In november 2004 heeft de regiegroep parkeren een
aantal voorstellen gedaan in het kader van:
·
het vergroten van het inzicht van de kosten en
opbrengsten van het gesloten circuit Parkeren;
·
het saldo van kosten en opbrengsten in het gesloten
circuit parkeren te verbeteren met € 757.000 om zodoende te komen tot een
(bijna) kostendekkende parkeerexploitatie.
De verbetering van het saldo van kosten en
opbrengsten met € 757.000 is primair noodzakelijk geworden als gevolg van de
vermindering van het aantal betaald straatparkeerplaatsen wegens de opening van
de Zuidpoortgarage. Deze vermindering was nog niet verwerkt in een
begrotingswijziging. In deze oplegnotitie worden deze effecten zichtbaar
gemaakt, waardoor de begroting van het gesloten circuit volledig is
geactualiseerd
De voorstellen zijn in november 2004 overgenomen
door het College van B&W en 30 november besproken in de commissie
Duurzaamheid. Als gevolg van de voorstellen dient de begroting voor 2006 en
verder structureel te worden aangepast. Het nu voorliggende voorstel behelst de technische
verwerking van de destijds reeds geaccordeerde voorstellen (zie bijlage 1). Deze oplegnotitie geeft daarop een nadere toelichting. op de technische verwerking van
de voorstellen zoals deze zijn verwoord in desbetreffende nota (bijlage 1).
Er is ingestemd met het realiseren van een aantal
efficiencymaatregelen per 2006. Deze efficiencymaatregelen hebben betrekking op
de reductie van een aantal fte’s bij de vakteams Publieksbalie, Belastingen,
Mobiliteit en de sector Toezicht Openbare Ruimte.
Met betrekking tot het vakteam Mobilteit wordt
opgemerkt dat de reductie van 1 fte administratief voor reeds 0,5 fte is ingeboekt
in het kader van het Personeelsbeheersplan.
Met betrekking tot de sector TOR is het aantal fte
dat ten laste komt van het gesloten circuit conform de nota kostprijzen en
kostendekkende tarieven parkeeproducten 2006 . In de nota is echter ten onrechte
uitgegaan van een te hoog aantal fte dat ten laste kwam van het gesloten
circuit. Feitelijk was dit 5,13 fte en werd na doorvoering
efficiencymaatregelen 4,77 fte. In de berekening is als basis 7,59 fte gebruikt
waardoor de reductie te hoog is berekend. Dit dient alsnog te worden
gecorrigeerd.
Naar aanleiding van het
bovenstaande wordt geconcludeerd dat de besparing op het gesloten circuit
parkeren € 115.000 lager uitvalt als gevolg van een te hoog berekende
reductie van fte’s V&O. Deze lagere besparing kan worden verrekend
met de in het
rekenmodel opgenomen post “besparingsverlies”. Hiermee wordt echter nog
steeds voldaan aan de oorspronkelijk taakstelling van € 757.000.
Ook voor het vakteam Mobiliteit en de sector
Toezicht openbare ruimte geldt dat een wijziging van het uurtarief leidt tot
een wijziging van de toegerekende kosten op de producten buiten het gesloten
circuit. In totaliteit (inclusief de vakteams Belastingen en Publieksbalie)
bedraagt dit een nadelig effect va € 372.000 voor de gewone dienst (bijlage 2).
De formatie is met 1 fte uitgebreid bij het vakteam
Strategie en Control conform de nota
parkeren.
De opbrengsten naheffingsaanslagen is met € 596.190
structureel opgehoogd als gevolg van de taakstelling om gemiddeld 8 betaalde
fiscale naheffingen per werkdag te schrijven per controleur.
Bij het opstellen van de
nota kostprijzen en kostendekkende tarieven parkeeproducten 2006 was nog geen
volledig zicht op het benodigde werkbudget voor de sector Toezicht Openbare
Ruimte. Voorheen werd dit werkbudget volledig ten laste gebracht van het
gesloten circuit. Bij deze begrotingswijziging is er voor gekozen om het
werkbudget op alle producten van TOR door te belasten. Het totaal benodigde
werkbudget bedraagt € 70.000 waarvan 72% ten laste komt van het gesloten
circuit.
Toerekening van overige werkbudgetten aan gesloten
circuit
Ten opzichte van de huidige meerjarenbegroting is
middels deze begrotingswijziging het merendeel van de werkbudgetten verlaagd.
Een uitzondering hierop vormen de kosten van de pollers, een verwachte hogere
toerekening van kosten voor beheer vanuit Parking Delft en een verbeterd
inzicht in structurele kosten voor instandhouding van de pollers stijgen de
kosten voor het gesloten cicuit met een bedrag van € 235.000.
Stelpost € 240.000
Bij het opstellen van de
begroting 2005 is een stelpost opgenomen ten laste van het gesloten circuit
parkeren voor een bedrag van € 240.000. Een te hoge urendoorbelasting in 2004
heeft geresulteerd in een te hoge doorbelasting aan het gesloten circuit
parkeren en een te lage doorbelasting aan het product Openbare orde en
Veiligheid.
Deze stelpost was in de begroting 2005 opgenomen om
het negatieve effect voor de algemene middelen te neutraliseren. Voorlopig is
de stelpost structureel ten laste van het gesloten circuit parkeren gebracht.
Deze stelpost wordt voor 2005 meegenomen bij de besluitvorming van de 2e
beheersrapportage en vanaf 2006 structureel gecorrigeerd. In bijlage 2 is dit
als lagere bate op het van product Openbare orde en veiligheid zichtbaar. In de
bezuinigingstaakstelling van € 5 miljoen is ook met dit bedrag rekening
gehouden.
Begrotingswijziging ontwikkelingen parkeerareaal
In de nota kostprijzen en kostendekkende tarieven
parkeeproducten 2006 is een rekenmodel gepresenteerd om zodoende een
kostendekkend tarief te kunnen berekenen. Voor het jaar 2006 is nog geen
besluit genomen over de hoogte van de te hanteren tarieven. Op basis van het
aantal te verstrekken vergunningen 2006 en de tarieven zoals deze voor 2005
zijn vastgesteld dient de vergunningopbrengst op begrotingsbasis met € 50.000
te worden opgehoogd. Na vaststelling van de tarieven voor het jaar 2006 zal de
vergunningopbrengst wederom bijgesteld worden. Indien de berekende
kostendekkende tarieven vanuit de nota parkeren zouden worden gehanteerd, is de
opbrengst € 440.000 hoger dan de huidige meerjarenbegroting.
In de huidige begroting is nog een opbrengst
begroot van € 2.046.000. In het rekenmodel parkeren is aangegeven dat er €
800.000 opbrengsten worden begroot voor de binnenstad en € 400.000 voor de
schillen. Per saldo betekent dat de huidige begrote opbrengsten met € 846.000
afnemen.
Opbrengst parkeertereinen
De opbrengsten van een aantal parkeerterreinen
welke vanaf 2005 komen te vervallen staan nog in de huidige begroting. Vanaf
2006 komen deze opbrengsten volledig te vervallen. In de begroting van 2006
staat hier een opbrengst begroot van € 805.000.
Op basis van een eerste
indicatie lijkt het wegvallen van de opbrengsten uit parkeerautomaten enigszins
mee te vallen. Een
betrouwbaar effect van de opbrengst parkeerautomaten in het licht van de
opening van de Zuidpoortgarage zal echter pas over enkele maanden bekend zijn.
Vooralsnog is de opgenomen opbrengst parkeerautomaten op basis van de
realisatie van januari en februari 2005 van € 1.200.000 gerechtvaardigd. Het
saldo van het gesloten circuit zal na verwerking van de voorstellen nog steeds
negatief blijven zolang er nog geen sprake is van kostendekkende
vergunningtarieven. In
2005 zal over de hoogte van de vergunningtarieven nadere besluitvorming
plaatsvinden.
In de nota kostprijzen
en kostendekkende tarieven parkeeproducten 2006 staat beschreven dat het voor de gemeentelijke
organisatie eenvoudiger is om verantwoordelijkheden en bijbehorende budgetten
adequaat te splitsen. Concreet houdt dit in dat het vakteam mobiliteit
als budgethouder aan de sector TOR een jaarlijks budget verschaft waarbinnen
TOR parkeertaken
dient uit te oefenen qua handhaving en vergunningverlening. Tussen Mobiliteit en TOR
wordt een dienstverleningsafspraak
(DVA) gesloten om de kwaliteit
van de dienstverlening van TOR richting Mobiliteit te waarborgen. De reserve zal starten met
een saldo van nihil.
TOR wordt budgethouder van
deze reserve.
Technische splitsing
TOR-mobiliteit
Na gereedkomen van de DVA
zal exact bekend zijn welke budgetten onder budgethoudersverantwoordelijkheid
blijven van Mobiliteit, en welke budgetten onder de
budgethoudersverantwoordelijkheid van TOR komen te vervallen. Deze technische aanpassing
zal na deze zomer in een ATW worden verwerkt.
Naar aanleiding van het bovenstaande wordt
geconcludeerd dat de besparing op het gesloten circuit parkeren met € 158.000
lager uitvalt als gevolg van een te hoog berekende reductie van fte’s V&O
en Mobiliteit. Voorgesteld wordt om
deze lagere besparing te dekken uit de in het rekenmodel opgenomen post
“besparingsverlies”.
1.
In te stemmen met het instellen van een reserve
parkeercontrole;
2.
In te stemmen met de voorgestelde wijziging van de budgetverantwoordelijkheid
vanaf 2006;
3. In
te stemmen met de 38e begrotingswijziging (bijlage 3);
4.