667603
AANWIJZING AUTOLUW+ GEBIED
De raad der gemeente Delft;
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders
van 3 juni 2003;
gelet op de “Verordening Ontheffingverlening
autoluw-plusgebied 2005";
b e s l u i t:
vast te stellen de navolgende:
bijlage behorende bij de Verordening
Ontheffingverlening autoluw-plusgebied 2005.
Ingevolge artikel 2 lid 1 van de verordening
Ontheffingverlening autoluw-plusgebied 2005 worden aangewezen als
autoluw-plusgebied:
● Bastiaanshof
·
Bastiaanspoort
·
Bastiaansplein
·
Boterbrug
● Brabantse Turfmarkt tussen
de Molslaan en de Jacob Gerritstraat
● Burgwal tussen de Jacob
Gerritstraat en de Jozefstraat v/h Molenpoort
● Bonte Ossteeg
● Cameretten
● Cellebroerstraat tussen de
Minderbroerstraat en de Choorstraat
● Choorstraat
● Halsteeg
● Heilige Geestkerkhof
● Hippolytusbuurt
● Jacob Gerritstraat
● Kerkstraat
● Kromstraat
● Maria Gouweloospoort
●
Markt
● Molslaan tussen de Brabantse
Turfmarkt en de Kruisstraat
● Molsstraat
● Nieuwstraat
● Oude Delft tussen
Schoolstraat en Heilige Geestkerkhof
● Oude Kerkstraat
● Oude Langedijk tussen de
Koornmarkt en circa 10 meter ter oosten van de Jozefstraat v/h Molenpoort
● Oude Manhuissteeg
● Papenstraat
● Paradijspoort
● Vestehof
·
Vestepoort
·
Vesteplein oneven en vanaf
nummer 8 even
·
Vestestraat
·
de Vlouw
● Voldersgracht
● Voorstraat tussen de
Poelbrug en de Hippolytusbuurt
● Vrouw Jutteland westelijk
van de Vrouwengracht
● Waagbrug en Waagsteeg
● Wijnhaven
·
Zuiderstraat vanaf Bastiaansplein tot
aan de poller bij het Theater tot Kruisstraat
·
Zuidpoort
Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering
van 22 februari 2001.
B. Verkerk ,
burgemeester.
H. Camps ,secretaris.
Gewijzigd op 26 juni 2003, bekendgemaakt begin juli
2003
Gewijzigd op 27 januari 2005, bekend gemaakt
januari 2005
Gewijzigd op 22 december 2005, bekend gemaakt januari 2006
Toelichting bij de bijlage bij de
verordening ontheffingverlening autoluw-plusgebied 2005
Deze bijlage behoort bij de Verordening
Ontheffingverlening autoluw-plusgebied 2005 en is een weerslag van het
raadsbesluit van 29 juni 2000. De bijlage geeft, net als de verordening, de
juridische randvoorwaarden en instrumenten ter realisatie van het met dat
besluit ingezette beleid.
Op 29 juni 2000 heeft de gemeenteraad besloten de
nota “Bereikbare binnenstad, parkeerbeleid sleutel tot autoluw(plus)” van 19
april 2000, met inbegrip van de wijzigingen daarop; alsmede de nota van
wijzigingen op bovengenoemde nota, van 31 mei 2000, met inbegrip van de brief
met bijlagen van de wethouder duurzaamheid de dato 22 juni 2000 tot herziening op
onderdelen van het voorstel, als leidend principe en richtinggevend kader
waarbinnen verdere besluitvorming inzake (de uitvoering van) het parkeerbeleid
en het proces van autoluw (plus) maken van de binnenstad zal plaats vinden,
vast te stellen.
Dit besluit is één van de pijlers waarop het gehele
proces van binnenstadsmanagement rust. Dit proces heeft ten doel de historische
kwaliteit en het kleinschalig karakter van de binnenstad te behouden en te
versterken; het woon - en leefklimaat te verbeteren; het bieden van een
gastvrije omgeving voor een breed scala aan functies; het realiseren van een
aangenaam verblijfsklimaat; en het versterken van het totale economisch
functioneren. Het in de nota geformuleerde beleid is gericht op het in de
binnenstad terugdringen van het autoverkeer en is geformuleerd rond vier
uitgangspunten (citaat blz. 4 van de nota):
1. de
gehele binnenstad is autoluw met de mogelijkheid voor bewoners en
specifieke belanghebbenden om te
parkeren;
2. het
kernwinkelgebied en delen van de binnenstad die van bijzonde cultuur historisch
belang zijn, zijn autoluw-plus. Zij blijven wel bereikbaar voor autoverkeer dat
vanuit sociaal -, economisch - en/of veiligheidsoogpunt essentieel is;
3. bezoekers
van de binnenstad parkeren in goed bereikbare parkeergarages aan de rand van de binnenstad;
4. het
aantal bezoekersparkeerplaatsen is vooralsnog gerelateerd aan het huidig aantal
dat nu in de binnenstad aanwezig is.