1. Inleiding

In januari 2005 is een nota in B&W en in de commissie Duurzaamheid geweest waarin voorgesteld werd om de bestaande juridische structuur van de parkeergarages te wijzigen. Dit met het doel om alle garages in één bedrijfsvorm onder te brengen. Dit heeft belangrijke voordelen op gebied van financiële transparantie, efficiënte bedrijfsvoering en onderlinge verevening van opbrengsten. In januari 2005 heeft de commissie Duurzaamheid geadviseerd de voorgestelde juridische structuur verder uit te werken en daarnaast nog een aantal vragen gesteld. De belangrijkste vragen hadden betrekking op de rol van de Gemeente (zowel B&W als Raad) in de nieuw op te zetten constructie. In deze nota is de voorgestelde juridische structuur verder uitgewerkt. In paragraaf twee wordt de constructie nogmaals kort beschreven en wordt de rol van de Gemeente verder toegelicht. In paragraaf 3 worden de rollen van de andere bestuurders (RvC en directeur) toegelicht. In paragraaf 4 wordt de financiële kant van de veranderingen toegelicht. In paragraaf 5 tenslotte wordt aangegeven wat  de voorstellen en de verder te nemen stappen zijn.

 

2. Juridische structuur en rol Gemeente

De juridische structuur die uitgewerkt is kan als volgt omschreven worden:

Parking Delft BV (in gewijzigde vorm waarbij de aandelen en de zeggenschap volledig bij de gemeente Delft berusten) exploiteert voor eigen rekening en risico en heeft in eigendom alle parkeergarages in de gemeente Delft.

 

Bij deze structuur draagt de Stichting Parkeervoorzieningen Delft de aandelen van Parking Delft B.V. over aan de Gemeente. De Gemeente draagt de Phoenixgarage en de grond met een eeuwigdurend recht van opstal voor de Koepoortgarage over aan Parking Delft BV. Voor deze structuur vinden geen oprichtingen plaats.

 


De belangrijkste verandering ten opzichte van de huidige structuur bij de Zuidpoortgarage is dat de Gemeente Delft 100% aandeelhouder wordt van Parking Delft BV. De gemeente Delft is vertegenwoordigd door het college van burgemeester en wethouders. Dit college wijst een persoon/ functie aan die de positie van aandeelhouder vertegenwoordigd. Voorgesteld wordt dit de wethouder Financiën te laten zijn.

 

Uiteraard wordt het beleid inzake te hanteren tarieven e.d. vastgesteld door gemeenteraad en B&W, waarbij de wethouder Verkeer en vervoer als verantwoordelijk portefeuillehouder optreedt. De wethouder Verkeer en vervoer vervult een rol van opdrachtgever terwijl de wethouder Financiën de aandeelhoudersrol vervult.

 

Goedkeuring van de Raad is vereist voor besluiten van de directie tot het:

a.       verkrijgen, bezwaren, vervreemden, huren, verhuren, realiseren en exploiteren van onroerende zaken, anders dan binnen het kader van de vastgestelde begroting en het meerjarenplan;

b.       aangaan van geldleningen ten laste en ten gunste van de vennootschap, anders dan binnen het kader van de vastgestelde begroting en het meerjarenplan;

c.       uitbreiden van de activiteiten met een nieuwe tak van bedrijf en het sluiten, overdragen in eigendom of genot daaronder begrepen, van het bedrijf van de vennootschap of een deel ervan;

d.       deelnemen in, het op andere wijze een belang nemen in of het aanvaarden of afstand doen van het beheer over andere ondernemingen en het beëindigen van of het brengen van enige wijziging in zodanige deelneming of belang;

e.       vaststellen en wijzigen van de begroting, waaronder begrepen de tarieven die de vennootschap in rekening brengt bij de exploitatie;

f.         vaststellen en wijzigen van het meerjarenplan.

 

De bevoegdheden van de verschillende organen van de Gemeente zijn samengevat in tabel 1. In de statuten is verder uitgewerkt wat de bevoegdheden van de aandeelhouder zijn. De statuten zijn opgenomen in de bijlage bij deze nota.

 


Tabel 1. Betrokkenheid gemeentelijke bestuursorganen

 

Taken, bevoegdheden en instrumenten

Wethouder Financiën

· Stelt accountant aan

· Stelt jaarrekening vast

Wethouder Verkeer en vervoer

· Geeft opdracht aan Parking Delft voor invoering specifieke parkeerproducten of diensten.

B&W

 

· Stelt directeur aan en zijn arbeidsvoorwaarden

· Stelt reglement parkeergarages vast (volgende op de tarievennota) na advies van de Raadscommissie

Raad

· Stelt Raad van Commissarissen aan en stelt de bezoldiging van de RvC vast.

· Stelt tarievennota vast

· Raadscommissie geeft advies bij het vaststellen van het reglement parkeren garages in Delft

 

3. Rollen private bestuurders

Raad van Commissarissen (RvC)

De Raad van Commissarissen houdt toezicht op het functioneren van de BV. In de Raad van commissarissen zitten personen die ieder een bijdrage leveren aan het halen van de doelstellingen van Parking Delft BV. Bij aanvang zijn dit twee van de externe leden uit het huidige stichtingsbestuur van Parking Delft BV en één nieuwe persoon. In bijlage 2 is aangegeven welke personen voorgesteld worden om als eersten zitting te nemen in de RvC. Commissarissen worden voor maximaal drie jaar benoemd. In dit geval zal alleen de nieuwe commissaris voor drie jaar worden benoemd. De twee commissarissen die uit het huidige stichtingsbestuur komen zullen respectievelijk voor twee (de voorzitter) en één jaar worden benoemd. Dit om er voor te zorgen dat de RvC niet in één keer geheel in samenstelling wijzigt. Voorgesteld wordt om de Commissarissen een bezoldiging toe te kennen van € 6.000,= per jaar.

 

Directeur(en) van Parking Delft B.V.

De directie van Parking Delft BV is verantwoordelijk voor de dagelijkse bedrijfsvoering van de BV met als belangrijk onderdeel daarvan de exploitatie van de parkeergarages. De directie heeft de verplichting een concept van het reglement op te stellen waarin aangelegenheden, haar intern betreffende, worden geregeld.  Dit reglement behoeft de goedkeuring van de raad van commissarissen. Daarnaast legt de directie (gehoord de raad van commissarissen) de algemene vergadering een concept van het reglement parkeren garages in Delft voor. Dit reglement wordt vastgesteld door de algemene vergadering van eigenaren (lees B&W na advies van de commissie Duurzaamheid). In het reglement parkeren garages in Delft worden opgenomen de uurtarieven, de weektarieven en de jaartarieven. Het reglement moet ruimte bieden voor de vennootschap en voor de Gemeente om maatwerkcontracten te sluiten.

Secretaris van de Vennootschap

Volgens de richtlijnen voor “Corporate Government” wordt aangeraden een secretaris der vennootschap aan te stellen. Deze secretaris heeft naast het ondersteunen van de Raad van commissarissen, de taak van voorbereiding van besluitvorming door de Raad van commissarissen en de aandeelhouders. De voorbereiding van te nemen besluiten houdt onder meer in het zorgen voor de agendering van te nemen besluiten, het tijdig oproepen van degenen die bij de besluitvorming zijn betrokken, waar nodig het publiceren van voorgenomen besluiten, alsmede het informeren van externe partijen die geïnformeerd dienen te worden over te nemen besluiten.

Vervolgens zorgt de secretaris voor de schriftelijke vastlegging van de genomen besluiten en voor de publicatie van de besluiten die daarvoor in aanmerking komen. De secretaris wordt benoemd door de Raad van Commissarissen.

 

In figuur 1 zijn de posities van de diverse functies in een schema gezet. De rollen van de diverse bestuurders zijn verder uitgewerkt in de statuten die opgenomen zijn in bijlage 1.

 

Figuur 1 Voorgestelde organisatiestructuur

 

 Gemeente Delft is 100% aandeelhouder

 

 


                                      controleert

 

 

Secretaris van de vennootschap

Onder-steunt

Raad van commissarissen

                       

                                                           stuurt aan        

Opdrachtgever Dit is de gemeente Delft

Geeft

opdracht

 

 

Parking Delft BV met directie

 

 

 

4.             Financiële consequenties

Inleiding

De nieuwe juridische structuur heeft een aantal financiële consequenties:

a.       notariskosten voor de overdracht van de aandelen, de wijziging statuten en het aanstellen van de RvC;

b.       advieskosten voor het tot stand komen van de nota;

c.       kosten voor de overname van de aandelen van Parking Delft BV;

d.       opbrengsten door de verkoop van de Phoenixgarage .

 

De kostenposten genoemd onder a en b zijn eenmalige kosten die voor een groot deel al gemaakt zijn. De opbrengsten genoemd onder d) zijn nader toegelicht in de nota over de overdracht van de Phoenixgarage van Henk Twisk die in deze vergadering ook op de B&W-agenda staat. De kosten genoemd onder  c) verdienen nader toelichting. Er zijn namelijk verschillende manieren om de waarde van de aandelen te bepalen. Hieronder wordt dit toegelicht.

 

Berekening waarde aandelen Parking Delft BV

Stichting Parkeervoorzieningen Delft beschikte bij aanvang over een aandelenkapitaal van Parking Delft B.V. van € 90.000. Hiervan is € 18.000 volgestort. De waarde die deze aandelen nu vertegenwoordigen kan op verschillende manieren worden bepaald. Het uitgangspunt voor de waarde van een aandeel in een vennootschap is in principe een evenredig deel van de waarde die aan de vennootschap als geheel is toe te kennen. Dit uitgangspunt dient te worden aangepast voor de waardebeïnvloedende factoren als:

·         het uitstaan van verschillende soorten aandelen, met verschillende rechten;

·         de omvang van het aandelenpakket in relatie tot de mate van zeggenschap;

·         de courantheid van de aandelen.

 

Onderscheid dient te worden gemaakt tussen bedrijfsgebonden en niet-bedrijfsgebonden activa. Voor de niet-bedrijfsgebonden activa en passiva wordt steeds uitgegaan van de prijs waartegen de activa te gelde kunnen worden gemaakt en waartegen de schulden kunnen worden afgelost.

Voor de bedrijfsgebonden activa en passiva worden verschillende waardebegrippen gehanteerd:

- intrinsieke waarde;

- rentabiliteitswaarde;

- rendementswaarde;

- liquidatiewaarde;

- netto contante waarde of discounted cash flow;

- economische waarde.

 

Alle mogelijkheden om de waarden van de aandelen te bepalen zijn door beide partijen (kopende partij en verkopende partij) en door hun juridische en financiële experts beoordeeld. Er is voor gekozen om voor de berekening van de prijs die de gemeente Delft voor de aandelen in Parking Delft B.V. betaalt, uit te gaan van het volgestorte aandelenkapitaal.

Totale financiële gevolgen nota

De financiële gevolgen van het verkoop van de Phoenixgarage worden niet in deze nota uitgewerkt. Dit komt in de nota over de overdracht van de Phoenixgarage aan de orde die ook deze vergadering op de agenda staat.

 

Notariskosten

5.000

Advieskosten

50.000

Overname aandelen

18.0000

Totaal

73.000

 

 

5.       Voorstellen

Voorgesteld wordt aan B&W om:

-          in te stemmen met de in deze nota voorgestelde juridische structuur voor parkeergarages in Delft;

-          in te stemmen met de overname van de aandelen in Parking Delft B.V. van de bestaande stichting tegen de in deze nota aangegeven prijs.

 

Aan de Raad wordt gevraagd:

-          Op grond van artikel 160 lid 2 van de gemeentewet haar wensen en/ of bedenkingen over dit voorstel kenbaar te maken aan het college.

 

Aan de Raad wordt voorgesteld:

-          in te stemmen met de aanstelling van drie commissarissen waarvan er twee uit het bestaande stichtingsbestuur komen (de heer Paul de Bree en de heer Maurits Bongers) en er één nieuw geworven is (….). volgens bijgevoegde aanstellingsakte;

-          In te stemmen met de projectkosten van € 73.000 en deze kosten ten laste van de reserve parkeervoorzieningen te laten vallen en daarmee de 50ste  wijziging van de begroting 2005 vast te stellen.

 

Na vaststelling van de nota door B&W en na besluitvorming door de Raad moet door de provincie nog toestemming worden verleend. Ambtelijk is doro de provincie aangegeven dat er geen redenen zijn om niet met het voorstel in te stemmen. Bestuurlijk wordt pas beoordeeld of deze constructie wenselijk is nadat de Gemeente daarover een besluit heeft genomen. Nadat de provincie en Gemeente positief hebben besloten over bovengenoemde voorstellen kunnen de bijgevoegde notariële aktes worden voltrokken en is de nieuwe juridische structuur van de garages een feit.

 

 

Annet van der Elst (MOB), Antoinette Jans (S&C) en Eric Moesker (JZ)