Openbaar gebied: Afgelopen maanden
is er intensief overleg geweest met Agnetapark BV, een dochtervennootschap van
het Pensioenfonds Gist Brocades, over de overname door de gemeente van het
openbaar gebied
- infrastructuur en openbaar groen- in het Oude en
het Nieuwe Agnetapark.
Reeds medio jaren 90 vorige eeuw heeft de gemeente,
daartoe in de gelegenheid gesteld, tegenover het pensioenfonds de intentie
uitgesproken het openbaar gebied te zullen overnemen, welke intentie afgelopen
maanden is herhaald.
Woningen en andere gebouwen:
Genoemde vennootschap heeft binnen haar verantwoordelijkheden en op aanbeveling
van de pensioenkoepel voor ondernemingspensioenfondsen tevens besloten het
overige onroerend goed -woningen en
andere gebouwen- in het Agnetapark op
de markt te brengen tegen de beste prijs. Dat een nieuwe eigenaar daarna
door middel van uitponding de woningen successievelijk aan het
huurwoningenbestand kan/zal onttrekken, moet onder ogen worden gezien.
Het belang van het zo goed mogelijk waarborgen van
een integraal beheer van het historisch erfgoed van park en woningen als
ensemble, alsmede het algemene volkshuisvestelijke belang en het belang voor de
huidige bewoners, is aanleiding geweest er bij de vennootschap sterk op aan te
dringen om de woningen te verkopen aan woningbouwvereniging Woonbron alhier,
die al gedurende vele jaren het feitelijke beheer voert van de huurwoningen van
Agnetapark BV.
De vennootschap heeft gesteld aan dit verzoek,
eveneens binnen haar verantwoordelijkheid, niet te kunnen voldoen. Wel heeft
het fonds daarna zijn intenties schriftelijk onderstreept door tegenover de
gemeente vast te leggen dat er middels een transparant proces strak zal worden
geselecteerd tussen kandidaten die een bod doen. Zo zal aan de kandidaten de
gedragscode Verkoop Huurwoningen Nederland worden opgelegd ontwikkeld door de
Vereniging van Institutionele Beleggers in Vastgoed Nederland (IVBN), waartoe
behoren grote pensioenfondsen, verzekeringsmaatschappijen en al dan niet
beursgenoteerde vastgoedfondsen. Niet iedereen zal dus kunnen inschrijven of in
aanmerking komen. Voorts heeft de vennootschap toegezegd de Delftse
woningcorporaties nadrukkelijk te zullen uitnodigen om aan de inschrijving mee
te doen (sluitingsdatum 15okt05).
Een en ander is vastgelegd in de raamovereenkomst
(art. 12 en 14). De belangen van de huurders worden naast de wettelijke
huurbescherming extra geregeld en zijn hiermee tevens “toetsbaar” voor de gemeente.
De gemeente is weliswaar tussenpersoon voor
jaarlijkse subsidies *) op grond van rijksregelingen voor in de jaren ’80 en
’90 plaatsgehad hebbende woningrenovaties in het Agnetapark, doch heeft geen
directe bevoegdheden om het proces daarheen te leiden dat uitsluitend een
woningcorporatie voor aankoop in aanmerking komt.
*) -Besluit Woninggebonden Subsidies voor ingrijpende
verbetering 150 woningen jaarlijks tot 2010 een bedrag van € 98.016,53
-Regeling
geldelijke steun voorzieningen aan huurwoningen 1985 ingaande 1986 gedurende 40
jaar een jaarlijkse bijdrage die in het 13e jaar € 56.290,= bedroeg
-beide
subsidies zijn overdraagbaar aan nieuwe eigenaren; al naar gelang door
uitponding aantal huurwoningen
verminderd, vermindert ook de subsidie; de gemeente
moet jaarlijks verklaren welke/hoeveel woningen nog worden verhuurd
-éénmalig subsidies fl. 46.800,= (1996) van
monumentenzorg en fl. 1.260.879,= voor de woningen in periode 1990-1996.
Daarna is verder gewerkt aan een raamovereenkomst
tussen de vennootschap en de gemeente voor de overname van het openbaar gebied.
De raamovereenkomst zal nog en detail worden uitgewerkt in een Nadere
Overeenkomst, doch biedt in juridisch opzicht nu reeds voldoende titel voor het
te zijner tijd voor de notaris verlijden van de leveringsakte en daarmee ook
voor het nemen van het besluit voor aankoop door de gemeente.
Uw college is op grond van het algemene
machtigingsbesluit van de gemeenteraad over aankopen van onroerend goed als
deze, beslissingsbevoegd.
De raamovereenkomst is bij deze nota gevoegd. Op
een enkel onderdeel van de overeenkomst (terras naar eigenaar Lindenhof doch
aanbieding aan gemeente bij beëindiging gebruik als terras) is het overleg nog
niet geheel afgerond, maar dit is geen beletsel voor besluitvorming door uw
college op dit moment.
In de preambule is (iv) tot uitdrukking gebracht
dat beide partijen hechten aan het bewaren van het historische karakter van het
Agnetapark. Om die reden is er op voorwaarde dezerzijds ook geregeld, dat er
waar nodig bij de verkoop van de woningen kettingbedingen (kwalitatieve
verplichtingen) zullen worden gevestigd, zoals voor het beheer en onderhoud van
de heggen.
Op bijgevoegde tekening L-30-60-07 is aangegeven
welk grondgebied in de overeenkomst is betrokken: alle algemeen toegankelijke
wegen, straten, trottoirs, parkeerplaatsen, binnenterreinen, parken en
sierperken, wandelpaden, vijvers, toegangspoorten en hekwerken en al hetgeen
daarbij hoort, zoals kunstobjecten (inclusief borstbeeld J.C. van Marken),
(sier)verlichting, zitbanken, vijvers, jeu de boulesbaan, speeltuin en twee
fonteinen met pompinstallaties, alsmede voorzover aan de orde erfdienstbaarheden
en gedoogplichten voor lantaarnpalen en verkeersborden.
Binnen de intenties van de gemeente is het altijd
de bedoeling geweest het park in zijn huidige verschijningsvorm en op het
huidige niveau te handhaven, te beheren en te onderhouden, inclusief de aanwezige
en zojuist genoemde voorwerpen en voorzieningen ca. Dit betekent
areaaluitbreiding en daarmee extra onderhoudskosten voor in het bijzonder de
sector Stadsbeheer; regeling in de gemeentebegroting is een afzonderlijk
traject vanuit die sector. De ermee gemoeide kosten bedragen naar raming zo’n €
60.000,= per jaar voor overwegend de groenvoorzieningen (in dit verband, het
huidige gebruik van bestrijdingsmiddelen zal de gemeente niet prolongeren).
Ondanks het feit dat de gemeente alle jaren binnen
het Agnetapark een OZB-opbrengst heeft (2005: ca € 93.000,=) zijn de
onderhoudskosten van het geheel altijd voor rekening van Agnetapark BV geweest.
Het behoeft tegen de achtergrond van behoud en onderhoud van het historische
karakter van het gebied geen betoog dat er alle reden is om als gemeente het
beheer van het openbaar gebied over te nemen nu ook de woningen worden
verkocht. Hoewel daartoe door de vennootschap een ontbindende voorwaarde in
de raamovereenkomst is opgenomen bestaat niet de verwachting dat een nieuwe
eigenaar van de woningen tevens opteert voor het beheer van het openbare
gebied.
In de raamovereenkomst is tevens geregeld een
achterstallige betaling aan de gemeente (inclusief rentevergoeding totaal ca €
160.000,=) voor de destijds overeengekomen en in 1996 door de gemeente
verrichte renovatie van wegen en rioleringen in het Oude Agnetapark.
Het Agnetapark behoort tot de top 100 van de meest
bijzondere monumenten in Nederland. De woningen en enkele gebouwen van
particulieren zijn monument. Alle heggen in het gebied zijn reeds object van
bescherming bij de aanwijzing van de gebouwen als monument. Dit zal zich
herhalen bij de aanwijzing van het gebied als Beschermd Stadsgezicht (BS)
waartoe een procedure (pas) onlangs is gestart. De heggen zijn zeer
essentieel voor het BS. Het
eigendom, beheer en onderhoud van alle heggen in het gebied was tot nu toe dus
in één hand (een door Agnetapark ingehuurde hovenier). Dit heeft er aan
bijgedragen dat het ensemble park/woningen/gebouwen nog voor nagenoeg 100 % in
tact is. Voor de toekomst moet in dit opzicht worden gevreesd. Daarom is in de
raamovereenkomst geregeld dat er een stichting wordt opgericht als
opdrachtgever voor het beheer en onderhoud van de heggen bij de (particuliere)
woningen. Bij kettingbeding wordt vastgelegd dat elke eigenaar van een of
meerdere woningen verplicht is in de stichting financieel deel te nemen. (NB.
Intern juridisch advies hr. Moesker en advies mw. Monumentenzorg hr. Weve
m.b.t. voorgestelde regeling en oprichting stichting in plaats van een VVE of
andere rechtsvorm, was positief.)
De gemeente neemt deel in het bestuur van de
stichting (doch levert geen directe financiële bijdrage) en heeft hiermee de
vinger aan de pols voor de instandhouding van de heggen in zowel feitelijke
(tijdig knippen en ander onderhoud) als juridische (handhaving Monumentenwet)
zin. Voorgesteld wordt voor de eerste periode ondergetekende namens b&w in
het stichtingsbestuur te benoemen; later kan dit het hoofd vakteam groen of
vakteam MBK worden.
Omdat de heggen behoren bij de tuinen van de
woningen/gebouwen en het onderhoud relatief kostbaar is, is de wens van de
vennootschap tot overname van de heggen door de gemeente, afgewezen. De heggen
langs door de gemeente over te nemen onroerend goed zoals (binnen)terreinen,
komen uiteraard wel voor rekening van de gemeente en zijn in vorenvermelde
kostenraming betrokken.
Zij- en achterpaden bij de woningen worden door de
gemeente om reden van onderhoudskosten evenmin overgenomen.
Nota bene: Het geldende
bestemmingsplan voorziet thans onvoldoende in de bescherming van de heggen. Dit
moet via een aanlegvergunning voor deze specifieke situatie alsnog geregeld
worden!
Naast de hierboven reeds genoemde aspecten behoeven
de volgende onderdelen uit de overeenkomst nog nadere aandacht in deze nota.
Milieu/bodem:
Vakteam milieu heeft mede naar aanleiding van in
hun opdracht verricht bodemonderzoek door De Straat geconcludeerd dat er geen
reden is om de grond niet in eigendom over te nemen. Aannemelijk is ook
gebleken dat het melasse-incident uit 1999 geen nadelige sporen in de bodem
heeft nagelaten; wel behoeft de gemeente nog de beschikking over
evaluatierapporten na het melasse-incident en over de mogelijkheid van nog
aanwezige resten van ammunitie uit WO II in de vijvers. In de raamovereenkomst
is dit geregeld, evenals het feit dat Agnetapark BV zelf ook nog een rapportage
laat maken over de huidige milieukundige toestand. Voor de feitelijke levering
zal de nadere informatie aangeleverd worden.
Uitsluiting aansprakelijkheden over en weer:
De gebruikelijke
vrijwaringsregelingen zijn opgenomen, zoals dus m.b.t. de bodemgesteldheid op
het moment van levering. Specifiek is vrijwaring van de gemeente geregeld over
eventuele afspraken m.b.t. de huidige hovenierswerkzaamheden.
Anti-speculatiebeding:
De gemeente mag binnen de eerstkomende 25 jaar geen
(commerciële) herontwikkelingsactiviteiten ontplooien op het over te nemen
gebied. Zou dit toch gebeuren dan behoeft de gemeente toestemming van
Gistpensioenfonds en zal de meerwaarde van de grond die er door ontstaat met
het pensioenfonds afgerekend moeten worden.
Uiteraard valt vanuit het geldende bestemmingsplan
en de beperkingen als uitvloeisel van de Monumentenwet zo een situatie niet te
voorzien.
Heel binnenkort zullen de huidige bewoners van de
woningen van de voorgenomen verkoop van de woningen en het openbaar gebied via
de beheerder, woningbouwvereniging Woonbron, op de hoogte worden gesteld.
Gezien de betrokkenheid van de gemeente zal de
tekst van de beoogde brief onderling worden afgestemd. De raadscommissies
leefbaarheid en duurzaamheid zullen een kopie daarvan ontvangen. Tevens zal er
aandacht aan besteed (kunnen) worden met een persbericht.
1. a. In te stemmen met het sluiten van de
bijgevoegde overeenkomst in hoofdlijnen tussen de gemeente Delft en de
Stichting Pensioenfonds Gist Brocades inzake het Agnetapark te Delft tot
overname van de gronden cum annexis behorend tot het openbaar gebied van het
park zoals blijkend uit bijgevoegde tekening L-30-60-07 tegen een bedrag van € 1. b. Zowel de
overeenkomst als de tekening zullen op enkele aspecten van ondergeschikt belang
in ambtelijk overleg nog worden bijgesteld voordat juridische levering
plaatsvindt. Wethouder Grashoff mandateren t.b.v. deze nadere uitwerking.
2. Vanuit de € 160.000,-- tot en met eind 2006 een bedrag van €
55.000,-- vrijmaken voor financiering van het groenonderhoud. Het benodigde
structurele onderhoudsbudget als gevolg van deze areaaluitbreiding wordt
meegenomen in het op te stellen beheerplan dat begin 2006 aan u zal worden
voorgelegd. De financiële consequenties verwerken in de 75e begrotingswijziging
van het dienstjaar 2005.
3. Instemmen met,
niet-financiële deelname in de op te richten stichting Agnetapark voor de
instandhouding en het beheer en onderhoud van de heggen bij de woningen
Agnetapark waartoe Delft een bestuurder benoemd (namens b&w uit de
ambtelijke organisatie; voor de beginperiode de heer C.M. van der Vlies,
vakteam projecten).
4. Voorbereidingen te
treffen tot wijziging van het geldende bestemmingsplan Noordwest I voor
regeling van een aanlegvergunningsstelsel ter bescherming van het BS op het
onderdeel heggen.
5. De commissies
Leefbaarheid en Duurzaamheid informeren.
6. Als wethouder Grashoff als projectwethouder de
raamovereenkomst zelf namens het gemeentebestuur wil ondertekenen hem daartoe
door de burgemeester te laten machtigen.