
naar agenda
22 november 2005

naar agenda
|
|
|
Voorzitter
:
De heer Van Doeveren
Commissiegriffier : Mevrouw Niesthoven;
College
: Wethouders Vuijk (t/m 7) en Grashoff;
Aanwezig
: De dames Koning (PvdA), Bolten (GroenLinks),
Lourens (D66),
Geursen (VVD), Steffen (VVD) en De Jong (CDA);
De heren Gabeler (Leefbaar Delft), Kiela
(PvdA), Van Breukelen
en Riphagen (STIP), Van den Doel (CU/SGP), Meuleman en De
Jong (Stadsbelangen), Van Leeuwen (VVD) en Van Tongeren
(CDA). |
|
1. |
Opening
De voorzitter opent om 20.00 uur de vergadering.
|
|
De heer Meuleman doet een voorstel van
de orde. De plannen Schieoevers staat geagendeerd ter bespreking met
als doel: vrijgeven voor inspraak. Beide plannen liggen echter al
sinds een week ter inzage voor het publiek. De heer Meuleman stelt
voor, het onderwerp van de agenda af te voeren.
Wethouder Grashoff verzoekt de vergadering om de plannen toch te
bespreken. De vroege ter inzagelegging is het gevolg van termijnen die
moeten worden gehaald en van een misverstand in de communicatie. Met
de opmerkingen van de commissie zal het college rekening houden in de
volgende stap in het proces.
Het ordevoorstel wordt afgewezen, met de stemmen van de fracties
Stadsbelangen, Leefbaar Delft en Christen Unie / SGP voor.
|
2. |
Mededelingen
Wethouder Grashoff deelt mede dat Delft in de Nationale
Duurzaamheidsmeter is geëindigd op een tweede plaats na Tilburg.
|
|
|
3. |
Inventarisatie insprekers
Voor agendapunt 7 de heer Zwijnstra van het Delft Den Haag Roei
Overleg (DDRO); voor agendapunt 8 de heren Bakker, Rietkerker, Verheul
en Zuidervaart en mevrouw Zwinkels.
|
|
|
4. |
Vaststellen
besluitenlijst openbare vergadering d.d. 8 november 2005
Mevrouw Geursen: Op p.4 toevoegen onder het 5e bolletje:
‘er dient maatschappelijk draagvlak te zijn voor de hoogte van de
tarieven.’ De besluitenlijst
wordt aldus gewijzigd vastgesteld.
Naar aanleiding van het verslag:
Mevrouw Bolten: heeft wethouder Vuijk zijn toezegging aan de heer Spit
ingelost met de brief die de commissie vandaag ter informatie kreeg?
De heer Vuijk antwoordt dat hij hier vanuit gaat. Nader contact is
zeker mogelijk.
Mevrouw De Jong vraagt naar de stand van zaken met betrekking tot de
bestemmingsplannen die niet konden worden vastgesteld in verband met
de luchtkwaliteit. Wethouder Grashoff antwoordt dat hij dit nog niet
weet. |
|
|
5. |
Vaststellen lijst niet te bespreken
stukken.
Ruimtelijke onderbouwing bouwplan Lagosweg is op de bespreekagenda
geplaatst op verzoek van de fractie
PvdA. Aldus gewijzigd wordt de Lijst niet te bespreken stukken
vastgesteld.
|
|
|
6. |
Rondvraag
De heer Meuleman constateert dat het
groen om de geluidswallen aan de Kruithuisweg op te fleuren nauwelijks
groeit en bloeit. Hij vraagt daarvoor aandacht. Wethouder
Grashoff zal ernaar laten kijken. Mevrouw
Koning zag in de VNG nieuwsbrief dat er een meerderheid lijkt te zijn
voor het mogelijk maken van bestuurlijke boetes voor
verkeersovertredingen. Zij stelt voor dat ook het college van Delft
actie onderneemt richting de Tweede Kamer. Wethouder
Vuijk staat hier positief tegenover en komt hierop terug in de
commissie Middelen & Bestuur. De
voorzitter vraagt de commissie of er behoefte bestaat aan extra
informatie voorafgaand aan de besluitvorming in januari over het
Warmtebedrijf. De commissie stelt
nadere informatie op prijs. |
|
|
7. |
Schieoevers
a) Concept gebiedsvisie
b) Voorontwerp gedeeltelijke herziening bestemmingsplan
Inspreker de heer Zijlstra van het Delft Den Haag Roei Overleg (DDRO)
heeft namens de 5 roeiverenigingen een zienswijze ingediend. Zorg is
dat de roeisport – die een belangrijke gebruiker is van de Schie -
over het hoofd wordt gezien. Nu worden nieuwe obstakels gepland in de
vorm van bruggen. Deze vormen bij de dagelijkse trainingen een
belemmering bij de doorvaart, maar belemmeren ook het zicht. Roeiers
zijn kwetsbare watergebruikers. Spreker pleit ervoor dat de gemeente
in de planvorming meer rekening houdt met de roeiers, onder meer door
het aanpassen van het ontwerp van de bruggen, die breed moeten zijn.
De commissie stelt vragen en maakt opmerkingen over:
· Er ontbreken nog de nodige uitwerkingen;
· Men is tevreden over deze globale gebiedsvisie;
· Steun voor de grote lijnen, er ontstaan gebieden met elk een
eigen profiel;
· Graag wat meer daadkracht achter de term ‘intensief
ruimtegebruik’: vul die in met bijvoorbeeld gemeenschappelijk
gebruik van parkeerplaatsen, onderverhuur etc.;
· Bouw woningen op knooppunten waar dat mogelijk is;
· De samenhang van de transitie van al die bedrijven en
woningbouw is nog niet duidelijk;
· Woningbouw zou mogelijk moeten zijn op bepaalde plekken
binnen op het bedrijventerrein;
· Wees terughoudend met het invullen van bedrijvenoppervlakte
met woningen!
· Welk percentage van de grond heeft de gemeente in bezit?
· De kantorenmarkt is al overvol, is het wel verstandig om daar
op in te zetten?
· De drijvende kracht achter de gebiedsvisie is de economische
ontwikkeling;
· Er is sprake van een terugloop van grootschalige productie en
vervanging door al dan niet grootschalige detailhandel;
· Lichte maakindustrie moet blijven en zich verder ontwikkelen,
en categorie 3 bedrijven.
· Een rondgang langs bedrijven leerde dat de ondernemers zich
in de hier gepresenteerde lijn kunnen vinden;
· Het is belangrijk dat de bedrijven een gezamenlijke
verantwoordelijkheid voelen voor de leefbaarheid van het
gebied.
· Is nog een station tussen Delft Zuid en Delft Centraal niet wat
veel van het goede?
· Het nieuwe Havengebied met een mix van functies wordt
aantrekkelijk voor mensen met ambities;
· Uit het rapport van de Jongerenraad blijkt dat een meerderheid
van de jongeren graag een grote discotheek in Delft wil. Ziet
de
wethouder een mogelijkheid hiervoor?
· Ziet de wethouder meerwaarde in een aparte pagina
Schieoevers op de gemeentelijke website ?
· Aan de zuidkant van de Gamma bij Leeuwenstein wordt de
openbare rijweg gebruikt als ruimte voor laden en lossen met
gevaarlijke verkeerssituaties van dien;
· Aandacht voor de ontsluiting van het gebied en de
verkeersveiligheid; Biedt
het LVVP (Lokaal Verkeer- en
Vervoerplan) wel voldoende houvast voor de te verwachten
verkeersontwikkeling?
· Fractie VVD vraagt de wethouder extra aandacht voor de
roeiers en kondigt aan, een
plan te zullen indienen voor een
roeibaan.
Wethouder Vuijk zegt inspreker de heer
Zijlstra toe dat de roeiers als aparte groep zullen worden opgenomen
in de visie. Over de opmerking van mevrouw Bolten over intensief
ruimtegebruik in de zin van gezamenlijk gebruik voor bijvoorbeeld
parkeerdoeleinden, opslag, zal hij zeker nadenken. De bouw van
kantoren is afgestemd in de regio Haaglanden. De stad wordt
gereedgemaakt voor het moment dat de economie aantrekt, anders zijn we
te laat. Er is nu geen sprake van parkmanagement, wethouder zal dit in
de bedrijvenkring Schieoevers aan de orde stellen. Werkgelegenheid:
het gaat om een heel specifiek bedrijventerrein, de vraag is hoe we
ruimte kunnen houden voor meer traditionele bedrijvigheid. Technopolis
is er voor kennisgerelateerde bedrijvigheid. Met ‘intensief
ruimtegebruik’ wordt in de visie gedoeld op intensivering van het
aantal arbeidsplaatsen per hectare en daarmee intensivering van ruimte
voor werkgelegenheid, alsmede een hoogwaardige / hoog
arbeidsintensieve invulling bij Station-Zuid.
De nieuwe impuls aan de haven staat in relatie tot het
evenemententerrein. Er is wel
degelijk ruimte voor laden en lossen op de Engelsestraat ten zuiden
van de Gamma zonder dat de openbare weg in gebruik is en ook fietsers
in de verdrukking komen; wethouder zal zorgen dat het probleem in het
handhavingoverleg terechtkomt. Met de website gaat hij zeker iets
doen. Het gebruik van het water en havenfaciliteiten (Nieuwe haven,
Kolk) komt nog apart terug in de commissie. Met het Bedrijvencontact
Schieoevers en het Economisch Platform Delft is in het hele proces
contact geweest. Op 17 november was er nog een uitgebreide
informatieavond.
Wethouder Grashoff: benadrukt dat de
Gebiedsvisie tot doel heeft dat er een kader wordt gesteld. Uitwerken
van een compleet plan in dit stadium is niet zinnig omdat de gemeente
hier vrijwel geen grond bezit. Deze visie is de kapstok, diepgang
wordt gevonden in de deelgebieden. Daar worden projecten uitgewerkt,
in elk geval voor het gebied station Delft-Zuid. Deze systematiek zal
in de visie nog verhelderd worden. Het nu geldende bestemmingsplan zal
op basis van de visie worden geactualiseerd. In een later stadium
krijgt u voorstellen voor het Pilotproject Stedenbaan (rondom
knooppunten van openbaar vervoer in de Randstad-zuid). Intensief
ruimtegebruik wordt op dit abstractieniveau gedefinieerd in
arbeidsplaatsen per hectare; gestreeft wordt naar vedubbeling hiervan.
De wethouder is er niet voor om woningbouw het Schieoevergebied binnen
te trekken: dan kom je binnen de milieucirkel van bedrijven. In de
tekst kan nog duidelijker worden gemaakt dat er rekening wordt
gehouden met de mogelijkheid van veel meer gezamenlijk gebruik van
parkeervoorzieningen. Station Voorhof wordt – over 10 tot 15 jaar -
geen ns-station, maar een metro-achtig systeem Rotterdam-Den Haag, met
bijvoorbeeld ook een halte bij Sion-’t Haantje. Er
zijn geen voorstellen te verwachten van het college voor een
grootschalige discotheek, maar dit gebied aan de Schieoeverskant is
een van de weinige locaties waar het idee toepasbaar zou zijn.
Wethouder is van mening dat het LVVP wel degelijk voldoende
mogelijkheden biedt voor de plannen voor de ontsluiting en de
verkeersafwikkeling. In de tekst zal een passage worden opgenomen
waaruit blijkt dat er niet gesleuteld wordt aan het concept van het
spoortunnelproject; er wordt in dit stadium slechts rekening gehouden
met planologische reservering voor de lange termijn.
Wethouder Vuijk doet de volgende toezeggingen:
· De roeiers worden als aparte groep opgenomen in de visie.
· De commissie CKEM wordt geïnformeerd over het overleg met
de bedrijven en de voortgang met betrekking tot het idee van
parkmanagement
· Het proces Ontwikkeling Schieoevers zal inzichtelijk worden
gemaakt op de website
De Voorzitter concludeert dat de commissie de ter inzagelegging
unaniem ondersteunt. |
|
|
8.
|
Ruimtelijke
onderbouwing bouwplan Lagosweg (687545)
Ter bespreking gevraagd door fractie PvdA
De voorzitter geeft het woord aan de insprekers:
De heer Bakker stelt dat er geen categorie 3-bedrijvigheid is
toegestaan in deze buurt. Hij meldt dat zijn stellingname wordt
ondersteund door minstens 125 inwoners. In eerste instantie werd de
aanvraag om uitbreiding van het camperbedrijf niet goedgekeurd. Het
gebied is bestemd voor categorie 2 bedrijven; de afstand tot de
woningen is in die categorie groter. Hij vreest een gevaarlijke
situatie voor bewoners, namelijk gevaar voor brand in gastanks van
opgeslagen caravans. Ook bestaat het risico van precedentwerking.
De heer Zuidervaart is bewoner van de
Sadatweg en heeft daar ook zijn bedrijf. Hij vraagt de wethouder
wanneer eindelijk de vergunning voor de heer Paalvast afkomt. Niet
alle bewoners zijn tegen. De ondernemer is nu 5 jaar bezig met dit
plan, en de showroom verbetert zeker de uitstraling van het bedrijf en
de straat. De heer Rietkerker wijst
op het parkeerprobleem dat zijns inziens ontstaat door de uitbouw van
het bedrijf. De 14 aangegeven parkeerplaatsen komen er niet bij, het
zijn reeds bestaande plaatsen. Hij laat de commissie foto’s zien van
het uitzicht vanuit zijn huis. Er wordt ook in de straat geparkeerd
door klanten van het bedrijf en tijdens de vakantie zijn er ‘langparkeerders’.
Spreker draagt een alternatief aan: maak een stukje parkeergelegenheid
extra aan de Lagosweg voor de bezoekers en klanten. De
heer Verheul onderschrijft de opmerkingen van zijn beide voorgangers.
Mevrouw Zwinkels spreekt namens de heer Paalvast. Zij is advocaat van
Alpharecreatie en stelt dat het vrijstellingsverzoek van art. 19 lid 2
de bevoegdheid is van het college. Deze bespreking is ter informatie.
Het gaat om uitbreiding van de showroom naast het bedrijfsgebouw. De
campers staan nu in de openlucht opgesteld en dat biedt geen fraaie
aanblik. In 2003 stemde de gemeente in met het bouwplan en het bedrijf
heeft toen terrein van de gemeente aangekocht met de verplichting te
gaan bouwen. Er is geen sprake van uitbreiding of van wijziging van
activiteiten. De indeling in categorie 3 heeft betrekking op het
aspect geluid, en daarover zijn geen klachten. Sinds de verplaatsing
van de ingang is er geen probleem meer. Het bedrijf voldoet aan de
milieuvoorschriften. Het aantal parkeerplaatsen is het belangrijkste
bezwaar van de omwonenden. Alpha creëert zelf parkeerplaatsen en
voldoet ruim aan de norm. Het bedrijf maakt aan de klanten bekend dat
bij het huren van een camper de eigen auto niet mag worden
achtergelaten. Het vijfde bouwplan is nu aan de orde, in een periode
van ruim 6 jaar. De bedrijfsvoering is gemoeid met deze uitbreiding.
Wethouder Grashoff geeft op verzoek van de
voorzitter de volgende informatie:
· Het betreft hier een bevoegdheid van het college.
· Er is tussen de categorieën 2 en 3-1 geen onderscheid in
aspecten van veiligheid.
· Op 2 oktober 2003 heeft de raad beleid vastgesteld waarbij
binnen de categorie 3 een splitsing is aangebracht. Deze
beleidswijziging is door de provincie ook gesanctioneerd.
Daardoor kan de eerder afgewezen vergunning nu wel verleend worden.
Mevrouw Koning heeft dit onderwerp ter
bespreking gevraagd en motiveert dit nader. De toezegging in de raad
was dat het onderwerp op de bespreekagenda zou worden geplaatst. Zij
stelt dat de beleidswijziging door de raad inhoudt dat kleine
aanpassingen niet meer de uitgebreide procedure van de
ontwikkelingsplannen hoeven te volgen. Voor de omwonenden is het plan
echter niet klein. De raad is de instantie om te toetsen hoe de
ruimtelijke ordeningsplannen ingrijpen op de woonomgeving, en op de
bedrijvigheid. Fractie PvdA is er niet van overtuigd dat dit de beste
oplossing is voor beide partijen. Het gevoel is dat de gemeente
onduidelijkheid heeft geschapen door de manier van opereren, en naar
twee kanten verschillende signalen heeft uitgezonden.
De commissie stelt vragen en maakt opmerkingen over:
· Misschien wordt de beleidsvrijheid van het college te groot nu
ook de bouwvergunning van bedrijven in de categorie 3
collegebevoegdheid blijken te zijn;
· Veiligheid is een belangrijke factor, maar de regelgeving is
gedegen;
· Toch graag wat meer informatie over de gastanks;
· Hoe staat het met de minimale afstand van 21 meter?
· Het plan zorgt voor een beter beeld in de straat: een showroom
in plaats van een terrein met losse witte campers;
· Klopt het dat door de bouw er geen verandering optreedt in de
situatie voor wat betreft veiligheid en parkeren?
· Advies aan de wethouder: vergroot de parkeermogelijkheid aan
de Lagosweg;
· Probeer het draagvlak in de buurt te vergroten; Ziet de
wethouder mogelijkheden om bewoners meer tevreden te
stellen?
· Is het zo dat het college de vrijstelling moet verlenen?
Wethouder Grashoff: Er verandert niets
aan de bedrijfsvoering. Het bedrijf is in 1997 gevestigd aan de
Lagosweg. Destijds was er geen beleidsruimte om deze categorie te
plaatsen, en moest het college de vergunning afwijzen. Er staan in
deze kwestie twee standpunten tegenover elkaar. Het is altijd de
intentie geweest dergelijke bedrijfsbebouwing toe te staan en dat is
nu mogelijk binnen het beleidskader zoals de raad dat heeft
vastgesteld. Het college is nu scheidsrechter, en moet beslissen
binnen het kader van de spelregels. Als het college anders beslist,
mag verwacht worden dat het bij de rechter geen standhoudt. Onder
voorbehoud van het technisch rapport over geluid kan de wethouder
stellen dat Alpharecreatie hier een sterke zaak heeft. De
Welstandscommissie heeft positief geadviseerd over het bouwplan.
Aspecten van brandveiligheid worden middels een standaardprocedure
getoetst door de brandweer. Het geluidsonderzoek moet nog worden
uitgevoerd. Ook met betrekking tot de wet milieubeheer is de gemeente
uitvoerend. Er is sprake van consequente controle en handhaving. Tot
slot het parkeren: het plan voldoet aan de parkeernorm. Extra
parkeerplaatsen zouden terechtkomen in de zone die nu als ecologische
zone wordt ingericht. De parkeerdruk in dit gebied lijkt niet zo hoog
dat extra parkeerplaatsen noodzakelijk zouden zijn. In
het verleden zijn pogingen gedaan om partijen nader tot elkaar te
brengen, zoals het plan om coniferen te plaatsen. Dit bleek niet af te
dwingen. Het verplaatsen van de entree naar de Lagosweg wordt nu ook
geëist. Hiermee houdt het op. Gemeente kan geen partij zijn in deze
onenigheid tussen buren. De
voorzitter concludeert dat de meerderheid van de commissie de
wethouder verzoekt om na te gaan of extra parkeermogelijkheid kan
worden gecreëerd. Ook roept de commissie partijen uitdrukkelijk op,
nog een poging te doen om nader tot elkaar te komen. De
meerderheid van de commissie onderschrijft het standpunt van het
college met betrekking tot de vergunningverlening. Wethouder
Grashoff zegt toe dat hij in de komende maanden (januari – februari)
parkeertellingen zal laten uitvoeren, evenwel zonder gevolg voor het
vergunningsbesluit. Hij komt daarop terug in de commissie. |
|
|
9. |
Besteding
Ecologiereserve
De commissie maakt opmerkingen en stelt vragen over:
· Moeite met de groene daken: die zijn privé-domein en het geld
zou besteed moeten worden aan publieke voorzieningen;
· Goed idee die groene daken;
· Goed dat er structurele investering komt voor versterken flora
en fauna.
· Het geld wordt teveel versnipperd door de losse projecten;
· Reserveer een groter bedrag voor grondaankoop, zoals de
Wallertuin, Fruittuinen, park bij de Mercuriusweg)
· Hoe is de structurele dekking van kosten van onderhoud van de
geplande investeringen?
· Betrek de jeugd, bijvoorbeeld middels een schoolprogramma,
kinderboerderij etc.
Wethouder Grashoff antwoordt dat veel mensen hun ideeën hebben
geleverd, en dat het investeren in projecten als voordeel heeft, dat
de inzet van de vele vrijwilligers behouden blijft. Het onderhoud is
in zekere mate vrijwilligerswerk, er is sprake van een wisselwerking
tussen professionals en vrijwilligers. Er wordt in totaal ongeveer
800.000 euro besteed aan het uitbreiden van de groenstructuur: niet
alleen door aankoop, maar ook door het mogelijk maken en verbeteren
van verbindingen. De Wallertuin verkopen is voor de eigenaar
onbespreekbaar. Voor wat de Fruittuinen betreft is er iets meer
perspectief. Met de groene daken worden de projectontwikkelaars niet
bevoordeeld: de subsidieregeling betekent slechts een gedeeltelijke
vergoeding en ze moeten iets toevoegen aan de ecologie. De criteria
moeten helder zijn: wethouder zegt toe deze in de raadstekst te
verduidelijken. Voor jeugdeducatie zijn er andere budgetten.
De voorzitter concludeert dat de fracties D66, STIP, PvdA, GroenLinks,
VVD, Stadsbelangen en CU/SGP de raad positief adviseren. Leefbaar
Delft adviseert negatief en CDA maakt voorbehoud voor fractieoverleg
met op dit moment een wat negatieve grondhouding. |
|
|
10. |
Sluiting
De voorzitter sluit de vergadering om 23.40 uur. |
|
|
|