1. Inleiding
Deze startnotitie
bevat een beknopt overzicht van een aantal relevante actuele ontwikkelingen
binnen het programma Stedelijke Projecten en daaruit voortkomende consequenties
voor nieuw beleid vanaf 2006.
Projecten binnen de gemeente Delft vallen binnen het programma Stedelijke projecten als ze wijkoverschrijdend zijn en de voortgang van het project wordt bepaald door een stuurgroep waarin (bestuurders van) andere partijen dan de gemeente Delft vertegenwoordigd zijn. De volgende projecten vallen binnen het programma Stedelijke projecten:
1 Spoorzone
2 Reinier de Graaf ziekenhuis
3 Harnaschpolder
4 Poptahof
5 TU-wijk
Deze notitie bevat een beknopte visie van het college van
B&W op een aantal relevante actuele ontwikkelingen binnen het programma
Stedelijke projecten.
Spoorzone
·
Introductie van nieuwe vormen van hoogwaardig interlokaal
openbaar vervoer in de regio: tramlijn 19, maar ook RandstadRail en Stedenbaan.
·
Koppeling van intensiever gebruik van infrastructuur voor
openbaar vervoer en intensiever ruimtegebruik langs die vervoerslijnen of op
knooppunten in die lijnen ten behoeve van zowel wonen als werken.
·
Groeiend besef dat voor de bereikbaarheid van de Zuidvleugel
spoorverdubbeling tussen Den Haag en Rotterdam essentieel is.
·
Aantrekkende kantorenmarkt en vermindering van leegstand van
kantoren.
·
Onverminderde vraag naar duurdere woningen binnen de
stadsgrenzen.
·
Centrale huisvesting van gemeente in Spoorzone.
Naast andere projecten in de stad en directe omgeving is de
ontwikkeling van de Spoorzone voor Delft van groot belang: een nieuwe entree
tot de stad, een knooppunt voor openbaar vervoer met allure, een nieuwe
woonwijk in het geografische hart van de stad, het wegnemen van enkele fysieke
en psychologisch ervaren barrières nabij de binnenstad en een stadskantoor als
nieuw visitekaartje van de lokale overheid.
Nieuw beleid is beperkt te ontwikkelen. Veel van de
activiteiten zijn een voortzetting van de huidige: gericht op een zo breed
mogelijk draagvlak voor het project Spoorzone (tunnelbouw in combinatie met
gebiedsontwikkeling) en de het doorvoeren van spoorverdubbeling in Delft.
Ter bespoediging van de realisatie en ter versterking van
het positieve effect op de stad zijn als mogelijke acties denkbaar:
·
Ondersteuning van marktpartijen via Stadsmarketing &
Acquisitie voor de te realiseren kantoorpanden (het aantrekken van een
aansprekende klant) in goede afstemming op overige locaties voor bedrijfspanden
(kantoren).
·
Afstemmen van het lokale openbaar vervoer op regionaal
openbaar vervoer voor een optimaal bedienen van de stad.
·
Stimulering van spoorknooppunten langs spoorlijn Den Haag –
Delft – Rotterdam ook door koppeling met bedrijventerreinen als Schieveen en
andere ontwikkelingen aan de noord-west rand Rotterdam-Schiedam.
·
Tangentiale openbaar vervoerslijnen voor een directer en
hoogwaardiger koppeling met zowel het Westland als het Oostland.
Stelling:
Het goed ondersteunen van het project Stedenbaan geeft
kansen voor bewoners door betere bediening van de bewoners rondom station Delft
zuid en zal de noodzaak tot viersporigheid versnellen.
Reinier de Graaf ziekenhuis
Momenteel wordt in gezamenlijk overleg de haalbaarheid van
diverse varianten voor gebouwde parkeervoorzieningen onderzocht. Consequenties
van een uiteindelijke keuze wordt in de loop van 2005 vastgelegd in een
Samenwerkingsovereenkomst. Het is de bedoeling dat eind 2005 het definitieve
bouwplan van de nieuwbouw wordt ingediend en dat daarvoor een ontwikkelingsplan
aan de Gemeenteraad wordt voorgelegd. De nieuwbouw van het ziekenhuis plus
parkeergelegenheid vindt plaats van medio 2006 tot in 2009. Een voorstel tot
eventuele grondaankoop die nodig is voor de verbreding van de Reinier de
Graafweg ten behoeve van een HOV-verbinding (lijn 37) wordt separaat ingediend.
Stelling: De gemeente stelt als eis dat er minstens 550
parkeerplaatsen ondergronds worden gerealiseerd voor bezoekers, ook al leidt
dit tot een substantiële tariefsverhoging.
Harnaschpolder
De
woningbouw in de Harnaschpolder Delft betreft de bouw van ca. 1300 woningen,
waarvan 30% in de sociale sector. Het voorontwerp bestemmingsplan is in oktober
2004 door de raadscommissie vastgesteld. In 2005 is sprake van de volgende
ontwikkelingen:
-
In 2005 besluit GS over het ontwerp bestemmingsplan.
-
In 2005 wordt een beeldkwaliteitsplan opgesteld.
-
De grondexploitatie zal worden geactualiseerd.
-
Uitgaande van een actief grondbeleid is het overleg met de
grondeigenaren gestart.
-
Er is een Europese subsidie (SESAC) aangevraagd voor de
pilot restwarmtebenutting.
-
Er wordt invulling gegeven aan een pilot voor realisering
van een woongroep concept voor ouderen.
De activiteiten in het project Harnaschpolder in 2006
bestaan onder andere in hoofdzaak uit:
-
het
opstellen en vaststellen van het uitwerkingsplan
-
(eventuele)
onteigeningsprocedures
-
verder
uitwerken van het stedenbouwkundig ontwerp om te komen tot uitvoering
-
voorbereiding
en uitvoering van het bouwrijp maken
-
woningontwerpen
en start verkoop woningen
De gemeente Delft en Woningcorporatie Delftwonen werken
samen in de planvoorbereiding voor de herstructurering Poptahof. Daartoe is in
december 2001 een concept Masterplan opgesteld, dat in april 2003, na een
uitgebreide inspraakprocedure door de gemeenteraad is vastgesteld. De
gemeenteraad heeft in december 2004 van de samenwerkingsovereenkomst Poptahof
en het stedenbouwkundig plan goed gekeurd. Hiermee zijn organisatorische,
financiële en ruimtelijke kaders vastgesteld voor de verdere planvoorbereiding
in Poptahof.
Met het oprichten van de gemeenschappelijk
Grondexploitatiemaatschappij (GEM) voor de herstructurering Poptahof is een
zelfstandige wijkontwikkelingsmaatschappij een feit.
Ten behoeve van verdere planvorming worden In 2005 worden de
volgende activiteiten opgepakt:
-
Uitplaatsing bewoners fase 1 (flat Grutto (veld 7) en Zwaluw
(veld 6)
-
Inzetten sociaal economisch programma
-
Bouwplanvoorbereiding fase 1 (renovatie en nieuwbouw)
-
Ontwerpen inrichtingsplan Parkgebied (Image – project)
-
Opstellen voorontwerp bestemmingsplan Voorhof Noord Oost
-
Planvoorbereiding infrastructuur randen Poptahof ic. een
versmalling van de Papsouwselaan
-
Voorbereiden energieplan Poptahof
-
Risico-inventarisatie omzetten tot risicoanalyse
In 2006 zullen de volgende werkzaamheden plaats vinden:
-
Vaststellen bestemmingsplan Voorhof Noord Oost
-
Bouwrijp maken eerste fase
-
Bouwplanvoorbereiding fase 2
-
Start uitplaatsing bewoners fase 2
-
Start uitvoering aanleg parkgebied
-
Eind 2006 start bouw
fase 1
De in de samenwerkingsovereenkomst vastgestelde strategische
doelen staan voor alsnog niet ter discussie.
TU-wijk
De TU-wijk valt uiteen in 3 deelgebieden : TU-Noord,
TU-Midden (de Campus) en TU-Zuid (Technopolis). Het beleid is erop gericht het
middengebied te verdichten en vrijwel alle onderwijsfuncties daar onder te
brengen, zowel van de TU als van HBO-instellingen. Om het tekort aan
studentenhuisvesting op te vangen zullen nog ca. 750 studentenwoningen worden
gerealiseerd. De Mekelweg wordt omgevormd tot een autoluwe, parkachtige zone,
waar tevens tramlijn 19 komt.
Door het concentreren van de onderwijsfuncties in het
middengebied, komen de universiteitsgebouwen in TU-Noord beschikbaar voor
andere functies. Dit zullen voornamelijk woonfuncties zijn. Hiervan zullen er
ongeveer 700 studentenwoningen zijn en de overige gebouwen zullen ontwikkeld
worden tot koopwoningen in het hogere marktsegment. Een groot deel van het
gebied heeft herbouw in bestaande gebouwen en een deel zal plaatsmaken voor
nieuwbouwwoningen. De Botanische tuin wordt iets uitgebreid en het de Vries van
Heijstplantsoen krijgt betere gebruikmogelijkheden, doordat het niet meer door
wegen omsloten zal zijn. De verkeersfunctie van de Michiel de Ruyterweg zal na
de realisatie van tramlijn 19 afnemen en wordt dan ook anders geprofileerd.
In TU-zuid blijvenhet IRI en Lucht- en
Ruimtevaarttechniek gehandhaafd.
Overige TU-functies zullen plaatsmaken voor hoogtechnologische bedrijven en
Research en Development. Het bestemmingsplan Technopolis is in 2005
vastgesteld.
·
Vraag naar woningen in het hogere marktsegment is nog steeds
hoog
·
Verbeteren OV-bereikbaarheid door doortrekken tramlijn 19
·
ROC’s willen hun technische opleidingen onderbrengen op de
campus
·
Ontwikkeling Technopolis zal plaatsvinden onder paraplu van
A13 Kennisboulevard
·
Zuid-Holland wil ruimte bieden aan Chinees sciencepark.
Technopolis is daarvoor in beeld
·
Lokaal Verkeers- en Vervoerplan (LVVP) moet
mobiliteitseffecten van verdichting opvangen.
·
Zorgvuldige afstemming van de op te leveren woningen i.r.t.
Spoorzone en Harnaschpolder is nodig.
·
Aantrekken van economie zal leiden tot toename van het
aantal vestigers op Technopolis
·
Voor het beheer van Technopolis zal een parkmanagementorganisatie
worden opgezet
Op grond van het LVVP, waarin bovengenoemde ontwikkelingen
worden meegenomen zullen een aantal aanpassingen van de bestaande
infrastructuur noodzakelijk blijken. Deze projecten zullen in het meerjaren
investeringsplan worden opgenomen.
Omdat alle bovengenoemde ontwikkelingen private
ontwikkelingen zijn is het gewenst om t.b.v. aansluiting op bestaande gebieden
een budget te reserveren.
Stelling:
Studentenhuisvesting is sociale woningbouw. Daarmee voldoet
de TU aan de (regionale en lokale) afspraken over sociale woningbouw en behoeft
derhalve geen extra sociale huisvesting in het gebied gerealiseerd te worden.