Stuk                                                                                                              

                                                                                                                      Delft, 22 maart 2005

 

Onderwerp:       38e Begrotingswijziging nota parkeren 2004

 

 

Aan de gemeenteraad

 

Geachte dames en heren,

 

In november 2004 heeft de regiegroep parkeren een aantal voorstellen gedaan in het kader van:

De verbetering van het saldo van kosten en opbrengsten met € 757.000 is primair noodzakelijk geworden als gevolg van de vermindering van het aantal betaald straatparkeerplaatsen wegens de opening van de Zuidpoortgarage. Deze vermindering was nog niet verwerkt in een begrotingswijziging. In deze oplegnotitie worden deze effecten zichtbaar gemaakt, waardoor de begroting van het gesloten circuit volledig is geactualiseerd

 

De voorstellen zijn in november 2004 overgenomen door het College van B&W en 30 november besproken in de commissie Duurzaamheid. Als gevolg van de voorstellen dient de begroting voor 2006 en verder structureel te worden aangepast. Het nu voorliggende voorstel behelst de technische verwerking van de destijds reeds geaccordeerde voorstellen (zie bijlage 1). Deze oplegnotitie geeft daarop een nadere toelichting.

 

Begrotingswijzing nota parkeren

 

Efficiencymaatregelen

Er is ingestemd met het realiseren van een aantal efficiencymaatregelen per 2006. Deze efficiencymaatregelen hebben betrekking op de reductie van een aantal fte’s bij de vakteams Publieksbalie, Belastingen, Mobiliteit en de sector Toezicht Openbare Ruimte.

 

Met betrekking tot de vakteams Publieksbalie en Belastingen is het aantal fte’s conform de nota parkeren aangepast per 1-1-2006. Deze aanpassing van het aantal fte’s leidt tot een hoger uurtarief van betrokken vakteams, waardoor de toerekening van kosten op de overige producten van deze vakteams wijzigt (bijlage 2).

 

Met betrekking tot het vakteam Mobilteit wordt opgemerkt dat de reductie van 1 fte administratief voor reeds 0,5 fte is ingeboekt in het kader van het Personeelsbeheersplan.

 

Met betrekking tot de sector TOR is het aantal fte dat ten laste komt van het gesloten circuit conform de nota kostprijzen en kostendekkende tarieven parkeeproducten 2006 . In de nota is echter ten onrechte uitgegaan van een te hoog aantal fte dat ten laste kwam van het gesloten circuit. Feitelijk was dit 5,13 fte en werd na doorvoering efficiencymaatregelen 4,77 fte. In de berekening is als basis 7,59 fte gebruikt waardoor de reductie te hoog is berekend. Dit dient alsnog te worden gecorrigeerd.

 

Naar aanleiding van het bovenstaande wordt geconcludeerd dat de besparing op het gesloten circuit parkeren € 115.000 lager uitvalt als gevolg van een te hoog berekende reductie van fte’s V&O. Deze lagere besparing kan worden verrekend met de in het rekenmodel opgenomen post “besparingsverlies”. Hiermee wordt echter nog steeds voldaan aan de oorspronkelijk taakstelling van € 757.000.

 

Ook voor het vakteam Mobiliteit en de sector Toezicht openbare ruimte geldt dat een wijziging van het uurtarief leidt tot een wijziging van de toegerekende kosten op de producten buiten het gesloten circuit. In totaliteit (inclusief de vakteams Belastingen en Publieksbalie) bedraagt dit een nadelig effect va € 372.000 voor de gewone dienst (bijlage 2).

 

Uitbreiding formatie taakcontroller

De formatie is met 1 fte uitgebreid bij het vakteam Strategie en Control  conform de nota parkeren.

 

Aanpassingen opbrengsten naheffingen

De opbrengsten naheffingsaanslagen is met € 596.190 structureel opgehoogd als gevolg van de taakstelling om gemiddeld 8 betaalde fiscale naheffingen per werkdag te schrijven per controleur.

 

Werkbudget Toezicht openbare ruimte

Bij het opstellen van de nota kostprijzen en kostendekkende tarieven parkeeproducten 2006 was nog geen volledig zicht op het benodigde werkbudget voor de sector Toezicht Openbare Ruimte. Voorheen werd dit werkbudget volledig ten laste gebracht van het gesloten circuit. Bij deze begrotingswijziging is er voor gekozen om het werkbudget op alle producten van TOR door te belasten. Het totaal benodigde werkbudget bedraagt € 70.000 waarvan 72% ten laste komt van het gesloten circuit.

 

Toerekening van overige werkbudgetten aan gesloten circuit

Ten opzichte van de huidige meerjarenbegroting is middels deze begrotingswijziging het merendeel van de werkbudgetten verlaagd. Een uitzondering hierop vormen de kosten van de pollers, een verwachte hogere toerekening van kosten voor beheer vanuit Parking Delft en een verbeterd inzicht in structurele kosten voor instandhouding van de pollers stijgen de kosten voor het gesloten cicuit met een bedrag van € 235.000.

 

Stelpost € 240.000

Bij het opstellen van de begroting 2005 is een stelpost opgenomen ten laste van het gesloten circuit parkeren voor een bedrag van € 240.000. Een te hoge urendoorbelasting in 2004 heeft geresulteerd in een te hoge doorbelasting aan het gesloten circuit parkeren en een te lage doorbelasting aan het product Openbare orde en Veiligheid.

 

Deze stelpost was in de begroting 2005 opgenomen om het negatieve effect voor de algemene middelen te neutraliseren. Voorlopig is de stelpost structureel ten laste van het gesloten circuit parkeren gebracht. Deze stelpost wordt voor 2005 meegenomen bij de besluitvorming van de 2e beheersrapportage en vanaf 2006 structureel gecorrigeerd. In bijlage 2 is dit als lagere bate op het van product Openbare orde en veiligheid zichtbaar. In de bezuinigingstaakstelling van € 5 miljoen is ook met dit bedrag rekening gehouden.

 

 

Begrotingswijziging ontwikkelingen parkeerareaal

 

Opbrengst vergunningen

In de nota kostprijzen en kostendekkende tarieven parkeeproducten 2006 is een rekenmodel gepresenteerd om zodoende een kostendekkend tarief te kunnen berekenen. Voor het jaar 2006 is nog geen besluit genomen over de hoogte van de te hanteren tarieven. Op basis van het aantal te verstrekken vergunningen 2006 en de tarieven zoals deze voor 2005 zijn vastgesteld dient de vergunningopbrengst op begrotingsbasis met € 50.000 te worden opgehoogd. Na vaststelling van de tarieven voor het jaar 2006 zal de vergunningopbrengst wederom bijgesteld worden. Indien de berekende kostendekkende tarieven vanuit de nota parkeren zouden worden gehanteerd, is de opbrengst € 440.000 hoger dan de huidige meerjarenbegroting.

 

Opbrengst parkeerautomaten

In de huidige begroting is nog een opbrengst begroot van € 2.046.000. In het rekenmodel parkeren is aangegeven dat er € 800.000 opbrengsten worden begroot voor de binnenstad en € 400.000 voor de schillen. Per saldo betekent dat de huidige begrote opbrengsten met € 846.000 afnemen.

 

Opbrengst parkeertereinen

De opbrengsten van een aantal parkeerterreinen welke vanaf 2005 komen te vervallen staan nog in de huidige begroting. Vanaf 2006 komen deze opbrengsten volledig te vervallen. In de begroting van 2006 staat hier een opbrengst begroot van € 805.000.

 

Saldo gesloten circuit

Op basis van een eerste indicatie lijkt het wegvallen van de opbrengsten uit parkeerautomaten enigszins mee te vallen. Een betrouwbaar effect van de opbrengst parkeerautomaten in het licht van de opening van de Zuidpoortgarage zal echter pas over enkele maanden bekend zijn. Vooralsnog is de opgenomen opbrengst parkeerautomaten op basis van de realisatie van januari en februari 2005 van € 1.200.000 gerechtvaardigd. Het saldo van het gesloten circuit zal na verwerking van de voorstellen nog steeds negatief blijven zolang er nog geen sprake is van kostendekkende vergunningtarieven. In 2005 zal over de hoogte van de vergunningtarieven nadere besluitvorming plaatsvinden.

 

Reserve parkeercontrole

In de nota kostprijzen en kostendekkende tarieven parkeeproducten 2006 staat beschreven dat het voor de gemeentelijke organisatie eenvoudiger is om verantwoordelijkheden en bijbehorende budgetten adequaat te splitsen. Concreet houdt dit in dat het vakteam mobiliteit als budgethouder aan de sector TOR een jaarlijks budget verschaft waarbinnen TOR parkeertaken dient uit te oefenen qua handhaving en vergunningverlening. Tussen Mobiliteit en TOR wordt een dienstverleningsafspraak (DVA) gesloten om de kwaliteit van de dienstverlening van TOR richting Mobiliteit te waarborgen. De reserve zal starten met een saldo van nihil.

TOR wordt budgethouder van deze reserve.

 

Technische splitsing TOR-mobiliteit

Na gereedkomen van de DVA zal exact bekend zijn welke budgetten onder budgethoudersverantwoordelijkheid blijven van Mobiliteit, en welke budgetten onder de budgethoudersverantwoordelijkheid van TOR komen te vervallen. Deze technische aanpassing zal na deze zomer in een ATW worden verwerkt.

 

Voorstel

 

1.       In te stemmen met het instellen van een reserve parkeercontrole;

  1. In te stemmen met de voorgestelde wijziging van de budgetverantwoordelijkheid vanaf 2006In te stemmen met de 38e begrotingswijziging (bijlage 3);

In te stemmen met de budgettaire consequenties voor de gewone dienst en dit te betrekken bij het financieel beeld bij het opstellen van de begroting 2006-2009.

 

 

Hoogachtend,

 

Burgemeester en wethouders van Delft,

 

 

G.A.A. Verkerk                         burgemeester.

 

 

H.G.L.M. Camps                       secretaris.

 


 

 

De raad der gemeente Delft;

 

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 22 maart 2005;

 

 

b e s l u i t

 

A.

1. het instellen van een reserve parkeercontrole in te stellen;

 

 

B.

2. De 38e begrotingswijziging vast te stellen en de hiermee samenhangende financiële consequenties vast te stellen.

 

 

 

 

 

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 28 april 2005.

 

 

 

                                         ,burgemeester.

 

                                               ,secretaris.