Ontwikkelingsplan TU Noord.
(466607)
Het voorstel wordt voor
advies voorgelegd aan de commissie. De commissie brengt advies uit aan
de raad.
Insprekers:
De heer De Vries, namens de
belangenvereniging TU Noord, vindt dat er teveel auto’s door de wijk
gaan en pleit voor een gezonde woon- en leefomgeving.
De heer Aalbers, namens de
vereniging ''Vrienden van de Delftse Botanische Tuin, spreekt zijn zorg
uit over de plaats en hoogte van de geplande nieuwbouw achter het
gebouw van Geodesie, vanwege de negatieve invloed op de tuin en bomen.
De heer Abbinga, namens de
belangenvereniging TU Noord, vraagt aandacht voor de bouw van twee
gebouwen van 20 x 20 meter en 5 lagen hoog. Belanghebbende doet een
voorstel om de afmetingen van de woongebouwen bij te stellen naar 15 x
15 en 4 woonlagen, zodat het groene karakter van de Schoenmakerstraat
behouden blijft.
De heer Rijk meldt dat er
voor zijn woning aan het Mijnbouwplein overschrijdingen van
luchtvervuiling zijn geconstateerd. Belanghebbende heeft als oplossing
het laten vervallen van de stoplichten hetgeen minder luchtvervuiling
veroorzaakt en tot een betere doorstroming van het verkeer leidt.
De heer Tak is lid van de
belangenvereniging TU Noord. Hij mist aan de basis van het plan een
visie die voor de huidige, uiterst onbevredigende situatie van
verkeersdrukte, geluid, vervuiling en ruimtegebrek oplossingen
aandraagt. Daarnaast doet belanghebbende nog een aantal voorstellen,
waaronder vermindering van het aantal bussen (de lijn over de
Julianalaan Noord), want die zijn vrijwel altijd leeg. Bovendien
raadt de heer Tak aan om roetfilters te plaatsen op dieselmotoren.
De heer Poppink meldt dat
er geen adequate voorziening is om de verkeersstroom om te leiden.
Belanghebbende pleit ervoor om eerst het LVVP vast te stellen en
daarna het
bestemmingsplan.
De heer Van der Bolt,
bewoner van de Julianalaan, is positief over de voorgestelde
verkeersstructuur. Daarnaast pleit belanghebbende voor een breed
draagvlak en een snelle procedure om de zaken af te handelen.
Mevrouw de Fouw pleit voor
een nieuwe inspraakprocedure. Er is geen oplossing voor het
vrachtverkeer van/naar de Rotterdamseweg. Het autoluw maken van de
Michiel de Ruyterweg is een goede zaak. De bewoners van het
Mijnbouwplein moeten alle lasten dragen van toenemend autoverkeer en
de gemeente draagt daarvoor geen oplossingen aan. Aan de
verkeersstroom in het plangebied wordt niets gedaan. Een integrale
visie voor de omliggende woonbuurten ontbreekt in het plan. De
financiële onderbouwing van het plan is volstrekt onduidelijk.
De heer Smulders, namens
Stichting Duwo, is positief over het ontwikkelingsplan. Het
belangrijkste punt dat aanpassing behoeft is de parkeernormering voor
de studentenhuisvesting.
De heer Sybrandy heeft
bezwaar tegen de sloop van het gele scheikunde- gebouw en het
poortgebouw aan de Jaffalaan. Als de gebouwen wel worden gesloopt,
pleit belanghebbende voor hergebruik van de onderdelen van de
gebouwen. Tot slot vraagt hij aandacht voor een adequate speelplek
voor kinderen.
De heer Snel doet een
aantal voorstellen richting de commissie. Scan het gebied op groen en
speelruimte voor kinderen. Het in- en uitgaande verkeer van het
Zuidpoortgebied gaat via gescheiden wegen. Een verdiepte aanleg van de
Mijnbouwstraat onder het park. Tot slot merkt belanghebbende op dat
het bestemmingsplan niet voldoet aan de Europese en Nederlandse normen
voor luchtkwaliteit, waardoor het plan niet rechtsgeldig is.
Na de beraadslaging doet
wethouder de volgende toezeggingen:
De wethouder gaat overleg
voeren met de vereniging 'Vrienden van de Delftse Botanische Tuin' over
het beter inpassen van de bebouwing rond de Botanische Tuin.
De raad wordt voor de
raadsvergadering geïnformeerd over de uitkomsten van het overleg.
De wethouder meldt dat op
bladzijde 39 de passage over de gemeentelijke monumenten wordt
geschrapt.
De fracties Groenlinks,
STIP adviseren positief over het voorstel.
De fractie Leefbaar Delft
adviseert negatief over het voorstel.
De fracties PvdA,
Stadsbelangen, ChristenUnie/SGP, CDA, VVD en D66 nemen het voorstel
mee terug naar de fractie. |