In
2002 is gestart met het maken van plannen voor de herontwikkeling van het
Koepoortgebied. Het definitieve bouwplan voor een ondergrondse parkeergarage
met daarboven 15 woningen en het ontwerp voor de openbare ruimte zijn in
augustus 2004, na positief advies van de Commissie Duurzaamheid, geaccordeerd
door het college. Ten behoeve van de realisatie van deze plannen zijn een
samenwerkingsovereenkomst en een turn-key-koopovereenkomst voor de
parkeergarage opgesteld. Deze worden hierbij ter goedkeuring voorgelegd.
Het
bouwplan en het ontwerp voor de openbare ruimte zijn gemaakt in opdracht van de
ontwikkelcombinatie “Koepoort v.o.f.” bestaande uit Ceres projecten (onderdeel
van Vestia) en Van Roey Projectontwikkeling B.V. Deze ontwikkelcombinatie
realiseert het project voor eigen rekening en risico.
De
gemeente heeft voor de openbare ruimte een technisch programma van eisen en een
referentieontwerp aangeleverd.
Daarnaast levert de gemeente een
financiële bijdrage voor het bouwrijpmaken en de inrichting van de openbare
ruimte. De afspraken hierover zijn vastgelegd in een samenwerkingsovereenkomst.
Een overzicht van de financiële consequenties van deze overeenkomst zijn
weergegeven in bijlage 1 (geheim). De overeenkomst zelf is bijgevoegd als
bijlage 2 (geheim). De complete overeenkomst, inclusief alle bijlagen ligt ter
inzage.
De
financiële bijdrage wordt gedekt vanuit het beschikbare investerings-budget
voor de ontwikkeling van de Koepoortgarage dat is opgenomen in de
Programmabegroting 2005-2007. Een kredietaanvraag hiervoor is bijgevoegd.
De
gemeente treedt in eerste instantie op als koper van de parkeergarage met het
nadrukkelijke voornemen om de garage onder dezelfde condities door te verkopen
aan de nieuwe overheids-b.v. die alle publieke parkeergarages in Delft gaat
exploiteren. Een en ander conform het collegebesluit van 27 januari 2005.
De aankoop van de garage is vastgelegd in een turn-key-koopovereen-komst die is
bijgevoegd als bijlage 3 (geheim). De complete overeenkomst, inclusief alle
bijlagen, ligt ter inzage. Deze overeenkomst is tot stand gekomen in nauw
overleg met en met instemming van de directie van Parking Delft B.V.
Zodra
de omvorming van Parking Delft B.V. tot overheids-b.v. is gerealiseerd en deze
partij in staat is de garage af te nemen, wordt hij doorgeleverd. Naar
verwachting is dit rond de zomer van dit jaar. Betalingen kunnen dan
rechtstreeks door de overheids-b.v. worden gedaan, waardoor deze investering
geen beslag legt op de algemene middelen.
Voor
het aantrekken van leningen ten behoeve van de financiering van de garage
moet de gemeente een garantie
verstrekken aan de overheids-b.v. Dit kan binnen het gemeentelijk
garantiebeleid.
Uitgangspunt
van het college van B & W is dat de gezamenlijke exploitatie van de
parkeergarages Zuidpoort, Koepoort en
Phoenixstraat minimaal kostendekkend moet zijn (nota Reserves
Parkeervoorzieningen, juni 2004).
In
december is de aanvraag voor de bouwvergunning ingediend. Dit plan is in
overeenstemming met het ontwikkelingsplan dat in mei 2004 is vastgesteld door
de gemeenteraad. Op basis van dit ontwikkelingsplan, dat dient als ruimtelijke
onderbouwing kan vrijstelling worden verleend van het vigerende bestemmingsplan.
Naar verwachting wordt de bouwvergunning kort voor de zomer afgegeven. In
september start men met de uitvoering. Vooruitlopend daarop wordt voor de zomer
reeds de op het terrein aanwezige trafo verplaatst naar de zuidelijke oksel van
de kruising van de Maria Duystlaan met de Oostsingel. Er wordt hierbij gebruik
gemaakt van het hoogteverschil tussen de Maria Duystlaan en de naastgelegen
woonstraat. De trafo kan bijna volledig onder het maaiveld van de Maria
Duystlaan worden geplaatst.
Het
bouwen van een ondergrondse garage in de directe nabijheid van oude bebouwing
vereist grote zorgvuldigheid. Geodelft is daarom gevraagd een risicoanalyse uit
te voeren. Op deze wijze wordt gewaarborgd dat er verantwoorde keuzes gemaakt
worden over de bouwmethodiek.
Schade aan omliggende bebouwing is echter nooit helemaal uit te sluiten.
Vandaar dat voorafgaand aan de start van de uitvoering, in opdracht van de
ontwikkelcombinatie de bouwkundige staat van de omliggende woningen wordt
vastgelegd. Voorafgaand aan de start van de werkzaamheden worden de omwonenden
geïnformeerd. Er worden dan ook afspraken gemaakt over procedures voor de
afhandeling van eventuele schades.
Gedurende
de bouw van de parkeergarage is de Maria Duystlaan gedurende 1,5 – 2 jaar niet
toegankelijk. Het verkeer wordt omgeleid: de binnenstad in via de Willem van
Aellstlaan en de noordzijde van de Oostsingel; de binnenstad uit via de
zuidzijde van de Oostsingel.
Om
dit mogelijk te maken, zijn op een aantal plaatsen aanpassingen noodzakelijk.
Bewoners van dit gebied worden tijdig geïnformeerd.
Voorstel: