1. Inleiding

De parkeertarieven in de binnenstad zijn sinds 1 juli 2001 niet meer gewijzigd. Bij het exploitatiemodel van de Phoenixgarage, de Zuidpoortgarage en de Koepoortgarage is echter wel uitgegaan van een tariefstijging in de loop der jaren. In juni 2004 is door de raad de nota “Reserve Parkeervoorzieningen” vastgesteld. Daarmee is ook besloten tot een tariefsverhoging per 1 januari 2005 van het straatparkeren en het parkeren in de Phoenixgarage. Voor de Zuidpoortgarage, die in november 2004 open gaat geldt dat deze het tarievenbeleid van de gemeente moet volgen. Voor de Zuidpoortgarage gelden dezelfde tarieven als voor de Phoenixgarage.

 

In juni 2004 is in principe door de Gemeenteraad akkoord gegaan met de volgende tariefswijzigingen per 1 januari 2005:

 

Naast de tarieven van straatparkeren en parkeren in de Phoenixgarage zijn er ook tarieven voor abonnementen, dagkaarten, vergunningen etc. Deze tarieven moeten met de nieuwe tariefswijziging ook worden aangepast. In deze nota wordt een voorstel gedaan voor aanpassing van alle tarieven aangaande parkeren in Delft. Omdat een parkeertarief ook hanteerbaar en communiceerbaar moet zijn is het wenselijk een “afgerond” tarief te hanteren. Daarom zal niet altijd rechtlijnig hetzelfde stijgingspercentage worden toegepast. Daar waar argumenten gelden om een ander stijgingspercentage te hanteren, is dit expliciet aangegeven.

 

In hoofdlijn komen de tariefsaanpassingen er op neer dat deze -gemiddeld- stijgen met ca 12%. Daarmee wordt de inflatie van de afgelopen jaren deels in de nieuwe tarieven verwerkt (over de laatste 4 jaar in totaal ca 19%). De bestaande evaluatie-afspraken met bewonersorganisaties in de schil over de vergunningtarieven worden gerespecteerd. Dit betekent dat in Westerkwartier-Olofsbuurt thans nog geen tariefsverhoging wordt voorgesteld. De overige schilgebieden worden wel gelijkgetrokken met dit gebied.  Omdat tevens toegewerkt wordt naar een uniforme systematiek van tariefsbepaling voor alle vergunninggebieden, treden er met name in de binnenstad grotere wijzigingen op.

 

Met de nu voorgestelde aanpassingen ontstaat nog geen kostendekkend niveau voor de tarieven.  Met ingang van 2006 en/of 2007 zal naar alle waarschijnlijkheid nog een boventrendmatige verhoging nodig zijn. De hoogte daarvan hangt af van de nu lopende exercitie, waarin een verdere efficientyverbetering bij het parkeerbedrijf wordt onderzocht. Dit zal een positief effect hebben op de kostendekkingsgraad.

 

Na behandeling van deze nota in de raad dienen de goedgekeurde tariefswijzigingen verwerkt te worden in de bijlage bij de parkeerverordening en de parkeerbelastingverordening. Deze bijlage zal in november 2004 in de raad worden behandeld.

2. Parkeerbelasting op terreinen en in garages

Het tarief voor parkeren in de garages (Zuidpoort en Phoenixgarage) en op terreinen is in de nota van juni vastgesteld op €1,60 per uur vanaf 1 januari 2005[1]. Voor het parkeren op parkeerterreinen en in de garages kan ook een abonnement of dagkaart worden aangeschaft. Voorgesteld wordt deze tarieven als volgt aan te passen.

 

Tabel 1. Voorstel tarieven terreinen en garages

 

Tarief per 1-7-2001

Tarief per 1-1-05

Per 60 minuten[2]

€ 1,30

€ 1,60

Per dag

€ 7,00

€ 9,00

Per week

€ 30,00

€ 40,00

Per maand

€ 87,00

€ 107,00

Per jaar

€ 870,00

€ 1070,00

Per jaar alleen van maandag 10:00 uur tot en met vrijdag 18:00 uur

€ 450,00

€ 560,00

3. Gebied Z

Voor bewoners en bezoekers van gebied Z (buitengebied rond “in de Hoven”) is er de mogelijkheid een parkeerabonnement aan te schaffen. De tarieven van deze abonnementen zijn niet aangepast sinds 1 juli 2001. Voorgesteld wordt de tarieven voor deze abonnementen met 10% te verhogen. Dit is hetzelfde percentage als bij de automaat op straat is vastgesteld in juni en is lager dan de inflatie in de afgelopen 4 jaar.

 

Tabel 2. Voorstel tarieven buitengebied (in de Hoven)

 

Tarief per 1-7-2001

Tarief per 1-1-05

Dagkaart

€ 5,00

€ 5,50

Weekabonnement

€ 20,00

€ 22,00

Maandabonnement

€ 50,00

€ 55,00

Jaarabonnement

€ 500,00

€ 550,00

4. Speciale abonnementen

De Gemeente heeft voor een aantal doelgroepen speciale abonnementen en vergunningen. De tarieven van de meeste abonnementen zijn op 1 juli 2001 vastgesteld en worden daarom alleen met het inflatiepercentage verhoogd. Er is uitgegaan van een inflatiepercentage van 4% per jaar, dit is relatief gunstig in vergelijking met de inflatiecijfers van afgelopen jaren (2001: 3,0%; 2002: 5,75%; 2003:6,0%; 2004: 3,2%).

Uitzondering hierop zijn de tarieven die afgeleid zijn van de prijs voor een dagkaart (zoals de aannemersdagkaart en de kaart voor marktkooplieden).

Met deze uitgangspunten worden de tariefswijzigingen zoals aangegeven in tabel 3 voorgesteld. Deze prijswijzigingen gaan in bij de eerst volgende keer na 1 januari 2005 dat een abonnement of vergunning wordt aangeschaft.

 

Tabel 3. Voorstel tarieven speciale abonnementen

 

Tarief nu

Ingevoerd per

Tarief per 1-1-05

Bedrijvenabonnement van maandag tot en met vrijdag gebied C tot F, van maandag 9:00 uur tot vrijdag 18:00 uur.

€ 272,25 per jaar

1 januari 2002 (in het eerste gebied)

€ 305,= per jaar,

Aannemersdagkaart, indien auto nodig is bij werk

€ 7,00 per dag

1 juli 2001

€ 9,00 per dag

Marktkooplieden

€ 14,00 per maand

1 juli 2001

€ 18,00 per maand

GGD Abonnement

€ 45,00 per jaar

1 juli 2003

€ 48,00 per jaar

Schooljaarabonnement gebied B

€ 450,00 per jaar

1 januari 2002

€ 504,00 per jaar

Schooljaarabonnement overige gebieden

€ 272,25 per jaar

1 januari 2002

€ 305,00 per jaar

Artsenabonnement[3]

€ 215,= per jaar

1 januari 2004

€ 215,= per jaar

Tijdelijke ontheffing , per dag

€ 7,00

1 juli 2001

€ 9,00

5. Vergunningen en bezoekerskaarten

Het gereguleerde parkeergebied in Delft is ingedeeld in de gebieden B tot en met F. Elk gebied heeft een eigen tarief voor bezoekerskaart en vergunning. Met elk gebied zijn afspraken gemaakt over de datum waarop voor dit gebied een kostendekkend tarief gaat gelden.

Gebied C (Olofsbuurt en Westerkwartier) heeft altijd als voorbeeld gediend voor de gereguleerde gebieden rond de binnenstad. Bij de evaluatie van dit gebied (juni 2003) zijn afspraken gemaakt over de tariefstructuur. Het is de bedoeling deze tariefstructuur in alle gebieden toe te passen. Het gaat daarbij om de volgende uitgangspunten:

-          De bezoekerskaart voor bewoners in de schil heeft een tarief gelijk aan 10 uur betaald parkeren in de schil.

-          De bezoekerskaart voor bewoners van de binnenstad heeft een twee keer zo hoog tarief als in de schil. Dit in verband met de langere bloktijden in de binnenstad.

-          Het tarief voor de tweede vergunning en daarop volgende vergunning voor bewoners is twee keer zo hoog als het tarief voor de eerste vergunning voor bewoners

-          het tarief van de bedrijfsvergunning is een factor 1,6 hoger dan het tarief van de bewonersvergunning. Het tarief van de vijfdaagse bedrijvenvergunning in gebied B, is vijfzesde van het tarief van de volledige vergunning in gebied B.

-          De bezoekerskaart voor bedrijven in de schil heeft een tarief dat gelijk is aan de helft van het tarief van de eerste bedrijfsvergunning

-          De tarieven van de vergunningen in de gereguleerde gebieden moeten leiden tot kostendekkendheid.

-          Nadat het kostendekkend tarief is ingevoerd worden alleen nog inflatiecorrecties gedaan en correcties als gevolg van aanpassingen in het parkeerregime.

 

Daarnaast zijn per gebied de volgende afspraken gemaakt:

-          Gebied B (binnenstad): Het tarief van de vergunning in de binnenstad is sinds 2001 niet meer gewijzigd. Het tarief moet per 1 januari 2006 voldoen aan bovenstaande uitgangspunten. Het tarief in de binnenstad voor bewoners wordt per 1 januari 2005 verhoogd met de inflatie van de afgelopen vier jaar. De andere tarieven worden verhoogd conform de hierboven genoemde afgesproken richtlijnen. Het tarief in de binnenstad is na deze aanpassing nog niet kostendekkend. Het kostendekkende tarief wordt ingevoerd per 1 januari 2006.

-          Gebied C (Olofsbuurt en Westerkwartier): In oktober 2005 wordt een kostendekkend tarief ingevoerd. De tariefstructuur zoals die nu is, blijft gehandhaafd (voldoet aan uitgangspunten). Het tarief wat nu geldt is ingevoerd per 1 oktober 2003.

-          Gebied D (Agnetapark en Kalverbos): In maart 2006 wordt een kostendekkend tarief ingevoerd. Het tarief dat nu geldt, geldt vanaf 1 maart 2004. Per 1 maart 2005 wordt voorgesteld het tarief gelijk te trekken aan gebied C.

-          Gebied E (ten oosten van de binnenstad): in mei 2006 wordt een kostendekkend tarief ingevoerd. Het tarief dat nu geldt, geldt vanaf 1 mei 2005. Voorgesteld wordt per 1 mei 2005 het tarief te verhogen tot het tarief in gebied C.

-          Gebied F (Delftzicht en Rotterdamseweg e.o.): In juli 2006 wordt een kostendekkend tarief ingevoerd. Het tarief dat nu geldt is ingevoerd per 1 juli 2004. Voorgesteld wordt per 1 juli 2005 het tarief te verhogen tot het tarief in gebied C.

 

Eind dit jaar komt een nota in de raad over de stand van de reserve parkeervoorzieningen. In deze nota wordt aangegeven wat het kostendekkende tarief in de binnenstad en de gebieden daarom heen is. Dit kostendekkende tarief wordt vanaf 1 oktober 2005 (gebied C) ingevoerd. Per gebied geldt een andere invoeringsdatum.

De tarieven voor gebied C zijn in deze tabel derhalve nog niet aangepast. Afgesproken is dat voor vaststelling van het kostendekkende tarief overleg met bewoners plaatsvindt.

 

Tabel 4. Voorstel tarieven  gereguleerd parkeren

 

Tarief nu

Ingevoerd per

Tarief per 1-1-05

Bezoekerskaart voor bewoners gebied B

€ 30,00 per jaar

1 januari 2004

€ 34,00 per jaar

Bezoekerskaart voor bewoners gebied C, D, E en F

€ 15,00 per jaar

1 oktober 2003

€ 17,00 per jaar

Kraskaart voor bedrijven gebied B

€ 4,00 per kaart

1 juli 2001

€ 4,50 per kaart

Bezoekerskaart bedrijven gebied C, D, E en F

€ 40,00 per jaar

1 oktober 2003

€ 40,00 per jaar

Eerste bewonersvergunning gebied B

€ 115,00 per jaar

1 juli 2001

€ 120,00 per jaar

Tweede bewonersvergunning gebied B[4]

€ 115,00 per jaar

1 juli 2001

€ 240,00 per jaar

Aanvullende garagevergunning gebied B[5]

€ 25,00 per jaar

1 januari 2004

€ 25,00 per jaar

Eerste bewonersvergunning gebied C

€ 50,00 per jaar

1 oktober 2003

€ 50,00 per jaar

Tweede bewonersvergunning gebied C

€ 100,00 per jaar

1 oktober 2003

€ 100,00 per jaar

Eerste bewonersvergunning gebied D E F

€ 40,00 per jaar

1 maart 2004

€ 50,00 per jaar

Tweede en meerdere bewonersvergunning gebied D, E en F

€ 80,00 per jaar

1 maart 2004

€ 100,00 per jaar

Eerste bedrijfsvergunning gebied B

€ 215,00 per jaar

1 juli 2001

€ 192,00 per jaar

Eerste bedrijfsvergunning gebied B maandag tot vrijdag

€ 165,00 per jaar

1 juli 2001

€ 160,00 per jaar

Eerste bedrijfsvergunning gebied C tot en met F

€ 80,00 per jaar

1 oktober 2003

€ 80,00 per jaar

Tweede bedrijfsvergunning gebied B

€ 325,00 per jaar

1 juli 2001

€ 384,00 per jaar

Tweede bedrijfsvergunning gebied B maandag tot vrijdag

€ 250,00 per jaar

1 juli 2001

€ 320,00 per jaar

Tweede bedrijfsvergunning gebied C tot en met F

€ 160,00 per jaar

1 oktober 2003

€160,00 per jaar

Overall parkeerkaart

€ 90,00 per maand

1 juli 2001

€ 110,00 per maand

Parkeerbelasting dagvergunning 

€ 15,00 per dag

1 juli 2001

€ 17,00 per dag

 

De tarieven in de gebieden worden pas aangepast bij aanvraag van een nieuwe vergunning: Bij gebied B is dat 1 januari 2005; bij gebied C, 1 oktober 2005; bij gebied D, 1 maart 2005 bij gebied E, 1 mei 2005; bij gebied F, 1 juli 2005.

6. Kosten

Met de aanpassing van de tarieven zijn een aantal kosten gemoeid. Deze kunnen onderverdeeld worden in de volgende categorieën:

 

Parkline GSM-parkeren                                        900,=

Aanpassingen automaten en meters                  € 11.250,=

Bebording                                                           250,=

Aanpassen foldermateriaal:                               € 2.000,=

 

Alle weergegeven kosten zijn exclusief BTW.

7. Financiële effecten

De financiële gevolgen van de voorgestelde tariefsverhoging voor de stand van de reserve in 2034 blijken uit bijlage 2. In de nu gepresenteerde scenario’s 1 en 2 is de taakstellende opdracht zoals in juni 2004 door de raad aangenomen nog niet verwerkt daar het onderzoek naar kostenreductie, kostenreductie als gevolg van bijstelling van interne doorberekeningen en naar kostendekkendheid van vergunningtarieven nog niet is afgerond. De uitkomsten zullen naar verwachting worden gepresenteerd in november 2004.

 

Uitgangspositie, kolom 1

Uit kolom 1 blijkt de als gevolg van de in juni 2004 door de raad goedgekeurde nota bijgewerkte stand van de reserve  in 2034, die €43,004 miljoen negatief bedraagt. Hierin zijn ook de financiële consequenties verwerkt van de verlaging van het aantal bezoekersparkeerplaatsen in zone B na ingebruikname van de Zuidpoortgarage.

 

Scenario 1, kolom 2

In scenario 1 zijn de met ingang van 2005 geldige tarieven verwerkt; daarbij is rekening gehouden met de in juni 2004 door de raad goedgekeurde ‘principe-verhoging’ ter hoogte van achterstallige inflatiecorrectie, zie ook het in bijlage 1 bijgevoegde overzicht van de tarieven straatparkeren 2005.

De tarieven 2005 hebben een toename van de stand van de reserve in 2034 ad € 15,670 miljoen tot gevolg waardoor de stand van de reserve in 2034 nog € 27,335 miljoen negatief zal zijn.

 

De eindstand van scenario 2 is enigszins vergelijkbaar met het in juni 2004 in nota 413419 gepresenteerde scenario 4. Volgens genoemd scenario 4 was de stand van de reserve in 2034 € 28,667 miljoen negatief; in dat scenario was rekening gehouden met een boventrendmatige verhoging van de tarieven voor vergunningen.

 


Scenario 2, kolom 3

In scenario 2  is het voorstel uit de programmabegroting 2005-2008 verwerkt, de jaarlijkse stortingen vanaf 2005 structureel te verlagen met €50.000 én de voorgestelde incidentele verhoging van het onderhoudsbudget 2004 ad € 14.400 ter dekking van de kosten als gevolg van de aanpassing van de apparatuur. Scenario 2 eindigt met een saldo ad € 30,003 miljoen negatief.

Derhalve wordt met dit tariefvoorstel een verbetering van de geprognotiseerde parkeerexploitatie bereikt van ca. €13 miljoen. De taakstellende opdracht van juni 2004 om het saldo van kosten en baten te verbeteren tot een licht positief eindsaldo op het parkeerfonds, blijft onverkort van kracht. Hierover zal de raad voor het einde van dit jaar een nader besluit kunnen nemen.

8. Voorstel aan de raad

Aan de Raad wordt voorgesteld om:

-          de tarieven conform voorgaande paragrafen en conform de nota over het rekenmodel van juni 2004, vast te stellen.

-          de vastgestelde tarieven op te nemen in de bijlage bij de parkeerverordening en deze tijdens de volgende raadsvergadering vast te stellen.

-          de wijzigingen in te laten gaan per 1 januari 2005;

-          per 1 januari 2006 de tarieven van vergunningen in alle gebieden conform de volgende uitgangspunten te hebben vastgesteld:

o        de bezoekerskaart voor bewoners in de schil kent een tarief gelijk aan 10 uur betaald parkeren in de schil.

o        De bezoekerskaart voor bewoners van de binnenstad heeft een twee keer zo hoog tarief als in de schil. Dit in verband met de langere bloktijden in de binnenstad.

o        het tarief voor de tweede vergunning voor bewoners is twee keer zo hoog als het tarief voor de eerste vergunning voor bewoners

o        het tarief van de bedrijfsvergunning is een factor 1,6 hoger dan het tarief van de bewonersvergunning. De maandag tot vrijdag vergunning in de binnenstad (gebied B) heeft een tarief van 5/6 maal het tarief van de volledige bedrijfsvergunning.

o        de bezoekerskaart voor bedrijven in de schil heeft een tarief dat gelijk is aan de helft van het tarief van de eerste bedrijfsvergunning

o        de tarieven van de vergunningen in de gereguleerde gebieden moeten leiden tot kostendekkendheid.

-          Een onderhoudsbudget van € 14.400,= exclusief btw beschikbaar stellen ten laste van de reserve parkeervoorzieningen voor het doorvoeren van de wijzigingen en dit te verwerken middels de 52e begrotingswijziging van het dienstjaar 2004.


Bijlage 1

 

 


Overzicht tarieven straatparkeren met ingang van 2005

 


Aantekening:

(X = tarief leges 2005 per 18-08-2004 nog onbekend, in rekenmodel gerekend met tarief 2004)

 


 

Bijlage 2


Berekening scenario’s

 



[1] Het tarief van de garage is inclusief BTW

[2] Op terreinen met een slagboom en in de garages, moet altijd minimaal 1 uur betaald worden; na 1 uur wordt per kwartier betaald. Op de plaatsen waar vooraf betaald wordt, wordt altijd per 10 eurocent betaald. In de loop van 2005 wordt onderzocht in hoeverre het wenselijk is om in de garage altijd met hele uren te werken.

[3] Niet verhoogd omdat dit pas net is vastgesteld.

[4] Hier wordt een nieuw tarief voorgesteld. Nu is er in gebied B nog 1 tarief voor de bewonersvergunning. Hier wordt voorgesteld een tarief te maken voor de eerste vergunning en een twee keer zo hoog tarief voor de tweede vergunning. Dit is in de schillen ook het geval.

[5] Deze vergunning kan alleen aangeschaft worden in combinatie met een straatvergunning en geldt pas vanaf 21:00 uur inde avond en tot 9:00 uur de volgende ochtend.