REGLEMENT VAN ORDE OP DE
COMMISSIE VOOR WELSTAND EN MONUMENTEN
Gemeente DELFT

 

 



INHOUDSOPGAVE

 

1. BENOEMING EN ZITTINGSDUUR                                                     pag. 2

1.1       Benoemingsprocedure                                                 

1.2       Zittingsduur
1.3       Voortijdige beëindiging

2. ADVISERING                                                                                              pag. 2
           
2.1.      Vooroverleg over principeaanvraag.                                

            2.2.      Definitieve beëindiging welstandsbeoordeling

2.3.      Geldigheidstermijn welstandsadvies vooroverleg

            2.4.      Bekendmaking van de agenda  

3. VORM WAARIN HET ADVIES WORDT UITGEBRACHT                     pag. 3

            3.1.      Conclusie van het advies

            3.2.      Schriftelijke motivering

3.3.      Toelichting op het welstandsadvies                               

4. ONDERSTEUNING VAN DE COMMISSIE                                          pag. 4

4.1.             Secretariaat

4.2.             Overige adviseurs

4.3.             Vermelding 

5. VERGADERORDE                                                                           pag. 5

            5.1.      Vergadering

            5.2.      Behandeling van een bouwplan
            5.3.      Onderzoek ter plaatse

6. VERGOEDING                                                                                            pag. 5
           
6.1.      Reguliere vergadering
            6.2.      Zitting in kwaliteitsteam

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 









Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Delft,

 

gelet op de Verordening op de commissie voor welstand en monumenten,

 

stelt het volgende reglement van orde op de commissie voor welstand en monumenten vast.

 

 


1. BENOEMING EN ZITTINGSDUUR

 

1.1 Benoemingsprocedure

- Afhankelijk van de vrijgekomen positie wordt door het vakteam Monumentenzorg en Bouwkwaliteit  een profielschets vastgesteld en een sollicitatieprocedure gestart.


- In de sollicitatiecommissie voor een nieuwe voorzitter hebben het vakteamhoofd van MBK, het vakteamhoofd van BWT, een afgevaardigde vanuit de commissie en de adviseur voor de commissie zitting. De geselecteerde kandidaat wordt voor benoeming voorgesteld aan de gehele commissie en aan de betreffende wethouders. Wanneer hieruit geen zwaarwegende bezwaren naar voren komen wordt aan de gemeenteraad voorgesteld in te stemmen met benoeming.


- In de sollicitatiecommissie voor de overige leden hebben vakteamhoofd van MBK, de voorzitter van de commissie en de adviseur voor de commissie zitting. Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de geselecteerde kandidaat te benoemen.

 

1.2 Zittingsduur

Het college maakt drie maanden voor het verstrijken van een benoemingstermijn

de voornemens voor de nieuwe benoemingstermijn kenbaar aan het desbetreffende lid van de commissie en aan de commissie. Door de ambtelijke ondersteuning wordt een rooster van aftreden bijgehouden. 

 

1.3 Voortijdige beëindiging

- De leden van de commissie kunnen kenbaar maken hun benoeming tussentijds  te willen beëindigen. Zij geven hiervan schriftelijk drie maanden tevoren kennis aan B&W.


- De gemeenteraad kan in voorkomende gevallen de benoeming van een lid of van alle leden van de commissie voortijdig beëindigen, wanneer het betreffende commissielid of de betreffende commissieleden naar zijn oordeel niet naar behoren functioneert of functioneren. Dit oordeel wordt met argumenten omkleed.

 

2. ADVISERING


2.1. Advisering over stedenbouwkundige plannen

- Stedenbouwkundige uitgangspunten zoals uiteengezet in ontwikkelingsplannen en beeldkwaliteitplannen worden door de behandelend stedenbouwkundige van het vakteam RO tijdens de reguliere vergadering toegelicht.

- Indien nog niet vrijgegeven voor inspraak kan de behandeling van dergelijke stedenbouwkundige plannen besloten plaatsvinden.
- Van de bespreking wordt altijd verslag gemaakt, dat onder de noemer collegiaal overleg aan de notulen van de vergadering wordt gevoegd.
 

2.2. Advisering reguliere bouwplannen
- Deze planbehandeling kan in principe pas starten nadat zekerheid bestaat over de planologische inpasbaarheid van de aanvraag.
- De commissie, dan wel het namens haar gemandateerd lid, draagt uiterste zorg voor consistente beoordelingen in de verschillende planfasen.
- De behandeling vindt in principe in het openbaar plaats, tenzij de planindieners, het college en de commissie van mening zijn dat openbare behandeling belangen schaadt. 
- Van de bespreking wordt altijd verslag gemaakt, dat met de besproken bescheiden wordt opgenomen in het dossier.


2.2. Vooroverleg over principeaanvraag.

- Het college biedt de mogelijkheid om, voorafgaand aan het indienen van een bouwaanvraag, door middel van het indienen van een principeaanvraag ,vooroverleg te plegen met de commissie dan wel een namens haar gemandateerd lid, over de interpretatie van de welstandscriteria in het concrete geval van het bouwplan.
- Dit vooroverleg kan in principe pas starten nadat duidelijkheid bestaat over de planologische aanvaardbaarheid van de principeaanvraag.
- De commissie wordt door de betreffende ontwerper geïnformeerd over de opdracht en uitgangspunten die aan het voorlopige ontwerp ten grondslag liggen. De commissie respecteert de ontwerpopvatting van de verantwoordelijk ontwerper en stelt zich primair op als objectief klankbod met als doel het plan binnen de grenzen van het redelijke waar nodig naar een hoger kwaliteitsniveau te tillen. Dit overleg dient te aller tijden een collegiaal karakter te hebben.
- De commissie, dan wel het namens haar gemandateerd lid, draagt uiterste zorg voor consistente beoordelingen in de verschillende planfasen.
- Het vooroverleg vindt in principe niet in het openbaar plaats, tenzij de planindieners, het college en de commissie van mening zijn dat openbare behandeling belangen schaadt.
- Van het vooroverleg wordt altijd verslag gemaakt, dat met de besproken bescheiden wordt opgenomen in het dossier.
- Het definitieve ontwerp wordt te aller tijde (ook indien het niet substantieel afwijkt van

het vooroverleg) ter kennis gesteld van de commissie.

 

2.3. Definitieve beëindiging welstandsbeoordeling

Als een aanvraag drie keer wordt aangehouden door de commissie en er tijdens het proces geen noemenswaardige vooruitgang wordt geconstateerd, zal de welstandscommissie de behandeling definitief beëindigen en eventueel via de ambtelijke ondersteuning contact opnemen met de portefeuillehouder om de (politieke) consequenties hiervan te bespreken.

 

2.4. Geldigheidstermijn welstandsadvies vooroverleg

Een welstandsadvies over een vooroverleg blijft 12 maanden van kracht.

Deze termijn geldt niet indien de commissie en de plan indiener schriftelijk een andere termijn zijn overeengekomen.

 

2.5 Bekendmaking van de agenda  

- De data, het tijdstip en de locatie van de welstandsvergaderingen worden gepubliceerd in de Stadskrant Delft.

- De agenda van de vergadering van de commissie wordt gepubliceerd op de internetsite van de gemeente en ligt één werkdag vóór de vergadering ter inzage bij de balie van het stadskantoor aan de Phoenixstraat .

 
3. VORM WAARIN HET ADVIES WORDT UITGEBRACHT

 

3.1. Conclusie van het advies.

Het welstandsadvies kan de volgende conclusies hebben: 


A: Akkoord
: Het plan voldoet naar mening van de commissie aan de

van toepassing zijnde criteria uit de welstandsnota. Dit advies kan worden gecombineerd met suggesties om het plan op een (nog) hoger niveau te tillen. Deze suggesties zijn vrijblijvend en staan duidelijk los van de conclusie van het welstandsadvies zelf.

 

PB Akkoord mits: Deze vorm van advisering is voorbehouden aan principeplannen. De commissie staat positief tegenover de ontwikkeling en de gekozen ontwerprichting maar het plan dient voor de bouwaanvraag op onderdelen nog te worden aangepast.  

C. Aanhouden
: Het plan kan niet worden beoordeeld omdat hiervoor benodigde gegevens ontbreken of omdat de ingediende tekeningen vragen oproepen waar eerst een antwoord op nodig is. De commissie houdt het plan aan in afwachting van aanvullende gegevens of een toelichting door de indiener.          


D Niet akkoord
: Het plan voldoet naar mening van de commissie niet aan de van toepassing zijnde criteria uit de welstandsnota. Dit betekent dat ingrijpende wijzigingen in het planconcept of de uitwerking van het ontwerp noodzakelijk zijn.

 

E. Niet akkoord tenzij:
Het ingediende plan voldoet niet aan de van toepassing zijnde criteria uit de welstandsnota maar kan door het aanbrengen van ondergeschikte wijzigingen alsnog akkoord worden bevonden. Dit kan ambtelijk worden afgedaan.

 

3.2. Schriftelijke motivering.

Elk welstandsadvies bestaat uit:

- Een beknopte karakteristiek van het bouwplan en zijn omgeving indien van toepassing: kort chronologisch overzicht van eerdere planbeoordelingen;

- Indien van toepassing: een beknopt verslag van een plantoelichting door de planindieners en/of de ontwerper;

- Een verwijzing naar de bij de beoordeling toegepaste welstandscriteria;

- Het welstandsadvies;

- Bij een negatief advies de motivering daarvan, in relatie tot de in de welstandsnota genoemde criteria;

- Indien van toepassing: aanbevelingen of suggesties van de commissie.

 

3.1.Toelichting op het welstandsadvies.
Deze toelichting wordt in eerste instantie, telefonisch, gegeven door de ambtelijk adviseur.

Indien de planindiener en/of ontwerper vervolgens een nadere toelichting wenst wordt een afspraak gemaakt met de welstandscommissie dan wel een namens haar gemandateerd lid.

 

4. ONDERSTEUNING VAN DE COMMISSIE


4.1. Secretariaat
De commissie wordt ondersteunt door een ambtelijk secretariaat bestaande uit
een adviseur en een secretaris. Zij dragen ervoor zorg  dat de commissie optimaal kan functioneren bij de uitoefening van haar taken.

4.2 Overige adviseur 
Als vaste adviseur van de commissie is in ieder geval aangewezen de medewerker van het vakteam MBK, belast met het behandelen van wijzigingsvergunningen voor monumenten. Deze vaste adviseur kan op eigen initiatief dan wel op verzoek van de commissie een plan behandeling bijwonen.


4.2. Vermelding
De aanwezigheid van een adviseur wordt altijd vermeld in de vergadernotulen.






5. VERGADERORDE

 

5.1 Vergadering

De commissie vergadert tenminste tweemaal per maand volgens een jaarlijks vast te stellen vergaderrooster. Dit rooster wordt gepubliceerd op internet.

 

5.2 Behandeling van een bouwplan

De behandeling van een bouwplan verloopt volgens een vast protocol:

- Indien aanwezig: ontvangst van planindiener  en/of ontwerper en uitleg van de gang van zaken door de voorzitter

- Introductie van het plan door de ambtelijk adviseur

- Gelegenheid voor een korte toelichting op de planfilosofie en de gemaakte keuzes in relatie tot de welstandscriteria, door planindiener en/of ontwerper

- Gelegenheid voor korte toelichting door eventuele adviseurs van de commissie

- Gelegenheid voor vragen door de commissieleden

- Start van de beraadslaging, waarbij de voorzitter vaststelt welke welstandscriteria van toepassing zijn en op welke manier deze worden behandeld.

- Beraadslaging door de commissieleden, waarbij de voorzitter elk commissielid in de gelegenheid stelt zijn of haar mening voldoende te uiten

- Conclusies, eventueel formele stemming

- Samenvatting van het uit te brengen advies door de voorzitter, als basis voor de schriftelijke uitwerking door de ambtelijk secretaris.

 

5.3. Onderzoek ter plaatse

De commissie stelt een onderzoek ter plaatse in, indien zij bij de beoordeling van een bouwplan van oordeel is dat dit onderzoek redelijkerwijs voor de vervulling van haar taak nodig is.

6. VERGOEDING

6..1. Reguliere vergadering. 
De leden van de commissie genieten een vergoeding per bijgewoonde vergadering die is gebaseerd op het door de Bond Nederlandse Architecten gehanteerd uurtarief. Indien woonachtig buiten Delft kan per vergadering, behalve een reiskostenvergoeding, een half uur in rekening worden gebracht als reistijdvergoeding.

6.2. Zitting in Kwaliteitsteam.
Wanneer leden vanuit de commissie zijn afgevaardigd om deel te nemen aan een kwaliteitsteam ten behoeve van beeldkwaliteitenplannen dienen de hiervoor gemaakte uren apart te worden gefactureerd. Deze uren zullen vanuit het betreffende project worden gefinancierd en komen niet ten laste van het budget van het vakteam MBK.

 

Aldus vastgesteld door het college op 22 november 2005,

 

                                               , burgemeester

 

                                               , secretaris