Per 1 oktober 2001 is in de Olofsbuurt en
het Westerkwartier (gebied C) gereguleerd parkeren ingevoerd. In 2003 is de
laatste evaluatie gedaan in gebied C en in juni 2003 heeft de Raad besloten het
gereguleeerdgereguleerd
parkeren in gebied C definitief in te voeren. Toen is afgesproken dat na 2 jaar
weer een evaluatie zou worden gedaan. Dat is nu gebeurd. Naast de
evaluatie is ook een draagvlakmeting gedaan in het gebied tussen het bestaande
gebied C en de provinciale weg. Naar aanleiding van de evaluatie
en de draagvlakmetingze evaluatie
wordt in deze nota een aantal voorstellen gedaan.
In paragraaf 2 worden de bloktijden in gebied C
geëvalueerd, in paragraaf 3 de bezoekerskaart. In paragraaf 4 komt het
mixparkeren aan bod en paragraaf 5 de gebiedsafbakening. In paragraaf 6 worden
de toekomstige ontwikkelingen besproken en in paragraaf 7 wordt een aantal
voorstellen gedaan. In paragraaf 8 tenslotte wordt aangegeven welke
communicatie er heeft plaatsgevonden met bewoners.
Het
gereguleerd parkeren is niet gedurende de hele dag van kracht, maar alleen
tijdens bloktijden. Bloktijden zijn tijden waarin alleen met een vergunning
(of tegen betaling) geparkeerd mag worden. De bloktijden zijn zo gekozen dat
bezoekers van de binnenstad, met name in de avond, uit de wijk worden geweerd,
omdat dit de tijd is dat de parkeerdruk het hoogst is. De huidige bloktijden
zijn als volgt:
·
Maandag tot en met vrijdag van 16:00 uur tot 22:00 uur.
·
Zaterdag van 12:00 uur tot 22:00 uur.
Bij het onderzoek is aan respondenten gevraagd of
men tevreden is met de huidige bloktijden. Uit de resultaten blijkt dat 40% van
de respondenten tevreden is met de huidige bloktijden en 35% van de
respondenten neutraal is ten opzichte van de bloktijden. Slechts 25% is
ontevreden over de huidige bloktijden.
Voorgesteld wordt deze bloktijden zo te houden.
De
bezoekerskaart heeft in alle parkeergebieden dezelfde vorm. Het is een kaart
die het hele jaar door gebruikt kan worden. Met de kaart mag echter maximaal 3
uur achter elkaar binnen de bloktijden geparkeerd worden. Deze beperking is
ingevoerd om de kans dat de bezoekerskaart dagelijks (bijvoorbeeld voor de
eigen (tweede) auto of voor een werker in het gebied) wordt gebruikt te beperken. Als de bezoekerskaart veel wordt
gebruikt voor doelen waar deze niet voor bedoeld is leidt dit tot een hogere
parkeerdruk en dat is niet gewenst. Als de bezoekerskaart wordt gebruikt in
plaats van een vergunning op kenteken leidt dit niet tot een hogere parkeerdruk
maar wel tot minder inkomsten.
Uit
de resultaten van de enquête van gebied C blijkt dat 74% van de respondenten wil dat met de bezoekerskaart langer
geparkeerd kan worden. Ongeveer de helft van dit aantal vindt 4 uur voldoende,
de rest wil een onbeperkt gebruik van de bezoekerskaart. Vakteam
Mobiliteit heeft aangegeven er de
voorkeur aan te geven de bezoekerskaart in alle gebieden gelijk te houden. Uit
de evaluatie van gebied F is echter ook de vraag gekomen voor verruiming van de
bezoekerskaart. In tabel 1 is uiteengezet wat een langere
geldigheid van de bezoekerskaart voor gevolgen heeft per
gebied.
Tabel 1 Kans op onbedoeld
gebruik bezoekerskaart
Gebied |
Bloktijd |
Gevolgen
bezoekerskaart een uur langer geldig (4 uur). |
B |
Maandag tot
en met
zaterdag van 10:00 uur tot 22:00 uur |
Weinig
kans op (meer) onbedoeld gebruik bezoekerskaart. |
C + D2 |
Ma tot
en met
vr van 16:00 uur tot 22:00 uur, za van 12:00 uur tot 22:00 uur |
Iets
meer kans op onbedoeld gebruik. bezoekerskaart. |
D1 |
Ma
tot en met za van 9:00 uur tot 11:00 uur en van 16:00 uur tot 20:00 uur |
Met
de bezoekerskaart kan een hele bloktijd worden geparkeerd. Niet een hele dag.
Kans op onbedoeld gebruik bezoekerskaart is aanwezig. |
E |
Ma
tot en met vrij van 16:00 uur tot 20:00 uur en za van 12:00 uur tot 20:00 uur |
Met
de bezoekerskaart kan door de week de hele dag worden geparkeerd. Kans op
onbedoeld gebruik bezoekerskaart is groot. |
F |
Ma
tot en met vr van 9:00 uur tot 11:00 uur en van 16:00 uur tot 20:00 uur. Za
van 12:00 uur tot 18:00 uur. |
Met
de bezoekerskaart kan een hele bloktijd worden geparkeerd. Niet een hele dag.
Kans op onbedoeld gebruik bezoekerskaart stijgt. |
Gezien
het feit dat we nog geen goed inzicht hebben in de financiële consequenties en
de invloed op de parkeerdruk van het wijzigen van de bezoekerskaart is het
voorstel om de beslissing tot het al of niet aanpassen van de tijden van de
bezoekerskaart uit te stellen tot het najaar. Er is dan meer tijd voor een
goede voorbereiding.
Als
de tarievennota wordt behandeld (in het najaar) zijn de verwachte gevolgen van
aanpassing van de bezoekerskaart uitgewerkt. Tegelijkertijd kan besloten worden
over aanpassing van de bloktijden in de schillen. Enerzijds om de bloktijden
wat meer uniform te krijgen, anderzijds om het onbedoeld gebruik van de
bezoekerskaart zo laag mogelijk te houden.
Voorgesteld
wordt de geldigheid van de bezoekerskaart niet aan te passen en dit onderwerp
terug te laten komen in de tarievennota die in oktober of november in de Raad
wordt behandeld.
Op
dit moment is er in gebied C op een aantal plekken mix-parkeren (betaald en
vergunninghouders). Deze parkeerplaatsen zijn gelegen op de volgende locaties:
a) de Houttuinen
b)
de Buitenwatersloot
c) de Coenderstraat
d) de Havenstraat
e) de Hof van Delftlaan
f)
de Hugo de Grootstraat
g) de Jacoba van Beierenlaan
h) de Krakeelpolderweg
i)
de Laan van Vollering
j)
de Pootstraat
k) de Singelstraat
l)
de Spoorsingel
m) het Westplantsoen
n) de Van Zuijlen van Neyeveltstraat
a)het Stationsplein Hier is geen mixparkeren
De
bewoners zijn tevreden over de locaties. Bij bezoekers is er echter veel
verwarring over de parkeerplaatsen onder het spoor omdat hier een deel alleen
voor vergunninghouders is en een deel mix.
Met
de belangenvereniging is afgesproken dat wordt voorgesteld om de
parkeerplaatsen onder het spoor allemaal mix-parkeren te maken en in ruil
daarvoor de parkeerplaatsen op de Singelstraat allemaal te reserveren voor
vergunninghouders. Op deze manier ontstaat een duidelijkere situatie op straat
en wordt voorkomen dat boetes worden uitgedeeld aan mensen die “per ongeluk”
fout geparkeerd staan.
Aanpassing
van het regime onder het spoor betekent dat de opbrengsten uit boetes in gebied
C verlaagd worden. Er worden veel naheffingen uitgeschreven in gebied C aan
auto’s die met een kaartje op een vergunninghoudersplaats onder het spoort
staan geparkeerd.
Daar
staat tegenover dat het aantal bezwaarschriften dat binnenkomt naar aanleiding
van deze naheffingen aanzienlijk is en dat het uitblijven van deze
bezwaarschriften leidt tot een besparing. Het vakteam belastingen schat de besparing
groter in dan de opbrengstenderving. Daarnaast is het zo dat het geen beleid
van de Gemeente kan zijn om onduidelijke situaties te handhaven omdat dit leidt
tot meer opbrengsten.
Voorgesteld
wordt de parkeerplaatsen onder het spoor allemaal mix te maken en de
parkeerplaatsen op de Singelstraat allemaal voor vergunninghouders te maken.
Om na te gaan of het nodig is om gebied C uit te breiden
is een draagvlakmeting gedaan. Bij de analyse is een indeling gemaakt in vier
deelgebieden.
Gebied 1: Hugo de Grootstraat, Jacob Gilleshof, Michiel ten
Hovestraat, Paulus Buijsstraat, Pieter Steynstraat, Westeinde, Westplantsoen;
Gebied 2: Buitenwatersloot,
Estland, Letland, Litouwen, Siberië;
Gebied 3: Chirurgijnstraat, Kaarderstraat, Pootstraat,
Saaiwerkerstraat, Schrobbelaar-straat, Staalmeesterstraat;
Gebied 4: Frank van Borselenstraat, Jacoba van Beierenlaan,
Krakeelpolderweg, Linnenweverstraat, Westlandseweg.
In de enquête is
gevraagd naar de zoektijd naar een parkeerplaats, de parkeerafstand en de
mening over het aanbod van parkeerplaatsen (samen de parkeerdruk figuur 1).
Daarnaast is gevraagd welke bewoners parkeren als een probleem ervaren en wat
deze bewoners vinden van invoering van gereguleerd parkeren (tabel 2).
Uit
de draagvlakmeting blijkt dat er in alle gebieden geen draagvlak is voor
invoering van gereguleerd parkeren en dat de ervaren parkeerdruk in alle
gebieden matig of laag is.
Tabel 2. Straten waar wordt aangegeven dat
parkeren een probleem is
|
Parkeren = probleem[1] |
Oplossing = gereguleerd parkeren1 |
Zeker % voor invoering van gereg.
park.[2] |
Ervaren parkeerdruk |
Gebied 1 |
41% |
44% |
18% |
Matig |
Gebied 2 |
16% |
31% |
5% |
Laag |
Gebied 3 |
22% |
43% |
10% |
Zeer laag |
Gebied 4 |
31% |
32% |
10% |
Laag |
Er
zijn ook parkeertellingen gedaan in het gebied van figuur 1. Uit de
parkeertellingen blijkt een hogere parkeerdruk dan uit de enquête. Het kan zijn
dat respondenten in de enquête strategisch geantwoord hebben of dat zij de
parkeerdruk als acceptabel ervaren. De parkeertellingen laten geen onaanvaardbaar
beeld zien.
Voorgesteld
wordt om geen straten toe te voegen aan gebied C.
In
de komende jaren wordt het spoorzoneproject
ontwikkeld en uitgevoerd. Dit heeft
gevolgen voor de parkeersituatie in gebied C. De parkeerplaatsen onder het
spoor zullen verdwijnen, daarvoor in de plaats komt een parkeergarage. De
komende jaren zal overleg gevoerd blijven worden over de
uitvoering van het spoorzoneproject met de bewoners, en
de gevolgen van het project voor de parkeersituatie
zullen onder de aandacht blijven.
De
tarieven van de vergunningen veranderen voor gebied C voor het komende
vergunningjaar niet. De parkeertarieven worden jaarlijks per 1 januari
aangepast. Dit betekent voor gebied C dat een eventueel nieuw tarief pas per 1
oktober 2006 in gaat. De nota parkeertarieven komt in oktober of
november van dit jaar in de Raad. BVOW en de andere belangenverenigingen hebben
met dit traject ingestemd.
Richting
belangenverenigingen van alle gebieden is in de afgelopen maanden aangegeven
dat de evaluaties parkeren en de discussie over de vergunningtarieven uit
elkaar zijn getrokken. De tarievendiscussie wordt niet meer per gebied gevoerd
maar in één keer voor alle parkeertarieven in het najaar. Wijzigingen gaan dan in
per 1 januari. Het begin
van deze zin loopt niet goed.De belangenverenigingen
van alle gebieden worden tijdig geïnformeerd over de inhoud van de tarievennota
en het besluitvormingstraject zodat zij de mogelijkheid hebben hun mening
tijdig kenbaar te maken en eventueel in te spreken.
Voorgesteld wordt:
-
De bloktijden niet aan te passen
-
De geldigheid van de bezoekerskaart niet aan te passen en dit onderwerp
terug te laten komen in de tarievennota die in oktober of november in de Raad
wordt behandeld.
-
Het parkeren onder het spoor geheel mix te maken en het parkeren in de
Singelstraat geheel voor vergunninghouders. De verwachting is dat dit voor de
hele Gemeente kostenneutraal is, maar dat het voor het vakteam H&T leidt
tot minder opbrengsten uit naheffingen en voor het vakteam belastingen leidt
tot minder kosten voor bezwaarprocedures.
-
Het gebied niet uit te breiden
-
Over drie jaar opnieuw te evalueren.
-
Akkoord te gaan met de financiële consequenties van bovenstaande
voorstellen. Die ingeschat worden op kostenneutraal.
Regelmatig
heeft overleg plaatsgevonden met het bestuur van de belangenvereniging
Olofsbuurt en Westerkwartier (BVOW). Dit overleg is altijd constructief
geweest. De belangenvereniging heeft voor het grootste deel van de communicatie
met de wijk gezorgd. Voordat dit voorstel naar de commissie Duurzaamheid gaat
wordt nog een brief aan de bewoners gestuurd zodat zij op de hoogte zijn van de
voorstellen.
Nadat
de Raad over de nota besloten heeft zal een publicatie in de Stadskrant worden
geplaatst met de wijzigingen.