Programmabegroting 2006-2009

Discussienotitie Stedelijke Projecten

 

 

1. Inleiding

Deze startnotitie bevat een beknopt overzicht van een aantal relevante actuele ontwikkelingen binnen het programma Stedelijke Projecten en daaruit voortkomende consequenties voor nieuw beleid vanaf 2006.

Projecten binnen de gemeente Delft vallen binnen het programma Stedelijke projecten als ze wijkoverschrijdend zijn en de voortgang van het project wordt bepaald door een stuurgroep waarin (bestuurders van) andere partijen dan de gemeente Delft vertegenwoordigd zijn. De volgende projecten vallen binnen het programma Stedelijke projecten:

1          Spoorzone

2          Reinier de Graaf ziekenhuis

3          Harnaschpolder

4          Poptahof

5          TU-wijk

 

Deze notitie bevat een beknopte visie van het college van B&W op een aantal relevante actuele ontwikkelingen binnen het programma Stedelijke projecten.

 

Spoorzone

 

Actuele ontwikkelingen

Regionaal

·       Introductie van nieuwe vormen van hoogwaardig interlokaal openbaar vervoer in de regio: tramlijn 19, maar ook RandstadRail en Stedenbaan.

·       Koppeling van intensiever gebruik van infrastructuur voor openbaar vervoer en intensiever ruimtegebruik langs die vervoerslijnen of op knooppunten in die lijnen ten behoeve van zowel wonen als werken.

·       Groeiend besef dat voor de bereikbaarheid van de Zuidvleugel spoorverdubbeling tussen Den Haag en Rotterdam essentieel is.

 

Delft

·       Aantrekkende kantorenmarkt en vermindering van leegstand van kantoren.

·       Onverminderde vraag naar duurdere woningen binnen de stadsgrenzen.

·       Centrale huisvesting van gemeente in Spoorzone.

 

Naast andere projecten in de stad en directe omgeving is de ontwikkeling van de Spoorzone voor Delft van groot belang: een nieuwe entree tot de stad, een knooppunt voor openbaar vervoer met allure, een nieuwe woonwijk in het geografische hart van de stad, het wegnemen van enkele fysieke en psychologisch ervaren barrières nabij de binnenstad en een stadskantoor als nieuw visitekaartje van de lokale overheid.

 

Nieuw beleid is beperkt te ontwikkelen. Veel van de activiteiten zijn een voortzetting van de huidige: gericht op een zo breed mogelijk draagvlak voor het project Spoorzone (tunnelbouw in combinatie met gebiedsontwikkeling) en de het doorvoeren van spoorverdubbeling in Delft.

 

Ter bespoediging van de realisatie en ter versterking van het positieve effect op de stad zijn als mogelijke acties denkbaar:

·         Ondersteuning van marktpartijen via Stadsmarketing & Acquisitie voor de te realiseren kantoorpanden (het aantrekken van een aansprekende klant) in goede afstemming op overige locaties voor bedrijfspanden (kantoren).

·         Afstemmen van het lokale openbaar vervoer op regionaal openbaar vervoer voor een optimaal bedienen van de stad.

 

·         Stimulering van spoorknooppunten langs spoorlijn Den Haag – Delft – Rotterdam ook door koppeling met bedrijventerreinen als Schieveen en andere ontwikkelingen aan de noord-west rand Rotterdam-Schiedam.

·         Tangentiale openbaar vervoerslijnen voor een directer en hoogwaardiger koppeling met zowel het Westland als het Oostland.

 

Stelling:

Het goed ondersteunen van het project Stedenbaan geeft kansen voor bewoners door betere bediening van de bewoners rondom station Delft zuid en zal de noodzaak tot viersporigheid versnellen.

 

 

Reinier de Graaf ziekenhuis

 

Momenteel wordt in gezamenlijk overleg de haalbaarheid van diverse varianten voor gebouwde parkeervoorzieningen onderzocht. Consequenties van een uiteindelijke keuze wordt in de loop van 2005 vastgelegd in een Samenwerkingsovereenkomst. Het is de bedoeling dat eind 2005 het definitieve bouwplan van de nieuwbouw wordt ingediend en dat daarvoor een ontwikkelingsplan aan de Gemeenteraad wordt voorgelegd. De nieuwbouw van het ziekenhuis plus parkeergelegenheid vindt plaats van medio 2006 tot in 2009. Een voorstel tot eventuele grondaankoop die nodig is voor de verbreding van de Reinier de Graafweg ten behoeve van een HOV-verbinding (lijn 37) wordt separaat ingediend.

 

Stelling: De gemeente stelt als eis dat er minstens 550 parkeerplaatsen ondergronds worden gerealiseerd voor bezoekers, ook al leidt dit tot een substantiële tariefsverhoging.

 

Harnaschpolder

De woningbouw in de Harnaschpolder Delft betreft de bouw van ca. 1300 woningen, waarvan 30% in de sociale sector. Het voorontwerp bestemmingsplan is in oktober 2004 door de raadscommissie vastgesteld. In 2005 is sprake van de volgende ontwikkelingen:

-          In 2005 besluit GS over het ontwerp bestemmingsplan.

-          In 2005 wordt een beeldkwaliteitsplan opgesteld.

-          De grondexploitatie zal worden geactualiseerd.

-          Uitgaande van een actief grondbeleid is het overleg met de grondeigenaren gestart.

-          Er is een Europese subsidie (SESAC) aangevraagd voor de pilot restwarmtebenutting.

-          Er wordt invulling gegeven aan een pilot voor realisering van een woongroep concept voor ouderen.

 

De activiteiten in het project Harnaschpolder in 2006 bestaan onder andere in hoofdzaak uit:

-          het opstellen en vaststellen van het uitwerkingsplan

-          (eventuele) onteigeningsprocedures

-          verder uitwerken van het stedenbouwkundig ontwerp om te komen tot uitvoering

-          voorbereiding en uitvoering van het bouwrijp maken

-          woningontwerpen en start verkoop woningen

 

 

Poptahof

De gemeente Delft en Woningcorporatie Delftwonen werken samen in de planvoorbereiding voor de herstructurering Poptahof. Daartoe is in december 2001 een concept Masterplan opgesteld, dat in april 2003, na een uitgebreide inspraakprocedure door de gemeenteraad is vastgesteld. De gemeenteraad heeft in december 2004 van de samenwerkingsovereenkomst Poptahof en het stedenbouwkundig plan goed gekeurd. Hiermee zijn organisatorische, financiële en ruimtelijke kaders vastgesteld voor de verdere planvoorbereiding in Poptahof.

 

Met het oprichten van de gemeenschappelijk Grondexploitatiemaatschappij (GEM) voor de herstructurering Poptahof is een zelfstandige wijkontwikkelingsmaatschappij een feit.

 

Ten behoeve van verdere planvorming worden In 2005 worden de volgende activiteiten opgepakt:

-          Uitplaatsing bewoners fase 1 (flat Grutto (veld 7) en Zwaluw (veld 6)

-          Inzetten sociaal economisch programma 

-          Bouwplanvoorbereiding fase 1 (renovatie en nieuwbouw) 

-          Ontwerpen inrichtingsplan Parkgebied (Image – project)

-          Opstellen voorontwerp bestemmingsplan Voorhof Noord Oost

-          Planvoorbereiding infrastructuur randen Poptahof ic. een versmalling van de Papsouwselaan

-          Voorbereiden energieplan Poptahof

-          Risico-inventarisatie omzetten tot risicoanalyse

 

In 2006 zullen de volgende werkzaamheden plaats vinden:

-          Vaststellen bestemmingsplan Voorhof Noord Oost

-          Bouwrijp maken eerste fase

-          Bouwplanvoorbereiding fase 2

-          Start uitplaatsing bewoners fase 2

-          Start uitvoering aanleg parkgebied

-          Eind 2006  start bouw fase 1

 

De in de samenwerkingsovereenkomst vastgestelde strategische doelen staan voor alsnog niet ter discussie.

 

TU-wijk

De TU-wijk valt uiteen in 3 deelgebieden : TU-Noord, TU-Midden (de Campus) en TU-Zuid (Technopolis). Het beleid is erop gericht het middengebied te verdichten en vrijwel alle onderwijsfuncties daar onder te brengen, zowel van de TU als van HBO-instellingen. Om het tekort aan studentenhuisvesting op te vangen zullen nog ca. 750 studentenwoningen worden gerealiseerd. De Mekelweg wordt omgevormd tot een autoluwe, parkachtige zone, waar tevens tramlijn 19 komt.

 

Door het concentreren van de onderwijsfuncties in het middengebied, komen de universiteitsgebouwen in TU-Noord beschikbaar voor andere functies. Dit zullen voornamelijk woonfuncties zijn. Hiervan zullen er ongeveer 700 studentenwoningen zijn en de overige gebouwen zullen ontwikkeld worden tot koopwoningen in het hogere marktsegment. Een groot deel van het gebied heeft herbouw in bestaande gebouwen en een deel zal plaatsmaken voor nieuwbouwwoningen. De Botanische tuin wordt iets uitgebreid en het de Vries van Heijstplantsoen krijgt betere gebruikmogelijkheden, doordat het niet meer door wegen omsloten zal zijn. De verkeersfunctie van de Michiel de Ruyterweg zal na de realisatie van tramlijn 19 afnemen en wordt dan ook anders geprofileerd.

 

In TU-zuid blijvenhet IRI en Lucht- en Ruimtevaarttechniek  gehandhaafd. Overige TU-functies zullen plaatsmaken voor hoogtechnologische bedrijven en Research en Development. Het bestemmingsplan Technopolis is in 2005 vastgesteld.

 

Regionale ontwikkelingen:

·         Vraag naar woningen in het hogere marktsegment is nog steeds hoog

·         Verbeteren OV-bereikbaarheid door doortrekken tramlijn 19

·         ROC’s willen hun technische opleidingen onderbrengen op de campus

·         Ontwikkeling Technopolis zal plaatsvinden onder paraplu van A13 Kennisboulevard

·         Zuid-Holland wil ruimte bieden aan Chinees sciencepark. Technopolis is daarvoor in beeld

 

Ontwikkelingen Delft

·         Lokaal Verkeers- en Vervoerplan (LVVP) moet mobiliteitseffecten van verdichting opvangen.

·         Zorgvuldige afstemming van de op te leveren woningen i.r.t. Spoorzone en Harnaschpolder is nodig.

·         Aantrekken van economie zal leiden tot toename van het aantal vestigers op Technopolis

·         Voor het beheer van Technopolis zal een parkmanagementorganisatie worden opgezet

 

Op grond van het LVVP, waarin bovengenoemde ontwikkelingen worden meegenomen zullen een aantal aanpassingen van de bestaande infrastructuur noodzakelijk blijken. Deze projecten zullen in het meerjaren investeringsplan worden opgenomen.

Omdat alle bovengenoemde ontwikkelingen private ontwikkelingen zijn is het gewenst om t.b.v. aansluiting op bestaande gebieden een budget te reserveren.

 

Stelling:

Studentenhuisvesting is sociale woningbouw. Daarmee voldoet de TU aan de (regionale en lokale) afspraken over sociale woningbouw en behoeft derhalve geen extra sociale huisvesting in het gebied gerealiseerd te worden.