Edith Bijleveld-van der
Hoeven opent de bijeenkomst en heet de aanwezigen welkom.
2.
Vaststellen agenda
De agenda wordt
ongewijzigd vastgesteld.
3.
Vaststellen verslag d.d. 7 april 2004
Atze Sybrandy merkt op
dat hij de door hem gemaakte opmerking mist in het verslag over het
sluipverkeer op de Julianalaan (blz. 4) en de door hem ingebrachte suggestie om
het verkeer van de Rotterdamseweg naar de Kruithuisweg te leiden.
Edith Bijleveld-van der
Hoeven antwoordt dat het verslag geen woordelijk verslag is maar op
hoofdlijnen. De genoemde suggestie is al uitgebreid onderzocht en ruimtelijk
onmogelijk.
Hierna
wordt het verslag vastgesteld.
N.a.v.
het verslag:
Rolf Backelandt informeert naar het
onderzoek dat loopt naar speelplekken en groenvoorziening in het gebied.
Ankie van de Sande geeft
aan dat dit onderzoek inmiddels is afgerond. In het onderzoek zijn ook de
voorzieningen voor gezondheidszorg, tandartsen en scholen meegenomen. Volgens
het onderzoek zijn er in het ontwikkelingsplan voldoende voorzieningen
aanwezig.
Rolf Backelandt
overhandigt een analyse van stukken groen en speelplekken in het gebied. Ankie
van de Sande merkt op dat er geen wettelijke norm geldt voor speelplekken in
relatie tot het aantal woningen, maar in het geval van de Julianalaan west
wordt dit nog wel nader onderzocht voor het ontwikkelingsplan en er wordt nog gekeken naar de
mogelijkheden voor trapveldjes. Hans de Vries merkt op dat dit jaren geleden al
eens is geīnventariseerd en stelt voor deze inventarisatie erbij te leggen.
Hans de Vries is van
mening dat de voorzieningen in het gebied breder gemaakt zouden moeten worden
dan alleen voor studenten. Ronald Kruit Kuil (ontbreekt trouwens in aanwezigen-opsomming) merkt
op dat DUWO dit ook op die manier aanpakt.
Er wordt afgesproken
dat dit door de gemeente wordt bekeken en wordt afgewogen tegen de rest van de
stad. Er wordt dan op teruggekomen in het ontwikkelingsplanbestemmingsplan.
4. Verkeer
Etienne van der Horst geeft aan dat zoals al
verwacht werd blijkt bij nader onderzoek blijkt dat variant 3
een groot probleem veroorzaakt voor het Poortlandplein. Hier vorm zich een
bottleneck, waar 5 wegen op uitkomen (3x doorgaand en 2x niet doorgaand).
Mogelijke oplossingen:
1.
Julianalaan afsluiten voor twee richtingsverkeer.
De consequentie hiervan is dat erop De Vries van Heystplantsoen een
mini-rotonde zal moeten komen.
2.
Poortlandplein regelen met verkeerslichten. Daar is
ruimte voor nodig voor opstelvlakken, wat weer inhoud dat er ruimte van de
Botanische Tuin af moet of van de Politiepost. Geen van beide zijn een optie
voor de gemeente.
3.
Poortlandplein regelen met een rotonde; Etienne
laat dit in het overleg zien op schets.
Poortlandplein:
De gemeente gaat door met
het onderzoeken van de mogelijke oplossingen voor dit probleem.
Atze Sybrandy merkt op
dat de bewoners van mening zijn dat veiligheid voor gaat op monumentenbehoud,
wat inhoudt dat de Politiepost t.b.v de veiligheid weg moet. Edith
Bijleveld-van der Hoeven brengt naar voren dat, n.a.v. de bezwaren op het
conceptontwikkelingsplan, het verdwijnen van de Politiepost uit het plan
gehaald was. Inmiddels is het pand verkocht en dus is weghalen van het pand
absoluut geen optie meer. Een optie zou misschien nog wel zijn het pand iets
naar achteren te verplaatsen. Hans de Vries merkt op dat de bezwaren die op het
concept-ontwikkelingplan ingebracht waren, in combinatie waren met de geplande
hoogbouw op die locatie.
Julianalaan west:
Edith Bijleveld-van der
Hoeven merkt op dat het riool aan de Julianalaan west vernieuwd moet worden.
Het LVVP is nog niet in de raad geweest, dus kan de beslissing om de
Julianalaan een 30 km of 50 km zone te maken nog niet genomen worden. Daarom is
gekozen om het profiel voor de Julianalaan west zo te maken dat deze voor beide
km zones zou kunnen.
Etienne van der Horst
laat op hoofdlijnen de herinrichting voor de Julianalaan west zien, dit zal nog
op een later tijdstip nog met de bewoners van de julianalaan worden besproken.
Op de Julianalaan west
zal links en rechts 5 ā 6 m. ruimte over zijn. De bomen langs die weg zijn door
het vakteam Groen bekeken en kunnen weg.
Rolf Backelandt geeft aan
dat de bewoners graag zouden zien dat de Julianalaan west een 30km zone wordt
om daarmee vrachtverkeer te weren. Hans de Vries merkt op dat het LVVP voor het
bestemmingsplan komt. Ankie van de Sande geeft aan dat het profiel van de weg
niet van belang is voor het bestemmingsplan.
Willem Nievelt informeert
naar de afsluiting van de Botaniestraat. Edith Bijleveld-van der Hoeven geeft
aan dat in de gesprekken met DUWO door de gemeente naar voren is gebracht dat
dit geregeld moet worden met een andere ontsluiting. Eerder kan er niet worden
begonnen met de plannen. Hiervoor is
wel medewerking nodig van de TU en DUWO. Ika Mai Kristinsson vraagt of er nog
een tweede paal kan komen in de Botaniestraat ter voorkoming van sluipverkeer
naar het Dishhotel. Edith Bijleveld-van der Hoeven geeft dat deze er zal komen.
Ronald Kuil vertelt dat
de eerste plannen starten in 2005.
Bij alle te ontwikkelen
gebouwen en de nieuwbouw zullen ondergrondse parkeervoorzieningen komen. Als
alles goed loopt, worden eind dit jaar de plannen vastgelegd.
Willem Nievelt informeert
of er al voorzieningen voor de 30 km zone voor de Botaniestraat getroffen
kunnen worden. Edith Bijleveld-van der Hoeven geeft aan dat dit pas gebeurt als
de andere ontsluiting een feit is. Willem Nievelt informeert of de
Botaniestraat ook in de rekensom voor de parkeerplaatsen is meegenomen. Ankie
van de Sande geeft aan dat de nu aanwezige parkeerplaatsen in de Botaniestraat
niet is
worden meegeteld in het bepalen van de norm.
Op de nieuwe bebouwing wordt een norm toegepast en verdwijnende parkeerplaatsen
moeten worden gecompenseerd.
5.
Beeldkwaliteitsplan
Edith Bijleveld-van der
Hoeven geeft aan dat er een schriftelijke reactie wordt opgesteld in antwoord
op de opmerkingen van de bewoners op het Beeldkwaliteitsplan. In deze reactie
zal ook nog worden toegelicht wat de relaties tussen de verschillende plannen
zijn. Na de schriftelijke reactie van de gemeente zal het stuk niet meer worden
besproken. Sommige dingen zullen worden aangepast en over andere dingen zullen
we het helemaal eens kunnen worden en sommige dingen horen in ander plannen
thuis.
6.
Rondvraag
Ronald Kuil informeert
naar de planning en termijn van afronding van het plan. Edith Bijleveld-van der
Hoeven geeft aan dat dit afhangt van de verkeersoplossingen waar aan gewerkt
wordt. Als alles loopt zoals het moet, zal het plan eind augustus in de raad
moeten komen. Het ontwikkelingsplan zal dan op de agenda van de openbare
commissievergadering komen en er zal op ingesproken kunnen worden.
Op voorstel van Hans de
Vries wordt afgesproken het eindconcept eerst nog ter reactie naar deze
groep te verzenden voordat het naar de raad gaat.
Rolf Backelandt brengt
naar voren dat mensen die op eigen naam hadden ingesproken nog geen reactie
terug hebben ontvangen.
Ankie van de Sande legt
uit dat dit gebeurt zodra de inspraaknota af is.
Rolf Backelandt verzoekt
TU Vastgoed om inzage in de argumentatie voor de sloop van Gele Scheikunde.
Ronald Kuil legt uit dat de sloop niet open staat voor discussie wat de TU
betreft. De sloop staat nu eenmaal gepland en gaat door. Rolf Backelandt en
Ronald Kuil hebben nog bilateraal overleg over de entree van het gebouw.
Hans de Vries meldt dat
er nog niet is gereageerd op het
voorbereidingsbesluit en vraagt zich af of dit misschien gebruikt wordt
als basis voor art. 19. Edith Bijleveld-van der Hoeven geeft aan dat de
bouwaanvraag voor De Vries Van Heystplantsoen gehonoreerd zal worden, mits er
wordt voldaan aan de eisen van het beeldkwaliteitsplan en bestemmingsplan.
Hans de Vries geeft aan
dat de ontwikkeling van Technopolis, qua verkeersstromen, ook een rol zal
spelen voor TU Noord en zou daarom het Mer-rapport willen toegezonden krijgen.
Edith Bijleveld-van der Hoeven antwoordt dat de Mer is afgerond maar nog niet
in procedure openbaar is gemaakt. Dit zal medio juni gebeuren, zodra wij de
stukken van Milieu hebben ontvangen zal Bianca de
Wit de Mer en voorkeursvariant naar Hans de Vries doen
toekomen.
Edith Bijleveld-van der
Hoeven licht nog even de verkeersmaatregelen toe die in de Mer naar voren zijn
gekomen:
ˇ Kruising
Kruithuisweg-Voorhofdreef wordt ongelijkvloers
ˇ Brug
over de Schie
ˇ Verbreding
Schoemakerstraat
ˇ Aansluiting
op de A-13 t.hv het benzinestation
ˇ Tramlijn
19
ˇ Tunnel
onder terrein TNO (fietsontsluiting)
ˇ Betaald
parkeren in de voorzieningen
Volgende vergadering:
Mits Mobiliteit een oplossing heeft gevonden voor
het Poortlandplein: woensdag 30 juni 2004, 17.30-20.00 aan de Westvest 41 te
Delft.