Aanleiding
Op grond van artikel 8 van de Woningwet moeten
gemeenten een bouwverordening vaststellen waarin opgenomen nadere regels ter
zake van het bouwen, gebruiken of slopen van gebouwen en bouwwerken. Nagenoeg
alle gemeenten stellen hun bouwverordening vast op basis van de
model-bouwverordening (MBV) 1992 van de VNG.
Toelichting
De model-bouwverordening wordt op initiatief van de
VNG actueel gehouden door middel van het regelmatig verschijnen van een serie
wijzigingen. In oktober 2003 is middels een ledenbrief van de VNG de negende
serie wijzigingen van de MBV 1992 verschenen en in
december 2004 is het voorstel voor de 10e wijziging ontvangen.
De wijzigingen die zijn opgenomen in de negende
wijziging van de bouwverordening hebben betrekking op het bodemonderzoek, de
Algemene wet bestuursrecht, de Wet BIBOB, de sloopvergunning in relatie tot de
Huisvestingswet, het verschijnen van actuele publicaties, alsmede het herstel
van kleine onvolkomenheden in zijn algemeenheid en in bijlage 10, 11 en 12 in het
bijzonder. De wijzigingen zijn opgenomen in bijgevoegde brief van de V.N.G.
d.d. 9 oktober 2003.
De wijzigingen die zijn opgenomen in de 10e
wijziging hebben betrekking op een aanvulling op de bepalingen over het
bodemonderzoek, de introductie van de mogelijkheid tot het verlenen van een
paraplu-sloopvergunning en het herstel van enkele kleine onvolkomenheden. De
wijzigingen zijn opgenomen in bijgevoegde brief van de V.N.G. d.d.15 december
2004.
Wijzigingen
in hoofdlijn (9e)
·
Bebouwde
kom
In artikel 1.3 wordt verwezen naar een kaart waarop
aangegeven de gebieden binnen en buiten de bebouwde kom. Omdat er met de
gemeentelijke herindeling een wijziging in het grondgebied is opgetreden is de
kaart aangepast.
Tot 1 januari 2003 was in de bouwverordening een
mogelijkheid opgenomen voor het verlenen van vrijstelling voor het uitvoeren
van een bodemonderzoek.
Omdat met de wijziging van de Woningwet in 2003 het
indienen van een bodemonderzoeksrapport is opgenomen in het besluit
indieningvereisten bouwaanvraag is dit deel met de achtste wijziging uit de
bouwverordening komen te vervallen.
Hiermee is echter ook de mogelijkheid voor het
verlenen van vrijstelling komen te vervallen. In de uitvoeringspraktijk leverde
dit praktische problemen op omdat onnodig bodemonderzoek moest worden verricht.
De mogelijkheid voor het verlenen van vrijstelling
wordt nu hersteld.
Omdat in de wijziging geen oppervlak wordt genoemd
dient een standpunt te worden ingenomen ter zake van dit punt. Gelet op het tot
1 januari 2003 geldende beleid wordt geadviseerd om als standpunt hiervoor in
te nemen dat voor deze vrijstelling in aanmerking komen bouwwerken met een te
verwezenlijken bebouwingsoppervlakte van ten hoogste 50 m˛
·
Wet BIBOB
Voor een goede uitvoerbaarheid is gebleken dat ook
de Woningwet op onderdelen moet worden herzien. Daarnaast blijken er nogal wat
organisatorische maatregelen noodzakelijk. De inwerkingtreding van de Wet BIBOB
en het bijbehorende besluit BIBOB leidt tot een wijziging in de toelichting op
Hoofdstuk 2 van de bouwverordening.
·
Tijdelijke referendumwet
Deze wet is per 1 januari 2005 komen te vervallen.
Wijzigingen in hoofdlijn (10e)
In de 10e wijziging een groot deel
van een belofte ingelost die bij het verschijnen van de 9e serie wijzigingen was
gedaan, namelijk de actualisatie van brandveiligheidsvoorschriften.
·
Herijking
Het gaat in dit stadium vooral om het resultaat van een
grondige herijking van de rechtstreeks werkende bepalingen voor het brandveilig
gebruik van woningen en andere gebouwen, ook van die categorieën gebouwen welke
niet onder het vereiste van een gebruiksvergunning vallen. Tevens zijn de
voorschriften voor brandmeldinstallaties e.d. in kinderopvangaccommodaties en
industriegebouwen geconcretiseerd en is ingespeeld op de richtlijnen in de
recent verschenen VROM-brochure “Vluchten bij brand”.
·
Volgende serie.
In de volgende serie wijzigingen van de Modelbouwverordening
1992 zullen de overige brandveiligheidsvoorschriften worden geactualiseerd. Dit
mede ter voorbereiding op de door VROM voorgenomen landelijke uniformering van
de voorschriften voor het brandveilig gebruiken in een AMvB.
Met de brandweer is overleg
geweest over de laatste wijzigingen. Uit dit overleg zijn geen directe
opmerkingen naar voren gekomen. Wel zijn op enkele punten kanttekeningen gezet.
Omdat er bij de 11e wijziging die aan het eind van dit jaar verwacht
wordt het gehele hoofdstuk 6 zal worden herzien zal bij de eerstvolgende
wijziging een actualisering van de opmerkingen plaatsvinden.
·
Overige onderwerpen
Verdere opvallende onderwerpen van deze
voorschriftenwijziging in de Modelbouwverordening 1992 zijn:
·
Woningwet en handhaving
Niet meegenomen is de aansluiting van de
Modelbouwverordening 1992 op de momenteel in voorbereiding zijnde wijziging van
de Woningwet betreffende handhaving en handhaafbaarheid. De parlementaire
behandeling daarvan was bij de verschijning van de 10e serie wijzigingen nog
onvoldoende gevorderd.
Met het inwerking treden van het Besluit
indieningsvereisten aanvraag bouwvergunning is tevens de mogelijkheid ontstaan
voor het digitaal indienen van
bouwaanvragen. Omdat dit naast organisatorische aanpassingen ook investeringen
vraagt zoals bijvoorbeeld voor het plotten van tekeningen wordt geadviseerd om
als standpunt in te nemen dat vooralsnog niet de gelegenheid aanwezig is om
bouwaanvragen digitaal in te dienen.
L.
Boer.
Bijlagen:
- Raadsvoorstel 9e en 10e
wijziging bouwverordening
- Raadsbesluit 9e en 10e
wijziging (bijlage A en B)
- Ledenbrief V.N.G. 9 oktober 2003
- Ledenbrief V.N.G. 15 december 2004
- Bijgewerkte bouwverordening t/m 10e
wijziging