REGLEMENT VAN ORDE OP DE
COMMISSIE VOOR WELSTAND EN MONUMENTEN
Gemeente DELFT
INHOUDSOPGAVE
1. BENOEMING EN
ZITTINGSDUUR pag.
2
1.1
Benoemingsprocedure
1.2
Zittingsduur
1.3 Voortijdige beëindiging
2. ADVISERING pag.
2
2.1. Vooroverleg
over principeaanvraag.
2.2. Definitieve
beëindiging welstandsbeoordeling
2.3. Geldigheidstermijn welstandsadvies
vooroverleg
2.4. Bekendmaking
van de agenda
3. VORM WAARIN HET ADVIES
WORDT UITGEBRACHT pag.
3
3.1. Conclusie
van het advies
3.2. Schriftelijke
motivering
3.3. Toelichting op het welstandsadvies
4. ONDERSTEUNING VAN DE
COMMISSIE pag.
4
4.1.
Secretariaat
4.2.
Overige adviseurs
4.3.
Vermelding
5. VERGADERORDE pag.
5
5.1. Vergadering
5.2. Behandeling
van een bouwplan
5.3. Onderzoek ter plaatse
6. VERGOEDING pag.
5
6.1. Reguliere
vergadering
6.2. Zitting in kwaliteitsteam
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Delft,
gelet op de Verordening op
de commissie voor welstand en monumenten,
stelt het volgende
reglement van orde op de commissie voor welstand en monumenten vast.
1. BENOEMING EN ZITTINGSDUUR
1.1 Benoemingsprocedure
- Afhankelijk van de
vrijgekomen positie wordt door het vakteam Monumentenzorg en Bouwkwaliteit een profielschets vastgesteld en een
sollicitatieprocedure gestart.
- In de sollicitatiecommissie voor een nieuwe voorzitter hebben het
vakteamhoofd van MBK, het vakteamhoofd van BWT, een afgevaardigde vanuit de
commissie en de adviseur voor de commissie zitting. De geselecteerde kandidaat
wordt voor benoeming voorgesteld aan de gehele commissie en aan de betreffende
wethouders. Wanneer hieruit geen zwaarwegende bezwaren naar voren komen wordt
aan de gemeenteraad voorgesteld in te stemmen met benoeming.
- In de sollicitatiecommissie voor de overige leden hebben vakteamhoofd van
MBK, de voorzitter van de commissie en de adviseur voor de commissie zitting.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de geselecteerde kandidaat te benoemen.
1.2 Zittingsduur
Het college maakt drie
maanden voor het verstrijken van een benoemingstermijn
de voornemens voor de
nieuwe benoemingstermijn kenbaar aan het desbetreffende lid van de commissie en
aan de commissie. Door de ambtelijke ondersteuning wordt een rooster van
aftreden bijgehouden.
1.3 Voortijdige beëindiging
- De leden van de commissie
kunnen kenbaar maken hun benoeming tussentijds
te willen beëindigen. Zij geven hiervan schriftelijk drie maanden
tevoren kennis aan B&W.
- De gemeenteraad kan in voorkomende gevallen de benoeming van een lid of van
alle leden van de commissie voortijdig beëindigen, wanneer het betreffende
commissielid of de betreffende commissieleden naar zijn oordeel niet naar
behoren functioneert of functioneren. Dit oordeel wordt met argumenten omkleed.
2. ADVISERING
2.1. Advisering over stedenbouwkundige plannen
- Stedenbouwkundige
uitgangspunten zoals uiteengezet in ontwikkelingsplannen en
beeldkwaliteitplannen worden door de behandelend stedenbouwkundige van het
vakteam RO tijdens de reguliere vergadering toegelicht.
- Indien nog niet
vrijgegeven voor inspraak kan de behandeling van dergelijke stedenbouwkundige
plannen besloten plaatsvinden.
- Van de bespreking wordt altijd
verslag gemaakt, dat onder de noemer collegiaal overleg aan de notulen van de
vergadering wordt gevoegd.
2.2. Advisering reguliere bouwplannen
- Deze planbehandeling kan in principe pas starten nadat zekerheid bestaat over
de planologische inpasbaarheid van de aanvraag.
- De commissie, dan wel het namens haar gemandateerd lid, draagt uiterste zorg
voor consistente beoordelingen in de verschillende planfasen.
- De behandeling vindt in principe in het openbaar plaats, tenzij de
planindieners, het college en de commissie van mening zijn dat openbare
behandeling belangen schaadt.
- Van de bespreking wordt altijd verslag gemaakt, dat met de besproken
bescheiden wordt opgenomen in het dossier.
2.2. Vooroverleg over principeaanvraag.
- Het college biedt de
mogelijkheid om, voorafgaand aan het indienen van een bouwaanvraag, door middel
van het indienen van een principeaanvraag ,vooroverleg te plegen met de
commissie dan wel een namens haar gemandateerd lid, over de interpretatie van
de welstandscriteria in het concrete geval van het bouwplan.
- Dit vooroverleg kan in principe pas starten nadat duidelijkheid bestaat over
de planologische aanvaardbaarheid van de principeaanvraag.
- De commissie wordt door de betreffende ontwerper geïnformeerd over de
opdracht en uitgangspunten die aan het voorlopige ontwerp ten grondslag liggen.
De commissie respecteert de ontwerpopvatting van de verantwoordelijk ontwerper
en stelt zich primair op als objectief klankbod met als doel het plan binnen de
grenzen van het redelijke waar nodig naar een hoger kwaliteitsniveau te tillen.
Dit overleg dient te aller tijden een collegiaal karakter te hebben.
- De commissie, dan wel het namens haar gemandateerd lid, draagt uiterste zorg
voor consistente beoordelingen in de verschillende planfasen.
- Het vooroverleg vindt in principe niet in het openbaar plaats, tenzij de
planindieners, het college en de commissie van mening zijn dat openbare
behandeling belangen schaadt.
- Van het vooroverleg wordt altijd verslag gemaakt, dat met de besproken
bescheiden wordt opgenomen in het dossier.
- Het definitieve ontwerp wordt te aller tijde (ook indien het niet
substantieel afwijkt van
het vooroverleg) ter kennis
gesteld van de commissie.
2.3. Definitieve
beëindiging welstandsbeoordeling
Als een aanvraag drie keer
wordt aangehouden door de commissie en er tijdens het proces geen
noemenswaardige vooruitgang wordt geconstateerd, zal de welstandscommissie de
behandeling definitief beëindigen en eventueel via de ambtelijke ondersteuning contact opnemen met de portefeuillehouder om de
(politieke) consequenties hiervan te bespreken.
2.4. Geldigheidstermijn
welstandsadvies vooroverleg
Een welstandsadvies over
een vooroverleg blijft 12 maanden van kracht.
Deze termijn geldt niet
indien de commissie en de plan indiener schriftelijk een andere termijn zijn
overeengekomen.
2.5 Bekendmaking van de
agenda
- De data, het tijdstip en
de locatie van de welstandsvergaderingen worden gepubliceerd in de Stadskrant
Delft.
- De agenda van de
vergadering van de commissie wordt gepubliceerd op de internetsite van de
gemeente en ligt één werkdag vóór de vergadering ter inzage bij de balie van
het stadskantoor aan de Phoenixstraat .
3. VORM WAARIN HET ADVIES WORDT UITGEBRACHT
3.1. Conclusie van het
advies.
Het welstandsadvies kan de
volgende conclusies hebben:
A: Akkoord : Het plan voldoet naar
mening van de commissie aan de
van toepassing zijnde
criteria uit de welstandsnota. Dit advies kan worden gecombineerd met
suggesties om het plan op een (nog) hoger niveau te tillen. Deze suggesties
zijn vrijblijvend en staan duidelijk los van de conclusie van het
welstandsadvies zelf.
PB Akkoord mits: Deze vorm van advisering is voorbehouden aan
principeplannen. De commissie staat positief tegenover de ontwikkeling en de
gekozen ontwerprichting maar het plan dient voor de bouwaanvraag op onderdelen
nog te worden aangepast.
C. Aanhouden : Het plan kan niet worden beoordeeld omdat hiervoor benodigde
gegevens ontbreken of omdat de ingediende tekeningen vragen oproepen waar eerst
een antwoord op nodig is. De commissie houdt het plan aan in afwachting van
aanvullende gegevens of een toelichting door de indiener.
D Niet akkoord : Het plan voldoet naar
mening van de commissie niet aan de van toepassing zijnde criteria uit de
welstandsnota. Dit betekent dat ingrijpende wijzigingen in het planconcept of
de uitwerking van het ontwerp noodzakelijk zijn.
E. Niet akkoord tenzij:
Het ingediende plan voldoet niet aan de van toepassing zijnde criteria uit de
welstandsnota maar kan door het aanbrengen van ondergeschikte wijzigingen
alsnog akkoord worden bevonden. Dit kan ambtelijk worden afgedaan.
3.2. Schriftelijke
motivering.
Elk welstandsadvies bestaat
uit:
- Een beknopte
karakteristiek van het bouwplan en zijn omgeving indien van toepassing: kort
chronologisch overzicht van eerdere planbeoordelingen;
- Indien van toepassing:
een beknopt verslag van een plantoelichting door de planindieners en/of de
ontwerper;
- Een verwijzing naar de
bij de beoordeling toegepaste welstandscriteria;
- Het welstandsadvies;
- Bij een negatief advies
de motivering daarvan, in relatie tot de in de welstandsnota genoemde criteria;
- Indien van toepassing:
aanbevelingen of suggesties van de commissie.
3.1.Toelichting op het
welstandsadvies.
Deze toelichting wordt in eerste instantie, telefonisch, gegeven door de
ambtelijk adviseur.
Indien de planindiener
en/of ontwerper vervolgens een nadere toelichting wenst wordt een afspraak
gemaakt met de welstandscommissie dan wel een namens haar gemandateerd lid.
4. ONDERSTEUNING VAN DE
COMMISSIE
4.1. Secretariaat
De commissie wordt ondersteunt door een ambtelijk secretariaat bestaande uit een adviseur en een secretaris. Zij dragen ervoor zorg dat de
commissie optimaal kan functioneren bij de uitoefening van haar taken.
4.2 Overige adviseur
Als vaste adviseur van de commissie is in ieder geval aangewezen de medewerker
van het vakteam MBK, belast met het behandelen van wijzigingsvergunningen voor
monumenten. Deze vaste adviseur kan op eigen initiatief dan wel op verzoek van
de commissie een plan behandeling bijwonen.
4.2. Vermelding
De aanwezigheid van een adviseur wordt altijd vermeld in de vergadernotulen.
5. VERGADERORDE
5.1 Vergadering
De commissie vergadert
tenminste tweemaal per maand volgens een jaarlijks vast te stellen
vergaderrooster. Dit rooster wordt gepubliceerd op internet.
5.2 Behandeling van een
bouwplan
De behandeling van een
bouwplan verloopt volgens een vast protocol:
- Indien aanwezig:
ontvangst van planindiener en/of
ontwerper en uitleg van de gang van zaken door de voorzitter
- Introductie van het plan
door de ambtelijk adviseur
- Gelegenheid voor een
korte toelichting op de planfilosofie en de gemaakte keuzes in relatie tot de
welstandscriteria, door planindiener en/of ontwerper
- Gelegenheid voor korte
toelichting door eventuele adviseurs van de commissie
- Gelegenheid voor vragen
door de commissieleden
- Start van de
beraadslaging, waarbij de voorzitter vaststelt welke welstandscriteria van
toepassing zijn en op welke manier deze worden behandeld.
- Beraadslaging door de
commissieleden, waarbij de voorzitter elk commissielid in de gelegenheid stelt
zijn of haar mening voldoende te uiten
- Conclusies, eventueel
formele stemming
- Samenvatting van het uit
te brengen advies door de voorzitter, als basis voor de schriftelijke
uitwerking door de ambtelijk secretaris.
5.3. Onderzoek ter plaatse
De commissie stelt een
onderzoek ter plaatse in, indien zij bij de beoordeling van een bouwplan van
oordeel is dat dit onderzoek redelijkerwijs voor de vervulling van haar taak
nodig is.
6.
VERGOEDING
6..1.
Reguliere vergadering.
De leden van de commissie genieten een vergoeding per bijgewoonde vergadering
die is gebaseerd op het door de Bond Nederlandse Architecten gehanteerd
uurtarief. Indien woonachtig buiten Delft kan per vergadering, behalve een
reiskostenvergoeding, een half uur in rekening worden gebracht als
reistijdvergoeding.
6.2. Zitting in Kwaliteitsteam.
Wanneer leden vanuit de commissie zijn afgevaardigd om deel te nemen aan een
kwaliteitsteam ten behoeve van beeldkwaliteitenplannen dienen de hiervoor
gemaakte uren apart te worden gefactureerd. Deze uren zullen vanuit het
betreffende project worden gefinancierd en komen niet ten laste van het budget
van het vakteam MBK.
Aldus vastgesteld door het
college op 22 november 2005,
, burgemeester
, secretaris