Na de acceptatie van de stedenbouwkundige visie
voor de Spoorzone van prof. Joan Busquets in 1999 en de start van de
onderzoekingen naar de wenselijkheid en mogelijkheid van een spoortunnel door
het ministerie van Verkeer en Waterstaat in 2000 is de gemeente gestart met het
verwerven van panden. Dit is in eerste instantie begonnen in het gebied waar de
spoortunnel en het station gebouwd zullen worden (Houttuinen en Van
Leeuwenhoeksingel). Daartoe heeft de gemeenteraad op 27 april 2000 een krediet
verstrekt (BVF 00/006826). Nu na 5 jaar is de balans opgemaakt en staat vast
dat het oorspronkelijke krediet niet toereikend is voor het afronden van de
verwervingen.
Nu eind november 2004 de minister van Verkeer en
Waterstaat het sein op groen heeft gezet voor de bouw van de tunnel is het ook
van belang geworden de ontwikkeling van de gehele Spoorzone mogelijk te maken.
De stedelijke ontwikkeling betaalt immers mee aan de tunnelbouw. Met het
vaststellen van het Masterplan Spoorzone op 30 oktober 2003 zijn de grenzen van
de Spoorzone vastgelegd. Gezien de uitspraak van de minister is de noodzaak
ontstaan de verwerving in het gebied Voorhof-Noord en het bedrijfspand aan de
Abtswoudseweg te starten.
Voor de verwervingen in de Spoorzone is nog
aanvullend een bedrag van € 22,0 miljoen + PM aan budget nodig. Dit bestaat uit
een aanvulling op het krediet voor het oorspronkelijke gebied van verwerving en
voor een nieuw krediet voor nog niet eerder in besluitvorming opgenomen delen
in Voorhof-Noord en Abtswoudseweg:
·
Van Leeuwenhoeksingel en Houttuinen € 9,0 miljoen,
daarbij geldt dat voor toekomstige rente nog en bedrag van € 3,5 miljoen nodig
is. Het gaat hier om een extra budget bovenop de € 22,7 + € 3,6 = € 26,3
miljoen uit 2000.
·
NS Vastgoed: de eigendommen van NS Vastgoed zullen
voor circa € 6,0 miljoen worden aangekocht, toekomstige rentelasten € 0,6
miljoen;
·
Voorhof-Noord: de bedrijfsgebouwen langs
de Nijverheidsstraat, oostzijde van de Industriestraat en de woningen aan de
noordzijde van de Mercuriusweg zijn getaxeerd op ongeveer € 5,9 miljoen, toekomstige
rentelasten € 0,5 miljoen;
·
Het pand langs het spoor bij de Abtswoudseweg
(bedrijfspand langs Abtswoudseweg): hiervoor is nog geen taxatie beschikbaar.
·
Bovengenoemde verwervingen verlopen via het gemeentelijk grondbedrijf,
waarvoor jaarlijks een kapitaalverstrekking uit de algemene dienst beschikbaar
komt. De kapitaalverstrekking geschiedt overeenkomstig de notitie
Verwervingsplan Spoorzone van maart 2000 tegen kapitaalmarktrente.
·
In de afgelopen jaren is voor de verwervingen in
plaats van de marktrente de hogere gemeentelijke omslagrente toegepast.
Voorgesteld wordt om dit weer te corrigeren. Dit leidt tot een rentecorrectie,
die gemeld zal worden in de gemeentebrede Beheersrapportage.
In de navolgende tabel zijn de belangrijkste
gegevens bij elkaar geplaatst.
(bedragen in miljoenen euro’s)
Omschrijving |
Boekwaarde |
Aankopen |
Toekomstige |
Totaal |
|
|
|
|
inflatie (2,5%) [1] |
|
|
|
|
|
of marktrente[2] |
|
|
VLS
& Htt |
|
|
|
|
|
geďnvesteerd
1-1-2005[3] |
24,2 |
|
2,8 |
27,0 |
|
aan
te kopen |
|
8,2 |
0,7 |
8,9 |
|
Rentecorrectie
(alles marktrente) |
-0.6 |
|
|
-0,6 |
|
Totaal |
|
|
|
35,3 |
|
|
|
|
|
|
|
beschikbaar
krediet aankopen (besluit 27-04-2000) |
|
|
22,7 |
|
|
beschikbaar
krediet rentelasten (besluit 27-04-2000) |
|
|
3,6 |
|
|
Benodigd extra krediet VLS en Htt |
|
|
|
9,0 |
|
|
|
|
|
|
|
Benodigd extra krediet eigendommen NS Vastgoed |
6,0 |
0,6 |
6,6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Benodigd extra krediet Voorhof-Noord |
|
5,9 |
0,5 |
6,4 |
|
|
|
|
|
|
|
Benodigd extra krediet pand Abtwoudseweg |
|
|
PM |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Totaal benodigd extra krediet |
|
|
|
22,0 |
+PM |
Het benodigde nieuwe krediet is € 22,0 miljoen en
niet de som van de voorgestelde aankopen en toekomstige rente, omdat er nog
sprake is van een overschot uit het oorspronkelijke krediet.
In bijlage 1 staat de onderbouwing van de in de
tabel genoemde bedragen.
In
bijlage 2 staat het overzicht van de berekening van de rentecorrectie en in
bijlage 3 staat het overzicht van de nog te verwerven panden.
Gezien bovenstaande, wordt Burgemeester en
Wethouders gevraagd akkoord te gaan met:
·
Aan de raad voorstellen een krediet beschikbaar te
stellen van € 22,0 miljoen om de
resterende panden (behalve bedrijfspand Abtswoudseweg) te verwerven en de
totale rente te dekken;
·
het marktrentepercentage vanaf 2003 vast te stellen
op het percentage van de 10 jaar Nederlandse Staatslening per 1 januari van het
betreffende jaar (door het vakteam Treasury aan te geven);
·
het in de Beheersrapportage opnemen van de
rentecorrectie ten laste van de algemene dienst ad € 615.874,07.