SPOORZONE DELFT ZUID

RAAMOVEREENKOMST

GEMEENTE DELFT - BAM UTILITEITSBOUW BV

 

 

INHOUDSOPGAVE

 

Comparitie

 

Considerans

 

Hoofdstuk I:                 Samenwerking - Algemeen

Artikel 1:                      Begripsbepalingen

Artikel 2:                      Algemeen

Artikel 3:                      Hoedanigheid van Partijen

Artikel 4:                      Samenwerking

Artikel 5:                      Oprichting GEM CV en GEM Beheer

Artikel 6:                      Besluitvorming GEM CV en GEM Beheer

Artikel 7:                      Directievoering GEM Beheer

Artikel 8:                      Organisatie samenwerking

Artikel 9:                      Communicatie

Artikel 10:                     Publiekrechtelijke medewerking Gemeente

Artikel 11:                     Anticoncurrentie bepaling

 

Hoofdstuk II:                Locatie-ontwikkeling

Artikel 12:                     Algemeen

Artikel 13:                     Financiering GEM CV en GEM Beheer

Artikel 14:                     Verwerving onroerende zaken door GEM CV

Artikel 15:                     Bouw- en woonrijp maken (inclusief engineering en directievoering)

Artikel 16:                     Bovenwijkse voorzieningen

Artikel 17:                     Archeologie, Flora en faunawet,

Artikel 18:                     Openbaar gebied

Artikel 19:                     Upgrading Projectgebied

Artikel 20:                     Vervallen

Artikel 21:                     Nutsbedrijven

Artikel 22:                     Kosten van Partijen

Artikel 23:                     Verkoop en uitgifte van Bouwkavels

Artikel 24:                     Levering Openbaar Gebied

 

 

 

Hoofdstuk III:   Projectontwikkeling

Artikel 25:                     Planvorming

Artikel 26:                     Bouwprogramma - uitvoering

 
Hoofdstuk IV:   Overige bepalingen

Artikel 27:                     Planschade

Artikel 28:                     Kostenverhaal

Artikel 29:                     Fiscaliteit

Artikel 30:                     Tussentijdse beëindiging

Artikel 31:                     Tussentijdse evaluatie

Artikel 32:                     Wijziging omstandigheden

Artikel 33:                     Overdracht van rechten/verplichtingen

Artikel 34:                     Toepasselijk recht; geschillenregeling

Artikel 35:                     Opschortende voorwaarde

Artikel 36:                     Bevoegd orgaan Gemeente

Artikel 37:                     Slotbepaling

 


RAAMOVEREENKOMST

 

 

De ondergetekenden:

 

1.          De gemeente Delft, kantoorhoudende te 2624 ES Delft, Martinus Nijhofflaan 2, te dezen krachtens het bepaalde in artikel 171 van de Gemeentewet vertegenwoordigd door haar burgemeester, de heer Mr. Drs. G.A.A. Verkerk, namens deze de heer Ir. H.J. Grashoff, wethouder van de gemeente Delft, op grond van het Mandaatbesluit 2005, nr. ………… de burgemeester rechtsgeldig vertegenwoordigend,

             hierna te noemen: “de Gemeente”;

 

2.         De besloten vennootschap BAM Utiliteitsbouw bv Regio Noordwest, statutair gevestigd te Bunnik en mede kantoorhoudende te 1014 BW Amsterdam Contactweg 60, ten deze rechtsgeldig vertegenwoordigd door haar directeur, de heer H.J.A. Oskamp,

            hierna te noemen : “BAM”;

 

3.         De besloten vennootschap Gemeente Deelnemingen B.V., gevestigd en kantoorhoudende te 2624 ES Delft , Martinus Nijhofflaan 2, ten deze rechtsgeldig vertegenwoordigd door haar directeur, de wethouder Financiën van de Gemeente [*************],

            hierna te noemen: “Commandiet Gemeente”;

 

4.         De besloten vennootschap BAM Deelnemingen bv, gevestigd en kantoorhoudende te 2981 AZ Bunnik Runnenburg 11, ten deze rechtsgeldig vertegenwoordigd door haar directeur, [*********************],

            hierna te noemen: “Commandiet BAM”;

 

De Gemeente en BAM hierna afzonderlijk ook te noemen: “Aandeelhouder” en hierna gezamenlijk te noemen: “Aandeelhouders”;

 

Commandiet Gemeente en Commandiet BAM hierna afzonderlijk ook te noemen: “Commanditaire Vennoot” en gezamenlijk te noemen: “Commanditaire Vennoten”;

 

Partijen sub 1 tot en met 4, hierna afzonderlijk ook te noemen: “Partij” en hierna gezamenlijk te noemen: “Partijen”.

 


OVERWEGENDE:

 

A.         dat de Gemeente, als Fase 1 van meer omvattende (beoogde) ontwikkelingen rond het Station Zuid te Delft thans wenst te komen tot de ontwikkeling van een drietal kantoorlocaties gelegen ten westen van het station Zuid, in totaal omvattende circa 30.000 tot circa 37.500 m² BVO kantoorvloeroppervlak, te realiseren in de periode medio 2004 - medio 2014;

 

B.         dat de Gemeente - na een voorafgaande selectie - op 16 april 2004 met BAM de zogenoemde “Samenwerkingsovereenkomst voor de ontwikkeling van de stationslocatie Delft Zuid” heeft gesloten, waarin partijen bij die overeenkomst hebben uitgesproken te willen samenwerken bij de ontwikkeling van de stationslocatie Delft Zuid;

 

C.         dat partijen bij deze Samenwerkingsovereenkomst, in die overeenkomst hebben aangeven, dat een gezamenlijk grondexploitatiemaatschappij als vorm voor hun samenwerking hun beider voorkeur heeft, zulks op grond van de verwachting dat de locatieontwikkeling in het gebied rond het Station Zuid tot een zo optimaal mogelijk resultaat zal leiden, indien de locatieontwikkeling bedrijfsmatig kan worden opgezet in de vorm van een publiek-private samenwerking tussen Partijen;

 

D.         dat de beoogde (publiek-private) samenwerking enerzijds is gericht op de locatieontwikkeling in het gebied rond het Station Zuid, welke onder meer voorziet in een upgrading van het gebied en anderzijds is gericht op het scheppen van voorwaarden waaronder in het gebied rond het Station Zuid kan worden gekomen tot de ontwikkeling en de realisering van kwalitatief hoogwaardige kantoorgebouwen;

 

E.         dat Partijen de locatieontwikkeling van het gebied rond het Station Zuid wensen uit te (doen) voeren in een bedrijfsmatige opzet en wel middels een op te richten commanditaire vennootschap met een besloten vennootschap als beherend vennoot, in welke commanditaire vennootschap de Gemeente en BAM (direct of indirect) zullen participeren, waarbij Partijen streven naar een financieel eindresultaat voor deze commanditaire vennootschap dat tenminste kostendekkend is;

 

F.         dat de percelen grond, benodigd voor de ontwikkeling en realisatie van de kantoorgebouwen, alsmede de gronden benodigd voor de realisatie van de openbare voorzieningen en de infrastructurele werken, tezamen vormende het Projectgebied, als hierna gedefinieerd, aan de Gemeente in eigendom toebehoren;

G.        dat het Projectgebied in één grondtransactie door de Gemeente zal worden overgedragen aan deze commanditaire vennootschap, waarbij de betreffende koopprijs in termijnen door deze commanditaire vennootschap aan de Gemeente betaald zal worden, waarna deze commanditaire vennootschap zorgdraagt voor de verdere locatieontwikkeling;

 

H.        dat deze commanditaire vennootschap zal fungeren als grondbank, die na verwerving van het Projectgebied, zal zorgdragen voor de verdere locatieontwikkeling, teneinde te komen tot de verkoop en levering aan BAM van bouwrijpe kavels bestemd en geschikt voor de gefaseerde realisatie van de kantoorgebouwen, een en ander overeenkomstig het bepaalde in deze overeenkomst.

 

I.           dat deze commanditaire vennootschap voor haar rekening en risico zorgdraagt voor de voorbereiding en de aanleg van de infrastructuur in het gebied rond het Station Zuid en voor de levering aan de Gemeente van die gedeelten van het Projectgebied met een openbare bestemming en/of waarop openbare voorzieningen en/of infrastructurele werken zijn gerealiseerd, zulks voor een symbolisch bedrag;

 

J.         dat BAM geheel voor haar rekening en risico zal zorgdragen voor de verdere ontwikkeling en exploitatie van de kantoorgebouwen (projectontwikkeling en opstalexploitatie), een en ander overeenkomstig het bepaalde in deze overeenkomst;

 

K.         dat de Gemeente zal zorgdragen voor de publiekrechtelijke ondersteuning en begeleiding van de locatie - en projectontwikkeling, onverlet latende en onverminderd haar overige publiekrechtelijke taken en verantwoordelijk-heden;

 

L.         dat de Raad van de Gemeente het bestemmingsplan “Station Zuid” heeft vastgesteld bij besluit d.d. 24 juni 2004, kenmerk 420603, welk bestemmingsplan ondermeer voorziet in de bouw van de beoogde kantoorgebouwen;

 

M.        dat Partijen thans in deze Raamovereenkomst wensen regelingen te treffen voor het structureren van hun publiek-private samenwerking.

 

 

 

VERKLAREN TE ZIJN OVEREENGEKOMEN ALS VOLGT:

 

 

HOOFDSTUK I: SAMENWERKING – ALGEMEEN

 

Artikel 1            Begripsbepalingen

 

In de onderhavige overeenkomst wordt verstaan onder:

1.1       Bestemmingsplan: het bestemmingsplan Station Zuid, zoals vastgesteld bij besluit van de Gemeenteraad van Delft d.d. 24 juni 2004, kenmerk 420603, BIJLAGE 1 bij deze overeenkomst.

1.2       Bouwkavel: elk voor uitgifte ten behoeve van de ontwikkeling en realisatie van (een) Kantoorgebouw(en) in aanmerking komend afzonderlijk gedeelte van het Projectgebied, niet bestemd tot Openbaar gebied, waarvan de locaties zijn aangegeven op de als BIJLAGE 3 bij deze overeenkomst behorende tekening van het Projectgebied.

1.3       Bouwrijp maken: het geschikt maken van het Projectgebied voor verdere inrichting en be­bouwing, omvattende in hoofdzaak: sloop van te verwijderen opstallen c.q. bovengrondse en on­dergrondse obstakels, kabels en leidingen (in zodanige mate en op zodanige wijze dat de betreffende gronden en het grondwater geschikt zijn voor de beoogde bebouwing c.q. inrichting), aanleg van Infrastructuur, terreinophoging, aanleg van riolering en aan­leg van bouwwegen.

1.4       BVO: bruto vloeroppervlakte gemeten volgens de Nederlandse Norm NEN 2580 (versie mei 1997);

1.5       GEM Beheer: de op te richten besloten vennootschap, zoals bedoeld in artikel 5.2 van deze overeenkomst.

1.6       GEM CV: de op te richten commanditaire vennootschap, zoals bedoeld in artikel 5.5 van deze overeenkomst.

1.7       Grondexploitatie: de grondexploitatieberekening met toelichting en bijlagen, zoals vervat in de Grondexploitatie d.d. 29 augustus 2003, die als Bijlage 2 deel uitmaakt van deze overeenkomst, welke berekening een prognose omvat van alle kosten en opbrengsten terzake de Locatieontwikkeling.

1.8       Handleiding Organisatie en Administratie: de in artikel 8.1 bedoelde handleiding voor de organisatorische en administratieve inrichting van GEM CV, Bijlage 16 bij deze overeenkomst.

1.9       Infrastructuur: de boven- en ondergrondse infrastructurele voorzieningen en werken, zoals benoemd in artikel 1.23 (definitie Woonrijp maken) binnen het Projectgebied, welke voor rekening en risico van GEM CV worden uitgevoerd en gerealiseerd.

 

 

1.10      Inrichtingsniveau Openbaar gebied: het door Partijen vervaardigde plan dat een uitwerking bevat van de inrichting met de situering van oppervlaktewater, wegen, paden, verhardingen, groen en overige landschappelijke elementen, BIJLAGE 8 bij deze overeenkomst.

1.11      Kantoorgebouw(en): de in het Projectgebied te ontwikkelen en te realiseren kantoorgebouwen ter gezamenlijke grootte van circa 30.000 tot circa 37.500 m² BVO kantoorvloeroppervlak, waarvan de locaties zijn aangegeven op de als BIJLAGE 3 bij deze overeenkomst behorende tekening van het Projectgebied.

1.12      Locatieontwikkeling: de ontwikkeling van het Projectgebied in hoofdzaak bestaande uit de ontwikkeling en realisering van de Infrastructuur, het Bouwrijp maken en het Woonrijp maken, de uitgifte van Bouwkavels en de overdracht/oplevering van het Openbaar gebied aan de Gemeente.

1.13      Openbaar gebied: alle delen van het Projectgebied die niet zijn of zullen worden bestemd tot Bouwkavels, een en ander zoals nader aangeduid op de als BIJLAGE 3 aan deze overeenkomst gehechte tekening van het Projectgebied.

1.14      Plangebied: Het gebied gelegen rond het Station Zuid, dat de Gemeente in de komende jaren tot (her)ontwikkeling wenst te brengen en waarvan het Projectgebied een onderdeel uitmaakt, een en ander zoals nader aangeduid op de als BIJLAGE 3 aan deze overeenkomst gehechte tekening.

1.15      Planning: de tijdsplanning voor de uitvoering van de Locatieontwikkeling en de Projectontwikkeling, zoals blijkend uit de Grondexploitatie, BIJLAGE 4 bij deze overeenkomst.

1.16      Programma van eisen Openbaar gebied: de eisen ten aanzien van het Bouwrijp maken en Woonrijp maken van het Projectgebied, waaronder de aanleg van Infrastructuur en de aanleg van het Openbaar gebied, zoals weergegeven in het Technisch Programma van Eisen Civiele Werken (Algemeen), welk document als Bijlage 5 deel uitmaakt van deze overeenkomst.

1.17      Projectgebied: het gebied gelegen ten westen van het Station Zuid waarin de Kantoorgebouwen gerealiseerd zullen gaan worden, welk gebied nader is aangeduid op de tekening die als BIJLAGE 3 deel uitmaakt van deze overeenkomst.

1.18      Projectontwikkeling: het (doen) ontwikkelen en realiseren van (een) Kantoorgebouw(en) in het Projectgebied.

1.19      Samenwerkingsovereenkomst: de tussen BAM en de Gemeente op 16 april 2004 gesloten overeenkomst.

1.20     Stedenbouwkundig Plan: het plan dat een uitwerking bevat van de eisen terzake van omvang, kwaliteit en architectonische uitgangspunten voor de bebouwing in het Projectgebied, BIJLAGE 6 bij deze overeenkomst.

 

1.21     Vervaardigingshandelingen: de door of in opdracht van de Gemeente in het Plangebied te verrichten werkzaamheden die ertoe leiden dat de door de Gemeente aan GEM CV te leveren onroerende zaken aan te merken zijn als de levering van een onroerende zaak als bedoeld in artikel 11 lid 11 letter a onder 1 van de Wet Omzetbelasting 1968.

De in de vorige volzin bedoelde werkzaamheden zijn globaal omschreven in BIJLAGE 7 bij deze overeenkomst.

1.22     Woonrijp maken: het inrichten van het Projectgebied voorzover dit betrekking heeft op het Openbaar gebied, omvattende in hoofdzaak: de afwerking van de bij de Infrastructuur behorende wegen, trottoirs, fiets‑ en wandelroutes, openbaar groen, waterpartijen, voorzieningen voor verkeersgeleiding en verkeersregeling, straatmeubilair, straatverlichting, brandkranen, alsmede het doen aanleggen van nutsvoorzienin­gen door nutsbedrijven (exclusief gebouwaansluitingen).

 

 

Artikel 2            Algemeen

 

2.1       De inhoud van alle (eventuele) voorgaande tussen Partijen gesloten (mondelinge en/of schriftelijke) overeenkomsten, voorzover deze thans nog relevant zijn voor de samenwerking, wordt geacht geheel in de onderhavige overeenkomst te zijn opgenomen, zodat deze voorgaande overeenkomsten per het moment van in werking treden van deze overeenkomst komen te verval­len.

 

2.2       Meer in het bijzonder eindigt met het aangaan van deze Raamovereenkomst de tussen de Gemeente en BAM vigerende Samenwerkingsovereenkomst d.d. 16 april 2004 en kunnen daaraan geen (verdere) rechten ontleend worden.

 

 

Artikel 3            Relaties tussen Partijen

 

3.1       De Gemeente en Commandiet Gemeente zijn aan elkaar gelieerd, doordat de Gemeente enig aandeelhoudster is van Commandiet Gemeente.

 

3.2       De Gemeente staat jegens de overige Partijen, jegens GEM CV en GEM Beheer in voor de juiste nakoming door Commandiet Gemeente van de verplichtingen, welke voor Commandiet Gemeente uit deze overeenkomst en de vennootschapsovereenkomst van GEM CV voortvloeien.

 

 

 

3.3       BAM en Commandiet BAM zijn aan elkaar gelieerd, doordat deze vennootschappen met elkaar verbonden zijn in een groep in de zin van artikel 2:24b BW.

 

3.4       BAM staat jegens de overige Partijen, jegens GEM CV en GEM Beheer, in voor de juiste nakoming door Commandiet BAM van de verplichtingen, welke voor Commandiet BAM uit deze overeenkomst en de vennootschapsovereenkomst van GEM CV voortvloeien.

 

 

Artikel 4            Samenwerking

 

4.1       Partijen gaan hierbij een samenwerking aan gericht op de Locatieontwikkeling in het Projectgebied.

 

4.2       Voorts is de samenwerking gericht op de verkoop en de levering van Bouwkavels door GEM CV aan BAM, zulks ten behoeve van de Projectontwikkeling in het Projectgebied.

 

4.3       Deze overeenkomst treedt bij ondertekening in werking en duurt voort zolang GEM CV juridisch of economisch eigenaar is van percelen grond, rechten bezit tot verwerving op de eigendom van percelen grond, dan wel activiteiten verricht met het oog op de Locatieontwikkeling in het Projectgebied, één en ander met inachtneming van bepaalde in artikel 4.4, zulks onverlet de mogelijkheden tot tussentijdse beëindiging en/of ontbinding, zoals voorzien in de artikelen 30 en 31.

 

4.4             De beëindiging van de activiteiten van GEM CV geschiedt middels een daartoe strekkend besluit van de vergadering van vennoten van GEM CV, welk besluit niet eerder zal worden genomen dan nadat alle percelen grond, respectievelijk de rechten tot verwerving van percelen grond, door

                    GEM CV zijn overgedragen aan BAM, dan wel aan de Gemeente conform artikel 31.3 hierna en de koopsommen terzake aan GEM CV zijn voldaan.

 

 

Artikel 5            Oprichting GEM CV en GEM Beheer

 

5.1       De Gemeente en BAM – ieder voor zover haar betreft – verbinden zich jegens elkaar en jegens de overige Partijen om zo spoedig mogelijk over te gaan tot de oprichting van GEM Beheer.

 

 

5.2       De Aandeelhouders richten gezamenlijk GEM Beheer op overeenkomstig het definitieve concept voor de statuten d.d. 2 mei 2005, BIJLAGE 9 bij deze overeenkomst, of op zodanige andere statuten als mochten worden verlangd in het kader van verkrijging van de Ministeriële verklaring van geen bezwaar.

 

5.3       Bij de oprichting van GEM Beheer zullen 18 aandelen worden geplaatst van € 1.000,-- (zegge: eenduizend euro) nominaal per aandeel. Iedere Aandeelhouder zal deelnemen in het geplaatste kapitaal. Bij oprichting van GEM Beheer zal de Gemeente 9 aandelen en BAM 9 aandelen verkrijgen.

            Ieder van de Aandeelhouders verplicht zich tot volstorting in contanten van de door haar bij oprichting te verkrijgen aandelen in GEM Beheer.

 

5.4       De Aandeelhouders verbinden zich jegens elkaar, jegens de overige Partijen en jegens GEM CV en GEM Beheer, om:

            a.         er blijvend voor zorg te dragen dat de statuten van GEM Beheer niet strijdig zullen zijn met de inhoud van deze overeenkomst, noch met de oprichtingsakte van GEM CV;

            b.         geen aandelen in GEM Beheer te zullen belasten met persoonlijke of zakelijke genotsrechten en/of zekerheidsrechten;

            c.         geen aandelen in GEM Beheer te zullen vervreemden.

 

5.5       GEM Beheer en de Commanditaire Vennoten – ieder voor zover het haar betreft – verbinden zich jegens elkaar en jegens de overige Partijen om zo spoedig mogelijk na oprichting van GEM Beheer over te gaan tot oprichting van GEM CV overeenkomstig het definitieve concept voor de vennootschapsovereenkomst d.d. 2 mei 2005, BIJLAGE 10 bij deze overeenkomst.

 

5.6       Ieder van de Aandeelhouders, GEM Beheer en ieder van de Commanditaire Vennoten verbinden zich jegens elkaar en jegens GEM CV en GEM Beheer om ervoor te zorg te dragen dat GEM CV en GEM Beheer dadelijk na hun oprichting zullen toetreden tot deze overeenkomst en de voor GEM CV, respectievelijk GEM Beheer, daaruit voortvloeiende verplichtingen onverkort en onvoorwaardelijk zullen aanvaarden, en geen andere activiteiten zullen ontplooien dan activiteiten ter uitvoering van deze overeenkomst. De toetreding geschiedt overeenkomstig het definitieve concept voor de akte van toetreding d.d. 2 mei 2005, welk concept als BIJLAGE 11 deel uitmaakt van deze overeenkomst.

 

 

 

5.7       De Commanditaire Vennoten verbinden zich jegens elkaar, jegens de overige Partijen, en jegens GEM CV en GEM Beheer, om:

            a.         er blijvend voor zorg te dragen dat de oprichtingsakte van GEM CV niet strijdig zal zijn met de inhoud van deze overeenkomst;

            b.         geen commanditair aandeel in GEM CV of een gedeelte daarvan te zullen belasten met persoonlijke of zakelijke genotsrechten en/of zekerheidsrechten;

c.         geen commanditair aandeel in GEM CV of een gedeelte daarvan te zullen vervreemden.

 

5.8       Het kapitaal van GEM CV bedraagt € 200.000,-- (zegge: tweehonderdduizend euro). De vennoten van GEM CV kunnen, mits unaniem, besluiten tot wijziging van het kapitaal van GEM CV.

 

5.9               GEM Beheer zal met € 10.000,-- (zegge tienduizend euro) deelnemen in het kapitaal van GEM CV in contanten te storten onverwijld na oprichting van GEM CV. De Commanditaire Vennoten zullen ieder deelnemen in het kapitaal van GEM CV met € 95.000,-- (zegge vijfennegentig duizend euro) in contanten te storten onverwijld na oprichting van GEM CV. Over het ingebrachte en gestorte kapitaal van de vennoten wordt geen rente vergoed.

 

5.10          De vennoten van GEM CV zijn, conform het bepaalde in de oprichtingsakte van GEM CV gerechtigd tot winsten van GEM CV, overeenkomstig de omvang van hun participatie in het kapitaal van GEM CV. In aanvulling op het bepaalde in de oprichtingsakte, zullen de vennoten geen winst aan GEM CV onttrekken alvorens alle percelen grond, respectievelijk de rechten tot verwerving van percelen grond, door

                    GEM CV zijn overgedragen aan BAM dan wel aan de Gemeente conform artikel 31.3 hierna, en de koopsommen terzake aan GEM CV zijn voldaan.

 

5.11      Zo spoedig mogelijk na beëindiging van de activiteiten van GEM CV, zoals bedoeld in artikel 4.4, zal middels een daartoe strekkend besluit van de vergadering van vennoten van GEM CV worden overgegaan tot ontbinding en liquidatie van GEM CV, en zal middels een daartoe strekkend besluit van de algemene vergadering van aandeelhouders van GEM Beheer worden overgegaan tot ontbinding en liquidatie van GEM Beheer.

 

5.12      Ten aanzien van besluiten over de uitbreiding van kapitaal van GEM CV en/of GEM Beheer blijft het bepaalde in artikel 7.2 hierna (bindend advies ava GEM Beheer) en de geschillenregeling ex artikel 34 van deze overeenkomst buiten toepassing.

Artikel 6            Bestuur, vertegenwoordiging en interne besluitvorming

 

6.1               De directie van GEM Beheer is belast met het bestuur van GEM Beheer en met de vertegenwoordiging van GEM Beheer.

             De Aandeelhouders zijn in de verhouding tot GEM Beheer in hoedanigheid van aandeelhouder uitsluitend actief in de interne verhouding van GEM Beheer op grond van het bepaalde in de statuten van GEM Beheer en het bepaalde in de onderhavige overeenkomst.

 

6.2             GEM Beheer is met uitsluiting van iedere derde, belast met het bestuur van GEM CV en met de vertegenwoordiging van GEM CV.

            De Commanditaire Vennoten zijn uitsluitend actief in de interne verhouding van GEM CV op grond van het bepaalde in de vennootschapsovereenkomst van GEM CV en het bepaalde in de onderhavige overeenkomst.

            De Commanditaire Vennoten verbinden zich jegens elkaar, jegens GEM CV en GEM Beheer, om geen beheershandelingen voor GEM CV, respectievelijk GEM Beheer, te zullen verrichten, en nimmer als vertegenwoordiger van GEM CV, respectievelijk GEM Beheer, te zullen optreden.

 

6.3       Indien een Commanditaire Vennoot, ondanks het bepaalde in artikel 6.2 niettemin een beheershandeling verricht voor GEM Beheer, respectievelijk GEM CV, dan wel als vertegenwoordiger optreedt van GEM Beheer, respectievelijk GEM CV, dan wordt GEM Beheer, respectievelijk GEM CV, gevrijwaard door de betreffende Commanditaire Vennoot voor aanspraken van derden. Verder is betreffende Commanditaire Vennoot niet gerechtigd regres te zoeken bij een (andere) Commanditaire Vennoot.

 

6.4       De besluitvorming in de algemene vergadering van aandeelhouders van GEM Beheer vindt plaats overeenkomstig het bepaalde in de statuten van GEM Beheer. De besluitvorming in de vergadering van vennoten van GEM CV vindt plaats overeenkomstig het bepaalde in de vennootschapsovereenkomst van GEM CV.

 

6.5               De Aandeelhouders verbinden zich over een weer om hun stemrechten in de algemene vergadering van aandeelhouders van GEM Beheer zodanig aan te wenden, als nodig is voor de goede uitvoering van het in dit artikel 6 en in artikel 7 bepaalde.

 

 

           GEM Beheer en ieder van de Commanditaire Vennoten verbinden zich jegens elkaar om hun stemrechten in de vennotenvergadering van GEM CV zodanig aan te wenden, als nodig is voor de goede uitvoering van het in dit artikel 6 en in artikel 7 bepaalde.

 

 

Artikel 7            Directievoering GEM Beheer en toezicht

 

7.1             In aanvulling op de vennootschapsovereenkomst van GEM Beheer komen de Aandeelhouders overeen dat de directie van GEM Beheer steeds gevoerd zal worden door twee gezamenlijk handelende directeuren, waarbij zowel de Gemeente als BAM ieder gerechtigd zijn één directeur aan te wijzen.

           Indien en zolang zulke aanwijzing niet heeft plaatsgevonden, wordt de directie van GEM Beheer gevoerd door de andere c.q. overblijvende directeur(en). De Aandeelhouder, die een directeur heeft voorgedragen tot benoeming, kan deze directeur ook doen schorsen en/of doen ontslaan.

 

7.2       De directie van GEM Beheer beslist bij unanimiteit van stemmen in een vergadering waarin beide directeuren aanwezig zijn.

            Bij gebreke van unanimiteit in directievergaderingen, is ieder der directeuren bevoegd om over het desbetreffende voorstel te doen beslissen door de algemene vergadering van aandeelhouders van GEM Beheer, bij bindend advies aan de directie, waarna de directie gehouden is tot besluitvorming overeenkomstig zulk bindend advies.

            Desgevraagd zal de algemene vergadering van aandeelhouders van GEM Beheer uiterlijk binnen één maand na de datum van ontvangst van het verzoek van een directeur, het gevraagde bindend advies uitbrengen.

            Indien in een directievergadering geen besluitvorming kan plaatsvinden, aangezien een directeur niet aanwezig is, wordt een tweede vergadering bijeengeroepen. Indien de betreffende eerder afwezige directeur wederom afwezig is, is de wel aanwezige directeur bevoegd om over een voorstel te beslissen conform het bindend advies aan de directie door de algemene vergadering van aandeelhouders. In dat geval komt het bindend advies in de plaats van het directiebesluit.

 

7.3       De bezoldiging van de directie van GEM Beheer wordt vastgesteld door de algemene vergadering van aandeelhouders van GEM Beheer. De bezoldiging van de directie kan op nihil gesteld worden. De bezoldiging van personen die in dienst zijn van GEM Beheer, of voor GEM Beheer werkzaam zijn, wordt vastgesteld door de directie van GEM Beheer.

 

7.4       GEM Beheer wordt vertegenwoordigd door haar directie, waarbij echter – mits goedgekeurd door de algemene vergadering van aandeelhouders van GEM Beheer – nadere procuratieregelingen mogelijk zijn. Het verlenen van procuratie aan een Commanditaire Vennoot is niet toegestaan.

 

7.5       De directie van GEM Beheer is belast met het bestuur van GEM Beheer en met het bepalen van het beleid van GEM Beheer, doch behoeft voorafgaande goedkeuring van de algemene vergadering van aandeelhouders van GEM Beheer voor de handelingen c.q. rechtshandelingen, welke als zodanig zijn vermeld in de oprichtingsakte van GEM Beheer.

 

7.6       GEM Beheer is belast met het besturen van GEM CV en het bepalen van het beleid van GEM CV, doch behoeft voorafgaande goedkeuring van de vergadering van vennoten van GEM CV voor de handelingen c.q. rechtshandelingen, welke als zodanig zijn vermeld in de vennootschapsovereenkomst van GEM CV.

 

 

Artikel 8            Organisatie samenwerking en financieel beheer

 

8.1       De Gemeente en BAM hebben ten behoeve van GEM Beheer en GEM CV een Handleiding Organisatie en Administratie opgesteld. In deze Handleiding, BIJLAGE 16 bij deze Raamovereenkomst, is de organisatie van de samenwerking, alsmede de personele invulling van de diverse onderdelen van de samenwerking, het financieel beheer en de wijze van rapporteren van de personen die bij de uitvoering van de samenwerking betrokken worden, nader vastgelegd.

 

8.2       GEM CV en GEM Beheer zullen ieder een zelfstandige administratie voeren, omvattende de gehele vennootschapsadministratie. De administratie van GEM CV en GEM Beheer zal onder toezicht van één controller plaatsvinden die door de directie van GEM Beheer onder goedkeuring van de algemene vergadering van aandeelhouders van GEM Beheer zal worden benoemd.

 

8.3       GEM CV en GEM Beheer zullen hun vorenbedoelde administraties voeren en hun financiële rapportages aan Partijen verschaffen met inachtneming van de schriftelijke richtlijnen zoals opgenomen in de Handleiding.

            Ieder van de Commanditaire Vennoten en ieder van de Aandeelhouders heeft recht op inzage van alle administratieve bescheiden van GEM CV en GEM Beheer.

8.4       De controle van de boekhouding en de jaarrekeningen van GEM CV en GEM Beheer zal door de vergadering van vennoten van GEM CV, respectievelijk door de algemene vergadering van Aandeelhouders van GEM Beheer, worden opgedragen aan een en dezelfde registeraccountant. Ieder van de Commanditaire Vennoten en ieder van de Aandeelhouders heeft het recht van review, zulks op eigen kosten.

 

8.5             Met betrekking tot hetgeen geregeld is in het Handleiding, zoals bedoeld in dit artikel 8.1, zullen GEM CV en GEM Beheer het bepaalde in deze Handleiding in acht nemen bij de bedrijfsuitoefening.

 

 

Artikel 9            Communicatie

 

9.1       De Gemeente zal vanuit haar publiekrechtelijke taak zorgdragen voor relevant maatschappelijk overleg en het verstrekken van de daarbij behorende informatie in de periode tussen de totstandkoming van deze overeenkomst en het tijdstip van bekrachtiging van het onherroepelijke bestemmingsplan.

            Hiertoe zullen Partijen in goed onderling overleg een communicatieplan opstellen.

 

9.2        De Gemeente draagt, zowel voor wat betreft privaatrechtelijke als publiekrechtelijke aangelegenheden zorg voor de communicatie, de contacten en het relatiebeheer met NS Stations, NS Vastgoed en ProRail.

Daarnaast draagt de gemeente zorg voor de benadering van alle betrokken overheden. De taak van BAM is gelegen in het onderhouden van contacten met alle betrokken private partijen.

 

9.3       In het Directieoverleg zullen Partijen aan elkaar verslag doen van de voortgang en de resultaten geboekt bij het aantrekken van gegadigden voor de Kantoorgebouwen. Tevens zullen Partijen in het Directieoverleg afstemmen, wie de meest gerede Partij is om een of meerdere specifieke gegadigden te benaderen.

 

 

Artikel 10          Publiekrechtelijke medewerking Gemeente

 

10.1          De Gemeente zal zich zoveel mogelijk inspannen, doch met inachtneming van wettelijke procedures en te betrachten zorgvuldigheid jegens derden, dat alle benodigde procedures tot aan het onherroepelijk worden van het Bestemmingsplan, met voortvarendheid worden gevoerd c.q. behandeld.

 

10.2     De Gemeente zal zich zoveel mogelijk inspannen, met inachtneming van wettelijke procedures en te betrachten zorgvuldigheid jegens derden, dat (na verkregen ontvankelijke aanvragen) alle vergunningen, onthef­fingen, vrijstellingen en goedkeuringen van overheidswege, welke vereist zijn in het kader van de Locatieontwikkeling en de Projectontwikkeling ‑ zonodig bij wege van anticipatie ‑ verleend zullen worden. Voor zover de Gemeente deze besluiten zelf dient te nemen, zal zij de desbetreffende aanvragen met voortvarendheid behandelen.

Voor zover andere overheden de desbetreffende besluiten dienen te nemen, zullen de Gemeente en BAM de totstandkoming daarvan zoveel mogelijk bevorderen en bespoedigen, waarbij GEM CV zal zorgdragen voor ontvankelijke aanvragen terzake van door GEM CV benodigde vergunningen, ontheffingen, vrijstellingen en goedkeuringen van overheidswege.

 

10.3      Indien de Gemeente uit eigen beweging op basis van publiekrechtelijke besluitvorming het publiekrechtelijk planologisch kader voor het Projectgebied of gedeelten daarvan wijzigt ten opzichte van het Bestemmingsplan, dan zijn de daaruit eventueel voortvloeiende nadelige ge­volgen voor de Locatieontwikkeling voor rekening en risico van de Gemeente, en zal de Gemeente het desbetreffende nadeel vergoeden aan GEM CV, indien en voor zover GEM CV binnen het Projectgebied en binnen de Grondexploitatie geen adequate oplossingen voor zulk nadeel kan vinden.

Het in de eerste alinea van dit artikel 10.3 bepaalde, is verder niet van toepassing, indien en voor zover de betreffende publiekrechtelijke besluitvorming van de Gemeente tot stand is gekomen op grond van een of meer omstandigheden, zoals vermeld in artikel 10.4 en/of in artikel 10.5, tenzij GEM CV bewijs levert dat de Gemeente door actief onverplicht handelen de betreffende regelingen c.q. besluiten van hogere overheden c.q. uitspraken van de bestuursrechter heeft veroorzaakt.

 

10.4      Indien ten gevolge van besluiten van hogere overheden (dan de Gemeente) c.q. uitspraken van de bestuursrechter al dan niet in het kader van bezwaar- of beroepsprocedures het publiekrechtelijke planologisch kader voor het Projectgebied of gedeelten daarvan wijzigt ten opzichte van het Bestemmingsplan, dan zijn de daaruit eventueel voortvloeiende nadelige gevolgen voor de Locatieontwikkeling voor rekening en risico van GEM CV en zullen deze in de Grondexploitatie dienen te worden verdisconteerd.

 

 

10.5      Indien wijzigingen c.q. afwijkingen van het Bestemmingsplan  noodzakelijk worden ten gevolge van andere regelingen c.q. besluiten van hogere overheden (dan de Gemeente) dan wel door uitspraken van de (bestuurs)rechter, dan zijn de daaruit eventueel voortvloeiende nadelige gevolgen voor de Locatieontwikkeling voor rekening en risico van GEM CV en zullen deze in de Grondexploitatie dienen te worden verdisconteerd.

 

10.6      Ingeval van wijzigingen c.q. afwijkingen, zoals bedoeld in de artikelen 10.3 tot en met 10.5, zal GEM CV de Grondexploitatie, inclusief Planning, alles voor zover nog niet uitgevoerd, aan de gewijzigde situatie aanpassen, waarbij de oorspronkelijke uitgangspunten voor de publiek-private samenwerking tussen Partijen, zoals ondermeer omschreven in de considerans dezer overeenkomst, zoveel mogelijk gehandhaafd zullen worden, met dien verstande dat in het Projectgebied te allen tijde tenminste 30.000 m² BVO kantoor gerealiseerd zal kunnen worden.

 

 

Artikel 11          Exclusiviteit en Anticoncurrentie bepaling

 

11.1.     Partijen werken gedurende een periode van 10 jaar te rekenen vanaf de datum van ondertekening van de Samenwerkingsovereenkomst, met betrekking tot het Projectgebied exclusief elkaar samen op de wijze als voorzien in deze overeenkomst, en wel met uitsluiting van derden, tenzij GEM CV anders bepaalt. Toetreding van derden tot deze overeenkomst is slechts mogelijk met toestemming van alle Partijen.

 

11.2      Onverminderd het bepaalde in artikel 11.3, is het ieder van Partijen niet toegestaan om, zolang hij Partij bij deze overeenkomst is, buiten het verband van de in deze overeenkomst geregelde samenwerking, direct of indirect, al dan niet in samenwerking met derden een activiteit als voorzien in deze overeenkomst te (doen) verrichten met betrekking tot het Projectgebied.

 

11.3      Het bepaalde in artikel 11.2 is niet van toepassing, indien:

a.         alle Partijen goedkeuring hebben verleend voor de betreffende activiteit;

b.         GEM CV heeft bepaald dat slechts één of meerdere Partij(en) rechten en/of verplichtingen zal aangaan ten behoeve van samenwerking.

 

 

 

11.4      De op het moment van ondertekening van deze overeenkomst aan Partijen bekende met de ontwikkeling van het Projectgebied (potentieel) concurrerende ontwikkelingen met een gelijke prioriteit, zijn vastgelegd in BIJLAGE 12 bij deze overeenkomst.

 

11.5     Voorzover dat niet strijdig is met de publiekrechtelijke taken en verplichtingen, zal de Gemeente zich onthouden van medewerking aan (potentieel) concurrerende ontwikkelingen en zal prioriteit geven aan de Projectontwikkeling in het Projectgebied.

           Partijen verstaan in deze onder (potentieel) concurrerende ontwikkelingen: binnenstedelijke gebiedsontwikkelingen ten behoeve van kantoren en/of kantoorontwikkelingen van minimaal 2.000 m² BVO kantoorvloeroppervlak, die tegelijkertijd in een kalenderjaar op de markt zijn of komen binnen het grondgebied van de Gemeente en die zijn omschreven sub C in BIJLAGE 12.

 

 

HOOFDSTUK II: LOCATIEONTWIKKELING

 

Artikel 12          Algemeen

 

12.1          De Locatieontwikkeling zal door en voor rekening en risico van GEM CV worden uitgevoerd, met inachtneming van het bepaalde in deze overeenkomst en onverminderd het bepaalde in deze overeenkomst met betrekking tot (specifieke) activiteiten, welke de Gemeente en/of BAM zullen verrichten.

 

12.2      De Gemeente en BAM hebben met betrekking tot het Projectgebied voorcalculatorisch de Grondexploitatie (Bijlage 2) vastgesteld, welke de basis vormt en taakstellend is voor het beleid van GEM CV met betrekking tot de Locatieontwikkeling.

 

12.3      De Gemeente en BAM, alsmede GEM CV en GEM Beheer, streven uitdrukkelijk ‑ binnen de voorwaarden van deze overeenkomst en binnen de uit deze overeenkomst voortvloeiende kwantitatieve en kwalitatieve randvoorwaarden voor de Locatieontwikkeling en Projectontwikkeling ‑ gedurende de gehele looptijd van deze overeenkomst naar een eindresultaat voor GEM CV bij voltooiing van de Locatieontwikkeling, dat tenminste kostendekkend is.

 

 

 

12.4      De Grondexploitatie (inclusief Planning) zal periodiek en wel tenminste éénmaal per kalenderjaar opnieuw ‑ zonodig gewijzigd ‑ worden vastgesteld door GEM CV aan de hand van de feitelijke en economische omstandigheden bij de uitvoering van de Locatieontwikkeling. GEM CV is bevoegd om de Grondexploitatie (inclusief Planning) te wijzigen.

 

12.5      Bij voltooiing van de Locatieontwikkeling wordt een berekening gemaakt van de werkelijke kosten en opbrengsten, waarbij rekening wordt gehouden met betaalde en ontvangen rente.

 

 

Artikel 13          Financiering GEM CV en GEM Beheer

 

13.1          Partijen beogen op non-recoursebasis in de financieringsbehoefte van GEM CV te voorzien.

Daarnaast zal zoveel mogelijk worden voorzien in de financieringsbehoefte van GEM CV door middel van financiering door derden, naast de in artikel 5.9 bedoelde kapitaalinbreng in GEM CV. Uitgangspunt bij deze financiering is de verkrijging door GEM CV van financieringsmiddelen tegen voortdurend meest gunstige tarieven en voorwaarden, welke op de markt verkregen kunnen worden.

 

13.2          Voor het geval dat niet op non-recoursebasis in de financieringsbehoefte van GEM CV kan worden voorzien en al evenmin door middel van de in artikel 13.1 bedoelde financiering in de financieringsbehoefte van GEM CV kan worden voorzien, verklaren de Commanditaire Vennoten zich jegens de GEM CV garant te staan voor het verschaffen van additionele middelen, ieder tot een bedrag van € 1.000.000,-- (zegge: één miljoen euro).

 

 

Artikel 14          Verwerving Projectgebied door GEM CV

 

14.1      Het Projectgebied behoort in eigendom toe aan de Gemeente.

 

14.2      GEM CV koopt van de Gemeente zo de Gemeente verkoopt aan GEM CV het Projectgebied.

            Levering van het Projectgebied zal plaatsvinden medio 2005, indien en zodra het Projectgebied door de Gemeente fiscaal bouwrijp is gemaakt in de zin van artikel 14.3 hierna.

 

 

 

14.3     Levering van het Projectgebied door de Gemeente geschiedt in fiscaal bouwrijpe staat. De Gemeente verbindt zich jegens GEM CV om, in nauw overleg met GEM CV, aan het door de Gemeente – ingevolge het hiervóór in artikel 14.2 bepaalde – aan GEM CV te leveren Projectgebied vóór de levering aan GEM CV, zodanige werkzaamheden te verrichten, dat de levering van het Projectgebied wordt aangemerkt als de levering van een onroerende zaak als bedoeld in artikel 11 lid 11 letter a onder 1 van de Wet Omzetbelasting 1968. De terzake uit te voeren Vervaardigingshandelingen zijn globaal omschreven in BIJLAGE 7 bij deze overeenkomst.

 

14.4      De kosten van de Vervaardigingshandelingen worden als kosten meegenomen in de Grondexploitatie. De betreffende kosten zullen bestaan uit alle externe kosten, die de Gemeente aantoonbaar en met voorafgaande instemming van GEM CV heeft gemaakt terzake van de Vervaardigingshandelingen, de rentelasten ten aanzien van deze externe kosten op basis van het éénmaandseuribortarief geldend op de datum van betaling van de externe kosten verhoogd met een opslag van een procentpunt, te berekenen over de periode ingaande op de dag van betaling van deze externe kosten en eindigende op de dag van vergoeding van deze kosten.

 

14.5      De in artikel 14.2 bedoelde verkoop en levering door de Gemeente aan GEM CV geschiedt vrij op naam, tegen een koopprijs zoals die uit de Grondexploitatie voortvloeit.

             Betaling van deze koopprijs vindt plaats in drie gelijke termijnen, jaarlijks te betalen op 1 juli, voor het eerst op 1 juli 2005 en zo vervolgens telkenjare op die datum.

 

14.6      De Gemeente verbindt zich jegens de overige partijen, alsmede jegens GEM CV en GEM Beheer, voor het Projectgebied als een zorgvuldig schuldenaar zorg te dragen tot aan het tijdstip van levering aan GEM CV.

 

14.7      Eventuele verontreiniging van de bodem en/of het grondwater in het Projectgebied en/of de aanwezigheid van oudheidkundige bodemschatten en - vondsten, ongeacht of zulks een beletsel vormt voor de realisering van de beoogde bestemmingen in het Projectgebied, komen geheel voor rekening en risico van de Gemeente.

 

 

14.8      De Gemeente heeft met betrekking tot de door haar te leveren Projectgebied aan de overige Partijen ter inzage gegeven in:

a.         de door haar afgesloten schriftelijke contracten c.q. akten tot verwerving (zoals koopakten, akten van economische overdracht, leveringsakten),

b.         eventuele overige door de Gemeente met derden gesloten schriftelijke overeenkomsten, en

c.         aanwezige milieutechnische onderzoeksrapporten;

alles – voorzover aanwezig - naar de toestand bij ondertekening van deze overeenkomst.

 

14.9      GEM CV accepteert bij de levering van het Projectgebied de feitelijke staat bij levering en de juridische staat van het Projectgebied, zoals die blijkt uit de in artikel 14.8 onder a en b bedoelde, door de Gemeente overgelegde documenten, welke zijn weergegeven in Bijlage 13 bij deze overeenkomst, en/of uit de openbare registers als bedoeld in artikel 3:16 van het Burgerlijk Wetboek.

 

14.10    De Gemeente verklaart hierbij aan de overige Partijen, aan GEM CV en aan GEM Beheer dat ten aanzien van het Projectgebied:

a.         haar geen andere verontreinigingen van de bodem en/of het grondwater bekend zijn dan blijken uit de hiervoor bedoelde en overgelegde milieutechnische onderzoeksrapporten; en

b.         haar geen andere verplichtingen uit hoofde van huur, pacht en andere gebruiksrechten, noch (overige) lasten en beperkende bepalingen bekend zijn dan blijken uit de hiervoor bedoelde, overgelegde akten/overeenkomsten, en/of uit de openbare registers als hiervoor bedoeld; en

c.         de onroerende zaken worden geleverd vrij van hypotheken, beslagen en inschrijvingen daarvan, leeg en ontruimd.

 

14.11    Onverminderd het bepaalde in artikel 14.10 accepteert GEM CV bij levering van het Projectgebied de overige lasten en beperkingen ongeacht of zij blijken uit de openbare registers.

Het risico van niet uit de in artikel 14.8 onder c bedoelde, door de Gemeente overgelegde milieutechnische onderzoeksrapporten blijkende verontreinigingen, komt voor rekening van de Gemeente.

 

 

Artikel 15          Bouw- en woonrijp maken (incl. engineering en directievoering)

 

15.1      GEM CV zal het Projectgebied voor haar rekening en risico Bouwrijp en Woonrijp (laten) maken, een en ander overeenkomstig het Technisch Programma van Eisen Civiele Werken (Algemeen) en het Inrichtingniveau Openbaar gebied, BIJLAGE 8 bij deze overeenkomst, op basis waarvan BAM de concrete bestekken zal (doen) vervaardigen, zulks onder inachtneming van de besluitvorming binnen GEM CV daarover . Deze bestekken zullen voor wat betreft kwaliteit en techniek ten minste moeten voldoen aan de gemeentelijke eisen terzake, als vastgelegd in het Technisch Programma van Eisen Civiele Werken (Algemeen), dat als BIJLAGE 5 deel uitmaakt van deze overeenkomst en zullen ondermeer op die punten worden gecontroleerd door GEM CV.

 

15.2      De engineering en de werkzaamheden tot het Bouwrijp en Woonrijp maken van het Project zullen door GEM CV worden opgedragen aan BAM Wegen, onder marktconforme voorwaarden en bepalingen overeenkomstig de procedure als omschreven in de brief d.d. 23 december 2004 van de Gemeente aan BAM, die als BIJLAGE 14 deel uitmaakt van deze overeenkomst.

 

15.3     Namens GEM CV houdt het gemeentelijk ingenieursbureau toezicht op de uitvoering van deze werkzaamheden, bovendien voert dit ingenieursbureau namens GEM CV directie op het ontwerp van BAM Wegen.

 

 

Artikel 16          Bovenwijkse voorzieningen

 

16.1      Noch de onderhavige samenwerking noch de daaruit voortvloeiende Locatieontwikkeling voorziet in de realisatie van bovenwijkse voorzieningen, noch ten behoeve van het Projectgebied noch ten behoeve van het Plangebied.

 

16.2      Door of vanwege de Gemeente zullen er op generlei wijze kosten worden doorbelast aan of verhaald op de andere Partijen bij deze overeenkomst en/of GEM CV en GEM Beheer terzake de Locatie- en Projectontwikkeling, anders dan kosten specifiek in deze overeenkomst voorzien.

 

 

 

16.3          De Gemeente draagt voor haar rekening en risico conform de Planning zorg voor de noodzakelijke ontsluiting van het Projectgebied op het wegennet buiten het Plangebied, alles op zodanige momenten dat het Projectgebied tijdig bereikbaar is voor bouwverkeer, en dat - voorzover redelijkerwijze benodigd - de betreffende aansluitingen voor alle verkeer gerealiseerd zijn ten tijde van de oplevering van het/de eerste Kantoorgebouw(en).

 

 

Artikel 17          Archeologie en Flora en faunawet

 

17.1          Door de Gemeente wordt onderzoek verricht naar de (kans op ) aanwezigheid van oudheidkundige bodemschatten in het Projectgebied.

De uitkomsten van dit onderzoek moeten uitwijzen of, en zo ja hoe, nader archeologisch onderzoek vóór of tijdens de bouwwerkzaamheden noodzakelijk is.

 

17.2      GEM CV zal de in artikel 15 begrepen werkzaamheden (doen) uitvoeren met inacht­neming van de regelgeving van overheidswege met betrekking tot eventuele archeologische vondsten en oudheidkundige bodemschatten.

De daaruit eventueel voortvloeiende kosten zijn voor rekening van de Gemeente. GEM CV spant zich in om voornoemde kosten zoveel mogelijk te beperken.

Het risico van niet uit het in artikel 17.1 bedoelde en door de Gemeente uitgevoerde onderzoek blijkende archeologische vondsten en oudheidkundige bodemschatten, komt voor rekening van de Gemeente.

 

17.3      Meer in het algemeen zullen Partijen, indien zij constateren dat wettelijke regelingen consequenties hebben in die zin dat de Locatieontwikkeling verhinderd, belemmerd of vertraagd wordt, zullen Partijen daarover overleg plegen in de zin van artikel 32.

 

17.4     De Gemeente heeft in het kader van de bestemmingsplanprocedure voor het Plangebied een inventarisatie gemaakt van de mogelijke consequenties voor de Locatieontwikkeling van de toepasselijkheid van de Flora en faunawet en de Habitatrichtijn en heeft daarbij vastgesteld dat deze wet en richtlijn geen belemmeringen opleveren voor de Locatieontwikkeling.

           Het risico dat zich niet in deze inventarisatie gesignaleerde belemmeringen voortvloeiende uit deze wet en/of richtlijn voordoen, komt voor rekening en risico van GEM CV.

 

 

 

Artikel 18          Openbaar gebied

 

18.1           Het Openbaar gebied en de daarin of daarop gerealiseerde infrastructurele voor­zieningen c.q. werkzaamheden tot het Woonrijp maken zullen telkens bij het gereedkomen daarvan door GEM CV gefaseerd, doch in onderling samenhangende percelen welke in overleg tussen GEM CV en de Gemeente worden bepaald, aan de Gemeente worden opgeleverd.

           Van zulke oplevering(en) aan de Gemeente zal telkens een schriftelijk proces verbaal worden opgemaakt, dat dient te worden ondertekend door de Gemeente, GEM CV en BAM Wegen, die door GEM CV met de uitvoering was belast.

 

18.2     Ten aanzien van zulke oplevering(en) zullen de §§ 9 (opneming en goed­keuring), 10 (oplevering), 11 (onderhoudstermijn) en 12 (aansprakelijk-heid van de aannemer na de oplevering) van de UAV 1989 van overeenkomstige toepassing zijn.

Opgeleverde delen van het Openbaar gebied en de daarin of daarop gereali­seerde infrastructurele voorzieningen komen vanaf de opleveringsdatum in beheer en onderhoud van de Gemeente en zijn vanaf die datum voor rekening en risico van de Gemeente, onverminderd de verplichtingen van GEM CV tot herstel van de bij oplevering geconstateerde gebreken en onverminderd de verplichtingen van GEM CV gedurende de onder­houdsperiode.

 

18.3     GEM CV draagt er jegens de Gemeente zorg voor dat door (onder)aannemers, leve­ranciers en andere door haar ingeschakelde derden terzake van de door hen uitge­voerde werkzaamheden de gebruikelijke garantieverklaringen conform de bestekken zijn of zullen worden overgelegd. De Gemeente aanvaardt de inhoud van die garantieverklaringen, die GEM CV mede op naam van de Gemeente zal doen stellen.

           Bij oplevering draagt GEM CV voornoemde garanties alsmede alle aanspraken, die zij jegens (onder)aannemers en leveranciers en andere door haar ingeschakelde derden kan doen gelden terzake van door hen verrichte werkzaamheden en/of toegebrachte schade, over aan de Gemeente.

Na oplevering zal de Gemeente rechtstreeks de betreffende garantiegever(s), (onder) aannemers, leveranciers en derden aanspreken en GEM CV terzake van uitoefening van aanspraken vrijwaren.

 

 

 

 

Artikel 19          Upgrading Projectgebied

 

19.1      BAM en de Gemeente zijn van mening dat het Projectgebied qua inrichting en qua verschijningsvorm op een hoger niveau moet worden gebracht, de zogenoemde “upgrading” van het Projectgebied.

            Partijen begroten de kosten van de upgrading op een bedrag van €°1.000.000,-- (zegge één miljoen euro).

           Indien en voorzover GEM CV, als gevolg van het feit dat zij erin geslaagd is Bouwrijpe Kavels bestemd voor de realisatie van meer m² BVO kantoor dan de thans in de Grondexploitatie voorziene 30.000 m² BVO kantoor te verkopen, meer resultaat weet te realiseren dan het thans in de de Grondexploitatie geprognosticeerde resultaat, hierna te noemen “het extraresultaat”, zal GEM CV het extraresultaat, bij wijze van preferente winstbestemming, aanwenden voor de bekostiging van de upgrading.

 

19.2      Bij invulling van het begrip “upgrading” denken Partijen bijvoorbeeld en onder meer aan bijdragen aan:

-           het verplaatsen van een deel van de huidige fietsenstalling van ProRail naar een locatie gelegen bovenop het viaduct Kruithuisweg;

-           het aanleggen van een zogenoemde “kiss and ride-strook” op het viaduct Kruithuisweg ter plaatse van het Station Zuid;

-           specifieke stationsvoorzieningen.

 

19.3      Voornoemd bedrag ad € 1.000.000,-- kan door Gem CV ook aangewend worden voor de realisatie van voorzieningen binnen het kader van de upgrading indien deze voorzieningen de grenzen van het Projectgebied overschrijden maar wel een duidelijke relatie hebben met het Projectgebied.

 

 

Artikel 20          Vervallen

 

 

Artikel 21          Nutsbedrijven

 

GEM CV treedt, in verband met de aanleg van nutsvoorzieningen, rechtstreeks in overleg met de desbetreffende nutsbedrijven.

 

 

De kosten van nutsvoorzieningen (ener­gievoorziening, telecommunicatie-voorzieningen en dergelijke) behoren niet tot de Grondexploitatie en dienen ten laste van de betreffende leveranciers van nutsvoor­zieningen te komen, onverminderd de (gebruikelijke) aansluitbijdragen, die nutsbedrijven terzake van zogenaamde gebouwaansluitingen van (delen van) Kantoorgebouwen in rekening brengen bij BAM of haar rechtverkrijgende(n).

Indien en voor zover deze kosten niet worden gedragen door de betreffende leveranciers worden deze kosten tot een bedrag van € 40.000,-- (zegge veertigduizend euro) gedragen door GEM CV.

Indien en voorzover deze kosten het hiervoor bedoelde bedrag van € 40.000,-- overstijgen zal het meerdere boven € 40.000,-- gedragen worden door de Gemeente.

 

 

Artikel 22          Kosten van Partijen

 

22.1.     De externe kosten van de Gemeente en BAM, welke zij tot op de datum van ondertekening van deze Raamovereenkomst ter zake de Locatieontwikkeling hebben gemaakt, komen ten laste van de Grondexploitatie en zijn voor rekening van GEM CV. De betreffende kosten voorzover gemaakt vóór 9 juni 2005, zijn gefixeerd en bedragen:

a.         voor de Gemeente een bedrag ad € 45.000,--;

b.         voor BAM een bedrag ad € 80.000,--;

alle bedragen te vermeerderen met BTW.

            Ieder van Partijen draagt zijn respectieve interne kosten ter zake de Locatieontwikkeling zelf.

            De betreffende bedragen zullen door GEM CV dadelijk na haar oprichting worden voldaan, na ontvangst van desbetreffende facturen van betreffende Partijen. Door voldoening van de betreffende facturen zal GEM CV finaal gekweten zijn ter zake van de externe kosten van Partijen, welke voorafgaand aan het sluiten van onderhavige overeen­komst zijn gemaakt.

 

22.2      De kosten van externe adviseurs mits door Partijen gezamenlijk ingeschakeld, komen ten laste van de Grondexploitatie.

 

 

Artikel 23          Verkoop en uitgifte van Bouwkavels

 

23.1     GEM CV sluit voor haar rekening en risico, met inachtneming van het in de onder­havige overeenkomst bepaalde, op door GEM CV te bepalen voorwaarden en tegen de conform artikel 23.3 vastgestelde verkoopprijzen per m² BVO kantoor, de nodige overeenkomsten met BAM tot verkoop van de door GEM CV in het Projectgebied te creëren Bouwkavels.

           Op de af te sluiten koopovereenkomsten zijn de Algemene Verkoopvoorwaarden van GEM CV, die als BIJLAGE 15 deel uitmaken van deze overeenkomst, van toepassing.

 

23.2          GEM CV zal er voor zorgdragen dat BAM zich jegens GEM CV verbindt om de Bouwkavels die BAM voor de ontwikkeling en realisering van het/de Kantoorgebouw(en) nodig heeft, af te nemen van GEM CV, telkens op het moment dat de betreffende Bouwkavels bouwrijp zijn gemaakt door GEM CV en BAM tevens voor het/de betreffende Kantoorgebouw(en) dat/die op de betreffende Bouwkavels dient/dienen te worden gerealiseerd, beschikt over een onherroepelijke bouwvergunning.

Betaling van de kavelprijs/kavelprijzen door BAM aan GEM CV vindt plaats bij juridische levering van de Bouwka­vel(s), doch indien feitelijke levering eerder plaatsvindt dan juridische levering, bij feitelijke levering.

 

23.3      De door GEM CV te berekenen koopprijzen voor Bouwkavels, zullen worden vastge­steld op basis van € 220,-- per te realiseren m² BVO kantoor.

De in de Grondexploitatie opgenomen de prijs per te realiseren m² BVO kantoor geldt per prijspeildatum 1 september 2003 en wordt vanaf genoemde prijspeildatum jaarlijks per 1 januari geïndexeerd conform de ontwikkeling van de consumentenprijsindex (CPI), reeks CPI-werknemerslaag, zoals gepubliceerd door het Centraal Bureau voor de Statistiek.

 

23.4      Alle conform artikel 23.3 hiervoor vastgestelde koopprijzen voor Bouwkavels worden door GEM CV vermeerderd met de terzake verschuldigde Omzetbelasting (BTW).

 

23.5      In aanvulling op het bepaalde in artikel 23.3 hiervoor, geldt voor BAM dat indien en zodra BAM onvoorwaardelijk en onherroepelijk (een) gebruiker(s) heeft gecontracteerd voor ten minste 70% van het bruto vloeroppervlak van een of meerdere van de Kantoorgebouwen, BAM de voor de realisatie van het/de betreffende Kantoorgebouw(en) benodigde Bouwkavel(s) van GEM CV zal afnemen, onder inachtneming van het bepaalde hiervoor in de artikelen 23.1 tot en met 23.4.

 

 

 

Artikel 24          Levering Openbaar Gebied

 

24.1     GEM CV zal in fasen de aan haar in eigendom toebehorende gronden binnen het Projectgebied, die aangewend zijn voor het aanleggen van infrastructurele werken en voorzieningen van openbaar nut, alsmede voor andere werken van openbare aard, binnen 2 (twee) weken na (door de Gemeente geaccordeerde) oplevering daarvan conform artikel 18 hiervoor, in eigendom overdragen aan de Gemeente, tegen een verkoopprijs van € 10,- exclusief de ter zake verschuldigde omzetbelasting.

 

24.2     Op basis van de op datum ondertekening van deze overeenkomst bekende informatie is sprake van een in fiscale zin kostendekkende exploitatie.

Met een beroep op de inhoud van het op 18 december 2002 door de Staatssecretaris van Financiën gepubliceerd besluit leidt de (op)levering van de grond en infrastructuur door GEM CV (in de zin van dit artikel) niet tot verschuldigdheid van overdrachtsbelasting.

Indien niettemin toch sprake is van verschuldigdheid van overdrachtsbelasting, treden Partijen met elkaar in overleg om binnen de mogelijkheden van de fiscale regelgeving verschuldigdheid van overdrachtsbelasting te voorkomen of de omvang daarvan te beperken, waarbij eventueel (toch) verschuldigde overdrachtsbelasting voor rekening van GEM CV komt.

 

 

HOOFDSTUK III           PROJECTONTWIKKELING

 

Artikel 25          Planvorming

 

25.1     BAM heeft D&E Architecten uit Delft ingeschakeld voor het vervaardigen van het ontwerp van de Kantoorgebouwen in het Plangebied. Om zwaarwegende redenen kan hiervan worden afgeweken: Welstand is hierop tegen of de eindgebruiker van een Kantoorgebouw wenst te werken met een door hem aangedragen architect.

 

25.2      Voorlopige en definitieve ontwerpen voor bebouwing van (een) Bouwkavel(s), worden vervaardigd door en voor rekening van BAM, en behoeven de goedkeuring van GEM CV, welke goedkeuring niet zal worden onthouden, indien de betreffende ontwerpen voldoen aan het Stedenbouwkundig Plan, het PvE Openbaar gebied en het Inrichtingsniveau Openbaar gebied .

 

 

 

25.3      Binnen één maand nadat een Bouwplan is goedgekeurd overeenkomstig het bepaalde in artikel 25.2, dient BAM een bouwvergunning aan te vragen voor het/de betreffende Kantoorgebouw(en), welke aanvrage moet voldoen aan de wettelijke eisen terzake (ontvankelijke aanvraag bouwvergunning), met dien verstande dat BAM pas gehouden is vorenbedoelde aanvraag bouwvergunning in te dienen op het moment dat BAM onvoorwaardelijk en onherroepelijk (een) gebruiker(s) heeft gecontracteerd voor ten minste 70% van het bruto vloeroppervlak van een of meerdere van de Kantoorgebouwen.

 

25.4      De voor de Projectontwikkeling te hanteren parkeernorm bedraagt:

            1 parkeerplaats : 62,5 m² BVO kantoorvloeroppervlak.

 

 

Artikel 26          Bouwprogramma - uitvoering

 

BAM verplicht zich jegens GEM CV en GEM Beheer om op de door hem ingevolge artikel 23 afgenomen Bouwkavel(s) het/de daarop geprojecteerde Kantoorgebouw(en) te realiseren, zulks met inachtneming van het in de onderhavige overeenkomst bepaalde.

 

 

HOOFDSTUK IV           OVERIGE BEPALINGEN

 

Artikel 27          Planschade

 

27.1      Alle planschade ex artikel 49 Wet op de ruimtelijke ordening, welke voortvloeit uit het Bestemmingsplan, alsmede als gevolg van vrijstellingen ex artikel 19 Wet op de ruimtelijke ordening ter afwijking van het Bestemmingsplan, voor zover dit betrekking heeft op het Projectgebied en in het kader van deze overeenkomst, is voor rekening van de Gemeente.

 

27.2      GEM Beheer en de Gemeente zullen regelmatig onderling overleg voeren, teneinde het risico voor eventuele aanspraken tot planschade zoveel mogelijk te vermijden.

 

 

Artikel 28          Kostenverhaal

 

De Gemeente zal met betrekking tot het Projectgebied iedere vorm van publiek- of civielrechtelijk kostenverhaal, anders dan expliciet in deze overeenkomst voorzien, jegens de andere Partijen bij deze overeenkomst achterwege laten.

Artikel 29          Fiscaliteit

 

29.1      In het algemeen zullen GEM CV en GEM Beheer streven naar een zo gunstig mogelijk fiscaal regime bij de uitvoering van de onderhavige overeenkomst; zonodig onder aanpassing van de wijze van uitvoering. Waar nodig zal overleg met de fiscale autoriteiten plaatsvinden.

 

29.2      GEM CV en GEM Beheer streven naar toepasselijkheid van het BTW compensatiefonds op de activiteiten van GEM CV met betrekking tot de Locatieontwikkeling.

 

 

Artikel 30          Tussentijdse beëindiging

 

30.1      Indien een van Partijen, ondanks behoorlijke schriftelijke ingebrekestelling door één der overige Partijen, toerekenbaar tekortschiet in de nakoming van haar verplichtingen uit hoofde van de onderhavige overeenkomst, en voorts in het geval van faillissement, aanvrage(n) van surséance van betaling en/of ontbinding van een van Partijen, is iedere andere Partij bevoegd deze overeenkomst met onmiddellijke ingang zonder rechterlijke tussenkomst en bij aangetekende brief jegens de betreffende Partij te beëindigen, onverminderd het recht om nakoming, ontbinding volgens de wet en/of schadevergoeding te vorderen van de Partij die aanleiding gaf tot de beëindiging.

 

30.2      De bevoegdheid tot de beëindiging als bedoeld in artikel 30.1 in het geval een der Partijen toerekenbaar tekort schiet in de nakoming van diens verplichtingen, is niet van toepassing, indien de tekortkoming, gezien haar bijzondere aard of geringe betekenis, een beëindiging met haar gevolgen niet rechtvaardigt.

 

30.3      Indien de onderhavige overeenkomst jegens een Aandeelhouder van GEM Beheer, respectievelijk een Commanditaire Vennoot van GEM CV, wordt beëindigd, dan is deze overeenkomst tevens beëindigd ten aanzien van de gelieerde Commanditaire Vennoot van GEM CV, respectievelijk de gelieerde Aandeelhouder van GEM Beheer.

 

30.4      In geval van beëindiging als bedoeld in artikel 30.1 jegens een Aandeelhouder van GEM Beheer, is de betreffende Aandeelhouder verplicht om zijn aandelen in GEM Beheer aan de andere Aandeelhouders van GEM Beheer aan te bieden, met inachtneming van de bepalingen van de blokkeringregeling in de statuten van GEM Beheer.

 

30.5      In geval van beëindiging als bedoeld in artikel 30.1 jegens een Commanditaire Vennoot van GEM CV, is de betreffende Commanditaire Vennoot verplicht om zijn commanditaire deelname in GEM CV aan de andere Commanditaire Vennoten van GEM CV aan te bieden, met inachtneming van de bepalingen van de vennootschapsovereenkomst van GEM CV.

            In het geval de verplichting bestaat om de door een Aandeelhouder in GEM Beheer gehouden aandelen aan de andere Aandeelhouders van GEM Beheer aan te bieden overeenkomstig het bepaalde in deze overeenkomst c.q. de statuten van GEM Beheer, wordt zulks aangemerkt als een gebeurtenis waardoor GEM CV ten opzichte van de aan die betreffende Partij gelieerde Commanditaire Vennoten van GEM CV wordt beëindigd overeenkomstig het bepaalde in de vennootschapsovereenkomst van GEM CV.

 

30.6      In het geval de verplichting bestaat voor één van de Commanditaire Vennoten van GEM CV om diens commanditair aandeel in GEM CV aan te bieden overeenkomstig het bepaalde in deze overeenkomst c.q. de vennootschapsovereenkomst van GEM CV, dan wordt zulks aangemerkt als een gebeurtenis waardoor de aan de betreffende Commanditaire Vennoot van GEM CV gelieerde Aandeelhouder van GEM Beheer gehouden is diens aandelen in GEM Beheer aan te bieden aan de andere Aandeelhouders van GEM Beheer overeenkomstig het bepaalde in de statuten van GEM Beheer.

 

 

Artikel 31          Tussentijds evaluatie

 

31.1      Na ommekomst van een periode van tien (10) jaar, te rekenen vanaf de datum van ondertekening van de Samenwerkingsovereenkomst, te weten 16 april 2004, zullen BAM en de Gemeente hun samenwerking conform deze Raamovereenkomst tot dan toe, in goed onderling overleg evalueren gedurende een periode van maximaal drie (3) maanden, om vervolgens te besluiten of zij - al dan niet onder gewijzigde voorwaarden en bepalingen - de onderhavige samenwerking wensen te continueren.

 

31.2      Indien BAM en de Gemeente besluiten de samenwerking te continueren zullen zij bij dat besluit tevens bepalen voor welke periode de samenwerking wordt gecontinueerd en - zo daar aanleiding toe bestaat - onder welke gewijzigde voorwaarden en bepalingen.

 

 

 

31.3      Indien BAM en de Gemeente besluiten de samenwerking niet te continueren zullen zij bij dat besluit het resultaat van GEM CV per de datum van het besluit (doen) bepalen en op basis van dat resultaat met elkaar afrekenen en GEM CV liquideren overeenkomstig de bepalingen terzake in de vennootschapovereenkomst van GEM CV.

            Het besluit de samenwerking niet te continueren houdt tevens in dat GEM CV de door haar van de Gemeente in eigendom verworven gronden in het Projectgebied aan de Gemeente (terug)verkoopt, indien en voorzover deze gronden nog eigendom zijn van GEM CV en deze gronden aan de Gemeente levert tegen de historische kostprijs.

Voor de tenuitvoerlegging van deze overeenkomst verstaan Partijen onder “historische kostprijs”: De koopprijs van het Projectgebied, inclusief alle kosten, belastingen enzovoorts voortvloeiende uit de levering van het Projectgebied, te vermeerderen met de kosten van de (fysieke) investeringen in het Projectgebied, gedaan vanaf de datum van levering van het Projectgebied tot de datum van (terug)overdracht daarvan door GEM CV aan de Gemeente.

 

31.4      Indien BAM en de Gemeente niet binnen de in artikel 31.1 bedoelde (evaluatie)periode tot één van de in de artikelen 31.2 en 31.3 omschreven besluiten kunnen komen, zal deze omstandigheid worden aangemerkt als een geschil in de zin van artikel 34.2 en zal dit geschil beslecht worden op de in artikel 34.2 tot en met 34.4 aangegeven wijze.

 

 

Artikel 32          Wijziging omstandigheden

 

32.1      Bij ingrijpende macro- economische omstandigheden, belemmeringen in de te doorlopen of ten gevolge van publiekrechtelijke procedures (bijv. de plancapaciteit bedraagt minder dan 300 woningen of voorziet in minder dan 21,4 hectare uitgeefbaar terrein), wijzigingen van de (markt)omstandigheden of van publiekrechtelijke regelingen, alsmede bij besluiten tot niet of slechts gedeeltelijke goedkeuring of tot schorsing of vernietiging van besluiten die uit deze overeenkomst voortvloeien en die naar het oordeel van (één der) Partijen zodanige gevolgen hebben voor de rechtsverhouding tussen Partijen dat deze niet ongewijzigd in stand kan blijven, zullen Partijen trachten in onderling overleg tot een voor beide Partijen aanvaardbare aanpassing van die rechtsverhouding te geraken, daarbij rekening houdend met hun wederzijdse belangen.

 

32.22      Indien het overleg als bedoeld in artikel 32.1 niet binnen redelijke termijn plaatsvindt of niet tot overeenstemming leidt, heeft de meest gerede Partij het recht deze omstandigheid aan te merken als een geschil, in de zin van artikel 34.2 van deze overeenkomst.

 

32.33      Indien vertraging in de uitvoering optreedt of dreigt op te treden zullen Partijen ter zake zodanige maatregelen nemen als nodig zijn om de voortgang van de werkzaamheden zoveel mogelijk overeenkomstig de Planning te waarborgen.

 

 

Artikel 33          Overdracht van rechten en verplichtingen

 

33.1      Geen van Partijen is bevoegd de voor haar uit de onderhavige overeenkomst voortvloeiende rechten en/of verplichtingen over te dragen aan derden en/of te bezwaren of overeenkomsten te sluiten welke daartoe kunnen leiden, zonder de voorafgaande schriftelijke toestemming van alle overige Partijen, van GEM CV en van GEM Beheer.

 

33.2     Voor iedere wijziging van zeggenschap over GEM CV en/of GEM Beheer aan de zijde van BAM, al dan niet bestaande uit de overdracht van de aandelen van GEM Beheer of de participatie in GEM CV, direct of indirect, en voor iedere bezwaring van de aandelen van GEM Beheer met overdracht van het daaraan verbonden stemrecht en voor iedere bezwaring van de participatie in GEM CV met overdracht van het daaraan verbonden stemrecht, is voorafgaande schriftelijke toestemming van de Gemeente vereist.

 

33.3      Deze toestemming zal worden verleend indien en voorzover het gaat om overdracht aan (een) vennootschap(pen) welke statutair in Nederland is/zijn gevestigd en welke voor 100% beho(o)r(t)(en) tot het concern waartoe de desbetreffende partij behoort, mits - voorzover het overdracht van verplichtingen betreft - die overdragende partij zich jegens alle andere Partijen en jegens GEM CV en GEM Beheer zich onvoorwaardelijk garant heeft gesteld voor de juiste nako­ming van de betreffende verplichtingen door de vennootschap(pen) aan wie de betreffende verplichtingen worden overgedragen.

 

 

Artikel 34          Toepasselijk recht en geschillenregeling

 

34.1      Op deze overeenkomst en op alle overeenkomsten welke daaruit voortvloeien c.q. welke daarmee samenhangen, is uitsluitend Nederlands recht van toepassing.

 

 

 

 

34.2      Partijen komen ten aanzien van alle geschillen welke tussen Partijen mochten ontstaan naar aanleiding van deze overeenkomst, dan wel nadere overeenkomsten die daarvan het gevolg mochten zijn, overeen deze geschillen te behandelen overeenkomstig het NMI Mediation Reglement van het Nederlands Mediation Instituut te Rotterdam, alvorens een gerechtelijke procedure, arbitrage dan wel enige andere procedure voor geschillenbeslechting aan te vangen.

 

34.3      Indien met betrekking tot deze geschillen door Partijen geen vergelijk bereikt wordt overeenkomstig het in artikel 34.2 bedoelde Reglement, zullen deze geschillen op verzoek van de meest gerede partij worden beslecht overeenkomstig het NAI Arbitrage Reglement van het Nederlands Arbitrage Instituut te Rotterdam.

 

34.4      Een en ander laat onverlet de bevoegdheid van Partijen om in spoedeisende gevallen voorziening in kort geding te vragen bij de Voorzieningenrechter bij de competente rechtbank en conservatoire maatregelen te (doen) nemen.

 

 

Artikel 35          Opschortende voorwaarde

 

35.1      Ten aanzien van artikel 5 van de onderhavige overeenkomst geldt de opschortende voorwaarde dat de Gemeente de goedkeuring van Gedeputeerde Staten van de provincie Zuid-Holland verkrijgt voor het effectueren van haar deelname in GEM Beheer en voor het oprichten van Commandiet Gemeente.

Indien bedoelde goedkeuringen onverhoopt niet binnen zes maanden na inwerkingtreding van de onderhavige overeenkomst mocht worden verkregen, zullen Partijen de onderhavige overeen­komst zodanig aanpassen dat hun doelstellingen in een gewijzigde structuur van samenwerking ook kunnen worden bereikt.

 

35.2      Deze overeenkomst wordt voorts aangegaan onder de opschortende voorwaarde dat binnen 4 maanden na de datum van ondertekening van deze overeenkomst de Raad van de Gemeente in de gelegenheid is

gesteld zijn gevoelen over deze overeenkomst te doen blijken.

 

 

 

Artikel 36          Wettelijke bepalingen en partiële nietigheid

 

36.1      Naast hetgeen de onderhavige overeenkomst (inclusief Bijlagen) aan Partijen voorschrijft, verbinden Partijen zich voorts in hun onderlinge verhoudingen tot al hetgeen de Wet hen terzake van de uitvoering van de onderhavige overeenkomst voorschrijft.

 

36.2      Nietigheid van één der bepalingen in deze overeenkomst tast de geldigheid van de overige bepalingen niet aan. Zowel nietige bepalingen als leemten in deze overeenkomst zullen worden vervangen dan wel aangevuld, zodanig dat deze binnen de aard en strekking van de overeenkomst vallen.

Partijen zijn verplicht de hiervoor noodzakelijke wilsverklaringen af te geven.

 

 

Artikel 37          Bevoegd orgaan Gemeente

 

37.1      Indien krachtens de bepalingen van deze overeenkomst en/of bijlagen en/of nadere overeenkomsten, die uit deze overeenkomst voortvloeien, de medewerking c.q. goedkeuring c.q. toestemming van de Gemeente vereist is, wordt daarmee bedoeld de medewerking c.q. goedkeuring c.q. toestemming van het College van Burgemeester en Wethouders van de Gemeente, tenzij uit de betreffende bepaling(en) voortvloeit dat de vereiste medewerking c.q. goedkeuring c.q. toestemming dient te worden verleend door de Raad van de Gemeente.

 

37.2      Het in artikel 37.1 bepaalde is niet van toepassing op publiekrechtelijke besluiten, die krachtens publiekrechtelijke regelgeving zijn voorbehouden aan de Raad of de Burgemeester van de Gemeente.

 

 

Artikel 38          Slotbepaling

 

38.1      Derden kunnen geen rechten ontlenen aan het bepaalde in deze overeenkomst.

 

38.2      De considerans en de bijlagen maken integraal deel uit van deze overeenkomst.

 

38.3      Ingeval van tegenstrijdigheid tussen de inhoud van deze overeenkomst en de inhoud van de bijlagen, prevaleert de inhoud van de bepalingen van deze overeenkomst.

 

38.4      Bij de onderhavige overeenkomst behoren de volgende bijlagen:

Bijlage 1:          Bestemmingsplan Station Zuid;

            Bijlage 2:          Grondexploitatie d.d. 29 augustus 2003;

            Bijlage 3:          Tekening Projectgebied;

            Bijlage 4:          Planning;

           Bijlage 5:          het Technisch Programma van Eisen Civiele Werken (Algemeen);

            Bijlage 6:          Stedenbouwkundig Plan;

            Bijlage 7:          Beschrijving Vervaardigingshandelingen;

            Bijlage 8:          Inrichtingsniveau Openbaar gebied

            Bijlage 9:          Conceptstatuten GEM Beheer;

            Bijlage 10:        Concept vennootschapsovereenkomst GEM CV;

            Bijlage 11:        Concept akte van toetreding;

            Bijlage 12:        Lijst (potentieel) concurrerende ontwikkelingen;

            Bijlage 13:        Lijst documenten m.b.t Projectgebied;

            Bijlage 14:        Brief d.d. 23 december 2004 van Gemeente aan BAM;

            Bijlage 15:        Algemene verkoopvoorwaarden GEM CV;

            Bijlage 16:        Handleiding Organisatie en Administratie.

 

 

Aldus overeengekomen, op 36 pagina´s tekst vastgelegd en in viervoud ondertekend te Delft op 9 juni 2005

 

 

Gemeente Delft                                              BAM Utiliteitsbouw bv

 

 

 

 

 

Ir. H.J. Grashoff                                                H.J.A. Oskamp

Werhouder                                                       Directeur

 

 

Gemeente Deelnemingen B.V.                      BAM Deelnemingen B.V.

 

 

 

 

 

[*********************]                               [*********************]