SPOORZONE DELFT ZUID
RAAMOVEREENKOMST
GEMEENTE DELFT - BAM
UTILITEITSBOUW BV
INHOUDSOPGAVE
Artikel 1: Begripsbepalingen
Artikel 2: Algemeen
Artikel 3: Hoedanigheid
van Partijen
Artikel 4: Samenwerking
Artikel 5: Oprichting
GEM CV en GEM Beheer
Artikel 6: Besluitvorming
GEM CV en GEM Beheer
Artikel 7: Directievoering
GEM Beheer
Artikel 8: Organisatie
samenwerking
Artikel 9: Communicatie
Artikel 10: Publiekrechtelijke
medewerking Gemeente
Artikel 11: Anticoncurrentie
bepaling
Artikel 12: Algemeen
Artikel 13: Financiering
GEM CV en GEM Beheer
Artikel 14: Verwerving
onroerende zaken door GEM CV
Artikel
15: Bouw- en woonrijp
maken (inclusief engineering en directievoering)
Artikel 16: Bovenwijkse
voorzieningen
Artikel 17: Archeologie,
Flora en faunawet,
Artikel 18: Openbaar
gebied
Artikel 19: Upgrading
Projectgebied
Artikel 20: Vervallen
Artikel 21: Nutsbedrijven
Artikel 22: Kosten
van Partijen
Artikel 23: Verkoop
en uitgifte van Bouwkavels
Artikel 24: Levering
Openbaar Gebied
Artikel 25: Planvorming
Artikel 26: Bouwprogramma
- uitvoering
Artikel 27: Planschade
Artikel 28: Kostenverhaal
Artikel 29: Fiscaliteit
Artikel 30: Tussentijdse
beëindiging
Artikel 31: Tussentijdse
evaluatie
Artikel 32: Wijziging
omstandigheden
Artikel 33: Overdracht
van rechten/verplichtingen
Artikel 34: Toepasselijk
recht; geschillenregeling
Artikel 35: Opschortende
voorwaarde
Artikel 36: Bevoegd
orgaan Gemeente
Artikel 37: Slotbepaling
De ondergetekenden:
1. De gemeente Delft, kantoorhoudende te 2624 ES Delft,
Martinus Nijhofflaan 2, te dezen krachtens het bepaalde in artikel 171 van de
Gemeentewet vertegenwoordigd door haar burgemeester, de heer Mr. Drs. G.A.A.
Verkerk, namens deze de heer Ir. H.J. Grashoff, wethouder van de gemeente
Delft, op grond van het Mandaatbesluit 2005, nr. ………… de burgemeester rechtsgeldig
vertegenwoordigend,
hierna
te noemen: “de Gemeente”;
2. De besloten
vennootschap BAM Utiliteitsbouw bv Regio Noordwest, statutair
gevestigd te Bunnik en mede kantoorhoudende te 1014 BW Amsterdam Contactweg 60,
ten deze rechtsgeldig vertegenwoordigd door haar directeur, de heer H.J.A.
Oskamp,
hierna te noemen : “BAM”;
3. De
besloten vennootschap Gemeente Deelnemingen B.V., gevestigd en
kantoorhoudende te 2624 ES Delft , Martinus Nijhofflaan 2, ten deze
rechtsgeldig vertegenwoordigd door haar directeur, de wethouder Financiën van
de Gemeente [*************],
hierna te noemen: “Commandiet
Gemeente”;
4. De
besloten vennootschap BAM Deelnemingen bv, gevestigd en
kantoorhoudende te 2981 AZ Bunnik Runnenburg 11, ten deze rechtsgeldig
vertegenwoordigd door haar directeur, [*********************],
hierna
te noemen: “Commandiet BAM”;
De Gemeente en BAM hierna afzonderlijk ook
te noemen: “Aandeelhouder” en hierna gezamenlijk te noemen: “Aandeelhouders”;
Commandiet Gemeente en Commandiet BAM hierna
afzonderlijk ook te noemen: “Commanditaire Vennoot” en gezamenlijk te
noemen: “Commanditaire Vennoten”;
Partijen
sub 1 tot en met 4, hierna afzonderlijk ook te noemen: “Partij” en
hierna gezamenlijk te noemen: “Partijen”.
OVERWEGENDE:
A. dat de Gemeente, als Fase 1 van meer omvattende (beoogde)
ontwikkelingen rond het Station Zuid te Delft thans wenst te komen tot de
ontwikkeling van een drietal kantoorlocaties gelegen ten westen van het station
Zuid, in totaal omvattende circa 30.000 tot circa 37.500 m² BVO
kantoorvloeroppervlak, te realiseren in de periode medio 2004 - medio 2014;
B. dat de Gemeente - na een voorafgaande selectie - op 16 april
2004 met BAM de zogenoemde “Samenwerkingsovereenkomst voor de ontwikkeling van
de stationslocatie Delft Zuid” heeft gesloten, waarin partijen bij die
overeenkomst hebben uitgesproken te willen samenwerken bij de ontwikkeling van
de stationslocatie Delft Zuid;
C. dat partijen bij deze Samenwerkingsovereenkomst, in die
overeenkomst hebben aangeven, dat een gezamenlijk grondexploitatiemaatschappij
als vorm voor hun samenwerking hun beider voorkeur heeft, zulks op grond van de
verwachting dat de locatieontwikkeling in het gebied rond het Station Zuid tot
een zo optimaal mogelijk resultaat zal leiden, indien de locatieontwikkeling
bedrijfsmatig kan worden opgezet in de vorm van een publiek-private
samenwerking tussen Partijen;
D. dat de beoogde (publiek-private) samenwerking enerzijds is
gericht op de locatieontwikkeling in het gebied rond het Station Zuid, welke
onder meer voorziet in een upgrading van het gebied en anderzijds is gericht op
het scheppen van voorwaarden waaronder in het gebied rond het Station Zuid kan
worden gekomen tot de ontwikkeling en de realisering van kwalitatief
hoogwaardige kantoorgebouwen;
E. dat Partijen de locatieontwikkeling van het gebied rond het
Station Zuid wensen uit te (doen) voeren in een bedrijfsmatige opzet en wel
middels een op te richten commanditaire vennootschap met een besloten
vennootschap als beherend vennoot, in welke commanditaire vennootschap de
Gemeente en BAM (direct of indirect) zullen participeren, waarbij Partijen
streven naar een financieel eindresultaat voor deze commanditaire vennootschap
dat tenminste kostendekkend is;
F. dat de percelen grond, benodigd voor de ontwikkeling en
realisatie van de kantoorgebouwen, alsmede de gronden benodigd voor de
realisatie van de openbare voorzieningen en de infrastructurele werken, tezamen
vormende het Projectgebied, als hierna gedefinieerd, aan de Gemeente in
eigendom toebehoren;
G. dat het Projectgebied in één grondtransactie door de Gemeente
zal worden overgedragen aan deze commanditaire vennootschap, waarbij de
betreffende koopprijs in termijnen door deze commanditaire vennootschap aan de
Gemeente betaald zal worden, waarna deze commanditaire vennootschap zorgdraagt
voor de verdere locatieontwikkeling;
H. dat deze commanditaire vennootschap zal fungeren als
grondbank, die na verwerving van het Projectgebied, zal zorgdragen voor de
verdere locatieontwikkeling, teneinde te komen tot de verkoop en levering aan
BAM van bouwrijpe kavels bestemd en geschikt voor de gefaseerde realisatie van
de kantoorgebouwen, een en ander overeenkomstig het bepaalde in deze
overeenkomst.
I. dat deze commanditaire
vennootschap voor haar rekening en risico zorgdraagt voor de voorbereiding en
de aanleg van de infrastructuur in het gebied rond het Station Zuid en voor de
levering aan de Gemeente van die gedeelten van het Projectgebied met een
openbare bestemming en/of waarop openbare voorzieningen en/of infrastructurele
werken zijn gerealiseerd, zulks voor een symbolisch bedrag;
J. dat BAM geheel voor haar rekening en risico zal zorgdragen
voor de verdere ontwikkeling en exploitatie van de kantoorgebouwen
(projectontwikkeling en opstalexploitatie), een en ander overeenkomstig het
bepaalde in deze overeenkomst;
K. dat de Gemeente zal zorgdragen voor de publiekrechtelijke
ondersteuning en begeleiding van de locatie - en projectontwikkeling, onverlet
latende en onverminderd haar overige publiekrechtelijke taken en
verantwoordelijk-heden;
L. dat de Raad van de Gemeente het bestemmingsplan “Station
Zuid” heeft vastgesteld bij besluit d.d. 24 juni 2004, kenmerk 420603, welk
bestemmingsplan ondermeer voorziet in de bouw van de beoogde kantoorgebouwen;
M. dat Partijen thans in deze Raamovereenkomst wensen regelingen
te treffen voor het structureren van hun publiek-private samenwerking.
VERKLAREN TE
ZIJN OVEREENGEKOMEN ALS VOLGT:
HOOFDSTUK I: SAMENWERKING –
ALGEMEEN
Artikel 1 Begripsbepalingen
In de onderhavige overeenkomst wordt
verstaan onder:
1.1 Bestemmingsplan: het bestemmingsplan Station Zuid,
zoals vastgesteld bij besluit van de Gemeenteraad van Delft d.d. 24 juni 2004,
kenmerk 420603, BIJLAGE 1 bij deze overeenkomst.
1.2 Bouwkavel: elk voor uitgifte ten behoeve van de
ontwikkeling en realisatie van (een) Kantoorgebouw(en) in aanmerking komend
afzonderlijk gedeelte van het Projectgebied, niet bestemd tot Openbaar gebied,
waarvan de locaties zijn aangegeven op de als BIJLAGE 3 bij deze
overeenkomst behorende tekening van het Projectgebied.
1.3 Bouwrijp maken: het geschikt maken
van het Projectgebied voor verdere inrichting en bebouwing, omvattende in
hoofdzaak: sloop van te verwijderen opstallen c.q. bovengrondse en ondergrondse
obstakels, kabels en leidingen (in zodanige mate en op zodanige wijze dat de
betreffende gronden en het grondwater geschikt zijn voor de beoogde bebouwing
c.q. inrichting), aanleg van Infrastructuur, terreinophoging, aanleg van
riolering en aanleg van bouwwegen.
1.4 BVO: bruto vloeroppervlakte gemeten
volgens de Nederlandse Norm NEN 2580 (versie mei 1997);
1.5 GEM Beheer: de op te richten besloten vennootschap,
zoals bedoeld in artikel 5.2 van deze overeenkomst.
1.6 GEM CV: de op te richten commanditaire vennootschap,
zoals bedoeld in artikel 5.5 van deze overeenkomst.
1.7 Grondexploitatie: de grondexploitatieberekening met
toelichting en bijlagen, zoals vervat in de Grondexploitatie d.d. 29 augustus
2003, die als Bijlage 2 deel
uitmaakt van deze overeenkomst, welke berekening een prognose omvat van alle
kosten en opbrengsten terzake de Locatieontwikkeling.
1.8 Handleiding Organisatie en Administratie: de in artikel
8.1 bedoelde handleiding voor de organisatorische en administratieve inrichting
van GEM CV, Bijlage 16 bij
deze overeenkomst.
1.9 Infrastructuur: de boven- en ondergrondse
infrastructurele voorzieningen en werken, zoals benoemd in artikel 1.23
(definitie Woonrijp maken) binnen het Projectgebied, welke voor rekening en
risico van GEM CV worden uitgevoerd en gerealiseerd.
1.10 Inrichtingsniveau Openbaar gebied: het door Partijen
vervaardigde plan dat een uitwerking bevat van de inrichting met de situering
van oppervlaktewater, wegen, paden, verhardingen, groen en overige
landschappelijke elementen, BIJLAGE 8 bij deze overeenkomst.
1.11 Kantoorgebouw(en): de in het Projectgebied te
ontwikkelen en te realiseren kantoorgebouwen ter gezamenlijke grootte van circa
30.000 tot circa 37.500 m² BVO kantoorvloeroppervlak, waarvan de locaties zijn
aangegeven op de als BIJLAGE 3 bij deze overeenkomst behorende tekening
van het Projectgebied.
1.12 Locatieontwikkeling: de ontwikkeling van het
Projectgebied in hoofdzaak bestaande uit de ontwikkeling en realisering van de
Infrastructuur, het Bouwrijp maken en het Woonrijp maken, de uitgifte van
Bouwkavels en de overdracht/oplevering van het Openbaar gebied aan de Gemeente.
1.13 Openbaar gebied: alle delen van het Projectgebied die
niet zijn of zullen worden bestemd tot Bouwkavels, een en ander zoals nader
aangeduid op de als BIJLAGE 3 aan deze overeenkomst gehechte tekening
van het Projectgebied.
1.14 Plangebied: Het gebied gelegen rond het Station Zuid,
dat de Gemeente in de komende jaren tot (her)ontwikkeling wenst te brengen en
waarvan het Projectgebied een onderdeel uitmaakt, een en ander zoals nader
aangeduid op de als BIJLAGE 3 aan deze overeenkomst gehechte tekening.
1.15 Planning: de tijdsplanning voor de uitvoering van de
Locatieontwikkeling en de Projectontwikkeling, zoals blijkend uit de
Grondexploitatie, BIJLAGE 4 bij deze overeenkomst.
1.16 Programma van eisen Openbaar gebied: de eisen ten
aanzien van het Bouwrijp maken en Woonrijp maken van het Projectgebied,
waaronder de aanleg van Infrastructuur en de aanleg van het Openbaar gebied,
zoals weergegeven in het Technisch Programma van Eisen Civiele Werken
(Algemeen), welk document als Bijlage
5 deel uitmaakt van deze overeenkomst.
1.17 Projectgebied: het gebied gelegen ten westen van het
Station Zuid waarin de Kantoorgebouwen gerealiseerd zullen gaan worden, welk
gebied nader is aangeduid op de tekening die als BIJLAGE 3 deel uitmaakt
van deze overeenkomst.
1.18 Projectontwikkeling: het (doen) ontwikkelen en
realiseren van (een) Kantoorgebouw(en) in het Projectgebied.
1.19 Samenwerkingsovereenkomst: de tussen BAM en de Gemeente
op 16 april 2004 gesloten overeenkomst.
1.20 Stedenbouwkundig Plan: het plan dat een uitwerking bevat
van de eisen terzake van omvang, kwaliteit en architectonische uitgangspunten
voor de bebouwing in het Projectgebied, BIJLAGE 6 bij deze overeenkomst.
1.21 Vervaardigingshandelingen: de door of in opdracht van de
Gemeente in het Plangebied te verrichten werkzaamheden die ertoe leiden dat de
door de Gemeente aan GEM CV te leveren onroerende zaken aan te merken zijn als
de levering van een onroerende zaak als bedoeld in artikel 11 lid 11 letter a
onder 1 van de Wet Omzetbelasting 1968.
De in de vorige volzin
bedoelde werkzaamheden zijn globaal omschreven in BIJLAGE 7 bij deze
overeenkomst.
1.22 Woonrijp maken: het inrichten van het Projectgebied
voorzover dit betrekking heeft op het Openbaar gebied, omvattende in hoofdzaak:
de afwerking van de bij de Infrastructuur behorende wegen, trottoirs, fiets‑
en wandelroutes, openbaar groen, waterpartijen, voorzieningen voor
verkeersgeleiding en verkeersregeling, straatmeubilair, straatverlichting,
brandkranen, alsmede het doen aanleggen van nutsvoorzieningen door
nutsbedrijven (exclusief gebouwaansluitingen).
Artikel 2 Algemeen
2.1 De inhoud van alle (eventuele) voorgaande tussen Partijen
gesloten (mondelinge en/of schriftelijke) overeenkomsten, voorzover deze thans
nog relevant zijn voor de samenwerking, wordt geacht geheel in de onderhavige
overeenkomst te zijn opgenomen, zodat deze voorgaande overeenkomsten per het
moment van in werking treden van deze overeenkomst komen te vervallen.
2.2 Meer in het bijzonder eindigt met het aangaan van deze
Raamovereenkomst de tussen de Gemeente en BAM vigerende
Samenwerkingsovereenkomst d.d. 16 april 2004 en kunnen daaraan geen (verdere)
rechten ontleend worden.
3.1 De Gemeente en Commandiet Gemeente zijn
aan elkaar gelieerd, doordat de Gemeente enig aandeelhoudster is van Commandiet
Gemeente.
3.2 De Gemeente staat jegens de overige
Partijen, jegens GEM CV en GEM Beheer in voor de juiste nakoming door
Commandiet Gemeente van de verplichtingen, welke voor Commandiet Gemeente uit
deze overeenkomst en de vennootschapsovereenkomst van GEM CV voortvloeien.
3.3 BAM en Commandiet BAM zijn aan elkaar
gelieerd, doordat deze vennootschappen met elkaar verbonden zijn in een groep
in de zin van artikel 2:24b BW.
3.4 BAM staat jegens de overige Partijen,
jegens GEM CV en GEM Beheer, in voor de juiste nakoming door Commandiet BAM van
de verplichtingen, welke voor Commandiet BAM uit deze overeenkomst en de
vennootschapsovereenkomst van GEM CV voortvloeien.
4.1 Partijen gaan hierbij een samenwerking
aan gericht op de Locatieontwikkeling in het Projectgebied.
4.2 Voorts is de samenwerking gericht op de
verkoop en de levering van Bouwkavels door GEM CV aan BAM, zulks ten behoeve van
de Projectontwikkeling in het Projectgebied.
4.3 Deze overeenkomst treedt bij
ondertekening in werking en duurt voort zolang GEM CV juridisch of economisch
eigenaar is van percelen grond, rechten bezit tot verwerving op de eigendom van
percelen grond, dan wel activiteiten verricht met het oog op de
Locatieontwikkeling in het Projectgebied, één en ander met inachtneming van
bepaalde in artikel 4.4, zulks onverlet de mogelijkheden tot tussentijdse
beëindiging en/of ontbinding, zoals voorzien in de artikelen 30 en 31.
4.4
De beëindiging van de activiteiten van GEM CV geschiedt middels een
daartoe strekkend besluit van de vergadering van vennoten van GEM CV, welk
besluit niet eerder zal worden genomen dan nadat alle percelen grond,
respectievelijk de rechten tot verwerving van percelen grond, door
GEM CV zijn overgedragen aan BAM, dan wel aan de
Gemeente conform artikel 31.3 hierna en de koopsommen terzake aan GEM CV zijn
voldaan.
Artikel 5 Oprichting GEM CV en GEM Beheer
5.1 De Gemeente en BAM – ieder voor zover
haar betreft – verbinden zich jegens elkaar en jegens de overige Partijen om zo
spoedig mogelijk over te gaan tot de oprichting van GEM Beheer.
5.2 De Aandeelhouders richten gezamenlijk GEM
Beheer op overeenkomstig het definitieve concept voor de statuten d.d. 2 mei
2005, BIJLAGE 9 bij deze overeenkomst, of op zodanige andere statuten
als mochten worden verlangd in het kader van verkrijging van de Ministeriële
verklaring van geen bezwaar.
5.3 Bij de oprichting van GEM Beheer zullen
18 aandelen worden geplaatst van € 1.000,-- (zegge: eenduizend euro) nominaal
per aandeel. Iedere Aandeelhouder zal deelnemen in het geplaatste kapitaal. Bij
oprichting van GEM Beheer zal de Gemeente 9 aandelen en BAM 9 aandelen
verkrijgen.
Ieder van de Aandeelhouders
verplicht zich tot volstorting in contanten van de door haar bij oprichting te
verkrijgen aandelen in GEM Beheer.
5.4 De Aandeelhouders verbinden zich jegens
elkaar, jegens de overige Partijen en jegens GEM CV en GEM Beheer, om:
a. er
blijvend voor zorg te dragen dat de statuten van GEM Beheer niet strijdig
zullen zijn met de inhoud van deze overeenkomst, noch met de oprichtingsakte
van GEM CV;
b. geen
aandelen in GEM Beheer te zullen belasten met persoonlijke of zakelijke
genotsrechten en/of zekerheidsrechten;
c. geen
aandelen in GEM Beheer te zullen vervreemden.
5.5 GEM Beheer en de Commanditaire Vennoten –
ieder voor zover het haar betreft – verbinden zich jegens elkaar en jegens de
overige Partijen om zo spoedig mogelijk na oprichting van GEM Beheer over te
gaan tot oprichting van GEM CV overeenkomstig het definitieve concept voor de
vennootschapsovereenkomst d.d. 2 mei 2005, BIJLAGE 10 bij deze
overeenkomst.
5.6 Ieder van de Aandeelhouders, GEM Beheer
en ieder van de Commanditaire Vennoten verbinden zich jegens elkaar en jegens
GEM CV en GEM Beheer om ervoor te zorg te dragen dat GEM CV en GEM Beheer
dadelijk na hun oprichting zullen toetreden tot deze overeenkomst en de voor
GEM CV, respectievelijk GEM Beheer, daaruit voortvloeiende verplichtingen
onverkort en onvoorwaardelijk zullen aanvaarden, en geen andere activiteiten
zullen ontplooien dan activiteiten ter uitvoering van deze overeenkomst. De
toetreding geschiedt overeenkomstig het definitieve concept voor de akte van
toetreding d.d. 2 mei 2005, welk concept als BIJLAGE 11 deel uitmaakt
van deze overeenkomst.
5.7 De Commanditaire Vennoten verbinden zich
jegens elkaar, jegens de overige Partijen, en jegens GEM CV en GEM Beheer, om:
a. er
blijvend voor zorg te dragen dat de oprichtingsakte van GEM CV niet strijdig
zal zijn met de inhoud van deze overeenkomst;
b. geen
commanditair aandeel in GEM CV of een gedeelte daarvan te zullen belasten met
persoonlijke of zakelijke genotsrechten en/of zekerheidsrechten;
c. geen commanditair aandeel in GEM CV of
een gedeelte daarvan te zullen vervreemden.
5.8 Het kapitaal van GEM CV bedraagt €
200.000,-- (zegge: tweehonderdduizend euro). De vennoten van GEM CV kunnen,
mits unaniem, besluiten tot wijziging van het kapitaal van GEM CV.
5.9
GEM
Beheer zal met € 10.000,-- (zegge tienduizend euro) deelnemen in het kapitaal
van GEM CV in contanten te storten onverwijld na oprichting van GEM CV. De
Commanditaire Vennoten zullen ieder deelnemen in het kapitaal van GEM CV met €
95.000,-- (zegge vijfennegentig duizend euro) in contanten te storten
onverwijld na oprichting van GEM CV. Over het ingebrachte en gestorte kapitaal
van de vennoten wordt geen rente vergoed.
5.10
De vennoten van GEM CV zijn, conform het bepaalde in de oprichtingsakte
van GEM CV gerechtigd tot winsten van GEM CV, overeenkomstig de omvang van hun
participatie in het kapitaal van GEM CV. In aanvulling op het bepaalde in de
oprichtingsakte, zullen de vennoten geen winst aan GEM CV onttrekken alvorens
alle percelen grond, respectievelijk de rechten tot verwerving van percelen
grond, door
GEM CV zijn overgedragen
aan BAM dan wel aan de Gemeente conform artikel 31.3 hierna, en de koopsommen
terzake aan GEM CV zijn voldaan.
5.11 Zo spoedig mogelijk na beëindiging van de
activiteiten van GEM CV, zoals bedoeld in artikel 4.4, zal middels een daartoe
strekkend besluit van de vergadering van vennoten van GEM CV worden overgegaan
tot ontbinding en liquidatie van GEM CV, en zal middels een daartoe strekkend
besluit van de algemene vergadering van aandeelhouders van GEM Beheer worden
overgegaan tot ontbinding en liquidatie van GEM Beheer.
5.12 Ten aanzien van besluiten over de
uitbreiding van kapitaal van GEM CV en/of GEM Beheer blijft het bepaalde in
artikel 7.2 hierna (bindend advies ava GEM Beheer) en de geschillenregeling ex
artikel 34 van deze overeenkomst buiten toepassing.
6.1
De directie van GEM Beheer is belast met het bestuur van GEM Beheer en
met de vertegenwoordiging van GEM Beheer.
De Aandeelhouders zijn in de verhouding tot GEM Beheer
in hoedanigheid van aandeelhouder uitsluitend actief in de interne verhouding
van GEM Beheer op grond van het bepaalde in de statuten van GEM Beheer en het
bepaalde in de onderhavige overeenkomst.
6.2
GEM Beheer is met uitsluiting van iedere derde, belast met het bestuur
van GEM CV en met de vertegenwoordiging van GEM CV.
De Commanditaire Vennoten zijn
uitsluitend actief in de interne verhouding van GEM CV op grond van het
bepaalde in de vennootschapsovereenkomst van GEM CV en het bepaalde in de
onderhavige overeenkomst.
De Commanditaire Vennoten verbinden
zich jegens elkaar, jegens GEM CV en GEM Beheer, om geen beheershandelingen
voor GEM CV, respectievelijk GEM Beheer, te zullen verrichten, en nimmer als
vertegenwoordiger van GEM CV, respectievelijk GEM Beheer, te zullen optreden.
6.3 Indien een Commanditaire Vennoot, ondanks
het bepaalde in artikel 6.2 niettemin een beheershandeling verricht voor GEM Beheer,
respectievelijk GEM CV, dan wel als vertegenwoordiger optreedt van GEM Beheer,
respectievelijk GEM CV, dan wordt GEM Beheer, respectievelijk GEM CV,
gevrijwaard door de betreffende Commanditaire Vennoot voor aanspraken van
derden. Verder is betreffende Commanditaire Vennoot niet gerechtigd regres te
zoeken bij een (andere) Commanditaire Vennoot.
6.4 De
besluitvorming in de algemene vergadering van aandeelhouders van GEM Beheer
vindt plaats overeenkomstig het bepaalde in de statuten van GEM Beheer. De
besluitvorming in de vergadering van vennoten van GEM CV vindt plaats
overeenkomstig het bepaalde in de vennootschapsovereenkomst van GEM CV.
6.5
De Aandeelhouders verbinden zich over een weer om hun stemrechten in de
algemene vergadering van aandeelhouders van GEM Beheer zodanig aan te wenden,
als nodig is voor de goede uitvoering van het in dit artikel 6 en in artikel 7
bepaalde.
GEM Beheer en ieder van
de Commanditaire Vennoten verbinden zich jegens elkaar om hun stemrechten in de
vennotenvergadering van GEM CV zodanig aan te wenden, als nodig is voor de
goede uitvoering van het in dit artikel 6 en in artikel 7 bepaalde.
7.1
In aanvulling op de vennootschapsovereenkomst van GEM Beheer komen de
Aandeelhouders overeen dat de directie van GEM Beheer steeds gevoerd zal worden
door twee gezamenlijk handelende directeuren, waarbij zowel de Gemeente als BAM
ieder gerechtigd zijn één directeur aan te wijzen.
Indien en zolang zulke aanwijzing
niet heeft plaatsgevonden, wordt de directie van GEM Beheer gevoerd door de
andere c.q. overblijvende directeur(en). De Aandeelhouder, die een directeur
heeft voorgedragen tot benoeming, kan deze directeur ook doen schorsen en/of
doen ontslaan.
7.2 De directie van GEM Beheer beslist bij
unanimiteit van stemmen in een vergadering waarin beide directeuren aanwezig
zijn.
Bij gebreke van unanimiteit in
directievergaderingen, is ieder der directeuren bevoegd om over het
desbetreffende voorstel te doen beslissen door de algemene vergadering van
aandeelhouders van GEM Beheer, bij bindend advies aan de directie, waarna de
directie gehouden is tot besluitvorming overeenkomstig zulk bindend advies.
Desgevraagd zal de algemene
vergadering van aandeelhouders van GEM Beheer uiterlijk binnen één maand na de
datum van ontvangst van het verzoek van een directeur, het gevraagde bindend
advies uitbrengen.
Indien in een directievergadering
geen besluitvorming kan plaatsvinden, aangezien een directeur niet aanwezig is,
wordt een tweede vergadering bijeengeroepen. Indien de betreffende eerder
afwezige directeur wederom afwezig is, is de wel aanwezige directeur bevoegd om
over een voorstel te beslissen conform het bindend advies aan de directie door
de algemene vergadering van aandeelhouders. In dat geval komt het bindend
advies in de plaats van het directiebesluit.
7.3 De bezoldiging van de directie van GEM
Beheer wordt vastgesteld door de algemene vergadering van aandeelhouders van
GEM Beheer. De bezoldiging van de directie kan op nihil gesteld worden. De
bezoldiging van personen die in dienst zijn van GEM Beheer, of voor GEM Beheer
werkzaam zijn, wordt vastgesteld door de directie van GEM Beheer.
7.4 GEM Beheer wordt vertegenwoordigd door
haar directie, waarbij echter – mits goedgekeurd door de algemene vergadering
van aandeelhouders van GEM Beheer – nadere procuratieregelingen mogelijk zijn.
Het verlenen van procuratie aan een Commanditaire Vennoot is niet toegestaan.
7.5 De directie van GEM Beheer is belast met
het bestuur van GEM Beheer en met het bepalen van het beleid van GEM Beheer,
doch behoeft voorafgaande goedkeuring van de algemene vergadering van
aandeelhouders van GEM Beheer voor de handelingen c.q. rechtshandelingen, welke
als zodanig zijn vermeld in de oprichtingsakte van GEM Beheer.
7.6 GEM Beheer is belast met het besturen van
GEM CV en het bepalen van het beleid van GEM CV, doch behoeft voorafgaande
goedkeuring van de vergadering van vennoten van GEM CV voor de handelingen c.q.
rechtshandelingen, welke als zodanig zijn vermeld in de
vennootschapsovereenkomst van GEM CV.
8.1 De Gemeente en BAM hebben ten behoeve van
GEM Beheer en GEM CV een Handleiding Organisatie en Administratie opgesteld. In
deze Handleiding, BIJLAGE 16 bij deze Raamovereenkomst, is de organisatie van
de samenwerking, alsmede de personele invulling van de diverse onderdelen van
de samenwerking, het financieel beheer en de wijze van rapporteren van de
personen die bij de uitvoering van de samenwerking betrokken worden, nader
vastgelegd.
8.2 GEM CV en GEM Beheer zullen ieder een
zelfstandige administratie voeren, omvattende de gehele
vennootschapsadministratie. De administratie van GEM CV en GEM Beheer zal onder
toezicht van één controller plaatsvinden die door de directie van GEM Beheer
onder goedkeuring van de algemene vergadering van aandeelhouders van GEM Beheer
zal worden benoemd.
8.3 GEM CV en GEM Beheer zullen hun
vorenbedoelde administraties voeren en hun financiële rapportages aan Partijen
verschaffen met inachtneming van de schriftelijke richtlijnen zoals opgenomen
in de Handleiding.
Ieder van de Commanditaire Vennoten
en ieder van de Aandeelhouders heeft recht op inzage van alle administratieve
bescheiden van GEM CV en GEM Beheer.
8.4 De controle van de boekhouding en de
jaarrekeningen van GEM CV en GEM Beheer zal door de vergadering van vennoten
van GEM CV, respectievelijk door de algemene vergadering van Aandeelhouders van
GEM Beheer, worden opgedragen aan een en dezelfde registeraccountant. Ieder van
de Commanditaire Vennoten en ieder van de Aandeelhouders heeft het recht van
review, zulks op eigen kosten.
8.5
Met betrekking tot hetgeen geregeld is in het Handleiding, zoals bedoeld
in dit artikel 8.1, zullen GEM CV en GEM Beheer het bepaalde in deze
Handleiding in acht nemen bij de bedrijfsuitoefening.
Artikel 9 Communicatie
9.1 De Gemeente zal vanuit haar
publiekrechtelijke taak zorgdragen voor relevant maatschappelijk overleg en het
verstrekken van de daarbij behorende informatie in de periode tussen de
totstandkoming van deze overeenkomst en het tijdstip van bekrachtiging van het
onherroepelijke bestemmingsplan.
Hiertoe zullen Partijen in goed
onderling overleg een communicatieplan opstellen.
9.2 De
Gemeente draagt, zowel voor wat betreft privaatrechtelijke als
publiekrechtelijke aangelegenheden zorg voor de communicatie, de contacten en
het relatiebeheer met NS Stations, NS Vastgoed en ProRail.
Daarnaast draagt de gemeente zorg
voor de benadering van alle betrokken overheden. De taak van BAM is gelegen in
het onderhouden van contacten met alle betrokken private partijen.
9.3 In het Directieoverleg zullen Partijen
aan elkaar verslag doen van de voortgang en de resultaten geboekt bij het
aantrekken van gegadigden voor de Kantoorgebouwen. Tevens zullen Partijen in
het Directieoverleg afstemmen, wie de meest gerede Partij is om een of meerdere
specifieke gegadigden te benaderen.
Artikel 10 Publiekrechtelijke
medewerking Gemeente
10.1
De Gemeente zal zich zoveel mogelijk inspannen, doch met inachtneming
van wettelijke procedures en te betrachten zorgvuldigheid jegens derden, dat
alle benodigde procedures tot aan het onherroepelijk worden van het Bestemmingsplan,
met voortvarendheid worden gevoerd c.q. behandeld.
10.2 De Gemeente zal zich zoveel mogelijk inspannen, met inachtneming
van wettelijke procedures en te betrachten zorgvuldigheid jegens derden, dat
(na verkregen ontvankelijke aanvragen) alle vergunningen, ontheffingen,
vrijstellingen en goedkeuringen van overheidswege, welke vereist zijn in het
kader van de Locatieontwikkeling en de Projectontwikkeling ‑ zonodig bij
wege van anticipatie ‑ verleend zullen worden. Voor zover de Gemeente
deze besluiten zelf dient te nemen, zal zij de desbetreffende aanvragen met
voortvarendheid behandelen.
Voor zover andere overheden de desbetreffende
besluiten dienen te nemen, zullen de Gemeente en BAM de totstandkoming daarvan
zoveel mogelijk bevorderen en bespoedigen, waarbij GEM CV zal zorgdragen voor
ontvankelijke aanvragen terzake van door GEM CV benodigde vergunningen,
ontheffingen, vrijstellingen en goedkeuringen van overheidswege.
10.3 Indien de Gemeente uit eigen beweging op basis van
publiekrechtelijke besluitvorming het publiekrechtelijk planologisch kader voor
het Projectgebied of gedeelten daarvan wijzigt ten opzichte van het
Bestemmingsplan, dan zijn de daaruit eventueel voortvloeiende nadelige gevolgen
voor de Locatieontwikkeling voor rekening en risico van de Gemeente, en zal de
Gemeente het desbetreffende nadeel vergoeden aan GEM CV, indien en voor zover
GEM CV binnen het Projectgebied en binnen de Grondexploitatie geen adequate
oplossingen voor zulk nadeel kan vinden.
Het in de eerste alinea van dit artikel 10.3
bepaalde, is verder niet van toepassing, indien en voor zover de betreffende
publiekrechtelijke besluitvorming van de Gemeente tot stand is gekomen op grond
van een of meer omstandigheden, zoals vermeld in artikel 10.4 en/of in artikel
10.5, tenzij GEM CV bewijs levert dat de Gemeente door actief onverplicht
handelen de betreffende regelingen c.q. besluiten van hogere overheden c.q.
uitspraken van de bestuursrechter heeft veroorzaakt.
10.4 Indien ten gevolge van besluiten van hogere overheden (dan de
Gemeente) c.q. uitspraken van de bestuursrechter al dan niet in het kader van
bezwaar- of beroepsprocedures het publiekrechtelijke planologisch kader voor
het Projectgebied of gedeelten daarvan wijzigt ten opzichte van het
Bestemmingsplan, dan zijn de daaruit eventueel voortvloeiende nadelige gevolgen
voor de Locatieontwikkeling voor rekening en risico van GEM CV en zullen deze
in de Grondexploitatie dienen te worden verdisconteerd.
10.5 Indien wijzigingen c.q. afwijkingen van het
Bestemmingsplan noodzakelijk worden ten
gevolge van andere regelingen c.q. besluiten van hogere overheden (dan de
Gemeente) dan wel door uitspraken van de (bestuurs)rechter, dan zijn de daaruit
eventueel voortvloeiende nadelige gevolgen voor de Locatieontwikkeling voor
rekening en risico van GEM CV en zullen deze in de Grondexploitatie dienen te
worden verdisconteerd.
10.6 Ingeval van wijzigingen c.q. afwijkingen, zoals bedoeld in de
artikelen 10.3 tot en met 10.5, zal GEM CV de Grondexploitatie, inclusief
Planning, alles voor zover nog niet uitgevoerd, aan de gewijzigde situatie
aanpassen, waarbij de oorspronkelijke uitgangspunten voor de publiek-private
samenwerking tussen Partijen, zoals ondermeer omschreven in de considerans
dezer overeenkomst, zoveel mogelijk gehandhaafd zullen worden, met dien
verstande dat in het Projectgebied te allen tijde tenminste 30.000 m² BVO
kantoor gerealiseerd zal kunnen worden.
Artikel 11 Exclusiviteit
en Anticoncurrentie bepaling
11.1. Partijen werken gedurende een periode van
10 jaar te rekenen vanaf de datum van ondertekening van de
Samenwerkingsovereenkomst, met betrekking tot het Projectgebied exclusief
elkaar samen op de wijze als voorzien in deze overeenkomst, en wel met
uitsluiting van derden, tenzij GEM CV anders bepaalt. Toetreding van derden tot
deze overeenkomst is slechts mogelijk met toestemming van alle Partijen.
11.2 Onverminderd het bepaalde in artikel 11.3,
is het ieder van Partijen niet toegestaan om, zolang hij Partij bij deze
overeenkomst is, buiten het verband van de in deze overeenkomst geregelde
samenwerking, direct of indirect, al dan niet in samenwerking met derden een
activiteit als voorzien in deze overeenkomst te (doen) verrichten met
betrekking tot het Projectgebied.
11.3 Het bepaalde
in artikel 11.2 is niet van toepassing, indien:
a. alle Partijen goedkeuring hebben verleend voor de
betreffende activiteit;
b. GEM CV heeft bepaald dat slechts één of meerdere Partij(en)
rechten en/of verplichtingen zal aangaan ten behoeve van samenwerking.
11.4 De op het moment van ondertekening van
deze overeenkomst aan Partijen bekende met de ontwikkeling van het
Projectgebied (potentieel) concurrerende ontwikkelingen met een gelijke
prioriteit, zijn vastgelegd in BIJLAGE 12 bij deze overeenkomst.
11.5 Voorzover dat niet strijdig is met de
publiekrechtelijke taken en verplichtingen, zal de Gemeente zich onthouden van
medewerking aan (potentieel) concurrerende ontwikkelingen en zal prioriteit
geven aan de Projectontwikkeling in het Projectgebied.
Partijen verstaan in deze onder (potentieel) concurrerende
ontwikkelingen: binnenstedelijke gebiedsontwikkelingen ten behoeve van kantoren
en/of kantoorontwikkelingen van minimaal 2.000 m² BVO kantoorvloeroppervlak,
die tegelijkertijd in een kalenderjaar op de markt zijn of komen binnen het
grondgebied van de Gemeente en die zijn omschreven sub C in BIJLAGE 12.
HOOFDSTUK II: LOCATIEONTWIKKELING
12.1
De Locatieontwikkeling zal door en voor rekening en risico van GEM CV
worden uitgevoerd, met inachtneming van het bepaalde in deze overeenkomst en
onverminderd het bepaalde in deze overeenkomst met betrekking tot (specifieke)
activiteiten, welke de Gemeente en/of BAM zullen verrichten.
12.2 De Gemeente en BAM hebben met betrekking tot het Projectgebied
voorcalculatorisch de Grondexploitatie (Bijlage 2) vastgesteld, welke de
basis vormt en taakstellend is voor het beleid van GEM CV met betrekking tot de
Locatieontwikkeling.
12.3 De Gemeente en BAM, alsmede GEM CV en GEM Beheer, streven
uitdrukkelijk ‑ binnen de voorwaarden van deze overeenkomst en binnen de
uit deze overeenkomst voortvloeiende kwantitatieve en kwalitatieve
randvoorwaarden voor de Locatieontwikkeling en Projectontwikkeling ‑
gedurende de gehele looptijd van deze overeenkomst naar een eindresultaat voor
GEM CV bij voltooiing van de Locatieontwikkeling, dat tenminste kostendekkend
is.
12.4 De Grondexploitatie (inclusief Planning) zal periodiek en wel
tenminste éénmaal per kalenderjaar opnieuw ‑ zonodig gewijzigd ‑
worden vastgesteld door GEM CV aan de hand van de feitelijke en economische
omstandigheden bij de uitvoering van de Locatieontwikkeling. GEM CV is bevoegd
om de Grondexploitatie (inclusief Planning) te wijzigen.
12.5 Bij voltooiing van de Locatieontwikkeling wordt een berekening
gemaakt van de werkelijke kosten en opbrengsten, waarbij rekening wordt
gehouden met betaalde en ontvangen rente.
13.1
Partijen beogen op non-recoursebasis in de financieringsbehoefte van GEM
CV te voorzien.
Daarnaast zal zoveel mogelijk worden voorzien in de
financieringsbehoefte van GEM CV door middel van financiering door derden,
naast de in artikel 5.9 bedoelde kapitaalinbreng in GEM CV. Uitgangspunt bij
deze financiering is de verkrijging door GEM CV van financieringsmiddelen tegen
voortdurend meest gunstige tarieven en voorwaarden, welke op de markt verkregen
kunnen worden.
13.2
Voor het geval dat niet op non-recoursebasis in de financieringsbehoefte
van GEM CV kan worden voorzien en al evenmin door middel van de in artikel 13.1
bedoelde financiering in de financieringsbehoefte van GEM CV kan worden
voorzien, verklaren de Commanditaire Vennoten zich jegens de GEM CV garant te
staan voor het verschaffen van additionele middelen, ieder tot een bedrag van €
1.000.000,-- (zegge: één miljoen euro).
14.1 Het Projectgebied behoort in eigendom toe
aan de Gemeente.
14.2 GEM
CV koopt van de Gemeente zo de Gemeente verkoopt aan GEM CV het Projectgebied.
Levering
van het Projectgebied zal plaatsvinden medio 2005, indien en zodra het
Projectgebied door de Gemeente fiscaal bouwrijp is gemaakt in de zin van
artikel 14.3 hierna.
14.3 Levering van het Projectgebied door de Gemeente geschiedt in
fiscaal bouwrijpe staat. De Gemeente verbindt zich jegens GEM CV om, in nauw
overleg met GEM CV, aan het door de Gemeente – ingevolge het hiervóór in
artikel 14.2 bepaalde – aan GEM CV te leveren Projectgebied vóór de levering
aan GEM CV, zodanige werkzaamheden te verrichten, dat de levering van het
Projectgebied wordt aangemerkt als de levering van een onroerende zaak als
bedoeld in artikel 11 lid 11 letter a onder 1 van de Wet Omzetbelasting 1968.
De terzake uit te voeren Vervaardigingshandelingen zijn globaal omschreven in BIJLAGE
7 bij deze overeenkomst.
14.4 De kosten van de Vervaardigingshandelingen worden als kosten
meegenomen in de Grondexploitatie. De betreffende kosten zullen bestaan uit
alle externe kosten, die de Gemeente aantoonbaar en met voorafgaande instemming
van GEM CV heeft gemaakt terzake van de Vervaardigingshandelingen, de
rentelasten ten aanzien van deze externe kosten op basis van het
éénmaandseuribortarief geldend op de datum van betaling van de externe kosten
verhoogd met een opslag van een procentpunt, te berekenen over de periode
ingaande op de dag van betaling van deze externe kosten en eindigende op de dag
van vergoeding van deze kosten.
14.5 De in artikel 14.2 bedoelde verkoop en levering door de
Gemeente aan GEM CV geschiedt vrij op naam, tegen een koopprijs zoals die uit
de Grondexploitatie voortvloeit.
Betaling van deze koopprijs vindt plaats in drie gelijke
termijnen, jaarlijks te betalen op 1 juli, voor het eerst op 1 juli 2005 en zo
vervolgens telkenjare op die datum.
14.6 De Gemeente verbindt zich jegens de overige partijen, alsmede
jegens GEM CV en GEM Beheer, voor het Projectgebied als een zorgvuldig
schuldenaar zorg te dragen tot aan het tijdstip van levering aan GEM CV.
14.7 Eventuele verontreiniging van de bodem en/of het grondwater in
het Projectgebied en/of de aanwezigheid van oudheidkundige bodemschatten en -
vondsten, ongeacht of zulks een beletsel vormt voor de realisering van de
beoogde bestemmingen in het Projectgebied, komen geheel voor rekening en risico
van de Gemeente.
14.8 De Gemeente heeft met betrekking tot de door haar te leveren
Projectgebied aan de overige Partijen ter inzage gegeven in:
a. de
door haar afgesloten schriftelijke contracten c.q. akten tot verwerving (zoals
koopakten, akten van economische overdracht, leveringsakten),
b. eventuele
overige door de Gemeente met derden gesloten schriftelijke overeenkomsten, en
c. aanwezige
milieutechnische onderzoeksrapporten;
alles – voorzover aanwezig - naar de toestand bij ondertekening
van deze overeenkomst.
14.9 GEM CV accepteert bij de levering van het Projectgebied de
feitelijke staat bij levering en de juridische staat van het Projectgebied,
zoals die blijkt uit de in artikel 14.8 onder a en b bedoelde, door de Gemeente
overgelegde documenten, welke zijn weergegeven in Bijlage 13 bij deze
overeenkomst, en/of uit de openbare registers als bedoeld in artikel 3:16 van
het Burgerlijk Wetboek.
14.10 De Gemeente verklaart hierbij aan de overige
Partijen, aan GEM CV en aan GEM Beheer dat ten aanzien van het Projectgebied:
a. haar
geen andere verontreinigingen van de bodem en/of het grondwater bekend zijn dan
blijken uit de hiervoor bedoelde en overgelegde milieutechnische onderzoeksrapporten;
en
b. haar geen andere verplichtingen uit
hoofde van huur, pacht en andere gebruiksrechten, noch (overige) lasten en
beperkende bepalingen bekend zijn dan blijken uit de hiervoor bedoelde, overgelegde
akten/overeenkomsten, en/of uit de openbare registers als hiervoor bedoeld; en
c. de onroerende zaken worden geleverd
vrij van hypotheken, beslagen en inschrijvingen daarvan, leeg en ontruimd.
14.11 Onverminderd het bepaalde in artikel 14.10
accepteert GEM CV bij levering van het Projectgebied de overige lasten en
beperkingen ongeacht of zij blijken uit de openbare registers.
Het risico van niet uit de
in artikel 14.8 onder c bedoelde, door de Gemeente overgelegde milieutechnische
onderzoeksrapporten blijkende verontreinigingen, komt voor rekening van de
Gemeente.
Artikel 15 Bouw- en woonrijp maken (incl.
engineering en directievoering)
15.1 GEM CV zal het Projectgebied voor haar rekening en risico
Bouwrijp en Woonrijp (laten) maken, een en ander overeenkomstig het Technisch
Programma van Eisen Civiele Werken (Algemeen) en het Inrichtingniveau Openbaar
gebied, BIJLAGE 8 bij deze overeenkomst, op basis waarvan BAM de
concrete bestekken zal (doen) vervaardigen, zulks onder inachtneming van de besluitvorming
binnen GEM CV daarover . Deze bestekken zullen voor wat betreft kwaliteit en
techniek ten minste moeten voldoen aan de gemeentelijke eisen terzake, als
vastgelegd in het Technisch Programma van Eisen Civiele Werken (Algemeen), dat
als BIJLAGE 5 deel uitmaakt van deze overeenkomst en zullen ondermeer op
die punten worden gecontroleerd door GEM CV.
15.2 De engineering en de werkzaamheden tot het Bouwrijp en Woonrijp
maken van het Project zullen door GEM CV worden opgedragen aan BAM Wegen, onder
marktconforme voorwaarden en bepalingen overeenkomstig de procedure als
omschreven in de brief d.d. 23 december 2004 van de Gemeente aan BAM, die als BIJLAGE
14 deel uitmaakt van deze overeenkomst.
15.3 Namens
GEM CV houdt het gemeentelijk ingenieursbureau toezicht op de uitvoering van
deze werkzaamheden, bovendien voert dit ingenieursbureau namens GEM CV directie
op het ontwerp van BAM Wegen.
Artikel
16 Bovenwijkse voorzieningen
16.1 Noch de onderhavige samenwerking noch de
daaruit voortvloeiende Locatieontwikkeling voorziet in de realisatie van
bovenwijkse voorzieningen, noch ten behoeve van het Projectgebied noch ten
behoeve van het Plangebied.
16.2 Door of vanwege de Gemeente zullen er op
generlei wijze kosten worden doorbelast aan of verhaald op de andere Partijen
bij deze overeenkomst en/of GEM CV en GEM Beheer terzake de Locatie- en
Projectontwikkeling, anders dan kosten specifiek in deze overeenkomst voorzien.
16.3
De Gemeente draagt voor haar rekening en risico conform de Planning zorg
voor de noodzakelijke ontsluiting van het Projectgebied op het wegennet buiten
het Plangebied, alles op zodanige momenten dat het Projectgebied tijdig
bereikbaar is voor bouwverkeer, en dat - voorzover redelijkerwijze benodigd -
de betreffende aansluitingen voor alle verkeer gerealiseerd zijn ten tijde van
de oplevering van het/de eerste Kantoorgebouw(en).
Artikel
17 Archeologie en Flora en
faunawet
17.1
Door de Gemeente wordt onderzoek verricht naar de (kans op )
aanwezigheid van oudheidkundige bodemschatten in het Projectgebied.
De uitkomsten van dit onderzoek moeten uitwijzen
of, en zo ja hoe, nader archeologisch onderzoek vóór of tijdens de
bouwwerkzaamheden noodzakelijk is.
17.2 GEM CV zal de in artikel 15 begrepen werkzaamheden (doen)
uitvoeren met inachtneming van de regelgeving van overheidswege met betrekking
tot eventuele archeologische vondsten en oudheidkundige bodemschatten.
De daaruit eventueel
voortvloeiende kosten zijn voor rekening van de Gemeente. GEM CV spant zich in
om voornoemde kosten zoveel mogelijk te beperken.
Het risico van niet uit het
in artikel 17.1 bedoelde en door de Gemeente uitgevoerde onderzoek blijkende
archeologische vondsten en oudheidkundige bodemschatten, komt voor rekening van
de Gemeente.
17.3 Meer in het algemeen zullen Partijen,
indien zij constateren dat wettelijke regelingen consequenties hebben in die
zin dat de Locatieontwikkeling verhinderd, belemmerd of vertraagd wordt, zullen
Partijen daarover overleg plegen in de zin van artikel 32.
17.4 De Gemeente heeft in het kader van de
bestemmingsplanprocedure voor het Plangebied een inventarisatie gemaakt van de
mogelijke consequenties voor de Locatieontwikkeling van de toepasselijkheid van
de Flora en faunawet en de Habitatrichtijn en heeft daarbij vastgesteld dat
deze wet en richtlijn geen belemmeringen opleveren voor de Locatieontwikkeling.
Het risico dat zich niet in deze
inventarisatie gesignaleerde belemmeringen voortvloeiende uit deze wet en/of
richtlijn voordoen, komt voor rekening en risico van GEM CV.
Artikel
18 Openbaar gebied
18.1
Het Openbaar gebied en de daarin of daarop gerealiseerde
infrastructurele voorzieningen c.q. werkzaamheden tot het Woonrijp maken
zullen telkens bij het gereedkomen daarvan door GEM CV gefaseerd, doch in
onderling samenhangende percelen welke in overleg tussen GEM CV en de Gemeente
worden bepaald, aan de Gemeente worden opgeleverd.
Van zulke oplevering(en)
aan de Gemeente zal telkens een schriftelijk proces verbaal worden opgemaakt,
dat dient te worden ondertekend door de Gemeente, GEM CV en BAM Wegen, die door
GEM CV met de uitvoering was belast.
18.2 Ten aanzien van zulke oplevering(en) zullen de §§ 9 (opneming en
goedkeuring), 10 (oplevering), 11 (onderhoudstermijn) en 12
(aansprakelijk-heid van de aannemer na de oplevering) van de UAV 1989 van
overeenkomstige toepassing zijn.
Opgeleverde delen van het Openbaar gebied en de
daarin of daarop gerealiseerde infrastructurele voorzieningen komen vanaf de
opleveringsdatum in beheer en onderhoud van de Gemeente en zijn vanaf die datum
voor rekening en risico van de Gemeente, onverminderd de verplichtingen van GEM
CV tot herstel van de bij oplevering geconstateerde gebreken en onverminderd de
verplichtingen van GEM CV gedurende de onderhoudsperiode.
18.3 GEM CV draagt er jegens de
Gemeente zorg voor dat door (onder)aannemers, leveranciers en andere door haar
ingeschakelde derden terzake van de door hen uitgevoerde werkzaamheden de
gebruikelijke garantieverklaringen conform de bestekken zijn of zullen worden
overgelegd. De Gemeente aanvaardt de inhoud van die garantieverklaringen, die
GEM CV mede op naam van de Gemeente zal doen stellen.
Bij oplevering draagt
GEM CV voornoemde garanties alsmede alle aanspraken, die zij jegens
(onder)aannemers en leveranciers en andere door haar ingeschakelde derden kan
doen gelden terzake van door hen verrichte werkzaamheden en/of toegebrachte
schade, over aan de Gemeente.
Na
oplevering zal de Gemeente rechtstreeks de betreffende garantiegever(s),
(onder) aannemers, leveranciers en derden aanspreken en GEM CV terzake van
uitoefening van aanspraken vrijwaren.
Artikel
19 Upgrading Projectgebied
19.1 BAM en de Gemeente zijn van mening dat het
Projectgebied qua inrichting en qua verschijningsvorm op een hoger niveau moet
worden gebracht, de zogenoemde “upgrading” van het Projectgebied.
Partijen begroten de kosten van de
upgrading op een bedrag van €°1.000.000,-- (zegge één miljoen euro).
Indien en voorzover GEM CV, als gevolg van het feit dat
zij erin geslaagd is Bouwrijpe Kavels bestemd voor de realisatie van meer m²
BVO kantoor dan de thans in de Grondexploitatie voorziene 30.000 m² BVO kantoor
te verkopen, meer resultaat weet te realiseren dan het thans in de de
Grondexploitatie geprognosticeerde resultaat, hierna te noemen “het
extraresultaat”, zal GEM CV het extraresultaat, bij wijze van preferente
winstbestemming, aanwenden voor de bekostiging van de upgrading.
19.2 Bij invulling van het begrip “upgrading”
denken Partijen bijvoorbeeld en onder meer aan bijdragen aan:
- het verplaatsen van een deel van de
huidige fietsenstalling van ProRail naar een locatie gelegen bovenop het
viaduct Kruithuisweg;
- het aanleggen van een zogenoemde
“kiss and ride-strook” op het viaduct Kruithuisweg ter plaatse van het Station
Zuid;
- specifieke stationsvoorzieningen.
19.3 Voornoemd bedrag ad € 1.000.000,-- kan
door Gem CV ook aangewend worden
voor de realisatie van voorzieningen binnen het kader van de upgrading indien
deze voorzieningen de grenzen van het Projectgebied overschrijden maar wel een
duidelijke relatie hebben met het Projectgebied.
Artikel
20 Vervallen
Artikel
21 Nutsbedrijven
GEM CV treedt, in verband met de aanleg van
nutsvoorzieningen, rechtstreeks in overleg met de desbetreffende nutsbedrijven.
De kosten van nutsvoorzieningen (energievoorziening,
telecommunicatie-voorzieningen en dergelijke) behoren niet tot de
Grondexploitatie en dienen ten laste van de betreffende leveranciers van
nutsvoorzieningen te komen, onverminderd de (gebruikelijke) aansluitbijdragen,
die nutsbedrijven terzake van zogenaamde gebouwaansluitingen van (delen van)
Kantoorgebouwen in rekening brengen bij BAM of haar rechtverkrijgende(n).
Indien en voor zover deze kosten niet worden gedragen door
de betreffende leveranciers worden deze kosten tot een bedrag van € 40.000,--
(zegge veertigduizend euro) gedragen door GEM CV.
Indien en voorzover deze kosten het hiervoor bedoelde bedrag
van € 40.000,-- overstijgen zal het meerdere boven € 40.000,-- gedragen worden
door de Gemeente.
Artikel
22 Kosten van Partijen
22.1. De externe kosten van de Gemeente en BAM,
welke zij tot op de datum van ondertekening van deze Raamovereenkomst ter zake
de Locatieontwikkeling hebben gemaakt, komen ten laste van de Grondexploitatie
en zijn voor rekening van GEM CV. De betreffende kosten voorzover gemaakt vóór
9 juni 2005, zijn gefixeerd en bedragen:
a. voor
de Gemeente een bedrag ad € 45.000,--;
b. voor
BAM een bedrag ad € 80.000,--;
alle bedragen te vermeerderen met BTW.
Ieder
van Partijen draagt zijn respectieve interne kosten ter zake de
Locatieontwikkeling zelf.
De
betreffende bedragen zullen door GEM CV dadelijk na haar oprichting worden
voldaan, na ontvangst van desbetreffende facturen van betreffende Partijen.
Door voldoening van de betreffende facturen zal GEM CV finaal gekweten zijn ter
zake van de externe kosten van Partijen, welke voorafgaand aan het sluiten van
onderhavige overeenkomst zijn gemaakt.
22.2 De kosten van externe adviseurs mits door
Partijen gezamenlijk ingeschakeld, komen ten laste van de Grondexploitatie.
Artikel
23 Verkoop en uitgifte van
Bouwkavels
23.1 GEM
CV sluit voor haar rekening en risico, met inachtneming van het in de onderhavige
overeenkomst bepaalde, op door GEM CV te bepalen voorwaarden en tegen de
conform artikel 23.3 vastgestelde verkoopprijzen per m² BVO kantoor, de nodige
overeenkomsten met BAM tot verkoop van de door GEM CV in het Projectgebied te
creëren Bouwkavels.
Op de af te sluiten
koopovereenkomsten zijn de Algemene Verkoopvoorwaarden van GEM CV, die als BIJLAGE
15 deel uitmaken van deze overeenkomst, van toepassing.
23.2
GEM CV zal er voor zorgdragen dat BAM zich jegens GEM CV verbindt om de
Bouwkavels die BAM voor de ontwikkeling en realisering van het/de
Kantoorgebouw(en) nodig heeft, af te nemen van GEM CV, telkens op het moment
dat de betreffende Bouwkavels bouwrijp zijn gemaakt door GEM CV en BAM tevens
voor het/de betreffende Kantoorgebouw(en) dat/die op de betreffende Bouwkavels
dient/dienen te worden gerealiseerd, beschikt over een onherroepelijke
bouwvergunning.
Betaling
van de kavelprijs/kavelprijzen door BAM aan GEM CV vindt plaats bij juridische
levering van de Bouwkavel(s), doch indien feitelijke levering eerder
plaatsvindt dan juridische levering, bij feitelijke levering.
23.3 De door GEM CV te berekenen koopprijzen voor Bouwkavels, zullen
worden vastgesteld op basis van € 220,-- per te realiseren m² BVO kantoor.
De in de Grondexploitatie
opgenomen de prijs per te realiseren m² BVO kantoor geldt per prijspeildatum 1
september 2003 en wordt vanaf genoemde prijspeildatum jaarlijks per 1 januari
geïndexeerd conform de ontwikkeling van de consumentenprijsindex (CPI), reeks
CPI-werknemerslaag, zoals gepubliceerd door het Centraal Bureau voor de
Statistiek.
23.4 Alle conform artikel 23.3 hiervoor vastgestelde koopprijzen
voor Bouwkavels worden door GEM CV vermeerderd met de terzake verschuldigde
Omzetbelasting (BTW).
23.5 In aanvulling op het bepaalde in artikel 23.3 hiervoor, geldt
voor BAM dat indien en zodra BAM onvoorwaardelijk en onherroepelijk (een)
gebruiker(s) heeft gecontracteerd voor ten minste 70% van het bruto
vloeroppervlak van een of meerdere van de Kantoorgebouwen, BAM de voor de
realisatie van het/de betreffende Kantoorgebouw(en) benodigde Bouwkavel(s) van
GEM CV zal afnemen, onder inachtneming van het bepaalde hiervoor in de
artikelen 23.1 tot en met 23.4.
Artikel 24 Levering Openbaar Gebied
24.1 GEM
CV zal in fasen de aan haar in eigendom toebehorende gronden binnen het
Projectgebied, die aangewend zijn voor het aanleggen van infrastructurele
werken en voorzieningen van openbaar nut, alsmede voor andere werken van
openbare aard, binnen 2 (twee) weken na (door de Gemeente geaccordeerde)
oplevering daarvan conform artikel 18 hiervoor, in eigendom overdragen aan de
Gemeente, tegen een verkoopprijs van € 10,- exclusief de ter zake verschuldigde
omzetbelasting.
24.2 Op
basis van de op datum ondertekening van deze overeenkomst bekende informatie is
sprake van een in fiscale zin kostendekkende exploitatie.
Met een beroep op de inhoud van het op 18 december 2002 door
de Staatssecretaris van Financiën gepubliceerd besluit leidt de (op)levering
van de grond en infrastructuur door GEM CV (in de zin van dit artikel) niet tot
verschuldigdheid van overdrachtsbelasting.
Indien niettemin toch sprake is van verschuldigdheid van
overdrachtsbelasting, treden Partijen met elkaar in overleg om binnen de
mogelijkheden van de fiscale regelgeving verschuldigdheid van
overdrachtsbelasting te voorkomen of de omvang daarvan te beperken, waarbij
eventueel (toch) verschuldigde overdrachtsbelasting voor rekening van GEM CV
komt.
HOOFDSTUK III PROJECTONTWIKKELING
Artikel 25 Planvorming
25.1 BAM
heeft D&E Architecten uit Delft ingeschakeld voor het vervaardigen van het
ontwerp van de Kantoorgebouwen in het Plangebied. Om zwaarwegende redenen kan
hiervan worden afgeweken: Welstand is hierop tegen of de eindgebruiker van een
Kantoorgebouw wenst te werken met een door hem aangedragen architect.
25.2 Voorlopige en definitieve ontwerpen voor bebouwing van (een)
Bouwkavel(s), worden vervaardigd door en voor rekening van BAM, en behoeven de
goedkeuring van GEM CV, welke goedkeuring niet zal worden onthouden, indien de
betreffende ontwerpen voldoen aan het Stedenbouwkundig Plan, het PvE Openbaar
gebied en het Inrichtingsniveau Openbaar gebied .
25.3 Binnen één maand nadat een Bouwplan is goedgekeurd
overeenkomstig het bepaalde in artikel 25.2,
dient BAM een bouwvergunning aan te vragen voor het/de betreffende
Kantoorgebouw(en), welke aanvrage moet voldoen aan de wettelijke eisen terzake
(ontvankelijke aanvraag bouwvergunning), met dien verstande dat BAM pas
gehouden is vorenbedoelde aanvraag bouwvergunning in te dienen op het moment
dat BAM onvoorwaardelijk en onherroepelijk (een) gebruiker(s) heeft
gecontracteerd voor ten minste 70% van het bruto vloeroppervlak van een of
meerdere van de Kantoorgebouwen.
25.4 De
voor de Projectontwikkeling te hanteren parkeernorm bedraagt:
1
parkeerplaats : 62,5 m² BVO kantoorvloeroppervlak.
Artikel 26 Bouwprogramma - uitvoering
BAM
verplicht zich jegens GEM CV en GEM Beheer om op de door hem ingevolge artikel
23 afgenomen Bouwkavel(s) het/de daarop geprojecteerde Kantoorgebouw(en) te
realiseren, zulks met inachtneming van het in de onderhavige overeenkomst
bepaalde.
HOOFDSTUK IV OVERIGE
BEPALINGEN
27.1 Alle planschade ex artikel 49 Wet op de ruimtelijke ordening,
welke voortvloeit uit het Bestemmingsplan, alsmede als gevolg van
vrijstellingen ex artikel 19 Wet op de ruimtelijke ordening ter afwijking van
het Bestemmingsplan, voor zover dit betrekking heeft op het Projectgebied en in
het kader van deze overeenkomst, is voor rekening van de Gemeente.
27.2 GEM Beheer en de Gemeente zullen regelmatig onderling overleg
voeren, teneinde het risico voor eventuele aanspraken tot planschade zoveel
mogelijk te vermijden.
Artikel 28 Kostenverhaal
De Gemeente zal met betrekking tot het Projectgebied
iedere vorm van publiek- of civielrechtelijk kostenverhaal, anders dan
expliciet in deze overeenkomst voorzien, jegens de andere Partijen bij deze
overeenkomst achterwege laten.
Artikel 29 Fiscaliteit
29.1 In het algemeen zullen GEM CV en GEM Beheer streven naar een zo
gunstig mogelijk fiscaal regime bij de uitvoering van de onderhavige
overeenkomst; zonodig onder aanpassing van de wijze van uitvoering. Waar nodig
zal overleg met de fiscale autoriteiten plaatsvinden.
29.2 GEM CV en GEM Beheer streven naar toepasselijkheid van het BTW
compensatiefonds op de activiteiten van GEM CV met betrekking tot de
Locatieontwikkeling.
30.1 Indien een van Partijen, ondanks
behoorlijke schriftelijke ingebrekestelling door één der overige Partijen,
toerekenbaar tekortschiet in de nakoming van haar verplichtingen uit hoofde van
de onderhavige overeenkomst, en voorts in het geval van faillissement,
aanvrage(n) van surséance van betaling en/of ontbinding van een van Partijen,
is iedere andere Partij bevoegd deze overeenkomst met onmiddellijke ingang
zonder rechterlijke tussenkomst en bij aangetekende brief jegens de betreffende
Partij te beëindigen, onverminderd het recht om nakoming, ontbinding volgens de
wet en/of schadevergoeding te vorderen van de Partij die aanleiding gaf tot de
beëindiging.
30.2 De bevoegdheid tot de beëindiging als
bedoeld in artikel 30.1 in het geval een der Partijen toerekenbaar tekort
schiet in de nakoming van diens verplichtingen, is niet van toepassing, indien
de tekortkoming, gezien haar bijzondere aard of geringe betekenis, een
beëindiging met haar gevolgen niet rechtvaardigt.
30.3 Indien de onderhavige overeenkomst jegens
een Aandeelhouder van GEM Beheer, respectievelijk een Commanditaire Vennoot van
GEM CV, wordt beëindigd, dan is deze overeenkomst tevens beëindigd ten aanzien
van de gelieerde Commanditaire Vennoot van GEM CV, respectievelijk de gelieerde
Aandeelhouder van GEM Beheer.
30.4 In geval van beëindiging als bedoeld in artikel 30.1 jegens een
Aandeelhouder van GEM Beheer, is de betreffende Aandeelhouder verplicht om zijn
aandelen in GEM Beheer aan de andere Aandeelhouders van GEM Beheer aan te
bieden, met inachtneming van de bepalingen van de blokkeringregeling in de
statuten van GEM Beheer.
30.5 In geval van beëindiging
als bedoeld in artikel 30.1 jegens een Commanditaire Vennoot van GEM CV, is de
betreffende Commanditaire Vennoot verplicht om zijn commanditaire deelname in
GEM CV aan de andere Commanditaire Vennoten van GEM CV aan te bieden, met
inachtneming van de bepalingen van de vennootschapsovereenkomst van GEM CV.
In het geval de verplichting bestaat om de door een
Aandeelhouder in GEM Beheer gehouden aandelen aan de andere Aandeelhouders van
GEM Beheer aan te bieden overeenkomstig het bepaalde in deze overeenkomst c.q.
de statuten van GEM Beheer, wordt zulks aangemerkt als een gebeurtenis waardoor
GEM CV ten opzichte van de aan die betreffende Partij gelieerde Commanditaire
Vennoten van GEM CV wordt beëindigd overeenkomstig het bepaalde in de
vennootschapsovereenkomst van GEM CV.
30.6 In het geval de verplichting bestaat voor één van de
Commanditaire Vennoten van GEM CV om diens commanditair aandeel in GEM CV aan
te bieden overeenkomstig het bepaalde in deze overeenkomst c.q. de
vennootschapsovereenkomst van GEM CV, dan wordt zulks aangemerkt als een
gebeurtenis waardoor de aan de betreffende Commanditaire Vennoot van GEM CV
gelieerde Aandeelhouder van GEM Beheer gehouden is diens aandelen in GEM Beheer
aan te bieden aan de andere Aandeelhouders van GEM Beheer overeenkomstig het
bepaalde in de statuten van GEM Beheer.
Artikel 31 Tussentijds
evaluatie
31.1 Na ommekomst van een
periode van tien (10) jaar, te rekenen vanaf de datum van ondertekening van de
Samenwerkingsovereenkomst, te weten 16
april 2004, zullen BAM en de Gemeente hun samenwerking conform deze
Raamovereenkomst tot dan toe, in goed onderling overleg evalueren gedurende een
periode van maximaal drie (3) maanden, om vervolgens te besluiten of zij - al
dan niet onder gewijzigde voorwaarden en bepalingen - de onderhavige
samenwerking wensen te continueren.
31.2 Indien BAM en de Gemeente besluiten de
samenwerking te continueren zullen zij bij dat besluit tevens bepalen voor
welke periode de samenwerking wordt gecontinueerd en - zo daar aanleiding toe
bestaat - onder welke gewijzigde voorwaarden en bepalingen.
31.3 Indien BAM en de Gemeente besluiten de
samenwerking niet
te continueren zullen zij bij dat besluit het resultaat van GEM CV per de datum
van het besluit (doen) bepalen en op basis van dat resultaat met elkaar
afrekenen en GEM CV liquideren overeenkomstig de bepalingen terzake in de
vennootschapovereenkomst van GEM CV.
Het besluit de samenwerking niet te
continueren houdt tevens in dat GEM CV de door haar van de Gemeente in eigendom
verworven gronden in het Projectgebied aan de Gemeente (terug)verkoopt, indien
en voorzover deze gronden nog eigendom zijn van GEM CV en deze gronden aan de
Gemeente levert tegen de historische kostprijs.
Voor de tenuitvoerlegging van deze overeenkomst verstaan
Partijen onder “historische kostprijs”: De koopprijs van het Projectgebied,
inclusief alle kosten, belastingen enzovoorts voortvloeiende uit de levering
van het Projectgebied, te vermeerderen met de kosten van de (fysieke)
investeringen in het Projectgebied, gedaan vanaf de datum van levering van het
Projectgebied tot de datum van (terug)overdracht daarvan door GEM CV aan de
Gemeente.
31.4 Indien BAM en de Gemeente niet binnen de
in artikel 31.1 bedoelde (evaluatie)periode tot één van de in de artikelen 31.2
en 31.3 omschreven besluiten kunnen komen, zal deze omstandigheid worden
aangemerkt als een geschil in de zin van artikel 34.2 en zal dit geschil
beslecht worden op de in artikel 34.2 tot en met 34.4 aangegeven wijze.
Artikel 32 Wijziging
omstandigheden
32.1 Bij ingrijpende macro- economische omstandigheden, belemmeringen in de te doorlopen of ten gevolge van publiekrechtelijke
procedures (bijv. de plancapaciteit bedraagt minder dan
300 woningen of voorziet in minder dan 21,4 hectare uitgeefbaar terrein),
wijzigingen van de (markt)omstandigheden of van publiekrechtelijke regelingen,
alsmede bij besluiten tot niet of slechts gedeeltelijke goedkeuring of tot
schorsing of vernietiging van besluiten die uit deze overeenkomst voortvloeien
en die naar het oordeel van (één der) Partijen zodanige
gevolgen hebben voor de rechtsverhouding tussen Partijen dat deze niet ongewijzigd in stand kan blijven,
zullen Partijen trachten in onderling overleg tot een voor beide Partijen
aanvaardbare aanpassing van die rechtsverhouding te geraken, daarbij rekening
houdend met hun wederzijdse belangen.
32.22 Indien het overleg als bedoeld in artikel
32.1 niet binnen redelijke termijn plaatsvindt of niet tot overeenstemming
leidt, heeft de meest gerede Partij het recht deze omstandigheid aan te merken
als een geschil, in de zin van artikel 34.2 van deze overeenkomst.
32.33 Indien vertraging in de uitvoering
optreedt of dreigt op te treden zullen Partijen ter zake zodanige maatregelen
nemen als nodig zijn om de voortgang van de werkzaamheden zoveel mogelijk
overeenkomstig de Planning te waarborgen.
33.1 Geen van Partijen is bevoegd de voor haar
uit de onderhavige overeenkomst voortvloeiende rechten en/of verplichtingen
over te dragen aan derden en/of te bezwaren of overeenkomsten te sluiten welke
daartoe kunnen leiden, zonder de voorafgaande schriftelijke toestemming van
alle overige Partijen, van GEM CV en van GEM Beheer.
33.2 Voor iedere wijziging van zeggenschap over
GEM CV en/of GEM Beheer aan de zijde van BAM, al dan niet bestaande uit de
overdracht van de aandelen van GEM Beheer of de participatie in GEM CV, direct
of indirect, en voor iedere bezwaring van de aandelen van GEM Beheer met
overdracht van het daaraan verbonden stemrecht en voor iedere bezwaring van de
participatie in GEM CV met overdracht van het daaraan verbonden stemrecht, is
voorafgaande schriftelijke toestemming van de Gemeente vereist.
33.3 Deze toestemming zal worden verleend
indien en voorzover het gaat om overdracht aan (een) vennootschap(pen) welke
statutair in Nederland is/zijn gevestigd en welke voor 100% beho(o)r(t)(en) tot
het concern waartoe de desbetreffende partij behoort, mits - voorzover het overdracht
van verplichtingen betreft - die overdragende partij zich jegens alle andere
Partijen en jegens GEM CV en GEM Beheer zich onvoorwaardelijk garant heeft
gesteld voor de juiste nakoming van de betreffende verplichtingen door de
vennootschap(pen) aan wie de betreffende verplichtingen worden overgedragen.
Artikel 34 Toepasselijk
recht en geschillenregeling
34.1 Op deze overeenkomst en op alle overeenkomsten welke daaruit
voortvloeien c.q. welke daarmee samenhangen, is uitsluitend Nederlands recht
van toepassing.
34.2 Partijen komen ten aanzien van alle geschillen welke tussen
Partijen mochten ontstaan naar aanleiding van deze overeenkomst, dan wel nadere
overeenkomsten die daarvan het gevolg mochten zijn, overeen deze geschillen te
behandelen overeenkomstig het NMI Mediation Reglement van het Nederlands
Mediation Instituut te Rotterdam, alvorens een gerechtelijke procedure,
arbitrage dan wel enige andere procedure voor geschillenbeslechting aan te
vangen.
34.3 Indien met betrekking tot deze geschillen door Partijen geen
vergelijk bereikt wordt overeenkomstig het in artikel 34.2 bedoelde Reglement,
zullen deze geschillen op verzoek van de meest gerede partij worden beslecht
overeenkomstig het NAI Arbitrage Reglement van het Nederlands Arbitrage Instituut
te Rotterdam.
34.4 Een en ander laat onverlet de bevoegdheid van Partijen om in
spoedeisende gevallen voorziening in kort geding te vragen bij de Voorzieningenrechter
bij de competente rechtbank en conservatoire maatregelen te (doen) nemen.
Artikel 35 Opschortende voorwaarde
35.1 Ten aanzien van artikel 5 van de onderhavige overeenkomst geldt
de opschortende voorwaarde dat de Gemeente de goedkeuring van Gedeputeerde
Staten van de provincie Zuid-Holland verkrijgt voor het effectueren van haar
deelname in GEM Beheer en voor het oprichten van Commandiet Gemeente.
Indien bedoelde goedkeuringen onverhoopt niet
binnen zes maanden na inwerkingtreding van de onderhavige overeenkomst mocht
worden verkregen, zullen Partijen de onderhavige overeenkomst zodanig
aanpassen dat hun doelstellingen in een gewijzigde structuur van samenwerking
ook kunnen worden bereikt.
35.2 Deze overeenkomst wordt voorts aangegaan
onder de opschortende voorwaarde dat binnen 4 maanden na de datum van
ondertekening van deze overeenkomst de Raad van de Gemeente in de gelegenheid
is
gesteld zijn gevoelen over deze overeenkomst te
doen blijken.
Artikel 36 Wettelijke
bepalingen en partiële nietigheid
36.1 Naast hetgeen de onderhavige overeenkomst (inclusief Bijlagen)
aan Partijen voorschrijft, verbinden Partijen zich voorts in hun onderlinge
verhoudingen tot al hetgeen de Wet hen terzake van de uitvoering van de
onderhavige overeenkomst voorschrijft.
36.2 Nietigheid van één der bepalingen in deze overeenkomst tast de
geldigheid van de overige bepalingen niet aan. Zowel nietige bepalingen als
leemten in deze overeenkomst zullen worden vervangen dan wel aangevuld, zodanig
dat deze binnen de aard en strekking van de overeenkomst vallen.
Artikel 37 Bevoegd
orgaan Gemeente
37.1 Indien krachtens de bepalingen van deze overeenkomst en/of
bijlagen en/of nadere overeenkomsten, die uit deze overeenkomst voortvloeien,
de medewerking c.q. goedkeuring c.q. toestemming van de Gemeente vereist is,
wordt daarmee bedoeld de medewerking c.q. goedkeuring c.q. toestemming van het
College van Burgemeester en Wethouders van de Gemeente, tenzij uit de
betreffende bepaling(en) voortvloeit dat de vereiste medewerking c.q. goedkeuring
c.q. toestemming dient te worden verleend door de Raad van de Gemeente.
37.2 Het in artikel 37.1 bepaalde is niet van toepassing op
publiekrechtelijke besluiten, die krachtens publiekrechtelijke regelgeving zijn
voorbehouden aan de Raad of de Burgemeester van de Gemeente.
Artikel 38 Slotbepaling
38.1 Derden kunnen geen rechten ontlenen aan het bepaalde in deze
overeenkomst.
38.2 De considerans en de bijlagen maken integraal deel uit van deze
overeenkomst.
38.3 Ingeval van tegenstrijdigheid tussen de inhoud van deze
overeenkomst en de inhoud van de bijlagen, prevaleert de inhoud van de
bepalingen van deze overeenkomst.
38.4 Bij de onderhavige overeenkomst behoren de volgende bijlagen:
Bijlage 1: Bestemmingsplan
Station Zuid;
Bijlage
2: Grondexploitatie d.d. 29
augustus 2003;
Bijlage
3: Tekening Projectgebied;
Bijlage
4: Planning;
Bijlage 5: het Technisch Programma van Eisen Civiele Werken
(Algemeen);
Bijlage
6: Stedenbouwkundig Plan;
Bijlage
7: Beschrijving
Vervaardigingshandelingen;
Bijlage
8: Inrichtingsniveau Openbaar
gebied
Bijlage
9: Conceptstatuten GEM Beheer;
Bijlage
10: Concept
vennootschapsovereenkomst GEM CV;
Bijlage
11: Concept akte van toetreding;
Bijlage
12: Lijst (potentieel)
concurrerende ontwikkelingen;
Bijlage 13: Lijst documenten m.b.t Projectgebied;
Bijlage
14: Brief d.d. 23 december 2004 van
Gemeente aan BAM;
Bijlage
15: Algemene verkoopvoorwaarden GEM
CV;
Bijlage
16: Handleiding Organisatie en
Administratie.
Aldus overeengekomen, op 36 pagina´s tekst vastgelegd
en in viervoud ondertekend te Delft op 9 juni 2005
Gemeente Delft BAM
Utiliteitsbouw bv
Ir. H.J. Grashoff H.J.A. Oskamp
Werhouder Directeur
Gemeente Deelnemingen B.V. BAM
Deelnemingen B.V.
[*********************] [*********************]