Samenwerkingsovereenkomst tussen Gemeente <gemeente> en Hoogheemraadschap van Delfland voor aanleg en beheer van IBA’s

 

 

 

De ondergetekenden:

 

De Gemeente <gemeente>, gevestigd te <plaats>, ingevolge artikel 171 van de Gemeentewet vertegenwoordigd door de burgemeester <burgemeester>, en handelend ter uitvoering van het besluit van <datum> van het gemeentebestuur, hierna te noemen “ de Gemeente” <of vertegenwoordigd door de wethouder conform het machtigingsbesluit >

 

en

 

Het Hoogheemraadschap van Delfland, gevestigd te Delft”, ingevolge artikel 95 van de waterschapswet vertegenwoordigd door de dijkgraaf, de heer drs. P.H. Schoute < deze passage kan ook luiden: ingevolge de volmacht van de Dijkgraaf d.d. < datum > vertegenwoordigd door Hoogheemraad < naam >. NB ook de ondertekening dient dan aangepast te worden>  , en handelend ter uitvoering van het besluit van < datum > van Dijkgraaf en Hoogheemraden van Delfland, hierna te noemen “Delfland

 

tezamen ook wel aangeduid als “partijen”.

 

 

Overwegende dat:

1.      de inzameling en het transport van afvalwater behoort tot de zorgtaken van de Gemeente conform de Wet Milieubeheer;

2.      de Gemeente op grond van de Wet Milieubeheer zorgdraagt voor de bestuursrechtelijke handhaving met betrekking tot lozingen op de riolering;

3.      de zorg voor de kwaliteit van het oppervlaktewater behoort tot de taken van Delfland conform de Wet verontreiniging oppervlaktewateren;

4.      Delfland op grond van de Wet verontreiniging oppervlaktewateren zorgdraagt voor de bestuursrechtelijke handhaving met betrekking tot lozingen op oppervlaktewater;

5.      de Gemeente haar zorgplicht voor de inzameling en transport van afvalwater ruim wil interpreteren en daarom ook tot haar taak wil rekenen de zorg voor het plaatsen van systemen voor individuele behandeling van afvalwater (IBA’s) op de daarvoor in het hierna vermelde aansluitplan aangewezen locaties, conform het beleid aangaande de verbrede zorgplicht riolering (Kamerstukken II, 2001-2002, 19826, nr. 23 en nr. 25);

6.      de Gemeente de voornoemde taken ook op zich wil nemen in het geval dat volgens het door de Gemeente opgestelde en door Delfland positief beoordeeld aansluitplan (opgesteld conform het “Rioleringsbeleid in het buitengebied, provincie Zuid-Holland” van september 1998, de Aanvullende beleidsnotitie “Riolering Glastuinbouw” van 22 september 2000, de “Evaluatie rioleringsbeleid in het buitengebied van de Provincie Zuid-Holland” met nieuwe omslagpunten, van 4 december 2002, en het aanvullende beleid van Delfland, vastgesteld door de VV op 30 november 2000) de aanleg van riolering niet doelmatig is en in plaats daarvan systemen voor de individuele behandeling van afvalwater (IBA) worden aangelegd;

7.      de onderhavige overeenkomst wordt aangegaan in het belang van een doelmatige sanering van ongezuiverde lozingen van afvalwater op oppervlaktewater;

8.      partijen met deze samenwerking streven naar gelijke financiële lasten voor burgers voor de afvoer van huishoudelijk afvalwater en daarmee gelijk te stellen afvalwater, ongeacht of percelen zijn aangesloten op een gemeentelijk stelsel voor inzameling en transport van afvalwater of op een systeem voor individuele behandeling van afvalwater;

9.      partijen ernaar streven door de samenwerking de laagste maatschappelijke kosten te bereiken;

10.  partijen door de samenwerking streven naar de realisatie van een duurzaam systeem voor inzameling en zuivering van afvalwater waarbij Delfland, over een langere periode beschouwd, met een minimale inspanning er op toe kan zien dat systemen voor individuele behandeling van afvalwater van tenminste de wettelijk vereiste klasse geplaatst worden die bovendien goed onderhouden worden;

11.  Delfland verontreinigingsheffing oplegt aan alle lozers van afvalwater en Delfland het derhalve tot zijn kerntaak rekent om het operationeel beheer en onderhoud te verzorgen van de IBA’s, die in het kader van de verbrede zorgplicht, zoals bedoeld in lid 5, door de gemeenten worden aangelegd conform de door Delfland te stellen eisen;

12.  Delfland door beschikbaarheid van kennis en het gemeentegrens overschrijdende beheersgebied naar zijn oordeel de meest aangewezen partij is om de aanleg en het operationele beheer van de systemen voor individuele behandeling van afvalwater te coördineren;

13.  partijen op basis van de onderhavige overeenkomst willen gaan samenwerken in het kader van de aanleg en het beheer van systemen voor individuele behandeling van afvalwater.

 

 

Komen het navolgende overeen:

 

 

Artikel 1: Begrippen en definities

1.      Adviesbureau: een extern bureau waarmee door Delfland namens de Gemeente een overeenkomst wordt aangegaan voor ondersteuning bij de voorbereiding en de uitvoering van deze samenwerkingsovereenkomst.

2.      Beheer en onderhoud: het operationeel beheer van de IBA’s, het bijhouden van een actueel gegevensbestand over de IBA’s, onderhouden van de IBA’s, het verwijderen en afvoeren van slib en eventuele drijflaag uit de IBA’s en het zonodig vervangen van de slijtage gevoelige electro- en mechanische onderdelen van de IBA’s. Hieronder wordt derhalve niet begrepen: onderhoud van afdichtingen (putdeksels etc.) en ondergrondse en bovengrondse behuizingen inclusief de daaraan niet demontabele onderdelen.

3.      Cluster: een verzameling van IBA’s binnen één of meerdere gemeenten.

4.      Contactpersoon: De beleidsmedewerker van en aangewezen door de Gemeente belast met het aandeel van de Gemeente in het saneringsproject.

5.      IBA-Coördinatieteam: team bestaande uit een voorzitter en een secretaris, welke beide door Delfland worden aangewezen en alle contactpersonen werkzaam in het kader van het saneringsproject.

6.      IBA: een systeem voor de individuele behandeling van afvalwater, bestaande uit  een zuiveringstechnisch werk met aan- en toebehoren, waaronder aansluiting op het elektriciteitsnetwerk en een afvoer naar het oppervlaktewater. Hierbij worden klassen I tot en met III onderscheiden, waarbij een hogere klasse aan strengere effluenteisen voldoet, zoals omschreven in de CIW/CUWVO-publicatie getiteld “Individuele behandeling van Afvalwater, IBA systemen”, januari 1999.

7.      Gebruiker: de persoon of rechtspersoon die afvalwater loost op de IBA.

8.      Perceeleigenaar: eigenaar van het perceel waarin de IBA wordt geplaatst.

9.      Saneringsproject: het project voor aanleg en beheer van IBA’s in samenwerking tussen Delfland en de gemeenten, goedgekeurd door de Verenigde Vergadering van Delfland op 25 november 2004.

10.  Bestek: de beschrijving van het werk of de te leveren goederen in het kader van de aanleg en/of het onderhoud van de IBA’s, de daarbij behorende tekeningen en de voor het werk of de te leveren goederen geldende voorwaarden.

11.  Programma van eisen: een beschrijving van de eisen waaraan de te leveren diensten, goederen of werken in het kader van de aanleg en/of het beheer en onderhoud van de IBA’s dienen te voldoen.

 

 

Artikel 2: Samenwerking

Partijen verplichten zich tot samenwerking, met inachtneming van de bepalingen uit deze overeenkomst, om te komen tot een doelmatige sanering van ongezuiverde lozingen van afvalwater. Partijen willen dit doel bereiken door het (doen) aanleggen en (doen) beheren van IBA’s in die gebieden waar het aanleggen van riolering ondoelmatig is en het afvalwater gezuiverd dient te worden met een IBA, overeenkomstig het in de overwegingen onder 6 genoemde provinciale beleid.

 

 

Artikel 3: Verantwoordelijkheden en bevoegdheden

1.      De Gemeente wordt door middel van de vestiging van een recht van opstal eigenaar van de, op basis van deze overeenkomst, aangelegde IBA’s.

2.      De Gemeente wijst op basis van het door Delfland goedgekeurde aansluitplan de percelen aan die in aanmerking komen voor aanleg van een IBA.

3.      Voor IBA’s buiten de bebouwde kom vraagt de Gemeente toestemming aan Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland voor toepassing van de verbrede zorgplicht.

4.      Het IBA-coördinatieteam stelt binnen het saneringsproject één programma van eisen op waarin het zijn eisen vastlegt met betrekking tot de aan te leggen IBA’s IIIa, dit conform het besluit van de Verenigde Vergadering van Delfland op 25 november 2004. Het voornoemde programma van eisen vormt het uitgangspunt voor de aanleg van de IBA’s in het kader van het saneringsproject.

5.      Delfland stelt binnen het saneringsproject één programma van eisen op met betrekking tot beheer- en onderhoudsaspecten van de te plaatsen IBA’s. Dit programma van eisen vormt het uitgangspunt voor het beheer en onderhoud van de IBA’s in het kader van het saneringsproject.

6.      Het adviesbureau verwerkt de in lid 4 en 5 genoemde programma’s van eisen in de bestekken.

7.      Partijen verplichten zich om ernaar te streven een overeenkomst met de perceeleigenaar te sluiten tot aanleg, onderhoud en gebruik van de IBA. In deze overeenkomst wordt ook opgenomen dat de perceeleigenaar en de Gemeente een opstalovereenkomst zullen afsluiten. Indien de overeenkomst tot aanleg, onderhoud en gebruik niet tot stand komt, zal niet worden overgegaan tot de aanleg van een IBA op basis van de onderhavige samenwerking.

8.      Ten laste van het perceel van de grondeigenaar en ten behoeve van de Gemeente, of door haar in te schakelen derden, wordt op initiatief van de Gemeente gestreefd naar de vestiging van een erfdienstbaarheid voor het betredings- en toegangsrecht (voor de gemeente en Delfland) en een recht van opstal voor het (doen) leggen, (doen) aanbrengen, (doen) hebben, (doen) houden, (doen) onderhouden, (doen) repareren, (doen) vervangen en (doen) verwijderen van een IBA.

9.      Delfland verplicht zich tot beheer en onderhoud, zoals omschreven in art1, lid2, van de in het kader van deze samenwerkingsovereenkomst aangelegde IBA’s.

10.  De Gemeente verplicht zich tot de vervanging van afdichtingen (putdeksels etc.) en ondergrondse en bovengrondse behuizingen in eigendom van de gemeente, inclusief de daaraan niet demontabele onderdelen van de IBA’s.

11.  Indien na aanleg van de IBA’s blijkt dat een aanpassing, niet zijnde de vervanging van versleten electro- en mechanische onderdelen, van aanwezige IBA’s is vereist, bijvoorbeeld als gevolg van wijziging van regelgeving of als gevolg van defecten, dan maken partijen afspraken over de aanpak en de wijze van financieren. Uitgangspunt bij de voornoemde te maken afspraken is de verdeelsleutel uit artikel 6 van deze samenwerkingsovereenkomst. Deze verdeelsleutel is gebaseerd op de wettelijke taken van de betrokken partijen, en voor de in het kader van deze samenwerkingsovereenkomst aangelegde IBA’s.

12.  De Gemeente verplicht zich tot vervanging van de in het kader van deze overeenkomst geplaatste IBA’s na 1 januari 2025 of zoveel later als nodig is. Indien een IBA voor 1 januari 2025 dient te worden vervangen, worden de kosten verdeeld overeenkomstig het in artikel 6 bepaalde. Over de aanpak en wijze van financiering worden alsdan nadere afspraken gemaakt.

 

 

Artikel 4: Uitvoering samenwerkingsovereenkomst

1.      Delfland draagt zorg voor de coördinatie van het saneringsproject. De coördinatie door Delfland in het kader van het saneringsproject omvat:

a.      het nemen van initiatieven om het saneringsproject te realiseren, zoals het initiëren van overleg, het formuleren van het project, het ontwikkelen van een plan van aanpak, het opstellen van concept overeenkomsten, het opstellen van het concept Programma van Eisen voor het adviesbureau, het bijdragen aan informatie en communicatie;

b.      het, in het kader van het saneringsproject, vervullen van de taak van coördinator namens de gemeenten voor adviesbureau, leverancier van IBA’s en aannemers;

c.      het leveren van de voorzitter en secretaris voor het IBA-Coördinatieteam;

d.      het nemen van initiatief tot het voeren van ambtelijk overleg in het kader van het IBA-Coördinatieteam;

e.      het nemen van het initiatief tot het voeren van ambtelijk overleg met de contactpersonen van de gemeenten.

2.      Delfland stelt modelovereenkomsten op voor de overeenkomst als bedoeld in artikel 3, lid 7 en lid 8. Deze modelovereenkomsten zullen na goedkeuring, door het IBA-Coördinatieteam, worden gebruikt. Afwijking van deze modelovereenkomsten is slechts mogelijk na instemming van zowel de Gemeente als Delfland.

3.      Delfland coördineert, namens de Gemeente, de opdracht voor een adviesbureau dat zorgt voor de voorbereiding van werkzaamheden, het toezicht op de aanleg en eventueel voor de voorbereiding van beheer en onderhoud van de IBA’s. Delfland beslist  op basis van het programma van eisen en de daarin opgenomen selectiecriteria over de keuze welk adviesbureau wordt gecontracteerd. De voorbereidende werkzaamheden omvatten onder andere voorlichting aan de perceeleigenaren en gebruikers over de praktische aspecten van en keuzemogelijkheden bij de aanleg van de IBA’s, een inventarisatie, en het maken van bestekken voor levering en plaatsing van de IBA’s, alsmede de diensten van een notaris.

4.      Delfland ziet er op toe dat het adviesbureau uit naam van de Gemeente alle benodigde vergunningen aanvraagt.

5.      De Gemeente informeert de betrokken perceeleigenaren binnen hun gemeentegrenzen over de voorgenomen aanpak. Indien de Gemeente zulks wenst levert het adviesbureau hiervoor een conceptbrief. De verdere informatie zal worden verzorgd door het adviesbureau dat hierbij zal overleggen met Delfland en de Gemeente.

6.      Het adviesbureau informeert de Gemeente en Delfland over de inhoudelijke en financiële voortgang van het saneringsproject.

7.      Delfland verkent en stimuleert, in overleg met het IBA-coördinatieteam, de mogelijkheden voor verkrijgen van subsidies c.q. bijdragen van provincie, centrale overheid en Europese Unie. Desgewenst en indien mogelijk coordineert Delfland uit naam van de Gemeente de subsidieaanvraag. Tevens verleent de Gemeente aan Delfland een daartoe strekkende volmacht (bijlage 1). Voor het verzorgen en opstellen van de aanvraag, het doen van rapportages aan de Gemeente, Delfland en de subsidieverstrekker zal Delfland gebruik maken van de diensten van het adviesbureau.

8.      Delfland coördineert de inkoop en aanbestedingen in het kader van deze overeenkomst (zie bijlage 1). Om binnen het saneringsproject eenduidige regels te hebben voor inkoop en aanbestedingen zullen in het kader van deze overeenkomst de uitvoeringsregels voor inkoop en aanbesteden van Delfland van toepassing zijn.

 

 

Artikel 5: Uitvoering levering en plaatsing

1.      Delfland coördineert namens van de Gemeente de aanbesteding en de opdrachtverlening voor de levering en plaatsing van de IBA’s. Levering, werkzaamheden en inkoop voor meerdere gemeenten kunnen hierbij gecombineerd worden tot één cluster teneinde maximale schaalvoordeel te behalen. Dit houdt in dat Delfland de opdracht namens de Gemeente verleent (Zie bijlage 1) en, door middel van het adviesbureau, het toezicht heeft op de levering en de uitvoering.

2.      Het samenstellen van een cluster geschiedt door Delfland. Er zal voor drie onderwerpen een cluster worden samengesteld, namelijk voor het advieswerk, de levering en de plaatsing. Voor de onderwerpen advieswerk en levering zal één gezamenlijk cluster worden gecreëerd voor alle gemeenten die geheel of gedeeltelijk binnen het beheersgebied van Delfland liggen. Voor het onderwerp plaatsing van de IBA’s zullen twee of meer clusters worden gecreëerd, namelijk één cluster voor de gemeente Midden-Delfland en één of meerdere clusters voor de overige gemeenten die geheel of gedeeltelijk binnen het beheersgebied van Delfland liggen.

3.      Het adviesbureau ziet, binnen de in art 4, lid 3 bedoelde opdracht, toe op de kwaliteit van de IBA’s bij de levering en de correcte wijze van oplevering van de geplaatste IBA’s.

 

 

Artikel 6: Financiën van levering en plaatsing

1.      Binnen het niet-kwetsbare gebied, zoals vastgesteld door Provincie Zuid-Holland in “Rioleringsbeleid in het buitengebied, provincie Zuid-Holland” van september 1998 betaalt Delfland een bijdrage aan de Gemeente voor de kosten (exclusief BTW) van aanleg van de IBA’s, omvattende de aanschaf van de IBA’s, de plaatsing met kosten van bijkomende werkzaamheden, de kosten van eventuele bronbemaling, de kosten van eventuele effluentpomp, de totale advieskosten, kosten van verzekeringen en de kosten van de vestiging van het zakelijk recht. De bijdrage van Delfland bedraagt 39%. Deze bijdrage is conform het besluit van de Verenigde Vergadering van Delfland van 25 november 2004 om een financiële bijdrage te leveren ten gunste van het plaatsen van IBA’s klasse IIIa in niet-kwetsbaar gebied. Eventuele bijdragen op basis van een subsidie worden voor de bovengenoemde kostenverdeling op het totaal aan kosten in mindering gebracht.

2.      Binnen het kwetsbare gebied, zoals vastgesteld door Provincie Zuid-Holland conform de in lid 1 genoemde beleidsdocumenten, draagt Delfland €400 bij aan de kosten van aanschaf van de IBA (Besluit van de VV van Delfland, d.d. 25 november 2004). De overige kosten voor levering en plaatsing, inclusief de kosten van het adviesbureau, zijn voor rekening van Gemeente

3.      Binnen zeer kwetsbare gebieden zoals vastgesteld door Provincie Zuid-Holland conform de in lid 1 genoemde beleidsdocumenten, zijn de kosten voor levering en plaatsing, inclusief de kosten van het adviesbureau, voor rekening van Gemeente.

4.      Facturen voor adviesdiensten, levering en plaatsing worden op naam van de Gemeente gesteld. Een kopie van de factuur zal naar Delfland worden gestuurd ter controle. Na controle door Delfland zal de Gemeente over dienen te gaan tot betaling van de gehele factuur.

5.      Delfland verplicht zich om de onder lid 1 en lid 2 omschreven bijdrage van Delfland vooruit te betalen volgens een door de contactpersonen van Delfland en de Gemeente overeen te komen tijdschema dat is afgestemd op de werkelijke uitgaven van Gemeente in dit kader en de hiervoor onder lid 1 tot en met 3 omschreven kostenverdeling.

6.      De totale kosten voor de Gemeente in het kader van de onderhavige bijeenkomst mogen het bedrag zoals genoemd in bijlage 1 en inclusief BTW en inclusief de bijdrage van Delfland, niet overschrijden zonder dat de gemeente hiervoor toestemming heeft gegeven.

7.      De maximale bijdrage van Delfland in het kader van de onderhavige overeen-komst is genoemd in  bijlage 1. <Het verdient de aanbeveling in dit lid een maximering voor Delfland op te nemen tot het door de VV van Delfland vastgestelde budget. Omdat het hier een pakket van individuele overeenkomsten betreft, zal dit bedrag pondsgewijs over de verschillende overeenkomsten verdeeld dienen te worden>

 

 

 

Artikel 7: Uitvoering beheer en onderhoud

1.      Delfland besteedt, na daarover vrijblijvend te zijn geadviseerd door het adviesbureau, het beheer en onderhoud, zoals beschreven in art 1, lid2, aan samen met de levering van de IBA’s.

2.      Delfland rapporteert de bevindingen van werkzaamheden aan de Gemeente.

3.      Doelstelling van Delfland is om de systemen op een doelmatige wijze te beheren, zodat de totale maatschappelijke kosten van levering, plaatsing en onderhoud geminimaliseerd worden. Dit doel wordt bereikt door tijdig beheer en onderhoud van de IBA’s waardoor de IBA’s goed zullen functioneren en in stand zullen worden gehouden.

 

 

Artikel 8: Financiën van beheer en onderhoud

1.      De kosten voor beheer en onderhoud, zoals beschreven in artikel 1, lid 2, worden gedragen door Delfland.

2.      De kosten voor de elektriciteit die wordt verbruikt door de IBA worden eenmalig gekapitaliseerd en vervolgens door Delfland uitbetaald aan de perceeleigenaar. Deze kosten zijn voor rekening van Delfland.

 

 

Artikel 9: Rioolverordening

De Gemeente verplicht zich om een gemeentelijke rioolverordening te maken of zodanig aan te passen dat systemen voor de individuele behandeling van afvalwater tot de gemeentelijke riolering worden gerekend en daarmee vallen onder de regels die door of op grond van de Wet Milieubeheer gelden voor lozing op de riolering.

 

Artikel 10: Verrekening

1.      Voor de in het kader van deze samenwerking voor het saneringsproject gemaakte ambtelijke kosten voor coördinatie zijn partijen elkaar geen vergoeding van kosten verschuldigd.

2.      Bij de kosten van het adviesbureau wordt onderscheid gemaakt tussen algemene kosten en kosten die direct te relateren zijn aan een gemeente.

·                De algemene kosten omvatten de kosten van het adviesbureau voor communicatie, informatieavonden, programma’s van eisen (inclusief gunningscriteria), bestekken, het verzorgen van aanbestedingsprocedures, advies over beheer en onderhoud, projectmanagement en -administratie, financiële administratie, initiële werkzaamheden en afsluiting, en eventuele andere algemene werkzaamheden. De algemene kosten worden over de gemeenten verdeeld naar evenredigheid met het aantal percelen in een gemeente, dat in het kader van het saneringsproject wordt voorzien van een aansluiting op een IBA (zoals weergegeven in de formule hieronder).

·                De direct aan een gemeente te relateren werkzaamheden betreffen: startoverleg, het afsluiten van gebruiksovereenkomsten, inventarisatie op de percelen, het afsluiten van opstalovereenkomsten en het aanvragen van vergunningen, en directievoering bij levering en plaatsing. De gemeente-gerelateerde kosten worden door het adviesbureau gefactureerd aan de betreffende gemeente.

Het voorgaande laat onverlet de bepalingen in artikel 6 over de bijdrage die Delfland aan de gemeente betaalt voor het aanleggen van de IBA's.

 

Formule:

Ki = {pi / (p1 + p2 + … + pn ) } * T

    waarin:

 

T

Algemene advieskosten voor het saneringsproject

pi

Het aantal percelen dat in gemeente i in het kader van het saneringsproject wordt voorzien van een aansluiting op een IBA.

i

Index die loopt van 1 tot n.

n

Het aantal gemeenten dat bij beëindiging van de opdracht aan het adviesbureau met Delfland samengewerkt heeft in het kader van het saneringsproject.

Ki

Algemene advieskosten die voor rekening van gemeente i komen.

 

 

 

3.      Delfland draagt er zorg voor dat het adviesbureau de in lid 2 genoemde algemene kosten factureert aan en verrekent met de gemeenten en dat de verrekening van teveel en te weinig betaalde kosten plaats vindt bij de laatste factuur van het adviesbureau in het kader van het saneringsproject aan de gemeente.

4.      Delfland draagt er zorg voor dat het adviesbureau de gemeente-gerelateerde kosten, genoemd in lid 2, factureert aan de betreffende gemeente

 

 

Artikel 11: Het IBA-coördinatieteam

1.      Partijen zullen gedurende de fase van de voorbereiding en de uitvoering van de aanleg van de IBA’s participeren in een overlegstructuur. Een IBA-Coördinatieteam wordt daartoe geformeerd met vertegenwoordiging van de gemeenten, die bij het gezamenlijke saneringsproject betrokken zijn of mogelijk betrokken zullen zijn.

2.      Het IBA-Coördinatieteam zal bestaan uit twee vertegenwoordigers van Delfland (voorzitter en secretaris) en een contactpersoon per gemeente die participeert in het saneringsproject of overweegt dat te doen. De gemeenten die participeren of overwegen dat te doen zijn gemeenten Midden-Delfland, Den Haag, Rijswijk, Delft, Pijnacker-Nootdorp, Rotterdam, Schiedam en Westland.

3.      Partijen wijzen ieder een contactpersoon op operationeel niveau aan voor het saneringsproject. Dit geschiedt in bijlage 1.

4.      Elk lid van het IBA-coördinatieteam kan zich laten vervangen door een door de Gemeente in bijlage 1 aangewezen vervanger.

5.      De taken van het IBA-Coördinatieteam zijn als volgt:

-         voorbereiding van de samenwerkingsovereenkomst, gebruiksovereenkomst en opstalovereenkomst en Plan van Aanpak.

-         vaststelling van programma’s van eisen en bestekken.

-         ambtelijke afstemming over gemeenschappelijke aspecten van de samenwerkingsovereenkomst.

-         vaststelling van de bestekken voor levering en plaatsing van de IBA’s

6.      Voor de vergadering per e-mail ingebrachte reacties op voorstellen zullen tijdens de vergadering worden besproken. Dit zal geschieden voor het moment dat een besluit genomen wordt over het betreffende voorstel.

7.      Bij de besluitvorming van het IBA-Coördinatieteam zal gestreefd worden naar consensus. Indien besluitvorming op basis van consensus niet tot de mogelijkheden behoort, zal worden gestemd. Bij de stemming zullen de volgende bepalingen in acht worden genomen:

a.  Bij een stemming heeft elk aanwezig lid, inclusief de secretaris, één stem.

b. Besluiten worden genomen met de steun van ten minste tweederde van de aanwezige leden van het IBA-Coördinatieteam.

c. Indien er grote wijzigingen worden voorgesteld in de voorliggende stukken kan de voorzitter de beslissing over het voorstel uitstellen.

d.  Bij een stemming zullen tenminste 4 leden aanwezig zijn.

8.      Het IBA-Coördinatieteam beslist over de stukken die door Delfland of het adviesbureau zijn ingebracht. Het IBA-Coördinatieteam kan hiervoor wijzigingen voorstellen.

9.      Het IBA-Coördinatieteam zal tijdens de looptijd van deze overeenkomst worden opgeheven. De opheffing zal plaatsvinden na de totale afhandeling van de plaatsing van de IBA’s.

10.  Het IBA-coördinatieteam zal weer worden ingesteld en opnieuw gaan functioneren indien en voor zolang als de onder artikel 3, lid 11 genoemde grote aanpassingen van de geplaatste IBA’s aan de orde zijn. De gemeente zal dan opnieuw een contactpersoon en vervanger aanwijzen zoals omschreven in lid 3 en 4.

 

 

Artikel 12: Duur van de overeenkomst

De overeenkomst wordt aangegaan voor twintig jaar. De overeenkomst wordt stilzwijgend verlengd met telkenmale vijf jaar, tenzij één van de deelnemers vijf jaar voor de afloop van de termijn – voor het eerst voor het zestiende jaar - schriftelijk en aangetekend aan het dagelijks bestuur van de andere partij kenbaar maakt de overeenkomst op te zeggen.

 

 

Artikel 13: Diversen

1.        Geen aanpassing, wijziging of toevoeging aan de onderhavige overeenkomst zal bindend zijn tussen partijen, tenzij deze schriftelijk is vastgelegd en ondertekend door beide partijen.

2.        De onderhavige overeenkomst en de rechten en verplichtingen die hieruit voortvloeien kunnen niet aan derden worden overgedragen zonder de voorafgaande schriftelijke toestemming van de Gemeente en Delfland.

3.        Indien één of meer bepalingen van de onderhavige overeenkomst niet rechtsgeldig blijkt te zijn, zal de onderhavige overeenkomst voor het overige van kracht blijven. Partijen zullen over de bepalingen welke niet rechtsgeldig zijn overleg plegen, teneinde een vervangende regeling te treffen die wel rechtsgeldig is en zoveel mogelijk aansluit bij de strekking van de te vervangen regeling.

 

 

Artikel 14: Geschillenbeslechting

1.      Op deze overeenkomst is Nederlands recht van toepassing.

2.      Geschillen voortvloeiende uit deze overeenkomst worden beslecht door de bevoegde rechter te Den Haag.

 

 

Artikel 15: Citeertitel

Deze overeenkomst wordt aangehaald als “Samenwerkingsovereenkomst tussen Gemeente <gemeente> en Hoogheemraadschap van Delfland voor aanleg en beheer van IBA’s”.

 

 


 

Aldus overeengekomen,

 

 

Datum:

Plaats

 

 

 

 

 

 

Gemeente <gemeente>

 

<burgemeester>

Burgemeester

< of <naam>

Wethouder>

Datum:

Plaats:

 

 

 

 

 

 

Hoogheemraadschap van Delfland

 

drs. P.H. Schoute

Dijkgraaf

<< of

<naam>

Hoogheemraad >>

 

 


 

Naam van de gemeente

 

 

Aantal percelen dat volgens het aansluitplan zal worden voorzien van een aansluiting op een IBA

 

Maximum kosten voor de gemeente voor de aanleg, inclusief BTW en inclusief de bijdrage van Delfland  (art. 6, lid 6)

 

 

Maximale bijdrage van Delfland aan de aanleg (art.6, lid 7)

 

 

Contactpersoon op operationeel niveau, van de gemeente

 

 

Vervanger van de contactpersoon, van de gemeente

 

 

Voorzitter van het IBA-coördinatieteam

 

 

Vervanger van de voorzitter

 

 

Secretaris van het IBA-coördinatieteam

 

 

Vervanger van de secretaris

 

 

 

De Gemeente verleent Delfland hierbij volmacht om, in het kader van dit project, aanbestedingen en opdrachtverlening namens haar te doen en subsidie namens haar aan te vragen

 

Datum:

Plaats

 

 

 

 

 

 

Gemeente <gemeente>

 

<burgemeester>

Burgemeester

< of <naam>

Wethouder>

Datum:

Plaats:

 

 

 

 

 

 

Hoogheemraadschap van Delfland

 

drs. P.H. Schoute

Dijkgraaf

<< of

<naam>

Hoogheemraad >>