Inleiding

In 2002 is gestart met het maken van plannen voor de herontwikkeling van het Koepoortgebied. Het definitieve bouwplan voor een ondergrondse parkeergarage met daarboven 15 woningen en het ontwerp voor de openbare ruimte zijn in augustus 2004, na positief advies van de Commissie Duurzaamheid, geaccordeerd door het college. Ten behoeve van de realisatie van deze plannen zijn een samenwerkingsovereenkomst en een turn-key-koopovereenkomst voor de parkeergarage opgesteld. Deze worden hierbij ter goedkeuring voorgelegd.

 

Samenwerkingsovereenkomst

Het bouwplan en het ontwerp voor de openbare ruimte zijn gemaakt in opdracht van de ontwikkelcombinatie “Koepoort v.o.f.” bestaande uit Ceres projecten (onderdeel van Vestia) en Van Roey Projectontwikkeling B.V. Deze ontwikkelcombinatie realiseert het project voor eigen rekening en risico.

 

De gemeente heeft voor de openbare ruimte een technisch programma van eisen en een referentieontwerp aangeleverd.  Daarnaast levert de  gemeente een financiële bijdrage voor het bouwrijpmaken en de inrichting van de openbare ruimte. De afspraken hierover zijn vastgelegd in een samenwerkingsovereenkomst. Een overzicht van de financiële consequenties van deze overeenkomst zijn weergegeven in bijlage 1 (geheim). De overeenkomst zelf is bijgevoegd als bijlage 2 (geheim). De complete overeenkomst, inclusief alle bijlagen ligt ter inzage.

 

De financiële bijdrage wordt gedekt vanuit het beschikbare investerings-budget voor de ontwikkeling van de Koepoortgarage dat is opgenomen in de Programmabegroting 2005-2007. Een kredietaanvraag hiervoor is bijgevoegd.

 

Turn-key  koopovereenkomst parkeergarage

De gemeente treedt in eerste instantie op als koper van de parkeergarage met het nadrukkelijke voornemen om de garage onder dezelfde condities door te verkopen aan de nieuwe overheids-b.v. die alle publieke parkeergarages in Delft gaat exploiteren. Een en ander conform het collegebesluit van 27 januari 2005.
De aankoop van de garage is vastgelegd in een turn-key-koopovereen-komst die is bijgevoegd als bijlage 3 (geheim). De complete overeenkomst, inclusief alle bijlagen, ligt ter inzage. Deze overeenkomst is tot stand gekomen in nauw overleg met en met instemming van de directie van Parking Delft B.V.

 

Zodra de omvorming van Parking Delft B.V. tot overheids-b.v. is gerealiseerd en deze partij in staat is de garage af te nemen, wordt hij doorgeleverd. Naar verwachting is dit rond de zomer van dit jaar. Betalingen kunnen dan rechtstreeks door de overheids-b.v. worden gedaan, waardoor deze investering geen beslag legt op de algemene middelen.

 

Voor het aantrekken van leningen ten behoeve van de financiering van de garage moet  de gemeente een garantie verstrekken aan de overheids-b.v. Dit kan binnen het gemeentelijk garantiebeleid.

 

Uitgangspunt van het college van B & W is dat de gezamenlijke exploitatie van de parkeergarages Zuidpoort, Koepoort  en Phoenixstraat minimaal kostendekkend moet zijn (nota Reserves Parkeervoorzieningen, juni 2004). 

 

Planning

In december is de aanvraag voor de bouwvergunning ingediend. Dit plan is in overeenstemming met het ontwikkelingsplan dat in mei 2004 is vastgesteld door de gemeenteraad. Op basis van dit ontwikkelingsplan, dat dient als ruimtelijke onderbouwing kan vrijstelling worden verleend van het vigerende bestemmingsplan. Naar verwachting wordt de bouwvergunning kort voor de zomer afgegeven. In september start men met de uitvoering. Vooruitlopend daarop wordt voor de zomer reeds de op het terrein aanwezige trafo verplaatst naar de zuidelijke oksel van de kruising van de Maria Duystlaan met de Oostsingel. Er wordt hierbij gebruik gemaakt van het hoogteverschil tussen de Maria Duystlaan en de naastgelegen woonstraat. De trafo kan bijna volledig onder het maaiveld van de Maria Duystlaan worden geplaatst.

 

Uitvoering   en communicatie

Het bouwen van een ondergrondse garage in de directe nabijheid van oude bebouwing vereist grote zorgvuldigheid. Geodelft is daarom gevraagd een risicoanalyse uit te voeren. Op deze wijze wordt gewaarborgd dat er verantwoorde keuzes gemaakt worden over de bouwmethodiek.

Schade aan omliggende bebouwing is echter nooit helemaal uit te sluiten. Vandaar dat voorafgaand aan de start van de uitvoering, in opdracht van de ontwikkelcombinatie de bouwkundige staat van de omliggende woningen wordt vastgelegd. Voorafgaand aan de start van de werkzaamheden worden de omwonenden geïnformeerd. Er worden dan ook afspraken gemaakt over procedures voor de afhandeling van eventuele schades.

 

Gedurende de bouw van de parkeergarage is de Maria Duystlaan gedurende 1,5 – 2 jaar niet toegankelijk. Het verkeer wordt omgeleid: de binnenstad in via de Willem van Aellstlaan en de noordzijde van de Oostsingel; de binnenstad uit via de zuidzijde van de Oostsingel.

Om dit mogelijk te maken, zijn op een aantal plaatsen aanpassingen noodzakelijk. Bewoners van dit gebied worden tijdig geïnformeerd.

 

 

Voorstel:

 

  1. Akkoord te gaan met bijgaande samenwerkingsovereenkomst.
  2. Akkoord te gaan met bijgaande turn-key-koopovereenkomst voor de Koepoortgarage.
  3. Bijgaande kredietaanvraag voor te leggen aan de gemeenteraad.
  4. De financiële consequenties vast te stellen in de 42e begrotingswijzing 2005.