
naar agenda

naar agenda
|
|
|
|
Voorzitter : |
De heer Van Doeveren; |
Commissiegriffier: |
Mevrouw Niesthoven; |
College |
Wethouder Grashoff; |
Aanwezig:
|
De dames Koning (PvdA), Bolten (GroenLinks),
Geursen en
Steffen (VVD) en De Jong (CDA);
De heren Gabeler en Velders (Leefbaar Delft), Kiela
(PvdA),
Kroon (Onafhankelijk), Van Breukelen en Riphagen
(STIP), Van der Goot (CU/SGP), Meuleman en De
Jong (Stadsbelangen), Bot (GroenLinks) en
Van
Tongeren (CDA). |
|
1. |
Opening
De voorzitter opent om 20.05 uur de vergadering.
|
|
|
2. |
Mededelingen Wethouder Grashoff:
1. Het schorsingsverzoek van bewoners van de Maria Duijstlaan
tegen het starten van de bouw van de Koepoortgarage
is door
de rechter afgewezen. Nu wordt als proef begonnen
met het
slaan van de damwanden. De officiële start van
de
werkzaamheden is vermoedelijk eind januari.
2. Tot heden is het niet mogelijk gebleken om minnelijk tot een
afspraak te komen met DSM Gist over de termijn die
DSM
grondwater
onttrekt op hun kosten. Dit wordt nu aan de
rechter voorgelegd. Hangende de uitspraak van de
rechter
delen gemeente en DSM de rekening.
De voorzitter meldt dat mevrouw Lourens zich voor deze vergadering
heeft afgemeld. Via de heer Van Breukelen zullen toch enkele
opvattingen van D66 in de vergadering worden ingebracht.
|
|
|
3. |
Inventarisatie insprekers
Voor agendapunt 7 de heren Van der Heijden en Van den Burgh van
Bewonersvereniging Grachtengebied Zuid, de heer Wubben van hotel
Leeuwenbrug, de heer Van Bergen van Belangenvereniging Zuidpoort , de
heer Deen, bewoner binnenstad, de heer Andela van St. Congregatie
Delft en mevrouw Keers van Delfia Batavorum.
|
|
|
4. |
Vaststellen besluitenlijst openbare
vergadering d.d. 8 november 2005
De vaststelling van de besluitenlijst wordt doorgeschoven naar de
volgende vergadering. |
|
|
5. |
Vaststellen
lijst niet te bespreken stukken.
De Lijst niet te bespreken stukken wordt ongewijzigd vastgesteld. |
|
|
6. |
Rondvraag
De heer Kiela vraagt of de gemeente bevoegd is inzake de vaststelling
van de geurcontouren van DSM. Als dat zo is, heeft de gemeente die
bevoegdheid wel voldoende uitgeoefend?
Wethouder Grashoff antwoordt dat de provincie het bevoegd gezag is.
De heer Gabeler : In de praktijk blijken
er vaak twee adviezen te moeten komen voor bouwplannen in de
binnenstad: van de Delftse commissie Welstand en monumenten en van de
Rijksdienst voor monumenten. Vaak zijn deze adviezen tegenstrijdig.
Hoe kan de gemeente hier orde in brengen?
Wethouder Vuijk antwoordt dat hij hier later in de commissie op
terugkomt. De heer Van Tongeren
informeert naar de stand van zaken exploitatie bioscoop Zuidpoort en
van de discotheek/ het danscafé. Wethouder
Grashoff antwoordt dat de exploitant van de discotheek reeds lang
bekend is, maar wachtte tot ingebruikneming van de bioscoop. Minerva
is vanaf 1 maart 2006 de exploitant van de bioscoop. Mevrouw
Geursen vraagt wanneer het ontwikkelingsplan Mijnbouwstraat / Maarten
Trompstraat opnieuw in de commissie komt. Wethouder
Grashoff antwoordt dat dit uiterlijk de commissie van februari zal
zijn. |
|
|
7. |
Ontwikkelingsvisie
Gasthuisplaats
Mevrouw Bolten neemt voor dit onderdeel
plaats op de publieke tribune. De
voorzitter geeft het woord aan de insprekers. De
heer Van der Heijden, bewonersvereniging Grachtengebied Zuid stelt de
commissie voor om 3 discussiepunten toe te voegen:
· de keuze voor een gesloten bouwblok in de hof-variant;.
· uitvoering in de stijl van de binnenstad;
· Mogelijkheid voor uitbreiding van het hotel in de stijl van
de
Gasthuisplaats.
De bewonersvereniging heeft een symposium gehouden over de
ontwikkeling van dit gebied. Het verslag hiervan is aan de commissie
toegezonden. De vereniging is het niet eens met de keuze om een
bouwblok te bestemmen voor het Kantongerecht. De varianten plein en
plaats brengen risico mee voor de sociale veiligheid: verslaafden en
dealers zouden zich daar thuisvoelen. Spreker pleit voor
kwaliteitsverbetering als het terugbrengen van stijlelementen en
vraagt aandacht voor de ontwikkeling van Hotel de Leeuwenbrug. De heer
Van den Burgh, bewonersvereniging Grachtengebied Zuid, spreekt zijn
teleurstelling uit over de voorliggende ontwikkelingsvisie. Aan het
symposium hebben gerenommeerde internationale architecten meegewerkt
en de wethouder was zeer ingenomen met hun inbreng. Toegezegd was dat
er een praatstuk zou komen. In de voorliggende visie ziet hij weinig
terug uit het symposium. Spreker wil de commissie het volgende
meegeven:
· Worden burgers geïnformeerd over de keuze van de architect,
projectontwikkelaar etc.?
· Het Congregatiegebouw komt niet meer voor in de plannen.
· In de drie modellen zijn ook varianten getekend voor een
Kantongerecht. Deze kantoorfunctie zou ergens anders
kunnen, is storend in een woonlocatie.
· De plein- en de plaatsvariant zijn ongewenst in verband met
de
sociale veiligheid.
· De bewonersvereniging neemt zich voor om in februari een
grote avond voor politiek en bewoners van Delft te
organiseren
over de toekomst van de Gasthuisplaats.
De heer Wubbe van hotel Leeuwenbrug meldt dat het hotel voornamelijk
onderdak biedt aan buitenlandse zakelijke bezoekers en in de zomer aan
oudere toeristen. Renovatie en uitbreiding zijn hard nodig. Al 13 jaar
geleden heeft hij in verband met zijn uitbreidingsplannen een
voormalige school aangekocht, met erfpachtovereenkomst en garanties,
en na 10 jaar leek er eindelijk overeenstemming te zijn. Maar in het
voorliggende plan blijft hier niets van over, bedrijfseconomisch
gezien is er zo geen zinvolle uitbreiding mogelijk. Hij spreekt de
voorkeur uit voor de variant hof. Spreker verzoekt de commissie om ‘uitbreiding
van het hotel’ op te nemen bij de discussiepunten. De
heer Van Bergen van Belangenvereniging Zuidpoort is van mening dat de
visie op de verkeersafwikkeling niet consequent is. Welke gevolgen
voor de Gasthuissteeg heeft de ontsluiting van de parkeergarage op die
plaats? Een autostop halverwege en de aanleg van trottoirs zou de
veiligheid van voetgangers en fietsers bevorderen. Spreker pleit voor
het intact laten van de bestaande rooilijnen, het handhaven van het
Congregatiegebouw en – vanwege de sociale veiligheid – de
hofvariant met mogelijkheid tot afsluiting in de nachtelijke uren.
De heer Andela, voorzitter van de
Stichting Congregatie meldt dat zijn organisatie al 148 jaar in Delft
actief is in het karakteristieke gebouw aan de Brabantse Turfmarkt. Er
is alleen subsidie voor de beheerder, verder draait de stichting op
vrijwilligers. Spreker benadrukt dat het begrip ontwikkeling niet
alleen om gebouwen draait maar vooral om functies in de stad. Hij
nodigt wethouder en commissie uit om rond te kijken in het gebouw en
bij de activiteiten. De Congregatie is eigenaar van het gebouw en de
grond en is maatschappelijk relevant voor de stad. Spreker pleit voor
overleg over de positie van de Congregatie op die plek.
Mevrouw Keers van Delfia Batavorum is blij met de ontwikkeling van de
Gasthuisplaats. Zij is lid van de Commissie Behoud Stadsschoon en wil
zich aanmelden voor de nog te houden workshop. Vanuit een historische
analyse kan worden aangegeven op welke plekken accenten kunnen worden
aangebracht. Zij pleit ervoor om in dit stadium nog geen definitieve
keuzes te maken. De heer Deen,
bewoner en voormalig voorzitter van de Monumentencommissie van Delft,
hecht groot belang aan het herstellen van de structuur van de oude
binnenstad. Dit betekent het terugbrengen van het patroon van gesloten
bouwblokken. De bebouwing moet zodanig intensief worden gemaakt dat
bijv. ook ondergronds parkeren mogelijk wordt. Wethouder
Grashoff licht de procedure toe. Met de raad bestaat de vaste afspraak
dat een ontwikkelingsvisie geen bestuurlijk document is, maar een
praatstuk. Er worden geen keuzes dichtgetimmerd, maar verschillende
varianten gepresenteerd met daarbinnen verschillende opties. De
discussie wordt breed gevoerd. Op basis daarvan kan de raad kaders
stellen. Het Kantongerecht wil graag in Delft blijven, maar zet in op
de Gasthuisplaats. Dat is een discussiepunt voor vanavond. Verder gaat
de discussie over publieke ruimte versus privé-ruimte, en sociale
veiligheid is een van de overwegingen. In dit stadium gaat het nog
niet over bouwstijlen. Wethouder is zich bewust van de afspraken die
bestaan met hotel Leeuwenbrug en zal overleggen over inpassen in de
bestaande structuur. Aan het bouwvolume dat benut kan worden, wordt
niet getornd. Er is geen privaatrechtelijke overeenkomst met de
congregatie, het bestemmingsplan is leidend. De
commissie stelt vragen en maakt opmerkingen over:
· Compliment voor de bewonersvereniging die een symposium
hield en voorstellen doet; De ideeën van de
bewonersvereniging
zouden in de uitwerking kunnen worden meegenomen;
· Gaat om een uniek stukje Delftse binnenstad: de kwaliteit van
de architectuur moet de hoogste zijn (zie
motie STIP die in
november door de raad is aangenomen).
· Wat is de visie van de wethouder op het betrekken van
marktpartijen?
· Voorop staat het bepalen welke functies in het gebied gewenst
zijn;
· Kantongerecht op deze plaats is niet gewenst, stelt de
meerderheid van de commissie:
woningen en hotelfunctie
hebben de voorkeur;
· Belangrijk dat de gemeente de eerder gedane toezeggingen
t.o.v. het hotel nakomt.;
· De Gasthuisplaats zou geschikt zijn voor groepswonen voor
ouderen;
· Congregatiegebouw alleen weg als de functies in de directe
omgeving behouden kunnen blijven;
· Anderen: Congregatiegebouw in elk geval behouden;
· Congregatiegebouw is een belangrijke gesprekspartner, zorg
voor een zorgvuldig overleg.
· Zusterhuis zou gesloopt kunnen worden, maar er binnenin zit
een veel ouder gebouw. Is dat historisch waardevol?
· De 4 woningen aan de Huyterstraat mogen van een
meerderheid gesloopt worden;
· Het gesloten houden van alle hoeken is belangrijk voor het
stadsbeeld in de binnenstad.
· Parkeergarage met in- en uitrit aan de Gasthuissteeg heeft de
voorkeur.
· Autobezit neemt nog steeds toe, dus ook rekening houden met
zoveel mogelijk parkeerplaatsen.;
· Meer parkeerplaatsen aanleggen past niet in het beleid
autoluwe binnenstad;
· Hoe worden de 80 parkeerplaatsen voor vergunninghouders
gecompenseerd?
· Er is nu de kans voor het realiseren van meer
parkeerplaatsen,
koopplaatsen, in 2 parkeerlagen;
· De hofvariant zou voor bezoekers toegankelijk kunnen worden
gemaakt. Er kunnen rondleidingen gegeven worden.
· Voorkeur voor de variant ‘plaats’ en voor ‘hof’, niet voor
‘plein’;
Wethouder Grashoff geeft aan dat kiezen voor behoud van zowel het
Congregatiegebouw, het Zusterhuis als de 4 woningen het project duur
maakt, zodat er wellicht geen markt meer voor is. Behoud van de
functie van de Congregatie staat als een paal boven water, en het
gebouw slopen wordt dan economisch ingewikkeld. Er komt een
historische analyse van het Zusterhuis en het gebied er omheen. De
mening van de commissie over vestiging van het Kantongerecht is
duidelijk. Hij zal dit melden en wijzen op alternatieven zoals de
Spoorzone, de huidige bibliotheeklocatie etc. Variant ‘plein’ valt
nu af en de varianten ‘plaats’ en ‘hof’ worden verder
uitgewerkt. Het ontwikkelingsplan zal niet meer in deze collegeperiode
gereed komen.
De wethouder zegt toe, nogmaals met de
hotelhouder om de tafel te gaan. Er wordt een analyse gemaakt van de
haalbaarheid van koopparkeerplaatsen. Met zorgvuldig ontwerpen is het
mogelijk om de in- en uitgang van de parkeergarage in de Gasthuissteeg
aan te leggen. Er komt een klankbordgroep bij de verdere ontwikkeling
van de plannen. De voorzitter
concludeert dat een meerderheid van de commissie het congregatiegebouw
en de 4 woningen wil behouden, en dat het Kantongerecht niet past
binnen het geheel. De functie hotel past hier wel binnen en moet
voldoende mogelijkheid krijgen om economisch levensvatbaar
geëxploiteerd (uitbreiding) te kunnen worden. De parkeergarage mag
zowel de ingang als de uitgang aan de Gasthuissteeg krijgen. Over
behoud van het Zusterhuis zijn de opvattingen verdeeld. De variant ‘plein’
valt af wat de commissie betreft, en er is meer steun voor ‘hof’
dan voor ‘plaats’.
Wethouder Grashoff doet de volgende toezeggingen:
1. overleg met de hoteleigenaar over de
uitbreidingsmogelijkheden van het hotel;
2. historische analyse van het plangebied inclusief de
bebouwing;
3. marktanalyse parkeren en
4. opzetten klankbordgroep. |
|
|
8. |
Collegenotitie
Regionaal Structuurplan Haaglanden
Wethouder Grashoff stelt voor om op pagina 1 toe te voegen dat er ook
aandacht moet zijn voor het onderwerp ‘productie en verbruik van
energie’ . Bij punt 7, locatie Sion ’t Haantje, wordt vermeld dat
Delft dit als ‘Stedenbaanlocatie’ beschouwt. Ook wil de wethouder
nog checken of er een voldoende koppeling is in de structuurvisie met
de regionale nota mobiliteit. Voorts wil hij de brief nog redactioneel
aanvullen, zoals met het noemen van (onderzoek naar) vertrammen op
termijn van buslijn 37, en een gewenste aansluiting op de A13 bij
Technopolis. De aldus gewijzigde brief zal op het RIS worden geplaatst
bij de stukken van deze commissievergadering. De commissie spreekt
zijn instemming uit met de brief en de hierboven aangegeven
wijzigingen. |
|
|
9. |
Evaluatie
project actualisering bestemmingsplannen, aanpassen Handboek
Bestemmingsplannen en opzet ontwikkelingsplannen.
De voorzitter geeft aan dat het gaat om advies aan de raad. In het
gewijzigde Handboek wordt uitgegaan van de keuze om de Hoorcommissie
te laten vervallen, nu de verplichting hiertoe is komen te vervallen.
Als de raad hiermee akkoord gaat, zal in januari een besluit tot
intrekking van de Verordening Hoorcommissie ex artikel 23 WRO worden
voorgelegd.
De commissie maakt opmerkingen en stelt vragen over:
· Compliment !
· Plankaarten op het ris is een goede voorbereiding op het
digitaliseren van bestemmingsplannen.
· Toegezegd is, dat voorin de nieuwe plannen een wegwijzer
wordt opgenomen waarin wordt uitgelegd welk traject gelopen
wordt en welke mogelijkheden er zijn voor participatie en voor
beroep en bezwaar. Deze paragraaf wordt nu gemist.
· Goed dat de procedure voor artikel 19 vrijstellingen wordt
vereenvoudigd.
· De bevoegdheid voor vrijstellingen van wijzigingen van geringe
omvang ligt bij het college. Het
woord ‘gering’ moet preciezer
worden gedefinieerd.
· Mensen moeten hun zienswijze mondeling kunnen blijven
toelichten.
· Er mag niet worden getornd aan de inspraakmogelijkheden van
burgers.
· Zet bij de ontwikkelingsvisie meer in op participatie, burgers
kunnen daarin veel meer inbreng hebben.
Wethouder Grashoff stelt dat er met betrekking tot artikel 19 geen
inspraak wordt afgeschaft, de dubbeling gaat eruit. De eerste ronde is
er niet meer, de tweede blijft staan met 6 weken inzage en met de
mogelijkheid tot mondelinge en schriftelijke zienswijze. De commissie
blijft zicht houden op de inspraakreacties. Voor plannen met grotere
ruimtelijke impact komen er ontwikkelingsplannen en –visies. In alle
gevallen van plannen met een ‘geringe’ omvang was er tot nu toe
één die tot discussie aanleiding gaf en dat was de Lagosweg. Voor
het overige is het prima gegaan. Wethouder zegt toe om – in de
aanloop naar de raadsvergadering – de definitie van ‘gering’ aan
te scherpen. De nieuwe werkwijze om
een Voorontwerp Bestemmingsplan in de commissie op hoofdlijnen te
bespreken en daarna pas vrij te geven voor inspraak heeft een goed
effect. Voor de Hoorzitting ziet hij twee mogelijkheden. Ofwel de
hoorzitting vervalt en de indieners van zienswijzen worden uitgenodigd
voor de bespreking in de commissie. Ofwel de Hoorzitting blijft in
stand en in het reglement van orde wordt opgenomen dat in dat geval
het spreekrecht in de commissie vervalt. Als het college vrijstelling
verleent en daarmee een bouwvergunning, zijn de rechten van burgers
zijn ook gewaarborgd door de mogelijkheid van bezwaar en beroep.
Hierbij is sprake van een hoorzitting en het wegen van belangen, en de
daarna mogelijke rechtsgang. Een
‘procesparagraaf’ wordt gemaakt en als bijlage gevoegd bij het
raadsvoorstel. De voorzitter
concludeert dat de fracties STIP en Leefbaar Delft positief adviseren
en dat de andere fracties voorbehoud maken voor fractieoverleg, met
een positieve grondhouding. De preciezere omschrijving van het begrip
‘gering’ en de voor- en nadelen van de Hoorzitting zijn nog
onderwerp van overleg binnen de fracties. Wethouder
Grashoff doet de volgende toezeggingen:
· Bijlage ‘procesparagraaf’;
· Omschrijving van het begrip ‘gering’ ivm de omvang van
bouwplannen artikel 19;
· Korte notitie waarin wordt ingegaan op de voor- en nadelen van
handhaven / afschaffen Hoorcommissie. |
|
|
10. |
Sluiting
De voorzitter sluit de vergadering om 0.13 uur uur. |
|
|
|