1. Inleiding
Deze startnotitie bevat een beknopte visie van het college
van B&W op een aantal relevante actuele ontwikkelingen binnen het programma
Duurzaamheid en daaruit voortkomende consequenties voor nieuw beleid vanaf
2006. Er wordt in deze notitie alleen ingegaan op mogelijk nieuwe
uitgangspunten van beleid. Huidige beleidsuitgangspunten komen aan bod bij de
conceptbegroting 2006 – 2009.
2. Actuele ontwikkelingen
· Delft wint
“Climate Award” voor het beste Duurzaamheidbeleid (gemeente tot 100.000
inwoners)
· De EU
richtlijn omgevingslawaai, die op 18 juli 2004 in werking is getreden,
verplicht gemeenten tot het maken van geluidbelastingkaarten vóór 1 juni 2007
· De EU
regels voor luchtkwaliteit dwingen rijk, provincie en gemeenten om vanaf 2010
aan strenge normen voor luchtkwaliteit te voldoen.
· Velestedelijke
ontwikkelingsprojecten zijn van start of in een concreet uitwerkingsstadium,
van Zuidpoortgebied tot Spoorzone, van TU-noord-gebiedtot station Delft Zuid,
van h Poptahof tot Vermeertoren. De compacte stad krijgt vorm.
· Het
Klimaatplan Delft 2003-2012 is in uitvoering. De eerste fase is financieel
gedekt tot en met 2006. Medio
2006 zal een besluit omtrent het financiële kader voor fase II moeten worden
genomen Thans wordt bij vrijwel alle bouwprojecten het hoge ambitieniveau op
het terrein van energiebesparing gehaald.
· Met het
Hoogheemraadschap worden in 2005 afspraken gemaakt over de uitvoering van de
watertaken. Ten aanzien van het waterbergingsvraagstuk wordt daarbij voor de
gehele stad gezamenlijk beleid bepaald.
· Met behulp
van het inmiddels opgebouwde Europese netwerk wordt aanzienlijk meer Europese
subsidie dan voorheen binnengehaald voor Delftse projecten.
3. Mogelijk nieuw beleid & investeringen
Gezien de vele reeds lopende beleidstrajecten en
uitvoeringsplannen, zal het duurzaamheidsbeleid zich voor 2006 richten op
“consolidatie” en weinig op het toevoegen van nieuwe initiatieven.
Tegelijkertijd is het jaar 2006, na aantreden van een nieuw college, het
logische moment om te werken aan een nieuwe middellange termijnvisie voor de
stedelijke ontwikkeling van Delft in de volle breedte.
Met het
Hoogheemraadschap worden afspraken gemaakt over de herverdeling van
waterbeheertaken en de uitvoering van een uitgebreid maatregelpakket. Dit moet
ervoor zorgen dat Delft de komende jaren de ambities vanuit het waterplan waar
maakt en dat Delft invulling geeft aan het meest recente Europees en landelijk
waterbeleid. Het oplossen van het waterbergingsvraagstuk op de schaal van de
gehele stad is van evident belang, Het in samenhang daarmee verbeteren van de
waterkwaliteit draagt sterk bij aan de kwaliteit van de woon- en leefomgeving
én aan de ecologische waarden in de stad. De kosten zijn grotendeels gedekt binnen bestaande kredieten en
budgetten. Voor het resterende dekkingstekort is (éénmalig) een extra krediet
nodig, maar daar staat een belangrijke structurele bezuiniging tegenover.
Stelling: Met het totaalpakket aan
afspraken met het HHR is een solide basis gelegd voor het gehele waterbeleid en
beheer op de middellange termijn. Gezien de vele voordelen die aan deze
–unieke- gezamenlijke aanpak zijn verbonden, is het logisch om daar de
benodigde middelen voor ter beschikking te stellen.
De vraag naar fossiele brandstoffen stijgt altijd nog. Onze
(europese) economie is kwetsbaar vanwege de grote afhankelijkheid van
olie-import. Dit is nu ook voelbaar geworden voor burgers en bedrijfsleven door
hogere lasten. Besparing van energie en
andere duurzame energiebronnen levert op termijn lagere lasten en meer
comfort op èn draagt bij aan de doelstellingen van het Kyoto protocol, dat
inmiddels van kracht is.
Binnen het klimaatplan Delft ligt nu de focus op de
Toepassing Delftse Industriewarmte (=TDI). Het project TDI omvat het gebruiken
van de beschikbare restwarmte bij de DSM Gist en mogelijk ook de
afvalwaterzuivering in de Harnaschpolder. Potentieel Hier ligt de kans om
grootschalig woningen, bedrijven en voorzieningen te verwarmen. De weg om
daartoe te komen is echter gecompliceerd en brengt financiële risico’s met zich
mee. De exploitatie van restwarmte wordt eenvoudiger als zowel aan de vraag
(woningen en bedrijven) als aanbod (industrie) zijde een kritische massa wordt
bereikt. In de regio Rijnmond wordt daarvoor een Regionaal Warmtebedrijf
opgezet.
Stelling: Indien de zakelijke belangen van Delft geborgd zijn, biedt
deelname (risicodragend) in het regionale Warmtebedrijf voor Delft veruit de
beste kansen op realisatie van onze CO2 doelstellingen..
Momenteel bepaalt het Rijk welke
voorzieningen aan het verbrede rioolrecht en daaraan gekoppelde rioolheffing
mogen worden toegerekend. Volgens het 1e concept wetsvoorstel kan de
gemeente een heffing instellen voor kosten verbonden aan:
- inzameling, berging, transport en
zuivering van afvalwater
- beheer
van afvloeiend hemelwater en verwerken van grondwater
De
zorgplicht luidt nu "de gemeente draagt zorg voor een doelmatige verwerking
van het overtollig grondwater in het stedelijk gebied". Dit is dus een
taakuitbreiding voor de gemeente op basis van nieuwe rijksregelgeving.
Stelling:
Het verbreden van het rioolrecht is vanwege de transparantie te prefereren
boven financiering uit de algemene middelen of een verhoging van de OZB. Een
licht boventrendmatige verhoging van het rioolrecht voor 2006 is daartoe
acceptabel.
Het LVVP zal in mei 2005 worden vastgesteld. Vast staat dat
Delft, met het uitvoeren van alle grootschalige ontwikkelingsprojecten, zoals
Technopolis, Spoorzone en Harnaschpolder, een forse inspanning zal moeten
leveren om de bereikbaarheid van de stad te waarborgen. Tevens is het duidelijk
dat dit moet plaatsvinden onder strenge wettelijke regels omtrent de
luchtkwaliteit en geluidsbelasting. De
combinatie van een optimaal en duurzaam woon- en leefmilieu in de stad én een
goede bereikbaarheid, noodzakelijk voor onze lokale economische ontwikkeling,
betekent dat veel ingrepen de komende 10 jaar nodig zullen zijn, zowel lokaal,
als ook regionaal. Een fors pakket aan eigen investeringen als ook voortzetting
van de bijdrage van Delft aan het regionaal mobiliteitsfonds zijn daarbij
voorwaarde. Voor de jaren 2006 t/m 2009 zal de bijdrage aan het regionaal
mobiliteitsfonds in totaal ca € 2,3 miljoen bedragen. Deze is thans nog niet
gedekt. Voor de eigen investeringen zijn t/m 2008 voldoende middelen
gereserveerd, dan wel kunnen de kosten gedeeltelijk uit grondontwikkeling
worden gedekt. Voor het planjaar 2009 zal nog een bedrag in de ordegrootte van
€ 1 miljoen benodigd zijn. Voor de planperiode 2010 t/m 2014 moet rekening
gehouden worden met aanzienlijke investeringsbedragen.
Stelling: het mobiliteitsbeleid moet zich voegen naar de
geformuleerde ambities ten aanzien van economische ontwikkeling,
duurzaamheidsbeleid en de leefbaarheid in stad en wijk. In samenhang met de
wettelijke eisen t.a.v. lucht en geluid betekent dit een zware opgave, waar
echter niet aan voorbij kan worden gegaan..
De laatste evaluaties van gereguleerd parkeren worden in
2005 afgerond. Het voornemen is om in 2006 geen nieuwe aanpassingen in de
diverse gebieden uit te voeren. Geen enkele inwoner, bezoeker of ondernemer is
namelijk gebaat bij een (2-)jaarlijks wijzigend parkeerregime. Om het effect
van het reguleren in een normale situatie te kunnen meten dient het
parkeerregime minimaal 3 jaar hetzelfde te zijn.
Stelling: In de bestaande gebieden handhaven we voor
minimaal 3 jaar het parkeerregime zoals dat na evaluatie wordt door de raad
wordt vastgesteld.
Pilot Stedenbaan: Station Zuid omgeving
De OV-capaciteit van dit station kan veel beter benut
worden. Bovendien dienen zich voor Station Zuid nieuwe kansen aan, nu de komst
van de spoortunnel zeker is geworden. Het station is nu erkend als speerpunt in
het regionale en provinciale beleid rond Openbaar Vervoer en Ruimtelijke
Ordening. De gedachte knooppunt functie houdt een intensivering van het
grondgebruik en een versterking van de relatie tussen omgeving en station in.
Synergie wordt gezocht met de Technopolis ontwikkeling en de herstructurering
van de Tu-wijk en Schie-oevers. Inmiddels wordt een Plan van Aanpak opgesteld
om de Pilot status van het project in het kader van het project Stedenbaan
verder gestalte te geven. Gestreefd wordt naar een bestuursconvenant per begin
2006 over de ontwikkeling van dit project.
Stelling: Het ambitieniveau van de ontwikkeling van Station
Zuid dient fors naar boven toe bijgesteld te worden. Van onveilige
overstapplaats naar een werk- en woonknooppunt.
Nieuwe Stedelijke Ontwikkelingsvisie
In de afgelopen jaren is een reeks strategische ruimtelijke
projecten gerealiseerd of in vergevorderd stadium van planvorming gekomen,
bijvoorbeeld Zuidpoort, Koepoort, VDD, Spoorzone, Poptahof, TU-Noord,
Harnaschpolder, Technopolis en tramlijn 19. Met deze projecten is de huidige
Delftse Ontwikkelingsvisie succesvol in uitvoering. Uit deze en andere
ontwikkelingen in de nabije toekomst zullen nieuwe kansrijke en wenselijke
projecten ontstaan, bijvoorbeeld de besluitvorming over de A4, de aanpak van de
naoorlogse woningvoorraad, de uitwerking van het concept A13 / Kennisboulevard,
Stedenbaan en station Zuid. Er is behoefte aan een geactualiseerd, integraal
strategisch kader op stedelijke schaal waarbinnen het beleid en deze projecten
in onderlinge samenhang zijn vastgelegd.
Stelling: In de nieuwe collegeperiode dient een nieuwe
Delftse ontwikkelingsvisie opgesteld te worden om de duurzame stedelijke
ontwikkeling van Delft te sturen. Starten hiervan in 2006 is noodzakelijk.
Hiervoor zal een studiebudget nodig zijn.
4. Bezuinigingen
Duurzaamheid |
2006 |
2007 |
2008 2009 Bedragen * € 1.000
|
|
Schrappen werkbudget Bouwstoffenbesluit |
15 |
15 |
15 |
15 |
Onderhoud bruggen |
75 |
75 |
75 |
75 |
Schrappen bijdrage Algemene Dienst aan het Parkeerfonds |
80 |
120 |
170 |
170 |
Beperken Duurzaamheidsmonitor tot wettelijk minimum |
12 |
12 |
12 |
12 |
Leges brede rioolheffing opvoeren |
30 |
30 |
30 |
30 |
Leges Bodeminformatie opvoeren |
8 |
8 |
8 |
8 |
Inkomsten Papaver verhogen |
12 |
12 |
12 |
12 |
Leges art 19 / Ontwikkelingsplannen / bouwplanadvisering |
40 |
40 |
40 |
40 |
Investeringen: Schrappen restant EZH tariefactie |
23 |
23 |
23 |
23 |
Personeelsbudget:: Projectleider dekken uit LVVP gelden |
39 |
39 |
39 |
39 |
Personeelsbudget: Beleidsmedewerker ecologie uit
groenfonds dekken |
48 |
48 |
48 |
48 |
Totaal |
381 |
421 |
471 |
471 |
Diverse taak-/budgetverminderingen:
o
Schrappen werkbudget Bouwstoffenbesluit,
o
Onderhoud bruggen,
o
Schrappen bijdrage Algemene Dienst aan het Parkeerfonds: het
afbouwen van de bijdrage heeft een samenhang met het verhogen van de tarieven
voor vergunningparkeren tot een kostendekkend niveau.
o
Beperken Duurzaamheidsmonitor tot wettelijk minimum………….
Diverse Inkomstenverhogingen:
o
door invoering van leges brede rioolheffing ontstaat dekking
voor de in de Programmabegroting 2005-2008 opgenomen investering (€
600.000) in het grondwater. Hierdoor
valt het kapitaallastenbudget van de investering vrij. Leges
Bodeminformatie opvoeren
o
Inkomsten Papaver verhogen
o
Leges art 19 / Ontwikkelingsplannen / bouwplanadvisering
Investeringen: Schrappen restant EZH geld
tariefactie (5% van € 450.000)
Flexibilisering Personeelsbudget:
Projectleider dekken uit LVVP gelden , Beleidsmedewerker
ecologie uit groenfonds dekken