Per 1 juli 2004 is op de Scheepmakerij,
Hertog Govertkade, Botaniestraat, Kanaalweg en een deel van de Rotterdamseweg
gereguleerd parkeren ingevoerd. Samen met Delftzicht vormt dit gebied F.
Begin 2005 is een evaluatie gedaan van het
gereguleerde parkeren dat een jaar geleden is ingevoerd. Naar aanleiding van
deze evaluatie wordt in deze nota een aantal voorstellen gedaan.
In paragraaf 2 worden de bloktijden in gebied F
geëvalueerd, in paragraaf 3 de bezoekerskaart. In paragraaf 4 komt het
mixparkeren aan bod en paragraaf 5 de gebiedsbegrenzing. In paragraaf 6 worden
de toekomstige ontwikkelingen besproken en in paragraaf 7 wordt een aantal
voorstellen gedaan.
Het gereguleerd parkeren is
niet gedurende de hele dag van kracht, maar alleen tijdens bloktijden.
Bloktijden zijn tijden waarin alleen met een vergunning (of tegen betaling)
geparkeerd mag worden. De bloktijden zijn zo gekozen dat bezoekers van de
binnenstad, met name in de avond, uit de wijk worden geweerd, omdat dit de tijd
is dat de parkeerdruk het hoogst is.
Bij het onderzoek is aan respondenten gevraagd of
men tevreden is met de huidige bloktijden. Dit is ook aan bewoners van
Delftzicht gevraagd. Uit beide onderzoeken blijkt dat men tevreden is met de
huidige bloktijden. De huidige bloktijden
zijn als volgt:
-
Maandag tot en met vrijdag van 9:00 uur tot 11:00 uur en van 16:00 uur
tot 20:00 uur.
-
Zaterdag van 12:00 uur tot 18:00 uur.
Voorgesteld wordt deze bloktijden zo te houden.
De
bezoekerskaart heeft in alle parkeergebieden dezelfde vorm. Het is een kaart
die het hele jaar door gebruikt kan worden. Met de kaart mag echter maximaal 3
uur achter elkaar binnen de bloktijden geparkeerd worden. Deze beperking is
ingevoerd om de kans dat de bezoekerskaart dagelijks (bijvoorbeeld voor de
eigen (tweede) auto of voor een werker in het gebied) wordt gebruikt te beperken. Als de bezoekerskaart veel wordt
gebruikt voor doelen waar deze niet voor bedoeld is leidt dit tot een hogere
parkeerdruk en dat is (in de meeste wijken) niet gewenst.
De
wijk Delftzicht heeft aangegeven graag een bezoekerskaart te willen zonder de
beperking van het gebruik van drie achtereenvolgende uren. Vakteam
Mobiliteit heeft aangegeven er de
voorkeur aan te geven de bezoekerskaart in alle gebieden gelijk te houden. Uit
de evaluatie van gebied C is echter ook de vraag gekomen voor verruiming van de
bezoekerskaart. Omdat het momenteel niet helemaal duidelijk is of de voordelen
van een langere geldigheid van de bezoekerskaart opwegen tegen de nadelen en
lijkt het ons zorgvuldiger om dit verder uit te zoeken alvorens een besluit te
nemen. De afweging over het al dan niet aanpassen van de geldigheid van de
bezoekerskaart zal ofwel bij de evaluatie van gebied C (juni) aan bod komen,
ofwel bij de aanpassing van de tarievennota in het najaar. Dan kan een eventuele
wijziging voor alle gebieden tegelijkertijd per 1 januari 2006 worden
ingevoerd.
Voorgesteld
wordt de geldigheid van de bezoekerskaart te handhaven op drie uur.
Op
dit moment is er in Delftzicht op drie plekken mix-parkeren (betaald en
vergunninghouders) of betaald parkeren en op de Rotterdamseweg op 1 plek. Het
zijn de volgende locaties:
a) de
parkeerplaatsen op het Plein Delftzicht tussen de Hooikade en de Crommelinlaan
(betaald parkeren)
b) Crommelinplein
(betaald parkeren)
c) de parkeerplaatsen aan de
oostzijde van de Rotterdamseweg gerekend vanaf de Hertog Govertkade tot aan de
Mijnbouwstraat (mix-parkeren)
d) de
parkeerplaatsen op het afgebakende deel aan de westzijde van het terrein
gelegen nabij de Groene Haven (mix-parkeren).
De
bewoners zijn tevreden over de locaties. De plaatsen genoemd onder c) worden
bij de huidige plannen van de herontwikkeling Rotterdamseweg gehalveerd. Uit
het gebruik van deze plaatsen blijkt echter niet dat dit een probleem op gaat
leveren. Uitbreiding van het aantal mixplekken op deze locatie naar de Hertog
Govertkade vond de werkgroep niet wenselijk omdat daarmee bezoekers van de
binnenstad kunnen worden aangetrokken.
Voorgesteld
wordt de mixplaatsen te handhaven op de bestaande locatie.
Bij invoering van gereguleerd parkeren op de Hertog
Govertkade, Scheepmakerij, deel Rotterdamseweg, Kanaalweg en Botaniestraat is
toegezegd deze invoering na een jaar te evalueren met als belangrijkste doel na
te gaan of er nog gebiedsuitbreiding nodig is. De belangrijkste instrumenten
voor deze evaluatie zijn de huis- aan- huis enquête en de parkeertellingen.
Daarnaast is er regelmatig overleg geweest met de werkgroep parkeren gebied F
om beter inzicht te krijgen in wat er in de buurt leeft.
In de enquête is gevraagd welke bewoners parkeren als een
probleem ervaren en wat deze bewoners vinden van invoering van gereguleerd
parkeren. In tabel 1 is aangegeven in welke straten een meerderheid aangeeft
dat parkeren een probleem is (kolom 1). Alleen aan degene die aangegeven hebben
dat parkeren een probleem is, is gevraagd of gereguleerd parkeren daarvoor een
oplossing kan zijn (kolom 2). In de derde kolom is aangegeven welk deel van de
respondenten en aangeeft dat parkeren een probleem is en een oplossing ziet in
gereguleerd parkeren. Dit is het deel dat in ieder geval positief is over
invoering van gereguleerd parkeren. Er is niet bekend wat het draagvlak voor
invoering van gereguleerd parkeren is onder respondenten die parkeren niet
als een probleem ervaren. Dit % (dat vermoedelijk niet hoog is) is dan ook niet
meegenomen in kolom drie.
Tabel 1. Straten waar wordt aangegeven dat parkeren een
probleem is
|
Parkeren = probleem[1] |
Oplossing = gereguleerd parkeren1 |
Zeker % voor invoering van gereg.
park.[2] |
Parkeerdruk |
Bauxietpad |
71% |
80% |
57% |
Zeer hoog |
Diamantpad |
79% |
73% |
58% |
Zeer hoog |
Mijnbouwstraat |
84% |
68% |
57% |
Zeer hoog |
Mijnbouwplein |
83% |
60% |
50% |
Zeer hoog |
M.Trompstraat tot aan Piet Heinstraat |
100% |
75% |
75% |
Zeer hoog |
M. Trompstraat vanaf Piet Heinstraat |
52% |
35% |
18% |
hoog |
Piet Heinstraat |
55% |
62% |
34% |
Zeer hoog |
M. de Ruijterweg |
70% |
0% |
0% |
Geen pp. aanwezig |
Het ervaren parkeerprobleem op de Michiel de Ruijterweg
komt voort uit het feit dat hier geen parkeerplaatsen zijn. Bewoners moeten op
de Julianalaan parkeren wat een stukje lopen is, maar waar wel voldoende ruimte
is. Dit is ook de reden dat bewoners zelf al aangeven dat gereguleerd parkeren
hier geen oplossing biedt.
In kolom vier is de conclusie uit de parkeertellingen
weergegeven. De resultaten van de parkeertellingen zijn als bijlage bij deze
nota gevoegd.
Uit
de parkeertellingen en uit de effectmeting (enquête) blijkt dat in het
gereguleerd gebied de parkeerdruk erg omlaag is gegaan ten opzichte van vorig
jaar. Bewoners zijn erg tevreden over de invoering van gereguleerd parkeren.
Deze ervaringcijfers kennen wij ook uit andere gebieden. In Delftzicht
bijvoorbeeld waren er bij invoering van gereguleerd parkeren veel bewoners die
vraagtekens zetten bij het effect daarvan op de parkeerdruk. Nu blijkt dat het
effect groot is geweest en dat bewoners goed kunnen parkeren in de buurt van
hun woning.
Naast
bovenstaande ervaring hebben wij de ervaring dat invoering van gereguleerd
parkeren het beste werkt als het een enigszins afgerond gebied betreft. Het heeft
de voorkeur niet in losse straatjes gereguleerd parkeren in te voeren. Bij
aanleg van een nieuwe wijk wordt de parkeernorm ook over de hele wijk berekend
en niet op straat niveau.
Bij
het begrenzen van het gebied moet tenslotte nog rekening gehouden worden met
een aantal ontwikkelingen in het gebied:
Ad
a. Het Mondriaancollege in de Mijnbouwstraat is voornemens het pand te
verbouwen, waarna het gebruikt gaat worden ten behoeve van volwasseneducatie op
MBO-niveau. Het Mondriaancollege heeft een deel van haar grond aan de Gemeente
verkocht. De Gemeente is voornemens hier een aantal woningen te ontwikkelen en
extra parkeergelegenheid aan te leggen. De te ontwikkelen woningen krijgen
eigen parkeerplaatsen en komen met de voorkant aan de Maerten Trompstraat te
liggen.
Ad b. De Rotterdamseweg vanaf de Schie tot aan de
Julianalaan wordt heringericht. Het plan voor de herinrichting wordt op dit
moment samen met bewoners gemaakt.
Ad c. De TU heeft alle panden in het noordelijke
TU-gebied verkocht. Voor een groot deel komen hier woningen. Daarnaast is de TU
bezig om in het middengebied een aantal wijzingen aan te brengen. Het aantal
functies in het middengebied wordt vergroot en de TU is voornemens om op
termijn betaald parkeren in te voeren.
In
tabel 2 is aangegeven wat wordt voorgesteld ten aanzien van de straten waar
parkeren als een probleem wordt ervaren. Bij de Piet Heinstraat is aangegeven
dat hier nog sprake is van een twijfelgeval. Er is hier geen overtuigend
draagvlak voor de invoering van gereguleerd parkeren. Indien echter op het
Mijnbouwplein en de Maerten Trompstraat gereguleerd parkeren wordt ingevoerd is
het waarschijnlijk dat het draagvlak op de Piet Heinstraat stijgt.
Tabel
2 Voorstel gebiedsuitbreiding gebied F
|
Voorstel |
Reden |
Bauxietpad |
Toevoegen |
Draagvlak en hoge parkeerdruk |
Diamantpad |
Toevoegen |
Draagvlak en hoge parkeerdruk |
Antracietpad |
Toevoegen |
Parkeerplaats die hoort bij Bauxietpad en Diamantpad. |
Mijnbouwstraat |
Toevoegen |
Draagvlak en hoge parkeerdruk |
Mijnbouwplein |
Toevoegen |
Draagvlak en hoge parkeerdruk. |
M.Trompstraat |
Toevoegen tot aan Piet Heinstraat |
Draagvlak en hoge parkeerdruk in het eerstel deel, geen
draagvlak in het tweede deel. |
Piet Heinstraat |
Besluit gevraagd over toevoeging. |
Matig draagvlak maar wel een hoge parkeerdruk. |
M. de Ruijterweg |
Niet toevoegen |
Probleem wordt niet opgelost door gereguleerd parkeren. |
Het
Mijnbouwplein grenst zodanig aan de Piet Heinstraat dat ook bebording lastig
wordt indien de Piet Heinstraat niet wordt toegevoegd.
De
werkgroep gereguleerd parkeren gebied F was in meerderheid niet voor het
toevoegen van de Piet Heinstraat. De werkgroep vindt dat bewoners eerst
geïnformeerd moeten worden over de inhoud van dit voorstel zodat zij zelf voor
de commissie duurzaamheid van 17 mei nog aan kunnen geven of zij gezien de rest
van het voorstel graag gereguleerd parkeren willen of niet. Bewoners worden na
de B&W-vergadering van 26 april geïnformeerd. Aan de cie Duurzaamheid wordt
vervolgens gevraagd advies uit te brengen zodat de Raad een beslissing kan
nemen.
Om
na te gaan wat het te verwachte effect is bij invoering uitbreiding van
gereguleerd parkeren volgens bovenstaand voorstel is de parkeernorm per
deelgebied berekend.
Over de gehele wijk bezien
is de parkeernorm 1,19. In het gebied dat nu gereguleerd is, is de parkeernorm
1,33. In dit gebied is nu dan ook parkeer-ruimte over. In het gebied dat
voorgesteld wordt toe te voegen is de parkeernorm 0,87. In het nieuwe gebied
wat dan ontstaat (afgezien van Delftzicht) wordt de parkeernorm dan 1,05. De
verwachting is dat deze parkeernorm van 1,05 voldoende is voor dit gebied.
Dit
wordt ondersteund door de parkeertellingen. In het deel van de wijk dat
overblijft is de parkeernorm 1,28. Ook dit zou voldoende moeten zijn voor dit
deel van de wijk. Deze getallen zijn verder uitgewerkt in het overzicht met
parkeertellingen in de bijlage.
Voorgesteld
wordt om toe te voegen aan gebied F: Bauxietpad, Diamantpad, Antracietplaats,
Mijnbouwstraat (tussen Mijnbouwplein en Rotterdamseweg), Mijnbouwplein en Maerten Trompstraat van Mijnbouwstraat tot
Piet Heinstraat.
Aan
de Raadscommissie wordt gevraagd advies te geven aan de Raad over het al/ of
niet toevoegen van de Piet Heinstraat.
In
de tellingen zijn de te realiseren parkeerplaatsen op het terrein van de
Mondriaanschool nog niet meegeteld. Ook de te legaliseren parkeerplaatsen in de
Maerten Trompstraat en de Mijnbouwstraat zijn nog niet meegenomen in deze
parkeerbalans. Er wordt voorgesteld om de langsparkeervakken in de
Mijnbouwstraat en de Maerten Trompstraat zoals die aangegeven zijn in het
ontwikkelingsplan Mijnbouwstraat, aan te leggen gelijktijdig met het invoeren
van gereguleerd parkeren in een deel van de Maerten Trompstraat en de Piet
Heinstraat. Dit zijn in totaal 13 parkeerplaatsen. Dit betekent dat een deel
van de werkzaamheden beschreven in het ontwikkelingsplan Mijnbouwstraat naar
voren worden gehaald. Dit omdat het aantal aanwezige parkeerplaatsen in de Piet
Heinstraat ten opzichte van het aantal woningen beperkt is.
Voorgesteld
wordt om indien wordt besloten tot invoering van gereguleerd parkeren in de
Piet Heinstraat, de aanleg/ legalisering van parkeerplaatsen in het eerste deel
van de Maerten Trompstraat naar voren te halen zodat er voldoende parkeerruimte
voor bewoners is bij invoering van gereguleerd parkeren daar.
Voorgesteld wordt:
-
Het gebied uitbreiden met Bauxietpad, Diamantpad, Antracietplaats,
Mijnbouwstraat, Mijnbouwplein en Maerten Trompstraat oneven tot nr 21.
-
Een beslissing te nemen over het al of niet uitbreiden van het gebied
met de Piet Heinstraat.
-
De mogelijke langsparkeervakken in de Mijnbouwstraat en de Maerten
Trompstraat, zoals aangegeven in het ontwikkelingsplan Mijnbouwstraat bij
invoering van gereguleerd parkeren in een deel van de Maerten Trompstraat en de
Piet Heinstraat aan te leggen.
-
De geldigheid van de bezoekerskaart vooralsnog te handhaven op 3 uur.
-
Over 3 jaar opnieuw te evalueren.
Om
dit voorstel tot stand te brengen hebben vier werkgroepbijeenkomsten
plaatsgevonden. Daarnaast is een nieuwsbrief naar de hele wijk gestuurd (eind
april) en is een enquête gehouden. In de nieuwsbrief is uitdrukkelijk
aangegeven wat de inhoud van het voorstel aan het gemeentebestuur is en wat
mogelijkheden zijn voor bewoners om hun mening kenbaar te maken. Met name
bewoners van de Piet Heinstraat zijn uitdrukkelijk uitgenodigd hun mening ten
aanzien van het voorstel kenbaar te maken aan de cie DZH of aan het vakteam
Mobiliteit voor 17 of op 17 mei.
Nadat
de Raad over deze nota besloten heeft zal een publicatie in de Stadskrant
worden geplaatst.