Samenwerkingsovereenkomst tussen Gemeente <gemeente> en Hoogheemraadschap
van Delfland voor aanleg en beheer van IBA’s
De ondergetekenden:
De Gemeente <gemeente>, gevestigd te <plaats>, ingevolge artikel 171
van de Gemeentewet vertegenwoordigd door de burgemeester <burgemeester>, en handelend ter uitvoering van het besluit
van <datum> van het
gemeentebestuur, hierna te noemen “ de Gemeente” <of vertegenwoordigd door de wethouder conform het
machtigingsbesluit >
en
Het Hoogheemraadschap van
Delfland, gevestigd te Delft”, ingevolge artikel 95 van de waterschapswet
vertegenwoordigd door de dijkgraaf, de heer drs. P.H. Schoute < deze passage kan ook luiden: ingevolge
de volmacht van de Dijkgraaf d.d. < datum > vertegenwoordigd door
Hoogheemraad < naam >. NB ook de ondertekening dient dan aangepast te
worden> , en handelend ter
uitvoering van het besluit van < datum
> van Dijkgraaf en Hoogheemraden van Delfland, hierna te noemen “Delfland
tezamen ook wel aangeduid
als “partijen”.
Overwegende dat:
1. de inzameling
en het transport van afvalwater behoort tot de zorgtaken van de Gemeente
conform de Wet Milieubeheer;
2.
de Gemeente op grond van de Wet Milieubeheer zorgdraagt
voor de bestuursrechtelijke handhaving met betrekking tot lozingen op de
riolering;
3.
de zorg voor de kwaliteit van het oppervlaktewater behoort
tot de taken van Delfland conform de Wet verontreiniging oppervlaktewateren;
4. Delfland
op grond van de Wet verontreiniging oppervlaktewateren zorgdraagt voor de
bestuursrechtelijke handhaving met betrekking tot lozingen op oppervlaktewater;
5. de
Gemeente haar zorgplicht voor de inzameling en transport van afvalwater ruim
wil interpreteren en daarom ook tot haar taak wil rekenen de zorg voor het
plaatsen van systemen voor individuele behandeling van afvalwater (IBA’s) op de
daarvoor in het hierna vermelde aansluitplan aangewezen locaties, conform het
beleid aangaande de verbrede zorgplicht riolering (Kamerstukken II, 2001-2002,
19826, nr. 23 en nr. 25);
6.
de Gemeente de voornoemde taken ook op zich wil nemen in
het geval dat volgens het door de Gemeente opgestelde en door Delfland positief
beoordeeld aansluitplan (opgesteld conform het “Rioleringsbeleid in het
buitengebied, provincie Zuid-Holland” van september 1998, de Aanvullende
beleidsnotitie “Riolering Glastuinbouw” van 22 september 2000, de “Evaluatie
rioleringsbeleid in het buitengebied van de Provincie Zuid-Holland” met nieuwe
omslagpunten, van 4 december 2002, en het aanvullende beleid van Delfland,
vastgesteld door de VV op 30 november 2000) de aanleg van riolering niet
doelmatig is en in plaats daarvan systemen voor de individuele behandeling van
afvalwater (IBA) worden aangelegd;
7.
de onderhavige overeenkomst wordt aangegaan in het belang
van een doelmatige sanering van ongezuiverde lozingen van afvalwater op
oppervlaktewater;
8.
partijen met deze samenwerking streven naar gelijke
financiële lasten voor burgers voor de afvoer van huishoudelijk afvalwater en
daarmee gelijk te stellen afvalwater, ongeacht of percelen zijn aangesloten op
een gemeentelijk stelsel voor inzameling en transport van afvalwater of op een
systeem voor individuele behandeling van afvalwater;
9.
partijen ernaar streven door de samenwerking de laagste
maatschappelijke kosten te bereiken;
10. partijen
door de samenwerking streven naar de realisatie van een duurzaam systeem voor
inzameling en zuivering van afvalwater waarbij Delfland, over een langere
periode beschouwd, met een minimale inspanning er op toe kan zien dat systemen
voor individuele behandeling van afvalwater van tenminste de wettelijk vereiste
klasse geplaatst worden die bovendien goed onderhouden worden;
11. Delfland
verontreinigingsheffing oplegt aan alle lozers van afvalwater en Delfland het
derhalve tot zijn kerntaak rekent om het operationeel beheer en onderhoud te
verzorgen van de IBA’s, die in het kader van de verbrede zorgplicht, zoals
bedoeld in lid 5, door de gemeenten worden aangelegd conform de door Delfland
te stellen eisen;
12.
Delfland door beschikbaarheid van kennis en het
gemeentegrens overschrijdende beheersgebied naar zijn oordeel de meest
aangewezen partij is om de aanleg en het operationele beheer van de systemen
voor individuele behandeling van afvalwater te coördineren;
13.
partijen op basis van de onderhavige overeenkomst willen
gaan samenwerken in het kader van de aanleg en het beheer van systemen voor
individuele behandeling van afvalwater.
Komen het navolgende
overeen:
Artikel 1: Begrippen en definities
1. Adviesbureau:
een extern bureau waarmee door Delfland namens de Gemeente een overeenkomst
wordt aangegaan voor ondersteuning bij de voorbereiding en de uitvoering van
deze samenwerkingsovereenkomst.
2.
Beheer en onderhoud: het operationeel beheer van de IBA’s,
het bijhouden van een actueel gegevensbestand over de IBA’s, onderhouden van de
IBA’s, het verwijderen en afvoeren van slib en eventuele drijflaag uit de IBA’s
en het zonodig vervangen van de slijtage gevoelige electro- en mechanische onderdelen
van de IBA’s. Hieronder wordt derhalve niet begrepen: onderhoud van
afdichtingen (putdeksels etc.) en ondergrondse en bovengrondse behuizingen
inclusief de daaraan niet demontabele onderdelen.
3. Cluster:
een verzameling van IBA’s binnen één of meerdere gemeenten.
4. Contactpersoon:
De beleidsmedewerker van en aangewezen door de Gemeente belast met het aandeel
van de Gemeente in het saneringsproject.
5. IBA-Coördinatieteam:
team bestaande uit een voorzitter en een secretaris, welke beide door Delfland
worden aangewezen en alle contactpersonen werkzaam in het kader van het
saneringsproject.
6.
IBA: een systeem voor de individuele behandeling van
afvalwater, bestaande uit een
zuiveringstechnisch werk met aan- en toebehoren, waaronder aansluiting op het
elektriciteitsnetwerk en een afvoer naar het oppervlaktewater. Hierbij worden
klassen I tot en met III onderscheiden, waarbij een hogere klasse aan strengere
effluenteisen voldoet, zoals omschreven in de CIW/CUWVO-publicatie getiteld
“Individuele behandeling van Afvalwater, IBA systemen”, januari 1999.
7.
Gebruiker: de persoon of rechtspersoon die afvalwater
loost op de IBA.
8.
Perceeleigenaar: eigenaar van het perceel waarin de IBA
wordt geplaatst.
9.
Saneringsproject: het project voor aanleg en beheer van
IBA’s in samenwerking tussen Delfland en de gemeenten, goedgekeurd door de
Verenigde Vergadering van Delfland op 25 november 2004.
10.
Bestek: de beschrijving van het werk of de te leveren
goederen in het kader van de aanleg en/of het onderhoud van de IBA’s, de
daarbij behorende tekeningen en de voor het werk of de te leveren goederen
geldende voorwaarden.
11.
Programma van eisen: een beschrijving van de eisen waaraan
de te leveren diensten, goederen of werken in het kader van de aanleg en/of het
beheer en onderhoud van de IBA’s dienen te voldoen.
Artikel
2: Samenwerking
Partijen verplichten zich
tot samenwerking, met inachtneming van de bepalingen uit deze overeenkomst, om
te komen tot een doelmatige sanering van ongezuiverde lozingen van afvalwater.
Partijen willen dit doel bereiken door het (doen) aanleggen en (doen) beheren
van IBA’s in die gebieden waar het aanleggen van riolering ondoelmatig is en
het afvalwater gezuiverd dient te worden met een IBA, overeenkomstig het in de
overwegingen onder 6 genoemde provinciale beleid.
Artikel 3: Verantwoordelijkheden en bevoegdheden
1.
De Gemeente wordt door middel van de vestiging van een
recht van opstal eigenaar van de, op basis van deze overeenkomst, aangelegde
IBA’s.
2.
De Gemeente wijst op basis van het door Delfland
goedgekeurde aansluitplan de percelen aan die in aanmerking komen voor aanleg
van een IBA.
3.
Voor IBA’s buiten de bebouwde kom vraagt de Gemeente
toestemming aan Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland voor toepassing van de
verbrede zorgplicht.
4. Het
IBA-coördinatieteam stelt binnen het saneringsproject één programma van eisen
op waarin het zijn eisen vastlegt met betrekking tot de aan te leggen IBA’s
IIIa, dit conform het besluit van de Verenigde Vergadering van Delfland op 25
november 2004. Het voornoemde programma van eisen vormt het uitgangspunt voor
de aanleg van de IBA’s in het kader van het saneringsproject.
5.
Delfland stelt binnen het saneringsproject één programma
van eisen op met betrekking tot beheer- en onderhoudsaspecten van de te
plaatsen IBA’s. Dit programma van eisen vormt het uitgangspunt voor het beheer
en onderhoud van de IBA’s in het kader van het saneringsproject.
6.
Het adviesbureau verwerkt de in lid 4 en 5 genoemde
programma’s van eisen in de bestekken.
7.
Partijen verplichten zich om ernaar te streven een
overeenkomst met de perceeleigenaar te sluiten tot aanleg, onderhoud en gebruik
van de IBA. In deze overeenkomst wordt ook opgenomen dat de perceeleigenaar en
de Gemeente een opstalovereenkomst zullen afsluiten. Indien de overeenkomst tot
aanleg, onderhoud en gebruik niet tot stand komt, zal niet worden overgegaan
tot de aanleg van een IBA op basis van de onderhavige samenwerking.
8.
Ten laste van het perceel van de grondeigenaar en ten
behoeve van de Gemeente, of door haar in te schakelen derden, wordt op
initiatief van de Gemeente gestreefd naar de vestiging van een
erfdienstbaarheid voor het betredings- en toegangsrecht (voor de gemeente en
Delfland) en een recht van opstal voor het (doen) leggen, (doen) aanbrengen,
(doen) hebben, (doen) houden, (doen) onderhouden, (doen) repareren, (doen)
vervangen en (doen) verwijderen van een IBA.
9. Delfland
verplicht zich tot beheer en onderhoud, zoals omschreven in art1, lid2, van de
in het kader van deze samenwerkingsovereenkomst aangelegde IBA’s.
10.
De Gemeente verplicht zich tot de vervanging van
afdichtingen (putdeksels etc.) en ondergrondse en bovengrondse behuizingen in
eigendom van de gemeente, inclusief de daaraan niet demontabele onderdelen van
de IBA’s.
11. Indien na
aanleg van de IBA’s blijkt dat een aanpassing, niet zijnde de vervanging van
versleten electro- en mechanische onderdelen, van aanwezige IBA’s is vereist,
bijvoorbeeld als gevolg van wijziging van regelgeving of als gevolg van
defecten, dan maken partijen afspraken over de aanpak en de wijze van
financieren. Uitgangspunt bij de voornoemde te maken afspraken is de
verdeelsleutel uit artikel 6 van deze samenwerkingsovereenkomst. Deze verdeelsleutel
is gebaseerd op de wettelijke taken van de betrokken partijen, en voor de in
het kader van deze samenwerkingsovereenkomst aangelegde IBA’s.
12. De
Gemeente verplicht zich tot vervanging van de in het kader van deze overeenkomst
geplaatste IBA’s na 1 januari 2025 of zoveel later als nodig is. Indien een IBA
voor 1 januari 2025 dient te worden vervangen, worden de kosten verdeeld
overeenkomstig het in artikel 6 bepaalde. Over de aanpak en wijze van
financiering worden alsdan nadere afspraken gemaakt.
Artikel 4: Uitvoering samenwerkingsovereenkomst
1.
Delfland draagt zorg voor de coördinatie van het
saneringsproject. De coördinatie door Delfland in het kader van het
saneringsproject omvat:
a.
het nemen van initiatieven om het saneringsproject te
realiseren, zoals het initiëren van overleg, het formuleren van het project,
het ontwikkelen van een plan van aanpak, het opstellen van concept
overeenkomsten, het opstellen van het concept Programma van Eisen voor het
adviesbureau, het bijdragen aan informatie en communicatie;
b.
het, in het kader van het saneringsproject, vervullen van
de taak van coördinator namens de gemeenten voor adviesbureau, leverancier van
IBA’s en aannemers;
c.
het leveren van de voorzitter en secretaris voor het
IBA-Coördinatieteam;
d.
het nemen van initiatief tot het voeren van ambtelijk
overleg in het kader van het IBA-Coördinatieteam;
e.
het nemen van het initiatief tot het voeren van ambtelijk
overleg met de contactpersonen van de gemeenten.
2.
Delfland stelt modelovereenkomsten op voor de overeenkomst
als bedoeld in artikel 3, lid 7 en lid 8. Deze modelovereenkomsten zullen na
goedkeuring, door het IBA-Coördinatieteam, worden gebruikt. Afwijking van deze
modelovereenkomsten is slechts mogelijk na instemming van zowel de Gemeente als
Delfland.
3.
Delfland coördineert, namens de Gemeente, de opdracht voor
een adviesbureau dat zorgt voor de voorbereiding van werkzaamheden, het
toezicht op de aanleg en eventueel voor de voorbereiding van beheer en
onderhoud van de IBA’s. Delfland beslist
op basis van het programma van eisen en de daarin opgenomen selectiecriteria
over de keuze welk adviesbureau wordt gecontracteerd. De voorbereidende
werkzaamheden omvatten onder andere voorlichting aan de perceeleigenaren en
gebruikers over de praktische aspecten van en keuzemogelijkheden bij de aanleg
van de IBA’s, een inventarisatie, en het maken van bestekken voor levering en
plaatsing van de IBA’s, alsmede de diensten van een notaris.
4.
Delfland ziet er op toe dat het adviesbureau uit naam van
de Gemeente alle benodigde vergunningen aanvraagt.
5.
De Gemeente informeert de betrokken perceeleigenaren
binnen hun gemeentegrenzen over de voorgenomen aanpak. Indien de Gemeente zulks
wenst levert het adviesbureau hiervoor een conceptbrief. De verdere informatie
zal worden verzorgd door het adviesbureau dat hierbij zal overleggen met Delfland
en de Gemeente.
6.
Het adviesbureau informeert de Gemeente en Delfland over
de inhoudelijke en financiële voortgang van het saneringsproject.
7.
Delfland verkent en stimuleert, in overleg met het IBA-coördinatieteam,
de mogelijkheden voor verkrijgen van subsidies c.q. bijdragen van provincie, centrale
overheid en Europese Unie. Desgewenst en indien mogelijk coordineert Delfland
uit naam van de Gemeente de subsidieaanvraag. Tevens verleent de Gemeente aan
Delfland een daartoe strekkende volmacht (bijlage 1). Voor het verzorgen en
opstellen van de aanvraag, het doen van rapportages aan de Gemeente, Delfland
en de subsidieverstrekker zal Delfland gebruik maken van de diensten van het
adviesbureau.
8.
Delfland coördineert de inkoop en aanbestedingen in het
kader van deze overeenkomst (zie bijlage 1). Om binnen het saneringsproject
eenduidige regels te hebben voor inkoop en aanbestedingen zullen in het kader
van deze overeenkomst de uitvoeringsregels voor inkoop en aanbesteden van
Delfland van toepassing zijn.
Artikel 5: Uitvoering levering en plaatsing
1. Delfland
coördineert namens van de Gemeente de aanbesteding en de opdrachtverlening voor
de levering en plaatsing van de IBA’s. Levering, werkzaamheden en inkoop voor
meerdere gemeenten kunnen hierbij gecombineerd worden tot één cluster teneinde
maximale schaalvoordeel te behalen. Dit houdt in dat Delfland de opdracht
namens de Gemeente verleent (Zie bijlage 1) en, door middel van het
adviesbureau, het toezicht heeft op de levering en de uitvoering.
2. Het
samenstellen van een cluster geschiedt door Delfland. Er zal voor drie onderwerpen
een cluster worden samengesteld, namelijk voor het advieswerk, de levering en
de plaatsing. Voor de onderwerpen advieswerk en levering zal één gezamenlijk
cluster worden gecreëerd voor alle gemeenten die geheel of gedeeltelijk binnen
het beheersgebied van Delfland liggen. Voor het onderwerp plaatsing van de
IBA’s zullen twee of meer clusters worden gecreëerd, namelijk één cluster voor
de gemeente Midden-Delfland en één of meerdere clusters voor de overige gemeenten
die geheel of gedeeltelijk binnen het beheersgebied van Delfland liggen.
3. Het
adviesbureau ziet, binnen de in art 4, lid 3 bedoelde opdracht, toe op de
kwaliteit van de IBA’s bij de levering en de correcte wijze van oplevering van
de geplaatste IBA’s.
Artikel 6: Financiën van levering en plaatsing
1.
Binnen het niet-kwetsbare gebied, zoals vastgesteld door
Provincie Zuid-Holland in “Rioleringsbeleid in het buitengebied, provincie
Zuid-Holland” van september 1998 betaalt Delfland een bijdrage aan de Gemeente
voor de kosten (exclusief BTW) van aanleg van de IBA’s, omvattende de aanschaf
van de IBA’s, de plaatsing met kosten van bijkomende werkzaamheden, de kosten
van eventuele bronbemaling, de kosten van eventuele effluentpomp, de totale
advieskosten, kosten van verzekeringen en de kosten van de vestiging van het
zakelijk recht. De bijdrage van Delfland bedraagt 39%. Deze bijdrage is conform
het besluit van de Verenigde Vergadering van Delfland van 25 november 2004 om
een financiële bijdrage te leveren ten gunste van het plaatsen van IBA’s klasse
IIIa in niet-kwetsbaar gebied. Eventuele bijdragen op basis van een subsidie
worden voor de bovengenoemde kostenverdeling op het totaal aan kosten in
mindering gebracht.
2.
Binnen het kwetsbare gebied, zoals vastgesteld door Provincie
Zuid-Holland conform de in lid 1 genoemde beleidsdocumenten, draagt Delfland
€400 bij aan de kosten van aanschaf van de IBA (Besluit van de VV van Delfland,
d.d. 25 november 2004). De overige kosten voor levering en plaatsing, inclusief
de kosten van het adviesbureau, zijn voor rekening van Gemeente
3.
Binnen zeer kwetsbare gebieden zoals vastgesteld door
Provincie Zuid-Holland conform de in lid 1 genoemde beleidsdocumenten, zijn de
kosten voor levering en plaatsing, inclusief de kosten van het adviesbureau,
voor rekening van Gemeente.
4.
Facturen voor adviesdiensten, levering en plaatsing worden
op naam van de Gemeente gesteld. Een kopie van de factuur zal naar Delfland
worden gestuurd ter controle. Na controle door Delfland zal de Gemeente over
dienen te gaan tot betaling van de gehele factuur.
5.
Delfland verplicht zich om de onder lid 1 en lid 2
omschreven bijdrage van Delfland vooruit te betalen volgens een door de contactpersonen
van Delfland en de Gemeente overeen te komen tijdschema dat is afgestemd op de
werkelijke uitgaven van Gemeente in dit kader en de hiervoor onder lid 1 tot en
met 3 omschreven kostenverdeling.
6.
De totale kosten voor de Gemeente in het kader van de
onderhavige bijeenkomst mogen het bedrag zoals genoemd in bijlage 1 en
inclusief BTW en inclusief de bijdrage van Delfland, niet overschrijden zonder
dat de gemeente hiervoor toestemming heeft gegeven.
7. De
maximale bijdrage van Delfland in het kader van de onderhavige overeen-komst is
genoemd in bijlage 1. <Het verdient de aanbeveling in dit lid
een maximering voor Delfland op te nemen tot het door de VV van Delfland
vastgestelde budget. Omdat het hier een pakket van individuele overeenkomsten
betreft, zal dit bedrag pondsgewijs over de verschillende overeenkomsten
verdeeld dienen te worden>
Artikel 7: Uitvoering beheer en onderhoud
1.
Delfland besteedt, na daarover vrijblijvend te zijn geadviseerd
door het adviesbureau, het beheer en onderhoud, zoals beschreven in art 1,
lid2, aan samen met de levering van de IBA’s.
2.
Delfland rapporteert de bevindingen van werkzaamheden aan
de Gemeente.
3.
Doelstelling van Delfland is om de systemen op een
doelmatige wijze te beheren, zodat de totale maatschappelijke kosten van
levering, plaatsing en onderhoud geminimaliseerd worden. Dit doel wordt bereikt
door tijdig beheer en onderhoud van de IBA’s waardoor de IBA’s goed zullen
functioneren en in stand zullen worden gehouden.
Artikel 8: Financiën van beheer en onderhoud
1.
De kosten voor beheer en onderhoud, zoals beschreven in
artikel 1, lid 2, worden gedragen door Delfland.
2.
De kosten voor de elektriciteit die wordt verbruikt door
de IBA worden eenmalig gekapitaliseerd en vervolgens door Delfland uitbetaald
aan de perceeleigenaar. Deze kosten zijn voor rekening van Delfland.
Artikel 9: Rioolverordening
De Gemeente verplicht zich
om een gemeentelijke rioolverordening te maken of zodanig aan te passen dat
systemen voor de individuele behandeling van afvalwater tot de gemeentelijke
riolering worden gerekend en daarmee vallen onder de regels die door of op
grond van de Wet Milieubeheer gelden voor lozing op de riolering.
Artikel 10: Verrekening
1.
Voor de in het kader van deze samenwerking voor het saneringsproject
gemaakte ambtelijke kosten voor coördinatie zijn partijen elkaar geen vergoeding
van kosten verschuldigd.
2.
Bij de kosten van het
adviesbureau wordt onderscheid gemaakt tussen algemene kosten en kosten die
direct te relateren zijn aan een gemeente.
·
De algemene kosten omvatten de
kosten van het adviesbureau voor communicatie, informatieavonden, programma’s
van eisen (inclusief gunningscriteria), bestekken, het verzorgen van
aanbestedingsprocedures, advies over beheer en onderhoud, projectmanagement en
-administratie, financiële administratie, initiële werkzaamheden en afsluiting,
en eventuele andere algemene werkzaamheden. De algemene kosten worden over de
gemeenten verdeeld naar evenredigheid met het aantal percelen in een
gemeente, dat in het kader van het saneringsproject wordt voorzien van een
aansluiting op een IBA (zoals weergegeven in de formule hieronder).
·
De direct aan een gemeente te
relateren werkzaamheden betreffen: startoverleg, het afsluiten van
gebruiksovereenkomsten, inventarisatie op de percelen, het afsluiten van
opstalovereenkomsten en het aanvragen van vergunningen, en directievoering bij
levering en plaatsing. De gemeente-gerelateerde kosten worden door het
adviesbureau gefactureerd aan de betreffende gemeente.
Het voorgaande laat onverlet de bepalingen in
artikel 6 over de bijdrage die Delfland aan de gemeente betaalt voor het
aanleggen van de IBA's.
Formule:
Ki = {pi /
(p1 + p2 + … + pn ) } * T
waarin:
T |
Algemene advieskosten voor het saneringsproject |
pi |
Het aantal percelen dat in gemeente i in het kader van
het saneringsproject wordt voorzien van een aansluiting op een IBA. |
i |
Index die loopt van 1 tot n. |
n |
Het aantal gemeenten dat bij beëindiging van de opdracht
aan het adviesbureau met Delfland samengewerkt heeft in het kader van het
saneringsproject. |
Ki |
Algemene advieskosten die voor rekening van gemeente i
komen. |
3.
Delfland draagt er zorg voor
dat het adviesbureau de in lid 2 genoemde algemene kosten factureert aan en
verrekent met de gemeenten en dat de verrekening van teveel en te weinig
betaalde kosten plaats vindt bij de laatste factuur van het adviesbureau in het
kader van het saneringsproject aan de gemeente.
4.
Delfland draagt er zorg voor
dat het adviesbureau de gemeente-gerelateerde kosten, genoemd in lid 2,
factureert aan de betreffende gemeente
Artikel 11: Het IBA-coördinatieteam
1.
Partijen zullen gedurende de fase van de voorbereiding en
de uitvoering van de aanleg van de IBA’s participeren in een overlegstructuur.
Een IBA-Coördinatieteam wordt daartoe geformeerd met vertegenwoordiging van de
gemeenten, die bij het gezamenlijke saneringsproject betrokken zijn of mogelijk
betrokken zullen zijn.
2. Het
IBA-Coördinatieteam zal bestaan uit twee vertegenwoordigers van Delfland
(voorzitter en secretaris) en een contactpersoon per gemeente die participeert
in het saneringsproject of overweegt dat te doen. De gemeenten die participeren
of overwegen dat te doen zijn gemeenten Midden-Delfland, Den Haag, Rijswijk,
Delft, Pijnacker-Nootdorp, Rotterdam, Schiedam en Westland.
3. Partijen
wijzen ieder een contactpersoon op operationeel niveau aan voor het
saneringsproject. Dit geschiedt in bijlage 1.
4. Elk lid
van het IBA-coördinatieteam kan zich laten vervangen door een door de Gemeente
in bijlage 1 aangewezen vervanger.
5.
De taken van het IBA-Coördinatieteam zijn als volgt:
-
voorbereiding van de samenwerkingsovereenkomst,
gebruiksovereenkomst en opstalovereenkomst en Plan van Aanpak.
-
vaststelling van programma’s van eisen en bestekken.
-
ambtelijke afstemming over gemeenschappelijke aspecten van
de samenwerkingsovereenkomst.
-
vaststelling van de bestekken voor levering en plaatsing
van de IBA’s
6. Voor de vergadering per e-mail ingebrachte reacties
op voorstellen zullen tijdens de vergadering worden besproken. Dit zal
geschieden voor het moment dat een besluit genomen wordt over het betreffende
voorstel.
7. Bij de
besluitvorming van het IBA-Coördinatieteam zal gestreefd worden naar consensus.
Indien besluitvorming op basis van consensus niet tot de mogelijkheden behoort,
zal worden gestemd. Bij de stemming zullen de volgende bepalingen in acht
worden genomen:
a. Bij een stemming heeft elk aanwezig lid,
inclusief de secretaris, één stem.
b. Besluiten
worden genomen met de steun van ten minste tweederde van de aanwezige leden van
het IBA-Coördinatieteam.
c. Indien er
grote wijzigingen worden voorgesteld in de voorliggende stukken kan de
voorzitter de beslissing over het voorstel uitstellen.
d. Bij een stemming zullen tenminste 4 leden
aanwezig zijn.
8. Het
IBA-Coördinatieteam beslist over de stukken die door Delfland of het adviesbureau
zijn ingebracht. Het IBA-Coördinatieteam kan hiervoor wijzigingen voorstellen.
9. Het
IBA-Coördinatieteam zal tijdens de looptijd van deze overeenkomst worden
opgeheven. De opheffing zal plaatsvinden na de totale afhandeling van de plaatsing
van de IBA’s.
10. Het
IBA-coördinatieteam zal weer worden ingesteld en opnieuw gaan functioneren
indien en voor zolang als de onder artikel 3, lid 11 genoemde grote aanpassingen
van de geplaatste IBA’s aan de orde zijn. De gemeente zal dan opnieuw een contactpersoon
en vervanger aanwijzen zoals omschreven in lid 3 en 4.
Artikel 12: Duur van de overeenkomst
De
overeenkomst wordt aangegaan voor twintig jaar. De overeenkomst wordt
stilzwijgend verlengd met telkenmale vijf jaar, tenzij één van de deelnemers
vijf jaar voor de afloop van de termijn – voor het eerst voor het zestiende
jaar - schriftelijk en aangetekend aan het dagelijks bestuur van de andere
partij kenbaar maakt de overeenkomst op te zeggen.
Artikel
13: Diversen
1.
Geen aanpassing, wijziging of
toevoeging aan de onderhavige overeenkomst zal bindend zijn tussen partijen,
tenzij deze schriftelijk is vastgelegd en ondertekend door beide partijen.
2.
De onderhavige overeenkomst en de
rechten en verplichtingen die hieruit voortvloeien kunnen niet aan derden
worden overgedragen zonder de voorafgaande schriftelijke toestemming van de
Gemeente en Delfland.
3.
Indien één of meer bepalingen van de
onderhavige overeenkomst niet rechtsgeldig blijkt te zijn, zal de onderhavige
overeenkomst voor het overige van kracht blijven. Partijen zullen over de
bepalingen welke niet rechtsgeldig zijn overleg plegen, teneinde een
vervangende regeling te treffen die wel rechtsgeldig is en zoveel mogelijk
aansluit bij de strekking van de te vervangen regeling.
Artikel 14: Geschillenbeslechting
1.
Op deze overeenkomst is Nederlands recht van toepassing.
2.
Geschillen voortvloeiende uit deze overeenkomst worden
beslecht door de bevoegde rechter te Den Haag.
Artikel 15: Citeertitel
Deze overeenkomst wordt
aangehaald als “Samenwerkingsovereenkomst tussen Gemeente <gemeente> en Hoogheemraadschap van Delfland voor aanleg en beheer
van IBA’s”.
Aldus overeengekomen,
Datum: Plaats Gemeente <gemeente> <burgemeester> Burgemeester < of <naam> Wethouder> |
Datum: Plaats: Hoogheemraadschap van
Delfland drs. P.H. Schoute Dijkgraaf << of <naam> Hoogheemraad >> |
Naam van de gemeente |
|
Aantal percelen dat volgens het aansluitplan zal worden
voorzien van een aansluiting op een IBA |
|
Maximum kosten voor de gemeente voor de aanleg,
inclusief BTW en inclusief de bijdrage van Delfland (art. 6, lid 6) |
|
Maximale bijdrage van Delfland aan de aanleg (art.6, lid
7) |
|
Contactpersoon op operationeel niveau, van de gemeente |
|
Vervanger van de contactpersoon, van de gemeente |
|
Voorzitter van het IBA-coördinatieteam |
|
Vervanger van de voorzitter |
|
Secretaris van het IBA-coördinatieteam |
|
Vervanger van de secretaris |
|
De Gemeente verleent Delfland hierbij volmacht om, in het
kader van dit project, aanbestedingen en opdrachtverlening namens haar te doen
en subsidie namens haar aan te vragen
Datum: Plaats Gemeente <gemeente> <burgemeester> Burgemeester < of <naam> Wethouder> |
Datum: Plaats: Hoogheemraadschap van
Delfland drs. P.H. Schoute Dijkgraaf << of <naam> Hoogheemraad >> |