23 december 2005

Besluitenlijst commissie Duurzaamheid 22 november 2005

 


naar agenda
22 november 2005



naar agenda

 

 

 
Voorzitter             : De heer Van Doeveren
Commissiegriffier  : Mevrouw Niesthoven;
College                : Wethouders Vuijk (t/m 7) en Grashoff;
Aanwezig             :
De dames Koning (PvdA), Bolten (GroenLinks), Lourens (D66),
                             Geursen (VVD), Steffen (VVD) en De Jong (CDA);
                             De heren Gabeler (Leefbaar Delft), Kiela (PvdA), Van Breukelen
                             en Riphagen (STIP), Van den Doel (CU/SGP), Meuleman en De
                             Jong (Stadsbelangen), Van Leeuwen (VVD) en Van Tongeren
                              (CDA).
 

1.

Opening
De voorzitter opent om 20.00 uur de vergadering.

 

De heer Meuleman doet een voorstel van de orde. De plannen Schieoevers staat geagendeerd ter bespreking met als doel: vrijgeven voor inspraak. Beide plannen liggen echter al sinds een week ter inzage voor het publiek. De heer Meuleman stelt voor, het onderwerp van de agenda af te voeren.
Wethouder Grashoff verzoekt de vergadering om de plannen toch te bespreken. De vroege ter inzagelegging is het gevolg van termijnen die moeten worden gehaald en van een misverstand in de communicatie. Met de opmerkingen van de commissie zal het college rekening houden in de volgende stap in het proces.
Het ordevoorstel wordt afgewezen, met de stemmen van de fracties Stadsbelangen, Leefbaar Delft en Christen Unie / SGP voor.

2.

Mededelingen
Wethouder Grashoff deelt mede dat Delft in de Nationale Duurzaamheidsmeter is geëindigd op een tweede plaats na Tilburg.

   

3.

Inventarisatie insprekers
Voor agendapunt 7 de heer Zwijnstra van het Delft Den Haag Roei Overleg (DDRO); voor agendapunt 8 de heren Bakker, Rietkerker, Verheul en Zuidervaart en mevrouw Zwinkels.

4. Vaststellen besluitenlijst openbare vergadering d.d. 8 november 2005
Mevrouw Geursen: Op p.4 toevoegen onder het 5e bolletje: ‘er dient maatschappelijk draagvlak te zijn voor de hoogte van de tarieven.’
De besluitenlijst wordt aldus gewijzigd vastgesteld.
Naar aanleiding van het verslag:
Mevrouw Bolten: heeft wethouder Vuijk zijn toezegging aan de heer Spit ingelost met de brief die de commissie vandaag ter informatie kreeg? De heer Vuijk antwoordt dat hij hier vanuit gaat. Nader contact is zeker mogelijk.
Mevrouw De Jong vraagt naar de stand van zaken met betrekking tot de bestemmingsplannen die niet konden worden vastgesteld in verband met de luchtkwaliteit. Wethouder Grashoff antwoordt dat hij dit nog niet weet.
5.

Vaststellen lijst niet te bespreken stukken.
Ruimtelijke onderbouwing bouwplan Lagosweg is op de bespreekagenda geplaatst
op verzoek van de fractie PvdA. Aldus gewijzigd wordt de Lijst niet te bespreken stukken vastgesteld.

6. Rondvraag

De heer Meuleman constateert dat het groen om de geluidswallen aan de Kruithuisweg op te fleuren nauwelijks groeit en bloeit. Hij vraagt daarvoor aandacht. Wethouder Grashoff zal ernaar laten kijken. Mevrouw Koning zag in de VNG nieuwsbrief dat er een meerderheid lijkt te zijn voor het mogelijk maken van bestuurlijke boetes voor verkeersovertredingen. Zij stelt voor dat ook het college van Delft actie onderneemt richting de Tweede Kamer. Wethouder Vuijk staat hier positief tegenover en komt hierop terug in de commissie Middelen & Bestuur. De voorzitter vraagt de commissie of er behoefte bestaat aan extra informatie voorafgaand aan de besluitvorming in januari over het Warmtebedrijf. De commissie stelt nadere informatie op prijs.

7. Schieoevers
a) Concept gebiedsvisie
b) Voorontwerp gedeeltelijke herziening bestemmingsplan
Inspreker de heer Zijlstra van het Delft Den Haag Roei Overleg (DDRO) heeft namens de 5 roeiverenigingen een zienswijze ingediend. Zorg is dat de roeisport – die een belangrijke gebruiker is van de Schie - over het hoofd wordt gezien. Nu worden nieuwe obstakels gepland in de vorm van bruggen. Deze vormen bij de dagelijkse trainingen een belemmering bij de doorvaart, maar belemmeren ook het zicht. Roeiers zijn kwetsbare watergebruikers. Spreker pleit ervoor dat de gemeente in de planvorming meer rekening houdt met de roeiers, onder meer door het aanpassen van het ontwerp van de bruggen, die breed moeten zijn.
De commissie stelt vragen en maakt opmerkingen over:
· Er ontbreken nog de nodige uitwerkingen;
· Men is tevreden over deze globale gebiedsvisie;
· Steun voor de grote lijnen, er ontstaan gebieden met elk een
  eigen profiel;
· Graag wat meer daadkracht achter de term ‘intensief
  ruimtegebruik’: vul die in met bijvoorbeeld gemeenschappelijk
  gebruik van parkeerplaatsen, onderverhuur etc.;
· Bouw woningen op knooppunten waar dat mogelijk is;
· De samenhang van de transitie van al die bedrijven en
  woningbouw is nog niet duidelijk;
· Woningbouw zou mogelijk moeten zijn op bepaalde plekken
  binnen op het bedrijventerrein;
· Wees terughoudend met het invullen van bedrijvenoppervlakte
  met woningen!
· Welk percentage van de grond heeft de gemeente in bezit?
· De kantorenmarkt is al overvol, is het wel verstandig om daar
  op in te zetten?
· De drijvende kracht achter de gebiedsvisie is de economische

  ontwikkeling;
· Er is sprake van een terugloop van grootschalige productie en
  vervanging door al dan niet grootschalige detailhandel;
· Lichte maakindustrie moet blijven en zich verder ontwikkelen,
  en categorie 3 bedrijven.
· Een rondgang langs bedrijven leerde dat de ondernemers zich
  in de hier gepresenteerde lijn kunnen vinden;
· Het is belangrijk dat de bedrijven een gezamenlijke
  verantwoordelijkheid voelen voor de leefbaarheid van het gebied.
· Is nog een station tussen Delft Zuid en Delft Centraal niet wat
  veel van het goede?
· Het nieuwe Havengebied met een mix van functies wordt
  aantrekkelijk voor mensen met ambities;
· Uit het rapport van de Jongerenraad blijkt dat een meerderheid
  van de jongeren graag een grote discotheek in Delft wil. Ziet de
  wethouder een mogelijkheid hiervoor?
· Ziet de wethouder meerwaarde in een aparte pagina
  Schieoevers op de gemeentelijke website ?
· Aan de zuidkant van de Gamma bij Leeuwenstein wordt de
  openbare rijweg gebruikt als ruimte voor laden en lossen met
  gevaarlijke verkeerssituaties van dien;
· Aandacht voor de ontsluiting van het gebied en de
  verkeersveiligheid; Biedt het LVVP (Lokaal Verkeer- en
  Vervoerplan) wel voldoende houvast voor de te verwachten
  verkeersontwikkeling?
· Fractie VVD vraagt de wethouder extra aandacht voor de
  roeiers en kondigt aan, een plan te zullen indienen voor een
  roeibaan.

Wethouder Vuijk zegt inspreker de heer Zijlstra toe dat de roeiers als aparte groep zullen worden opgenomen in de visie. Over de opmerking van mevrouw Bolten over intensief ruimtegebruik in de zin van gezamenlijk gebruik voor bijvoorbeeld parkeerdoeleinden, opslag, zal hij zeker nadenken. De bouw van kantoren is afgestemd in de regio Haaglanden. De stad wordt gereedgemaakt voor het moment dat de economie aantrekt, anders zijn we te laat. Er is nu geen sprake van parkmanagement, wethouder zal dit in de bedrijvenkring Schieoevers aan de orde stellen. Werkgelegenheid: het gaat om een heel specifiek bedrijventerrein, de vraag is hoe we ruimte kunnen houden voor meer traditionele bedrijvigheid. Technopolis is er voor kennisgerelateerde bedrijvigheid. Met ‘intensief ruimtegebruik’ wordt in de visie gedoeld op intensivering van het aantal arbeidsplaatsen per hectare en daarmee intensivering van ruimte voor werkgelegenheid, alsmede een hoogwaardige / hoog arbeidsintensieve invulling bij Station-Zuid.
De nieuwe impuls aan de haven staat in relatie tot het evenemententerrein.
Er is wel degelijk ruimte voor laden en lossen op de Engelsestraat ten zuiden van de Gamma zonder dat de openbare weg in gebruik is en ook fietsers in de verdrukking komen; wethouder zal zorgen dat het probleem in het handhavingoverleg terechtkomt. Met de website gaat hij zeker iets doen. Het gebruik van het water en havenfaciliteiten (Nieuwe haven, Kolk) komt nog apart terug in de commissie. Met het Bedrijvencontact Schieoevers en het Economisch Platform Delft is in het hele proces contact geweest. Op 17 november was er nog een uitgebreide informatieavond.
Wethouder Grashoff: benadrukt dat de Gebiedsvisie tot doel heeft dat er een kader wordt gesteld. Uitwerken van een compleet plan in dit stadium is niet zinnig omdat de gemeente hier vrijwel geen grond bezit. Deze visie is de kapstok, diepgang wordt gevonden in de deelgebieden. Daar worden projecten uitgewerkt, in elk geval voor het gebied station Delft-Zuid. Deze systematiek zal in de visie nog verhelderd worden. Het nu geldende bestemmingsplan zal op basis van de visie worden geactualiseerd. In een later stadium krijgt u voorstellen voor het Pilotproject Stedenbaan (rondom knooppunten van openbaar vervoer in de Randstad-zuid). Intensief ruimtegebruik wordt op dit abstractieniveau gedefinieerd in arbeidsplaatsen per hectare; gestreeft wordt naar vedubbeling hiervan. De wethouder is er niet voor om woningbouw het Schieoevergebied binnen te trekken: dan kom je binnen de milieucirkel van bedrijven. In de tekst kan nog duidelijker worden gemaakt dat er rekening wordt gehouden met de mogelijkheid van veel meer gezamenlijk gebruik van parkeervoorzieningen. Station Voorhof wordt – over 10 tot 15 jaar - geen ns-station, maar een metro-achtig systeem Rotterdam-Den Haag, met bijvoorbeeld ook een halte bij Sion-’t Haantje. Er zijn geen voorstellen te verwachten van het college voor een grootschalige discotheek, maar dit gebied aan de Schieoeverskant is een van de weinige locaties waar het idee toepasbaar zou zijn. Wethouder is van mening dat het LVVP wel degelijk voldoende mogelijkheden biedt voor de plannen voor de ontsluiting en de verkeersafwikkeling. In de tekst zal een passage worden opgenomen waaruit blijkt dat er niet gesleuteld wordt aan het concept van het spoortunnelproject; er wordt in dit stadium slechts rekening gehouden met planologische reservering voor de lange termijn.
Wethouder Vuijk doet de volgende toezeggingen:
· De roeiers worden als aparte groep opgenomen in de visie.
· De commissie CKEM wordt geïnformeerd over het overleg met
  de bedrijven en de voortgang met betrekking tot het idee van
  parkmanagement
· Het proces Ontwikkeling Schieoevers zal inzichtelijk worden
  gemaakt op de website
De Voorzitter concludeert dat de commissie de ter inzagelegging unaniem ondersteunt.

8.

Ruimtelijke onderbouwing bouwplan Lagosweg (687545)
Ter bespreking gevraagd door fractie PvdA
De voorzitter geeft het woord aan de insprekers:
De heer Bakker stelt dat er geen categorie 3-bedrijvigheid is toegestaan in deze buurt. Hij meldt dat zijn stellingname wordt ondersteund door minstens 125 inwoners. In eerste instantie werd de aanvraag om uitbreiding van het camperbedrijf niet goedgekeurd. Het gebied is bestemd voor categorie 2 bedrijven; de afstand tot de woningen is in die categorie groter. Hij vreest een gevaarlijke situatie voor bewoners, namelijk gevaar voor brand in gastanks van opgeslagen caravans. Ook bestaat het risico van precedentwerking.
De heer Zuidervaart is bewoner van de Sadatweg en heeft daar ook zijn bedrijf. Hij vraagt de wethouder wanneer eindelijk de vergunning voor de heer Paalvast afkomt. Niet alle bewoners zijn tegen. De ondernemer is nu 5 jaar bezig met dit plan, en de showroom verbetert zeker de uitstraling van het bedrijf en de straat. De heer Rietkerker wijst op het parkeerprobleem dat zijns inziens ontstaat door de uitbouw van het bedrijf. De 14 aangegeven parkeerplaatsen komen er niet bij, het zijn reeds bestaande plaatsen. Hij laat de commissie foto’s zien van het uitzicht vanuit zijn huis. Er wordt ook in de straat geparkeerd door klanten van het bedrijf en tijdens de vakantie zijn er ‘langparkeerders’. Spreker draagt een alternatief aan: maak een stukje parkeergelegenheid extra aan de Lagosweg voor de bezoekers en klanten. De heer Verheul onderschrijft de opmerkingen van zijn beide voorgangers.
Mevrouw Zwinkels spreekt namens de heer Paalvast. Zij is advocaat van Alpharecreatie en stelt dat het vrijstellingsverzoek van art. 19 lid 2 de bevoegdheid is van het college. Deze bespreking is ter informatie. Het gaat om uitbreiding van de showroom naast het bedrijfsgebouw. De campers staan nu in de openlucht opgesteld en dat biedt geen fraaie aanblik. In 2003 stemde de gemeente in met het bouwplan en het bedrijf heeft toen terrein van de gemeente aangekocht met de verplichting te gaan bouwen. Er is geen sprake van uitbreiding of van wijziging van activiteiten. De indeling in categorie 3 heeft betrekking op het aspect geluid, en daarover zijn geen klachten. Sinds de verplaatsing van de ingang is er geen probleem meer. Het bedrijf voldoet aan de milieuvoorschriften. Het aantal parkeerplaatsen is het belangrijkste bezwaar van de omwonenden. Alpha creëert zelf parkeerplaatsen en voldoet ruim aan de norm. Het bedrijf maakt aan de klanten bekend dat bij het huren van een camper de eigen auto niet mag worden achtergelaten. Het vijfde bouwplan is nu aan de orde, in een periode van ruim 6 jaar. De bedrijfsvoering is gemoeid met deze uitbreiding.

Wethouder Grashoff geeft op verzoek van de voorzitter de volgende informatie:
· Het betreft hier een bevoegdheid van het college.
· Er is tussen de categorieën 2 en 3-1 geen onderscheid in
  aspecten van veiligheid.
· Op 2 oktober 2003 heeft de raad beleid vastgesteld waarbij
  binnen de categorie 3 een splitsing is aangebracht. Deze
  beleidswijziging is door de provincie ook gesanctioneerd.
Daardoor kan de eerder afgewezen vergunning nu wel verleend worden.
Mevrouw Koning heeft dit onderwerp ter bespreking gevraagd en motiveert dit nader. De toezegging in de raad was dat het onderwerp op de bespreekagenda zou worden geplaatst. Zij stelt dat de beleidswijziging door de raad inhoudt dat kleine aanpassingen niet meer de uitgebreide procedure van de ontwikkelingsplannen hoeven te volgen. Voor de omwonenden is het plan echter niet klein. De raad is de instantie om te toetsen hoe de ruimtelijke ordeningsplannen ingrijpen op de woonomgeving, en op de bedrijvigheid. Fractie PvdA is er niet van overtuigd dat dit de beste oplossing is voor beide partijen. Het gevoel is dat de gemeente onduidelijkheid heeft geschapen door de manier van opereren, en naar twee kanten verschillende signalen heeft uitgezonden.
De commissie stelt vragen en maakt opmerkingen over:
· Misschien wordt de beleidsvrijheid van het college te groot nu
  ook de bouwvergunning van bedrijven in de categorie 3
  collegebevoegdheid blijken te zijn;
· Veiligheid is een belangrijke factor, maar de regelgeving is
  gedegen;
· Toch graag wat meer informatie over de gastanks;
· Hoe staat het met de minimale afstand van 21 meter?
· Het plan zorgt voor een beter beeld in de straat: een showroom
  in plaats van een terrein met losse witte campers;
· Klopt het dat door de bouw er geen verandering optreedt in de
  situatie voor wat betreft veiligheid en parkeren?
· Advies aan de wethouder: vergroot de parkeermogelijkheid aan
  de Lagosweg;
· Probeer het draagvlak in de buurt te vergroten; Ziet de
  wethouder mogelijkheden om bewoners meer tevreden te  
  stellen?
· Is het zo dat het college de vrijstelling moet verlenen?

Wethouder Grashoff: Er verandert niets aan de bedrijfsvoering. Het bedrijf is in 1997 gevestigd aan de Lagosweg. Destijds was er geen beleidsruimte om deze categorie te plaatsen, en moest het college de vergunning afwijzen. Er staan in deze kwestie twee standpunten tegenover elkaar. Het is altijd de intentie geweest dergelijke bedrijfsbebouwing toe te staan en dat is nu mogelijk binnen het beleidskader zoals de raad dat heeft vastgesteld. Het college is nu scheidsrechter, en moet beslissen binnen het kader van de spelregels. Als het college anders beslist, mag verwacht worden dat het bij de rechter geen standhoudt. Onder voorbehoud van het technisch rapport over geluid kan de wethouder stellen dat Alpharecreatie hier een sterke zaak heeft. De Welstandscommissie heeft positief geadviseerd over het bouwplan. Aspecten van brandveiligheid worden middels een standaardprocedure getoetst door de brandweer. Het geluidsonderzoek moet nog worden uitgevoerd. Ook met betrekking tot de wet milieubeheer is de gemeente uitvoerend. Er is sprake van consequente controle en handhaving. Tot slot het parkeren: het plan voldoet aan de parkeernorm. Extra parkeerplaatsen zouden terechtkomen in de zone die nu als ecologische zone wordt ingericht. De parkeerdruk in dit gebied lijkt niet zo hoog dat extra parkeerplaatsen noodzakelijk zouden zijn. In het verleden zijn pogingen gedaan om partijen nader tot elkaar te brengen, zoals het plan om coniferen te plaatsen. Dit bleek niet af te dwingen. Het verplaatsen van de entree naar de Lagosweg wordt nu ook geëist. Hiermee houdt het op. Gemeente kan geen partij zijn in deze onenigheid tussen buren. De voorzitter concludeert dat de meerderheid van de commissie de wethouder verzoekt om na te gaan of extra parkeermogelijkheid kan worden gecreëerd. Ook roept de commissie partijen uitdrukkelijk op, nog een poging te doen om nader tot elkaar te komen. De meerderheid van de commissie onderschrijft het standpunt van het college met betrekking tot de vergunningverlening. Wethouder Grashoff zegt toe dat hij in de komende maanden (januari – februari) parkeertellingen zal laten uitvoeren, evenwel zonder gevolg voor het vergunningsbesluit. Hij komt daarop terug in de commissie.

   
9. Besteding Ecologiereserve
De commissie maakt opmerkingen en stelt vragen over:
· Moeite met de groene daken: die zijn privé-domein en het geld
  zou besteed moeten worden aan publieke voorzieningen;
· Goed idee die groene daken;
· Goed dat er structurele investering komt voor versterken flora
  en fauna.
· Het geld wordt teveel versnipperd door de losse projecten;
· Reserveer een groter bedrag voor grondaankoop, zoals de
  Wallertuin, Fruittuinen, park bij de Mercuriusweg)
· Hoe is de structurele dekking van kosten van onderhoud van de
  geplande investeringen?
· Betrek de jeugd, bijvoorbeeld middels een schoolprogramma,
  kinderboerderij etc.
Wethouder Grashoff antwoordt dat veel mensen hun ideeën hebben geleverd, en dat het investeren in projecten als voordeel heeft, dat de inzet van de vele vrijwilligers behouden blijft. Het onderhoud is in zekere mate vrijwilligerswerk, er is sprake van een wisselwerking tussen professionals en vrijwilligers. Er wordt in totaal ongeveer 800.000 euro besteed aan het uitbreiden van de groenstructuur: niet alleen door aankoop, maar ook door het mogelijk maken en verbeteren van verbindingen. De Wallertuin verkopen is voor de eigenaar onbespreekbaar. Voor wat de Fruittuinen betreft is er iets meer perspectief. Met de groene daken worden de projectontwikkelaars niet bevoordeeld: de subsidieregeling betekent slechts een gedeeltelijke vergoeding en ze moeten iets toevoegen aan de ecologie. De criteria moeten helder zijn: wethouder zegt toe deze in de raadstekst te verduidelijken. Voor jeugdeducatie zijn er andere budgetten.
De voorzitter concludeert dat de fracties D66, STIP, PvdA, GroenLinks, VVD, Stadsbelangen en CU/SGP de raad positief adviseren. Leefbaar Delft adviseert negatief en CDA maakt voorbehoud voor fractieoverleg met op dit moment een wat negatieve grondhouding.
   
10. Sluiting
De voorzitter sluit de vergadering om 23.40 uur.

 

 

terug naar boven