Aanleiding

Op grond van artikel 8 van de Woningwet moeten gemeenten een bouwverordening vaststellen waarin opgenomen nadere regels ter zake van het bouwen, gebruiken of slopen van gebouwen en bouwwerken. Nagenoeg alle gemeenten stellen hun bouwverordening vast op basis van de model-bouwverordening (MBV) 1992 van de VNG.

 

Toelichting

De model-bouwverordening wordt op initiatief van de VNG actueel gehouden door middel van het regelmatig verschijnen van een serie wijzigingen. In oktober 2003 is middels een ledenbrief van de VNG de negende serie wijzigingen van de MBV 1992 verschenen en in
december 2004 is het voorstel voor de 10e wijziging ontvangen.

 

De wijzigingen die zijn opgenomen in de negende wijziging van de bouwverordening hebben betrekking op het bodemonderzoek, de Algemene wet bestuursrecht, de Wet BIBOB, de sloopvergunning in relatie tot de Huisvestingswet, het verschijnen van actuele publicaties, alsmede het herstel van kleine onvolkomenheden in zijn algemeenheid en in bijlage 10, 11 en 12 in het bijzonder. De wijzigingen zijn opgenomen in bijgevoegde brief van de V.N.G. d.d. 9 oktober 2003.

 

De wijzigingen die zijn opgenomen in de 10e wijziging hebben betrekking op een aanvulling op de bepalingen over het bodemonderzoek, de introductie van de mogelijkheid tot het verlenen van een paraplu-sloopvergunning en het herstel van enkele kleine onvolkomenheden. De wijzigingen zijn opgenomen in bijgevoegde brief van de V.N.G. d.d.15 december 2004.

 


Wijzigingen in hoofdlijn (9e)

·         Bebouwde kom

In artikel 1.3 wordt verwezen naar een kaart waarop aangegeven de gebieden binnen en buiten de bebouwde kom. Omdat er met de gemeentelijke herindeling een wijziging in het grondgebied is opgetreden is de kaart aangepast.

·         Bodemonderzoek

Tot 1 januari 2003 was in de bouwverordening een mogelijkheid opgenomen voor het verlenen van vrijstelling voor het uitvoeren van een bodemonderzoek.

Omdat met de wijziging van de Woningwet in 2003 het indienen van een bodemonderzoeksrapport is opgenomen in het besluit indieningvereisten bouwaanvraag is dit deel met de achtste wijziging uit de bouwverordening komen te vervallen.

Hiermee is echter ook de mogelijkheid voor het verlenen van vrijstelling komen te vervallen. In de uitvoeringspraktijk leverde dit praktische problemen op omdat onnodig bodemonderzoek moest worden verricht.

De mogelijkheid voor het verlenen van vrijstelling wordt nu hersteld.

 

Omdat in de wijziging geen oppervlak wordt genoemd dient een standpunt te worden ingenomen ter zake van dit punt. Gelet op het tot 1 januari 2003 geldende beleid wordt geadviseerd om als standpunt hiervoor in te nemen dat voor deze vrijstelling in aanmerking komen bouwwerken met een te verwezenlijken bebouwingsoppervlakte van ten hoogste 50 m˛

·         Wet BIBOB

Voor een goede uitvoerbaarheid is gebleken dat ook de Woningwet op onderdelen moet worden herzien. Daarnaast blijken er nogal wat organisatorische maatregelen noodzakelijk. De inwerkingtreding van de Wet BIBOB en het bijbehorende besluit BIBOB leidt tot een wijziging in de toelichting op Hoofdstuk 2 van de bouwverordening.

·         Tijdelijke referendumwet

Deze wet is per 1 januari 2005 komen te vervallen.

 

Wijzigingen in hoofdlijn (10e)

·         Algemeen

In de 10e wijziging een groot deel van een belofte ingelost die bij het verschijnen van de 9e serie wijzigingen was gedaan, namelijk de actualisatie van brandveiligheidsvoorschriften.

·         Herijking

Het gaat in dit stadium vooral om het resultaat van een grondige herijking van de rechtstreeks werkende bepalingen voor het brandveilig gebruik van woningen en andere gebouwen, ook van die categorieën gebouwen welke niet onder het vereiste van een gebruiksvergunning vallen. Tevens zijn de voorschriften voor brandmeldinstallaties e.d. in kinderopvangaccommodaties en industriegebouwen geconcretiseerd en is ingespeeld op de richtlijnen in de recent verschenen VROM-brochure “Vluchten bij brand”.

·         Volgende serie.

In de volgende serie wijzigingen van de Modelbouwverordening 1992 zullen de overige brandveiligheidsvoorschriften worden geactualiseerd. Dit mede ter voorbereiding op de door VROM voorgenomen landelijke uniformering van de voorschriften voor het brandveilig gebruiken in een AMvB.

 

Met de brandweer is overleg geweest over de laatste wijzigingen. Uit dit overleg zijn geen directe opmerkingen naar voren gekomen. Wel zijn op enkele punten kanttekeningen gezet. Omdat er bij de 11e wijziging die aan het eind van dit jaar verwacht wordt het gehele hoofdstuk 6 zal worden herzien zal bij de eerstvolgende wijziging een actualisering van de opmerkingen plaatsvinden.

·         Overige onderwerpen

Verdere opvallende onderwerpen van deze voorschriftenwijziging in de Modelbouwverordening 1992 zijn:

·         Woningwet en handhaving

Niet meegenomen is de aansluiting van de Modelbouwverordening 1992 op de momenteel in voorbereiding zijnde wijziging van de Woningwet betreffende handhaving en handhaafbaarheid. De parlementaire behandeling daarvan was bij de verschijning van de 10e serie wijzigingen nog onvoldoende gevorderd.

 

Digitaal indienen van bouwplannen

Met het inwerking treden van het Besluit indieningsvereisten aanvraag bouwvergunning is tevens de mogelijkheid ontstaan voor het digitaal  indienen van bouwaanvragen. Omdat dit naast organisatorische aanpassingen ook investeringen vraagt zoals bijvoorbeeld voor het plotten van tekeningen wordt geadviseerd om als standpunt in te nemen dat vooralsnog niet de gelegenheid aanwezig is om bouwaanvragen digitaal in te dienen.

 

 

 

L. Boer.

 

 

Bijlagen:

- Raadsvoorstel 9e en 10e wijziging bouwverordening

- Raadsbesluit 9e en 10e wijziging (bijlage A en B)

- Ledenbrief V.N.G. 9 oktober 2003

- Ledenbrief V.N.G. 15 december 2004

- Bijgewerkte bouwverordening t/m 10e wijziging