Stuk
Delft,
22 maart 2005
Onderwerp: 38e
Begrotingswijziging nota parkeren 2004
Aan de gemeenteraad
Geachte dames en heren,
In november 2004 heeft de regiegroep parkeren een aantal
voorstellen gedaan in het kader van:
De verbetering van het saldo van kosten en opbrengsten met €
757.000 is primair noodzakelijk geworden als gevolg van de vermindering van het
aantal betaald straatparkeerplaatsen wegens de opening van de Zuidpoortgarage.
Deze vermindering was nog niet verwerkt in een begrotingswijziging. In deze
oplegnotitie worden deze effecten zichtbaar gemaakt, waardoor de begroting van
het gesloten circuit volledig is geactualiseerd
De voorstellen zijn in november 2004 overgenomen door het
College van B&W en 30 november besproken in de commissie Duurzaamheid. Als
gevolg van de voorstellen dient de begroting voor 2006 en verder structureel te
worden aangepast. Het nu voorliggende voorstel behelst de technische verwerking
van de destijds reeds geaccordeerde voorstellen (zie bijlage 1). Deze
oplegnotitie geeft daarop een nadere toelichting.
Er is ingestemd met het realiseren van een aantal
efficiencymaatregelen per 2006. Deze efficiencymaatregelen hebben betrekking op
de reductie van een aantal fte’s bij de vakteams Publieksbalie, Belastingen,
Mobiliteit en de sector Toezicht Openbare Ruimte.
Met betrekking tot het vakteam Mobilteit wordt opgemerkt dat
de reductie van 1 fte administratief voor reeds 0,5 fte is ingeboekt in het
kader van het Personeelsbeheersplan.
Met betrekking tot de sector TOR is het aantal fte dat ten
laste komt van het gesloten circuit conform de nota kostprijzen en
kostendekkende tarieven parkeeproducten 2006 . In de nota is echter ten
onrechte uitgegaan van een te hoog aantal fte dat ten laste kwam van het
gesloten circuit. Feitelijk was dit 5,13 fte en werd na doorvoering
efficiencymaatregelen 4,77 fte. In de berekening is als basis 7,59 fte gebruikt
waardoor de reductie te hoog is berekend. Dit dient alsnog te worden
gecorrigeerd.
Naar aanleiding van het bovenstaande wordt geconcludeerd dat
de besparing op het gesloten circuit parkeren € 115.000 lager uitvalt
als gevolg van een te hoog berekende reductie van fte’s V&O. Deze lagere
besparing kan worden verrekend met de in het rekenmodel opgenomen post
“besparingsverlies”. Hiermee wordt echter nog steeds voldaan aan de
oorspronkelijk taakstelling van € 757.000.
Ook voor het vakteam Mobiliteit en de sector Toezicht
openbare ruimte geldt dat een wijziging van het uurtarief leidt tot een
wijziging van de toegerekende kosten op de producten buiten het gesloten
circuit. In totaliteit (inclusief de vakteams Belastingen en Publieksbalie)
bedraagt dit een nadelig effect va € 372.000 voor de gewone dienst (bijlage 2).
De formatie is met 1 fte uitgebreid bij het vakteam Strategie
en Control conform de nota parkeren.
De opbrengsten naheffingsaanslagen is met € 596.190
structureel opgehoogd als gevolg van de taakstelling om gemiddeld 8 betaalde
fiscale naheffingen per werkdag te schrijven per controleur.
Bij het opstellen van de
nota kostprijzen en kostendekkende tarieven parkeeproducten 2006 was nog geen
volledig zicht op het benodigde werkbudget voor de sector Toezicht Openbare
Ruimte. Voorheen werd dit werkbudget volledig ten laste gebracht van het
gesloten circuit. Bij deze begrotingswijziging is er voor gekozen om het
werkbudget op alle producten van TOR door te belasten. Het totaal benodigde
werkbudget bedraagt € 70.000 waarvan 72% ten laste komt van het gesloten
circuit.
Toerekening van overige werkbudgetten aan gesloten circuit
Ten opzichte van de huidige meerjarenbegroting is middels
deze begrotingswijziging het merendeel van de werkbudgetten verlaagd. Een
uitzondering hierop vormen de kosten van de pollers, een verwachte hogere
toerekening van kosten voor beheer vanuit Parking Delft en een verbeterd
inzicht in structurele kosten voor instandhouding van de pollers stijgen de
kosten voor het gesloten cicuit met een bedrag van € 235.000.
Stelpost € 240.000
Bij het opstellen van de begroting 2005 is een
stelpost opgenomen ten laste van het gesloten circuit parkeren voor een bedrag
van € 240.000. Een te hoge urendoorbelasting in 2004 heeft geresulteerd in een
te hoge doorbelasting aan het gesloten circuit parkeren en een te lage
doorbelasting aan het product Openbare orde en Veiligheid.
Deze stelpost was in de begroting 2005 opgenomen om het
negatieve effect voor de algemene middelen te neutraliseren. Voorlopig is de
stelpost structureel ten laste van het gesloten circuit parkeren gebracht. Deze
stelpost wordt voor 2005 meegenomen bij de besluitvorming van de 2e
beheersrapportage en vanaf 2006 structureel gecorrigeerd. In bijlage 2 is dit
als lagere bate op het van product Openbare orde en veiligheid zichtbaar. In de
bezuinigingstaakstelling van € 5 miljoen is ook met dit bedrag rekening
gehouden.
Begrotingswijziging ontwikkelingen parkeerareaal
In de nota kostprijzen en kostendekkende tarieven
parkeeproducten 2006 is een rekenmodel gepresenteerd om zodoende een
kostendekkend tarief te kunnen berekenen. Voor het jaar 2006 is nog geen
besluit genomen over de hoogte van de te hanteren tarieven. Op basis van het
aantal te verstrekken vergunningen 2006 en de tarieven zoals deze voor 2005
zijn vastgesteld dient de vergunningopbrengst op begrotingsbasis met € 50.000
te worden opgehoogd. Na vaststelling van de tarieven voor het jaar 2006 zal de
vergunningopbrengst wederom bijgesteld worden. Indien de berekende
kostendekkende tarieven vanuit de nota parkeren zouden worden gehanteerd, is de
opbrengst € 440.000 hoger dan de huidige meerjarenbegroting.
In de huidige begroting is nog een opbrengst begroot van €
2.046.000. In het rekenmodel parkeren is aangegeven dat er € 800.000
opbrengsten worden begroot voor de binnenstad en € 400.000 voor de schillen.
Per saldo betekent dat de huidige begrote opbrengsten met € 846.000 afnemen.
Opbrengst parkeertereinen
De opbrengsten van een aantal parkeerterreinen welke vanaf
2005 komen te vervallen staan nog in de huidige begroting. Vanaf 2006 komen
deze opbrengsten volledig te vervallen. In de begroting van 2006 staat hier een
opbrengst begroot van € 805.000.
Op basis van een eerste indicatie lijkt het wegvallen van de
opbrengsten uit parkeerautomaten enigszins mee te vallen. Een betrouwbaar
effect van de opbrengst parkeerautomaten in het licht van de opening van de
Zuidpoortgarage zal echter pas over enkele maanden bekend zijn. Vooralsnog is
de opgenomen opbrengst parkeerautomaten op basis van de realisatie van januari
en februari 2005 van € 1.200.000 gerechtvaardigd. Het saldo van het gesloten
circuit zal na verwerking van de voorstellen nog steeds negatief blijven zolang
er nog geen sprake is van kostendekkende vergunningtarieven. In 2005 zal over
de hoogte van de vergunningtarieven nadere besluitvorming plaatsvinden.
In de nota kostprijzen en kostendekkende tarieven
parkeeproducten 2006 staat beschreven dat het voor de gemeentelijke organisatie
eenvoudiger is om verantwoordelijkheden en bijbehorende budgetten adequaat te
splitsen. Concreet houdt dit in dat het vakteam mobiliteit als budgethouder aan
de sector TOR een jaarlijks budget verschaft waarbinnen TOR parkeertaken dient
uit te oefenen qua handhaving en vergunningverlening. Tussen Mobiliteit en TOR
wordt een dienstverleningsafspraak (DVA) gesloten om de kwaliteit van de
dienstverlening van TOR richting Mobiliteit te waarborgen. De reserve zal
starten met een saldo van nihil.
TOR wordt budgethouder van deze reserve.
Technische splitsing TOR-mobiliteit
Na gereedkomen van de DVA zal
exact bekend zijn welke budgetten onder budgethoudersverantwoordelijkheid
blijven van Mobiliteit, en welke budgetten onder de
budgethoudersverantwoordelijkheid van TOR komen te vervallen. Deze technische
aanpassing zal na deze zomer in een ATW worden verwerkt.
1.
In te stemmen met het instellen van een reserve
parkeercontrole;
In te
stemmen met de budgettaire consequenties voor de gewone dienst en dit te
betrekken bij het financieel beeld bij het opstellen van de begroting 2006-2009.
Burgemeester en wethouders van Delft,
G.A.A. Verkerk burgemeester.
H.G.L.M. Camps secretaris.
De raad der gemeente Delft;
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 22
maart 2005;
b e s l u i t
A.
1. het
instellen van een reserve parkeercontrole in te stellen;
B.
2. De
38e begrotingswijziging vast te stellen en
de hiermee samenhangende financiële consequenties vast te stellen.
Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 28
april 2005.
,burgemeester.
,secretaris.