Inleiding

 

Volgend uit de nieuwe woningwet per 1 januari 2003 is sinds 1 juli 2004 het door de raad vastgestelde welstandsbeleid van kracht. Eveneens volgens de wet, en de gemeentelijke bouwverordening, dient de welstandscommissie jaarlijks verslag te leggen van haar werkzaamheden, met daarin een evaluatie van het toepassen van het welstandbeleid. Eventueel kan de commissie de raad aanbevelingen doen voor aanpassing van/ aanvulling op het welstandsbeleid. In Delft is er een gecombineerde commissie voor Welstand en Monumenten; daarom wordt in het nu aangeboden verslag tevens verslag gedaan van haar werkzaamheden op het gebied van monumentenzorg.

Dit verslag betreft de periode van 1 juli 2004 tot 1 oktober 2005

 

 

Inhoud verslag

 

De commissie legt op de volgende punten wettelijk verplicht verslag af over:

1)     De wijze waarop het afgelopen jaar toepassing is gegeven aan de criteria uit de welstandsnota

2)     De werkwijze van de commissie en het werken in mandaat

3)     De wijze waarop uitwerking is gegeven aan de openbaarheid van vergaderen

4)     De aard van de beoordeelde plannen

5)     Bijzondere projecten

Van haar taken voor de monumentenzorg doet de commissie verslag aan de hand van enkele behandelde monumentenplannen

 

Ad 1) sneltoetscriteria

Voor lichtvergunningplichtige plannen zijn sneltoetscriteria opgesteld, bestemd voor ambtelijke toetsing. Als zo’n plan voldoet aan alle van toepassing zijnde criteria is het welstandshalve goedgekeurd; zo niet dan  moet het alsnog worden voorgelegd aan de commissie om aan de reguliere welstandscriteria getoetst te worden De gedachte daarachter is dat er een snellere doorloop van zulke plannen mogelijk is. In de praktijk kon slechts een bijzonder klein aantal plannen ambtelijk worden afgedaan. De commissie heeft de indruk dat de criteria op sommige onderdelen te streng lijken, met name wat betreft achterkanten.

De commissie acht het echter voor enkele aspecten wel goed dat de sneltoetscriteria vrij streng zijn. Deze zijn: 1) het zoveel mogelijk instandhouden van het beeld van oorspronkelijke schuine kappen; 2) het bij gevels voorkomen van vergroving doordat houten kozijnen door kunststof profielen worden vervangen. Voor een effectief welstandsadvies moet dit tevens meer concreet in de reguliere architectuurcriteria worden beschreven.

 

De commissie beveelt aan:

-        de sneltoetscriteria te herbezien en aan te passen, in het bijzonder om meer het onderscheid tussen achterkanten en (vanuit de openbare ruimte zichtbare) voor- en zijkanten te maken

-        de voor de bovengenoemde aspecten relevante sneltoetscriteria eveneens zo concreet mogelijk naar reguliere architectuurcriteria te vertalen.

 

Ad 5) bijzondere projecten

De bijzondere projecten illustreren tevens de werkwijze van de commissie. Behalve bouwplannen geeft de commissie aan de hand van enkele voorbeelden ook haar mening over bouwwerken in het de openbare ruimte. Er zijn enkele voorbeelden van goed geslaagde projecten opgenomen, maar ook van gemiste kansen: infrastructurele plannen die wel een grote impact hebben op de openbare ruimte. Ze worden in een laat stadium als voldongen feit aan de commissie voorgelegd, en zijn geheel door andere overwegingen gedicteerd.

 

De commissie beveelt aan:

-        dat gemeentelijke vakteams bij grote infrastructurele projecten in een vroeg stadium vooroverleg hebben met de commissie om tot een gewenst kwaliteitsniveau te komen

 

 

Voorstel

 

De Commissie voor de Welstand en Monumenten stelt voor om

1.     het verslag ter kennisname aan te bieden aan de gemeenteraad\

2.     de gemeenteraad te laten besluiten om

a. de aanbevelingen uit het verslag over te nemen en

b. de nadere voorstellen voor aanpassing van het welstandsbeleid uit  

    te werken

 

 

 

G. van der Harst

Vakteam Monumentenzorg en bouwkwaliteit