De overdracht van de openbare verlichting van het energiebedrijf naar de gemeente heeft consequenties voor het beheer en onderhoud. In 2004 is bij de gemeentelijke organisatie een functie technisch beheerder openbare verlichting gerealiseerd. Doel van deze functie behalen van marktvoordeel bij het uitzetten van onderhoudsopdrachten en het kwaliteitsniveau van de openbare verlichting op een hoger niveau te brengen en te houden.

 

Om het onderhoud van het gehele openbaar verlichtingssysteem te kunnen beheersen is een specifiek onderhoudssysteem van cruciaal belang. Het beheerssysteem zorgt voor het noodzakelijke inzicht op detailniveau van onder andere:

-          toegepaste materialen

-          inzicht in voorzieningen per wegvak

-          voorziening per locatie

-          budgettering en besteksopbouw

-          grafische koppelingen

-          storingslogboeken

-          etc

 

Het afgelopen jaar is veel tijd en energie gestoken in de selectie van een dergelijk systeem en de keus is gevallen op GOVIS II van de Hoogveld Groep.

 

In het Bestaand Investeringsplan van de Programmabegroting 2005-2008 is een bedrag van € 70.000 exclusief BTW beschikbaar gesteld voor de aanschaf van een beheerssysteem openbare verlichting. Voorgesteld wordt om dit bedrag te besteden aan bovengenoemd systeem.

Tevens wordt voorgesteld de begrotingswijziging te verwerken middels de 4e ATW (33e begrotingswijziging).