BIJLAGE 2-A: De enquete,
vragen en antwoorden |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ENQUETE |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
EVALUATIE VERORDENING
DUURZAAM BOUWEN |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Sinds 1januari 2000 is in Delft
van kracht: de verordening Duurzaam bouwen. De verordening heeft alleen
betrekking op de nieuwbouw van woningen. Doel is de ondergrens van Duurzaam
bouwen in Delft vast te leggen. Na 4 jaar is het nodig de uitvoeringslijst
van de verordening de actualiseren en de verordening te evalueren. Deze
enquete is een onderdeel van de evaluatie.
|
|
|
binneninsp |
buiteninsp |
projectleiders |
Totaal |
1 |
|
Heeft u sinds 1-1-2000 te
maken gehad met bouwinitiatieven of projecten voor de nieuwbouw van woningen: |
|
|
|
cum |
|
cum |
|
|
|
|
cum |
|
|
Ja |
|
1 |
1 |
2 |
1 |
1 |
2 |
1 |
1 |
1 |
1 |
4 |
8 |
ca |
|
projecten |
|
8 |
7 |
15 |
|
|
|
|
2 |
10 |
50 |
62 |
77 |
|
|
Nee. Einde enquête. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
x n. |
aankruisen of aantal |
|
|
|
|
|
|
|
x n. |
x n. |
x n. |
x n. |
|
|
2 |
|
Naar aanleiding van vraag
1: welke rol(len) had u? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
projectleider |
projectleider gemeentelijke
aangelegenheden (processen, procedures, etc.) |
gemeentelijke projectleiding |
projectleider, vanuit
vakafdeling verantwoordelijk voor inhoud/opstellen overeenkomst. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
Wat is uw houding ten
opzichte van Duurzaam bouwen? |
dubo in de zin van milieuvriendelijk |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
0 |
positief, het is goed dat
dit vanuit de overheid wordt gestimuleerd/verplicht |
materiaalgebruik, extra energie- |
|
1 |
1 |
|
|
|
0 |
1 |
1 |
0 |
2 |
3 |
|
0 |
positief, op basis van
vrijwilligheid |
besparing. |
|
|
|
1 |
1 |
2 |
1 |
0 |
1 |
0 |
2 |
4 |
|
0 |
neutraal, het onderwerp is
van ondergeschikt belang in de bouw. |
|
1 |
|
1 |
|
|
|
0 |
0 |
0 |
1 |
1 |
2 |
|
0 |
geen mening |
|
|
|
|
|
|
|
0 |
0 |
0 |
0 |
|
|
|
0 |
negatief |
|
|
|
|
|
|
|
0 |
0 |
0 |
0 |
|
|
|
x |
aankruisen |
|
|
|
|
|
|
|
x |
x |
x |
x |
|
|
4 |
|
Met welke soorten van
dubo-voorschiften heeft u ervaring op het gebied van nieuwbouw van woningen: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
lijst vastgestelde
materiaalvoorschriften |
|
|
|
|
|
1 |
1 |
|
|
|
|
|
1 |
|
|
keuzelijst met materialen |
( zoals Delftse verordening) |
|
|
|
1 |
1 |
2 |
1 |
|
1 |
|
2 |
4 |
|
|
keuzelijst met weging,
puntenscore |
(zoals groenfinanciering / Delftse verordening) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
berekening duurzaamheid |
(eco-quantum, methode Tilburg, Rotterdam) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
geen ervaring |
|
1 |
1 |
2 |
|
|
|
|
|
|
1 |
1 |
3 |
|
x |
aankruisen |
|
|
|
|
|
|
|
x |
x |
x |
x |
|
|
5 |
|
Bent u inhoudelijk bekend
met de Delftse verordening? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ja |
|
|
|
|
1 |
1 |
2 |
1 |
|
1 |
|
2 |
4 |
|
|
Nee |
|
1 |
1 |
2 |
|
|
|
|
1 |
|
1 |
2 |
4 |
|
x |
aankruisen |
|
|
|
|
|
|
|
x |
|
x |
x |
|
|
6 |
|
Voor welke methodiek heeft
u de voorkeur en waarom. Max. 1 selecteren |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
0 |
lijst vastgestelde
materiaalvoorschriften |
|
|
|
|
|
1 |
1 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
1 |
|
0 |
keuzelijst met materialen |
( zoals Delftse verordening) |
|
|
|
1 |
|
1 |
1 |
0 |
0 |
0 |
1 |
2 |
|
0 |
keuzelijst met weging,
puntenscore |
(zoals groenfinanciering / Delftse verordening) |
|
|
|
|
|
|
0 |
0 |
1 |
0 |
1 |
1 |
|
0 |
berekening duurzaamheid |
(eco-quantum, methode Tilburg, Rotterdam) |
|
|
|
|
|
|
0 |
0 |
0 |
0 |
|
|
|
0 |
geen ervaring |
|
1 |
1 |
2 |
|
|
|
0 |
0 |
0 |
1 |
1 |
3 |
|
0 |
Toelichting: |
|
|
|
|
|
|
|
0 |
1 |
0 |
0 |
1 |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
geen erv. Maar verwacht zelfde resultaat. |
|
stelling is dat door enige
vrijheid te geven aan ontwikkelaars de keuzes door hen op juiste wijzen
worden gemaakt. Zij zien het belang ook, maar opleggen is hier in mijn visie
contra productief |
Toelichting: is inbreng in
het project van het vakteam Bwt |
lijkt mij inzichtelijker |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
x |
aankruisen en
eventueel invullen |
|
|
|
|
|
|
|
x |
x |
x |
x |
|
|
7 |
|
Waren de marktpartijen op
de hoogte van de verordening, toen zij met u in contact kwamen? Eventueel
aantal invullen |
Marktpartijen zoals:
aannemers, architecten, projectontwikkelaars, partikulieren. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
waren/was al op de hoogte
van de verordening |
|
1 |
1 |
2 |
1 |
1 |
2 |
|
1 |
1 |
|
2 |
6 |
|
|
waren/was nog niet op de
hoogte van de verordening |
|
|
|
|
2 |
|
2 |
|
|
|
|
|
2 |
|
|
mij niet bekend |
|
|
|
|
|
|
|
1 |
|
|
1 |
2 |
2 |
|
x |
aantal invullen |
|
|
|
|
|
|
|
x |
x |
x |
x |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8 |
|
Hoe heeft u de
initiatiefnemer op de hoogte gebracht? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
mondeling of schriftelijk
meegedeeld |
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
|
|
1 |
1 |
|
|
via planinformatie Delft |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
|
1 |
1 |
|
|
gewezen op bestaan
verordening en doorverwezen naar bouw- en woningtoezicht |
|
|
|
|
|
|
|
1 |
|
|
|
1 |
1 |
|
|
een exemplaar van de
verordening/uitvoeringslijst uitgereikt |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
niet geïnformeerd over de
verordening |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
1 |
1 |
|
|
overigen: |
|
|
1 |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
|
|
|
|
|
in contact gebracht met dubo
medewerker |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
x |
aankruisen en invullen |
|
|
|
|
|
|
|
x |
x |
x |
x |
|
|
9 |
|
Hoe was de reactie van de
initiatiefnemer over het bestaan van de verordening? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
zeer positief |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Positief |
|
|
1 |
1 |
|
|
|
|
1 |
1 |
|
2 |
3 |
|
|
Neutraal |
|
|
1 |
1 |
|
|
|
1 |
|
|
|
1 |
2 |
|
|
negatief |
|
|
1 |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
|
|
zeer negatief |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
niet bekend |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
x |
aankruisen of aantal |
|
|
|
|
|
|
|
x |
Positief, Bwt was
vertegenwoordig in projectteam, van die kant geen tegengestelde informatie
vernomen |
x |
x |
|
|
10 |
|
Heeft het bestaan van de
verordening de planontwikkeling/onderhandeling beïnvloed? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
positieve invloed op de
planontwikkeling / onderhandeling |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
beperkte / geen invloed op
de planontwikkeling/onderhandelingen |
|
|
1 |
1 |
|
|
|
1 |
|
1 |
|
2 |
3 |
|
|
negatieve invloed op de
planontwikkeling / onderhandeling |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
geen mening |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
x |
aankruisen of aantal |
|
|
|
|
|
|
|
x |
x |
x |
mogelijk dat extra bouwkosen
ten koste gaan van de grondprijs. |
|
|
11 |
|
Hoe beoordeelt u de
praktische uitvoerbaarheid van de maatregelen uit uitvoeringslijst van de
verordening. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
is goed uitvoerbaar |
|
|
1 |
1 |
|
1 |
1 |
|
|
|
|
|
2 |
|
|
is op enkele punten
moeilijk uitvoerbaar |
|
|
|
|
1 |
|
1 |
|
|
|
|
|
1 |
|
|
is slecht uitvoerbaar |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
x |
aankruisen en
eventueel invullen |
|
|
|
|
|
|
|
x |
x |
x |
x |
|
|
|
|
Toelichting: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
12 |
|
Op welke punten leverden de
maatregelen uit de uitvoeringslijst problemen op bij ontwerp of uitvoering? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
onbekend |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
geen problemen |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
de volgende problemen zijn
opgetreden: |
|
|
1 |
1 |
1 |
1 |
2 |
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
laat stadium bekend, grote
neg invloed. |
|
|
gebruik alternatieven als
bezuiniging |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
x |
aankruisen en
eventueel invullen |
|
|
|
|
|
|
|
x |
x |
x |
x |
|
|
13 |
|
Was bij aanvang werk de
dubo-vergunning met bijbehorende uitvoeringslijst altijd op het werk
aanwezig? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
altijd |
|
|
|
|
|
1 |
1 |
|
|
|
|
|
1 |
|
|
niet gecontroleerd |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
gevallen niet aanwezig |
|
|
|
|
1 |
|
1 |
|
|
|
|
|
1 |
|
|
gevallen wel aanwezig |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
x |
aankruisen |
|
|
|
|
|
|
|
x |
x |
x |
x |
|
|
14 |
|
Bij buiteninspecties van
projecten, hoe wordt per project, GEMIDDELD geinspecteerd op basis van de
uitvoeringslijst. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
nooit |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1-3 keer per project |
|
|
|
|
|
1 |
1 |
|
|
|
|
|
1 |
|
|
4-10 keer per project |
|
|
|
|
1 |
|
1 |
|
|
|
|
|
1 |
|
|
meer dan 10 keer per project |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
x |
aankruisen |
|
|
|
|
|
|
|
x |
x |
x |
x |
|
|
15 |
|
Veel gemeenten stellen een
zekere mate van duurzaam bouwen verplicht. Kent u aannemers, architecten of
projectontwikkelaars die hun standaard manier van bouwen hierop hebben
aangepast. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Nee |
|
|
1 |
1 |
1 |
|
1 |
|
|
|
|
|
2 |
|
|
Ja, te weten: |
|
|
|
|
|
2 |
2 |
Verwelius, DURA Vermeer |
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
BAM / Oosten & de Vette |
|
|
|
ceres |
iedere marktpartij zal de
wensen van de opdrachtgever respecteren. |
|
|
|
x |
aankruisen en
eventueel invullen |
|
|
|
|
|
|
|
x |
x |
x |
x |
|
|
16 |
|
Wat zijn de 3 sterkste
punten van de Delftse verordening |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
helder |
heb ik me niet in verdiept |
1 |
1 |
2 |
2 |
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
bondig |
2 |
2 |
2 |
6 |
6 |
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
3 |
3 |
3 |
12 |
12 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
17 |
|
Wat zijn de 3 zwakste
punten van de Delftse verordening |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
wat belerend |
idem |
1 |
1 |
2 |
2 |
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
2 |
2 |
2 |
8 |
8 |
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
3 |
3 |
3 |
12 |
12 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
18 |
|
Heeft u suggesties voor
verbetering van de verordening. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
meer keuze mogelijkheden en
wellicht alternativen opnemen met hun scores als voorbeeld. |
neen |
nee |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
meer inten informatie
verspreiden. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|