Samenvatting en
beantwoording inspraakreacties
Ontwikkelingsplan
Achterom
Vakteam ruimtelijke ordening
Inleiding
Het
plangebied van het ontwikkelingsplan Achterom ligt in het zuidelijk deel van de
binnenstad en wordt begrensd door het Achterom, de Zuiderstraat, de Asvest en
de Zuidwal.
De
eigenaren van de panden Achterom 111/121 – Asvest 22/28 en Achterom 129/131
hebben plannen laten opstellen voor de ontwikkeling van hun eigendommen. De
percelen zijn gelegen binnen de in het bestemmingsplan Binnenstad opgenomen
transformatielocatie 1. Voor de transformatielocatie 1 kan een wijzigingsplan
ex artikel 11 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening worden opgesteld. Het maken
van een wijzigingsplan als basis voor de herontwikkeling is ongewenst, omdat
het gebied uit ruim 40 kavels bestaat die in particulier bezit zijn, waarvan er
slechts van drie bekend is dat er concrete bouwinitiatieven zijn. Hierdoor is
het niet haalbaar voor de gehele transformatielocatie een wijzigingsplan op te
stellen in dezelfde gedetailleerde systematiek als het bestemmingsplan
Binnenstad. Om toch ruimtelijke samenhang te waarborgen van de diverse
bouwinitiatieven is besloten tot het opstellen van een ontwikkelingsplan, dat
als ruimtelijke onderbouwing zal dienen voor het verlenen van vrijstelling ex
artikel 19 lid 2 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening.
Het
concept-Ontwikkelingsplan Achterom heeft ter inzage gelegen in de periode van
27 september tot en met 25 oktober 2004 met de mogelijkheid tot het indienen
van schriftelijke inspraakreacties.
Op
5 oktober 2004 is een inloopbijeenkomst georganiseerd en is de mogelijkheid
geboden tot het stellen van vragen en mondelinge inspraak. Die bijeenkomst is
bezocht door 3 belangstellenden. Van de bijeenkomst is een verslag gemaakt. Het
verslag is als bijlage bij deze nota gevoegd.
Er
zijn 3 schriftelijke inspraakreacties ingediend:
1.
G. Stuut, Achterom 91/97, 2611 PM Delft;
Gedateerd 12 oktober 2004,
ingekomen op 13 oktober 2004;
2.
Snijders en Snijders Architecten, Dijkhoornseweg 43, 2635 EK Den Hoorn;
J.A. Snijders, Vesteplein 18/18A, 2611 WG Delft;
Gedateerd 15 oktober 2004, ingekomen op 19 oktober
2004;
3. P.M. Kerklaan, Achterom
95, 2600 ME Delft; gedateerd 24 oktober, ingekomen 27 oktober 2004.
In
deze Nota Inspraak zijn de mondelinge en schriftelijke inspraakreacties
samengevat en beantwoord.
Schriftelijke inspraakreacties.
1.1 Samenvatting
Positief
wordt gereageerd op de behandeling van de hele rommelige en onverzorgde
‘achterkant’ van het Achterom, te weten de Asvest.
Antwoord
Conclusie
Deze
reactie heeft niet geleid tot aanpassingen van het ontwikkelingsplan
1.2 Samenvatting
Bezwaar
wordt gemaakt tegen de bouw op het gebied achter de ‘ronde muur’ (naast Slender
You) als dat hoger wordt dan één bouwlaag, omdat dan daglichtinstroming in het
huis en de werkruimte van inspreker wordt belemmerd. Tevens wordt het
achteruitzicht en de privacy verstoord.
Antwoord
Anders
dan bij andere ontwikkelingsplannen is hier geen sprake van 1 ontwikkeling maar
van versnipperde ontwikkelingen afhankelijk van particuliere initiatieven.
Daarom kan in dit plan de maatvoering niet concreet worden gemaakt, waaronder
ook die voor de bouwhoogte. Wel zal in het ontwikkelingsplan opgenomen worden
dat concrete bouwinitiatieven beoordeeld worden op gevolgen voor bezonning,
daglichttoetreding en privacy van de directe omgeving.
Conclusie
Deze
reactie heeft geleid tot aanpassingen van het ontwikkelingsplan
1.3 Samenvatting
Inspreker
is tegen een kapvergunning voor de grote bomen op het Asvest.
Antwoord
Indien
ten behoeve van een concreet bouwplan een boom gekapt zou moeten worden, dan
dient daarvoor een kapvergunning te worden aangevraagd. De gemeente publiceert
elke kapaanvraag in de Stadskrant. De aanvraag ligt vervolgens 2 weken ter
inzage. Een belanghebbende die het niet eens is met de voorgenomen kap, kan
hierover binnen deze termijn schriftelijk een ‘zienswijze’ geven. Deze mening
weegt mee bij het al of niet verlenen van de vergunning.
Na
de afweging van verschillende belangen neem het college binnen 2 maanden na
ontvangst van de aanvraag het besluit om de kapvergunning te verlenen of te
weigeren. Tegen de verleende kapvergunning staat een bezwaar- en
beroepsprocedure open, zoals bedoeld in de Algemene wet bestuursrecht.
Bezwaren
tegen een kapvergunning kunnen kenbaar worden gemaakt in een separate
procedure.
Conclusie
Deze
reactie heeft niet geleid tot aanpassingen van het ontwikkelingsplan
1.4 Samenvatting
De
woonruimte boven Slender You leverde veel overlast op in de vorm van lawaai,
verstoring en inbreuk op privacy, toen het deze zomer verhuurd was.
Antwoord
Een
belangrijke oorzaak van overlast en verstoring van inbreuk op de privacy is het
gebrek aan goede communicatie tussen partijen. Een overlastveroorzaker zal moeten
worden aangesproken op de ondervonden overlast. Wellicht dat in samenspraak met
elkaar oplossingen kunnen worden gevonden voor de ondervonden overlast en zijn
er mogelijkheden om via kleine technische maatregelen overlast te verminderen.
Conclusie
Deze
reactie heeft niet geleid tot aanpassingen van het ontwikkelingsplan
2. Snijders en Snijders Architecten en
J.A. Snijders
2.1. Samenvatting
Voor
een betere aansluiting op de tekst in bijlage III locatie 1 lid C.3. van het
bestemmingsplan Binnenstad wordt aangegeven dat de opzet beter zou zijn, indien
wordt bepaald dat ter plaatse van de stadsmuren in de rooilijn sprake zal zijn
van één bouwhoogte en dat ter plaatse van bebouwingscomponenten in de rooilijn
de hoogte tenminste twee en ten hoogste drie bouwlagen met incidenteel een
vierde laag zal bedragen.
Antwoord
De
door de inspreker gesuggereerde bouwhoogte is niet in het vigerende
bestemmingsplan Binnenstad opgenomen. Uitgangspunt van dit ontwikkelingsplan is
het bieden van een juridisch planologische basis voor het volgen van een art.
19 WRO procedure waarbij het vigerende bestemmingsplan als basis dient.
Conclusie
Deze
reactie heeft niet geleid tot aanpassing van het ontwikkelingsplan.
Deze
reactie heeft niet geleid tot aanpassingen van het ontwikkelingsplan.
Deze
reactie heeft ten aanzien van de twee traveeën niet geleid tot aanpassingen van
het ontwikkelingsplan. Voor de erfscheiding heeft deze reactie geleid tot een
aanpassing van het ontwikkelingsplan.
Gezien
de grote schaal van de aangrenzende openbare ruimte wordt met de
gemeenschappelijke plint / muur een grootschaligheid / gemeenschappelijkheid
nagestreefd, terwijl de individuele bouwmassa’s hierin en hierop het kleinschalige
karakter van de binnenstad aangeven. Bebouwing die afgewisseld wordt met
tuinmuren voldoet hier niet aan.
Deze
reactie heeft niet geleid tot aanpassingen van het ontwikkelingsplan.
Deze
reactie heeft niet geleid tot aanpassingen van het ontwikkelingsplan.
Zoals aangegeven in het ontwikkelingsplan gelden voor de
functionele invulling van het plangebied de bepalingen die zijn
opgenomen in het bestemmingsplan Binnenstad,
te weten de bepalingen die horen bij de bestemming
'gemengde doeleinden' onder toepassing van het Functielimiteringssysteem.
Er is geen aanleiding om op dit punt af te wijken van het bestemmingsplan Binnenstad. Op grond van het Functielimiteringssysteem mogen er in het
plangebied Achterom niet meer dan 2 panden
worden gebruikt voor horeca en niet meer dan 4
panden ten behoeve van een kantoorfunctie. Er zijn al twee panden in gebruik ten behoeve van een horecafunctie, tevens zijn er
al 4 panden in gebruik als kantoor. Het is
derhalve niet mogelijk, zonder dat één van de bestaande
horeca- en kantoorfuncties komt te vervallen, om ter plaatse een horecagelegenheid of een kantoor te vestigen. Ten aan zien van de maximale grootte van een kantoor is in
het bestemmingsplan Binnenstad een
oppervlaktelimiet opgenomen voor een kantoorfunctie,
te weten van 200 m² bruto oppervlakte. Bovendien is het niet toegestaan om panden voor kantoorgebruik samen te voegen.
Conclusie
Deze
reactie heeft niet geleid tot aanpassingen van het ontwikkelingsplan.
Deze
reactie heeft niet geleid tot aanpassingen van het ontwikkelingsplan
Deze
reactie heeft niet geleid tot aanpassingen van het ontwikkelingsplan
Deze
reactie heeft niet geleid tot aanpassing van het ontwikkelingsplan.
3.2.
Samenvatting
Indiener
heeft bezwaar tegen eventuele bebouwing hoger dan één bouwlaag op het
braakliggend stuk grond achter zijn/haar woning (naast Slender You). Indiener
geeft aan dat bij eventuele bebouwing hij/zij het vrije uitzicht en behoorlijke
lichtinval zal kwijtraken.
Antwoord
Verwezen
wordt naar het antwoord bij inspraakreactie 1.2.
Conclusie
Deze
reactie heeft geleid tot aanpassing van het ontwikkelingsplan.
3.3.
Samenvatting
Gevraagd
wordt of er een mogelijkheid is om de bewoners aan het Achterom te verplichten
hun achtergevels beter te onderhouden, zodat het rommelige aanzicht grotendeels
zal verdwijnen.
Antwoord
De
gemeente heeft in beginsel geen bevoegdheden om eigenaren te verplichten tot
onderhoud. Dit kan alleen anders zijn, indien een woning vanwege achterstallig
onderhoud niet meer voldoet aan de bij of krachtens het Bouwbesluit gegeven
technische voorschriften. Daarvan is bij het Achterom, volgens de bij de
gemeente bekend zijnde informatie geen sprake.
Conclusie
Deze
reactie heeft niet geleid tot aanpassing van het ontwikkelingsplan.