Inleiding
Deze nota heeft tot doel invulling te geven aan de
besparingsdoelstellingen uit de nota ‘3E: Klimaatplan 2003-2012’ (Klimaatplan)
die betrekking hebben op de gemeentelijke organisatie en het stapsgewijs
wegwerken van de tegenvaller van € 50.000 op de inkoop van elektriciteit.
Samenvatting
Beslispunten
·
Akkoord te gaan met de voorgestelde aanpak, de
daarbij behorende maatregelen en de kaders voor kosten verdeling uit de nota
(zie bijlage 1).
·
De specifieke investering voor het aanschaffen van
het Energiebeheersysteem a € 45.000,-
ten laste van de reserve nutswinsten te brengen, nu verwacht mag worden dat
deze door de gestegen olie-en gasprijzen navenant zullen toenemen
·
Het resterend tekort op het budget voor elektra
alsnog te accepteren als tegenvaller ten laste van de programmabegroting 2006
e.v.
·
Akkoord te gaan met de aangegeven
besparingsdoelstelling en verantwoordelijkheden voor de categorieën :
o
Gemeentelijke gebouwen: 9% op energieverbruik (gas
en elektra) in 2012
o
Openbare verlichting &
verkeersregelinstallatie: 3% op elektriciteitsverbruik in 2012,
o
Gemalen:. 0% besparing, maar wel een pilotproject
met zonne(PV)panelen of kleinschalige windturbines.
o
Wagenpark; besparingdoelstelling volgt nog na
onderzoek.
Aanleiding
B&W heeft naar aanleiding van de aanbesteding
elektriciteit de vakteams Milieu en HI&T verzocht een nota energiebesparing
gemeentelijke organisatie te maken, om zo een nieuwe impuls te geven aan de
gestelde doelstellingen uit de nota ‘3E Klimaatplan Delft 2003-2012’.
Tevens heeft er in 2005 een aanbesteding
elektriciteit plaats gevonden, waarbij de gunning een tegenvaller ten aanzien
van de programmabegroting 2003 t/m 2007 liet zien. Voor 2005 komt deze
tegenvaller uit op € 180.000,-.
Programmabegroting
Verwacht wordt dat de energieprijzen de komende jaren
de stijgende lijn vasthouden. Enerzijds dient dit gecorrigeerd moet worden in
de programmabegroting en anderzijds zal met een structurele
energiebesparingaanpak de stijgende lijn worden afgebogen. Het is niet
realistisch dat de stijgende energieprijzen volledig gecompenseerd kunnen
worden door middel van energiebesparing. Deze nota richt zich met name op de
energiebesparing.
Op basis van de in deze nota opgenoemde maatregelen
zal in de periode 2006 – 2012 geleidelijk tot € 50.000,- per jaar minder
betaald hoeven te worden in vergelijking tot een ongewijzigd energiegebruik.
Echter, de maatregelen om tot energiebesparing te
komen vergen investeringen. De investeringen kunnen slechts in beperkte mate
worden gedekt uit de REM gelet op de subsidiecriteria in het Klimaatplan. Dat
betekent dat de besparingsmaatregelen zouden moeten worden bekostigd uit de
opbrengst van de maatregelen zelf (=de besparing op energieverbruik en
energiebudget). De besparing van € 50.000 kan dan niet worden ingezet voor het tekort op het energiebudget conform
het besluit van de programmabegroting 2006. Dit tekort zal dan alsnog als
tegenvaller in de programmabegroting 2006 moeten worden gedekt. Daar komt bij
dat het besluit uit de programmabegroting uitgaat van een sneller te realiseren
besparing (nl. € 50.000 in 2009) dan in dit voorstel reëel wordt geacht (€
50.000 in 2012).
Het alternatief zou zijn om de investering in
besparingsmaatregelen te bekostigen uit een andere bron, bijvoorbeeld de
reserve Nutswinsten. Dan kan de energiebesparing worden gebruikt om het tekort
te dekken.
Het voorstel is om het resterend tekort op het
elektrabudget alsnog te dekken ten laste van de Programmabegroting 2006 e.v. en
de energiebesparingsopbrengst te gebruiken om tot rendabele besparingsmaatregelen te komen.
Totaal verbruik gemeente Delft 2004
Totaal verbruik gemeente Delft 2004 |
|
categorie |
Totaal verbruik |
kWh
Elektriciteit |
8.717.605 |
m3
Gas |
1.549.407 |
Het
verbruik van energie
door de gemeentelijke organisatie is globaal onder te verdelen in de
volgende 5 categorieën:
Totaal verbruik gemeente Delft 2004 |
||||
categorie |
Electriciteit (kWh) |
gas (m3) |
autobrandstof (l) |
|
1 |
gemeentelijke
gebouwen |
3.303.363 |
843.447 |
|
|
zwembad |
365.333 |
367.555 |
|
2 |
openbare
verlichting |
3.206.882 |
0 |
|
|
verkeerregelinstallaties |
407.114 |
0 |
|
3 |
gemalen |
630.458 |
0 |
|
4 |
wagenpark |
|
|
379.000 |
5 |
Overig
|
804.455 |
317.605 |
|
|
|
|
|
|
Totaal |
8.717.605 |
1.528.607 |
379.000 |
Totaal kosten gemeente Delft in 2004 |
|
|
|
Categorie |
Electriciteit
(Euro) |
Gas
(Euro |
Autobrandstof
(Euro) |
gemeentelijke
gebouwen |
€ 378.961,80 |
€ 278.632,72 |
|
zwembad |
€ 41.911,00 |
€ 121.421,79 |
|
openbare
verlichting |
€ 367.893,50 |
|
|
verkeerregelinstallaties |
€ 46.899,53 |
|
|
gemalen |
€ 72.326,14 |
|
|
wagenpark |
|
|
|
Overig
|
€ 92.312,82 |
€ 104.920,81 |
|
|
|
|
|
Totaal |
€ 1.000.304,80 |
€ 504.975,32 |
|
Prijzen gebaseerd op de gemiddelde prijs in 2004 |
|
Gemeentelijk beleid
Voor
deze nota zijn de volgende beleidskaders van toepassing:
Gemeentelijk interne milieuzorg (GIM)
Voor de GIM zijn een
tweetal speerpunten van belang:
In het 3D Duurzaamheidsplan
zijn de volgende speerpunten geformuleerd:
-
het up-to-date houden van de milieuvergunningen van de gemeentelijke
gebouwen;
-
het terugdringen van het energiegebruik tot het niveau van 1995;
-
het terugdringen van de autokilometers van de medewerkers;
-
het gebruiken van schonere en stillere voertuigen bij de gemeente.
3E: Klimaatplan Delft
2003-2012
In het Klimaatplan zijn
verschillende projecten opgenomen om het stijgende energieverbruik van de
gemeentelijke organisatie terug te dringen. Het geven van ‘het goede
voorbeeld’, werkt stimulerend naar andere partijen waar het klimaatbeleid zich
op richt.
Doelstelling gemeentelijke organisatie
De doelstelling is een structurele reductie van het
energieverbruik met als resultaat een energiebesparing van 5 -10% in 2012
t.o.v. 2004.
Besparing
per categorie
Hieronder is per categorie aangegeven welke
maatregelen tot nu toe zijn genomen m.b.t. besparing van energie en welke
fysieke maatregelen nog mogelijk zijn om het verbruik verder te reduceren. Op
basis van deze informatie en landelijk kengetallen is per categorie een
besparingsdoelstelling vastgesteld. Tevens is aangegeven wie verantwoordelijk
is voor het behalen van deze doelstelling in 2012.
In het Klimaatplan is
een CO2-doelstelling opgenomen voor de bestaande gemeentelijke
gebouwen van 750 ton/jaar. Dit komt overeen met een besparing van ruim 9% op
het energieverbruik (gas en elektra) in 2012 ten opzichte van 2004.
Verbruik gemeentelijke gebouwen Delft |
|||
|
Totaal verbruik |
percentage van totale verbruik |
aantal aansluitingen |
Electriciteit
(kWh) |
3.303.363 |
38% |
85 |
Gas
(m3) |
843.447 |
54% |
58 |
Besparingspotentieel
Begin jaren negentig is een start gemaakt met
energiebesparing bij de bestaande gemeentelijke gebouwen o.a. door het
uitvoeren van een energiescan en het realiseren van energiebesparende
maatregelen.
De gemeente Delft beheert en herontwikkelt diverse
gebouwen voor zowel eigen functies als anderen (gezondheidscentra, bibliotheek,
buurthuizen en sporthallen). Grootschalige ingreep in eigen gebouwen vindt de
komende jaren weinig plaats onder andere in verband met de bouw van het ‘nieuw
gemeentelijk kantoor’. Mogelijkheden voor energiebesparing zullen vooral liggen
op het vlak van maatregelen die voorvloeien uit het EnergiePrestatieAdvies voor
Utiliteitsbouw en de interne milieuzorg, bijvoorbeeld: armaturen en/of lampen
verwijderen, versneld invoeren van LCD-beeldschermen, etc.
Wettelijke
verplichtingen op basis Wet milieubeheer
De Wet milieubeheer (Wm) verplicht bedrijven en
organisaties met een energiegebruik hoger dan 25.000 m3 gas en/of
meer dan 50.000 kWh elektriciteit, alle mogelijke energiebesparingen te treffen
met een terugverdientijd van vijf jaar. Om een goed inzicht te krijgen in de
energieprestaties van de verschillende gemeentelijke gebouwen is het
EPA-U als instrument ontwikkeld. In
het EPA rapport staat een overzicht met daarin bij voorkeur alle relevante
energiebesparingsmaatregelen, maar in ieder geval de maatregelen met een
terugverdientijd tot vijf jaar.
Het vakteam Milieutoezicht houdt toezicht op de
naleving van de energie-zorgplicht van bedrijven en organisaties, dus ook van
de gemeente Delft.
Begin 2006 wordt gestart
met het opstellen van het EPA-U voor de eerste 4 ‘grote’ gemeentelijke
gebouwen. Op basis van de eerste EPA-U’s, zal 1 gemeenschappelijke maatregel
worden geselecteerd en deze zal vooruitlopend op de overige EPA-U’s medio 2006 worden uitgevoerd in alle
gemeentelijke gebouwen (min. 1000 m2). Te denken valt aan het
toepassen van automatische veegpulsen op de verlichting van de gebouwen.
Energiebeheer
Door invoering van energiebeheer (aanschaf
energiemanagement systeem), het op een systematische wijze beheersen van de
energiestromen, kan 5-10% worden bespaard op het gemeentelijk energieverbruik.
Naast financiële voordelen (terugverdientijd van EMS < 3 jaar) levert
energiebeheer de gemeente de mogelijkheid om een voorbeeldfunctie te vervullen
door zelf zo efficiënt mogelijk om te gaan met energie in eigen gebouwen en
voorzieningen. Goed voorbeeld doet goed volgen!
Met
dit programma is er sprake van een integraal systeem, waarin diverse
functionaliteiten worden ingevuld.
Hierbij
zijn inkoopaspecten als factuurcontrole, budgettering, energiebesparing
en bewaking, inkoopprofielen en managementrapportages snel beschikbaar. Daarnaast zijn CO2
emissierapportages, MEP rapportages en benchmarking optionele mogelijkheden als
output voor het monitoringsysteem. Tevens worden genoemde rapportages meer en
meer via intra- of internet beschikbaar gesteld aan het eigen personeel.
Hiermee wordt ook invulling gegeven aan actieve gedragsbeïnvloeding en
verantwoordelijkheidsgevoel bij gebruikers en gebouwbeheerders. Ervaringen bij
andere gebruikers geven aan dat het gebruik van dit programma een besparing
oplevert.
Maatregelen
Besparingen gemeentelijke gebouwen Delft |
|
|
|
|
maatregelen elektriciteit + gas |
planning |
energiebesparing |
investering |
dekking |
invoeren Energiebeheer (aanschaf EMS) |
begin 2006 |
|
€ 45.000,00 |
Ten laste van de reserve nutswinsten |
afgeschreven printers, faxen en scanners niet
vervangen, maar functies waar mogelijk laten vervullen door de
multifunctionals |
nvt |
ca. 25.000 kWh |
reeds
aangeschaft |
nvt |
gedragscampagnes (o.a. gekoppeld aan invoeren
gemeentebrede maatregel) |
2006 |
|
€
5.000,00 |
GIM-budget |
Opstellen EPA-U eerste 4 gemeentelijke gebouwen
(> 1000 m2) |
begin
2006 |
nvt |
€
8.500,00 |
gebouweigenaar of gebruiker |
Opstellen EPA-U overige gemeentelijke gebouwen
(> 1000 m2) |
2006 |
nvt |
uitvoering gemeentelijke energiecoördinator |
|
energiemaatregelen (electriciteit en gas)
terugverdientijd < 5 jaar |
looptijd
2006-2012 |
totaal
conform Klimaatplan |
totaal
conform Klimaatplan |
100% gebouweigenaar |
energiemaatregelen (electriciteit en gas)
terugverdientijd < 10 jaar (als aanvulling op reeds aanwezig installaties) |
750
ton CO2 |
€
225.000,00 maximale
bijdrage REM |
50% totale kosten REM + 50% gebouweigenaar |
|
energiemaatregelen (electriciteit en gas)
terugverdientijd < 10 jaar (uitgaande van natuurlijk vervangingsmoment |
|
|
50% (meerkosten) REM + rest gebouweigenaar |
Doelstelling
gemeentelijke gebouwen
Het besparingspotentieel komt overeen met een korte
termijn doelstelling van ruim 2% in 2006 en resulteert uiteindelijk in een
besparing van 9%[2] (gas en
elektra) in 2012 conform het Klimaatplan. Van belang is om juist in 2006 de
gebouwmaatregelen te starten en grotendeels te realiseren, omdat hierdoor nog
maximaal besparingsopbrengst wordt verkregen tot herhuisvesting in een nieuw
energiezuinig gemeentelijk kantoor in de Spoorzone wordt gerealiseerd.
H&IT heeft een inspanningsverplichting om deze
doelstellingen te halen, voor zo ver gebouwen onder het locatiebeheer van
H&IT vallen.
2 Openbare verlichting en verkeerslichtinstallaties
In het Klimaatplan is
opgenomen dat de energie-efficiency van de openbare installaties verbeterd zal
worden door uitvoering van verschillende maatregelen. Ook worden eventuele
extra maatregelen getroffen indien de terugverdientijd korter is dan tien jaar.
Er is dan ook geen concrete CO2-reductiedoelstelling opgenomen voor
de openbare verlichting en verkeerslichtinstallaties. De afspraak is dat de CO2-reductie
aan de hand van een ‘quickscan’ nader bepaald moet worden.
Delfts
openbare verlichting
Verbruik Openbare verlichting |
|||
|
Totaal verbruik |
percentage van totale verbruik |
aantal aansluitingen |
Elektriciteit
(kWh) |
3.206.882 |
37% |
1 |
Besparingspotentieel
De
gemeente Delft is eigenaar van de openbare verlichting, zowel wat betreft de
bovengrondse verlichtingmiddelen als het ondergrondse kabelnet. De installatie
omvat 14.650 lichtpunten en is aangesloten op het laagspanningsnet van Eneco
Netbeheer. Volgens de wet hoeft de installatie niet bemeterd te worden. De
energiekosten worden berekend op basis van totaal aangesloten vermogen X aantal
branduren.
Uitgangspunt bij aanleg en vervanging van de
openbare verlichting is al vele jaren dat waar mogelijk een lamptype met een
hoger rendement wordt toegepast. Nieuwe technische ontwikkelingen worden op de
voet gevolgd, zoals energiezuinige lampen en armaturen. De afgelopen jaren is
het aantal
lichtpunten met circa 1% per jaar toegenomen vanwege uitbreiding door nieuwbouw
en de toenemende vraag naar verlichting in verband met sociale veiligheid. Daar staat tegenover dat
de leveranciers, veel aandacht besteden aan ontwikkeling van efficiënte
verlichtingsmiddelen. Hierdoor is in de afgelopen jaren het energieverbruik
nauwelijks gewijzigd.
Lichtreclames
Op de ‘Delftse OV
Installatie’ zijn ook andere zaken aangesloten, zoals verlichting ANWB
bewegwijzering (65 stuks), abri’s en lichtreclames van derden. De bijdrage van
reclame op het totale energieverbruik van openbare verlichting is 2,3% dit komt
neer op ± 75.000 kWh/ jaar. Het besparingspotentieel binnen deze categorie
‘lichtreclames’ is hoog. Het verdient aanbeveling om de mogelijkheden voor
energiebesparing te onderzoeken, maar ook om overeenkomsten eens ‘tegen het licht’
te houden.
Maatregelen
Maatregelen om energie te besparen moeten vooral
worden gezocht in het beperken van het lichtniveau of het gedeeltelijk
uitschakelen van verlichting tijdens de nachtelijke uren (‘licht op maat’).
Daar waar ‘licht op maat’ wordt toegepast is bemetering nodig om de financiele
voordelen ‘te verzilveren’. Dit brengt extra kosten met zich mee voor
bemetering en het periodiek opnemen meterstanden. Pas je ‘licht op maat toe’,
dan dien je afspraken met de energieleverancier om de energiebesparing uit te
drukken in een financiële besparing.
Verkeersregelinstallaties
Delft
Verbruik Verkeersregelinstallaties |
|||
|
Totaal verbruik |
percentage van totale verbruik |
aantal aansluitingen |
Elektriciteit
(kWh) |
407.114 |
5% |
70 |
Besparingspotentieel
In Delft is het energieverbruik in verkeerslichten
altijd een aandachtspunt geweest. Het energieverbruik van
verkeersregelinstallaties is in de laatste jaren niet sterk gewijzigd. Ondanks
uitbreiding van de installaties met 10 pollers en de reizigerinformatie op het
Stationsplein. Alle installaties worden individueel bemeterd. In 1985 is in de
verkeerslichten het grootste gedeelte van de 55W, 7W en 100 W Kryptonlampen
vervangen door de veel energiezuinigere laagspanningslampen van 27W en 38W.
Door vroegtijdig deze voordelen te benutten (Delft was toentertijd de enige
gemeente in Nederland die dit deed) zijn de energetische voordelen voor het
toepassen van de nu gangbare energiezuinige led verkeerslantaarns gering (7-18
Watt per lantaarn). Echter het gebruik van led’s is verkeerstechnisch veiliger
en de levensduur hoger, vandaar dat er led’s geplaatst zijn in de armaturen
boven de weg (zweefmasten en portalen), tevens worden vanaf nu nieuwe
verkeerslichtinstallaties volledig uitgerust met led’s, zoals bij Ypenburg en
Zuidpoort.
Maatregelen
Het aantal installaties wordt periodiek kritisch
bekeken, momenteel wordt bijvoorbeeld gekeken of VRI’s vervangen kunnen worden door andere verkeersmaatregelen.
Maatregelen OV en VRI
besparing Openbare Verlichting en Verkeersregelinstallaties |
|
|
|
maatregelen OV |
besparing (kWh) |
investering |
dekking |
oriëntatie verlichting provinciale weg 15 tussen
02:00 -6:00 uur |
13.000 |
Interne
uren |
|
oriëntatie verlichting fietspad langs N470 tussen
02:00 -6:00 uur |
1.900 |
Interne uren |
|
oriëntatie verlichting fietspaden langs A13 tussen 02:00 -6:00 uur |
2.000 |
Interne uren |
|
verlichting skatebaan uit vanaf zonsondergang in
wintermaanden |
540 |
gering |
onderhoudsbudget |
verlichtingsniveau verlagen bedrijventerrein na
21:00 uur |
|
|
|
nieuwe eisen stellen aan lichtreclames 12W LED ipv 100W |
65.000 |
ntb |
derden |
|
|
|
|
maatregelen VRI |
besparing (kWh) |
investering |
dekking |
verwijderen van een aantal VRI's |
20.000 |
ntb |
Project/onderhoudsbudget |
ombouwen onderlichten (kleine steun
verkeerslichten onderaan de mast) van halogeen 20W naar 4W LED |
3800 |
€
30.000,00 |
langer levensduur |
terugbrengen bedrijfstijden langs tramlijn 1 |
1000 |
gering |
onderhoudsbudget |
|
|
|
|
Totaal |
107.240 |
|
|
Percentage totaal energieverbruik OV en VRI |
3% |
|
|
Doelstellingen
OV en VRI
Algemeen concluderend zijn in het verleden al forse
maatregelen genomen in energie te besparen. Hierdoor kunnen geen grote
besparing meer tot stand worden gebracht.
Op basis van bovenstaand is een
besparingdoelstelling geformuleerd van 3% op het elektriciteitsverbruik in 2012
ten opzichte van 2004. Vakteam Mobiliteit is verantwoordelijk voor het behalen
van deze doelstelling in 2012.
3
Gemalen
In het Klimaatplan is geen CO2-reductiedoelstelling
opgenomen, wel is het volgende doel omschreven. Alle pompen en installaties
waarvan de vervangingsperiode langer is dan 5 jaar zijn energie-efficiënt en
eventueel voorzien van Duurzame Energie opties.
Verbruik gemalen |
|
||
|
Totaal verbruik |
percentage van totale verbruik |
aantal aansluitingen |
Electriciteit
(kWh) |
630.458 |
7% |
83 |
Besparingspotentieel
De gemeente Delft beheert een groot aantal gemalen
ten behoeve van het droog houden van de stad en omgeving. Vanuit het al
aanwezige standaard zijn de meeste van deze gemalen al uitgevoerd met
energiezuinige motoren/ pompen. De enige ‘marginale’ mogelijkheid om nog verder
bij te dragen aan de klimaatdoelstellingen is door de installaties uit te
rusten met PV panelen of kleine windmolens. Deze maatregelen zijn meer gericht
op de voorbeeldfunctie, dan dat ze daadwerkelijk een structurele besparing op
leveren op het energieverbruik van de gemalen.
Gemeente en Hoogheemraadschap hebben de taken en
verantwoordelijk‑ heden voor beheer en onderhoud van open water, maar ook
de bestemming en inrichting en de waterhuishoudkundige infrastructuur
herverdeeld (voorjaar 2005). Bij de herverdeling is afgesproken dat een drietal
gemalen van de gemeente worden overgedragen aan het Hoogheemraadschap van
Delfland. Deze gemalen verbruiken gezamenlijk ± 143.600 kWh/ jaar. Door
de grenscorrecties met Midden-Delfland zullen er ook gemalen worden
overgedragen aan de gemeente Delft, zoals VDD-terrein en Harnaschpolder. De
totaalbalans van deze uitwisseling is nog niet opgemaakt.
Maatregelen
Door het langer
vasthouden van hemelwater, vertraagd afvoeren hiervan en minder inlaten van
boezemwater, zal in de toekomst minder pompcapaciteit nodig zijn en kan het
aantal draaiuren mogelijk worden vermindert. Of ook daadwerkelijk een
energiebesparing kan worden gerealiseerd zal in de praktijk moeten blijken.
Besparing gemalen |
|
|
|
maatregelen |
besparing (kWh) |
investering |
dekking |
verminderen aantal draaiuren pompen |
pm |
minimaal |
onderhoudsbudget |
voorbeeldproject met DE opties b.v.
waterspeeltuin Tanthof |
pm |
ntb |
voorstel
volgt tzt |
Doelstelling Gemalen
De mogelijkheden voor energiebesparing bij gemalen
zijn minimaal. In combinatie met een besparingsdoelstelling van 0% wordt ten
doel gesteld een pilotproject met zonne(PV)panelen of kleinschalige
windturbines uit te voeren.
Stadsbeheer is verantwoordelijk voor het behalen
van de doelstelling in 2012.
4
Wagenpark
Het Klimaatplan streeft een volledig energiezuinig
wagenpark na, waarbij de exacte CO2- reductiedoelstelling aan de
hand van een inventarisatie vastgesteld moet worden.
Besparingspotentieel
De gemeente Delft gebruikt diverse soorten
voertuigen, variërend van personenauto’s, bestelwagens bij de bodedienst, en
groot materieel bij de reiniging. Het vakteam Technische Dienst beheert het
wagenpark en verzorgt de aanschaf van nieuwe wagens.
In het kader van het Plan
van Aanpak Luchtkwaliteit 2005-2020 wordt op dit moment een onderzoek
uitgevoerd naar de mogelijkheden van het
doorvoeren van de volgende maatregelen:
De nieuwe voertuigen die worden aangeschaft kunnen,
indien economisch aantrekkelijk, gaan rijden op energiezuinigere brandstof. Eén
van de uit te werken punten in het onderzoek is het effect van de maatregel op
het energieverbruik en de CO2-uitstoot van het wagenpark.
Eind 2005 wil de gemeente een besluit nemen over de
in te zetten maatregelen.
Maatregelen
Concrete maatregelen worden gekoppeld aan het
besluit van de gemeente in het kader het plan van aanpak Luchtkwaliteit
Wagenpark.
Doelstelling Wagenpark
Bij het vaststellen van het plan van aanpak
Luchtkwaliteit Wagenpark, zal een voorstel voor de besparingdoelstelling
Wagenpark aan de gemeenteraad voorgelegd worden. Vakteam TD is verantwoordelijk
voor het behalen van deze doelstelling in 2012.
Vooruitlopend op het
onderzoek plan van aanpak Luchtkwaliteit Wagenpark is uit een grove analyse
naar voren gekomen dat ten behoeve van de reiniging jaarlijks grote
hoeveelheden drinkwater worden gebruikt voor het schoonvegen van de openbare
ruimte. Terwijl noodzakelijkerwijze daarvoor geen drinkwaterkwaliteit nodig is.
Omdat hier ook een financiële besparing mogelijk is, is besloten deze maatregel
toe te voegen aan deze nota.
Besparing wagenpark |
|
|
|
maatregelen |
besparing |
investering |
dekking |
hemelwaterinstallatie
voor veegwagens |
€ 6.384,00 |
€ 45.000,00 |
GIM
budget |
5
Overige
Zoals als eerder
aangegeven bestaat de categorie Overig
uit woningen, gymzalen, openbare toiletten etc. Vanwege de diversiteit wordt
deze categorie in deze nota niet apart behandeld. Energiebesparing wordt per
locatie afzonderlijk bekeken.
Binnen gemeentelijk
invloedsfeer
Gemeente Delft heeft de
zorgplicht voor de huisvesting van verschillende welzijnsinstellingen, zoals
scholen, buurthuizen en gezondheidscentra binnen haar gemeentegrenzen. Vanuit
deze rol heeft zij invloed op de kwaliteit van de huisvesting. Het klimaatplan
richt zich daarbij op zowel de nieuwbouw als bestaande bouw. Voor de nieuwbouw
geldt de vastgestelde Delftse energieambities. Voor de bestaande bouw dient per
locatie gekeken te worden naar mogelijke energiebesparende maatregelen.
Bij gezondheidscentra en
buurthuizen kan direct gestuurd worden op het energieverbruik. Bij scholen is
de invloed beperkt aangezien zij zelf de lasten dragen. De beleidsmatige
sturingsmogelijkheden zal optimaal benut moeten worden om scholen zich bewust
te maken van energiegebruik en de daaraan gekoppelde mogelijkheden van
besparing.
Besparingspotentieel
Voor de huisvesting van scholen op de lange termijn
heeft de gemeente een Integraal Huisvestingsplan (IHP). In het plan houdt men
rekening met ‘ eigen beleid gemeente Delft’ o.a. m.b.t. klassenverkleining en
de Brede School. Tevens bevat dit plan een financieel overzicht met budgettaire
consequenties en huisvestingsontwikkelingen, echter schoolbesturen kunnen hieraan
geen rechten ontlenen, maar het IHP is wel een richtinggevend kader.
Besparing scholen |
|
|
maatregelen |
energiebesparing |
initiatief
|
Scholen attenderen op de mogelijkheid om voor een
deel van de meerkosten van energiebesparende maatregelen subsidie te
verktijgen via de REM |
Aanvraag moet in principe voldoen aanscherping:
EPC > 12% |
Welzijn |
Bij herziening IHP en/ of verordening, toevoegen
hoofdstuk m.b.t. Klimaatbeleid aan hoofdstuk 'beleid gemeente Delft' |
|
Welzijn |
Lespakket Energie van de gemeente Delft
uitbreiden met informatie voor docent en schoolleiding |
|
Milieu |