1.     Opening/Mededelingen

Edith Bijleveld-van der Hoeven opent de bijeenkomst en heet de aanwezigen welkom.

 

2.     Vaststellen agenda

De agenda wordt ongewijzigd vastgesteld.

 

3.     Vaststellen verslag d.d. 7 april 2004

Atze Sybrandy merkt op dat hij de door hem gemaakte opmerking mist in het verslag over het sluipverkeer op de Julianalaan (blz. 4) en de door hem ingebrachte suggestie om het verkeer van de Rotterdamseweg naar de Kruithuisweg te leiden.

Edith Bijleveld-van der Hoeven antwoordt dat het verslag geen woordelijk verslag is maar op hoofdlijnen. De genoemde suggestie is al uitgebreid onderzocht en ruimtelijk onmogelijk.

Hierna wordt het verslag vastgesteld.

 

N.a.v. het verslag:

Rolf Backelandt informeert naar het onderzoek dat loopt naar speelplekken en groenvoorziening in het gebied.

Ankie van de Sande geeft aan dat dit onderzoek inmiddels is afgerond. In het onderzoek zijn ook de voorzieningen voor gezondheidszorg, tandartsen en scholen meegenomen. Volgens het onderzoek zijn er in het ontwikkelingsplan voldoende voorzieningen aanwezig.

Rolf Backelandt overhandigt een analyse van stukken groen en speelplekken in het gebied. Ankie van de Sande merkt op dat er geen wettelijke norm geldt voor speelplekken in relatie tot het aantal woningen, maar in het geval van de Julianalaan west wordt dit nog wel nader onderzocht voor het ontwikkelingsplan  en er wordt nog gekeken naar de mogelijkheden voor trapveldjes. Hans de Vries merkt op dat dit jaren geleden al eens is geīnventariseerd en stelt voor deze inventarisatie erbij te leggen.

Hans de Vries is van mening dat de voorzieningen in het gebied breder gemaakt zouden moeten worden dan alleen voor studenten. Ronald Kruit Kuil (ontbreekt trouwens in aanwezigen-opsomming) merkt op dat DUWO dit ook op die manier aanpakt.

 

Er wordt afgesproken dat dit door de gemeente wordt bekeken en wordt afgewogen tegen de rest van de stad. Er wordt dan op teruggekomen in het ontwikkelingsplanbestemmingsplan.

 

4.     Verkeer

Etienne van der Horst geeft aan dat zoals al verwacht werd blijkt bij nader onderzoek blijkt dat variant 3 een groot probleem veroorzaakt voor het Poortlandplein. Hier vorm zich een bottleneck, waar 5 wegen op uitkomen (3x doorgaand en 2x niet doorgaand).

Mogelijke oplossingen:

1.     Julianalaan afsluiten voor twee richtingsverkeer. De consequentie hiervan is dat erop De Vries van Heystplantsoen een mini-rotonde zal moeten komen.

2.     Poortlandplein regelen met verkeerslichten. Daar is ruimte voor nodig voor opstelvlakken, wat weer inhoud dat er ruimte van de Botanische Tuin af moet of van de Politiepost. Geen van beide zijn een optie voor de gemeente.

3.     Poortlandplein regelen met een rotonde; Etienne laat dit in het overleg zien op schets.

 

Poortlandplein:

De gemeente gaat door met het onderzoeken van de mogelijke oplossingen voor dit probleem.

Atze Sybrandy merkt op dat de bewoners van mening zijn dat veiligheid voor gaat op monumentenbehoud, wat inhoudt dat de Politiepost t.b.v de veiligheid weg moet. Edith Bijleveld-van der Hoeven brengt naar voren dat, n.a.v. de bezwaren op het conceptontwikkelingsplan, het verdwijnen van de Politiepost uit het plan gehaald was. Inmiddels is het pand verkocht en dus is weghalen van het pand absoluut geen optie meer. Een optie zou misschien nog wel zijn het pand iets naar achteren te verplaatsen. Hans de Vries merkt op dat de bezwaren die op het concept-ontwikkelingplan ingebracht waren, in combinatie waren met de geplande hoogbouw op die locatie.

 

Julianalaan west:

Edith Bijleveld-van der Hoeven merkt op dat het riool aan de Julianalaan west vernieuwd moet worden. Het LVVP is nog niet in de raad geweest, dus kan de beslissing om de Julianalaan een 30 km of 50 km zone te maken nog niet genomen worden. Daarom is gekozen om het profiel voor de Julianalaan west zo te maken dat deze voor beide km zones zou kunnen.

Etienne van der Horst laat op hoofdlijnen de herinrichting voor de Julianalaan west zien, dit zal nog op een later tijdstip nog met de bewoners van de julianalaan worden besproken.

Op de Julianalaan west zal links en rechts 5 ā 6 m. ruimte over zijn. De bomen langs die weg zijn door het vakteam Groen bekeken en kunnen weg.

Rolf Backelandt geeft aan dat de bewoners graag zouden zien dat de Julianalaan west een 30km zone wordt om daarmee vrachtverkeer te weren. Hans de Vries merkt op dat het LVVP voor het bestemmingsplan komt. Ankie van de Sande geeft aan dat het profiel van de weg niet van belang is voor het bestemmingsplan.

                 

Willem Nievelt informeert naar de afsluiting van de Botaniestraat. Edith Bijleveld-van der Hoeven geeft aan dat in de gesprekken met DUWO door de gemeente naar voren is gebracht dat dit geregeld moet worden met een andere ontsluiting. Eerder kan er niet worden begonnen met de plannen.  Hiervoor is wel medewerking nodig van de TU en DUWO. Ika Mai Kristinsson vraagt of er nog een tweede paal kan komen in de Botaniestraat ter voorkoming van sluipverkeer naar het Dishhotel. Edith Bijleveld-van der Hoeven geeft dat deze er zal komen.

 

Ronald Kuil vertelt dat de eerste plannen starten in 2005.

Bij alle te ontwikkelen gebouwen en de nieuwbouw zullen ondergrondse parkeervoorzieningen komen. Als alles goed loopt, worden eind dit jaar de plannen vastgelegd.

 

Willem Nievelt informeert of er al voorzieningen voor de 30 km zone voor de Botaniestraat getroffen kunnen worden. Edith Bijleveld-van der Hoeven geeft aan dat dit pas gebeurt als de andere ontsluiting een feit is. Willem Nievelt informeert of de Botaniestraat ook in de rekensom voor de parkeerplaatsen is meegenomen. Ankie van de Sande geeft aan dat de nu aanwezige parkeerplaatsen in de Botaniestraat niet is worden meegeteld in het bepalen van de norm. Op de nieuwe bebouwing wordt een norm toegepast en verdwijnende parkeerplaatsen moeten worden gecompenseerd.

 

5.     Beeldkwaliteitsplan

Edith Bijleveld-van der Hoeven geeft aan dat er een schriftelijke reactie wordt opgesteld in antwoord op de opmerkingen van de bewoners op het Beeldkwaliteitsplan. In deze reactie zal ook nog worden toegelicht wat de relaties tussen de verschillende plannen zijn. Na de schriftelijke reactie van de gemeente zal het stuk niet meer worden besproken. Sommige dingen zullen worden aangepast en over andere dingen zullen we het helemaal eens kunnen worden en sommige dingen horen in ander plannen thuis.

 

6.     Rondvraag

Ronald Kuil informeert naar de planning en termijn van afronding van het plan. Edith Bijleveld-van der Hoeven geeft aan dat dit afhangt van de verkeersoplossingen waar aan gewerkt wordt. Als alles loopt zoals het moet, zal het plan eind augustus in de raad moeten komen. Het ontwikkelingsplan zal dan op de agenda van de openbare commissievergadering komen en er zal op ingesproken kunnen worden.

 

Op voorstel van Hans de Vries wordt afgesproken het eindconcept eerst nog ter reactie naar deze groep te verzenden voordat het naar de raad gaat.

 

Rolf Backelandt brengt naar voren dat mensen die op eigen naam hadden ingesproken nog geen reactie terug hebben ontvangen.

Ankie van de Sande legt uit dat dit gebeurt zodra de inspraaknota af is.

 

Rolf Backelandt verzoekt TU Vastgoed om inzage in de argumentatie voor de sloop van Gele Scheikunde. Ronald Kuil legt uit dat de sloop niet open staat voor discussie wat de TU betreft. De sloop staat nu eenmaal gepland en gaat door. Rolf Backelandt en Ronald Kuil hebben nog bilateraal overleg over de entree van het gebouw.

 

Hans de Vries meldt dat er nog niet is gereageerd op het  voorbereidingsbesluit en vraagt zich af of dit misschien gebruikt wordt als basis voor art. 19. Edith Bijleveld-van der Hoeven geeft aan dat de bouwaanvraag voor De Vries Van Heystplantsoen gehonoreerd zal worden, mits er wordt voldaan aan de eisen van het beeldkwaliteitsplan en bestemmingsplan.

 

Hans de Vries geeft aan dat de ontwikkeling van Technopolis, qua verkeersstromen, ook een rol zal spelen voor TU Noord en zou daarom het Mer-rapport willen toegezonden krijgen. Edith Bijleveld-van der Hoeven antwoordt dat de Mer is afgerond maar nog niet in procedure openbaar is gemaakt. Dit zal medio juni gebeuren, zodra wij de stukken van Milieu hebben ontvangen zal Bianca de Wit de Mer en voorkeursvariant naar Hans de Vries doen toekomen.

 

Edith Bijleveld-van der Hoeven licht nog even de verkeersmaatregelen toe die in de Mer naar voren zijn gekomen:

ˇ       Kruising Kruithuisweg-Voorhofdreef wordt ongelijkvloers

ˇ       Brug over de Schie

ˇ       Verbreding Schoemakerstraat

ˇ       Aansluiting op de A-13 t.hv het benzinestation

ˇ       Tramlijn 19

ˇ       Tunnel onder terrein TNO (fietsontsluiting)

ˇ       Betaald parkeren in de voorzieningen

 

Volgende vergadering:

Mits Mobiliteit een oplossing heeft gevonden voor het Poortlandplein: woensdag 30 juni 2004, 17.30-20.00 aan de Westvest 41 te Delft.