Na de acceptatie van de stedenbouwkundige visie voor de Spoorzone van prof. Joan Busquets in 1999 en de start van de onderzoekingen naar de wenselijkheid en mogelijkheid van een spoortunnel door het ministerie van Verkeer en Waterstaat in 2000 is de gemeente gestart met het verwerven van panden. Dit is in eerste instantie begonnen in het gebied waar de spoortunnel en het station gebouwd zullen worden (Houttuinen en Van Leeuwenhoeksingel). Daartoe heeft de gemeenteraad op 27 april 2000 een krediet verstrekt (BVF 00/006826). Nu na 5 jaar is de balans opgemaakt en staat vast dat het oorspronkelijke krediet niet toereikend is voor het afronden van de verwervingen.

 

Nu eind november 2004 de minister van Verkeer en Waterstaat het sein op groen heeft gezet voor de bouw van de tunnel is het ook van belang geworden de ontwikkeling van de gehele Spoorzone mogelijk te maken. De stedelijke ontwikkeling betaalt immers mee aan de tunnelbouw. Met het vaststellen van het Masterplan Spoorzone op 30 oktober 2003 zijn de grenzen van de Spoorzone vastgelegd. Gezien de uitspraak van de minister is de noodzaak ontstaan de verwerving in het gebied Voorhof-Noord en het bedrijfspand aan de Abtswoudseweg te starten.

 

Voor de verwervingen in de Spoorzone is nog aanvullend een bedrag van € 22,0 miljoen + PM aan budget nodig. Dit bestaat uit een aanvulling op het krediet voor het oorspronkelijke gebied van verwerving en voor een nieuw krediet voor nog niet eerder in besluitvorming opgenomen delen in Voorhof-Noord en Abtswoudseweg:

·         Van Leeuwenhoeksingel en Houttuinen € 9,0 miljoen, daarbij geldt dat voor toekomstige rente nog en bedrag van € 3,5 miljoen nodig is. Het gaat hier om een extra budget bovenop de € 22,7 + € 3,6 = € 26,3 miljoen uit 2000.

·         NS Vastgoed: de eigendommen van NS Vastgoed zullen voor circa € 6,0 miljoen worden aangekocht, toekomstige rentelasten € 0,6 miljoen;

·         Voorhof-Noord: de bedrijfsgebouwen langs de Nijverheidsstraat, oostzijde van de Industriestraat en de woningen aan de noordzijde van de Mercuriusweg zijn getaxeerd op ongeveer € 5,9 miljoen, toekomstige rentelasten € 0,5 miljoen;

·         Het pand langs het spoor bij de Abtswoudseweg (bedrijfspand langs Abtswoudseweg): hiervoor is nog geen taxatie beschikbaar.

·         Bovengenoemde verwervingen verlopen via het gemeentelijk grondbedrijf, waarvoor jaarlijks een kapitaalverstrekking uit de algemene dienst beschikbaar komt. De kapitaalverstrekking geschiedt overeenkomstig de notitie Verwervingsplan Spoorzone van maart 2000 tegen kapitaalmarktrente.

·         In de afgelopen jaren is voor de verwervingen in plaats van de marktrente de hogere gemeentelijke omslagrente toegepast. Voorgesteld wordt om dit weer te corrigeren. Dit leidt tot een rentecorrectie, die gemeld zal worden in de gemeentebrede Beheersrapportage.

 

In de navolgende tabel zijn de belangrijkste gegevens bij elkaar geplaatst.

(bedragen in miljoenen euro’s)

 

Omschrijving

Boekwaarde

Aankopen

Toekomstige

Totaal

 

 

 

 

inflatie (2,5%) [1]

 

 

 

 

 

of marktrente[2]

 

 

VLS & Htt

 

 

 

 

 

geďnvesteerd 1-1-2005[3]

24,2

 

2,8

27,0

 

aan te kopen

 

8,2

0,7

8,9

 

Rentecorrectie (alles marktrente)

-0.6

 

 

-0,6

 

Totaal

 

 

 

35,3

 

 

 

 

 

 

 

beschikbaar krediet aankopen (besluit 27-04-2000)

 

 

22,7

 

beschikbaar krediet rentelasten (besluit 27-04-2000)

 

 

3,6

 

Benodigd extra krediet VLS en Htt

 

 

 

9,0

 

 

 

 

 

 

 

Benodigd extra krediet eigendommen NS Vastgoed

6,0

0,6

6,6

 

 

 

 

 

 

 

Benodigd extra krediet Voorhof-Noord

 

5,9

0,5

6,4

 

 

 

 

 

 

 

Benodigd extra krediet pand Abtwoudseweg

 

 

PM

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Totaal benodigd extra krediet

 

 

 

22,0

+PM

 

Het benodigde nieuwe krediet is € 22,0 miljoen en niet de som van de voorgestelde aankopen en toekomstige rente, omdat er nog sprake is van een overschot uit het oorspronkelijke krediet.

 

 

 

In bijlage 1 staat de onderbouwing van de in de tabel genoemde bedragen.

In bijlage 2 staat het overzicht van de berekening van de rentecorrectie en in bijlage 3 staat het overzicht van de nog te verwerven panden.

 

Gevraagd besluit

 

Gezien bovenstaande, wordt Burgemeester en Wethouders gevraagd akkoord te gaan met:

·         Aan de raad voorstellen een krediet beschikbaar te stellen van € 22,0 miljoen  om de resterende panden (behalve bedrijfspand Abtswoudseweg) te verwerven en de totale rente te dekken;

·         het marktrentepercentage vanaf 2003 vast te stellen op het percentage van de 10 jaar Nederlandse Staatslening per 1 januari van het betreffende jaar (door het vakteam Treasury aan te geven);

·         het in de Beheersrapportage opnemen van de rentecorrectie ten laste van de algemene dienst ad  € 615.874,07.

 

 



[1] 2,5 % conform Meerjarenplan Vastgoed 2005

[2] marktrente: 10 jaar Nederlandse Staatslening per 1 januari van het betreffende jaar; komt in plaats van tijdelijk toegepaste omslagrente

[3] bij deze boekwaarde hoort een periode waarin met omslagrente is gerekend