Programma begroting 2006 – 2009

Discussienotitie Programma Duurzaamheid

 

1. Inleiding

Deze startnotitie bevat een beknopte visie van het college van B&W op een aantal relevante actuele ontwikkelingen binnen het programma Duurzaamheid en daaruit voortkomende consequenties voor nieuw beleid vanaf 2006. Er wordt in deze notitie alleen ingegaan op mogelijk nieuwe uitgangspunten van beleid. Huidige beleidsuitgangspunten komen aan bod bij de conceptbegroting 2006 – 2009.

2. Actuele ontwikkelingen

(Inter)Nationaal

·       Delft wint “Climate Award” voor het beste Duurzaamheidbeleid (gemeente tot 100.000 inwoners)

·       De EU richtlijn omgevingslawaai, die op 18 juli 2004 in werking is getreden, verplicht gemeenten tot het maken van geluidbelastingkaarten vóór 1 juni 2007

·       De EU regels voor luchtkwaliteit dwingen rijk, provincie en gemeenten om vanaf 2010 aan strenge normen voor luchtkwaliteit te voldoen.

Delft

·       Velestedelijke ontwikkelingsprojecten zijn van start of in een concreet uitwerkingsstadium, van Zuidpoortgebied tot Spoorzone, van TU-noord-gebiedtot station Delft Zuid, van h Poptahof tot Vermeertoren. De compacte stad krijgt vorm.

·       Het Klimaatplan Delft 2003-2012 is in uitvoering. De eerste fase is financieel gedekt tot en met 2006. Medio 2006 zal een besluit omtrent het financiële kader voor fase II moeten worden genomen Thans wordt bij vrijwel alle bouwprojecten het hoge ambitieniveau op het terrein van energiebesparing gehaald.

·       Met het Hoogheemraadschap worden in 2005 afspraken gemaakt over de uitvoering van de watertaken. Ten aanzien van het waterbergingsvraagstuk wordt daarbij voor de gehele stad gezamenlijk beleid bepaald.

·       Met behulp van het inmiddels opgebouwde Europese netwerk wordt aanzienlijk meer Europese subsidie dan voorheen binnengehaald voor Delftse projecten.

 

 

3. Mogelijk nieuw beleid & investeringen

 

Gezien de vele reeds lopende beleidstrajecten en uitvoeringsplannen, zal het duurzaamheidsbeleid zich voor 2006 richten op “consolidatie” en weinig op het toevoegen van nieuwe initiatieven. Tegelijkertijd is het jaar 2006, na aantreden van een nieuw college, het logische moment om te werken aan een nieuwe middellange termijnvisie voor de stedelijke ontwikkeling van Delft in de volle breedte.

Waterbeleid

Met het Hoogheemraadschap worden afspraken gemaakt over de herverdeling van waterbeheertaken en de uitvoering van een uitgebreid maatregelpakket. Dit moet ervoor zorgen dat Delft de komende jaren de ambities vanuit het waterplan waar maakt en dat Delft invulling geeft aan het meest recente Europees en landelijk waterbeleid. Het oplossen van het waterbergingsvraagstuk op de schaal van de gehele stad is van evident belang, Het in samenhang daarmee verbeteren van de waterkwaliteit draagt sterk bij aan de kwaliteit van de woon- en leefomgeving én aan de ecologische waarden in de stad. De kosten zijn grotendeels  gedekt binnen bestaande kredieten en budgetten. Voor het resterende dekkingstekort is (éénmalig) een extra krediet nodig, maar daar staat een belangrijke structurele bezuiniging tegenover.

 

Stelling: Met het totaalpakket aan afspraken met het HHR is een solide basis gelegd voor het gehele waterbeleid en beheer op de middellange termijn. Gezien de vele voordelen die aan deze –unieke- gezamenlijke aanpak zijn verbonden, is het logisch om daar de benodigde middelen voor ter beschikking te stellen.

Klimaatbeleid

De vraag naar fossiele brandstoffen stijgt altijd nog. Onze (europese) economie is kwetsbaar vanwege de grote afhankelijkheid van olie-import. Dit is nu ook voelbaar geworden voor burgers en bedrijfsleven door hogere lasten. Besparing van energie en  andere duurzame energiebronnen levert op termijn lagere lasten en meer comfort op èn draagt bij aan de doelstellingen van het Kyoto protocol, dat inmiddels van kracht is.

Binnen het klimaatplan Delft ligt nu de focus op de Toepassing Delftse Industriewarmte (=TDI). Het project TDI omvat het gebruiken van de beschikbare restwarmte bij de DSM Gist en mogelijk ook de afvalwaterzuivering in de Harnaschpolder. Potentieel Hier ligt de kans om grootschalig woningen, bedrijven en voorzieningen te verwarmen. De weg om daartoe te komen is echter gecompliceerd en brengt financiële risico’s met zich mee. De exploitatie van restwarmte wordt eenvoudiger als zowel aan de vraag (woningen en bedrijven) als aanbod (industrie) zijde een kritische massa wordt bereikt. In de regio Rijnmond wordt daarvoor een Regionaal Warmtebedrijf opgezet.

 

Stelling: Indien de zakelijke belangen van Delft geborgd zijn, biedt deelname (risicodragend) in het regionale Warmtebedrijf voor Delft veruit de beste kansen op realisatie van onze CO2 doelstellingen..

Verbrede rioolrecht

Momenteel bepaalt het Rijk welke voorzieningen aan het verbrede rioolrecht en daaraan gekoppelde rioolheffing mogen worden toegerekend. Volgens het 1e concept wetsvoorstel kan de gemeente een heffing instellen voor kosten verbonden aan:

- inzameling, berging, transport en zuivering van afvalwater

- beheer van afvloeiend hemelwater en verwerken van grondwater

De zorgplicht luidt nu "de gemeente draagt zorg voor een doelmatige verwerking van het overtollig grondwater in het stedelijk gebied". Dit is dus een taakuitbreiding voor de gemeente op basis van nieuwe rijksregelgeving.

 

Stelling: Het verbreden van het rioolrecht is vanwege de transparantie te prefereren boven financiering uit de algemene middelen of een verhoging van de OZB. Een licht boventrendmatige verhoging van het rioolrecht voor 2006 is daartoe acceptabel.

Lokaal Verkeers- en Vervoersplan (LVVP)

Het LVVP zal in mei 2005 worden vastgesteld. Vast staat dat Delft, met het uitvoeren van alle grootschalige ontwikkelingsprojecten, zoals Technopolis, Spoorzone en Harnaschpolder, een forse inspanning zal moeten leveren om de bereikbaarheid van de stad te waarborgen. Tevens is het duidelijk dat dit moet plaatsvinden onder strenge wettelijke regels omtrent de luchtkwaliteit en geluidsbelasting.  De combinatie van een optimaal en duurzaam woon- en leefmilieu in de stad én een goede bereikbaarheid, noodzakelijk voor onze lokale economische ontwikkeling, betekent dat veel ingrepen de komende 10 jaar nodig zullen zijn, zowel lokaal, als ook regionaal. Een fors pakket aan eigen investeringen als ook voortzetting van de bijdrage van Delft aan het regionaal mobiliteitsfonds zijn daarbij voorwaarde. Voor de jaren 2006 t/m 2009 zal de bijdrage aan het regionaal mobiliteitsfonds in totaal ca € 2,3 miljoen bedragen. Deze is thans nog niet gedekt. Voor de eigen investeringen zijn t/m 2008 voldoende middelen gereserveerd, dan wel kunnen de kosten gedeeltelijk uit grondontwikkeling worden gedekt. Voor het planjaar 2009 zal nog een bedrag in de ordegrootte van € 1 miljoen benodigd zijn. Voor de planperiode 2010 t/m 2014 moet rekening gehouden worden met aanzienlijke investeringsbedragen.  

 

Stelling: het mobiliteitsbeleid moet zich voegen naar de geformuleerde ambities ten aanzien van economische ontwikkeling, duurzaamheidsbeleid en de leefbaarheid in stad en wijk. In samenhang met de wettelijke eisen t.a.v. lucht en geluid betekent dit een zware opgave, waar echter niet aan voorbij kan worden gegaan.. 

 

Vergunningparkeren

De laatste evaluaties van gereguleerd parkeren worden in 2005 afgerond. Het voornemen is om in 2006 geen nieuwe aanpassingen in de diverse gebieden uit te voeren. Geen enkele inwoner, bezoeker of ondernemer is namelijk gebaat bij een (2-)jaarlijks wijzigend parkeerregime. Om het effect van het reguleren in een normale situatie te kunnen meten dient het parkeerregime minimaal 3 jaar hetzelfde te zijn.

 

Stelling: In de bestaande gebieden handhaven we voor minimaal 3 jaar het parkeerregime zoals dat na evaluatie wordt door de raad wordt vastgesteld.

 

Pilot Stedenbaan: Station Zuid omgeving

De OV-capaciteit van dit station kan veel beter benut worden. Bovendien dienen zich voor Station Zuid nieuwe kansen aan, nu de komst van de spoortunnel zeker is geworden. Het station is nu erkend als speerpunt in het regionale en provinciale beleid rond Openbaar Vervoer en Ruimtelijke Ordening. De gedachte knooppunt functie houdt een intensivering van het grondgebruik en een versterking van de relatie tussen omgeving en station in. Synergie wordt gezocht met de Technopolis ontwikkeling en de herstructurering van de Tu-wijk en Schie-oevers. Inmiddels wordt een Plan van Aanpak opgesteld om de Pilot status van het project in het kader van het project Stedenbaan verder gestalte te geven. Gestreefd wordt naar een bestuursconvenant per begin 2006 over de ontwikkeling van dit project.

Stelling: Het ambitieniveau van de ontwikkeling van Station Zuid dient fors naar boven toe bijgesteld te worden. Van onveilige overstapplaats naar een werk- en woonknooppunt.

 

Nieuwe Stedelijke Ontwikkelingsvisie

In de afgelopen jaren is een reeks strategische ruimtelijke projecten gerealiseerd of in vergevorderd stadium van planvorming gekomen, bijvoorbeeld Zuidpoort, Koepoort, VDD, Spoorzone, Poptahof, TU-Noord, Harnaschpolder, Technopolis en tramlijn 19. Met deze projecten is de huidige Delftse Ontwikkelingsvisie succesvol in uitvoering. Uit deze en andere ontwikkelingen in de nabije toekomst zullen nieuwe kansrijke en wenselijke projecten ontstaan, bijvoorbeeld de besluitvorming over de A4, de aanpak van de naoorlogse woningvoorraad, de uitwerking van het concept A13 / Kennisboulevard, Stedenbaan en station Zuid. Er is behoefte aan een geactualiseerd, integraal strategisch kader op stedelijke schaal waarbinnen het beleid en deze projecten in onderlinge samenhang zijn vastgelegd.

 

Stelling: In de nieuwe collegeperiode dient een nieuwe Delftse ontwikkelingsvisie opgesteld te worden om de duurzame stedelijke ontwikkeling van Delft te sturen. Starten hiervan in 2006 is noodzakelijk. Hiervoor zal een studiebudget nodig zijn.

 

4.         Bezuinigingen

 

Duurzaamheid

2006

2007

     2008   2009

 
Bedragen * € 1.000

 

Schrappen werkbudget Bouwstoffenbesluit

15

15

15

15

Onderhoud bruggen

75

75

75

75

Schrappen bijdrage Algemene Dienst aan het Parkeerfonds

80

120

170

170

Beperken Duurzaamheidsmonitor tot wettelijk minimum

12

12

12

12

Leges brede rioolheffing opvoeren

30

30

30

30

Leges Bodeminformatie opvoeren

8

8

8

8

Inkomsten Papaver verhogen

12

12

12

12

Leges art 19 / Ontwikkelingsplannen / bouwplanadvisering

40

40

40

40

Investeringen: Schrappen restant EZH tariefactie

23

23

23

23

Personeelsbudget:: Projectleider dekken uit LVVP gelden

39

39

39

39

Personeelsbudget: Beleidsmedewerker ecologie uit groenfonds dekken

48

48

48

48

Totaal

381

421

471

471

 

Diverse taak-/budgetverminderingen:

o          Schrappen werkbudget Bouwstoffenbesluit,

o          Onderhoud bruggen,

o          Schrappen bijdrage Algemene Dienst aan het Parkeerfonds: het afbouwen van de bijdrage heeft een samenhang met het verhogen van de tarieven voor vergunningparkeren tot een kostendekkend niveau.

o          Beperken Duurzaamheidsmonitor tot wettelijk minimum………….

 

Diverse Inkomstenverhogingen:

o          door invoering van leges brede rioolheffing ontstaat dekking voor de in de Programmabegroting 2005-2008 opgenomen investering (€ 600.000)  in het grondwater. Hierdoor valt het kapitaallastenbudget van de investering vrij. Leges Bodeminformatie opvoeren

o          Inkomsten Papaver verhogen

o          Leges art 19 / Ontwikkelingsplannen / bouwplanadvisering

 

Investeringen: Schrappen restant EZH geld tariefactie (5% van € 450.000)

 

Flexibilisering Personeelsbudget:

Projectleider dekken uit LVVP gelden , Beleidsmedewerker ecologie uit groenfonds dekken