Inleiding

Deze nota heeft tot doel invulling te geven aan de besparingsdoelstellingen uit de nota ‘3E: Klimaatplan 2003-2012’ (Klimaatplan) die betrekking hebben op de gemeentelijke organisatie en het stapsgewijs wegwerken van de tegenvaller van € 50.000 op de inkoop van elektriciteit.

Samenvatting

Beslispunten

 

·         Akkoord te gaan met de voorgestelde aanpak, de daarbij behorende maatregelen en de kaders voor kosten verdeling uit de nota (zie bijlage 1).

·         De specifieke investering voor het aanschaffen van het  Energiebeheersysteem a € 45.000,- ten laste van de reserve nutswinsten te brengen, nu verwacht mag worden dat deze door de gestegen olie-en gasprijzen navenant zullen toenemen

·         Het resterend tekort op het budget voor elektra alsnog te accepteren als tegenvaller ten laste van de programmabegroting 2006 e.v.

·         Akkoord te gaan met de aangegeven besparingsdoelstelling en verantwoordelijkheden voor de categorieën :

o        Gemeentelijke gebouwen: 9% op energieverbruik (gas en elektra) in 2012

o        Openbare verlichting & verkeersregelinstallatie: 3% op elektriciteitsverbruik in 2012,

o        Gemalen:. 0% besparing, maar wel een pilotproject met zonne(PV)panelen of kleinschalige windturbines.

o        Wagenpark; besparingdoelstelling volgt nog na onderzoek.

 

 

Aanleiding

B&W heeft naar aanleiding van de aanbesteding elektriciteit de vakteams Milieu en HI&T verzocht een nota energiebesparing gemeentelijke organisatie te maken, om zo een nieuwe impuls te geven aan de gestelde doelstellingen uit de nota ‘3E Klimaatplan Delft 2003-2012’.

Tevens heeft er in 2005 een aanbesteding elektriciteit plaats gevonden, waarbij de gunning een tegenvaller ten aanzien van de programmabegroting 2003 t/m 2007 liet zien. Voor 2005 komt deze tegenvaller uit op € 180.000,-.

 

Programmabegroting

Verwacht wordt dat de energieprijzen de komende jaren de stijgende lijn vasthouden. Enerzijds dient dit gecorrigeerd moet worden in de programmabegroting en anderzijds zal met een structurele energiebesparingaanpak de stijgende lijn worden afgebogen. Het is niet realistisch dat de stijgende energieprijzen volledig gecompenseerd kunnen worden door middel van energiebesparing. Deze nota richt zich met name op de energiebesparing.

 

Op basis van de in deze nota opgenoemde maatregelen zal in de periode 2006 – 2012 geleidelijk tot € 50.000,- per jaar minder betaald hoeven te worden in vergelijking tot een ongewijzigd energiegebruik.

Echter, de maatregelen om tot energiebesparing te komen vergen investeringen. De investeringen kunnen slechts in beperkte mate worden gedekt uit de REM gelet op de subsidiecriteria in het Klimaatplan. Dat betekent dat de besparingsmaatregelen zouden moeten worden bekostigd uit de opbrengst van de maatregelen zelf (=de besparing op energieverbruik en energiebudget). De besparing van € 50.000 kan dan niet worden ingezet  voor het tekort op het energiebudget conform het besluit van de programmabegroting 2006. Dit tekort zal dan alsnog als tegenvaller in de programmabegroting 2006 moeten worden gedekt. Daar komt bij dat het besluit uit de programmabegroting uitgaat van een sneller te realiseren besparing (nl. € 50.000 in 2009) dan in dit voorstel reëel wordt geacht (€ 50.000 in 2012).

Het alternatief zou zijn om de investering in besparingsmaatregelen te bekostigen uit een andere bron, bijvoorbeeld de reserve Nutswinsten. Dan kan de energiebesparing worden gebruikt om het tekort te dekken.

Het voorstel is om het resterend tekort op het elektrabudget alsnog te dekken ten laste van de Programmabegroting 2006 e.v. en de energiebesparingsopbrengst te gebruiken om tot rendabele  besparingsmaatregelen te komen.

 

Totaal verbruik gemeente Delft 2004

Totaal verbruik gemeente Delft 2004

categorie

Totaal verbruik

kWh Elektriciteit

8.717.605

m3 Gas

1.549.407

 


Het verbruik van energie door de gemeentelijke organisatie is globaal onder te verdelen in de volgende 5 categorieën:

  1. Gemeentelijke gebouwen
  2. Gemalen
  3. Openbare Verlichting & Verkeersregelinstallaties
  4. Wagenpark
  5. Overigen[1]

 

Totaal verbruik gemeente Delft 2004

categorie

Electriciteit (kWh)

gas (m3)

autobrandstof (l)

1

gemeentelijke gebouwen

3.303.363

843.447

 

 

zwembad

365.333

367.555

 

2

openbare verlichting

3.206.882

0

 

 

verkeerregelinstallaties

407.114

0

 

3

gemalen

630.458

0

 

4

wagenpark

 

 

379.000

5

Overig

804.455

317.605

 

 

 

 

 

 

Totaal

8.717.605

1.528.607

379.000

 

 

Totaal kosten gemeente Delft in 2004

 

 

Categorie

Electriciteit (Euro)

Gas (Euro

Autobrandstof (Euro)

gemeentelijke gebouwen

€ 378.961,80

€ 278.632,72

 

zwembad

€ 41.911,00

€ 121.421,79

 

openbare verlichting

€ 367.893,50

 

 

verkeerregelinstallaties

€ 46.899,53

 

 

gemalen

€ 72.326,14

 

 

wagenpark

 

 

 

Overig

€ 92.312,82

€ 104.920,81

 

 

 

 

 

Totaal

€ 1.000.304,80

€ 504.975,32

 

Prijzen gebaseerd op de gemiddelde prijs in 2004

 

 

 

Gemeentelijk beleid

Voor deze nota zijn de volgende beleidskaders van toepassing:

Gemeentelijk interne milieuzorg (GIM)

Voor de GIM zijn een tweetal speerpunten van belang:

In het 3D Duurzaamheidsplan zijn de volgende speerpunten geformuleerd:

-          het up-to-date houden van de milieuvergunningen van de gemeentelijke gebouwen;

-          het terugdringen van het energiegebruik tot het niveau van 1995;

-          het terugdringen van de autokilometers van de medewerkers;

-          het gebruiken van schonere en stillere voertuigen bij de gemeente.

3E: Klimaatplan Delft 2003-2012

In het Klimaatplan zijn verschillende projecten opgenomen om het stijgende energieverbruik van de gemeentelijke organisatie terug te dringen. Het geven van ‘het goede voorbeeld’, werkt stimulerend naar andere partijen waar het klimaatbeleid zich op richt.

 

Doelstelling gemeentelijke organisatie

De doelstelling is een structurele reductie van het energieverbruik met als resultaat een energiebesparing van 5 -10% in 2012 t.o.v. 2004.

 

 Besparing per categorie

Hieronder is per categorie aangegeven welke maatregelen tot nu toe zijn genomen m.b.t. besparing van energie en welke fysieke maatregelen nog mogelijk zijn om het verbruik verder te reduceren. Op basis van deze informatie en landelijk kengetallen is per categorie een besparingsdoelstelling vastgesteld. Tevens is aangegeven wie verantwoordelijk is voor het behalen van deze doelstelling in 2012.

 

1          Gemeentelijke gebouwen

In het Klimaatplan is een CO2-doelstelling opgenomen voor de bestaande gemeentelijke gebouwen van 750 ton/jaar. Dit komt overeen met een besparing van ruim 9% op het energieverbruik (gas en elektra) in 2012 ten opzichte van 2004.

 

Verbruik gemeentelijke gebouwen Delft

 

Totaal verbruik

percentage van totale verbruik

aantal aansluitingen

Electriciteit (kWh)

3.303.363

38%

85

Gas (m3)

843.447

54%

58

Besparingspotentieel

Begin jaren negentig is een start gemaakt met energiebesparing bij de bestaande gemeentelijke gebouwen o.a. door het uitvoeren van een energiescan en het realiseren van energiebesparende maatregelen.

De gemeente Delft beheert en herontwikkelt diverse gebouwen voor zowel eigen functies als anderen (gezondheidscentra, bibliotheek, buurthuizen en sporthallen). Grootschalige ingreep in eigen gebouwen vindt de komende jaren weinig plaats onder andere in verband met de bouw van het ‘nieuw gemeentelijk kantoor’. Mogelijkheden voor energiebesparing zullen vooral liggen op het vlak van maatregelen die voorvloeien uit het EnergiePrestatieAdvies voor Utiliteitsbouw en de interne milieuzorg, bijvoorbeeld: armaturen en/of lampen verwijderen, versneld invoeren van LCD-beeldschermen, etc.

Wettelijke verplichtingen op basis Wet milieubeheer

De Wet milieubeheer (Wm) verplicht bedrijven en organisaties met een energiegebruik hoger dan 25.000 m3 gas en/of meer dan 50.000 kWh elektriciteit, alle mogelijke energiebesparingen te treffen met een terugverdientijd van vijf jaar. Om een goed inzicht te krijgen in de energieprestaties van de verschillende gemeentelijke gebouwen is het

EPA-U als instrument ontwikkeld. In het EPA rapport staat een overzicht met daarin bij voorkeur alle relevante energiebesparingsmaatregelen, maar in ieder geval de maatregelen met een terugverdientijd tot vijf jaar.

Het vakteam Milieutoezicht houdt toezicht op de naleving van de energie-zorgplicht van bedrijven en organisaties, dus ook van de gemeente Delft.

Begin 2006 wordt gestart met het opstellen van het EPA-U voor de eerste 4 ‘grote’ gemeentelijke gebouwen. Op basis van de eerste EPA-U’s, zal 1 gemeenschappelijke maatregel worden geselecteerd en deze zal vooruitlopend op de overige EPA-U’s  medio 2006 worden uitgevoerd in alle gemeentelijke gebouwen (min. 1000 m2). Te denken valt aan het toepassen van automatische veegpulsen op de verlichting van de gebouwen.

Energiebeheer

Door invoering van energiebeheer (aanschaf energiemanagement systeem), het op een systematische wijze beheersen van de energiestromen, kan 5-10% worden bespaard op het gemeentelijk energieverbruik. Naast financiële voordelen (terugverdientijd van EMS < 3 jaar) levert energiebeheer de gemeente de mogelijkheid om een voorbeeldfunctie te vervullen door zelf zo efficiënt mogelijk om te gaan met energie in eigen gebouwen en voorzieningen. Goed voorbeeld doet goed volgen!

 


Programma EMS-systeem

Met dit programma is er sprake van een integraal systeem, waarin diverse functionaliteiten worden ingevuld.


 


Hierbij zijn inkoopaspecten als factuurcontrole, budgettering, energiebesparing en bewaking, inkoopprofielen en managementrapportages  snel beschikbaar. Daarnaast zijn CO2 emissierapportages, MEP rapportages en benchmarking optionele mogelijkheden als output voor het monitoringsysteem. Tevens worden genoemde rapportages meer en meer via intra- of internet beschikbaar gesteld aan het eigen personeel. Hiermee wordt ook invulling gegeven aan actieve gedragsbeïnvloeding en verantwoordelijkheidsgevoel bij gebruikers en gebouwbeheerders. Ervaringen bij andere gebruikers geven aan dat het gebruik van dit programma een besparing oplevert.


 


Maatregelen

Besparingen gemeentelijke gebouwen Delft

 

 

 

 

maatregelen elektriciteit + gas

planning

energiebesparing

investering

dekking

invoeren Energiebeheer (aanschaf EMS)

begin 2006

 

€ 45.000,00

Ten laste van de reserve nutswinsten

afgeschreven printers, faxen en scanners niet vervangen, maar functies waar mogelijk laten vervullen door de multifunctionals

nvt

ca. 25.000 kWh

reeds aangeschaft

nvt

gedragscampagnes (o.a. gekoppeld aan invoeren gemeentebrede maatregel)

2006

 

€ 5.000,00

GIM-budget

Opstellen EPA-U eerste 4 gemeentelijke gebouwen (> 1000 m2)

begin 2006

nvt

€ 8.500,00

gebouweigenaar of gebruiker

Opstellen EPA-U overige gemeentelijke gebouwen (> 1000 m2)

2006

nvt

uitvoering gemeentelijke energiecoördinator

energiemaatregelen (electriciteit en gas) terugverdientijd < 5 jaar

looptijd 2006-2012

totaal conform Klimaatplan

totaal conform Klimaatplan

100% gebouweigenaar

energiemaatregelen (electriciteit en gas) terugverdientijd < 10 jaar (als aanvulling op reeds aanwezig installaties)

750 ton CO2

€ 225.000,00

maximale bijdrage REM

50% totale kosten REM + 50% gebouweigenaar

energiemaatregelen (electriciteit en gas) terugverdientijd < 10 jaar (uitgaande van natuurlijk vervangingsmoment

 

 

50% (meerkosten) REM + rest gebouweigenaar

Doelstelling gemeentelijke gebouwen

Het besparingspotentieel komt overeen met een korte termijn doelstelling van ruim 2% in 2006 en resulteert uiteindelijk in een besparing van 9%[2] (gas en elektra) in 2012 conform het Klimaatplan. Van belang is om juist in 2006 de gebouwmaatregelen te starten en grotendeels te realiseren, omdat hierdoor nog maximaal besparingsopbrengst wordt verkregen tot herhuisvesting in een nieuw energiezuinig gemeentelijk kantoor in de Spoorzone wordt gerealiseerd.

 

H&IT heeft een inspanningsverplichting om deze doelstellingen te halen, voor zo ver gebouwen onder het locatiebeheer van H&IT vallen.


2          Openbare verlichting en verkeerslichtinstallaties

In het Klimaatplan is opgenomen dat de energie-efficiency van de openbare installaties verbeterd zal worden door uitvoering van verschillende maatregelen. Ook worden eventuele extra maatregelen getroffen indien de terugverdientijd korter is dan tien jaar. Er is dan ook geen concrete CO2-reductiedoelstelling opgenomen voor de openbare verlichting en verkeerslichtinstallaties. De afspraak is dat de CO2-reductie aan de hand van een ‘quickscan’ nader bepaald moet worden.

Delfts openbare verlichting

 

Verbruik Openbare verlichting

 

Totaal verbruik

percentage van totale verbruik

aantal aansluitingen

Elektriciteit (kWh)

3.206.882

37%

1

 

Besparingspotentieel

De gemeente Delft is eigenaar van de openbare verlichting, zowel wat betreft de bovengrondse verlichtingmiddelen als het ondergrondse kabelnet. De installatie omvat 14.650 lichtpunten en is aangesloten op het laagspanningsnet van Eneco Netbeheer. Volgens de wet hoeft de installatie niet bemeterd te worden. De energiekosten worden berekend op basis van totaal aangesloten vermogen X aantal branduren.

Uitgangspunt bij aanleg en vervanging van de openbare verlichting is al vele jaren dat waar mogelijk een lamptype met een hoger rendement wordt toegepast. Nieuwe technische ontwikkelingen worden op de voet gevolgd, zoals energiezuinige lampen en armaturen. De afgelopen jaren is het aantal lichtpunten met circa 1% per jaar toegenomen vanwege uitbreiding door nieuwbouw en de toenemende vraag naar verlichting in verband met  sociale veiligheid. Daar staat tegenover dat de leveranciers, veel aandacht besteden aan ontwikkeling van efficiënte verlichtingsmiddelen. Hierdoor is in de afgelopen jaren het energieverbruik nauwelijks gewijzigd.

 

Lichtreclames

Op de ‘Delftse OV Installatie’ zijn ook andere zaken aangesloten, zoals verlichting ANWB bewegwijzering (65 stuks), abri’s en lichtreclames van derden. De bijdrage van reclame op het totale energieverbruik van openbare verlichting is 2,3% dit komt neer op ± 75.000 kWh/ jaar. Het besparingspotentieel binnen deze categorie ‘lichtreclames’ is hoog. Het verdient aanbeveling om de mogelijkheden voor energiebesparing te onderzoeken, maar ook om overeenkomsten eens ‘tegen het licht’ te houden.

Maatregelen

Maatregelen om energie te besparen moeten vooral worden gezocht in het beperken van het lichtniveau of het gedeeltelijk uitschakelen van verlichting tijdens de nachtelijke uren (‘licht op maat’). Daar waar ‘licht op maat’ wordt toegepast is bemetering nodig om de financiele voordelen ‘te verzilveren’. Dit brengt extra kosten met zich mee voor bemetering en het periodiek opnemen meterstanden. Pas je ‘licht op maat toe’, dan dien je afspraken met de energieleverancier om de energiebesparing uit te drukken in een financiële besparing.

Verkeersregelinstallaties Delft

Verbruik Verkeersregelinstallaties

 

Totaal verbruik

percentage van totale verbruik

aantal aansluitingen

Elektriciteit (kWh)

407.114

5%

70

Besparingspotentieel

In Delft is het energieverbruik in verkeerslichten altijd een aandachtspunt geweest. Het energieverbruik van verkeersregelinstallaties is in de laatste jaren niet sterk gewijzigd. Ondanks uitbreiding van de installaties met 10 pollers en de reizigerinformatie op het Stationsplein. Alle installaties worden individueel bemeterd. In 1985 is in de verkeerslichten het grootste gedeelte van de 55W, 7W en 100 W Kryptonlampen vervangen door de veel energiezuinigere laagspanningslampen van 27W en 38W. Door vroegtijdig deze voordelen te benutten (Delft was toentertijd de enige gemeente in Nederland die dit deed) zijn de energetische voordelen voor het toepassen van de nu gangbare energiezuinige led verkeerslantaarns gering (7-18 Watt per lantaarn). Echter het gebruik van led’s is verkeerstechnisch veiliger en de levensduur hoger, vandaar dat er led’s geplaatst zijn in de armaturen boven de weg (zweefmasten en portalen), tevens worden vanaf nu nieuwe verkeerslichtinstallaties volledig uitgerust met led’s, zoals bij Ypenburg en Zuidpoort.

Maatregelen

Het aantal installaties wordt periodiek kritisch bekeken, momenteel wordt bijvoorbeeld gekeken of  VRI’s vervangen kunnen worden door andere verkeersmaatregelen.

Maatregelen OV en VRI

besparing Openbare Verlichting en Verkeersregelinstallaties

 

 

 

maatregelen OV

besparing (kWh)

investering

dekking

oriëntatie verlichting provinciale weg 15 tussen 02:00 -6:00 uur

13.000

Interne uren

 

oriëntatie verlichting fietspad langs N470 tussen 02:00 -6:00 uur

1.900

Interne uren

 

oriëntatie verlichting fietspaden langs  A13 tussen 02:00 -6:00 uur

2.000

Interne uren

 

verlichting skatebaan uit vanaf zonsondergang in wintermaanden

540

gering

onderhoudsbudget

verlichtingsniveau verlagen bedrijventerrein na 21:00 uur

 

 

 

nieuwe eisen stellen aan lichtreclames  12W LED ipv 100W

65.000

ntb

derden

 

 

 

 

maatregelen VRI

besparing (kWh)

investering

dekking

verwijderen van een aantal VRI's

20.000

ntb

Project/onderhoudsbudget

ombouwen onderlichten (kleine steun verkeerslichten onderaan de mast) van halogeen 20W naar 4W LED

3800

€ 30.000,00

langer levensduur

terugbrengen bedrijfstijden langs tramlijn 1

1000

gering

onderhoudsbudget

 

 

 

 

Totaal

107.240

 

 

Percentage totaal energieverbruik OV en VRI

3%

 

 

 

 

Doelstellingen OV en VRI

Algemeen concluderend zijn in het verleden al forse maatregelen genomen in energie te besparen. Hierdoor kunnen geen grote besparing meer tot stand worden gebracht.

Op basis van bovenstaand is een besparingdoelstelling geformuleerd van 3% op het elektriciteitsverbruik in 2012 ten opzichte van 2004. Vakteam Mobiliteit is verantwoordelijk voor het behalen van deze doelstelling in 2012.

 

3                     Gemalen

In het Klimaatplan is geen CO2-reductiedoelstelling opgenomen, wel is het volgende doel omschreven. Alle pompen en installaties waarvan de vervangingsperiode langer is dan 5 jaar zijn energie-efficiënt en eventueel voorzien van Duurzame Energie opties.

 

Verbruik gemalen

 

 

Totaal verbruik

percentage van totale verbruik

aantal aansluitingen

Electriciteit (kWh)

630.458

7%

83

Besparingspotentieel

De gemeente Delft beheert een groot aantal gemalen ten behoeve van het droog houden van de stad en omgeving. Vanuit het al aanwezige standaard zijn de meeste van deze gemalen al uitgevoerd met energiezuinige motoren/ pompen. De enige ‘marginale’ mogelijkheid om nog verder bij te dragen aan de klimaatdoelstellingen is door de installaties uit te rusten met PV panelen of kleine windmolens. Deze maatregelen zijn meer gericht op de voorbeeldfunctie, dan dat ze daadwerkelijk een structurele besparing op leveren op het energieverbruik van de gemalen.

Gemeente en Hoogheemraadschap hebben de taken en verantwoordelijk‑ heden voor beheer en onderhoud van open water, maar ook de bestemming en inrichting en de waterhuishoudkundige infrastructuur herverdeeld (voorjaar 2005). Bij de herverdeling is afgesproken dat een drietal gemalen van de gemeente worden overgedragen aan het Hoogheemraadschap van Delfland. Deze gemalen verbruiken gezamenlijk ±  143.600 kWh/ jaar. Door de grenscorrecties met Midden-Delfland zullen er ook gemalen worden overgedragen aan de gemeente Delft, zoals VDD-terrein en Harnaschpolder. De totaalbalans van deze uitwisseling is nog niet opgemaakt.

Maatregelen

Door het langer vasthouden van hemelwater, vertraagd afvoeren hiervan en minder inlaten van boezemwater, zal in de toekomst minder pompcapaciteit nodig zijn en kan het aantal draaiuren mogelijk worden vermindert. Of ook daadwerkelijk een energiebesparing kan worden gerealiseerd zal in de praktijk moeten blijken.

Besparing gemalen

 

 

 

maatregelen

besparing (kWh)

investering

dekking

verminderen aantal draaiuren pompen

pm

minimaal

onderhoudsbudget

voorbeeldproject met DE opties b.v. waterspeeltuin Tanthof

pm

ntb

voorstel volgt tzt

 


Doelstelling Gemalen

De mogelijkheden voor energiebesparing bij gemalen zijn minimaal. In combinatie met een besparingsdoelstelling van 0% wordt ten doel gesteld een pilotproject met zonne(PV)panelen of kleinschalige windturbines uit te voeren.

Stadsbeheer is verantwoordelijk voor het behalen van de doelstelling in 2012.

 

4                     Wagenpark

Het Klimaatplan streeft een volledig energiezuinig wagenpark na, waarbij de exacte CO2- reductiedoelstelling aan de hand van een inventarisatie vastgesteld moet worden.

 


 


Besparingspotentieel

De gemeente Delft gebruikt diverse soorten voertuigen, variërend van personenauto’s, bestelwagens bij de bodedienst, en groot materieel bij de reiniging. Het vakteam Technische Dienst beheert het wagenpark en verzorgt de aanschaf van nieuwe wagens.

In het kader van het Plan van Aanpak Luchtkwaliteit 2005-2020 wordt op dit moment een onderzoek uitgevoerd naar de mogelijkheden van het

doorvoeren van de volgende maatregelen:

De nieuwe voertuigen die worden aangeschaft kunnen, indien economisch aantrekkelijk, gaan rijden op energiezuinigere brandstof. Eén van de uit te werken punten in het onderzoek is het effect van de maatregel op het energieverbruik en de CO2-uitstoot van het wagenpark.

Eind 2005 wil de gemeente een besluit nemen over de in te zetten maatregelen.

Maatregelen

Concrete maatregelen worden gekoppeld aan het besluit van de gemeente in het kader het plan van aanpak Luchtkwaliteit Wagenpark.

Doelstelling Wagenpark

Bij het vaststellen van het plan van aanpak Luchtkwaliteit Wagenpark, zal een voorstel voor de besparingdoelstelling Wagenpark aan de gemeenteraad voorgelegd worden. Vakteam TD is verantwoordelijk voor het behalen van deze doelstelling in 2012.


 

Vooruitlopend op het onderzoek plan van aanpak Luchtkwaliteit Wagenpark is uit een grove analyse naar voren gekomen dat ten behoeve van de reiniging jaarlijks grote hoeveelheden drinkwater worden gebruikt voor het schoonvegen van de openbare ruimte. Terwijl noodzakelijkerwijze daarvoor geen drinkwaterkwaliteit nodig is. Omdat hier ook een financiële besparing mogelijk is, is besloten deze maatregel toe te voegen aan deze nota.

Besparing wagenpark

 

 

 

maatregelen

besparing

investering

dekking

hemelwaterinstallatie voor veegwagens

€ 6.384,00

€ 45.000,00

GIM budget

 

 

5                  Overige

Zoals als eerder aangegeven  bestaat de categorie Overig uit woningen, gymzalen, openbare toiletten etc. Vanwege de diversiteit wordt deze categorie in deze nota niet apart behandeld. Energiebesparing wordt per locatie afzonderlijk bekeken.

 

Binnen gemeentelijk invloedsfeer

Gemeente Delft heeft de zorgplicht voor de huisvesting van verschillende welzijnsinstellingen, zoals scholen, buurthuizen en gezondheidscentra binnen haar gemeentegrenzen. Vanuit deze rol heeft zij invloed op de kwaliteit van de huisvesting. Het klimaatplan richt zich daarbij op zowel de nieuwbouw als bestaande bouw. Voor de nieuwbouw geldt de vastgestelde Delftse energieambities. Voor de bestaande bouw dient per locatie gekeken te worden naar mogelijke energiebesparende maatregelen.

Bij gezondheidscentra en buurthuizen kan direct gestuurd worden op het energieverbruik. Bij scholen is de invloed beperkt aangezien zij zelf de lasten dragen. De beleidsmatige sturingsmogelijkheden zal optimaal benut moeten worden om scholen zich bewust te maken van energiegebruik en de daaraan gekoppelde mogelijkheden van besparing.

 

Besparingspotentieel

Voor de huisvesting van scholen op de lange termijn heeft de gemeente een Integraal Huisvestingsplan (IHP). In het plan houdt men rekening met ‘ eigen beleid gemeente Delft’ o.a. m.b.t. klassenverkleining en de Brede School. Tevens bevat dit plan een financieel overzicht met budgettaire consequenties en huisvestingsontwikkelingen, echter schoolbesturen kunnen hieraan geen rechten ontlenen, maar het IHP is wel een richtinggevend kader.

 

Besparing scholen

 

 

maatregelen

energiebesparing

initiatief

Scholen attenderen op de mogelijkheid om voor een deel van de meerkosten van energiebesparende maatregelen subsidie te verktijgen via de REM

Aanvraag moet in principe voldoen aanscherping: EPC > 12%

Welzijn

Bij herziening IHP en/ of verordening, toevoegen hoofdstuk m.b.t. Klimaatbeleid aan hoofdstuk 'beleid gemeente Delft'

 

Welzijn

Lespakket Energie van de gemeente Delft uitbreiden met informatie voor docent en schoolleiding

 

Milieu

 



[1] Categorie Overig bestaat uit woningen, openbare toiletten etc. Vanwege de diversiteit wordt deze categorie in deze nota niet apart behandeld.

[2] Besparing ten opzichte van 2004