
naar agenda
10 januari 2006

naar agenda
7 februari 2006
|
|
|
|
Voorzitter : |
De heer Van Doeveren; |
Commissiegriffier: |
De heer Geldorp; |
College |
Wethouder Grashoff; |
Aanwezig: |
De
dames Koning (PvdA), Bolten (GroenLinks), Lourens (D66), Geursen (VVD)
en De Jong (CDA);
De heren Gabeler en Velders (Leefbaar Delft), Kiela (PvdA), Kroon
(Onafhankelijk), Van Breukelen en Riphagen (STIP), Van den Doel
(CU/SGP), Meuleman en De Jong (Stadsbelangen), Van Leeuwen (VVD) en
Van Tongeren (CDA). |
|
Voorafgaand aan de vergadering was er
een presentatie over parkeertarieven. |
|
1. |
Opening
De voorzitter opent om 20.00 uur de vergadering en heet de aanwezigen
welkom. De voorzitter deelt de leden mede dat per 1 januari 2006 een
nieuwe commissiegriffier, de heer E.M. Geldorp, in dienst is getreden.
Hij zal mevrouw Niesthoven gaan opvolgen. De nieuwe commissiegriffier
stelt zich kort aan de leden voor.
|
|
|
2. |
Mededelingen
De voorzitter stelt voor om na agendapunt 9 een "knip" te
maken en de nog resterende punten op de uitloopvergadering van 24
januari 2006 te bespreken. Tijdens deze uitloopvergadering stelt de
voorzitter voor aan de commissie om ook het onderwerp
Ontwikkelingsvisie Pauwmolen te bespreken en aan de agenda toe te
voegen; dit ter verlichting van de agenda van de commissie in
februari. Op 21 februari 2006 wordt een extra vergadering van de
commissie Duurzaamheid voorgesteld, die geheel in het teken zal staan
van de Ontwikkeling Spoorzone. De commissie gaat met al de voorstellen
akkoord. Er is géén besloten
gedeelte zoals abusievelijk op de toegezonden uitnodigingbrief voor de
vergadering staat vermeld. Wethouder
Grashoff deelt mede dat als antwoord op een eerdere vraag van de heer
Meuleman (SB) tegen het geluidsscherm aan de Kruitersweg binnenkort
nieuwe klimop wordt geplant. De
heer Kroon (Onafhankelijk) vraagt naar aanleiding van de toezegging
door de wethouder in de vorige vergadering met betrekking tot de
waarschuwingsborden bij het "Bieslandse kader" wanneer deze
daadwerkelijk worden geplaatst. Wethouder
Grashoff zorgt dat met spoed zijn toezegging wordt uitgevoerd.
|
|
|
3. |
Inventarisatie insprekers
Agendapunt 7
- De heren Bakker, Van Hees, Kiel, Waardijk
- De dames De Fouw, Martens
Agendapunt 8
- De heren Rijk, Stofberg, Kiel, Bollen, Beugels
- De dames Bothof, Martens, Van de Venne, Barendse, Van
Kemenade, De Fouw
Agendapunt 9
- De heren Schmidt, Kiel.
|
|
|
4. |
Vaststellen besluitenlijsten openbare
vergaderingen van 22 november en 6
december 2005 en de besloten vergadering van 6 december 2005. Het
verslag van de besloten vergadering wordt ongewijzigd vastgesteld.
22 november 2005 tekstueel:
Mevrouw Koning (PvdA) wil graag dat in de notulen op pagina 6 bij de
conclusie van de voorzitter onder punt 8 de tekst wordt aangevuld met
een passage dat bestaand beleid wordt herbevestigd. De commissie wenst
een bedrijf in de 3-2 categorie liever niet in een woonwijk. Het
verslag van de vergadering van 22 november wordt aldus gewijzigd
vastgesteld.
Naar aanleiding van: Mevrouw De
Jong (CDA) vraagt naar aanleiding van het schriftelijk ontvangen
bericht van de wethouder over de berekeningen met betrekking tot de
normen voor luchtkwaliteit en de relatie daarmee met de vaststelling
van (nieuwe) bestemmingsplannen of de geplande vaststelling van de
bestemmingsplannen geen vertraging oploopt, omdat pas in juni de
berekeningen zijn afgerond. Wethouder
Grashoff zegt dat dit niet het geval is.
6 december 2005 tekstueel: Naar
aanleiding van een opmerking van mevrouw Koning (PvdA) wordt op pagina
4, 8ste bolletje van boven tussen het woord
"meerderheid" en het woord "gesloopt" het woord
"niet" toegevoegd. Op de
aanwezigheidslijst wordt bij de fractie van STIP de naam van de heer
Riphagen vervangen door de naam van de heer Van Putten. Het
verslag van de vergadering van 6 december wordt aldus gewijzigd
vastgesteld.
Naar aanleiding van: De Gabeler
(LD) vraagt wanneer wethouder Vuijk zijn toezegging op pagina 2
nakomt. Omdat wethouder Vuijk niet aanwezig is, zal wethouder Grashoff
de vraag aan zijn collega voorleggen en verzoeken of hij hier
schriftelijk op korte termijn kan terugkomen.
|
|
|
5. |
Vaststellen
lijst niet te bespreken stukken.
De lijst niet te bespreken stukken wordt ongewijzigd vastgesteld. |
|
|
6. |
Rondvraag
De heer Meuleman (SB) merkt op dat de betaalmogelijkheid met de
chipcard in de Phoenixgarage al enige tijd defect is en vraagt
aandacht voor de vraag waarom dat zo lang moet duren. Mevrouw
De Jong (CDA) vraagt naar de relatie tussen het stoppen van de
wateronttrekking bij Gist en de gevolgen voor de fundering van
parkeergarages en tunneltjes. Zij verwijst daarbij naar de situatie in
Den Haag. Zij wil weten of aanvullend onderzoek in Delft nodig is.
Wethouder Grashoff zegt dat er gewoon
doorgepompt kan worden. De problematiek wordt wel in de gaten
gehouden. Er is echter geen overzicht of bouwtoezicht dit in haar
adviezen heeft meegenomen. Er wordt thans aan belanghebbenden wel
medegedeeld dat er in de toekomst wel eens iets zou kunnen veranderen
in de grondwateronttrekking, mede om toekomstige schadeclaims te
voorkomen. De heer Velders (LD)
vraagt waarom mensen die met de giro betalen wel leges van €
4,95 moeten betalen en mensen die via Visa en internetbankieren
betalen dit niet hoeven. Namens de
wethouder geeft een ambtenaar hierover uitleg. Hij zegt dat bij
betalingen via de GiroTel wel leges verschuldigd zijn en bij
betalingen via internet niet. |
|
|
7. |
Gereguleerd
parkeren gebied F
De voorzitter geeft het woord aan de insprekers. De
heer Bakker spreekt namens alle bewoners van de Van Speijkstraat: zij
zijn grote voorstanders van optie 2 omdat dit gebied een afgerond
geheel vormt, en er komt een einde aan de ontoelaatbaar hoge
parkeerdruk. Op dit moment zijn de geparkeerde auto’s in grote
meerderheid van mensen van buiten de straat / buurt. De
heer Van Hees, werkgroep het Koningsveld: Overloopvergunning is de
beste oplossing. De beperkte uitbreiding tot aan de Rotterdamse weg
maakt het gebied een geheel. Rotterdamseweg zelf in het gebied opnemen
is niet nodig. Optie 2 is al voorgelegd aan de bewoners en door een
grote meerderheid afgewezen. Pleit voor optie 1. De
heer Kiel namens belangenvereniging Rotterdamse weg: Er is een
inventarisatie geweest en hieruit blijkt dat men in meerderheid voor
vergunningparkeren is. Er zijn hier veel eigen parkeerplaatsen. Optie
2 is alleen acceptabel als de overloop- vergunning erbij betrokken
wordt, inclusief bezoekerskaart. De overloopvergunning zou wel
goedkoper moeten. Mevrouw De Fouw
maakt bezwaar tegen het nieuwe produkt ‘overloopvergunning’. Dit
is het eten van twee wallen. Daardoor wordt de parkeerdruk hoger, in
feite ben je daarmee terug bij af. Zij kiest voor optie 3. Mevrouw
Martens gaat in op de gebiedsindeling en is voor optie 3. Het huidige
voorstel is niet logisch, er zijn nog steeds uitzonderingen en
inhammen. Ook de commissie zelf heeft zich eerder uitgesproken voor
grotere aaneengesloten gebieden. Door de ontwikkelingen in de
Mijnbouwstraat zal de parkeerdruk nog stijgen. De
heer Waardijk heeft 60 à 70 parkeerplaatsen in de aanbieding: aan de
andere kant van de Bastiaanbrug is ook een stukje ‘gebied F’. Je
moet er wat verder voor gaan, tot aan het eind van het DUO-gebouw.
Daarvoor is alleen maar het verzetten van een paaltje nodig. Spreker
heeft dit al gemeld aan de afdeling Verkeer. De
commissie stelt vragen en maakt opmerkingen over:
1 Optie 1 en 2 maken dat er toch ‘vrijstaatjes’ in de wijk komen.
2 Alleen met optie 3 krijg je een aaneengesloten gebied
3 Centraal staat wat bewoners willen, en niet forceren. Voor
optie 1 is draagvlak
4 Is het aantal mixparkeerplaatsen niet te hoog?
5 Overloopvergunning maakt het gereguleerd parkeren nog
ingewikkelder
6 Het echte probleem is te weinig parkeerplaatsen. Daarom
gecharmeerd van oplossing van de laatste inspreker
Wethouder Grashoff geeft aan dat hij zijn best gedaan heeft een
maatschappelijk draagvlak te creëren, maar dat het nu aan de raad is,
het finale besluit te nemen. Optie 2 inclusief overloopvergunning
lijkt volgens hem te kunnen rekenen op het grootste draagvlak. Er zijn
altijd mensen die geen vergunning willen en zullen kopen, en er zijn
altijd mensen die er net buiten vallen en niet mogen kopen. Dit vergt
een pragmatische oplossing en optie 2 is volgens het college
uitvoerbaar.
Wethouder noemt als voordelen van optie 2: Gebied
van optie 2 zou een veel logischer geheel opleveren dan de huidige
situatie. Binnen het huidige gereguleerde gebied is er voldoende
ruimte. Met de toevoeging van de smalle straten zou je de
parkeerbalans verslechteren, maar met het bijtrekken van de
Rotterdamseweg trek je dat weer recht. En de mensen die al een eigen
parkeerplaats hebben, zullen geen vergunning aanvragen. Optie 2 heeft
consistentie in zijn eigen parkeerbalans. Hij begrijpt de bezwaren van
de commissie inzake de overloopvergunning; maar hij wilde een en ander
praktisch oplossen. Optie 1 levert in elk geval een oplossing voor de
belangrijkste noden. Hij licht ten
aanzien van de mixparkeerplaatsen toe dat het aantal in overleg tot
stand is gekomen en bij nieuwe knelpunten makkelijk te wijzigen is.
De fractie Leefbaar Delft maakt het
voorbehoud voor fractieoverleg, waarbij zij een positieve grondhouding
hebben voor optie 1; De fracties
PvdA, CDA en Stadsbelangen kiezen voor optie 1. De
fracties GroenLinks, VVD, CU/SGP, Kroon, D66 en STIP kiezen voor optie
3. De voorzitter concludeert dat
een meerderheid van de commissie vooralsnog kiest voor optie 1, en dat
alle fracties de overloopvergunning en optie 2 afwijzen. Aldus zal aan
de raad worden geadviseerd en de wethouder wordt verzocht een voorstel
voor optie 1 aan de raad voor te leggen.
Wethouder Grashoff deelt mede dat het college het raadsvoorstel
overeenkomstig zal aanpassen. |
|
|
8. |
Vaststellen
ontwikkelingsplan Mijnbouwstraat Maerten Trompstraat. De
voorzitter geeft aan dat dit plan eerder in de commissie aan de orde
is geweest. De wethouder is opnieuw met de wijk gaan praten en het
aangepaste ontwikkelingsplan ligt nu voor. De
voorzitter geeft het woord aan de insprekers. De
heer Rijk: stelt dat bewoners tegen elkaar worden uitgespeeld en geen
echte invloed hebben. Dit plan zorgt voor een aanzienlijke
verslechtering van de kwaliteit van zijn woonomgeving. Er is al veel
overlast van auto’s en ander zaken, lucht- en geluids- kwaliteit
overschrijden de norm. Hij heeft bezwaar tegen uitbreiding van het
parkeren. Als direct omwonende is hij helemaal niet voor het openbare
karakter van het terrein. In het verleden is er veel overlast geweest.
De heer Stofberg spreekt namens twee
adressen Van Leeuwenhoeksingel, die interesse hebben in een kavel. Hun
woning wordt gesloopt, spreker is blij met de mogelijkheid om te
bouwen. Maar nu ineens is er de nota kaveluitgifte, dit is
onacceptabel. Hij schort nu het proces op totdat de gemeente zich aan
de oorspronkelijke afspraak houdt. Spreker is tegen openbaarheid van
het schoolplein, omdat er te weinig toezicht op mogelijk is. De
heer Kiel van de Belangenvereniging Rotterdamseweg wil minder
parkeerplaatsen ten gunste van speelruimte en buffergroen, goede
verlichting op het binnenterrein en compensatie van de gekapte bomen.
Ook moet er een oplossing komen voor het vervallen van de
fietsenberging. Hij pleit voor recht van overpad voor degenen die met
hun tuin aan het terrein grenzen. De
heer Bollen: Na de commissievergadering in juni is er over dit plan
nieuw overleg geweest, maar de ruimte voor verandering bleek zeer
beperkt. Het gaat maar om acht - weliswaar grondgebonden - woningen.
Een paar scherpe kantjes van het plan zijn eraf, zoals de zeer grote
voortuinen. Het belang van de buurt is een bruikbaar en veilig
middenterrein. Mevrouw Bothof: De
bouwblokken in de wijk zijn ontworpen als architectonische eenheden,
het verkavelingplan is divers, dit past niet in de wijk. Met een
hoogte van 13 meter steekt de bebouwing uit boven de rest. De breedte
draagt ook bij aan de massaliteit. Spreekster stelt voor om dezelfde
maten te hanteren voor alle kavels: maximaal 6 meter breed, 11 meter
diep en de hoogte te beperken tot 2 lagen plus kap. Mevrouw
Martens: De geplande ruime bebouwing is geschikt voor woongroepen en
heeft daarmee effect op de bewonersdichtheid van de buurt. Er zullen
meer auto’s per woning komen. Hiermee is in de parkeernorm geen
rekening gehouden. Zij wil de woningen beschikbaar houden voor de veel
grotere groep van gezinshuishoudens. De
heer Beugels constateert dat het aantal parkeerplaatsen voor het ROC
verhoogd is naar 38. Past een onderwijsvoorziening met een dergelijke
parkeerbehoefte wel in deze woonbuurt? Een ontmoedigingsbeleid zou
meer voor de hand liggen. De tram komt over twee jaar,
fietsverbindingen zijn aanwezig, parkeergarages zijn dichtbij
voorhanden. Parkeren op het terrein moet dubbelgebruik zijn, dus ook
voor bewoners. Spreker stelt voor te onderzoeken of 20 parkeerplaatsen
genoeg zijn en hij wenst een duidelijke afscheiding op het
binnenterrein tussen parkeren en overige activiteiten. Mevrouw
Van de Venne stelt voor om de fietsenstalling die op het
binnenterrein. Gepland stond, te
realiseren inclusief ruimte voor fietsen van bewoners Piet Heinstraat.
Mevrouw Barendse vraagt aandacht voor
speelruimte op het binnenterrein. De buurt zou er op vooruit gaan, is
toegezegd. In deze kinderrijke buurt is dit terrein de enig mogelijke
ruimte. Er is nauwelijks geld geregeld voor de inrichting en
onderhoud, en de gepresenteerde mogelijkheden vielen zwaar tegen: geen
speeltoestellen, geen gras. Een veilige, groene speelruimte moet
worden vastgelegd in het ontwikkelingsplan. Mevrouw
Van Kemenade stelt dat de gemeente eigenaar zou moeten zijn van het
binnenterrein, zodat men niet afhankelijk is van het ROC om
speelruimte te realiseren. Mevrouw
De Fouw: benadrukt de wens voor een speelterrein. Ze waarschuwt voor
het probleem van hangjongeren. Wethouder
Grashoff reageert kort op hetgeen door de insprekers naar voren is
gebracht. Op dit moment betreft het
een volledig privaat terrein, eigendom van het Mondriaan College. Het
is dus een kwestie van onderhandelen. Mondriaan heeft plannen om
scholen samen te voegen en heeft het recht om parkeerplaatsen voor de
onderwijsfunctie aan te leggen. Gemeente eist de oplossing van de
parkeervraag op eigen terrein. In het plan van juni was het aantal aan
de lage kant, er zijn 35 tot 40 plaatsen nodig. Het dubbelgebruik is
al afgesproken. Mondriaan draagt bij aan de kosten van inrichting van
het terrein met een publiek karakter, het resultaat moet een
evenwichtig pakket van plussen en minnen zijn. In het bestemmingsplan
wordt vastgelegd: onbebouwd terrein met deels parkeerfunctie, deels
groenfunctie/speelterrein. Afscheiding tussen beide functies met een
laag hek, in verband met publieke toegankelijkheid. Bij overlast van
bijvoorbeeld jongeren is er de mogelijkheid van afsluiting met
sleutelbeheer. In het contract is alles goed vastgelegd. Achterom
(recht van overpad) is niet mogelijk gebleken, dat wil Mondriaan niet.
Mondriaan heeft onlangs het eigendom verkocht aan een
projectontwikkelaar, inclusief alle bestaande afspraken. Wethouder
ziet graag suggesties van bewoners voor inrichting. Er is ruim
mogelijkheid voor bewoners om invloed uit te oefenen op de inrichting,
er zijn ook middelen voor beschikbaar. De totale omvang van het nog in
te richten speelterrein is ca. 800 vierkante meter; toe te voegen aan
de publieke ruimte, naast de parkeerplaatsen. Architectuur:
er is een markt voor dit soort woningen. In de bijgaande nota over
verkaveling liggen duidelijke uitgangspunten voor uiterlijk en omvang.
Er wordt een coördinerend architect aangesteld om de architectonische
eenheid te bewaren. Ten aanzien van de positie van de bewoners van de
Van Leeuwenhoeksingel: er is slechts een inspanningsverplichting van
de gemeente. De commissie maakt
opmerkingen en stelt vragen over:
1 Plan is duidelijk verbeterd na de inspraak
2 Het massale bouwvolume is voor sommigen een bezwaar
3 Twijfel aan de noodzaak van een coördinerend architect
4 De breedte van de woningen aanpassen aan wat gangbaar is in
de buurt
5 Graag opnieuw overleg van wethouder met ROC over recht van
overpad en over mogelijke vermindering van het aantal
parkeerplaatsen
6 Fietsenberging moet er ook komen.
7 Biedt de Kanaalweg mogelijkheden voor parkeren?
8 Situatie en omvang van de speelplekken moeten duidelijk en
apart worden aangegeven in het bestemmingsplan.
9 Is er garantie dat dubbelgebruik van parkeerplaatsen werkt ?
Wethouder Grashoff stelt dat in de architectonische voorwaarden
rekening wordt gehouden met de breedte van de woningen. Hij zal nog
eenmaal in persoonlijk contact met de directeur van het Mondriaan
College om het achterom voor de Piet Heinstraat aan de orde stellen,
maar verwacht dat de rek eruit is. Een
bouwlaag bij de nieuwbouw eraf kan niet vanwege financiële aspecten,
maar de kaphoogte kan iets lager (ca 0,7 m). Dit vergt een minimale
aanpassing, daar is hij toe bereid. De
collectieve fietsenberging heeft een capaciteit van 30 fietsen.
Daarbij wordt een kleine bijdrage van de bewoners gevraagd. De vorm is
die van een "collectieve schuur", want bij de nieuwbouw
komen geen bergingen. De
Speelbestemming wordt expliciet opgenomen in het plan. Ten aanzien van
de sociale veiligheid stelt wethouder het terrein niet direct te
willen afsluiten, maar in te grijpen indien nodig. Bomen zullen zo
laat mogelijk worden gekapt, hetgeen betekent zo kort mogelijk voor
het tijdstip dat gemeente het terrein bouwrijp moeten maken. Een
coördinerend architect wordt verplicht, initiatiefnemers kunnen wel
hun eigen architect of andere deskundige inschakelen. Het is één
bouwstroom en één aannemer: daarmee wordt de bouw veel goedkoper.
Wethouder Grashoff doet de volgende
toezeggingen:
-Kaphoogte 70 cm lager
-Fietsenberging duidelijker aangeven
-Voorwaarden aan parcellering (ca 5-6 m) stellen
De toezeggingen worden verwerkt in zowel het ontwikkelingsplan als de
verkavelingnotitie. De voorzitter
constateert dat met de toezeggingen van de wethouder de commissie
unaniem positief adviseert. |
|
|
9. |
Sluiting
De voorzitter schorst de vergadering om 0.10 uur. |
|
|
|