Sinds de invoering van betaald parkeren op het
ziekenhuis terrein zijn er meer bezoekers/patiënten gaan parkeren op de
parkeerplaatsen van de bewoners aan de Reinier de Graafweg. Tot 2004 was ook
het aantal parkeerplaatsen op het ziekenhuisterrein aan de krappe kant,
waardoor er gebruik werd gemaakt van de bewonersparkeerplaatsen aan de Reinier de Graafweg.
Inmiddels heeft het ziekenhuis veel extra
parkeerplaatsen aangelegd en is het aantal parkeerplaatsen benodigd voor
personeel, patiënten en bezoekers voldoende. Toch blijven nog veel
bezoekers/patiënten gebruik maken van de openbare bewonersparkeerplaatsen.
Parkeertellingen hebben aangegeven dat er hierdoor op bepaalde tijden grote
parkeerdruk ontstaat in de woongebieden aan de Reinier de Graafweg.
Eind 2004 is er voor bewoners van de Reinier de
Graafweg een bewonersavond gehouden. Op deze avond is besloten om samen met
enkele bewoners deze parkeeroverlast te bekijken en hier een oplossing voor te
vinden.
Er is toen uit de aanwezige bewoners een werkgroep
samengesteld van 6 bewoners uit de Reinier de Graafweg. Deze werkgroep is samen
met het vakteam Mobiliteit van de gemeente in februari 2005 aan de slag gegaan
om de parkeeroverlast in kaart te brengen.
-
Als eerste heeft de werkgroep de huidige situatie
in kaart gebracht. Dit is gedaan door het houden van parkeertellingen. Op
verschillende dagen en op verschillende tijdstippen is het aantal voertuigen op
de parkeerplaatsen geteld. De uitslag van de tellingen kwam overeen met de
eerder gehouden tellingen in 2003 en 2004.
-
Het volgende gedeelte van het onderzoek was een
huis-aan-huis enquête om te bekijken hoe de bewoners aan de Reinier de Graafweg
het parkeerprobleem ervaren. Deze enquête is aan de bewoners van de Reinier de
Graafweg 2 t/m 614 verspreid in juni 2005.
De enquête bestond uit 2 delen;
1. Inventarisatie
om de ‘grootte’ van het parkeerprobleem vast te stellen.
2. Inventarisatie
van het voorstel met betrekking tot de mogelijke oplossing van gereguleerd
parkeren.
DIMENSUS heeft het
parkeeronderzoek voor het vakteam O&S uitgevoerd in juli 2005. De
resultaten zijn in september met de werkgroep besproken.
Conclusie onderzoek parkeersituatie
De werkgroep is tot de conclusie gekomen dat er wel
een parkeerprobleem ervaren wordt door bewoners (70% van de bewoners vindt dat
er iets gedaan moet worden). De behoefte aan een oplossing in de vorm van
gereguleerd parkeren ligt echter anders; 45% negatief over invoering van
vergunningparkeren tegen 48% voor invoering van vergunningparkeren.
Het direct invoeren van gereguleerd parkeren wordt
dus niet ondersteund. Andere oplossingen dan gereguleerd parkeren zijn in een
eerder stadium al onderzocht en afgewezen.
Aangezien er de komende jaren veel veranderingen
gaan plaatsvinden rondom het Reinier de Graaf gasthuis wil de werkgroep ‘vinger
aan de pols’ houden als het gaat om de toekomstige ontwikkelingen rondom het
Reinier de Graaf gasthuis.
Hiertoe zijn met de werkgroep de volgende afspraken
gemaakt:
-
In
de maand november worden er tellussen bij de inritten van de parkeerplaatsen
(zowel Reinier de Graafgasthuis als bewonersparkeerplaatsen) gelegd om een
0-meting qua parkeerintensiteiten uit te voeren.
-
Na
aanleg van de ‘interim parkeerplaatsen’ (2006) op het Reinier de Graaf terrein
geeft de werkgroep een signaal aan de gemeente wanneer de parkeerdruk
onacceptabel hoog is. Op dat moment wordt wederom met tellussen een 1-meting
gehouden. Indien het verschil met de huidige situatie sterk is verslechterd zal
opnieuw een draagvlak onderzoek uitgezet worden. Afhankelijk van die uitslag
zal opnieuw draagvlak bekeken worden.
-
Onderdeel
van het draagvlakonderzoek is de prijs voor een vergunning. Gebleken is dat een
groot deel van de bewoners vindt dat het Reinier de Graafgasthuis een bijdrage
moet leveren in de oplossing van de parkeerproblematiek. Voordat het volgende
draagvlakonderzoek wordt uitgevoerd is het van belang inzicht te hebben in de
mogelijke financiële bijdrage vanuit het Reinier de Graaf gasthuis.
Communicatie naar bewoners
-
Na
de start van de werkgroep is een nieuwsbrief opgesteld vanuit de werkgroep om
bewoners en bedrijven aan de Reinier de Graafweg te informeren over de aanpak
van de werkgroep. (mei 2005).
-
In
juni 2005 is de enquête met een begeleidende brief verstuurd aan de bewoners
van de Reinier de Graafweg 2 t/m 614.
-
In november 2005 volgt een 2e
nieuwsbrief met het voorstel vanuit de werkgroep.
M. Floor