667603

AANWIJZING AUTOLUW+ GEBIED

 

De raad der gemeente Delft;

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 3 juni 2003;

gelet op de “Verordening Ontheffingverlening autoluw-plusgebied 2005";

 

b e s l u i t:

vast te stellen de navolgende:

bijlage behorende bij de Verordening Ontheffingverlening autoluw-plusgebied 2005.

 

Ingevolge artikel 2 lid 1 van de verordening Ontheffingverlening autoluw-plusgebied 2005 worden aangewezen als autoluw-plusgebied:

●       Bastiaanshof

·               Bastiaanspoort

·               Bastiaansplein

·               Boterbrug

●       Brabantse Turfmarkt tussen de Molslaan en de Jacob Gerritstraat

●       Burgwal tussen de Jacob Gerritstraat en de Jozefstraat v/h Molenpoort

●       Bonte Ossteeg

●       Cameretten

●       Cellebroerstraat tussen de Minderbroerstraat en de Choorstraat

●       Choorstraat

●       Halsteeg

●       Heilige Geestkerkhof

●       Hippolytusbuurt

●       Jacob Gerritstraat

●       Kerkstraat

●       Kromstraat

●       Maria Gouweloospoort

●       Markt

●       Molslaan tussen de Brabantse Turfmarkt en de Kruisstraat

●       Molsstraat

●       Nieuwstraat

●       Oude Delft tussen Schoolstraat en Heilige Geestkerkhof

●       Oude Kerkstraat

●       Oude Langedijk tussen de Koornmarkt en circa 10 meter ter oosten van de Jozefstraat v/h Molenpoort

●       Oude Manhuissteeg

●       Papenstraat

●       Paradijspoort

●       Vestehof

·               Vestepoort

·            Vesteplein oneven en vanaf nummer 8 even

·               Vestestraat

·               de Vlouw

●       Voldersgracht

●       Voorstraat tussen de Poelbrug en de Hippolytusbuurt

●       Vrouw Jutteland westelijk van de Vrouwengracht

●       Waagbrug en Waagsteeg

●       Wijnhaven

·               Zuiderstraat vanaf Bastiaansplein tot aan de poller bij het Theater tot Kruisstraat

·               Zuidpoort

 

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 22 februari 2001.

 

B. Verkerk                                , burgemeester.

 

H. Camps                                 ,secretaris.

 

Gewijzigd op 26 juni 2003, bekendgemaakt begin juli 2003

Gewijzigd op 27 januari 2005, bekend gemaakt januari 2005

Gewijzigd op 22 december 2005, bekend gemaakt januari 2006

Toelichting bij de bijlage bij de verordening ontheffingverlening autoluw-plusgebied 2005

Deze bijlage behoort bij de Verordening Ontheffingverlening autoluw-plusgebied 2005 en is een weerslag van het raadsbesluit van 29 juni 2000. De bijlage geeft, net als de verordening, de juridische randvoorwaarden en instrumenten ter realisatie van het met dat besluit ingezette beleid.

Op 29 juni 2000 heeft de gemeenteraad besloten de nota “Bereikbare binnenstad, parkeerbeleid sleutel tot autoluw(plus)” van 19 april 2000, met inbegrip van de wijzigingen daarop; alsmede de nota van wijzigingen op bovengenoemde nota, van 31 mei 2000, met inbegrip van de brief met bijlagen van de wethouder duurzaamheid de dato 22 juni 2000 tot herziening op onderdelen van het voorstel, als leidend principe en richtinggevend kader waarbinnen verdere besluitvorming inzake (de uitvoering van) het parkeerbeleid en het proces van autoluw (plus) maken van de binnenstad zal plaats vinden, vast te stellen.

Dit besluit is één van de pijlers waarop het gehele proces van binnenstadsmanagement rust. Dit proces heeft ten doel de historische kwaliteit en het kleinschalig karakter van de binnenstad te behouden en te versterken; het woon - en leefklimaat te verbeteren; het bieden van een gastvrije omgeving voor een breed scala aan functies; het realiseren van een aangenaam verblijfsklimaat; en het versterken van het totale economisch functioneren. Het in de nota geformuleerde beleid is gericht op het in de binnenstad terugdringen van het autoverkeer en is geformuleerd rond vier uitgangspunten (citaat blz. 4 van de nota):

1.       de gehele binnenstad is autoluw met de mogelijkheid voor bewoners en specifieke  belanghebbenden om te parkeren;

2.       het kernwinkelgebied en delen van de binnenstad die van bijzonde cultuur historisch belang zijn, zijn autoluw-plus. Zij blijven wel bereikbaar voor autoverkeer dat vanuit sociaal -, economisch - en/of veiligheidsoogpunt essentieel is;

3.       bezoekers van de binnenstad parkeren in goed bereikbare parkeergarages aan de rand    van de binnenstad;

4.       het aantal bezoekersparkeerplaatsen is vooralsnog gerelateerd aan het huidig aantal dat nu in de binnenstad aanwezig is.