1 juli 2001 |
€ 17,00 per dag |
De tarieven in de gebieden worden pas aangepast bij
aanvraag van een nieuwe vergunning: Bij gebied B is dat 1 januari 2005; bij
gebied C, 1 oktober 2005; bij gebied D, 1 maart 2005 bij gebied E, 1 mei 2005;
bij gebied F, 1 juli 2005.
Met de aanpassing van de tarieven zijn een aantal
kosten gemoeid. Deze kunnen onderverdeeld worden in de volgende categorieën:
Parkline GSM-parkeren € 900,=
Aanpassingen automaten en meters € 11.250,=
Bebording € 250,=
Aanpassen foldermateriaal: € 2.000,=
Alle weergegeven kosten zijn exclusief BTW.
De financiële gevolgen van de voorgestelde tariefsverhoging
voor de stand van de reserve in 2034 blijken uit bijlage 2. In de nu
gepresenteerde scenario’s 1 en 2 is de taakstellende opdracht zoals in juni
2004 door de raad aangenomen nog niet verwerkt daar het onderzoek naar
kostenreductie, kostenreductie als gevolg van bijstelling van interne
doorberekeningen en naar kostendekkendheid van vergunningtarieven nog niet is
afgerond. De uitkomsten zullen naar verwachting worden gepresenteerd in
november 2004.
Uit kolom 1 blijkt de als gevolg van de in juni
2004 door de raad goedgekeurde nota bijgewerkte stand van de reserve in 2034, die €43,004 miljoen negatief
bedraagt. Hierin zijn ook de financiële consequenties verwerkt van de verlaging
van het aantal bezoekersparkeerplaatsen in zone B na ingebruikname van de
Zuidpoortgarage.
In scenario 1 zijn de met ingang van 2005 geldige
tarieven verwerkt; daarbij is rekening gehouden met de in juni 2004 door de
raad goedgekeurde ‘principe-verhoging’ ter hoogte van achterstallige
inflatiecorrectie, zie ook het in bijlage 1 bijgevoegde overzicht van de
tarieven straatparkeren 2005.
De tarieven 2005 hebben een toename van de stand
van de reserve in 2034 ad € 15,670 miljoen tot gevolg waardoor de stand van de
reserve in 2034 nog € 27,335 miljoen negatief zal zijn.
De eindstand van scenario 2 is enigszins
vergelijkbaar met het in juni 2004 in nota 413419 gepresenteerde scenario 4.
Volgens genoemd scenario 4 was de stand van de reserve in 2034 € 28,667 miljoen
negatief; in dat scenario was rekening gehouden met een boventrendmatige
verhoging van de tarieven voor vergunningen.
In scenario 2
is het voorstel uit de programmabegroting 2005-2008 verwerkt, de
jaarlijkse stortingen vanaf 2005 structureel te verlagen met €50.000 én de
voorgestelde incidentele verhoging van het onderhoudsbudget 2004 ad € 14.400
ter dekking van de kosten als gevolg van de aanpassing van de apparatuur.
Scenario 2 eindigt met een saldo ad € 30,003 miljoen negatief.
Derhalve wordt met dit tariefvoorstel een
verbetering van de geprognotiseerde parkeerexploitatie bereikt van ca. €13
miljoen. De taakstellende opdracht van juni 2004 om het saldo van kosten en
baten te verbeteren tot een licht positief eindsaldo op het parkeerfonds,
blijft onverkort van kracht. Hierover zal de raad voor het einde van dit jaar
een nader besluit kunnen nemen.
Aan de Raad wordt voorgesteld om:
-
de tarieven conform voorgaande paragrafen en
conform de nota over het rekenmodel van juni 2004, vast te stellen.
-
de vastgestelde tarieven op te nemen in de bijlage
bij de parkeerverordening en deze tijdens de volgende raadsvergadering vast te
stellen.
-
de wijzigingen in te laten gaan per 1 januari 2005;
-
per 1 januari 2006 de tarieven van vergunningen in
alle gebieden conform de volgende uitgangspunten te hebben vastgesteld:
o
de bezoekerskaart voor bewoners in de schil kent
een tarief gelijk aan 10 uur betaald parkeren in de schil.
o
De bezoekerskaart voor bewoners van de binnenstad
heeft een twee keer zo hoog tarief als in de schil. Dit in verband met de
langere bloktijden in de binnenstad.
o
het tarief voor de tweede vergunning voor bewoners
is twee keer zo hoog als het tarief voor de eerste vergunning voor bewoners
o
het tarief van de bedrijfsvergunning is een factor
1,6 hoger dan het tarief van de bewonersvergunning. De maandag tot vrijdag
vergunning in de binnenstad (gebied B) heeft een tarief van 5/6 maal het tarief
van de volledige bedrijfsvergunning.
o
de bezoekerskaart voor bedrijven in de schil heeft
een tarief dat gelijk is aan de helft van het tarief van de eerste
bedrijfsvergunning
o
de tarieven van de vergunningen in de gereguleerde
gebieden moeten leiden tot kostendekkendheid.
-
Een onderhoudsbudget van € 14.400,= exclusief btw
beschikbaar stellen ten laste van de reserve parkeervoorzieningen voor het
doorvoeren van de wijzigingen en dit te verwerken middels de 52e
begrotingswijziging van het dienstjaar 2004.
Aantekening:
(X = tarief leges 2005 per 18-08-2004 nog onbekend,
in rekenmodel gerekend met tarief 2004)
![]() |
[1] Het tarief van de garage is
inclusief BTW
[2] Op terreinen met een slagboom
en in de garages, moet altijd minimaal 1 uur betaald worden; na 1 uur wordt per
kwartier betaald. Op de plaatsen waar vooraf betaald wordt, wordt altijd per 10
eurocent betaald. In de loop van 2005 wordt onderzocht in hoeverre het
wenselijk is om in de garage altijd met hele uren te werken.
[3] Niet verhoogd omdat dit pas
net is vastgesteld.
[4] Hier wordt een nieuw tarief
voorgesteld. Nu is er in gebied B nog 1 tarief voor de bewonersvergunning. Hier
wordt voorgesteld een tarief te maken voor de eerste vergunning en een twee
keer zo hoog tarief voor de tweede vergunning. Dit is in de schillen ook het
geval.
[5] Deze vergunning kan alleen
aangeschaft worden in combinatie met een straatvergunning en geldt pas vanaf
21:00 uur inde avond en tot 9:00 uur de volgende ochtend.