11 november 2005

Besluitenlijst commissie Duurzaamheid 8 november 2005

 


naar agenda
8 november 2005



naar agenda
22 november 2005

 
   

Voorzitter :

De heer Van Doeveren;

Commissiegriffier:

Mevrouw Niesthoven;

College

Wethouders Vuijk (t/m 7) en Grashoff;

Aanwezig:

 

 

 

De dames Koning (PvdA), Bolten (GroenLinks), Lourens (D66), Geursen (VVD) en De Jong (CDA);
De heren De Wit en Velders (Leefbaar Delft), Kiela (PvdA), Kroon (Onafhankelijk), Van Breukelen en Riphagen (STIP), Van den Doel (CU/SGP), Meuleman en De Jong (Stadsbelangen), Van Leeuwen (VVD) en Van Tongeren (CDA).

 

1.

1. Opening
De voorzitter opent om 20.00 uur de vergadering.

   

2.

2. Mededelingen
Wethouder Grashoff deelt mede dat in de beroepszaak over stoepparkeren de rechter uitspraak heeft gedaan. De gemeente is in het gelijk gesteld.

   

3.

3. Inventarisatie insprekers
Agendapunt 5 (Lijst niet te bespreken stukken, Aanwijzing beschermd stadsgezicht Agnetapark en Nieuwe Plantage): de heer Spit
Agendapunt 8 (Nota parkeertarieven): de heren Van Schoonhoven, Kiel, Schmidt, Van Adrichem, Jonquière en Wernekinck en mevrouw Van der Jagt.

   

4.

4. Vaststellen besluitenlijst openbare vergadering d.d. 4 oktober 2005 Mevrouw. Lourens heeft na agendapunt 7 de vergadering verlaten. Op pagina 7 dient dan ook D66 geschrapt te worden in de rij fracties die de raad positief adviseerden. De besluitenlijsten worden aldus gewijzigd vastgesteld. Mevrouw De Jong meldt dat zij per e-mail een antwoord heeft gekregen op haar vraag over de bomen in de Vlamingstraat. Dit antwoord is ook naar de leden van de commissie gezonden.

5.

5. Vaststellen lijst niet te bespreken stukken.
De heer Spit spreekt namens de bewoners van de Heemskerkstraat en het Van Markenplein over de Aanwijzing beschermd stadsgezicht Agnetapark en Nieuwe plantage. Hij stelt voor het tussenliggende gebied ook aan te wijzen als beschermd stadsgezicht.
Wethouder Vuijk zegt toe hiernaar te zullen kijken. Hij zal hiertoe contact opnemen met de heer Spit. De raad wordt over dit contact voor de komende raadsvergadering geïnformeerd. Mevrouw Koning meldt dat haar fractie de door het college vastgestelde nota Afstemming Ruimtelijke ordening en Welstand zal betrekken bij de discussie over architectuurbeleid en bij de evaluatie van de welstandnota.
Mevrouw Geursen meldt dat haar fractie de parkeerbelasting- verordening betrekt bij de Nota Parkeertarieven. De voorzitter zal die verordening betrekken bij de Nota.
De lijst niet te bespreken stukken wordt vastgesteld.

6. 6. Rondvraag
Er is een schriftelijke vraag ingediend door mevrouw Geursen inzake het onttrekken van autoparkeerplaatsen voor vergunninghouders ten gunste van ‘fietsnietjes’ (fietsparkeerplaatsen).
Wethouder Grashoff antwoordt dat er in principe worden geen autoparkeerplaatsen worden opgeheven voor het plaatsen van de fietsnietjes. Ook nu is dat niet aan de orde. Het gaat nu om plekken die al te klein waren voor parkeren; ze zitten ook nu niet in de telling van het aantal bestaande parkeerplaatsen. 2 Fietsnietjes zijn expliciet op verzoek van bewoners geplaatst, voor de andere is ook de normale procedure gevolgd. De heer De Wit heeft schriftelijk 3 vragen gesteld. Hiervan valt er 1 niet binnen de orde van deze commissie. Op de vraag over het verzekeren van de risico’s van de Spoorzone antwoordt wethouder Grashoff dat al uitgebreid over de risico’s is gesproken en dat er geen nieuwe informatie beschikbaar is. De vraag over het huurcontract van de tuin bij een woonboot kan niet direct worden beantwoord. De wethouder zegt toe hierop terug te zullen komen. Mevrouw De Jong vraagt hoe het staat met al de bestemmingsplannen die niet konden worden vastgesteld in verband met de luchtkwaliteit. Wethouder Grashoff zal dit nagaan.
Overleg met het college
7. 7. Voorontwerp uitwerkingsplan Harnaschpolder
De voorzitter geeft aan dat het voorontwerp het westelijk deel van de Harnaschpolder betreft: deelgebied I, Lookwatering-west. Aan de commissie wordt gevraagd te toetsen op hoofdlijnen en het plan vrij te geven voor inspraak. Daarom is dit niet het geschikte moment voor inspraak van bewoners: juist na ‘groen licht’ van de commissie begint de inspraakprocedure voor bewoners en belanghebbenden.
De commissie stelt vragen en maakt opmerkingen over:
· De ‘knip’ voor het autoverkeer tussen het plangebied en de
  Lookwatering;
· Tevredenheid met de grote mate van aandacht voor openbaar
  vervoer en fietsaansluitingen;
· Speelplekken lijken erg klein; voldoen ze wel aan de norm die 
 
  hiervoor is vastgesteld?
· Wie bepaalt hoeveel woningen precies in het gebied gebouwd   
  zullen worden?
· Klopt het dat alle woningen mede voor bedrijfsdoeleinden
  gebruikt mogen worden?
· Het plan gaat de inspraak in terwijl sommige onderdelen nog
  ‘openstaan’: wat doet de wethouder met suggesties van
  insprekers hiervoor?
· Hoe is de relatie met het Beeldkwaliteitsplan?
· Graag het advies van de welstandscommissie gevoegd bij het
  plan na inspraak;
· De tekst over verkeersveiligheid moet in overeenstemming zijn
  met het recent vastgestelde LVVP.
Wethouder Vuijk: De regie over het aantal woningen ligt bij de gemeente. Een ondergeschikt aantal vierkante meters per woning mag voor bedrijfsdoeleinden worden gebruikt, dat is een standaardbepaling.
Wethouder Vuijk doet de volgende toezeggingen:
· De grootte van de speelplekken wordt getoetst aan de
  Speelplekkennorm.
· Informatie over de keuze van de architect wordt nagezonden.
· Bij de inspraaknota wordt het advies van de
  welstandcommissie gevoegd.
Wethouder Grashoff stelt dat er sprake is van actieve grondpolitiek: alle grond wordt door de gemeente verworven en weer uitgegeven aan de betreffende partijen die zich moeten houden aan het aantal woningen dat is afgesproken. Zo blijft er ook zicht op de beeldkwaliteitplannen. In essentie is de discussie over de verkeerssituatie gevoerd in het kader van het bestemmingsplan. De knip is daarmee een uitgangspunt. Fietspaden en weginfrastructuur worden zoveel mogelijk bij het begin aangelegd en bus 37 zal gaan rijden. De tekst over verkeersveiligheid is exact dezelfde als die is opgenomen in het LVVP. Er wordt nog onderzoek gedaan naar de grondwaterproblematiek, dit betreft de verschillen tussen gebieden waar wel en waar niet opgehoogd wordt.
De voorzitter constateert dat alle aanwezige fracties behalve Leefbaar Delft adviseren het plan vrij te geven voor inspraak. Het bezwaar van Leefbaar Delft betreft de ‘knip’ voor het autoverkeer.
Advies aan de Raad
8. 8. Nota parkeertarieven 2006

De voorzitter informeert de insprekers over de procedure en geeft aan dat de meeste insprekers hun tekst ook schriftelijk aan de commissie hebben toegestuurd. Voorzitter geeft het woord aan de insprekers. De heer Van Schoonhoven, bewoner van de Olofsbuurt doet de commissie enkele tegenvoorstellen: Houd de koppeling in stand tussen de prijs van de bezoekerskaart en een aantal uren betaald parkeren; bespaar op de kosten door de documenten niet meer jaarlijks maar bijvoorbeeld 2- of 3-jaarlijks uit te geven en digitaliseer ze; pak de parkeercontrole slimmer aan. De heer Kiel, van Belangenvereniging Rotterdamseweg Noord + stelt dat de bezoekmogelijkheden worden beperkt en de kosten worden verhoogd door de koppeling van de bezoekerskaart aan de vergunning en door de beperking van het aantal uren van de bezoekerskaart. Spreker stelt voor dat de gemeente ‘digitale parkeerwekkers’ gaat verkopen bij het uitgifteloket van vergunningen. Dit voorkomt parkeerboetes die veel ergernis opleveren. De heren Schmidt en Van Adrichem spreken namens Belangenvereniging Olofsbuurt – Westerkwartier. Zij gaan uit van de stelling dat de kosten maatschappelijk aanvaardbaar moeten zijn. Het draagvlak voor betaald parkeren is al smal. De overheadkosten blijven schrikbarend hoog. Zou uitbesteding van de uitgifte van vergunningen en de controle een besparing opleveren? Het tarief in parkeergarages is lager dan op straat, terwijl de kosten per parkeerplaats in de garage hoger zijn. De straatparkeerplaatsen en de parkeergarages zitten niet in hetzelfde gesloten systeem van kosten en baten. Deze scheiding heeft een prijsverhogend effect Mevrouw Van der Jagt spreekt namens 3 bewonersorganisaties in de binnenstad. De prijs van de bezoekerskaart in dit gebied gaat naar 60 euro per jaar. Zij zou hiervan een onderbouwing willen zien: wat is de echte kostprijs? Spreekster heeft in de krant moeten lezen dat deze nota parkeertarieven besproken wordt: er is geen overleg geweest. De wijkcoördinator en de manager binnenstad wisten er niets van. Zij ziet graag een verbetering van de communicatie van de gemeente met de bewoners van de binnenstad. De heer Wernekinck (MKB) is van mening dat de voorgestelde tarieven voor bedrijven in schil C niet meer in redelijke verhouding zijn met de door de gemeente geboden parkeermogelijkheden. De meeste bedrijven krijgen ondanks de vergunningen toch enkele parkeerboetes per jaar, meestal tijdens het laden en lossen. Ze betalen meer voor de kaart en gebruiken hem minder dan bewoners, dat is niet redelijk. De argumentatie voor de prijsverhoging van bezoekerskaarten ligt in de overheadkosten. Spreker stelt voor, de uitgifte van de kaarten te privatiseren. De heer Jonquière woont in het gebied en heeft er een bedrijf. Hij schrok van de prijsverhoging, en heeft steeds meer moeite om een plekje te vinden. Nu enkele kleine autoparkeerplaatsen gebruikt zijn voor het plaatsen van fietsnieten, zijn er voor de bewoners nog minder mogelijkheden. Wethouder Grashoff trekt zich het gebrek aan communicatie met de bewonersverenigingen in de binnenstad aan. Hij zegt toe na te gaan hoe dit zonder een extra overleglaag te creëren kan worden verbeterd.
De commissie stelt vragen en maakt opmerkingen over:

· Hoe kunnen we de enorme stijging van de kosten uitleggen aan
  de burgers?

· In de kosten zit een zeer groot aandeel overhead en
  administratieve lasten, kan dat minder?
· Het grote verschil in tarief voor ondernemers en burgers;
|
· De relatie tussen de prijs voor de bezoekerskaart en de
  bewonersvergunning;
· De spanning tussen het uitgangspunt van kostendekkendheid
  en een maatschappelijk aanvaardbare prijs;
· De spanning tussen de uitgangspunten van tarief naar
  schaarste en kostendekkendheid;
· Zitten bewoners wel te wachten op bewonersplaatsen in
  parkeergarages?
· Indexeren is prima, maar prijsverhogingen van 20 tot 75% zijn
  buitenproportioneel;
· Graag meer inzicht in de kosten: administratieve lasten
  bedragen tweederde van de kosten en dat wordt niet verklaard;
· Graag betere uitleg in de nota over de relatie parkeergarages en
  parkeerfonds dat is een erg ingewikkeld systeem;
· Het rekenmodel zou nog bediscussieerd worden: de verhouding
  tussen de verschillende producten. Dat staat niet in de nota;
· De kosten van de reiniging zijn onlangs verlaagd en dat bleek
  vrij gemakkelijk te realiseren;
· De bewoners in de schik moeten opdraaien voor de kosten van
  een autoluwe binnenstad;
· Gratis parkeren op zondag is lastig voor de bewoners. Zouden
  zij op zondag gratis de parkeergarages kunnen gebruiken?
· Welke alternatieven zijn er voor deze grote prijsverhogingen?

Wethouder Grashoff: Vorig jaar is er een belangrijke kaderstellende nota aan de orde geweest, hierin staan alle kosten en baten goed in beeld. De raad heeft een taakstelling opgelegd van 757.000 euro structureel uit efficiencywinst. Dat gaat de gemeente ook halen. Het proces van digitalisering van de verkeersproducten gaat door. Geconstateerd is dat de bezoekerskaart het verst afzat van het kostendekkende niveau. Dit voorstel ligt in de lijn van de toen gevoerde discussie. De wethouder stelt dat er al een forse efficiencyvergroting is bereikt en hij is bereid dat beter uit te leggen. Deze slag gaat in de richting van een stabieler geheel. Als er een normaal tarief bereikt is, kun je verder uitgaan van indexering. In januari komt hij bij de commissie met een voorstel voor een digitale bezoekerskaart. Wethouder is ook bereid om te overleggen over de verhouding tussen de verschillende kaarten en tarieven. De bezoekerskaart binnenstad is de duurste. De raad stelt de tarieven vast. Het is ook mogelijk om lagere tarieven dan de nu voorgestelde te hanteren, dat veroorzaakt dan een negatieve stroom uit het parkeerfonds.
Wethouder Grashoff doet de volgende toezeggingen:
· In januari zal aan de commissie een voorstel voor een digitale
  bezoekerskaart worden voorgelegd
· Ook in januari zal inzicht worden gegeven in de voortgang van
  de efficiencyslag.
De voorzitter concludeert dat de volgende fracties de raad negatief adviseren: Stadsbelangen, CU/SGP, Leefbaar Delft, CDA en Kroon.


De volgende fracties maken voorbehoud voor fractieberaad:
VVD, STIP, PvdA, GroenLinks (met positieve grondhouding) en D66.

Fractie CDA kondigt aan het voorstel te zullen amenderen.
Wethouder Grashoff biedt aan om amendementen op hun kostenconsequenties door te rekenen, zodat de raad weet waarover ze beslist. Hij meldt dat de organisatie nu geen voorbereidingsacties kan uitvoeren, zodat de nieuwe vergunningen niet per 1 januari gereed zullen zijn. De periode tot 1 februari zal worden overbrugd.

9. 9. Warmte voor Delft

De commissie maakt opmerkingen en stelt vragen over:
· Gemeente moet stevig onderhandelen om te garanderen dat er
  voldoende restwarmte beschikbaar komt en blijft;
· Prijs mag niet hoger zijn dan die van conventionele energie;
· Graag meer zekerheden / inzicht in de risico’s in januari;
· Is dit wel een taak van de overheid?
· Kan het ook toegepast worden in oude woningen?
· Prima, goed voor het milieu.
Wethouder Grashoff: Zeker is het een project met risico’s. Er zijn kengetallen berekend, maar je zou zeer hoge kosten moeten maken voor nog meer zekerheid vooraf. De gemeente is niet per definitie afhankelijk van DSM Gist, en op de langere termijn ontstaat er een doorkoppeling met Rotterdam en Rotterdamse bedrijven. Voorbeelden voor het gebruik van restwarmte zijn te vinden in o.a. Kopenhagen, Wenen, Heidelberg. Wat de kosten betreft: uitgangspunt is dat het voor de gebruiker niet duurder moet zijn. Er komt een wettelijk kader in de nog vast te stellen Warmtewet. Restwarmtegebruik is niet alleen voor de nieuwbouw. Al in de eerste fase wordt niet alleen Harnaschpolder, maar ook de Poptahof aangesloten.
Gebruik van restwarmte levert absoluut een CO2-reductie op. In de industriële sector zal in de komende jaren meer dan genoeg restwarmte zijn. Aan het warmtenet kunnen later ook duurzame bronnen worden gehangen. De terugverdientijd van de investering in het Warmtebedrijf is zo’n 30 jaar. De risico’s zijn niet beïnvloedbaar voor een marktpartij, voor de overheid wel, omdat die kan sturen aan de afzetkant. De start en opbouw van zo’n systeem kan dus nooit door de markt worden opgepakt. Daarna is privatiseren mogelijk en kan de investering teruggehaald worden. Voor infrastructuur is dit niet ongebruikelijk in Nederland. Een pps-constructie (publiek-private samenwerking) is op termijn wellicht wel mogelijk.
De voorzitter concludeert dat fractie Leefbaar Delft negatief adviseert. De overige fracties adviseren positief. CDA kondigt aan in de raad wellicht nog nadere suggesties te doen, maar haar grondhouding blijft positief.
Wethouder Grashoff kondigt aan dat het voorstel dat in januari naar de raad gaat, vergezeld zal gaan van informatie over de Warmtewet. Het is mogelijk om een uitgebreide presentatie te organiseren voorafgaand aan de vergadering. De belangstelling daarvoor zal per e-mail worden geïnventariseerd.
10. 10. Sluiting
De voorzitter sluit de vergadering om 0.02 uur.

 

terug naar boven