1. Inleiding

In de nota parkeertarieven 2005, behandeld in de raad in oktober 2004,  is voorgesteld de tarieven voor het bezoekersparkeren in 2006 niet te verhogen. Dit omdat het efficiλnter is om de tarieven voor betaald parkeren niet jaarlijks maar bijvoorbeeld tweejaarlijks te verhogen. Het kost bijvoorbeeld ongeveer € 20.000,- om de apparatuur aan te passen. Over dit voorstel is echter geen expliciet besluit genomen. In de nota die nu voorligt wordt voorgesteld dit besluit alsnog expliciet te nemen en in 2006 de tarieven voor bezoekersparkeren niet te wijzigen.

 

In december 2004 zijn de kostendekkende tarieven berekend op

1.       Tarief Schilvergunning in 2006: 1e bewonersvergunning voor een jaar: € 115,-

2.       Binnenstadvergunning in 2006: 1e bewonersvergunning voor een jaar: € 150,-

Dit tarief werd veroorzaakt door subsidiλring van de bezoekerskaart, waarvan de tariefstelling aanmerkelijk lager lag dan de kostprijs. Het gemiddelde tarief voor de schillen lag namelijk op zo’n € 74,-.

 

Ook hierover is toen nog geen expliciet besluit genomen.

In deze nota wordt voorgesteld om de tarieven voor de vergunningen nog niet kostendekkend vast te stellen omdat het verschil tussen de huidige tarieven en de kostendekkende tarieven erg  groot is. Ook wordt voorgesteld om de tariefstelling van de bezoekerskaart voor bewoners te veranderen. Hierover meer in de volgende paragraaf.


2. Verhoudingsfactoren vergunningtarieven

In de Raad van oktober 2004 (nota parkeertarieven 2005) zijn de volgende verhoudingsfactoren voor de parkeertarieven voor vergunningen vastgesteld.

  1. de bezoekerskaart voor bewoners in de schil kent een tarief gelijk aan 10 uur betaald parkeren in de schil.
  2. de bezoekerskaart voor bewoners van de binnenstad heeft een twee keer zo hoog tarief als in de schil. Dit in verband met de langere bloktijden in de binnenstad.
  3. het tarief voor de tweede vergunning en daarop volgende vergunning voor bewoners is twee keer zo hoog als het tarief voor de eerste vergunning voor bewoners
  4. het tarief van de bedrijfsvergunning is een factor 1,6 hoger dan het tarief van de bewonersvergunning. De maandag tot vrijdag vergunning in de binnenstad (gebied B) heeft een tarief van 5/6 maal het tarief van de volledige bedrijfsvergunning.
  5. de bezoekerskaart voor bedrijven in de schil heeft een tarief dat gelijk is aan de helft van het tarief van de eerste bedrijfsvergunning
  6. de tarieven van de vergunningen in de gereguleerde gebieden moeten leiden tot kostendekkendheid.

 

Deze verhoudingsfactoren blijken in de praktijk redelijk en voorgesteld wordt om het grootste deel zo te laten. De enige aanpassing die voorgesteld wordt is het tarief van de bezoekerskaart voor bewoners. Bij de berekening van kostendekkende tarieven blijkt dat de bezoekerskaart substantieel gesubsidieerd wordt door de vergunningen op kenteken. Doordat er veel bezoekerskaarten worden verkocht heeft dit een behoorlijk effect op de prijs van de eerste vergunning op kenteken. Het lijkt redelijk om de bezoekerskaart voor bewoners iets duurder te maken om zo de prijs van de vergunning op kenteken lager te kunnen houden.

 

Voorgesteld wordt om de verhoudingsfactor vast te stellen conform de prijs van de bezoekerskaart van de bedrijven namelijk als volgt: ”de bezoekerskaart voor bewoners in de schil heeft een tarief dat gelijk is aan de helft van het tarief van de eerste bewonersvergunning”.

3. Tarieven vergunningen en bezoekerskaarten

Het gereguleerde parkeergebied in Delft is ingedeeld in de gebieden B tot en met F. Gebied B is de Binnenstad. Tariefswijzigingen in gebied B gaan in per 1 januari. Gebieden C tot en met F zijn de schilgebieden. Deze gebieden kennen elk een andere ingangsdatum voor het nieuwe tarief. Dit om de uitgifte van vergunningen door TOR gespreid door het jaar te laten plaatsvinden. In tabel 1 wordt een voorstel gedaan voor de vergunningtarieven voor 2006. De tarieven zoals voorgesteld in tabel 1 voldoen aan de uitgangspunten zoals vorige jaar vastgesteld en genoemd in de vorige paragraaf. Voor de bezoekerskaart voor bewoners is uitgegaan van het nieuw voorgestelde uitgangspunt.

 


Tabel 1 Voorstel tarieven  gereguleerd parkeren 2006

 

Tarief nu

Tarief per 1-1-06

Structureel financieel effect op parkeerreserve

Bezoekerskaart voor bewoners gebied B

€ 34,00 per jaar

€ 60,00 per jaar

€ 45.000

Bezoekerskaart voor bewoners gebied C, D, E en F

€ 17,00 per jaar

€ 30,00 per jaar

€ 49.000

Kraskaart voor bedrijven gebied B

€ 4,50 per kaart

€ 5,00 per kaart

€ 2.000

Bezoekerskaart bedrijven gebied C, D, E en F

€ 40,00 per jaar

€ 48,00 per jaar

€ 2.000

Eerste bewonersvergunning gebied B

€ 120,00 per jaar

€ 120,00 per jaar

-

Tweede en meerdere bewonersvergunning gebied B

€ 240,00 per jaar

€ 240,00 per jaar

-

Eerste bewonersvergunning gebied C , D, E en F

€ 50,00 per jaar

€ 60,00 per jaar

€ 48.000

Tweede en meerdere bewonersvergunning gebied C, D, E en F

€ 100,00 per jaar

€ 120,00 per jaar

p.m. (inbegrepen in de € 48.000)

Eerste bedrijfsvergunning gebied B

€ 192,00 per jaar

€ 192,00 per jaar

-

Eerste bedrijfsvergunning gebied B maandag tot vrijdag

€ 160,00 per jaar

€ 160,00 per jaar

-

Eerste bedrijfsvergunning gebied C tot en met F

€ 80,00 per jaar

€ 96,00 per jaar

p.m. (inbegrepen in de € 48.000)

Tweede bedrijfsvergunning gebied B

€ 384,00 per jaar

€ 384,00 per jaar

-

Tweede bedrijfsvergunning gebied B maandag tot vrijdag

€ 320,00 per jaar

€ 320,00 per jaar

-

Tweede bedrijfsvergunning gebied C tot en met F

€ 160,00 per jaar

€192,00 per jaar

p.m. (inbegrepen in de € 48.000)

Aanvullende garagevergunning gebied B[1]

€ 40,00 per jaar

€ 40,00 per jaar

-

Overall parkeerkaart

€ 110,00 per maand

€ 110,00 per maand

-

Parkeerbelasting dagvergunning 

€ 17,00 per dag

€ 17,00 per dag

-

 

De tarieven in de gebieden worden pas aangepast bij het ingaan van een nieuw vergunningjaar: Bij gebied B is dat 1 januari 2006; bij gebied C is dat 1 oktober 2006; bij gebied D is dat 1 maart 2006 bij gebied E is dat 1 mei 2006; bij gebied F is dat 1 juli 2006. Om een goede en tijdige invoering van de nieuwe tarieven ook in gebied B te garanderen wordt voorgesteld de tarievennota voortaan in oktober op de Raadsagenda te plaatsen. Dit in tegenstelling tot andere belastingtarieven die altijd in november op de agenda staan.

In het voorstel dat in deze nota wordt gedaan worden de tarieven voor de vergunning op kenteken in de binnenstad niet verhoogd. Dit heeft er mee te maken dat gewerkt wordt aan een onderzoek naar uitbreiding van de straatvergunning. Onderzocht wordt of de straatvergunning voor de binnenstad en de garagevergunning aan elkaar gekoppeld kunnen worden. Als dit lukt houdt dit in dat iedere bewoner die een vergunning op kenteken heeft voor de binnenstad, tegelijkertijd ook gedurende bepaalde tijden in de garage mag parkeren. De tijden dat in de garage geparkeerd mag worden zijn zo vastgesteld dat de exploitatieresultaten van de garage niet in het gedrang komen.

Voorgesteld wordt om, bij een positief resultaat van het lopende onderzoek, de straat/garagevergunning voor bewoners van gebied B per 1 januari 2007 in te voeren en dan ook de tarieven voor de vergunningen in de binnenstad te verhogen.

4. Financiλle effecten

Het positieve structurele effect van de voorgestelde tariefsverhoging op de reserve parkeervoorzieningen bedraagt € 146.000,-. Als besparingen op het vergunningparkeren zijn de lagere facilitaire overhead (gevolg bezuinigingen) en het slechts tijdelijk aanstellen van de taakcontroller (3 jaar inhuren totdat operational excellence is bereikt) verwerkt in het kostprijsmodel.
In december 2004 bedroeg het tekort nog € 440.000,- structureel op het vergunningparkeren. Inclusief de voorgestelde tariefsverhoging resteert per saldo nog een structureel tekort van € 150.000,- op het vergunningparkeren. Dit tekort wordt voornamelijk veroorzaakt doordat de kostprijs van de bezoekerskaart substantieel hoger is dan het tarief.

 

Het tekort wordt verminderd door bijvoorbeeld de volgende maatregelen:

-          Tariefstijging in de binnenstad met € 10,- voor een eerste bewonersvergunning op kenteken. Dit levert € 50.000,- op.

-          Als (conform de tariefregels) de tarieven in de schil dan met € 5,- stijgen levert dit nog € 25.000,- op.

-          Halvering van de evaluaties van vergunning parkeren levert               € 20.000,- op.

-          Daarnaast zal worden gezocht naar besparing in de kostensfeer.

5. Voorstel aan de raad

Aan de Raad wordt voorgesteld om:

-          De tarieven voor het bezoekersparkeren in 2006 niet te wijzigen. Dit is conform de nota over het rekenmodel die in juni 2004 in de Raad is behandeld;

-          Het uitgangspunt voor het tarief van de bezoekerskaart voor bewoners aan te passen en voor 2006 als volgt vast te stellen:

o        de bezoekerskaart voor bewoners in de schil heeft een tarief dat gelijk is aan de helft van het tarief van de eerste bewonersvergunning op kenteken.

-          De tarieven voor vergunningen conform tabel 1 (paragraaf 3) vast te stellen. De tarieven zijn daarmee nog niet kostendekkend;

-          De nota parkeertarieven voortaan in de raad van oktober vast te stellen zodat tijdige en correcte uitvoering van de nieuwe tarieven per 1 januari gewaarborgd wordt.

-          Per januari 2007 in de binnenstad het product garagevergunning en bewonersvergunning op kenteken, bij een positief resultaat van het lopende onderzoek samen te voegen, en tegelijkertijd het tarief van de vergunning op kenteken in de binnenstad te verhogen.

-          De vastgestelde tarieven op te nemen in de bijlage bij de parkeerverordening en in deze raadsvergadering vast te stellen;

-          De wijzigingen in te laten gaan per 1 januari 2006.



[1] Deze vergunning kan alleen aangeschaft worden in combinatie met een straatvergunning en geldt gedurende vastgestelde tijden opgenomen in de regeling parkeren in garages Delft.