
naar agenda
8 november 2005

naar agenda
22 november 2005
|
|
|
|
Voorzitter : |
De heer Van Doeveren; |
Commissiegriffier: |
Mevrouw Niesthoven; |
College |
Wethouders Vuijk (t/m 7) en Grashoff; |
Aanwezig:
|
De dames Koning (PvdA), Bolten (GroenLinks),
Lourens (D66), Geursen (VVD) en De Jong (CDA);
De heren De Wit en Velders (Leefbaar Delft), Kiela (PvdA), Kroon
(Onafhankelijk), Van Breukelen en Riphagen (STIP), Van den Doel
(CU/SGP), Meuleman en De Jong (Stadsbelangen), Van Leeuwen (VVD) en
Van Tongeren (CDA). |
|
1. |
1. Opening
De voorzitter opent om 20.00 uur de vergadering.
|
|
|
2. |
2. Mededelingen
Wethouder Grashoff deelt mede dat in de beroepszaak over stoepparkeren
de rechter uitspraak heeft gedaan. De gemeente is in het gelijk
gesteld.
|
|
|
3. |
3. Inventarisatie insprekers
Agendapunt 5 (Lijst niet te bespreken stukken, Aanwijzing beschermd
stadsgezicht Agnetapark en Nieuwe Plantage): de heer Spit
Agendapunt 8 (Nota parkeertarieven): de heren Van Schoonhoven, Kiel,
Schmidt, Van Adrichem, Jonquière en Wernekinck en mevrouw Van der
Jagt.
|
|
|
4. |
4. Vaststellen besluitenlijst
openbare vergadering d.d. 4 oktober 2005 Mevrouw.
Lourens heeft na agendapunt 7 de vergadering verlaten. Op pagina 7
dient dan ook D66 geschrapt te worden in de rij fracties die de raad
positief adviseerden. De besluitenlijsten worden aldus gewijzigd
vastgesteld. Mevrouw De Jong meldt dat zij per e-mail een antwoord
heeft gekregen op haar vraag over de bomen in de Vlamingstraat. Dit
antwoord is ook naar de leden van de commissie gezonden.
|
|
|
5. |
5. Vaststellen lijst niet te
bespreken stukken.
De heer Spit spreekt namens de bewoners van de Heemskerkstraat en
het Van Markenplein over de Aanwijzing beschermd stadsgezicht
Agnetapark en Nieuwe plantage. Hij stelt voor het tussenliggende
gebied ook aan te wijzen als beschermd stadsgezicht. Wethouder
Vuijk zegt toe hiernaar te zullen kijken. Hij zal hiertoe contact
opnemen met de heer Spit. De raad wordt over dit contact voor de
komende raadsvergadering geïnformeerd. Mevrouw
Koning meldt dat haar fractie de door het college vastgestelde nota
Afstemming Ruimtelijke ordening en Welstand zal betrekken bij de
discussie over architectuurbeleid en bij de evaluatie van de
welstandnota.
Mevrouw Geursen meldt dat haar fractie de parkeerbelasting-
verordening betrekt bij de Nota Parkeertarieven. De voorzitter zal die
verordening betrekken bij de Nota.
De lijst niet te bespreken stukken wordt vastgesteld.
|
|
|
6. |
6.
Rondvraag
Er is een schriftelijke vraag ingediend door mevrouw Geursen
inzake het onttrekken van autoparkeerplaatsen voor vergunninghouders
ten gunste van ‘fietsnietjes’ (fietsparkeerplaatsen). Wethouder
Grashoff antwoordt dat er in principe worden geen autoparkeerplaatsen
worden opgeheven voor het plaatsen van de fietsnietjes. Ook nu is dat
niet aan de orde. Het gaat nu om plekken die al te klein waren voor
parkeren; ze zitten ook nu niet in de telling van het aantal bestaande
parkeerplaatsen. 2 Fietsnietjes zijn expliciet op verzoek van bewoners
geplaatst, voor de andere is ook de normale procedure gevolgd. De
heer De Wit heeft schriftelijk 3 vragen gesteld. Hiervan valt er 1
niet binnen de orde van deze commissie. Op de vraag over het
verzekeren van de risico’s van de Spoorzone antwoordt wethouder
Grashoff dat al uitgebreid over de risico’s is gesproken en dat er
geen nieuwe informatie beschikbaar is. De vraag over het huurcontract
van de tuin bij een woonboot kan niet direct worden beantwoord. De
wethouder zegt toe hierop terug te zullen komen. Mevrouw
De Jong vraagt hoe het staat met al de bestemmingsplannen die niet
konden worden vastgesteld in verband met de luchtkwaliteit. Wethouder
Grashoff zal dit nagaan. |
|
|
|
Overleg
met het college |
|
|
7. |
7.
Voorontwerp uitwerkingsplan Harnaschpolder
De voorzitter geeft aan dat het voorontwerp het westelijk deel van
de Harnaschpolder betreft: deelgebied I, Lookwatering-west. Aan de
commissie wordt gevraagd te toetsen op hoofdlijnen en het plan vrij te
geven voor inspraak. Daarom is dit niet het geschikte moment voor
inspraak van bewoners: juist na ‘groen licht’ van de commissie
begint de inspraakprocedure voor bewoners en belanghebbenden. De
commissie stelt vragen en maakt opmerkingen over:
· De ‘knip’ voor het autoverkeer tussen het plangebied en de
Lookwatering;
· Tevredenheid met de grote mate van aandacht voor openbaar
vervoer en fietsaansluitingen;
· Speelplekken lijken erg klein; voldoen ze wel aan de norm die
hiervoor is vastgesteld?
· Wie bepaalt hoeveel woningen precies in het gebied gebouwd
zullen worden?
· Klopt het dat alle woningen mede voor bedrijfsdoeleinden
gebruikt mogen worden?
· Het plan gaat de inspraak in terwijl sommige onderdelen nog
‘openstaan’: wat doet de wethouder met suggesties van
insprekers hiervoor?
· Hoe is de relatie met het Beeldkwaliteitsplan?
· Graag het advies van de welstandscommissie gevoegd bij het
plan na inspraak;
· De tekst over verkeersveiligheid moet in overeenstemming zijn
met het recent vastgestelde LVVP.
Wethouder Vuijk: De regie over het aantal woningen ligt bij de
gemeente. Een ondergeschikt aantal vierkante meters per woning mag
voor bedrijfsdoeleinden worden gebruikt, dat is een standaardbepaling.
Wethouder Vuijk doet de volgende toezeggingen:
· De grootte van de speelplekken wordt getoetst aan de
Speelplekkennorm.
· Informatie over de keuze van de architect wordt nagezonden.
· Bij de inspraaknota wordt het advies van de
welstandcommissie gevoegd.
Wethouder Grashoff stelt dat er sprake is van actieve grondpolitiek:
alle grond wordt door de gemeente verworven en weer uitgegeven aan de
betreffende partijen die zich moeten houden aan het aantal woningen
dat is afgesproken. Zo blijft er ook zicht op de
beeldkwaliteitplannen. In essentie is de discussie over de
verkeerssituatie gevoerd in het kader van het bestemmingsplan. De knip
is daarmee een uitgangspunt. Fietspaden en weginfrastructuur worden
zoveel mogelijk bij het begin aangelegd en bus 37 zal gaan rijden. De
tekst over verkeersveiligheid is exact dezelfde als die is opgenomen
in het LVVP. Er wordt nog onderzoek gedaan naar de
grondwaterproblematiek, dit betreft de verschillen tussen gebieden
waar wel en waar niet opgehoogd wordt.
De voorzitter constateert dat alle aanwezige fracties behalve Leefbaar
Delft adviseren het plan vrij te geven voor inspraak. Het bezwaar van
Leefbaar Delft betreft de ‘knip’ voor het autoverkeer. |
|
|
|
Advies
aan de Raad |
|
|
8. |
8.
Nota parkeertarieven 2006
De voorzitter informeert de insprekers
over de procedure en geeft aan dat de meeste insprekers hun tekst ook
schriftelijk aan de commissie hebben toegestuurd. Voorzitter geeft het
woord aan de insprekers. De heer Van Schoonhoven, bewoner van de
Olofsbuurt doet de commissie enkele tegenvoorstellen: Houd de
koppeling in stand tussen de prijs van de bezoekerskaart en een aantal
uren betaald parkeren; bespaar op de kosten door de documenten niet
meer jaarlijks maar bijvoorbeeld 2- of 3-jaarlijks uit te geven en
digitaliseer ze; pak de parkeercontrole slimmer aan. De
heer Kiel, van Belangenvereniging Rotterdamseweg Noord + stelt dat de
bezoekmogelijkheden worden beperkt en de kosten worden verhoogd door
de koppeling van de bezoekerskaart aan de vergunning en door de
beperking van het aantal uren van de bezoekerskaart. Spreker stelt
voor dat de gemeente ‘digitale parkeerwekkers’ gaat verkopen bij
het uitgifteloket van vergunningen. Dit voorkomt parkeerboetes die
veel ergernis opleveren. De heren
Schmidt en Van Adrichem spreken namens Belangenvereniging Olofsbuurt
– Westerkwartier. Zij gaan uit van de stelling dat de kosten
maatschappelijk aanvaardbaar moeten zijn. Het draagvlak voor betaald
parkeren is al smal. De overheadkosten blijven schrikbarend hoog. Zou
uitbesteding van de uitgifte van vergunningen en de controle een
besparing opleveren? Het tarief in parkeergarages is lager dan op
straat, terwijl de kosten per parkeerplaats in de garage hoger zijn.
De straatparkeerplaatsen en de parkeergarages zitten niet in hetzelfde
gesloten systeem van kosten en baten. Deze scheiding heeft een
prijsverhogend effect Mevrouw Van
der Jagt spreekt namens 3 bewonersorganisaties in de binnenstad. De
prijs van de bezoekerskaart in dit gebied gaat naar 60 euro per jaar.
Zij zou hiervan een onderbouwing willen zien: wat is de echte
kostprijs? Spreekster heeft in de krant moeten lezen dat deze nota
parkeertarieven besproken wordt: er is geen overleg geweest. De
wijkcoördinator en de manager binnenstad wisten er niets van. Zij
ziet graag een verbetering van de communicatie van de gemeente met de
bewoners van de binnenstad. De heer
Wernekinck (MKB) is van mening dat de voorgestelde tarieven voor
bedrijven in schil C niet meer in redelijke verhouding zijn met de
door de gemeente geboden parkeermogelijkheden. De meeste bedrijven
krijgen ondanks de vergunningen toch enkele parkeerboetes per jaar,
meestal tijdens het laden en lossen. Ze betalen meer voor de kaart en
gebruiken hem minder dan bewoners, dat is niet redelijk. De
argumentatie voor de prijsverhoging van bezoekerskaarten ligt in de
overheadkosten. Spreker stelt voor, de uitgifte van de kaarten te
privatiseren. De heer Jonquière
woont in het gebied en heeft er een bedrijf. Hij schrok van de
prijsverhoging, en heeft steeds meer moeite om een plekje te vinden.
Nu enkele kleine autoparkeerplaatsen gebruikt zijn voor het plaatsen
van fietsnieten, zijn er voor de bewoners nog minder mogelijkheden.
Wethouder Grashoff trekt zich het gebrek
aan communicatie met de bewonersverenigingen in de binnenstad aan. Hij
zegt toe na te gaan hoe dit zonder een extra overleglaag te creëren
kan worden verbeterd.
De commissie stelt vragen en maakt opmerkingen over:
· Hoe kunnen we de enorme stijging van
de kosten uitleggen aan
de burgers?
· In de kosten zit een zeer groot
aandeel overhead en
administratieve lasten, kan dat minder?
· Het grote verschil in tarief voor ondernemers en burgers;|
· De relatie tussen de prijs voor de
bezoekerskaart en de
bewonersvergunning;
· De spanning tussen het uitgangspunt van kostendekkendheid
en een maatschappelijk aanvaardbare prijs;
· De spanning tussen de uitgangspunten van tarief naar
schaarste en kostendekkendheid;
· Zitten bewoners wel te wachten op bewonersplaatsen in
parkeergarages?
· Indexeren is prima, maar prijsverhogingen van 20 tot 75% zijn
buitenproportioneel;
· Graag meer inzicht in de kosten: administratieve lasten
bedragen tweederde van de kosten en dat wordt niet verklaard;
· Graag betere uitleg in de nota over de relatie parkeergarages en
parkeerfonds dat is een erg ingewikkeld systeem;
· Het rekenmodel zou nog bediscussieerd worden: de verhouding
tussen de verschillende producten. Dat staat niet in de nota;
· De kosten van de reiniging zijn onlangs verlaagd en dat bleek
vrij gemakkelijk te realiseren;
· De bewoners in de schik moeten opdraaien voor de kosten van
een autoluwe binnenstad;
· Gratis parkeren op zondag is lastig voor de bewoners. Zouden
zij op zondag gratis de parkeergarages kunnen gebruiken?
· Welke alternatieven zijn er voor deze grote prijsverhogingen?
Wethouder Grashoff: Vorig jaar is er een belangrijke kaderstellende
nota aan de orde geweest, hierin staan alle kosten en baten goed in
beeld. De raad heeft een taakstelling opgelegd van 757.000 euro
structureel uit efficiencywinst. Dat gaat de gemeente ook halen. Het
proces van digitalisering van de verkeersproducten gaat door.
Geconstateerd is dat de bezoekerskaart het verst afzat van het
kostendekkende niveau. Dit voorstel ligt in de lijn van de toen
gevoerde discussie. De wethouder stelt dat er al een forse
efficiencyvergroting is bereikt en hij is bereid dat beter uit te
leggen. Deze slag gaat in de richting van een stabieler geheel. Als er
een normaal tarief bereikt is, kun je verder uitgaan van indexering.
In januari komt hij bij de commissie met een voorstel voor een
digitale bezoekerskaart. Wethouder is ook bereid om te overleggen over
de verhouding tussen de verschillende kaarten en tarieven. De
bezoekerskaart binnenstad is de duurste. De raad stelt de tarieven
vast. Het is ook mogelijk om lagere tarieven dan de nu voorgestelde te
hanteren, dat veroorzaakt dan een negatieve stroom uit het
parkeerfonds.
Wethouder Grashoff doet de volgende toezeggingen:
· In januari zal aan de commissie een voorstel voor een digitale
bezoekerskaart worden voorgelegd
· Ook in januari zal inzicht worden gegeven in de voortgang van
de efficiencyslag.
De voorzitter concludeert dat de volgende fracties de raad negatief
adviseren: Stadsbelangen, CU/SGP, Leefbaar Delft, CDA en Kroon.
De volgende fracties maken voorbehoud voor
fractieberaad:
VVD, STIP, PvdA, GroenLinks (met positieve grondhouding) en D66.
Fractie CDA kondigt aan het voorstel te
zullen amenderen.
Wethouder Grashoff biedt aan om amendementen op hun
kostenconsequenties door te rekenen, zodat de raad weet waarover ze
beslist. Hij meldt dat de organisatie nu geen voorbereidingsacties kan
uitvoeren, zodat de nieuwe vergunningen niet per 1 januari gereed
zullen zijn. De periode tot 1 februari zal worden overbrugd. |
|
|
9. |
9.
Warmte voor Delft
De commissie maakt opmerkingen en stelt vragen over:
· Gemeente moet stevig onderhandelen om te garanderen dat er
voldoende restwarmte beschikbaar komt en blijft;
· Prijs mag niet hoger zijn dan die van conventionele energie;
· Graag meer zekerheden / inzicht in de risico’s in januari;
· Is dit wel een taak van de overheid?
· Kan het ook toegepast worden in oude woningen?
· Prima, goed voor het milieu.
Wethouder Grashoff: Zeker is het een project met risico’s. Er zijn
kengetallen berekend, maar je zou zeer hoge kosten moeten maken voor
nog meer zekerheid vooraf. De gemeente is niet per definitie
afhankelijk van DSM Gist, en op de langere termijn ontstaat er een
doorkoppeling met Rotterdam en Rotterdamse bedrijven. Voorbeelden voor
het gebruik van restwarmte zijn te vinden in o.a. Kopenhagen, Wenen,
Heidelberg. Wat de kosten betreft: uitgangspunt is dat het voor de
gebruiker niet duurder moet zijn. Er komt een wettelijk kader in de
nog vast te stellen Warmtewet. Restwarmtegebruik is niet alleen voor
de nieuwbouw. Al in de eerste fase wordt niet alleen Harnaschpolder,
maar ook de Poptahof aangesloten.
Gebruik van restwarmte levert absoluut een CO2-reductie op. In de
industriële sector zal in de komende jaren meer dan genoeg restwarmte
zijn. Aan het warmtenet kunnen later ook duurzame bronnen worden
gehangen. De terugverdientijd van de investering in het Warmtebedrijf
is zo’n 30 jaar. De risico’s zijn niet beïnvloedbaar voor een
marktpartij, voor de overheid wel, omdat die kan sturen aan de
afzetkant. De start en opbouw van zo’n systeem kan dus nooit door de
markt worden opgepakt. Daarna is privatiseren mogelijk en kan de
investering teruggehaald worden. Voor infrastructuur is dit niet
ongebruikelijk in Nederland. Een pps-constructie (publiek-private
samenwerking) is op termijn wellicht wel mogelijk.
De voorzitter concludeert dat fractie Leefbaar Delft negatief
adviseert. De overige fracties adviseren positief. CDA kondigt aan in
de raad wellicht nog nadere suggesties te doen, maar haar grondhouding
blijft positief.
Wethouder Grashoff kondigt aan dat het voorstel dat in januari naar de
raad gaat, vergezeld zal gaan van informatie over de Warmtewet. Het is
mogelijk om een uitgebreide presentatie te organiseren voorafgaand aan
de vergadering. De belangstelling daarvoor zal per e-mail worden
geïnventariseerd. |
|
|
10. |
10.
Sluiting
De voorzitter sluit de vergadering om 0.02 uur. |
|
|
|