Sinds 1 juli 2001 is de Binnenstad officieel autoluw. Dit betekent dat parkeren in de Binnenstad vanaf die datum niet of nauwelijks meer mogelijk is, afgezien van vergunninghouders. De bewoners die rondom de Binnenstad wonen, de schil genoemd, kunnen gedurende bepaalde perioden op de dag overlast ervaren van centrumbezoekers of personen die in de Binnenstad werkzaam zijn en hun auto in de schil parkeren. Tellingen hebben uitgewezen dat de parkeerdruk in bepaalde delen van de schil hoog is.

In een deel van Gebied E (Schil Oost) is sinds december 2002 een systeem van parkeervergunningen voor bewoners ingevoerd.

 

 

Evaluatie

Per 1 mei 2005 gaat er voor een aantal straten in Gebied E een nieuw vergunningjaar in. Dit betekent dat er in de periode voor 1 mei een evaluatiemoment is en er per 1 mei kleine wijzigingen in het parkeerbeleid kunnen worden doorgevoerd. Deze evaluatie heeft in januari 2005 plaatsgevonden en is opgebouwd uit de volgende onderdelen:

  1. Klanttevredenheidsonderzoek in huidig gereguleerd gebied E met een evaluatie over de volgende onderwerpen:
    1. In welke mate zijn de parkeerproblemen afgenomen ten opzichte van de voorgaande situatie?
    2. Wat is het oordeel over de huidige bloktijd en wat zijn de gewenste bloktijden?
    3. Wat is het oordeel over de handhaving?
  2. Parkeertellingen in gebied E en straten die mogelijk in aanmerking komen voor gereguleerd parkeren.
  3. Huis-aan-huis enquête ten bate van mogelijke gebiedsuitbreiding.

 

Met betrekking tot de evaluatie is in de ‘discussie nota Duurzaamheid’ voorgesteld om de evaluatie om de 3 jaar uit te voeren. Dit om te voorkomen dat er jaarlijks wijzigingen in de parkeerverordening plaats vinden en er kostbare onderzoeken plaatsvinden die niet voldoende effectief blijken te zijn.
1. Klanttevredenheidsonderzoek

Vakteam Mobiliteit heeft aan O&S (vakteam ICT) gevraagd om een effectmeting (Klanttevredenheidsonderzoek) te doen onder de bewoners van Gebied E.

Ten behoeve van dit onderzoek is een schriftelijke enquête uitgedeeld aan de bewoners. Hiertoe zijn 943 vragenlijsten uitgedeeld. In totaal hebben 456 bewoners de vragenlijst ingevuld en retour gestuurd, een respons van 48%.

 

Het doel van het onderzoek was het bekijken of het vergunning parkeren de parkeersituatie in het gebied heeft verbeterd en in welke mate de bewoners tevreden zijn over het vergunning parkeren.

Op de onderzoeksvragen kan het volgende geconcludeerd worden:

 

1.A       In welke mate zijn de parkeerproblemen afgenomen ten opzichte van de voorgaande situatie?

Het aandeel bewoners dat vindt dat er (veel) te weinig parkeerplaatsen zijn is afgenomen van 36% bij de effectmeting in 2003 tot 14% bij deze meting. Het aandeel dat vindt dat er (ruim) voldoende parkeerplaatsen zijn is met 4% toegenomen (van 49% tot 53%).

Het aandeel bewoners dat de auto meestal binnen 50 meter van het huis kwijt kan is met 18% toegenomen (van 53% tot 71%). Wat de zoektijd betreft is het aandeel respondenten dat binnen 2 minuten een parkeerplaats heeft gevonden met 10% toegenomen (van 54% naar 64%).

In een groot gedeelte van het gebied is een afname in de ervaren parkeerdruk waarneembaar. Slechts in een klein gedeelte is de ervaren parkeerdruk gelijk gebleven.

Het blijkt dat het aandeel bewoners dat bepaalde tijden aangeeft waarop het moeilijk is een parkeerplaats te vinden zowel voor doordeweeks als voor de zaterdag bij deze effectmeting is afgenomen ten opzichte van de meting in 2003. In veel gevallen zijn er nog wel dezelfde tijden aangegeven, maar door een lager percentage van de respondenten.

 

1.B       Wat is het oordeel over de huidige bloktijden en wat zijn de gewenste bloktijden?

De respondenten zijn ruimere bloktijden voorgelegd, maar de meerderheid gaf de voorkeur aan de huidige bloktijden. Dat wil zeggen voor doordeweeks van 16.00 tot 20.00 uur en op zaterdag van 12.00 tot 20.00 uur.

 

1.C       Wat is het oordeel over de handhaving?

Volgens 43% van de bewoners is er voldoende gecontroleerd op fout parkeren. Twee op de tien bewoners vinden dit niet. Bij de gegeven opmerkingen/suggesties aan het eind van de vragenlijst heeft 12% opgegeven dat zij vinden dat er beter gecontroleerd moet worden. Hier bedoelden zij onder andere mee: op meer tijden controleren, controleren op foutparkeren in gebieden die net buiten de vergunningzone vallen.

 


2.         Parkeertellingen in gebied E en straten die mogelijk in aanmerking komen voor gereguleerd parkeren

In de maand januari 2005 zijn ter evaluatie parkeertellingen in gebied E uitgevoerd. In tabel 1 staan de resultaten van deze parkeertellingen.

 

 
3.         Huis-aan-huis enquête ten bate van mogelijke

gebiedsuitbreiding

 

Als onderdeel van de evaluatie is de grootte van het gereguleerde gebied onderzocht. Bewoners van verschillende straten net buiten het gereguleerde gebied hebben aangegeven bij het gereguleerde gebied getrokken te willen worden. Omdat niet duidelijk is of deze signalen van individuele bewoners door de straat en de buurt gesteund worden, heeft de gemeente met een korte draagvlakpeiling geïnventariseerd of er draagvlak is om deze straat bij het gereguleerde gebied de betrekken.

Op onderstaande figuur zijn de twee gebieden weergegeven waar een huis-aan-huis enquête is verspreid. In de tabel zijn de resultaten van de enquête per gebied uitgewerkt.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Conclusie mogelijke uitbreiding gebied 1

Uit de draagvlakmeting blijkt dat het gemiddelde van het gebied TEGEN gereguleerd parkeren is. Alleen de Vermeerstraat heeft een duidelijke voorkeur voor gereguleerd parkeren. Wenselijker zou zijn met betrekking tot gebied 1 dit gebied in één keer toe te voegen. Daarvoor is echter geen breed draagvlak. Momenteel is het draagvlak in het gebied als volgt verdeeld: 41% VOOR en 58% TEGEN (2 blanco stemmen).

 

Voor heel gebied E bestaat de wens vanuit bewoners, bezoekers en de gemeente om de bebording inzichtelijker te maken. Toevoeging van gebied 1 aan het gereguleerd gebied draagt bij om de bebording aan te passen zodat een gebiedsafbakening duidelijker wordt. Wanneer gebied 1 niet wordt toegevoegd aan het gebied wordt voorgesteld het huidige bebordingsplan ten bate van gereguleerd parkeren uit te breiden met herhalingsborden.

 

Op basis van de enquête en de parkeertelling zijn er 3 mogelijkheden uitgewerkt:

 

1. Alleen toevoegen van de Vermeerstraat

+    Er wordt gehoor gegeven aan de mening van bewoners in dit hele gebied door middel van het draagvlak onderzoek, ook de bewoners in de Vermeerstraat

+    Door het toevoegen van de Vermeerstraat wordt het gereguleerde gebied uitgebreid met 1 straat en hierdoor meer aaneengesloten.

+    De parkeerdruk in de Vermeerstraat zal bij invoering van gereguleerd parkeren afnemen.

-          Echter de parkeerdruk in de overige straten uit gebied 1 en met name de Rembrandtstraat en de van Miereveltlaan (gedeelte Willem van Aelststraat – Twee Molentjeskade) zal toenemen waardoor de behoefte aan gereguleerd parkeren in deze straten eveneens zal toenemen.

-          Een volgende uitbreiding van het gebied zal dan pas over 3 jaar mogelijk worden gemaakt bij de volgende evaluatie. De parkeer situatie zal dus voor 3 jaar gelden.

 

2. Het WEL toevoegen van gebied 1

+    Creëren van aaneengesloten gebied E waardoor de bebording duidelijker kan worden aangebracht.

+    Uit de parkeertelling blijkt in dit gebied een hoge parkeerdruk. Deze zal ten gunste van de bewoners afnemen. (geen “wijkvreemde” parkeerders meer en geen “free-riders” uit de naburige straten in gebied E) 

-          Er wordt geen gehoor gegeven aan de mening van bewoners in  merendeel van de straten. Dit kan het gevoel geven dat het gereguleerd parkeren wordt opgedrongen.

 

3.  De Twee Molentjeskade verwijderen uit het gereguleerd gebied (verkleinen gereguleerd gebied)

+    Door het verwijderen van de Twee Molentjeskade, Aan ’t Verlaat, Rubberplantage en het noordelijkste deel van de Oostsingel wordt het gereguleerd gebied logischer qua indeling. Hierdoor kan de bebording iets duidelijker worden aangegeven.

+    Uit de telling blijkt een parkeerdruk in de Twee Molentjeskade van ca 55%. Deze overcapaciteit kan gebruikt worden door de Palamedesstraat en van Bronckhorststraat. Hierdoor zal de parkeerdruk in het gebied 1 meer verdeeld worden.

-          De parkeerdruk zal echter hoger liggen dan wanneer het heel gebied 1 wordt toegevoegd.

-          De Twee Molentjeskade is in 2004 toegevoegd aan gebied E, met de bewoners uit deze straat is nog niet gecommuniceerd over de mogelijkheid om de Twee Molentjeskade uit het gebied te verwijderen. De verwachting is dat men hier overwegend NIET voor zal zijn.

 

 

Conclusie mogelijke uitbreiding gebied 2

Uit de draagvlakmeting in gebied 2 blijkt dat ruim gemiddelde TEGEN gereguleerd parkeren is. De verdeling is als volgt 26% VOOR en 74% TEGEN. Voor alle straten geldt dat het merendeel TEGEN invoering van gereguleerd parkeren is. Voorgesteld wordt dan ook om dit gebied per 1 mei 2005 niet toe te voegen aan het huidig gereguleerd gebied.

 

Opmerking

Naar aanleiding van een recente uitspraak van de Adviescommissie voor bezwaarschriften in een vrij vergelijkbare situatie is onderstaand citaat opgenomen.

 

Strekking van het citaat is dat de gemeente een eigen verantwoordelijkheid heeft om zijn eigen afwegingen te maken ondanks de uitslag van een draagvlakpeiling in een gebied.

 

Het citaat betreft een Advies van de Commissie voor de bezwaarschriften, Kamer 1[1] over de uitbreiding van gebied F.  (Lees in dit citaat de gemeente als ‘verweerder’ en de indiener van het bezwaarschrift als ‘reclamant’)

 

Begin citaat  

“De Commissie merkt allereerst op dat het onderzoek en het overleg dat herhaaldelijk is gevoerd met de bewoners in de wijk er blijk van geeft dat verweerders zorgvuldig hebben willen omgaan met de wensen van bewoners.

Zij overweegt echter dat door te kiezen voor de invoering van gereguleerd parkeren in slechts een gedeelte van de wijk, mede als gevolg van de bestaande stedenbouwkundige opzet, de bestaande stratenloop en de bestaande verkeersbewegingen, voorzienbaar was dat de parkeerdruk in de rest van de wijk nog verder zou oplopen.

Verweerders hebben dit voor eigen rekening willen laten van de bewoners van de straten in de wijk, waar niet is gekozen voor gereguleerd parkeren, omdat zij gewaarschuwd waren voor de consequenties van hun keuze.

Naar het oordeel van de Commissie hebben verweerders hiermee in strijd gehandeld met de zorgvuldigheidseisen van artikel 3:4 jo. 3:2 Awb. In deze artikelen is neergelegd dat het bestuursorgaan bij de voorbereiding van een besluit de nodige kennis omtrent de relevante feiten en de af te wegen belangen vergaart en de rechtstreeks bij het besluit betrokken belangen afweegt.

Hoewel verweerders de nodige kennis omtrent de relevante feiten en de af te wegen belangen hebben vergaard is volgens de Commissie onvoldoende sprake van een integrale afweging, waarbij rekening is gehouden met de belangen van de bewoners die te maken krijgen met de consequenties van het gereguleerd parkeren.

Door de consequenties van het besluit voor rekening van de bewoners, die geen gereguleerd parkeren in hun straat wilden, te laten, hebben verweerders onvoldoende zorgvuldigheid betracht bij het genomen besluit.

De bezwaren van reclamanten voor zover zij hebben gesteld dat de parkeerdruk onaanvaardbaar wordt verhoogd door dit besluit zijn derhalve gegrond.” Einde citaat.

 

Voorstel

- Naar aanleiding van de uitkomsten van de evaluatie van gebied E wordt voorgesteld om geen wijzigingen aan te brengen met betrekking tot bloktijden. Voor gebied E geldt wel een tariefswijziging welke in oktober 2004 door de raad is vastgesteld.

 

- Tevens wordt voorgesteld om de volgende evaluatie over 3 jaar te laten plaats vinden.

 

-  Over de mogelijke uitbreiding van gebied E wordt voorgesteld om de Vermeerstraat toe te voegen aan deze schil en een keuze te maken uit de volgende twee opties:

  1. Het WEL toevoegen van gebied 1
  2. De Twee Molentjeskade en omgeving uit het gereguleerd gebied halen (verkleinen gereguleerd gebied)

 

- Voorgesteld wordt gebied 2 per 1 mei 2005 niet toe te voegen aan het huidig gereguleerd gebied E

 

Het resultaat van de beslissing zal via een nieuwsbrief worden teruggekoppeld aan de bewoners in het desbetreffende gebied.

 

M. Floor



[1] Adviesnummer: I-04-068 en I-04-072 d.d. 2 november 2004