Volgend
uit de nieuwe woningwet per 1 januari 2003 is sinds 1 juli 2004 het door de
raad vastgestelde welstandsbeleid van kracht. Eveneens volgens de wet, en de
gemeentelijke bouwverordening, dient de welstandscommissie jaarlijks verslag te
leggen van haar werkzaamheden, met daarin een evaluatie van het toepassen van
het welstandbeleid. Eventueel kan de commissie de raad aanbevelingen doen voor
aanpassing van/ aanvulling op het welstandsbeleid. In Delft is er een
gecombineerde commissie voor Welstand en Monumenten; daarom wordt in het nu
aangeboden verslag tevens verslag gedaan van haar werkzaamheden op het gebied
van monumentenzorg.
Dit
verslag betreft de periode van 1 juli 2004 tot 1 oktober 2005
De
commissie legt op de volgende punten wettelijk verplicht verslag af over:
1)
De
wijze waarop het afgelopen jaar toepassing is gegeven aan de criteria uit de
welstandsnota
2)
De
werkwijze van de commissie en het werken in mandaat
3)
De
wijze waarop uitwerking is gegeven aan de openbaarheid van vergaderen
4)
De
aard van de beoordeelde plannen
5)
Bijzondere
projecten
Van
haar taken voor de monumentenzorg doet de commissie verslag aan de hand van
enkele behandelde monumentenplannen
Ad
1) sneltoetscriteria
Voor
lichtvergunningplichtige plannen zijn sneltoetscriteria opgesteld, bestemd voor
ambtelijke toetsing. Als zo’n plan voldoet aan alle van toepassing zijnde
criteria is het welstandshalve goedgekeurd; zo niet dan moet het alsnog worden voorgelegd aan de commissie
om aan de reguliere welstandscriteria getoetst te worden De gedachte daarachter
is dat er een snellere doorloop van zulke plannen mogelijk is. In de praktijk
kon slechts een bijzonder klein aantal plannen ambtelijk worden afgedaan. De
commissie heeft de indruk dat de criteria op sommige onderdelen te streng
lijken, met name wat betreft achterkanten.
De
commissie acht het echter voor enkele aspecten wel goed dat de
sneltoetscriteria vrij streng zijn. Deze zijn: 1) het zoveel mogelijk
instandhouden van het beeld van oorspronkelijke schuine kappen; 2) het bij
gevels voorkomen van vergroving doordat houten kozijnen door kunststof
profielen worden vervangen. Voor een effectief welstandsadvies moet dit tevens
meer concreet in de reguliere architectuurcriteria worden beschreven.
De
commissie beveelt aan:
-
de
sneltoetscriteria te herbezien en aan te passen, in het bijzonder om meer het
onderscheid tussen achterkanten en (vanuit de openbare ruimte zichtbare) voor-
en zijkanten te maken
-
de
voor de bovengenoemde aspecten relevante sneltoetscriteria eveneens zo concreet
mogelijk naar reguliere architectuurcriteria te vertalen.
Ad
5) bijzondere projecten
De
bijzondere projecten illustreren tevens de werkwijze van de commissie. Behalve
bouwplannen geeft de commissie aan de hand van enkele voorbeelden ook haar
mening over bouwwerken in het de openbare ruimte. Er zijn enkele voorbeelden
van goed geslaagde projecten opgenomen, maar ook van gemiste kansen:
infrastructurele plannen die wel een grote impact hebben op de openbare ruimte.
Ze worden in een laat stadium als voldongen feit aan de commissie voorgelegd,
en zijn geheel door andere overwegingen gedicteerd.
De
commissie beveelt aan:
-
dat
gemeentelijke vakteams bij grote infrastructurele projecten in een vroeg
stadium vooroverleg hebben met de commissie om tot een gewenst kwaliteitsniveau
te komen
De
Commissie voor de Welstand en Monumenten stelt voor om
1.
het
verslag ter kennisname aan te bieden aan de gemeenteraad\
2.
de
gemeenteraad te laten besluiten om
a. de aanbevelingen uit het verslag over te nemen en
b. de nadere voorstellen voor aanpassing van het
welstandsbeleid uit
te werken
G. van der Harst
Vakteam
Monumentenzorg en bouwkwaliteit