Stuk 133 I                                                                                           Delft, 14 september 2004.

451425                                                                                                                                            

 

Onderwerp: tramlijn 19

 

Aan de gemeenteraad,

 

Geachte dames en heren,

 

Het Dagelijks Bestuur van het Stadsgewest Haaglanden (SGH) heeft op 23 juni 2004 besloten om lijn 19 als tramlijn te gaan aan­leggen van Leidschendam tot de TU wijk, direct na de Kruithuisweg. Dit besluit moet op 22 september a.s. nog worden bekrachtigd door het Algemeen Bestuur.

 

Belangrijke randvoorwaarde was dat SGH de tram zou kunnen betalen, zowel qua infrastructuur als qua exploitatie. Zowel de gemeente Delft als de gemeente Leidschendam-Voorburg hebben zich tot het uiterste ingespannen om de verschillen tussen tram en bus te verminderen. Dit betekent dat Delft een eigen investeringsbijdrage doet van € 3,0 miljoen (uit de bovenwijkse voorzieningen Technopolis), die bij aanbestedingsvoordelen weer terugvloeit en dan gelijk wordt ingezet in het doortrekken van de tram tot in het hart van Technopolis. Tevens zullen aanpassingen plaatsvinden aan het Delftse stadsnet, ter besparing op de exploitatiekosten van € 1,4 miljoen per jaar. Hiervoor zijn door Haaglanden voorstellen gedaan.

 

Wij stellen u voor, onder voorbehoud van gunstig advies van de commissie duurzaamheid:

 

- akkoord te gaan met eigen investeringsbijdrage voor de realisatie van tramlijn 19 van € 3,0 miljoen uit de bovenwijkse voorzieningen Technopolis onder de voorwaarde dat dit bedrag bij aanbestedingsvoordelen weer terugvloeit. In dat geval zal dit bedrag worden ingezet voor de doortrekking van de lijn naar haar definitieve eindpunt. De post “boven­wijkse voorzieningen Technopolis” kan pas worden aangesproken als het 1e deel van het geplande vastgoed in Technopolis in ontwikkeling is. Indien dit nog niet het geval is, zal voorfinanciering door de gemeente moeten plaatsvinden. Te zijner tijd zal een kredietvoorstel aan de raad worden aangeboden.

 

- akkoord te gaan met het besluit tot aanpassing van het Delftse busnet na invoering van tramlijn 19, ter besparing van € 1,4 miljoen op de OV-exploitatie van Haaglanden per jaar, door het schrappen van de huidige buslijnen 63 en 69 (besparing ca. € 0,2 miljoen), de streeklijnen in Delft een lokale functie te laten vervullen (besparing ca. € 0,2 miljoen) en het resterende stadsnet, met behoud van haar ontsluitende functie, aan te passen danwel om te vormen tot een servicenet (besparing € 1,0 miljoen)

 

Hoogachtend,

 

Burgemeester en wethouders van Delft,

 

G.A.A. Verkerk                             ,burgemeester.

 

H.G.L.M. Camps                           ,secretaris.


 

 

De raad der gemeente Delft;

 

gelezen het voorstel van het college van 14 september 2004;

 

b e s l u i t :

 

·       Akkoord te gaan met eigen investeringsbijdrage voor de realisatie van tramlijn 19 van € 3,0 miljoen uit de bovenwijkse voorzieningen Technopolis onder de voorwaarde dat dit bedrag bij aanbestedingsvoordelen weer terugvloeit. In dat geval zal dit bedrag worden ingezet voor de doortrekking van de lijn naar haar definitieve eindpunt. De post “boven­wijkse voorzieningen Technopolis” kan pas worden aangesproken als het 1e deel van het geplande vastgoed in Technopolis in ontwikkeling is. Indien dit nog niet het geval is, zal voorfinanciering door de gemeente moeten plaatsvinden. Te zijner tijd zal een kredietvoorstel aan de raad worden aangeboden.

 

·       Akkoord te gaan met het besluit tot aanpassing van het Delftse busnet na invoering van tramlijn 19, ter besparing van € 1,4 miljoen op de OV-exploitatie van Haaglanden per jaar, door het schrappen van de huidige buslijnen 63 en 69 (besparing ca. € 0,2 miljoen), de streeklijnen in Delft een lokale functie te laten vervullen (besparing ca. € 0,2 miljoen) en het resterende stadsnet, met behoud van haar ontsluitende functie, aan te passen danwel om te vormen tot een servicenet (besparing € 1,0 miljoen).

 

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 30 september 2004.

 

 

 

                                                            ,burgemeester.

 

 

 

                                                            ,griffier.