Stuk 26 I Delft,
10 februari 2004.
402159
Onderwerp:
Vrachtautoparkeren Delft.
Aan de gemeenteraad.
Geachte dames en heren,
1. Inleiding
Het vrachtautoparkeren in
Delft is gereguleerd via de algemene plaatselijke verordening (artikel 124).
Deze verordening regelt het algemene vrachtparkeerverbod voor de gehele gemeente
Delft, met daarbij de speciaal aangewezen locaties waar een ontheffing van het
verbod geldt (zie bijlage 1).
Een aantal parkeerplaatsen
waar vrachtauto’s mogen staan, is gesitueerd in de woonwijken. Daarnaast
parkeren vrachtautochauffeurs ook illegaal in de woonwijken. Deze geparkeerde
vrachtauto’s (legaal en illegaal) leiden tot overlast voor de burgers in de
woonwijken. Dit doet afbreuk aan de leefbaarheid en de objectieve en
subjectieve verkeersveiligheid in deze woonwijken.
Het parkeervraagstuk is
onderzocht door het adviesbureau Goudappel Coffeng BV. Het doel van het
onderzoek betrof enerzijds het aandragen van oplossingen ten gevolge van de parkeeroverlast
van vrachtauto’s in de woonwijken en anderzijds het bieden van een goed parkeeralternatief
aan vrachtautochauffeurs.
2. Omschrijving van het voorstel
Het aanpakken van de
parkeeroverlast in woonwijken en het aanreiken van een parkeeralternatief voor
vrachtautochauffeurs zijn twee verschillende trajecten. Bij beide trajecten
hoort ook een verschillend tijdpad. Er is daarom ingestoken op een fasering bij
de uitvoering van de oplossing voor het vrachtautoparkeervraagstuk. De volgende
fasering wordt voorgesteld:
lange termijn (vanaf 3
jaar): centraal staat het bieden van een duurzaam hoogwaardig parkeeralternatief
voor de vrachtautochauffeurs;
korte termijn (binnen een
half jaar): specifiek gericht op de vrachtautoparkeerproblemen in de
woonwijken.
Lange termijn
De aanpak op de lange
termijn zal een duurzame oplossing voor de vrachtautochauffeurs moeten bieden.
Een kansrijke duurzame oplossing is een betaaldparkeer-terrein met adequate
beveiliging op een goed ontsloten locatie. De meest geschikte locatie hiervoor
lijkt op dit moment de Harnaschpolder.
Korte termijn
De korte termijn is gericht
op de vrachtautoparkeeroverlast in de woonwijken. Geconstateerd is dat
vrachtautochauffeurs deels legaal (mogelijkheid via de algemene plaatselijke verordening
artikel 124) en deels illegaal in de woonwijken geparkeerd staan. De inzet voor
de korte termijn is daarom waar mogelijk legale vrachtautoparkeerplaatsen in de
woonwijken op te heffen, door middel van het herzien van de parkeerplaatsen die
zijn vrijgesteld van het algemene vrachtautoparkeerverbod. Verder krijgen alle
vrachtauto parkeerlocaties in niet-woonwijken de status van permanente (24 uur
/ 7 dagen per week) ontheffing op het algehele vrachtauto parkeerverbod.
Dit leidt tot de volgende
acties:
aanpassing van het vierde
uitvoeringsbesluit gerelateerd aan artikel 124 van de Algemeen Plaatselijke
Verordening (APV);
opstellen van een
bebordingsplan naar aanleiding van de aangepaste plaatselijke verordening;
voeren van een heldere
communicatie;
adequate handhaving door TOR.
3. Middelen
Voor het uitvoeren van de
maatregelen is geen directe financiële dekking voorhanden. Voorgesteld wordt de
kosten ten laste te laten komen van de ‘Reserve Parkeervoorzieningen’.
De eenmalige kosten
bedragen:
- uitvoeren communicatie €
3.000,-
- opstellen bebordingsplan € 2.000,-
- uitvoeren bebordingsplan € 5.000,-
totaal €
10.000,-
De periodieke kosten 1e
jaar:
- onderhoudskostenbebording € 500,-
- handhaving TOR (223 uur) €
10.000,-
totaal €
10.500,-
De periodieke kosten
vervolgjaren:
- onderhoudskostenbebording € 500,-
- handhaving TOR (134 uur) € 6.000,-
totaal € 6.500,-
De kosten voor de lange
termijn oplossing (een beveiligde vrachtautoparkeerlocatie) maken hier geen
deel vanuit.
4. Besluit
Wij stellen u voor, onder
voorbehoud van gunstig advies van de commissie duurzaamheid, in te stemmen met:
-
het uitbreiden van het
parkeerverbod voor vrachtauto’s in de woonwijken. (feitelijk de ontheffing op
het algemene vrachtautoparkeerverbod ongedaan maken);
-
de locaties met een
avond-/nacht-/weekende ontheffing op het parkeerverbod te wijzigen in een
permanente ontheffing.
-
het laten aanpassen van het
vierde uitvoeringsbesluit gerelateerd aan artikel 124 van de algemeen
plaatselijke verordening om de aanpassing van het vrachtparkeerverbod mogelijk
te maken;
-
het beschikbaar stellen van
een eenmalig krediet van € 10.000,- en periodieke kosten voor het 1e
jaar a € 10.500 en vervolgens jaarlijks budget € 6.500 beschikbaar te stellen,
ten laste van de ‘Reserve Parkeervoorzieningen’ en daartoe vast te stellen de
12e wijziging van de gemeentebegroting voor het dienstjaar 2004.
Hoogachtend,
Burgemeester en wethouders
van Delft,
H.M.C.M. van Oorschot ,burgemeester.
H.G.L.M. Camps ,secretaris.
Stuk 26 II
402159
De raad der gemeente Delft,
gelezen het voorstel van het
college van 10 februari 2004;
b e s l u i t :
-
het uitbreiden van het
parkeerverbod voor vrachtauto’s in de woonwijken. (feitelijk de ontheffing op
het algemene vrachtautoparkeerverbod ongedaan maken);
-
de locaties met een
avond-/nacht-/weekende ontheffing op het parkeerverbod te wijzigen in een
permanente ontheffing.
-
het laten aanpassen van het
vierde uitvoeringsbesluit gerelateerd aan artikel 124 van de algemeen
plaatselijke verordening om de aanpassing van het vrachtparkeerverbod mogelijk
te maken;
-
het beschikbaar stellen van
een eenmalig krediet van € 10.000,- en periodieke kosten voor het 1e
jaar a € 10.500 en vervolgens jaarlijks budget € 6.500 beschikbaar te stellen,
ten laste van de ‘Reserve Parkeervoorzieningen’ en daartoe vast te stellen de
12e wijziging van de gemeentebegroting voor het dienstjaar 2004.
Aldus vastgesteld in de
openbare raadsvergadering van 26 februari 2004
,burgemeester.
,griffier.