Inleiding

Op 14 april 2004 heeft wethouder Grashoff namens de gemeente een Samenwerkingsovereenkomst met BAM Utiliteitsbouw bv ondertekend. Daarin werd geregeld dat de gemeente samen met deze private projectontwikkelaar bij het Station Zuid een drietal kantoorgebouwen gaat ontwikkelen van tenminste 30.000 m² en maximaal 37.500 m², afhankelijk van de ontwikkelingen in de markt.

 

Inmiddels heeft het Bestuurlijk Platform Zuidvleugel het station in het kader van de Stedenbaan aangewezen als pilotlocatie. Het belang van verdichting rondom het station is hiermee ook in regionaal verband aangegeven.

 

Uitwerking Samenwerkingsovereenkomst

In de genoemde Samenwerkingsovereenkomst waren een reeks globale afspraken opgenomen die in de nu voorliggende Raamovereenkomst zijn uitgewerkt. Van groot belang is de juridische vorm waarin de samenwerking is gegoten. Via een Gemeenschappelijke Exploitatie Maatschappij (GEM) dragen de gemeente en BAM Utiliteitsbouw in gelijke mate de verantwoordelijkheid voor de ontwikkeling van deze deze kantoorlocaties. Ook over de taak- en risicoverdeling zijn afspraken gemaakt en opgenomen in de Raamovereenkomst. De GEM wordt ingericht als een zogenaamde CV/BV- constructie (Commanditaire Vennootschap/Besloten Vennootschap), waarin via het scheiden van de inbreng van het benodigde kapitaal door zogenaamde stille vennoten (commandieten: één namens de gemeente en één namens BAM Utiliteitsbouw bv) en de uitvoering van de activiteiten door een GEM Beheer bv een belastingvoordeel wordt bereikt. Bovendien zijn op deze manier de geldschieters aansprakelijk voor niet meer dan hun ingelegd kapitaal. Met andere woorden, deze juridische constructie geeft bescherming voor de deelnemende partijen.

 

Ten behoeve van de voorgestelde ontwikkeling is samen met BAM Utiliteitsbouw bv een stedenbouwkundig plan opgesteld, zijn afspraken gemaakt over het afwerkingsniveau van de openbare ruimte, is een handleiding voor de organisatie en de administratie opgesteld en is de afspraak over de uitvoering van de aanleg van de infrastructuur in de openbare ruimte vastgelegd (eerder heeft het college ingestemd met een wijze waarop bij de aanbesteding zoveel mogelijk ruimte ontstaat voor marktconformiteit binnen de afspraken die al opgenomen waren in de Samenwerkingsovereenkomst van april 2004; bvf 456741). Al deze zaken zijn als bijlage aan de Raamovereenkomst verbonden.

 

Om een GEM op deze wijze als CV/BV-constructie in te richten is het noodzakelijk dat de gemeente ook de volgende stappen zet:

 

Omdat de commandiet op grond van de wet op geen enkele wijze beheersacties mag ondernemen wordt de directie van deze aparte gemeentelijke  BV (“De Stille Vennoot”) onder de hoede van de wethouder Financiën geplaatst. In de Beheers BV, die in feite in opdracht van beide commandieten de uitvoering geeft aan de acties, nemen in de bestuurslaag (aandeelhoudervergadering) de wethouder RO en de directeur BAM Utiliteitsbouw bv Regio Noordwest zitting. De directie van de Beheers BV wordt gevormd door een projectdirecteur van BAM Utiliteitsbouw BV en van de gemeente. Daarbij is het voorstel dat de directeur DPP namens de gemeente zitting neemt in de directie. Onder de leiding van deze directie zal een projectleider van BAM Utiliteitsbouw bv samen met een projectleider van de gemeente het dagelijkse werk verrichten.

 

Financiën

De oprichting van de GEM heeft ook een aantal financiële consequenties. Omdat alle kosten in een nog op te stellen grondexploitatie Station Zuid / Vulcanusweg verwerkt zullen worden is een voorbereidingskrediet noodzakelijk. Met de kapitaalsinjecties in de stille vennoot (op te richten als een zogenaamde € 18.000 BV) en in de GEM CV is in totaal € 18.000 + € 95.000 gemoeid. Daarnaast zijn er notariskosten van ongeveer € 7.000 te verwachten. Ook de baten uit deze GEM Station Zuid zullen uiteindelijk vloeien in de genoemde grondexploitatie. Bij het vaststellen van deze exploitatie, die een groter plangebied omvat dan het projectgebied van de GEM, moet ook bepaald worden waarvoor een positief saldo wordt aangewend of hoe een eventueel negatief saldo opgevangen wordt.

 

Gezien het voorgaande liggen aan het college van B&W de volgende voorstellen voor:

 

1.  In te stemmen met de Raamovereenkomst Spoorzone Delft-Zuid 
     tussen de gemeente Delft en BAM Utiliteitsbouw BV.

2.  In te stemmen met het oprichten van de “De Stille Vennoot BV “,
     stille vennoot in de CV/BV-constructie van de GEM.

3.  Het voornemen van de oprichting van een GEM in de vorm van een  
     CV/BV ter goedkeuring aan de Provincie voor te leggen.

4.  Het voornemen van de oprichting van de GEMBeheer BV ter
     goedkeuring voor te leggen aan de minister van Justitie.

5.  Een voorbereidingskrediet van € 120.000 beschikbaar te stellen en dit
     te financieren/dekken uit de gemeentelijke grondexploitatie, zoals
     opgenomen in het MPV.

6.  Uiterlijk oktober 2005 wordt een nieuwe grondexploitatie voorgelegd
     waarin bepaald wordt welke reservering in het grondbedrijf gemaakt
     moet worden voor een risicoreservering.

7.       Het handboek Organisatie en Administratie wordt uiterlijk eind oktober 2005 op de in dit memo genoemde punten aangescherpt.

8.       De monitoring van de grondexploitatie en locatieontwikkeling van de GEM BV en GEM CV volgens MPV-cyclus uit te voeren.

9.       Wethouder Rik Grashoff te mandateren namens de gemeente Delft de Raamovereenkomst te tekenen.

 

 

JanGeert van der Post