
naar agenda
12 april 2005

naar agenda
17 mei 2005
|
|
Voorzitter: |
De heer N.A.J.M. van Doeveren |
Griffier: |
mevrouw A. Niesthoven |
Aanwezig: |
De wethouders Grashoff en Baljé,
de dames Koning (PvdA), Bolten (GroenLinks), Loomans (STIP), Geursen
(VVD) en De Jong (CDA),
De heren De Wit en Gabeler (Leefbaar Delft), Kiela (PvdA), Van
Tongeren (CDA), Vuijk (VVD), Van Breukelen (STIP), Van den Doel (ChristenUnie/SGP),
Meuleman en De Jong (Stadsbelangen), en Mennes (D66).
|
|
|
1. |
Opening
De voorzitter opent om
20.00 uur de vergadering.
|
|
|
2. |
Mededelingen
De voorzitter stelt mevrouw
Niesthoven voor, die de heer Van der Slikke als commissiegriffier
vervangt tijdens zijn ziekte. |
|
|
3. |
Inventarisatie insprekers
Er zijn insprekers bij de
agendapunten 7, 8 en 10 |
|
|
4. |
Vaststellen concept besluitenlijst d.d.
15 maart 2005.
Mevrouw Koning: Bij agendapunt 8 werd verwacht om te kiezen uit
drie mogelijkheden. De mogelijkheid om de situatie te laten voor wat
hij is, ontbreekt in het verslag.
Voorzitter:
Bij agendapunt 7 Fractie STIP schrappen bij: ‘adviseren positief’.
De besluitenlijst wordt met deze
wijzigingen vastgesteld. |
|
|
5. |
Vaststellen lijst niet te bespreken
stukken.
Conform. |
|
|
6. |
Rondvraag
De heer Meuleman: in de commissie extern van februari is op
verzoek van deze commissie gesproken over bouwhoogten. Wat is het
vervolg van deze avond? De Voorzitter antwoordt dat in de
commissie van mei het verslag van de avond over Bouwhoogten
geagendeerd zal worden.
De heer Van Tongeren ziet in de stad allerlei initiatieven van
mensen die met allerlei materieel / fantasievoertuigen door de
binnenstad willen rijden (vervoer van mensen) en vraagt zich af of er
een beleidskader hiervoor is. Wethouder Grashoff acht dat niet
nodig. Hij kent maar één nieuw initiatief en dat is een toeristisch
treintje, dat niet in autoluwplus zal gaan rijden.
De heer De Wit: Zuidpoort is begin april geopend en aan de
zuidkant is nog steeds de stoep opgebroken en het aanzicht is
rommelig. Had dit niet beter gepland kunnen worden en wanneer is dit
deel van het werk klaar? Wethouder Grashoff: Het betreffende
stuk was tot voor kort ruimte voor opslag van de aannemer. Volgens
planning zal de overlast zeer binnenkort voorbij zijn omdat het
project zijn definitieve voltooiing nadert.
|
|
|
7. |
Floratheater en revisiebesluit
bestemmingsplan Binnenstad (462488)
Inspreker: de heer A. Van Doeveren
Het voorstel wordt voorgelegd voor advies aan het college.
De heer Van Doeveren, directeur
Floratheater, heeft met stijgende verbazing en grote ergernis de nota
gelezen: die geeft naar zijn mening niet de juiste situatie weer. De
horecafunctie van het Floratheater is veel meer dan een
ondersteunende. Zonder deze horeca is er geen Floratheater meer.
Spreker vindt dat zijn onderneming in bestemmingscategorie HD hoort:
in hoofdzaak gaat het om drinken en dansen. De cultuur wordt betaald
door de inkomsten van de dansavonden. Hij voldoet aan alle eisen, ook
geluidstechnisch. Er zijn geen klachten. Inmiddels heeft hij al grote
financiële schade geleden.
Wethouder Grashoff benadrukt dat
er in het verleden aanzienlijke klachten waren over het Floratheater.
Pleit daarom nadrukkelijk voor HO I. De Raad van State heeft haar
goedkeuring onthouden op dit punt omdat het onvoldoende was
gemotiveerd. Het college heeft die motivatie nu aangepast. Wethouder
zoekt na wiens bevoegdheid dit is: raad of college. Het
heroverwegingsbesluit in het kader van de wet Milieubeheer, zal zo
spoedig mogelijk worden genomen. Het extra geluidsonderzoek is wel
verricht.
Toezegging: Binnen 2 weken stuurt het college een brief over beide
punten aan de commissie.
De voorzitter concludeert dat
de fracties CDA, STIP, VVD, Stadsbelangen en ChristenUnie/SGP zich
uitspreken voor een HO II-bestemming;
PvdA, GroenLinks en D66 kiezen HO I ;
Leefbaar Delft heeft een voorkeur voor HD maar kan leven met HO II. |
|
|
8. |
Ontwikkelingsvisie Bomenwijk. (551908)
Insprekers: de heren Van Leur,
Lopez Cardozo en Van der Linden, de dames Van Ark en Voogt.
De heer Van Leur, namens de
bewonerswerkgroep Bomenwijk, dankt de leden van de commissie voor hun
bezoek aan de wijk. De sociale samenhang in de wijk is buitengewoon
groot, er is sprake van dorpsgevoel. Dit verandert allemaal als veel
mensen niet kunnen terugkeren door de duurdere woningen. Vestia heeft
veel te weinig rekening gehouden met inbreng van de bewoners. De
bewonerswerkgroep wil geen sloop en nieuwbouw maar renovatie.
Mevrouw Voogt: spreekt over het sociale leven in de wijk en
geeft voorbeelden van burenhulp. Zij waarschuwt voor de negatieve van
sloop voor huidige bewoners.
Mevrouw Van Ark: Zo’n 40% van de huidige bewoners kan maar
terugkeren, en sommigen moesten al eerder voor sloop verhuizen.
Woondifferentiatie betekent ook dat er goedkope woningen moeten zijn.
De heer Van der Linden: De gemeente eist plotseling dat er meer
water in de wijk moet komen. Daardoor moeten 28 onderhoudsarme, goede
woningen verdwijnen.
De heer Lopez Cardozo: Het roer moet om: Delft kan de
landelijke politiek laten zien dat instandhouden van sociale wijken
mogelijk is. Architect van Tijen heeft de buurt indertijd goed
ontworpen, met bomen, een plein, ruimte. De commissie geeft een aantal
punten van aandacht aan. Belangrijkste overwegingen zijn het proberen
te behouden van de sterke sociale samenhang in de wijk en het maken
van een sociaal plan. Tevens wordt gevraagd of de fasering kan worden
uitgespreid zodat de herstructurering van de wijk geleidelijk aan
gaat. Een meerderheid geeft aan woningen boven water te stellen in een
eventueel te maken keuze. Het bouwen langs de A13 wordt gezien als
zeer lastig, maar het onderzoeken van de mogelijkheid kan het college
doen.
De heer Den Ouden van Vestia:
Het tempo van uitvoering wordt bepaald door de tijd die je nodig hebt
voor uitverhuizen: rekent op ongeveer 75 huishoudens per jaar. Het
kost tijd om een sociaal plan te maken. Rond 2007 wordt begonnen met
uitverhuizen, en dan is het slopen en bouwen tot 2016. Langer
uitsmeren geeft problemen in het beheer.
Wethouder Baljé : Het streven
is dat binnen nieuwbouw en herstructurering 50% van de huidige
bewoners terugkomt.
Wethouder Grashoff zegt toe dat
op het moment dat er om een definitief besluit gevraag wordt, er ook
een sociaal plan ligt.
De voorzitter vat samen:
de meeste fracties pleiten voor behoud van zoveel mogelijk woningen,
onderzoek naar renovatie, onderzoek naar andere mogelijkheid voor
waterberging en onderzoek naar haalbaarheid van geluidswalwoningen.
De fracties Leefbaar Delft en Stadsbelangen stellen dat renovatie en
daarmee behoud van meer goedkope huurwoningen mogelijk is door de
eisen hiervoor aan te passen. |
|
|
9. |
Bestemmingsplan Technopolis.(548221)
Bespreking is verdaagd |
|
|
10. |
Evaluatie gereguleerd parkeren
gebied E (schil Oost) (546084)
Het voorstel wordt voorgelegd
voor advies aan de raad.
Insprekers: de dames Brans, Elder en Van Schaijk, de heren Hoogendam,
Van Nieuwkerk en Poelman.
Mevrouw Brans spreekt zich
namens bewoners Tweemolentjeskade uit tegen het plan om de straat uit
het huidige vergunninggebied te halen. Tot 2001 was er geen enkel
parkeerprobleem. Sinds de invoering van het vergunningstelsel werd het
een parkeercircuit met veel drukte en te weinig plaats voor bewoners.
Met de invoering van de parkeervergunning was dit allemaal verdwenen.
Het is prettig wonen nu en de bewoners willen dit graag zo houden. Zij
biedt handtekeningen aan.
De heer Hoogendam namens bewoners Oostsingel tussen
Fabriciusstraat en Tweemolentjeskade, de heer Poelman namens de
bewoners Rubberplantage en mevrouw Van Schaijk bewoonster
Oostsingel sluiten zich volledig aan bij de woorden van mevrouw Brans
en bieden ook handtekeningen aan.
Mevrouw Helder spreekt namens een aantal bewoners
Fabriciusstraat en Vermeerstraat. Hier is 62% voor vergunningparkeren
maar invoering is te vroeg omdat er nog wordt gewerkt, en het is nu
nog niet duidelijk voor de bewoners wat het feitelijk gaat betekenen.
Pleit daarom voor nog niet invoeren van vergunningparkeren.
De heer Van Nieuwkerk heeft geen eigen auto, huurt die wel
regelmatig, en loopt aan tegen de regel voor gebruikers van de
bezoekerspas: je kunt daarmee maar maximaal drie uur parkeren. Hij
kreeg eind 2004 ambtelijk de toezeggingen dat hiervoor een oplossing
zou komen. Wanneer is die te verwachten?
De fracties spreken zich als volgt uit:
1
Toevoeging Vermeerstraat
De fracties van VVD, GroenLinks, CDA, D66, Stadsbelangen, STIP en
Leefbaar Delft adviseren negatief inzake de toevoeging van de
Vermeerstraat aan het gebied van het gereguleerd parkeren schil Oost.
De fracties van de PvdA en CU/SGP adviseren positief .
2 Voorstel tav de
Tweemolentjeskade, Aan 't Verlaat, Rubberplantage en
het noordelijkste
deel van de Oostsingel.
De fracties van PvdA, VVD, GroenLinks, STIP, Stadsbelangen en D66
adviseren de raad om de huidige situatie met betrekking tot het
vergunningparkeren te handhaven.
De fractie van CDA heeft dit punt voor
nader beraad teruggenomen. Leefbaar Delft wenst in het onderhavige
gebied het vergunningparkeren geheel in te trekken.
De fractie van CU/SGP geeft aan een aantal straten toe te willen
voegen aan het gereguleerd parkeren zodat er een aaneengesloten gebied
E ontstaat.
Wethouder Grashoff zegt toe met
spoed met een voorstel te komen om iets in de regelgeving op te nemen
voor huurauto’s. Hij zal met een gewijzigd raadsvoorstel komen ten
aanzien van het onderwerp Evaluatie gereguleerd parkeren gebied E
(schil Oost). |
|
|
|
|
11. |
Waterdossier (549200)
Bespreking is verdaagd
|
|
|
12. |
Sluiting
De voorzitter schorst de
vergadering om 0.25 uur. De vergadering wordt vervolgd op dinsdag 26
april 18.30 uur.
|
|