Inleiding
In april 2004 heeft het college een principe besluit genomen
om de exploitatie en het beheer van de Phoenixgarage over te dragen aan Parking
Delft B.V. In hetzelfde voorstel werd ingestemd met een gezamenlijke
controlekamer in de Zuidpoortgarage voor de bediening van de pollers en de
besturing van de parkeergarages. Inmiddels is deze controlekamer operationeel
en kan de overdracht worden geëffectueerd.
Op
27 januari 2005 is door het College besloten om Parking Delft B.V. om te vormen
tot een overheids-b.v. en ook het eigendom van de Phoenixgarage over te dragen
aan deze onderneming.
Ter
uitvoering van deze besluiten heeft het vakteam Vastgoed ten behoeve van de
overdracht van de Phoenixgarage een overeenkomst en een notariële akte tot
vestiging van een opstalrecht verzorgd. Daarnaast is door het vakteam
Mobiliteit een dienstverleningsovereenkomst voor de bediening van de pollers
opgesteld. Beide overeenkomsten worden als bijlagen ter goedkeuring voorgelegd.
Een
voorstel met betrekking tot de overdracht van de Kampveldgarage (ook wel:
garage De Hoed) volgt later.
Alleen
het eigendom van de parkeergarage wordt overgedragen. De grond (inclusief
openbare ruimte) blijft eigendom van de gemeente. Om deze reden wordt er een
apart opstalrecht gevestigd voor de garage.
De verkoopprijs bedraagt € 3.540.000,-. Dit bedrag is gebaseerd op een
onafhankelijke taxatie van de marktwaarde. Voor de financiering van de aankoop
heeft Parking Delft waarschijnlijk een garantie van de gemeente nodig.
Op dit moment vindt nog fiscaal onderzoek plaats naar de mogelijkheid om
afdracht van overdrachtsbelasting te voorkomen. In bijgaande overeenkomsten is
hiermee rekening gehouden.
Dienstverleningsovereenkomst Pollers
Nadat
deze overeenkomst is ingegaan, worden de pollers door Parking Delft b.v.
bediend vanuit de controlekamer in de Zuidpoortgarage. Uitgangspunt is dat de
kwaliteit van de dienstverlening ongewijzigd blijft. Het vereiste
dienstverleningsniveau is vastgelegd in de overeenkomst. Door integratie van de
bediening van de pollers en de aansturing van alle publieke garages, worden de
operationele kosten verlaagd. In plaats van twee 24-uur bemenste controlekamers
is nu nog maar één 24-uur bemenste controlekamer nodig.
Voorstel:
Henk Twisk
Senior
Projectleider