Onderwerp: Beleidsregels inzake toegang autoluw-plus
Delft, 8 november 2005
Het college van de gemeente Delft,
Overwegende,
dat
er een Verordening ontheffingverlening autoluw-plus Delft 2005 (verder:
verordening) is vastgesteld, in welk kader het college, gezien artikel 2, derde
lid, van deze verordening de
mogelijkheid heeft nadere regels vast te stellen, terwijl nadere regels, in de
vorm van specifieke criteria en voorwaarden, gewenst zijn op basis waarvan
toegang tot het autoluw-plus gebied kan worden verstrekt;
Besluit:
Vast te stellen de “Beleidsregels voor het verlenen van
ontheffing voor het autoluw-plusgebied”, bestaande uit:
I.
Tabel, betreffende criteria en voorwaarden voor het verlenen
van ontheffing aan eigenaars of huurders van een parkeervoorziening op eigen
terrein, bewoners, bedrijven, vaste leveranciers, uitzonderingsgroepen en
éénmalige ontheffing.
II.
Nadere regels ter verduidelijking van de wijze van
ontheffingverlening, de in het autoluw-plusgebied geldende regels en hetgeen in
genoemde tabel is opgenomen.
I.
Tabel, betreffende criteria en voorwaarden voor het
verlenen van ontheffing aan eigenaars of huurders van een parkeervoorziening op
eigen terrein, bewoners, bedrijven, vaste leveranciers, uitzonderingsgroepen en
éénmalige ontheffing.
Type |
Groep |
Pas of Transponder |
Tarief |
Toegang tijdens bloktijden |
Parkeren in gebied toegestaan |
Criteria/voorwaarden |
………… |
………………………. |
…………….... |
…………… |
………….. |
…………... |
…………... |
A |
Eigenaar of huurder van parkeervoorziening op eigen terrein
binnen autoluwplus-gebied (artikel 5) |
Pas |
Gratis |
Ja |
Alleen op eigen parkeerplaats |
·
Adres parkeerplaats in autoluw-plus ·
Ontheffing alleen op kenteken ·
Max. 1 ontheffing per parkeerplaats ·
Overleggen eigendom-/ huurbewijs van parkeerplaats |
B |
Bewoner (artikel 6) |
Pas |
Gratis |
Nee |
Nee |
·
Huisadres in autoluwplus-gebied ·
Ontheffing alleen op kenteken ·
Max. 1 ontheffing per persoon en per kenteken ·
Geen ontheffing verlenen indien de bewoner kan
beschikken over een parkeerplaats onder of nabij de woning, bereikbaar via buiten autoluw-plusgebied
gelegen ingang. |
C |
Bedrijf (artikel 6) |
Pas |
Gratis |
Nee |
Nee |
·
Vestigingsadres in autoluw-plusgebied ·
Ontheffing alleen op kenteken ·
Max. 2 ontheffingen per bedrijf |
D |
Vaste leveranciers (artikel 7) |
Pas |
Conform
tarieventabel bij Legesverordening (16.2.1) |
Nee |
Nee |
·
Ontheffing op kenteken of op naam van leverancier[1]
·
Inschrijvingsbewijs KvK overleggen |
Eenmalig |
Bedrijf (artikel 8) |
Nee, eenmalig bij poller |
Gratis |
Nee |
Nee |
·
Maximaal 6 keer per kenteken per half jaar. ·
Goederen van enige omvang en/of gewicht die
redelijkerwijs alleen per voertuig kunnen worden geladen of gelost, waarbij
aannemelijk is dat het voertuig direct bij het betreffende pand dient te
worden gebracht. |
Eenmalig |
Particulier (artikel 8) |
Nee, eenmalig bij poller |
Gratis |
Nee |
Nee |
Goederen van enige omvang en/of gewicht of personen die
redelijkerwijs alleen per voertuig kunnen worden geladen/gelost dan wel
gehaald/gebracht, waarbij aannemelijk is dat het voertuig direct bij het
betreffende pand dient te worden gebracht.
|
Type |
Groep |
Pas of Transponder |
Tarief |
Toegang tijdens bloktijden |
Parkeren in gebied toegestaan |
Criteria/voorwaarden |
………… |
………………………... |
…………….... |
…………… |
…………. |
……………… |
……………………………………………… |
Ea |
Ambulance (artikel 3) |
Transponder |
Gratis |
Ja |
Ja |
·
Levensreddende functie |
Eb |
Brandweer (artikel 3) |
Transponder |
Gratis |
Ja |
Ja |
·
Levensreddende functie |
Ec |
Politie (artikel 3) |
Transponder |
Gratis |
Ja |
Ja |
·
Levensreddende en maatschappelijke functie |
Ed |
Openbaar Vervoer (artikel 3) |
Transponder |
Gratis |
Ja |
Nee |
·
Toegang op route en tijden dienstregeling |
E1 |
Reinigingsdienst (artikel 3) |
Pas |
Conform
tarieventabel bij Legesverordening (16.2.1) |
Ja |
Nee |
·
Algemeen maatschappelijke functie. ·
Alleen op route dienst |
E2 |
Overige dienstwagens Gemeente (artikel 3) |
Pas |
Conform
tarieventabel bij Legesverordening (16.2.1) |
Ja |
Nee |
·
Algemeen maatschappelijke functie. ·
Alleen op route dienst |
E3 |
Huisartsen (artikel 3) |
Pas |
Conform
tarieventabel bij Legesverordening (16.2.1) |
Ja |
Ja |
·
Controle op BIG-registratie. ·
Toegang alleen in geval van spoed. ·
Esculaap achter voorruit plaatsen. |
E4 |
Maatzorg (artikel 3) |
Pas |
Conform
tarieventabel bij Legesverordening (16.2.1) |
Ja |
Ja |
·
Toegang alleen in geval van spoed |
E5 |
Verloskundigen (artikel 3) |
Pas |
Conform
tarieventabel bij Legesverordening (16.2.1) |
Ja |
Ja |
·
Controle op BIG-registratie. ·
Toegang alleen in geval van spoed. ·
Esculaap achter voorruit plaatsen. |
E6 |
Paardentram (artikel 3) |
Transponder |
Gratis |
Ja |
Ja |
·
Altijd toegang. ·
Parkeren is slechts toegestaan op aangewezen
standplaats. |
E7 |
Marktondernemers (artikel 3) |
Pas |
Gratis |
Ja |
Ja |
·
Toegang (al dan niet tijdens bloktijd) alleen op
marktdagen en conform Marktverordening Delft. ·
Overleggen bewijs van uitoefening. ·
Parkeren is slechts toegestaan binnen afmetingen
standplaats. |
E8 |
Trouwauto (artikel 3) |
Nee, eenmalig bij poller |
Gratis |
Ja |
Ja |
·
Parkeren tijdens plechtigheid is alleen toegestaan
aan de gevelkant, zuidelijk tegenover het stadhuis. |
E9 |
Rouwauto (artikel 3) |
Nee, eenmalig bij poller |
Gratis |
Ja |
Ja |
·
Maatschappelijk belang |
E10 |
Ongediertebestrijding (artikel 3) |
Nee, eenmalig bij poller |
Gratis |
Ja |
Ja |
·
Maatschappelijk belang |
E11 |
Storingsdiensten (artikel 3) |
Nee, eenmalig bij poller |
Gratis |
Ja |
Ja |
·
Zwaarwegend maatschappelijk belang, waarbij
bijvoorbeeld gevaar dreigt voor de maatschappelijke gezondheid of voor grote
materiële schade |
Type |
Groep |
Pas of Transponder |
Tarief |
Toegang tijdens bloktijden |
Parkeren in gebied toegestaan |
Criteria/voorwaarden |
…………... |
………………………... |
…………….... |
………………….. |
…………... |
……………… |
…………………………………………………………… |
E12 |
Maaltijdbezorger met brommer (artikel 3) |
Nee, alleen jaarontheffing |
Conform legesverordening 16.2.1 |
Nee |
Ja |
·
Toegang met bromfiets welke herkenbaar is als maaltijdbezorger. |
E13 |
Waardetransport (artikel 3) |
Pas |
Conform legesverordening 16.2.1 |
nee |
Nee |
·
Alleen laden en lossen met daarvoor bedoelde, en als
zodanig herkenbare, bedrijfsauto’s. |
E14 |
Leveranciers versgoederen (artikel 3) |
Pas |
Conform legesverordening 16.2.1 |
Ja |
Nee |
·
Toegang tijdens bloktijden alleen indien
spoedeisend vanwege versheid producten. |
E15 |
Gehandicaptenvervoer (artikel 3) |
Transponder |
Gratis |
Ja |
Nee |
·
Maatschappelijk belang ·
Alleen transponder in geval van vervoer op maat
door Connexxion. |
E16 |
Maaltijdservice met personenauto (artikel 3) |
Pas |
Conform legesverordening 16.2.1 |
Nee |
Nee |
·
Auto dient herkenbaar te zijn als maaltijdservice. |
E17 |
Aannemers (artikel 3) |
Nee, eenmalig bij poller |
Gratis |
Nee |
Ja |
·
Alleen in combinatie met speciaal parkeerbewijs |
E18 |
Gehandicapten (artikel 3) |
Nee, eenmalig bij poller |
Gratis |
Nee |
Nee |
·
Toegang slechts op vertoon van
gehandicaptenparkeerkaart. |
2. Onder bloktijd wordt verstaan: de tijden zoals
genoemd in artikel 2, lid 7, sub c, van de verordening.
3. In alle gevallen geldt: zowel toegang als
eventueel parkeren slechts voor de duur die strikt noodzakelijk is om functie
te kunnen
uitoefenen.
1.
Voor het verstrekken van een vaste ontheffingspas, wordt een
bedrag van €25,= aan statiegeld geheven. Dit geldt tevens indien sprake is van
een vervangende pas bij bijvoorbeeld verlies of diefstal. De pas blijft
eigendom van de gemeente. Wanneer de pas wordt geretourneerd, wordt €25,=
gerestitueerd
2.
Afgezien van éénmalige ontheffingen, zoals bedoeld in
artikel 8 van de verordening, welke bij de poller kunnen worden aangevraagd,
dient een aanvraag om een ontheffing in principe schriftelijk te worden
ingediend.
3.
Een éénmalige ontheffing heeft een beperkte geldigheidsduur,
gerelateerd aan het doel waarvoor deze werd verleend. Uiterlijk op het moment
dat deze geldigheidsduur verloopt, dient het autoluw-plusgebied te zijn
verlaten. Het bewijs van ontheffing dient zichtbaar achter de voorruit te
worden geplaatst.
4.
Een ontheffing mag alleen worden gebruikt voor het doel
waarvoor deze werd verleend.
5.
De ontheffingspas mag alleen worden gebruikt voor het
voertuig waarvoor de ontheffing, conform artikel 2, elfde lid, sub c van de
verordening, is verleend, tenzij bij het verlenen van de ontheffing
uitdrukkelijk anders is bepaald.
6.
In het autoluw-plusgebied dient stapvoets te worden gereden,
waarbij het verkeersgedrag aangepast dient te worden aan de voetgangers en
fietsers.
7.
Te allen tijden dient de kortste route naar de bestemming en
terug te worden genomen.
8.
Afgezien van de belanghebbenden, zoals genoemd in tabel 2,
mag in het autoluw-plusgebied niet worden geparkeerd.
9.
Het bewijs van ontheffing dient zichtbaar achter de voorruit
te worden geplaatst; motorrijders dragen het bij zich. Een bewijs van
ontheffing dient op verzoek van een politieambtenaar of een controleur openbare
ruimte te worden getoond.
10.
Voertuigen breder dan 2.30 meter zijn niet toegestaan.
11.
Onder laden of lossen, zoals bedoeld in artikel 8, eerste
lid, van de verordening wordt tevens verstaan het verrichten van werkzaamheden,
anders dan aannemers-werkzaamheden, waarbij bij voortduring gebruik wordt
gemaakt van apparatuur en/of gereedschappen uit een voertuig, welk in de
directe nabijheid van deze werkzaamheden is geplaatst, zonder de doorgang voor
overige verkeer te hinderen. Voorwaarde hierbij is dat er sprake is een
noodzakelijk verband tussen de aanwezigheid van het voertuig en het verrichten
van de werkzaamheden. Bovendien dient het redelijkerwijs niet mogelijk te zijn
de bij de werkzaamheden benodigde materialen op de betreffende locatie af te
leveren, waarna het voertuig buiten het autoluw-plus gebied wordt gebracht en
eerst na het uitvoeren van de werkzaamheden weer wordt opgehaald, teneinde alle
materialen daarin te kunnen terugzetten. Redenen van financiële aard worden
hierbij niet in aanmerking genomen.
12. Tijdens de
donderdagmarkt en ten tijde van evenementen op de Hippolytusbuurt / Cameretten worden in verband met fuikvorming de
Voldersgracht en de
Papenstraat, voor zover gelegen tussen De Vlauw en de Voldersgracht,
als marktlocatie aangemerkt en is doorgang/toegang niet toegestaan.
13.
Leveranciers van versproducten worden in
principe als (vaste) leveranciers beschouwd. Ontheffing voor de tijden, zoals
genoemd in artikel 2, lid 7, sub c, van de verordening, kan slechts worden
verleend indien het spoedeisende karakter in verband met de versheid van de
producten aannemelijk wordt gemaakt. Bovendien dient, voor wat betreft die
tijden, aannemelijk te worden gemaakt dat de producten redelijkerwijs slechts
kunnen worden afgeleverd indien het betreffende voertuig in de directe omgeving
van het afleveradres wordt gereden en niet met andere middelen de afstand
tussen het voertuig, wanneer deze zich buiten het autoluw-plusgebied bevindt,
en het afleveradres kan worden overbrugd (artikel 7).
14.
In het kader van de bevoorrading van de warenmarkt
worden marktkooplieden en bedrijven die het opbouwen en afbreken van de markt
verzorgen als vaste leverancier beschouwd. Toegang tot het autoluw-plusgebied
wordt aan marktkooplieden verleend op marktdagen en conform hetgeen inzake
tijdstippen van bevoorrading in de Marktverordening is bepaald (artikel
7).
15.
Taxi’s worden niet in aanmerking genomen
als vaste leverancier. Zij kunnen in aanmerking komen voor een éénmalige
ontheffing. Hierbij wordt uitdrukkelijk als voorwaarde gesteld dat altijd de
kortste route naar de bestemming, gelegen binnen het autoluw-plusgebied, en
terug dient te worden genomen. Het is dan bovendien niet toegestaan de
ontheffing te gebruiken om via dit gebied locaties, gelegen buiten dit gebied,
sneller te kunnen bereiken dan zonder deze ontheffing mogelijk zou zijn. Indien,
door een politieambtenaar dan wel een controleur openbare ruimte van de
gemeente Delft, wordt geconstateerd dat een taxibedrijf een dergelijke
ontheffing voor een ander doel gebruikt dan waarvoor deze bestemd is, kan er
bij volgende verzoeken om éénmalige ontheffing, mogelijkerwijs niet langer
vanuit worden gaan dat het betreffende taxibedrijf voornemens is een persoon of
meerdere personen binnen het autoluwplus-gebied te halen of te brengen,
zoals bedoeld in deze verordening. In dat geval voldoet dat taxibedrijf niet
langer aan de voorwaarden op grond waarvan een éénmalige ontheffing kan worden
verleend (artikel 8).
16.
Trouwauto’s en -bussen komen in aanmerking
voor een éénmalige ontheffing, waarmee slechts ten aanzien van een trouwauto
geldt dat dit voertuig tijdens de plechtigheid aan de gevelkant, zuidelijk
tegenover het stadhuis, mag stilstaan.
Vakteam Burgerzaken verleent een aanvrager maximaal drie ontheffingen
voor een auto of één ontheffing voor een bus, tenzij de plechtigheid op een
zaterdag plaatsvindt, in dat geval worden maximaal zes ontheffingen voor een
auto verleend, waarbij in plaats van drie ontheffingen voor een auto één
ontheffing voor een bus kan worden verleend (artikel 8).
17.
Afgezien van de gevallen, zoals genoemd in tabel 2, kan op
grond van artikel 3 van de verordening slechts ontheffing worden verleend aan
een particulier of bedrijf, indien sprake is van een doorgaans zeer
zelden voorkomende en spoedeisende situatie, waarin geen toepassing kan worden
gegeven aan hetgeen in de artikelen 4 tot en met 8 van de verordening is
bepaald. Voorwaarde hierbij is dat het belang van orde, veiligheid of medische
zorg in het geding is, waarbij bijvoorbeeld gevaar dreigt voor de
maatschappelijke gezondheid of voor grote materiële schade. De toegang wordt
beperkt tot de tijd die strikt noodzakelijk is (artikel 3).
18.
De paardentram heeft een standplaats in het
autoluw-plusgebied en is voorzien van een transponder
teneinde toegang te hebben tot dit gebied, behoudens eventueel aan de
ontheffing verbonden beperkingen in het kader van de te volgen route (artikel
3).
19.
Op vertoon van een speciaal parkeerbewijs krijgen aannemers
toegang tot het gebied, waarbij hun voertuig geparkeerd mag worden. Sprake
dient te zijn van het verrichten van werkzaamheden, waarbij bij voortduring
gebruik wordt gemaakt van apparatuur en/of gereedschappen uit een voertuig,
welk in de directe nabijheid van deze werkzaamheden is geplaatst, zonder de
doorgang voor overige verkeer te hinderen. Voorwaarde hierbij is dat er sprake
is een noodzakelijk verband tussen de aanwezigheid van het voertuig en het
verrichten van de werkzaamheden. Bovendien dient het redelijkerwijs niet
mogelijk te zijn de bij de werkzaamheden benodigde materialen op de betreffende
locatie af te leveren, waarna het voertuig buiten het autoluw-plus gebied wordt
gebracht en eerst na het uitvoeren van de werkzaamheden weer wordt opgehaald,
teneinde alle materialen daarin te kunnen terugzetten. Redenen van financiële
aard worden hierbij niet in aanmerking genomen.
Het college van de gemeente Delft,
,
burgemeester.
,
secretaris.
[1] Bij
ontheffing op naam dient de auto herkenbaar te zijn als bedrijfsauto en primair
bedoelt voor goederenvervoer.