Aanleiding

Op dit moment is voor het project Vermeertoren de voorbereiding in volle gang. Zo is de Art. 19 WRO procedure onlangs opgestart, zijn de werkzaamheden slopen en bouwrijp aanstaande en wordt de laatste hand gelegd aan de contractuele zaken. Daarnaast is een rapportage wenselijk voor een goed en volledig beeld van het project (bij management en bestuur) en dient in het project een aantal besluiten genomen te worden.

Verzocht zal worden om de ontwikkelingsovereenkomst te accorderen, de noodzakelijke (reeds gereserveerde) ISV gelden te activeren, (separaat aan dit voorstel de grondexploitatie te openen) en de exacte locatie van het Wijkcentrum (binnen de Vermeertoren) te bepalen.

 

Wijkcentrum

Bij de vaststelling van het ontwikkelingsplan Vermeertoren is toegezegd dat een heroriëntatie zou plaatsvinden over de exacte locatie van het wijkcentrum binnen de Vermeertoren. Deze heroriëntatie heeft ondertussen plaatsgevonden. Uit dit onderzoek is naar voren gekomen dat ruimtelijk een zevental-varianten mogelijk is. Een tweetal varianten is niet acceptabel/ toegestaan a.g.v. wensen/eisen vanuit het kinderdagverblijf. Een tweetal varianten is niet acceptabel a.g.v. wensen/haalbaarheid vanuit vestiging van een apotheek. Dit impliceert dat een drietal varianten mogelijk is. Alle varianten zijn voorgelegd aan de verschillende betrokkenen.

Hieruit komt een voorkeur naar voren voor het basismodel of variant 1. Ondanks meerdere overleggen is geen gezamenlijk eindvoorstel bereikt. Dientengevolge zal de definitieve keuze hierover bestuurlijk gemaakt dienen te worden. De  volledige analyse met voors en tegens is weergegeven in bijlage.

 
RO procedure’s

De artikel 19 WRO procedure is op 14 juni jl. opgestart en de inspraaktermijn hiervoor is op 12 juli jl. afgerond. Uit de inspraak zijn geen bezwaren naar voren gekomen.

Voor deze procedure heeft een blanco plattegrondindeling van de onderbouw gediend. Hiermee wordt het mogelijk om de definitieve inrichting van de onderbouw (o.a. locatie wijkcentrum) separaat en i.o.m. betrokkenen en na de commissiebehandeling te bepalen.
Vervolgens zal een aangepaste bouwaanvraag worden ingediend en zal alleen deze procedure wordt doorlopen, zonder daarbij de provinciale behandeling van de vrijstelling (art. 19 WRO) te vertragen.

 

Gelijktijdig met de art. 19 WRO procedure is de procedure ‘verzoek hogere grenswaarde’ (verkeersgeluid) doorlopen. Dit heeft niet geleid tot bezwaren en is thans doorgestuurd naar de provincie voor verder afhandeling. Evenzo is thans een procedure 'verzoek hogere grenswaarde' (industriegeluid) in proces.

 

Op 23 augustus jl. is de art. 17 WRO procedure opgestart voor de tijdelijke huisvesting van het buurthuis aan de V. Adrichemstraat/V. Groenewegenstraat.  Uit de inspraak zijn geen bezwaren naar voren gekomen. De bouwvergunning hiervoor is onlangs afgegeven.

 

Slopen/bouwrijp maken

 

Zodra de huidige buurthuisfunctie verplaatst is naar de tijdelijke locatie (met huisvesting in portocabins) zal het slopen en bouwrijp van de hoofdlocatie starten. Op dit moment vinden de eerste voorbereidende werkzaamheden plaats. Het buurthuis zal begin 2005 kunnen verhuizen en in afwachting van de nieuwe huisvesting in de Vermeertoren, medio 2007 terugkomen.

Begin 20005 zal de sloop buurthuis, kappen bomen, etc. opstarten.


Ontwikkelingsovereenkomst

In deze overeenkomst wordt overeengekomen dat de gemeente Delft bouwrijpe grond zal uitgeven aan de Stichting Vestia Groep, tegen betaling van minimaal de kosten van bouw- en woonrijp maken.
Tevens is afgesproken dat Vestia een maandelijkse vergoeding voor de tijdelijke huisvesting voor het wijkcentrum zal betalen c.q ontvangen indien het wijkcentrum later respectievelijk eerder dan de termijn van twee jaren na afgifte van de bouwvergunning zal zijn opgeleverd.
De gemeente Delft zal bijdragen aan (een gedeelte van) de onrendabele top van het wijkcentrum en de sociale woningbouw; te weten een bijdrage van  € 300.000,00 als tegenprestatie voor de levering van een wijkcentrum en een bijdrage van € 75.000,00/per sociale huurwoning (onrendabele top) voor in totaal 4 sociale huurwoningen (= max. € 300.000,-).


Het project zal omvatten 12 sociale huurwoningen, 38 vrije sector huurwoningen, 16 vrije sector koopwoningen en in totaal ca 122 parkeerplaatsen waarvan ca 86 parkeerplaatsen in de te realiseren parkeerkelder. Minimaal 50 van de woningen zullen te kwalificeren zijn als woningen met een zorgkarakter.
Daarnaast verplicht Vestia zich tot de bouw en inrichting van een gezondheidscentrum. Bouw en inrichting geschieden in nauw overleg met de gemeente die een stem heeft in het type gebruikers van dit centrum. Eventuele planschadeclaims a.g.v. de bestemmingswijziging worden door partijen ieder voor de helft gedragen.

De onderhavige overeenkomst kan op verzoek van partijen nader worden uitgewerkt in een realisatieovereenkomst. Terzijnertijd zal de gronduitgifte bij afzonderlijke overeenkomst worden geregeld.


Financien

Met betrekking tot de financiën zijn verschillende kosten en kostendragers aanwezig. In de - vertrouwelijke - bijlagen is een expliciet overzicht gegeven van deze verschillende onderdelen. Over de verschillende (kosten)dragers valt het navolgende te melden.


De civiel technische en overige werkzaamheden zijn geraamd in de grondexploitatie. De grondexploitatie dient minimaal een kostenneutrale opzet te hebben, wat in de onderhandeling heeft geleid dat de ontwikkelaar Ceres, naast de andere genoemde kosten, alle kosten voor de grondexploitatie voor haar rekening neemt.

De grondexploitatie zal separaat voor besluitvorming worden aangeboden.

 

Voor een evenwichtige verdeling van de woningen in deze buurt is het wenselijk circa 20% sociale woningbouw te realiseren. In onderhandelingen met de ontwikkelaar Ceres is een verdeelsleutel afgesproken voor de kosten van de onrendabele top op deze woningen. Dit impliceert dat Ceres 8 woningen en de gemeente 4 woningen financiert.

 

Aangezien door de Vermeertoren het huidige buurthuis vervangen wordt door een wijkcentrum dienen de kosten voor een geheel nieuw wijkcentrum bekostigd te worden. In de onderhandelingen met Ceres is een maximale gemeentelijke bijdrage voor dit centrum afgesproken. De overige bouwkosten komen voor rekening van Ceres. Om vooraf de kwaliteit van het wijkcentrum te garanderen is door de gemeente een Programma van Eisen opgesteld, waaraan het centrum moet voldoen. De gehele ontwikkeling hiervan zal turn-key plaatsvinden. Tevens is hierbij specifieke bouwbegeleiding noodzakelijk. Voornoemde kosten zijn separaat begroot.

 


Bij een nieuw wijkcentrum is het noodzakelijk/wenselijk ook gedeeltelijk vervanging van losse en vaste inrichtingen te realiseren. Zaken die niet in de bouw zijn inbegrepen. Hiertoe is een afzonderlijk budget gehanteerd.

 

Op basis van de onderhandelingen blijkt het gehele project binnen de verschillende daarvoor beschikbare budgetten haalbaar.

Over een groot aantal onderdelen zijn contractuele verplichtingen aangegaan c.q. in uitvoering. Hiermee is het risico op mee- of tegenvallers gering. Wel is het zo dat voor de verschillende budgetten wel een reservering, maar geen activering heeft plaatsgevonden. Hiertoe wordt in de besluitvorming verzocht.

 

Planning

 

De voorbereidingen zijn in volle gang en dit leidt tot de volgende planning:

 

Locatie Vermeertoren

RO procedure (art. 19 WRO)                  juni 2004           - maart 2005

Bouwvergunning                                                           - april 2005

Bouwrijp maken                                    febr. 2005         - maart 2005

(Start) Bouw                                         april 2005          - dec. 2006

Woonrijp maken                                   jan. 2007          - maart 2007

Opening gebouw                                                          - maart 2007

 

Locatie tijdelijke huisvesting

            RO procedure (art. 17 WRO)                  aug. 2004         - okt. 2004

            Bouwvergunning                                                           - nov. 2004

            Bouwrijp maken                                    dec. 2004         - jan. 2005

            Verhuizing buurthuis                                                     - febr. 2005

            Beëindiging tijd. huisvesting                   jan. 2007          - maart 2007

            Herstel groen/park                                                        - april 2007

 

 

Besluitvorming

 

 

Bijlagen

 


Analyse locatie wijkcentrum

 

In de studie inzake de situering van het buurthuis is door de architect naast een verbetering van het basismodel een zestal andere varianten in kaart gebracht. Kort samengevat behelzen die;

 

 

Kinderdagverb.

Wijkcentrum

Medisch Centrum

Apotheek

Basis model

BG / west

1e / west

BG+1e/oost

BG / oost

Variant 1

BG / west

BG+1e / oost

1e / west

BG / oost

Variant 2

BG / oost

BG+1e / west

1e / oost

BG / west

Variant 3

BG+1e / west

BG+1e / west

BG+1e / oost

BG / oost

Variant 4

BG / west

BG/oost

1e / west/oost

1e / west

Variant 5

1e / west

BG / west

BG+1e / oost

BG / oost

Variant 6

BG / oost

BG+1e / west

1e / west/oost

1e / oost

n.b. West = zijde Kinschotstraat, Oost = zijde Provinciale weg

 

 

Aangezien de huidige regelgeving inzake kinderdagverblijven in Delft aangeeft dat het niet is toegestaan dergelijke voorzieningen op de verdieping te realiseren, impliceert dit dat variant 3 en 5 niet mogelijk zijn.

 

In verband met de bereikbaarheid, nachtopenstelling en etallagefunctie van een apotheek is het realiseren van deze voorziening - welke noodzakelijk is voor het (ondersteunend en financieel) functioneren van het medische centrum - niet acceptabel op de 1e verdieping. Dit impliceert dat variant 4 en 6 niet mogelijk zijn.


Variant 2 wordt door geen van de betrokken partijen als wenselijk beschouwd, waarmee deze feitelijk niet tot de mogelijkheden behoort.
Zo is het realiseren van een KDV oostelijk (bij de provinciale weg) niet wenselijk i.v.m. slaapvertrekken kinderen en de natuurlijke ventilatie.

De westelijk ligging van het wijkcentrum veroorzaakt meer overlast (o.a. vanuit het jongerencentrum) naar de omliggende woningen.
Een gezondheidscentrum op de 1e verdieping wordt niet wenselijk geacht, tevens resulteert de oostelijke ligging in een uitwaaiering over de gehele verdieping welke tot versnipperde functies leidt.
De apotheek is op zich wel acceptabel op de begane grond, doch vrijwel losgekoppeld van het gezondheidscentrum, wat niet wenselijk is.

R
esteert het verbeterde basismodel (met een balkonfunctie) en variant 1. De voors en tegens van deze varianten zijn navolgend per gebruiker/betrokkenen kort samengevat.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Basismodel

Basis model

Variant 1

Variant 1

 

Voor

Tegen

Voor

Tegen

Ontwerp/

Architect

Centrale entrée.

Één totaal wijkgebouw, zonder scheiding van functies.

 

 

Verschillende toegangen.

Rommelige uitstraling.

Ontwikkelaar

Verbeterd met buitenbalkon (rokers).

Interne centrale hal met ontmoetings­ruimte (1e verd.) voor wijkcentrum en  zorgwoningen.

 

 

Verhuurbaarheid gezondheidscentrum.

Hoogte dak buurthuis gelijk aan hoogte balkon 1e woonlaag.

Ontwerpkosten. Voortgang planvorming.

Kosten extra lift / opgang buurtcentrum!

Buurt/omgeving

 

Hangjongeren in bestaande portieken.

Geluidsoverlast jongeren(centrum)beperkt.

 

Wijkcentrum

Hoogte zalen.

Ontbreken buiten terras.

Toegankelijkheid (gehandicapten).

Lift/trapgebruik.

Eigen entree.

Buitenruimte.

Laagdrempelig.

Minder overlast naar buurt (bij aanvang/vertrek. bezoekers)

Onvoldoende hoogte in zalen.

Beschikbare (functionele) ruimte.

Minder centraal in buurt.

Kinderdagverblijf

 

 

 

 

Gezondheids-centrum

Laagdrempelig.

Toegankelijkheid (gehandicapten).

 

 

 

Apotheek

 

 

 

 

 

Summier samengevat betekent bovenstaande dat de architect en de ontwikkelaar het basis-model verkiezen.
De buurt kiest expliciet voor variant 1.
Het wijkcentrum geeft in principe de voorkeur aan variant 1, waarbij praktische problemen (bv. zaalhoogte) tot aarzeling leidt.

Het gezondheidscentrum (ook beoordeeld vanuit het betreffende gem. vakteam) geeft de voorkeur aan het basis-model.

Het KDV en de apotheek worden in hun functioneren niet/nauwelijks beïnvloed door de verschillende varianten.

 

Bovenstaande voors en tegens hebben in de verschillende overleggen met alle betrokkenen wel tot wederzijds begrip geleid, maar niet tot overtuiging van één beste optie. Evenzo heeft een door de gemeente voorgestelde compromis indeling (voortbouwend om het basis-model) uiteindelijk niet een gezamenlijk akkoord opgeleverd. Alle betrokkenen zijn zich bewust dat op basis van bovenstaande analyse een bestuurlijke keuze gemaakt zal worden voor één variant, waarbij één der partijen minder goed bedeeld wordt.

 

Thans vindt nog een laatste overlegronde plaats, teneinde te trachten alsnog tot een voldoende gedragen variant te komen. Deze (sub) variant kan slechts elementen bevatten van de basisvariant en variant 1.

 

Ter vergadering zal, indien gewenst, aan de commissie hierover gerapporteerd worden.