Verkoop onroerend goed door Agnetapark BV

Openbaar gebied: Afgelopen maanden is er intensief overleg geweest met Agnetapark BV, een dochtervennootschap van het Pensioenfonds Gist Brocades, over de overname door de gemeente van het openbaar gebied

- infrastructuur en openbaar groen- in het Oude en het Nieuwe Agnetapark.

Reeds medio jaren 90 vorige eeuw heeft de gemeente, daartoe in de gelegenheid gesteld, tegenover het pensioenfonds de intentie uitgesproken het openbaar gebied te zullen overnemen, welke intentie afgelopen maanden is herhaald.

Woningen en andere gebouwen: Genoemde vennootschap heeft binnen haar verantwoordelijkheden en op aanbeveling van de pensioenkoepel voor ondernemingspensioenfondsen tevens besloten het overige onroerend goed  -woningen en andere gebouwen-  in het Agnetapark op de markt te brengen tegen de beste prijs. Dat een nieuwe eigenaar daarna door middel van uitponding de woningen successievelijk aan het huurwoningenbestand kan/zal onttrekken, moet onder ogen worden gezien.

Het belang van het zo goed mogelijk waarborgen van een integraal beheer van het historisch erfgoed van park en woningen als ensemble, alsmede het algemene volkshuisvestelijke belang en het belang voor de huidige bewoners, is aanleiding geweest er bij de vennootschap sterk op aan te dringen om de woningen te verkopen aan woningbouwvereniging Woonbron alhier, die al gedurende vele jaren het feitelijke beheer voert van de huurwoningen van Agnetapark BV.

De vennootschap heeft gesteld aan dit verzoek, eveneens binnen haar verantwoordelijkheid, niet te kunnen voldoen. Wel heeft het fonds daarna zijn intenties schriftelijk onderstreept door tegenover de gemeente vast te leggen dat er middels een transparant proces strak zal worden geselecteerd tussen kandidaten die een bod doen. Zo zal aan de kandidaten de gedragscode Verkoop Huurwoningen Nederland worden opgelegd ontwikkeld door de Vereniging van Institutionele Beleggers in Vastgoed Nederland (IVBN), waartoe behoren grote pensioenfondsen, verzekeringsmaatschappijen en al dan niet beursgenoteerde vastgoedfondsen. Niet iedereen zal dus kunnen inschrijven of in aanmerking komen. Voorts heeft de vennootschap toegezegd de Delftse woningcorporaties nadrukkelijk te zullen uitnodigen om aan de inschrijving mee te doen (sluitingsdatum 15okt05).

Een en ander is vastgelegd in de raamovereenkomst (art. 12 en 14). De belangen van de huurders worden naast de wettelijke huurbescherming extra geregeld en zijn hiermee tevens  “toetsbaar” voor de gemeente.

De gemeente is weliswaar tussenpersoon voor jaarlijkse subsidies *) op grond van rijksregelingen voor in de jaren ’80 en ’90 plaatsgehad hebbende woningrenovaties in het Agnetapark, doch heeft geen directe bevoegdheden om het proces daarheen te leiden dat uitsluitend een woningcorporatie voor aankoop in aanmerking komt.

 

*) -Besluit Woninggebonden Subsidies voor ingrijpende verbetering 150 woningen jaarlijks tot 2010 een bedrag van €   98.016,53

   -Regeling geldelijke steun voorzieningen aan huurwoningen 1985 ingaande 1986 gedurende 40 jaar een jaarlijkse bijdrage die in het 13e jaar € 56.290,= bedroeg                                                                                   

   -beide subsidies zijn overdraagbaar aan nieuwe eigenaren; al naar gelang door uitponding  aantal huurwoningen verminderd, vermindert ook de subsidie; de gemeente  
    moet jaarlijks verklaren welke/hoeveel  woningen nog worden verhuurd

   -éénmalig subsidies fl. 46.800,= (1996) van monumentenzorg en  fl. 1.260.879,=  voor de woningen in periode 1990-1996.

                                   

Raamovereenkomst voor overname openbaar gebied

Daarna is verder gewerkt aan een raamovereenkomst tussen de vennootschap en de gemeente voor de overname van het openbaar gebied. De raamovereenkomst zal nog en detail worden uitgewerkt in een Nadere Overeenkomst, doch biedt in juridisch opzicht nu reeds voldoende titel voor het te zijner tijd voor de notaris verlijden van de leveringsakte en daarmee ook voor het nemen van het besluit voor aankoop door de gemeente.

Uw college is op grond van het algemene machtigingsbesluit van de gemeenteraad over aankopen van onroerend goed als deze, beslissingsbevoegd.

De raamovereenkomst is bij deze nota gevoegd. Op een enkel onderdeel van de overeenkomst (terras naar eigenaar Lindenhof doch aanbieding aan gemeente bij beëindiging gebruik als terras) is het overleg nog niet geheel afgerond, maar dit is geen beletsel voor besluitvorming door uw college op dit moment.

In de preambule is (iv) tot uitdrukking gebracht dat beide partijen hechten aan het bewaren van het historische karakter van het Agnetapark. Om die reden is er op voorwaarde dezerzijds ook geregeld, dat er waar nodig bij de verkoop van de woningen kettingbedingen (kwalitatieve verplichtingen) zullen worden gevestigd, zoals voor het beheer en onderhoud van de heggen.

 

Wat van het openbaar gebied deel uitmaakt/onderhoudskosten

Op bijgevoegde tekening L-30-60-07 is aangegeven welk grondgebied in de overeenkomst is betrokken: alle algemeen toegankelijke wegen, straten, trottoirs, parkeerplaatsen, binnenterreinen, parken en sierperken, wandelpaden, vijvers, toegangspoorten en hekwerken en al hetgeen daarbij hoort, zoals kunstobjecten (inclusief borstbeeld J.C. van Marken), (sier)verlichting, zitbanken, vijvers, jeu de boulesbaan, speeltuin en twee fonteinen met pompinstallaties, alsmede voorzover aan de orde erfdienstbaarheden en gedoogplichten voor lantaarnpalen en verkeersborden.

Binnen de intenties van de gemeente is het altijd de bedoeling geweest het park in zijn huidige verschijningsvorm en op het huidige niveau te handhaven, te beheren en te onderhouden, inclusief de aanwezige en zojuist genoemde voorwerpen en voorzieningen ca. Dit betekent areaaluitbreiding en daarmee extra onderhoudskosten voor in het bijzonder de sector Stadsbeheer; regeling in de gemeentebegroting is een afzonderlijk traject vanuit die sector. De ermee gemoeide kosten bedragen naar raming zo’n € 60.000,= per jaar voor overwegend de groenvoorzieningen (in dit verband, het huidige gebruik van bestrijdingsmiddelen zal de gemeente niet prolongeren).

Ondanks het feit dat de gemeente alle jaren binnen het Agnetapark een OZB-opbrengst heeft (2005: ca € 93.000,=) zijn de onderhoudskosten van het geheel altijd voor rekening van Agnetapark BV geweest. Het behoeft tegen de achtergrond van behoud en onderhoud van het historische karakter van het gebied geen betoog dat er alle reden is om als gemeente het beheer van het openbaar gebied over te nemen nu ook de woningen worden verkocht. Hoewel daartoe door de vennootschap een ontbindende voorwaarde in de raamovereenkomst is opgenomen bestaat niet de verwachting dat een nieuwe eigenaar van de woningen tevens opteert voor het beheer van het openbare gebied.

In de raamovereenkomst is tevens geregeld een achterstallige betaling aan de gemeente (inclusief rentevergoeding totaal ca € 160.000,=) voor de destijds overeengekomen en in 1996 door de gemeente verrichte renovatie van wegen en rioleringen in het Oude Agnetapark.

 

Monumenten en Beschermd Stadsgezicht/stichtingsvorm onderhoud

Het Agnetapark behoort tot de top 100 van de meest bijzondere monumenten in Nederland. De woningen en enkele gebouwen van particulieren zijn monument. Alle heggen in het gebied zijn reeds object van bescherming bij de aanwijzing van de gebouwen als monument. Dit zal zich herhalen bij de aanwijzing van het gebied als Beschermd Stadsgezicht (BS) waartoe een procedure (pas) onlangs is gestart. De heggen zijn zeer essentieel voor het BS.  Het eigendom, beheer en onderhoud van alle heggen in het gebied was tot nu toe dus in één hand (een door Agnetapark ingehuurde hovenier). Dit heeft er aan bijgedragen dat het ensemble park/woningen/gebouwen nog voor nagenoeg 100 % in tact is. Voor de toekomst moet in dit opzicht worden gevreesd. Daarom is in de raamovereenkomst geregeld dat er een stichting wordt opgericht als opdrachtgever voor het beheer en onderhoud van de heggen bij de (particuliere) woningen. Bij kettingbeding wordt vastgelegd dat elke eigenaar van een of meerdere woningen verplicht is in de stichting financieel deel te nemen. (NB. Intern juridisch advies hr. Moesker en advies mw. Monumentenzorg hr. Weve m.b.t. voorgestelde regeling en oprichting stichting in plaats van een VVE of andere rechtsvorm, was positief.) 

De gemeente neemt deel in het bestuur van de stichting (doch levert geen directe financiële bijdrage) en heeft hiermee de vinger aan de pols voor de instandhouding van de heggen in zowel feitelijke (tijdig knippen en ander onderhoud) als juridische (handhaving Monumentenwet) zin. Voorgesteld wordt voor de eerste periode ondergetekende namens b&w in het stichtingsbestuur te benoemen; later kan dit het hoofd vakteam groen of vakteam MBK worden.

Omdat de heggen behoren bij de tuinen van de woningen/gebouwen en het onderhoud relatief kostbaar is, is de wens van de vennootschap tot overname van de heggen door de gemeente, afgewezen. De heggen langs door de gemeente over te nemen onroerend goed zoals (binnen)terreinen, komen uiteraard wel voor rekening van de gemeente en zijn in vorenvermelde kostenraming betrokken.

Zij- en achterpaden bij de woningen worden door de gemeente om reden van onderhoudskosten evenmin overgenomen. 

Nota bene: Het geldende bestemmingsplan voorziet thans onvoldoende in de bescherming van de heggen. Dit moet via een aanlegvergunning voor deze specifieke situatie alsnog geregeld worden!

 

Overige aangelegenheden raamovereenkomst

Naast de hierboven reeds genoemde aspecten behoeven de volgende onderdelen uit de overeenkomst nog nadere aandacht in deze nota.

Milieu/bodem:

Vakteam milieu heeft mede naar aanleiding van in hun opdracht verricht bodemonderzoek door De Straat geconcludeerd dat er geen reden is om de grond niet in eigendom over te nemen. Aannemelijk is ook gebleken dat het melasse-incident uit 1999 geen nadelige sporen in de bodem heeft nagelaten; wel behoeft de gemeente nog de beschikking over evaluatierapporten na het melasse-incident en over de mogelijkheid van nog aanwezige resten van ammunitie uit WO II in de vijvers. In de raamovereenkomst is dit geregeld, evenals het feit dat Agnetapark BV zelf ook nog een rapportage laat maken over de huidige milieukundige toestand. Voor de feitelijke levering zal de nadere informatie aangeleverd worden.

Uitsluiting aansprakelijkheden over en weer:

De gebruikelijke vrijwaringsregelingen zijn opgenomen, zoals dus m.b.t. de bodemgesteldheid op het moment van levering. Specifiek is vrijwaring van de gemeente geregeld over eventuele afspraken m.b.t. de huidige hovenierswerkzaamheden.

Anti-speculatiebeding:

De gemeente mag binnen de eerstkomende 25 jaar geen (commerciële) herontwikkelingsactiviteiten ontplooien op het over te nemen gebied. Zou dit toch gebeuren dan behoeft de gemeente toestemming van Gistpensioenfonds en zal de meerwaarde van de grond die er door ontstaat met het pensioenfonds afgerekend moeten worden.

Uiteraard valt vanuit het geldende bestemmingsplan en de beperkingen als uitvloeisel van de Monumentenwet zo een situatie niet te voorzien.

 

Communicatie

Heel binnenkort zullen de huidige bewoners van de woningen van de voorgenomen verkoop van de woningen en het openbaar gebied via de beheerder, woningbouwvereniging Woonbron, op de hoogte worden gesteld.

Gezien de betrokkenheid van de gemeente zal de tekst van de beoogde brief onderling worden afgestemd. De raadscommissies leefbaarheid en duurzaamheid zullen een kopie daarvan ontvangen. Tevens zal er aandacht aan besteed (kunnen) worden met een persbericht.  

 

Voorstel

1. a. In te stemmen met het sluiten van de bijgevoegde overeenkomst in hoofdlijnen tussen de gemeente Delft en de Stichting Pensioenfonds Gist Brocades inzake het Agnetapark te Delft tot overname van de gronden cum annexis behorend tot het openbaar gebied van het park zoals blijkend uit bijgevoegde tekening L-30-60-07  tegen een bedrag van € 1. b. Zowel de overeenkomst als de tekening zullen op enkele aspecten van ondergeschikt belang in ambtelijk overleg nog worden bijgesteld voordat juridische levering plaatsvindt. Wethouder Grashoff mandateren t.b.v. deze nadere uitwerking.

2. Vanuit de € 160.000,-- tot en met eind 2006 een bedrag van € 55.000,-- vrijmaken voor financiering van het groenonderhoud. Het benodigde structurele onderhoudsbudget als gevolg van deze areaaluitbreiding wordt meegenomen in het op te stellen beheerplan dat begin 2006 aan u zal worden voorgelegd. De financiële consequenties verwerken in de 75e begrotingswijziging van het dienstjaar 2005.

3. Instemmen met, niet-financiële deelname in de op te richten stichting Agnetapark voor de instandhouding en het beheer en onderhoud van de heggen bij de woningen Agnetapark waartoe Delft een bestuurder benoemd (namens b&w uit de ambtelijke organisatie; voor de beginperiode de heer C.M. van der Vlies, vakteam projecten).

4. Voorbereidingen te treffen tot wijziging van het geldende bestemmingsplan Noordwest I voor regeling van een aanlegvergunningsstelsel ter bescherming van het BS op het onderdeel heggen.

5. De commissies Leefbaarheid en Duurzaamheid informeren.

6. Als wethouder Grashoff als projectwethouder de raamovereenkomst zelf namens het gemeentebestuur wil ondertekenen hem daartoe door de burgemeester te laten machtigen.