Versie d.d.

5/13-4II-2005

KK/JS/WdH/GJ

F:\mail\74552123.bp2.doc

 

 

Ontwerp-akte van statutenwijziging van

Parking Delft B.V.

 

 

Op **

tweeduizendvijf verschijnt voor mij, Mr Johannes Daniël Maria Schoonbrood, notaris met plaats van vestiging te Amsterdam:

**

 

 

 

De comparant verklaart dat op **
tweeduizendvijf door de algemene vergadering van aandeelhouders van de besloten vennootschap met beperkte aansprakelijkheid: Parking Delft B.V., statutair gevestigd te Delft en met adres: 2611 BM Delft, Barbarasteeg 2, is besloten de statuten van die vennootschap te wijzigen en de comparant te machtigen deze akte te doen verlijden.

Ter uitvoering van die besluiten verklaart de comparant de statuten van de vennootschap zodanig te wijzigen, dat zij in hun geheel komen te luiden als volgt

S T A T U T E N :

Naam. Zetel.

Artikel 1.

De vennootschap draagt de naam: Parking Delft B.V.

Zij is gevestigd te Delft.

Doel.

Artikel 2.

De vennootschap heeft ten doel het (doen) realiseren en exploiteren van één of meer parkeergarages te Delft op kostendekkende wijze, het beleggen van gelden, het beheren van vermogen, het deelnemen in en samenwerken met rechtspersonen met een vergelijkend doel, zomede al hetgeen met het vorenstaande verband houdt of daartoe bevorderlijk kan zijn.

Kapitaal en aandelen.

Artikel 3.

3.1.         Het maatschappelijk kapitaal van de vennootschap bedraagt negentigduizend euro (EUR 90.000,--). Het is verdeeld in negentigduizend (90.000) aandelen van een euro (EUR 1,--) elk.

3.2.         De aandelen luiden op naam en zijn doorlopend genummerd van 1 af.

3.3.         Er worden geen aandeelbewijzen uitgegeven.

3.4.         Op aandelen kan vruchtgebruik en pandrecht worden gevestigd. Aan de vruchtgebruiker en pandhouder van aandelen kan het stemrecht niet worden toegekend.

3.5.         De vennootschap mag leningen met het oog op het nemen of verkrijgen van aandelen in haar kapitaal verstrekken tot ten hoogste het bedrag van haar uitkeerbare reserves. Een besluit van de directie tot het verstrekken van een lening, bedoeld in de vorige zin, behoeft goedkeuring van de algemene vergadering van aandeelhouders, hierna ook te noemen: de algemene vergadering.

De vennootschap houdt een niet uitkeerbare reserve aan tot het uitstaande bedrag van de in dit lid genoemde leningen.

Uitgifte van aandelen. Voorkeursrecht.

Artikel 4.

4.1.         De algemene vergadering besluit tot uitgifte van aandelen; de algemene vergadering stelt de koers en de verdere voorwaarden van uitgifte vast.

4.2.         Uitgifte van aandelen geschiedt nimmer beneden pari.

4.3.         Uitgifte van aandelen geschiedt bij notariële akte met inachtneming van het bepaalde in artikel 2:196 Burgerlijk Wetboek.

4.4.         De vennootschap is niet bevoegd haar medewerking te verlenen aan de uitgifte van certificaten van aandelen.

4.5.         Bij uitgifte van aandelen heeft iedere aandeelhouder een voorkeursrecht naar evenredigheid van het gezamenlijke bedrag van zijn aandelen, onverminderd het bepaalde in lid 6 en onverminderd het bepaalde in artikel 2:206a lid 1 tweede zin Burgerlijk Wetboek.

              Indien een aandeelhouder aan wie zodanig voorkeursrecht toekomt, daarvan niet of niet volledig gebruik maakt, komt voor het vrijvallend gedeelte het voorkeursrecht op gelijke wijze toe aan de overige aandeelhouders.

              Maken deze laatsten tezamen niet of niet volledig van het voorkeursrecht gebruik, dan is de algemene vergadering ten aanzien van het dan vrijvallend gedeelte vrij in de keuze van degenen aan wie uitgifte - eventueel tegen een hogere koers - zal geschieden.

4.6.         Het voorkeursrecht kan, telkens voor een enkele uitgifte, worden beperkt of uitgesloten bij besluit van de algemene vergadering.

4.7.         Het voorkeursrecht is niet afzonderlijk vervreemdbaar.

4.8.         Indien ter zake van een uitgifte een voorkeursrecht bestaat, stelt de algemene vergadering met inachtneming van het in dit artikel bepaalde bij het besluit tot uitgifte de wijze waarop en het tijdvak waarin het voorkeursrecht kan worden uitgeoefend, vast. Dat tijdvak beloopt ten minste vier weken na de dag van verzending van de in lid 9 bedoelde mededeling.

4.9.         De vennootschap doet mededeling aan alle aandeelhouders van een uitgifte met voorkeursrecht en van het tijdvak waarin dat kan worden uitgeoefend.

4.10.       Dit artikel is van overeenkomstige toepassing op het verlenen van rechten tot het nemen van aandelen, maar is niet van toepassing op het uitgeven van aandelen aan iemand die een voordien reeds verkregen recht tot het nemen van aandelen uitoefent.

Storting op aandelen.

Artikel 5.

5.1.         Aandelen worden slechts tegen volstorting uitgegeven.

5.2.         Storting moet in geld geschieden, voor zover niet een andere inbreng is overeengekomen.

5.3.         Storting in geld kan in vreemd geld geschieden, indien de vennootschap daarin toestemt.

Verkrijging en vervreemding van eigen aandelen.

Artikel 6.

6.1.         De directie kan met machtiging van de algemene vergadering de vennootschap een zodanig aantal volgestorte aandelen in haar eigen kapitaal onder bezwarende titel doen verkrijgen, dat het nominale bedrag van de te verkrijgen en van de reeds door de vennootschap en haar dochtermaatschappijen tezamen gehouden aandelen in haar kapitaal niet meer dan de helft van het geplaatste kapitaal bedraagt en onverminderd het daaromtrent overigens in de wet bepaalde.

6.2.         Ten aanzien van vervreemding door de vennootschap van door haar verkregen aandelen in haar eigen kapitaal is artikel 4, lid 1 van overeenkomstige toepassing. Een besluit tot vervreemding van zodanige aandelen omvat de goedkeuring, als bedoeld in artikel 2:195, lid 3 Burgerlijk Wetboek.

Aandeelhoudersregister.

Artikel 7.

7.1.         De directie houdt een register waarin de namen en adressen van alle houders van aandelen zijn opgenomen met vermelding van de datum waarop zij de aandelen hebben verkregen, de datum van de erkenning of betekening, alsmede van het op ieder aandeel gestorte bedrag.

              Daarin worden tevens opgenomen de namen en adressen van hen die een recht van vruchtgebruik of pandrecht op aandelen hebben, met vermelding van de datum waarop zij het recht hebben verkregen alsmede de datum van erkenning of betekening.

7.2.         Het register wordt regelmatig bijgehouden overeenkomstig de bepalingen van de wet.

7.3.         De directie legt het register ten kantore van de vennootschap ter inzage van de aandeelhouders.

Oproepingen en mededelingen.

Artikel 8.

8.1.         Oproepingen aan aandeelhouders geschieden bij al dan niet aangetekende brief, verzonden aan de adressen vermeld in het aandeelhoudersregister.

8.2.         Mededelingen aan de directie geschieden bij al dan niet aangetekende brief, verzonden aan het kantoor van de vennootschap of aan de adressen van alle directeuren.

Wijze van levering van aandelen.

Artikel 9.

Voor de uitgifte en levering van een aandeel op naam of de levering of de afstand van een beperkt recht daarop is vereist een daartoe bestemde ten overstaan van een in Nederland gevestigde notaris verleden akte, waarbij de betrokkenen partij zijn.

Blokkeringsregeling.

Artikel 10.

10.1.       Overdracht van aandelen op naam in de vennootschap, daaronder niet begrepen vervreemding door de vennootschap van door haar verkregen aandelen in haar eigen kapitaal, kan slechts geschieden met inachtneming van de leden 2 tot en met 7 van dit artikel.

10.2.       De aandeelhouder die één of meer aandelen wil overdragen, behoeft daartoe de goedkeuring van de algemene vergadering.

10.3.       De overdracht moet plaats vinden binnen drie maanden nadat de goedkeuring is verleend of wordt geacht te zijn verleend.

10.4.       De goedkeuring wordt geacht te zijn verleend, indien de algemene vergadering niet gelijktijdig met de weigering van de goedkeuring aan de verzoeker opgaaf doet van één of meer gegadigden, die bereid zijn al de aandelen, waarop het verzoek om goedkeuring betrekking heeft, tegen contante betaling te kopen, tegen de prijs, vastgesteld op de wijze als omschreven in lid 5; de vennootschap zelf kan slechts met goedkeuring van de verzoeker als gegadigde worden aangewezen.

              De goedkeuring wordt eveneens geacht te zijn verleend, indien de algemene vergadering niet binnen zes weken na het verzoek om goedkeuring op dat verzoek heeft beslist.

10.5.       De verzoeker en de door hem aanvaarde gegadigden zullen in onderling overleg de in lid 4 bedoelde prijs vaststellen.

Bij gebreke van overeenstemming geschiedt de vaststelling van de prijs door één of meer onafhankelijke deskundigen, aan te wijzen door de directie en de verzoeker in onderling overleg.

10.6.       Indien de directie en de verzoeker omtrent de aanwijzing van de onafhankelijke deskundigen geen overeenstemming bereiken, geschiedt die aanwijzing door de Voorzitter van de Kamer van Koophandel en Fabrieken, in welker gebied de vennootschap haar statutaire zetel heeft.

10.7.       Zodra de prijs van de aandelen door de onafhankelijke deskundige is vastgesteld, is de verzoeker gedurende één maand na de prijsvaststelling vrij te beslissen, of hij zijn aandelen aan de aangewezen gegadigden zal overdragen. Een aangewezen gegadigde is bevoegd zich als zodanig terug te trekken binnen één maand nadat hem de kennisgeving omtrent de prijs is gedaan.

Bestuur. Toezicht op bestuur.

Artikel 11.

11.1.       De vennootschap wordt onder toezicht van een raad van commissarissen, bestuurd door een directie, bestaande uit één of meer directeuren. De algemene vergadering bepaalt het aantal directeuren en het aantal commissarissen.

Een rechtspersoon kan tot directeur worden benoemd, maar niet tot commissaris.

              De directie en de raad van commissarissen zijn verantwoordelijk voor de corporate governance structuur van de vennootschap en de naleving van de Nederlandse

              corporate governance code. Zij leggen hierover verantwoording af aan de algemene vergadering. Aandeelhouders nemen zorgvuldig kennis en maken een grondige beoordeling van de redengeving van eventuele afwijkingen van de best practice bepalingen van deze code door de vennootschap.

11.2.       De directie is belast met het besturen van de vennootschap, hetgeen onder meer inhoudt dat deze verantwoordelijk is voor de realisatie van de doelstellingen van de vennootschap, de strategie en het beleid en de daaruit voortvloeiende resultatenontwikkeling. De directie legt hierover verantwoording af aan de raad van commissarissen en aan de algemene vergadering. De directie richt zich bij de vervulling van haar taak naar het belang van de vennootschap en de met haar verbonden onderneming en weegt daartoe de in aanmerking komende belangen van bij de vennootschap betrokkenen af. De directie verschaft de raad van commissarissen tijdig alle informatie die nodig is voor de uitoefening van de taak van de raad van commissarissen.

              De directie is verantwoordelijk voor de naleving van alle relevante wet- en regelgeving, het beheersen van de risico's verbonden aan de ondernemingsactiviteiten en voor de financiering van de vennootschap. De directie rapporteert hierover aan en bespreekt de interne risicobeheersings- en controlesystemen met de raad van commissarissen.

11.3.       Directeuren en commissarissen worden, onverminderd het hierna bepaalde, benoemd door de algemene vergadering. De algemene vergadering kan hen, onverminderd het hierna bepaalde, te allen tijde schorsen en ontslaan. De raad van commissarissen kan de directeuren te allen tijde schorsen. Commissarissen worden benoemd voor een periode van ten hoogste vier jaren. De raad van commissarissen kan, onder goedkeuring van de algemene vergadering, een rooster van aftreden opstellen.

11.4.       De algemene vergadering stelt de bezoldiging en de arbeidsvoorwaarden van de directeuren vast. De algemene vergadering stelt de bezoldiging van de commissarissen vast.

11.5.       Indien moet worden overgegaan tot benoeming van een directeur, zal de raad van commissarissen een bindende voordracht opmaken.

              De directie zal de raad van commissarissen uitnodigen om binnen zestig dagen een voordracht op te maken, zodanig dat voor elke benoeming een keuze kan worden gedaan uit ten minste twee personen. De algemene vergadering kan echter aan deze voordracht steeds het bindend karakter ontnemen bij een besluit, dat genomen wordt met een meerderheid van ten minste twee derden van de uitgebrachte stemmen, indien die meerderheid meer dan de helft van het geplaatste kapitaal vertegenwoordigt.

              De voordracht wordt in de oproeping tot de algemene vergadering, waarin de benoeming aan de orde wordt gesteld, opgenomen.

              Is een voordracht niet of niet tijdig opgemaakt, dan wordt daarvan in de oproeping mededeling gedaan. Is een voordracht niet of niet tijdig opgemaakt, dan is de algemene vergadering in de benoeming vrij.

              De algemene vergadering kan een besluit tot schorsing of ontslag van een directeur, tenzij op voorstel van de raad van commissarissen, slechts nemen met een meerderheid van ten minste twee derden van de uitgebrachte stemmen, indien die meerderheid meer dan de helft van het geplaatste kapitaal vertegenwoordigt.

              Bij een voordracht tot benoeming van een commissaris worden van de kandidaat medegedeeld zijn leeftijd, zijn beroep, het bedrag aan door hem gehouden aandelen in het kapitaal van de vennootschap en de betrekkingen die hij bekleedt of die hij heeft bekleed voor zover die van belang zijn in verband met de vervulling van de taak van een commissaris. Tevens wordt vermeld aan welke rechtspersonen hij reeds als commissaris is verbonden.

              De voordracht tot benoeming van een commissaris wordt met redenen omkleed.

11.6.       Indien hetzij de algemene vergadering hetzij de raad van commissarissen een directeur heeft geschorst, dan wel indien de algemene vergadering een commissaris heeft geschorst, dient de algemene vergadering binnen drie maanden na ingang van de schorsing te besluiten hetzij tot ontslag hetzij tot opheffing of handhaving van de schorsing; bij gebreke daarvan vervalt de schorsing. Een besluit tot handhaving van de schorsing kan slechts eenmaal worden genomen en de schorsing kan daarbij ten hoogste worden gehandhaafd voor drie maanden, ingaande op de dag waarop de algemene vergadering het besluit tot handhaving heeft genomen.

              Een geschorste directeur of een geschorste commissaris wordt in de gelegenheid gesteld zich in de algemene vergadering te verantwoorden en zich daarbij door een raadsman te doen bijstaan.

11.7.       Ingeval van belet of ontstentenis van één of meer directeuren zijn de overblijvende directeuren of is de enig overblijvende directeur tijdelijk met het bestuur belast.

              Ingeval van belet of ontstentenis van alle directeuren of de enige directeur is de raad van commissarissen tijdelijk met het bestuur belast; de raad van commissarissen is alsdan bevoegd om één of meer tijdelijke directeuren aan te wijzen.

              Ingeval van ontstentenis neemt de raad van commissarissen zo spoedig mogelijk de nodige maatregelen teneinde een definitieve voorziening te doen treffen.

Besluitvorming van de directie.

Artikel 12.

12.1.       De directie dient, met inachtneming van deze statuten, een reglement op te stellen, waarin aangelegenheden, haar intern betreffende, worden geregeld. Voorts kunnen de directeuren, al dan niet bij reglement, hun werkzaamheden onderling verdelen. Het hiervoor vermelde reglement behoeft de goedkeuring van de raad van commissarissen.

12.2.       De directie vergadert, zo dikwijls een directeur het verlangt. Zij besluit bij volstrekte meerderheid van de uitgebrachte stemmen.

Bij staking van stemmen beslist de raad van commissarissen.

12.3.       De directie kan ook buiten vergadering besluiten nemen, mits dit schriftelijk, telegrafisch, per telex of per telecopier geschiedt en alle directeuren zich voor het desbetreffende voorstel uitspreken.

12.4.       De directie zal zich gedragen naar de door de raad van commissarissen gegeven aanwijzingen betreffende de algemene lijnen van het te voeren financiële, sociale, economische en het personeelsbeleid. Daarnaast legt de directie (gehoord de raad van commissarissen) de algemene vergadering een concept voor het reglement parkeren in Delft voor. Dit reglement wordt vastgesteld door de algemene vergadering. In het reglement parkeren worden tevens opgenomen de uurtarieven, de weektarieven en de jaartarieven. De directie is (gehoord de raad van commissarissen) te allen tijde bevoegd wijzigingen in het reglement parkeren (hieronder begrepen de in de vorige zin genoemde tarieven) ter vaststelling aan de algemene vergadering voor te leggen. De algemene vergadering is voorts te allen tijde bevoegd het reglement parkeren (met inbegrip van de hiervoor vermelde tarieven) uit eigener beweging te wijzigen. Indien de algemene vergadering van de in de vorige zin vermelde bevoegdheid gebruik maakt stelt zij de directie en de raad van commissarissen daar onverwijld van op de hoogte.

12.5.       Goedkeuring van de algemene vergadering is vereist voor besluiten van de directie tot het:

              a.       verkrijgen, bezwaren, vervreemden, huren, verhuren, realiseren en exploiteren van onroerende zaken, anders dan binnen het kader van de vastgestelde begroting en het meerjarenplan;

              b.       aangaan van geldleningen ten laste van de vennootschap, anders dan binnen het kader van de vastgestelde begroting en het meerjarenplan;

              c.       uitbreiden van de activiteiten met een nieuwe tak van bedrijf en het sluiten, overdragen in eigendom of genot daaronder begrepen, van het bedrijf van de vennootschap of een deel ervan;

              d.       deelnemen in, het op andere wijze een belang nemen in of het aanvaarden of afstand doen van het beheer over andere ondernemingen en het beëindigen van of het brengen van enige wijziging in zodanige deelneming of belang;

              e.       vaststellen en wijzigen van de begroting, waaronder begrepen de tarieven die de vennootschap in rekening brengt bij de exploitatie;

              f.        vaststellen en wijzigen van het meerjarenplan.

12.6.       Goedkeuring van de raad van commissarissen is vereist voor besluiten van de directie tot het:

              a.       verkrijgen, bezwaren, vervreemden, huren, verhuren, realiseren en exploiteren van onroerende zaken en van andere registergoederen;

              b.       aangaan van geldleningen ten laste van de vennootschap;

              c.       ter leen verstrekken van gelden;

              d.       verlenen en wijzigen van procuratie en het toekennen van een doorlopende vertegenwoordigingsbevoegdheid;

              e.       aanstellen of ontslaan van personeel;

              f.        voeren van gedingen - zo eisende als verwerende - hetzij ten overstaan van de gewone rechter, hetzij bij wege van arbitrage, hetzij ter verkrijging van een bindend advies, met uitzondering evenwel van het nemen van die rechtsmaatregelen, die geen uitstel gedogen of van louter conservatoire aard zijn en voorts met uitzondering van het nemen van maatregelen tot inning van geldvorderingen uit hoofde van door de vennootschap geleverde zaken of verrichte diensten;

              g.       vestigen en opheffen van kantoren of filialen;

              h.       uitbreiden van de activiteiten met een nieuwe tak van bedrijf en het sluiten, overdragen in eigendom of genot daaronder begrepen, van het bedrijf van de vennootschap of een deel ervan;

              i.        deelnemen in, het op andere wijze een belang nemen in of het aanvaarden of afstand doen van het beheer over andere ondernemingen en het beëindigen van of het brengen van enige wijziging in zodanige deelneming of belang;

              j.        aangaan, beëindigen en wijzigen van samenwerkingsovereenkomsten;

              k.       doen van een voorstel tot juridische fusie en juridische splitsing;

              l.        vaststellen en wijzigen van de begroting, waaronder begrepen de tarieven die de vennootschap in rekening brengt bij de exploitatie;

              m.      vaststellen en wijzigen van het jaarwerkplan en het meerjarenplan;

              n.       aanschaffen van vaste activa, buiten de begroting, boven een bedrag van tienduizend euro (EUR 10.000,--) of een door de algemene vergadering vastgesteld en aan de directie medegedeeld hoger bedrag, per aanschaffing beoordeeld;

              o.       verrichten van andere rechtshandelingen dan hiervoor in dit lid bedoeld, buiten de begroting, indien het belang of de waarde van die rechtshandelingen voor de vennootschap een bedrag van twintigduizend euro (EUR 20.000,--) of een door de algemene vergadering vastgesteld en aan de directie medegedeeld hoger bedrag te boven gaat of waardoor de vennootschap voor langer dan een jaar wordt verbonden.

12.7.       De directie behoeft voorts, onverminderd het hiervoor in dit artikel bepaalde, de goedkeuring van de algemene vergadering, casu quo de raad van commissarissen, voor andere duidelijk in een daartoe strekkend besluit van de algemene vergadering, casu quo de raad van commissarissen, omschreven besluiten.

12.8.       De directie legt jaarlijks voor een november de door haar opgestelde begroting voor het komende jaar en het door haar opgestelde meerjarenplan ter goedkeuring aan de algemene vergadering voor.

12.9.       De directie legt de in het vorige lid vermelde stukken aan de raad van commissarissen voor alvorens deze aan de algemene vergadering voor te leggen. Daarnaast legt de directie de raad van commissarissen na afloop van ieder kwartaal een overzicht van de gang van zaken in het verstreken kwartaal voor, geeft de directie de raad van commissarissen een overzicht over de gang van zaken in het lopende kwartaal en informeert de directie de raad van commissarissen omtrent de verwachte gang van zaken in het komende kwartaal.

12.10.     De directie en de raad van commissarissen overleggen, onverminderd het elders in deze statuten bepaalde, periodiek over de gang van zaken binnen de vennootschap.

Vertegenwoordiging. Procuratiehouders.

Artikel 13.

13.1.       De directie, zomede iedere directeur afzonderlijk, is bevoegd de vennootschap te vertegenwoordigen.

13.2.       Indien een directeur in privé een overeenkomst met de vennootschap sluit of in privé enigerlei procedure tegen de vennootschap voert, kan de vennootschap ter zake worden vertegenwoordigd hetzij door een van de andere directeuren hetzij door een door de raad van commissarissen aan te wijzen commissaris, alles tenzij de algemene vergadering daartoe een persoon aanwijst of de wet op andere wijze in de aanwijzing voorziet.

13.3.       De directie kan aan één of meer personen, al dan niet in dienst van de vennootschap, procuratie of anderszins doorlopende vertegenwoordigingsbevoegdheid verlenen. Tevens kan de directie aan personen als in de vorige zin bedoeld, alsook aan andere personen mits in dienst van de vennootschap, zodanige titel toekennen, als zij zal verkiezen.

Raad van commissarissen.

Artikel 14.

14.1.       Het toezicht op het beleid van de directie en op de algemene gang van zaken in de vennootschap en de met haar verbonden onderneming wordt uitgeoefend door de raad van commissarissen. Hij staat de directie met raad ter zijde. Bij de vervulling van hun taak richten de commissarissen zich naar het belang van de vennootschap en de met haar verbonden onderneming. De directie verschaft de raad van commissarissen tijdig de voor de uitoefening van zijn taak noodzakelijke gegevens.

14.2.       Indien er meer dan één commissaris is, kan de algemene vergadering uit zijn midden een president-commissaris benoemen. De raad van commissarissen benoemt voorts, uit of buiten zijn midden, een secretaris.

              Bovendien kan de algemene vergadering uit het midden van de commissarissen één of meer gedelegeerde commissarissen benoemen die belast zijn met het onderhouden van een meer regelmatig contact met de directie; van hun bevindingen brengen zij aan de raad van commissarissen verslag uit. De functies van president-commissaris en gedelegeerd commissaris zijn verenigbaar.

14.3.       De raad van commissarissen kan met inachtneming van deze statuten een reglement opstellen, waarin de verdeling van zijn taak over de verschillende commissarissen wordt geregeld.

14.4.       De raad van commissarissen kan bepalen dat één of meer van zijn leden toegang zullen hebben tot alle bedrijfsruimten van de vennootschap en bevoegd zullen zijn inzage te nemen van alle boeken, correspondentie en andere bescheiden en kennis te nemen van alle handelingen die hebben plaatsgehad, dan wel een gedeelte van deze bevoegdheden zullen kunnen uitoefenen.

Artikel 15.

15.1.       De raad van commissarissen vergadert zo dikwijls een van zijn leden het verzoekt. Hij besluit bij volstrekte meerderheid van de uitgebrachte stemmen.

              Bij staking van stemmen is het voorstel verworpen, tenzij er meer dan twee commissarissen ter vergadering aanwezig zijn; alsdan heeft de president-commissaris een beslissende stem.

15.2.       Behoudens het in lid 3 bepaalde, kan de raad van commissarissen geen besluiten nemen, wanneer niet de meerderheid van de leden aanwezig is.

15.3.       De raad van commissarissen kan ook buiten vergadering besluiten nemen, mits dit schriftelijk, telegrafisch, per telex of per telefax geschiedt en alle commissarissen zich voor het desbetreffende voorstel uitspreken.

              Een dergelijk besluit wordt aangetekend in het notulenregister van de raad van commissarissen, dat door de secretaris van die raad wordt gehouden; de bescheiden waaruit van het nemen van een dergelijk besluit blijkt, worden bij het notulenregister bewaard.

15.4.       De directeuren zijn, indien zij daartoe worden uitgenodigd, verplicht de vergaderingen van de raad van commissarissen bij te wonen en aldaar alle door die raad verlangde inlichtingen te verstrekken.

15.5.       De directie draagt er zorg voor dat de raad van commissarissen over voldoende en juiste informatie beschikt om zijn taak te kunnen uitoefenen.

              De raad van commissarissen overlegt periodiek met de accountant van de vennootschap en desgewenst met andere functionarissen binnen de vennootschap over de gang van zaken binnen de vennootschap.

15.6.       De raad van commissarissen kan op kosten van de vennootschap adviezen inwinnen die de raad van commissarissen voor een juiste uitoefening van zijn taak wenselijk acht.

15.7.       Indien er slechts een commissaris is, heeft deze alle rechten en verplichtingen, bij de wet en bij deze statuten toegekend en opgelegd aan de raad van commissarissen en de president-commissaris.

Algemene vergaderingen.

Artikel 16.

16.1.       De jaarlijkse algemene vergadering wordt binnen zes maanden na afloop van het boekjaar gehouden.

16.2.       De agenda voor deze vergadering bevat in ieder geval de volgende onderwerpen:

              a.       de behandeling van het schriftelijke jaarverslag van de directie omtrent de zaken van de vennootschap en het gevoerde bestuur;

              b.       de vaststelling van de jaarrekening en de bepaling van de winstbestemming;

              c.       de verlening van decharge aan directeuren voor hun bestuur over het afgelopen boekjaar en aan commissarissen voor hun toezicht daarop.

              De hiervoor bedoelde onderwerpen behoeven op die agenda niet te worden opgenomen, indien de termijn voor het opmaken van de jaarrekening en het overleggen van het jaarverslag is verlengd of een voorstel daartoe op die agenda is geplaatst; het sub a bedoelde onderwerp behoeft evenmin op die agenda te worden opgenomen indien artikel 2:391 Burgerlijk Wetboek niet voor de vennootschap geldt.

              In de jaarlijkse algemene vergadering wordt voorts behandeld hetgeen verder op de agenda is geplaatst.

16.3.       Een algemene vergadering wordt bijeengeroepen zo dikwijls de directie, de raad van commissarissen of een aandeelhouder het wenselijk acht.

16.4.       De algemene vergaderingen worden gehouden in de gemeente waar de vennootschap haar statutaire zetel heeft.

In een elders gehouden algemene vergadering kunnen slechts geldige besluiten worden genomen, indien het gehele geplaatste kapitaal is vertegenwoordigd.

16.5.       Aandeelhouders worden tot de algemene vergadering opgeroepen door de directie, door een directeur, door de raad van commissarissen, door een commissaris of door een aandeelhouder. Oproeping geschiedt door middel van oproepingsbrieven gericht aan de adressen der aandeelhouders, zoals deze zijn vermeld in het aandeelhoudersregister. Bij de oproeping worden de te behandelen onderwerpen steeds vermeld.

16.6.       De oproeping geschiedt niet later dan op de vijftiende dag vóór die van de vergadering.

Was die termijn korter of heeft de oproeping niet plaats gehad, dan kunnen geen wettige besluiten worden genomen, tenzij het besluit met algemene stemmen wordt genomen in een vergadering, waarin het gehele geplaatste kapitaal vertegenwoordigd is.

              Ten aanzien van onderwerpen die niet in de oproepingsbrief of in een aanvullende oproepingsbrief met inachtneming van de voor oproeping gestelde termijn zijn aangekondigd, vindt het bepaalde in de vorige zin overeenkomstige toepassing.

16.7.       De algemene vergadering benoemt zelf haar voorzitter. De voorzitter wijst de secretaris aan.

16.8.       Het bestuur van de vennootschap houdt van de genomen besluiten aantekening. De aantekeningen liggen ten kantore van de vennootschap ter inzage van de aandeelhouders. Aan een ieder van dezen wordt desgevraagd afschrift of uittreksel van deze aantekeningen verstrekt tegen ten hoogste de kostprijs.

Stemrecht van aandeelhouders.

Artikel 17.

17.1.       Iedere aandeelhouder is bevoegd, in persoon of bij schriftelijk gevolmachtigde, de algemene vergadering van aandeelhouders bij te wonen en daarin het woord te voeren. De directeur(en) en commissaris(sen) heeft (hebben) als zodanig in de algemene vergadering van aandeelhouders een raadgevende stem.

17.2.       Elk aandeel geeft recht op het uitbrengen van één stem. Aan vruchtgebruikers en pandhouders van aandelen kan niet het aan die aandelen verbonden stemrecht worden toegekend.

17.3.       Besluiten worden genomen bij volstrekte meerderheid van de uitgebrachte stemmen.

              Indien echter de stemmen staken omtrent personen die op een bindende voordracht zijn geplaatst, wordt degene van hen die als eerste op die voordracht voorkomt geacht de meeste stemmen op zich te hebben verenigd.

17.4.       Aandeelhouders kunnen alle besluiten, die zij in vergadering kunnen nemen, buiten vergadering nemen, mits de directeuren en de commissarissen in de gelegenheid zijn gesteld over het voorstel advies uit te brengen. Een zodanig besluit is slechts geldig, indien alle stemgerechtigde aandeelhouders schriftelijk, telegrafisch, per telex of per telecopier ten gunste van het desbetreffende voorstel stem hebben uitgebracht.

              Degenen die buiten vergadering een besluit hebben genomen, doen van het aldus genomen besluit onverwijld mededeling aan de directie.

Boekjaar. Jaarrekening.

Artikel 18.

18.1.       Het boekjaar van de vennootschap is gelijk aan het kalenderjaar.

18.2.       Jaarlijks binnen vijf maanden na afloop van elk boekjaar - behoudens verlenging van deze termijn met ten hoogste zes maanden door de algemene vergadering op grond van bijzondere omstandigheden - maakt de directie een jaarrekening op (bestaande uit de balans en de winst- en verliesrekening met toelichting) en legt zij deze voor de aandeelhouders ter inzage ten kantore van de vennootschap.

              De jaarrekening gaat vergezeld van de verklaring van de accountant, bedoeld in artikel 17, zo de daar bedoelde opdracht is verstrekt, van het jaarverslag, tenzij artikel 2:403 Burgerlijk Wetboek, voor de vennootschap geldt, en van de in artikel 2:392, lid 1 Burgerlijk Wetboek, bedoelde overige gegevens, voor zover het in dat lid bepaalde op de vennootschap van toepassing is.

              De jaarrekening wordt ondertekend door alle directeuren en alle commissarissen.

              Indien de ondertekening van één of meer van hen ontbreekt, dan wordt daarvan onder opgaaf van de reden melding gemaakt.

18.3.       De jaarrekening wordt vastgesteld door de algemene vergadering. Vaststelling van de jaarrekening door de algemene vergadering strekt, tenzij die vergadering een voorbehoud maakt, de directie tot decharge voor haar bestuur over het afgelopen boekjaar, onverminderd het in de wet bepaalde.

18.4.       De vennootschap is verplicht tot openbaarmaking bij het handelsregister indien en voor zover de wet dit vereist.

Accountant.

Artikel 19.

De vennootschap kan aan een accountant, als bedoeld in artikel 2:393 Burgerlijk Wetboek, de opdracht verlenen om de door de directie opgemaakte jaarrekening te onderzoeken overeenkomstig het bepaalde in lid 3 van dat artikel, met dien verstande dat de vennootschap daartoe gehouden is indien de wet dat verlangt.

Indien de wet niet verlangt dat de in de vorige zin bedoelde opdracht wordt verleend, kan de vennootschap een opdracht tot onderzoek van de opgemaakte jaarrekening ook aan een andere deskundige verlenen; zodanige deskundige wordt hierna ook aangeduid als accountant.

Tot het verlenen van de opdracht is de algemene vergadering bevoegd. Gaat deze daartoe niet over, dan is de raad van commissarissen bevoegd. Gaat deze daartoe niet over, dan is de directie bevoegd.

De aan de accountant verleende opdracht kan te allen tijde worden ingetrokken door de algemene vergadering alsook door degene die de opdracht heeft verleend; de door de directie verleende opdracht kan bovendien door de raad van commissarissen worden ingetrokken.

De accountant brengt omtrent zijn onderzoek verslag uit aan de directie en aan de raad van commissarissen en geeft de uitslag van zijn onderzoek in een verklaring weer.

Winst en verlies.

Artikel 20.

20.1.       Uitkering van winst ingevolge het in dit artikel bepaalde geschiedt na vaststelling van de jaarrekening waaruit blijkt dat zij geoorloofd is.

20.2.       De winst staat ter vrije beschikking van de algemene vergadering. De algemene vergadering besluit tot de uitkering van dividend.

20.3.       De vennootschap kan aan de aandeelhouders en andere gerechtigden tot de voor uitkering vatbare winst slechts uitkeringen doen voor zover haar eigen vermogen groter is dan het bedrag van het geplaatste kapitaal vermeerderd met de reserves die krachtens de wet moeten worden aangehouden.

20.4.       Ten laste van de door de wet voorgeschreven reserves mag een tekort slechts worden gedelgd voor zover de wet dat toestaat.

20.5.       Bij de berekening van de verdeling van een voor uitkering op aandelen bestemd bedrag tellen de aandelen die de vennootschap houdt in haar eigen kapitaal niet mee.

Winstuitkering.

Artikel 21.

21.1.       Dividenden zijn opeisbaar vier weken na vaststelling, tenzij de algemene vergadering daartoe op voorstel van de directie een andere datum bepaalt.

21.2.       De algemene vergadering kan besluiten, dat dividenden geheel of gedeeltelijk in een andere vorm dan in contanten zullen worden uitgekeerd.

21.3.       Onverminderd het bepaalde in artikel 20, lid 3, kan de algemene vergadering besluiten tot gehele of gedeeltelijke uitkering van reserves.

21.4.       Onverminderd het bepaalde in artikel 20, lid 3, wordt, indien de algemene vergadering op voorstel van de directie dat bepaalt, een tussentijdse uitkering gedaan.

Statutenwijziging.

Artikel 22.

22.1.       De algemene vergadering is bevoegd de statuten te wijzigen.

22.2.       Wanneer aan de algemene vergadering een voorstel tot wijziging van de statuten zal worden gedaan, moet zulks steeds bij de oproeping tot de algemene vergadering worden vermeld.

22.3.       Van de wijziging in de statuten wordt, op straffe van nietigheid, een notariële akte opgemaakt. De akte wordt verleden in de Nederlandse taal.

22.4.       De wijziging van de statuten wordt niet van kracht, dan nadat door Onze Minister van Justitie is verklaard dat hem van bezwaren niet is gebleken.

22.5.       De directie is verplicht een authentiek afschrift van de wijziging en de gewijzigde statuten neer te leggen ten kantore van het handelsregister.

Vereffening.

Artikel 23.

23.1.       Indien de vennootschap wordt ontbonden ingevolge een besluit van de algemene vergadering, geschiedt de vereffening door de directie, onder toezicht van de raad van commissarissen, indien en voor zover de algemene vergadering niet anders bepaalt.

23.2.       Nadat de rechtspersoon heeft opgehouden te bestaan blijven de boeken, bescheiden en andere gegevensdragers van de vennootschap gedurende zeven jaar berusten onder degene die daartoe door de vereffenaars is aangewezen.

De vereiste ministeriële verklaring van geen bezwaar is verleend op **
tweeduizendvijf, nummer B.V. 1.173.692.

De ministeriële verklaring van geen bezwaar en het stuk waaruit blijkt van de in de aanhef van deze akte vermelde besluiten worden aan deze akte gehecht.

Waarvan deze akte in minuut wordt verleden te Amsterdam, op de datum in het hoofd van deze akte vermeld.

Na mededeling van de zakelijke inhoud van de akte, het geven van een toelichting daarop en na de verklaring van de comparant van de inhoud van de akte te hebben kennisgenomen en met beperkte voorlezing in te stemmen, wordt deze akte onmiddellijk na voorlezing van die gedeelten van de akte, waarvan de wet voorlezing voorschrijft, door de comparant, die aan mij, notaris, bekend is, en mij, notaris, ondertekend.