Stuk
71 Delft,
8 juni 2004.
412785
Onderwerp:
Wijziging bebouwde komgrens.
Aan
de Gemeenteraad
Geachte
dames en heren,
Met
de voortgaande implementatie van Duurzaam Veilig en de daarmee samenhangende
nieuwe verkeersregels is het meer dan ooit van belang dat de bebouwdekomgrenzen
goed worden gesitueerd. Ze moeten de weggebruiker onmiskenbaar duidelijk maken
dat hij een gebied binnengaat waarin andere regels gelden en waarin een ander
verkeersgedrag van hem wordt verlangd. Dit geldt zowel bij het binnengaan als
bij het verlaten van de bebouwde kom. Met ingang van 1 januari 1995 heeft de
gemeenteraad op grond van artikel 20a van de Wegenverkeerswet 1994 de
bevoegdheid om de grens van de bebouwde kom te bepalen.
In
de praktijk is de begrenzing van de kom voor de weggebruiker waarneembaar door
de aanwezigheid van het RVV-bord H1 (begin bebouwde kom) en H2 (einde bebouwde
kom), hetgeen impliceert een ter plaatse geldende maximum snelheid van 50 km
per uur voor motorvoertuigen en 30 km per uur voor bromfietsen. In het kader
van de milieu- en geluidshinder heeft de bebouwdekomgrens geen effect. Het
geheel wordt gezien als binnenstedelijk gebied, de grens van de bebouwde kom
heeft hierop geen invloed.
In
1982 zijn de grenzen van de bebouwde kom van Delft door de Provincie
vastgesteld en in 1995 is er door de raad een wijziging op geweest voor wat
betreft de bebouwdekomgrens op de Rotterdamseweg. Tussen de gemeente Delft en
de nieuwe gemeente Midden Delfland heeft een grenswijziging plaats gevonden. Dit
is nu een goed moment om de bebouwdekomgrens van Delft te herzien.
Ten
eerste zijn er enkele aandachtspunten die wij nu mee kunnen nemen in dit
proces.
Hieronder
vallen onder andere de diverse uitbreidingen van woonwijken die zijn
gerealiseerd na 1982 en de mogelijke nieuwe uitbreidingen waaronder bv
Harnaschpolder.
Ten
tweede staan in de CROW publicatie 135, Bebouwdekomgrenzen Aanbevelingen voor
locatie en inrichting, aangegeven wanneer en waar een bebouwde kom aan moet
voldoen.
Aan
de hand van het in deze publicatie aanwezige stappenplan, zijn alle locaties
voor het plaatsen van de bebouwdekom borden gecontroleerd. Daarbij is op veel
locaties de bebouwdekomgrens gehandhaafd.
Uitzondering
daarop zijn de Delftsche Hout, deze is buiten de bebouwde Kom gelaten en is de
grens gelegd op de Korftlaan ter hoogte van het Houtpad, dit in verband met de
aanwezige lintbebouwing op dit gedeelte van de Korftlaan.
In
verband met de uitbreiding van de Harnaschpolder is deze aangewezen als zijnde
binnen de bebouwde kom om hiermee na de inrichting niet opnieuw de
bebouwdekomgrens te moeten vaststellen.
Op
de Provincialeweg was de bebouwdekomgrens aangegeven op circa 40 en 140 meter
ten zuiden van de kruising met de Westlandseweg, hier is echter de
bebouwdekomgrens nu aangegeven ter hoogte van de Kruithuisweg (N470).
In
de voor u ter inzage gelegde bijlage bij deze nota zijn alle locaties van de
bebouwdekomgrenzen opgenomen. Tevens is een kaart bijgevoegd waarop de
bebouwdekomgrenzen zijn aangegeven.
Omtrent
het voornemen om de grens van de bebouwde kom aan te passen heeft, gelet op
artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer
(BABW), overleg plaatsgevonden met de gemachtigde van de korpschef van de
Politie Haaglanden.
Hierbij
heeft de medewerker verkeerszaken positief geadviseerd met betrekking tot de
aan te geven bebouwdekomgrens.
Onder
voorbehoud van gunstig advies van de Commissie Duurzaamheid stellen wij u voor:
3. dat
dit besluit in werking treedt met ingang van 1 juli 2004.
Hoogachtend,
Burgemeester
en wethouders van Delft
J.P.
Torenstra ,lo.burgemeester.
H.G.L.M. Camps ,secretaris.
De
raad van de gemeente Delft,
gelezen
het voorstel van het college van 8 juni 2004;
overwegende,
-
dat in verband met de grenswijzigingen met de gemeente Midden Delfland en de
aanpassingen naar aanleiding van de diverse uitbreidingen in de Gemeente Delft
het wenselijk is om de bebouwdekomgrens aan te passen;
- dat omtrent het voornemen overleg heeft plaatsgevonden met de
gemachtigde van de korpschef van de Politie Haaglanden en deze zich kon
verenigen met de voorgestelde wijzigingen, waarbij de betrokken medewerker van
de Regio Politie Haaglanden het heeft getoetst aan de hand van de CROW
publicatie 135 ;
gelet
op het bepaalde in artikel 20a van de wegenverkeerswet 1994 en de ter zake
relevante artikelen van het BABW
b
e s l u i t
Aldus vastgesteld in de
openbare raadsvergadering van 24 juni 2004.
,plv.voorzitter.
N.A.J.M. van Doeveren
,griffier.
R. de Groot