Inleiding

Volgens het beleid uit het in december 2003 vastgestelde aansluitplan riolering buitengebied resteren nog 17 lozingen buiten de bebouwde kom (binnen de huidige gemeentegrens) die niet worden voorzien van riolering. Besloten is om toch te proberen met externe subsidie de aanleg van riolering mogelijk te maken. Dit teneinde alle inwoners van Delft gelijk te behandelen en deze mensen niet zelf een IBA te hoeven laten plaatsen.

 

Individuele Behandeling Afvalwater (IBA)

Het recreatieschap en het hoogheemraadschap zien geen mogelijkheden om subsidie te verlenen voor de aanleg van deze “onrendabele” riolering. Dit betekent dat de lozingen definitief niet gerioleerd zullen worden met uitzondering van drie percelen aan de Rijksstraatweg die kunnen worden aangesloten op de riolering in Pijnacker. De eigenaren van de percelen die geen rioolaansluiting krijgen zullen in principe zelf op basis van het Lozingenbesluit huishoudelijk afvalwater een IBA moeten aanleggen en onderhouden. Dit alles ter beoordeling van het hoogheemraadschap.

 

Samenwerkingsovereenkomst

Om toch een vorm van gelijkheid te creëren voor de huishoudens die geen gemeentelijke rioolaansluiting krijgen is op initiatief van het hoogheemraadschap gewerkt aan een IBA-dienst, waarbij de overheid in plaats van een rioolaansluiting een aansluiting op een IBA aanbiedt.

Deze aanpak kenmerkt zich in de volgende voordelen voor de gemeente en het Hoogheemraadschap van Delfland:

 

Doelstellingen samenwerkingsovereenkomst IBA’s:

·         Een kwalitatief hoge sanering

·         Lagere maatschappelijke kosten door een centrale inkoop en standaardisatie

·         Een adequaat beheer en onderhoud

·         Een optimaal milieurendement door het toepassen van de verbrede zorgplicht. Beperken van extra toezichthoudende taken

·         Het mede mogelijk maken van het gelijkheidsbeginsel. Hierdoor ontstaat er geen verschil in kosten voor bewoners in het buitengebied en bewoners binnen de bebouwde kom

·         Het zuiveren van afvalwater is een kernactiviteit van de waterschappen.

·         Aantonen dat samenwerken in de afvalwaterketen een meerwaarde voor alle betrokken partijen kan betekenen

 

Voorwaarden:

·         Een gezamenlijke aanpak op basis van de zogenaamde verbrede zorgplicht

·         Een door Delfland centraal gecoördineerde aanpak van de sanering bij het toepassen IBA-systemen

·         Delfland wordt verantwoordelijk voor de aanleg, het beheer en onderhoud van de IBA-systemen

·         De gemeente wordt eigenaar van de IBA en gaat rioolrecht heffen

·         De voorwaarden zullen in een samenwerkingsovereenkomst (lichte gemeenschappelijke regeling) worden vastgelegd

·         Geen verschil in kosten voor bewoners in het buitengebied en bewoners binnen de bebouwde kom

 

Samenvatting

Ambtelijk is het bovenstaande in een IBA samenwerkingsovereenkomst met het Hoogheemraadschap van Delfland uitgewerkt waarvan het concept is bijgevoegd. Het aanbieden van IBA’s past binnen het gemeentelijk beleid om alle inwoners een aansluiting op riolering of alternatieve voorziening aan te bieden. Ook de overige Haaglanden gemeenten gaan de regeling ondertekenen. De kosten voor de aanschaf van 14 IBA’s voor de gemeente Delft worden geraamd op € 73.000,-. Dit bedrag valt binnen de geraamde investering riolering buitengebied uit de nota actualisatie GRP ad € 395.000,- waarvan de afschrijvingen ten laste van het aansluitrecht worden gebracht.

 

Voorstel

Voorgesteld wordt:

1)       in te stemmen met het aangaan van de (in concept bijgevoegde) samenwerkingsovereenkomst IBA’s met het Hoogheemraadschap van Delfland;

2)       de portefeuillehouder milieu te machtigen om deze overeenkomst te ondertekenen;

3)       een krediet van € 73.000,- beschikbaar te stellen voor de aanschaf van IBA’s en de afschrijvingen hiervan ten laste te brengen van het riool aansluitrecht;;

4)       deze notitie ter kennisgeving voor te leggen aan de raad (cie Duurzaamheid).

 

 

Arjen Rijsdijk