Stuk 26 I                                                                                             Delft, 10 februari 2004.

402159

 

Onderwerp: Vrachtautoparkeren Delft.

 

Aan de gemeenteraad.

 

Geachte dames en heren,

 

1. Inleiding

 

Het vrachtautoparkeren in Delft is gereguleerd via de algemene plaatselijke verordening (artikel 124). Deze verordening regelt het algemene vrachtparkeerverbod voor de gehele gemeente Delft, met daarbij de speciaal aangewezen locaties waar een ontheffing van het verbod geldt (zie bijlage 1).

 

Een aantal parkeerplaatsen waar vrachtauto’s mogen staan, is gesitueerd in de woonwijken. Daarnaast parkeren vrachtautochauffeurs ook illegaal in de woonwijken. Deze geparkeerde vrachtauto’s (legaal en illegaal) leiden tot overlast voor de burgers in de woonwijken. Dit doet afbreuk aan de leefbaarheid en de objectieve en subjectieve verkeersveiligheid in deze woonwijken.

 

Het parkeervraagstuk is onderzocht door het adviesbureau Goudappel Coffeng BV. Het doel van het onderzoek betrof enerzijds het aandragen van oplossingen ten gevolge van de parkeeroverlast van vrachtauto’s in de woonwijken en anderzijds het bieden van een goed parkeeralternatief aan vrachtautochauffeurs.

 

2. Omschrijving van het voorstel

 

Het aanpakken van de parkeeroverlast in woonwijken en het aanreiken van een parkeeralternatief voor vrachtautochauffeurs zijn twee verschillende trajecten. Bij beide trajecten hoort ook een verschillend tijdpad. Er is daarom ingestoken op een fasering bij de uitvoering van de oplossing voor het vrachtautoparkeervraagstuk. De volgende fasering wordt voorgesteld:

lange termijn (vanaf 3 jaar): centraal staat het bieden van een duurzaam hoogwaardig parkeeralternatief voor de vrachtautochauffeurs;

korte termijn (binnen een half jaar): specifiek gericht op de vrachtautoparkeerproblemen in de woonwijken.

 

Lange termijn

De aanpak op de lange termijn zal een duurzame oplossing voor de vrachtautochauffeurs moeten bieden. Een kansrijke duurzame oplossing is een betaaldparkeer-terrein met adequate beveiliging op een goed ontsloten locatie. De meest geschikte locatie hiervoor lijkt op dit moment de Harnaschpolder.

 

Korte termijn

De korte termijn is gericht op de vrachtautoparkeeroverlast in de woonwijken. Geconstateerd is dat vrachtautochauffeurs deels legaal (mogelijkheid via de algemene plaatselijke verordening artikel 124) en deels illegaal in de woonwijken geparkeerd staan. De inzet voor de korte termijn is daarom waar mogelijk legale vrachtautoparkeerplaatsen in de woonwijken op te heffen, door middel van het herzien van de parkeerplaatsen die zijn vrijgesteld van het algemene vrachtautoparkeerverbod. Verder krijgen alle vrachtauto parkeerlocaties in niet-woonwijken de status van permanente (24 uur / 7 dagen per week) ontheffing op het algehele vrachtauto parkeerverbod.

Dit leidt tot de volgende acties:

aanpassing van het vierde uitvoeringsbesluit gerelateerd aan artikel 124 van de Algemeen Plaatselijke Verordening (APV);

opstellen van een bebordingsplan naar aanleiding van de aangepaste plaatselijke verordening;

voeren van een heldere communicatie;

adequate handhaving door TOR.

 

3. Middelen

 

Voor het uitvoeren van de maatregelen is geen directe financiële dekking voorhanden. Voorgesteld wordt de kosten ten laste te laten komen van de ‘Reserve Parkeervoorzieningen’.

 

De eenmalige kosten bedragen:

-           uitvoeren communicatie                            3.000,-

-           opstellen bebordingsplan                          2.000,-

-           uitvoeren bebordingsplan                          5.000,-

totaal                                                               € 10.000,-

 

De periodieke kosten 1e jaar:

-           onderhoudskostenbebording                        500,-

-           handhaving TOR (223 uur)                      € 10.000,-

totaal                                                               € 10.500,-

 

De periodieke kosten vervolgjaren:

-           onderhoudskostenbebording                        500,-

-           handhaving TOR (134 uur)                         6.000,-

totaal                                                                  6.500,-

 

 

De kosten voor de lange termijn oplossing (een beveiligde vrachtautoparkeerlocatie) maken hier geen deel vanuit.

 

4. Besluit

Wij stellen u voor, onder voorbehoud van gunstig advies van de commissie duurzaamheid, in te stemmen met:

-          het uitbreiden van het parkeerverbod voor vrachtauto’s in de woonwijken. (feitelijk de ontheffing op het algemene vrachtautoparkeerverbod ongedaan maken);

-          de locaties met een avond-/nacht-/weekende ontheffing op het parkeerverbod te wijzigen in een permanente ontheffing.

-          het laten aanpassen van het vierde uitvoeringsbesluit gerelateerd aan artikel 124 van de algemeen plaatselijke verordening om de aanpassing van het vrachtparkeerverbod mogelijk te maken;

-          het beschikbaar stellen van een eenmalig krediet van € 10.000,- en periodieke kosten voor het 1e jaar a € 10.500 en vervolgens jaarlijks budget € 6.500 beschikbaar te stellen, ten laste van de ‘Reserve Parkeervoorzieningen’ en daartoe vast te stellen de 12e wijziging van de gemeentebegroting voor het dienstjaar 2004.

 

Hoogachtend,

 

Burgemeester en wethouders van Delft,

 

 

H.M.C.M. van Oorschot ,burgemeester.

 

 

 

H.G.L.M. Camps           ,secretaris.


Stuk 26 II

402159

 

 

De raad der gemeente Delft,

 

gelezen het voorstel van het college van 10 februari 2004;

 

b e s l u i t :

 

-          het uitbreiden van het parkeerverbod voor vrachtauto’s in de woonwijken. (feitelijk de ontheffing op het algemene vrachtautoparkeerverbod ongedaan maken);

-          de locaties met een avond-/nacht-/weekende ontheffing op het parkeerverbod te wijzigen in een permanente ontheffing.

-          het laten aanpassen van het vierde uitvoeringsbesluit gerelateerd aan artikel 124 van de algemeen plaatselijke verordening om de aanpassing van het vrachtparkeerverbod mogelijk te maken;

-          het beschikbaar stellen van een eenmalig krediet van € 10.000,- en periodieke kosten voor het 1e jaar a € 10.500 en vervolgens jaarlijks budget € 6.500 beschikbaar te stellen, ten laste van de ‘Reserve Parkeervoorzieningen’ en daartoe vast te stellen de 12e wijziging van de gemeentebegroting voor het dienstjaar 2004.

 

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 26 februari 2004

 

 

 

                                   ,burgemeester.

 

 

 

                                   ,griffier.