04 mei 2005

Besluitenlijst commissie Duurzaamheid 12 april 2005

 


naar agenda
12 april 2005


naar agenda
17 mei 2005


 

Voorzitter:

De heer N.A.J.M. van Doeveren

Griffier:

mevrouw A. Niesthoven

Aanwezig:

De wethouders Grashoff en Baljé,
de dames Koning (PvdA), Bolten (GroenLinks), Loomans (STIP), Geursen (VVD) en De Jong (CDA),
De heren De Wit en Gabeler (Leefbaar Delft), Kiela (PvdA), Van Tongeren (CDA), Vuijk (VVD), Van Breukelen (STIP), Van den Doel (ChristenUnie/SGP), Meuleman en De Jong (Stadsbelangen), en Mennes (D66).

 1.

Opening
De voorzitter opent om 20.00 uur de vergadering.

   

 2.

Mededelingen
De voorzitter stelt mevrouw Niesthoven voor, die de heer Van der Slikke als commissiegriffier vervangt tijdens zijn ziekte.

   

 3.

Inventarisatie insprekers
Er zijn insprekers bij de agendapunten 7, 8 en 10

   
 4.

Vaststellen concept besluitenlijst d.d. 15 maart 2005.
Mevrouw Koning: Bij agendapunt 8 werd verwacht om te kiezen uit drie mogelijkheden. De mogelijkheid om de situatie te laten voor wat hij is, ontbreekt in het verslag.
Voorzitter: Bij agendapunt 7 Fractie STIP schrappen bij: ‘adviseren positief’.

De besluitenlijst wordt met deze wijzigingen vastgesteld.

 5.

Vaststellen lijst niet te bespreken stukken.
Conform.

 6.

Rondvraag
De heer Meuleman: in de commissie extern van februari is op verzoek van deze commissie gesproken over bouwhoogten. Wat is het vervolg van deze avond? De Voorzitter antwoordt dat in de commissie van mei het verslag van de avond over Bouwhoogten geagendeerd zal worden.
De heer Van Tongeren ziet in de stad allerlei initiatieven van mensen die met allerlei materieel / fantasievoertuigen door de binnenstad willen rijden (vervoer van mensen) en vraagt zich af of er een beleidskader hiervoor is. Wethouder Grashoff acht dat niet nodig. Hij kent maar één nieuw initiatief en dat is een toeristisch treintje, dat niet in autoluwplus zal gaan rijden.
De heer De Wit: Zuidpoort is begin april geopend en aan de zuidkant is nog steeds de stoep opgebroken en het aanzicht is rommelig. Had dit niet beter gepland kunnen worden en wanneer is dit deel van het werk klaar? Wethouder Grashoff: Het betreffende stuk was tot voor kort ruimte voor opslag van de aannemer. Volgens planning zal de overlast zeer binnenkort voorbij zijn omdat het project zijn definitieve voltooiing nadert.

   
 7.

Floratheater en revisiebesluit bestemmingsplan Binnenstad (462488)
Inspreker: de heer A. Van Doeveren
Het voorstel wordt voorgelegd voor advies aan het college.

De heer Van Doeveren, directeur Floratheater, heeft met stijgende verbazing en grote ergernis de nota gelezen: die geeft naar zijn mening niet de juiste situatie weer. De horecafunctie van het Floratheater is veel meer dan een ondersteunende. Zonder deze horeca is er geen Floratheater meer. Spreker vindt dat zijn onderneming in bestemmingscategorie HD hoort: in hoofdzaak gaat het om drinken en dansen. De cultuur wordt betaald door de inkomsten van de dansavonden. Hij voldoet aan alle eisen, ook geluidstechnisch. Er zijn geen klachten. Inmiddels heeft hij al grote financiële schade geleden.

Wethouder Grashoff benadrukt dat er in het verleden aanzienlijke klachten waren over het Floratheater. Pleit daarom nadrukkelijk voor HO I. De Raad van State heeft haar goedkeuring onthouden op dit punt omdat het onvoldoende was gemotiveerd. Het college heeft die motivatie nu aangepast. Wethouder zoekt na wiens bevoegdheid dit is: raad of college. Het heroverwegingsbesluit in het kader van de wet Milieubeheer, zal zo spoedig mogelijk worden genomen. Het extra geluidsonderzoek is wel verricht.
Toezegging: Binnen 2 weken stuurt het college een brief over beide punten aan de commissie.

De voorzitter concludeert dat
de fracties CDA, STIP, VVD, Stadsbelangen en ChristenUnie/SGP zich uitspreken voor een HO II-bestemming;
PvdA, GroenLinks en D66 kiezen HO I ;
Leefbaar Delft heeft een voorkeur voor HD maar kan leven met HO II.

   

 8.

Ontwikkelingsvisie Bomenwijk. (551908)
Insprekers: de heren Van Leur, Lopez Cardozo en Van der Linden, de dames Van Ark en Voogt.

De heer Van Leur, namens de bewonerswerkgroep Bomenwijk, dankt de leden van de commissie voor hun bezoek aan de wijk. De sociale samenhang in de wijk is buitengewoon groot, er is sprake van dorpsgevoel. Dit verandert allemaal als veel mensen niet kunnen terugkeren door de duurdere woningen. Vestia heeft veel te weinig rekening gehouden met inbreng van de bewoners. De bewonerswerkgroep wil geen sloop en nieuwbouw maar renovatie.
Mevrouw Voogt: spreekt over het sociale leven in de wijk en geeft voorbeelden van burenhulp. Zij waarschuwt voor de negatieve van sloop voor huidige bewoners.
Mevrouw Van Ark: Zo’n 40% van de huidige bewoners kan maar terugkeren, en sommigen moesten al eerder voor sloop verhuizen. Woondifferentiatie betekent ook dat er goedkope woningen moeten zijn.
De heer Van der Linden: De gemeente eist plotseling dat er meer water in de wijk moet komen. Daardoor moeten 28 onderhoudsarme, goede woningen verdwijnen.
De heer Lopez Cardozo: Het roer moet om: Delft kan de landelijke politiek laten zien dat instandhouden van sociale wijken mogelijk is. Architect van Tijen heeft de buurt indertijd goed ontworpen, met bomen, een plein, ruimte. De commissie geeft een aantal punten van aandacht aan. Belangrijkste overwegingen zijn het proberen te behouden van de sterke sociale samenhang in de wijk en het maken van een sociaal plan. Tevens wordt gevraagd of de fasering kan worden uitgespreid zodat de herstructurering van de wijk geleidelijk aan gaat. Een meerderheid geeft aan woningen boven water te stellen in een eventueel te maken keuze. Het bouwen langs de A13 wordt gezien als zeer lastig, maar het onderzoeken van de mogelijkheid kan het college doen.

De heer Den Ouden van Vestia: Het tempo van uitvoering wordt bepaald door de tijd die je nodig hebt voor uitverhuizen: rekent op ongeveer 75 huishoudens per jaar. Het kost tijd om een sociaal plan te maken. Rond 2007 wordt begonnen met uitverhuizen, en dan is het slopen en bouwen tot 2016. Langer uitsmeren geeft problemen in het beheer.

Wethouder Baljé : Het streven is dat binnen nieuwbouw en herstructurering 50% van de huidige bewoners terugkomt.

Wethouder Grashoff zegt toe dat op het moment dat er om een definitief besluit gevraag wordt, er ook een sociaal plan ligt.

De voorzitter vat samen:
de meeste fracties pleiten voor behoud van zoveel mogelijk woningen, onderzoek naar renovatie, onderzoek naar andere mogelijkheid voor waterberging en onderzoek naar haalbaarheid van geluidswalwoningen.
De fracties Leefbaar Delft en Stadsbelangen stellen dat renovatie en daarmee behoud van meer goedkope huurwoningen mogelijk is door de eisen hiervoor aan te passen.

  9.

Bestemmingsplan Technopolis.(548221)
Bespreking is verdaagd

   
 10.

Evaluatie gereguleerd parkeren gebied E (schil Oost) (546084)
Het voorstel wordt voorgelegd voor advies aan de raad.
Insprekers: de dames Brans, Elder en Van Schaijk, de heren Hoogendam,
                 Van Nieuwkerk en Poelman.

Mevrouw Brans spreekt zich namens bewoners Tweemolentjeskade uit tegen het plan om de straat uit het huidige vergunninggebied te halen. Tot 2001 was er geen enkel parkeerprobleem. Sinds de invoering van het vergunningstelsel werd het een parkeercircuit met veel drukte en te weinig plaats voor bewoners. Met de invoering van de parkeervergunning was dit allemaal verdwenen. Het is prettig wonen nu en de bewoners willen dit graag zo houden. Zij biedt handtekeningen aan.
De heer Hoogendam namens bewoners Oostsingel tussen Fabriciusstraat en Tweemolentjeskade, de heer Poelman namens de bewoners Rubberplantage en mevrouw Van Schaijk bewoonster Oostsingel sluiten zich volledig aan bij de woorden van mevrouw Brans en bieden ook handtekeningen aan.
Mevrouw Helder spreekt namens een aantal bewoners Fabriciusstraat en Vermeerstraat. Hier is 62% voor vergunningparkeren maar invoering is te vroeg omdat er nog wordt gewerkt, en het is nu nog niet duidelijk voor de bewoners wat het feitelijk gaat betekenen. Pleit daarom voor nog niet invoeren van vergunningparkeren.
De heer Van Nieuwkerk heeft geen eigen auto, huurt die wel regelmatig, en loopt aan tegen de regel voor gebruikers van de bezoekerspas: je kunt daarmee maar maximaal drie uur parkeren. Hij kreeg eind 2004 ambtelijk de toezeggingen dat hiervoor een oplossing zou komen. Wanneer is die te verwachten?

De fracties spreken zich als volgt uit:

1       Toevoeging Vermeerstraat

De fracties van VVD, GroenLinks, CDA, D66, Stadsbelangen, STIP en Leefbaar Delft adviseren negatief inzake de toevoeging van de Vermeerstraat aan het gebied van het gereguleerd parkeren schil Oost.
De fracties van de PvdA en CU/SGP adviseren positief .

2       Voorstel tav de Tweemolentjeskade, Aan 't Verlaat, Rubberplantage en
         het noordelijkste deel van de Oostsingel.

De fracties van PvdA, VVD, GroenLinks, STIP, Stadsbelangen en D66 adviseren de raad om de huidige situatie met betrekking tot het vergunningparkeren te handhaven.

De fractie van CDA heeft dit punt voor nader beraad teruggenomen. Leefbaar Delft wenst in het onderhavige gebied het vergunningparkeren geheel in te trekken.

De fractie van CU/SGP geeft aan een aantal straten toe te willen voegen aan het gereguleerd parkeren zodat er een aaneengesloten gebied E ontstaat.

Wethouder Grashoff zegt toe met spoed met een voorstel te komen om iets in de regelgeving op te nemen voor huurauto’s. Hij zal met een gewijzigd raadsvoorstel komen ten aanzien van het onderwerp Evaluatie gereguleerd parkeren gebied E (schil Oost).

 

   

11.

Waterdossier (549200)
Bespreking is verdaagd

   

12.

Sluiting
De voorzitter schorst de vergadering om 0.25 uur. De vergadering wordt vervolgd op dinsdag 26 april 18.30 uur.

 

terug naar boven