Stuk 133 I Delft,
14 september 2004.
Onderwerp: tramlijn 19
Aan de gemeenteraad,
Geachte dames en heren,
Het Dagelijks
Bestuur van het Stadsgewest Haaglanden (SGH) heeft op 23 juni 2004 besloten om
lijn 19 als tramlijn te gaan aanleggen van Leidschendam tot de TU wijk, direct
na de Kruithuisweg. Dit besluit moet op 22 september a.s. nog worden
bekrachtigd door het Algemeen Bestuur.
Belangrijke
randvoorwaarde was dat SGH de tram zou kunnen betalen, zowel qua infrastructuur
als qua exploitatie. Zowel de gemeente Delft als de gemeente
Leidschendam-Voorburg hebben zich tot het uiterste ingespannen om de
verschillen tussen tram en bus te verminderen. Dit betekent dat Delft een eigen
investeringsbijdrage doet van € 3,0 miljoen (uit de bovenwijkse voorzieningen
Technopolis), die bij aanbestedingsvoordelen weer terugvloeit en dan gelijk
wordt ingezet in het doortrekken van de tram tot in het hart van Technopolis.
Tevens zullen aanpassingen plaatsvinden aan het Delftse stadsnet, ter besparing
op de exploitatiekosten van € 1,4 miljoen per jaar. Hiervoor zijn door
Haaglanden voorstellen gedaan.
Wij stellen u
voor, onder voorbehoud van gunstig advies van de commissie duurzaamheid:
- akkoord te gaan met eigen
investeringsbijdrage voor de realisatie van tramlijn 19 van € 3,0 miljoen
uit de bovenwijkse voorzieningen Technopolis onder de voorwaarde dat dit
bedrag bij aanbestedingsvoordelen weer terugvloeit. In dat geval zal dit bedrag
worden ingezet voor de doortrekking van de lijn naar haar definitieve eindpunt.
De post “bovenwijkse voorzieningen Technopolis” kan pas worden aangesproken
als het 1e deel van het geplande vastgoed in Technopolis in ontwikkeling is.
Indien dit nog niet het geval is, zal voorfinanciering door de gemeente moeten
plaatsvinden. Te zijner tijd zal een kredietvoorstel aan de raad worden
aangeboden.
- akkoord
te gaan met het besluit tot aanpassing van het Delftse busnet na invoering van
tramlijn 19, ter besparing van € 1,4 miljoen op de OV-exploitatie van
Haaglanden per jaar, door het schrappen van de huidige buslijnen 63 en 69
(besparing ca. € 0,2 miljoen), de streeklijnen in Delft een lokale functie te
laten vervullen (besparing ca. € 0,2 miljoen) en het resterende stadsnet, met
behoud van haar ontsluitende functie, aan te passen danwel om te vormen tot een
servicenet (besparing € 1,0 miljoen)
Hoogachtend,
Burgemeester en
wethouders van Delft,
G.A.A.
Verkerk ,burgemeester.
H.G.L.M. Camps ,secretaris.
De
raad der gemeente Delft;
gelezen
het voorstel van het college van 14 september 2004;
b
e s l u i t :
· Akkoord
te gaan met eigen investeringsbijdrage voor de realisatie van tramlijn 19 van €
3,0 miljoen uit de bovenwijkse voorzieningen Technopolis onder de
voorwaarde dat dit bedrag bij aanbestedingsvoordelen weer terugvloeit. In dat
geval zal dit bedrag worden ingezet voor de doortrekking van de lijn naar haar
definitieve eindpunt. De post “bovenwijkse voorzieningen Technopolis” kan pas
worden aangesproken als het 1e deel van het geplande vastgoed in Technopolis in
ontwikkeling is. Indien dit nog niet het geval is, zal voorfinanciering door de
gemeente moeten plaatsvinden. Te zijner tijd zal een kredietvoorstel aan de
raad worden aangeboden.
·
Akkoord te gaan met het besluit tot aanpassing van
het Delftse busnet na invoering van tramlijn 19, ter besparing van € 1,4
miljoen op de OV-exploitatie van Haaglanden per jaar, door het schrappen van de
huidige buslijnen 63 en 69 (besparing ca. € 0,2 miljoen), de streeklijnen in Delft
een lokale functie te laten vervullen (besparing ca. € 0,2 miljoen) en het
resterende stadsnet, met behoud van haar ontsluitende functie, aan te passen
danwel om te vormen tot een servicenet (besparing € 1,0 miljoen).
Aldus
vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 30 september 2004.
,burgemeester.
,griffier.