Inhoud
1. Inleiding
2. Ligplaatsen
3. Planning
4. Tot
slot
5. Samenvatting
6. Voorstel
Bijlage 1 Voorstel Nieuwe ligplaats woonschip.
1. Inleiding
In
verband met de herschikking van de boten in de Zuidergracht is medio juli 2003
de ligplaatsenkaart van de VOGD (Verordening Openbaar Gemeentewater Delft 1996)
o.a voor woonschepen in gemeentewater met betrekking tot de Zuidergracht
aangepast en zijn alle ligplaatsen aan de zuidzijde van de gracht hieruit
verwijderd. Dit heeft als gevolg dat het niet meer mogelijk is aan de zuidzijde
van de gracht een woonschip af te meren.
Op 2 juli 2003 is met de eigenaar
overeenstemming bereikt over de aankoop van de woonark “Cabrio”, ten behoeve van het creëren van meer ruimte
in de Zuidergracht en om de treurwilg nabij de Oostpoort te kunnen behouden. In
de overeenkomst is opgenomen dat uiterlijk 15 januari 2004 de ark aan de
gemeente opgeleverd diende te worden. Op 15 januari 2004 heeft de feitelijke
overdracht plaatsgevonden en heeft de gemeente het woonschip in beheer genomen.
Volgens planning zal de uitvoering van het bouwplan voor veld 9 starten in
januari 2005. De Cabrio, die daar nu nog ligt zal dan moeten verdwijnen, om een
de bouw van een nieuwe kade mogelijk te maken.
Vanaf
juli 2003 staat de ark zonder ligplaats bij een makelaar te koop. Tot op heden zijn er diverse
bezichtigingen geweest waarbij biedingen zijn gedaan die, gezien de waarde van
de ark, niet zijn geaccepteerd.
De
woonark staat vanaf juli jl. in de
verkoop voor een bedrag van € 197.500,00.
De aanvankelijke vraagprijs is verlaagd mede omdat kopers in verband
met de economische recessie
terughoudend zijn in deze toch al moeilijke markt.
Er
is voor gekozen de boot gedurende de verkoop te laten liggen. Echter, vanwege
het tegenvallen van de verkoop (economische recessie), klachten van overige
woonschipbewoners en de te starten gebiedsontwikkeling dient thans een
oplossing worden gevonden. Er zijn een tweetal oplossingen denkbaar:
2. Ligplaatsen
(permanent)
Als ligplaats komt in principe al het voor
de Cabrio middels verslepen bereikbare water in aanmerking.
Ligplaatsen door overzetten in een andere
vaart, op het land zetten, worden buiten beschouwing gelaten. De kans op
ontwrichting door hijsen en/of vervoeren van de Cabrio is te groot. De locaties die dan voor een ligplaats in
aanmerking komen zijn:
·
Watertorengracht noordoost/ noordwest
·
Watertorengracht zuidoost /zuidwest
Ad Watertorengracht
noordwest en noordoost
De kade en het water zijn van de gemeente.
Er is plek voor 4 woonboten en een aantal recreatieschepen, alsmede een
beperkte vrije ruimte voor passanten. Er wordt bij afmeerafspraken contact
opgenomen en overleg gevoerd met DSM om
te waarborgen dat het zicht op
van het voormalige hoofdkantoor van Gist Brocades (Rijksmonument) niet te zeer
geweld wordt aangedaan. Overwogen is een ligplaats (permanent) te creëren aan
de oostzijde van de Watertorengracht, ten noorden van de woonschip met
huisnummer 121. Een en ander vanwege de afmetingen van de Cabrio. Met name door
de hoogte van het woonschip wordt het zicht op het Rijksmonument negatief
beïnvloed.
Het water wordt door de vrachtscheepvaart in
het Rijn-Schiekanaal, de Watertorengracht ingeduwd en uitgezogen.
Hoe dichter bij de uitmonding van de
Watertorengracht, des te groter de waterspiegelschommelingen. Dit vraagt een
dure flexibele afmeervoorziening.
De conclusie is dat een permanente ligplaats
van de Cabrio op deze plek niet wenselijk is.
Ad Watertorengracht
zuidwest en zuidoost
De
Watertorengracht is aan de zuidwest zijde eigendom van DSM. De zuidoost zijde
is eigendom van de gemeente Delft. De eigendomsgrens ligt ongeveer in het hart
van de gracht. Oostelijk zijn er 5 ligplaatsen voor woonschepen beschikbaar en
één recreatieschip.
Onderzocht
is of het aantal ligplaatsen voor woonboten hier met één ligplaats is uit te
breiden, met gelijktijdig een verplaatsing van het recreatieschip.
Op
de bijlage is een voorstel getekend. Een woonschip achter de trafo is gezien
het karakter van de openbare ruimte niet hinderlijk. Het enige zicht op de
woonboot is er vanaf de Lepelbrug en dan valt de woonboot weg tegen de trafo
die even breed is als de Cabrio maar drie keer zo hoog.
Om
de ligplaats te kunnen gebruiken zullen aanlegvoorzieningen en
nutsaansluitingen gemaakt moeten worden. Met Eneco zal overleg gevoerd moeten
worden over de inrichting aan de achterzijde van de trafo.
Bij
plaatsing van de Cabrio op deze locatie verliest de woonschip op huisnummer 10
vanaf de kopse kant het uitzicht over de gracht. Het uitzicht vanuit de zijkant
van woonschip op de gracht (huisnummer 10) blijft gewaarborgd.
Dit
probleem zou overigens door verwisseling van de ligplaats van Neon nr 10 met de
Cabrio op te vangen. Overleg met de Neon nr 10 is hierbij noodzakelijk.
Hierbij
vervalt dan wel het “wegvallen” van de Cabrio achter de trafo.
Het
(ver)plaatsen van een woonschip betekent tevens plaatsing binnen de geluidzone
Wet Geluidhinder van het industrieterrein DSM-Gist/Calvé. Juridisch is het hier van belang of sprake
is van een woning dan wel een geluidsgevoelige bestemming. Volgens de wet
Geluidhinder is een woonschip geen geluidsgevoelige bestemming.
Op
dit punt lijkt er dan ook geen belemmering te zijn. Dit behoudens bezwaren.
Bij
verdere uitwerking zal nog nagegaan worden hoe de situatie in milieutechnisch
opzicht
geoptimaliseerd
kan worden.
Een
ligplaats is achter de trafo is in strijd met het bestemmingsplan Binnenstad en
met de kaart van de VOGD
Om
de ligplaats te kunnen realiseren is vrijstelling van het bestemmingsplan en
wijziging van de kaart van de Verordening Openbaar gemeentewater Gemeente Delft
1996 (VOGD) een voorwaarde.
Vrijstelling
van het bestemmingsplan art 19 lid 1 duurt 7 tot 9 maanden minimaal.
De
wijziging van de kaart van de VOGD kan binnen 4 maanden afgerond zijn.
Bij
beide procedures geldt dat de termijnen alleen onder voorbehoud van bezwaar en
schorsing zijn te halen.
Een
permanente ligplaats van de Cabrio aan de Watertorengracht zuidoost zijde is
realiseerbaar en stedebouwkundig aanvaardbaar.
3
Planning
Gelet
op de benodigde proceduretijd zal de permanente ligplaats van de Cabrio niet
tijdig gereed zijn. Het is daarom nodig de Cabrio voor januari naar een
tijdelijke ligplaats te slepen.
Het
zoeken naar een tijdelijk ligplaats is inmiddels gestart.
In
de vertrouwelijke bijlage is een financiële raming opgenomen van de verkoop
zonder en met ligplaats aan de Watertorengracht.
5. Samenvatting
·
De verkoop van de Cabrio zonder ligplaats heeft tot
nu toe niet het gewenste resultaat opgeleverd.
·
Parallel aan het huidige verkooptraject zijn de
mogelijkheden onderzocht van het creëren van een permanente ligplaats, zodat
verkoop met ligplaats afgewogen kan worden.
6. Voorstel
De
commissie Duurzaamheid wordt gevraagd het college een advies te geven inzake de
volgende twee opties:
of