
naar agenda
24 januari 2006

naar agenda
7 februari 2006
|
|
|
|
Voorzitter : |
De heer Van Doeveren; |
Commissiegriffier: |
De heer Geldorp; |
College |
Wethouder Grashoff; |
Aanwezig:
|
-De dames Koning (PvdA), Bolten (GroenLinks),
Geursen (VVD) en De Jong (CDA);
-De heren De Wit (Leefbaar Delft), Van Breukelen (STIP), Van den Doel
(CU/SGP), De Jong (Stadsbelangen), Van Leeuwen (VVD) en Van Tongeren
(CDA). |
Afwezig met kennisgeving: |
Mevrouw Lourens (D66) |
|
1. Heropening/mededelingen
De voorzitter heropent de vergadering om 20.07 uur en heet alle
aanwezigen welkom.
Hij deelt de commissie mede, dat mevrouw Lourens (D66) verhinderd is.
Haar fractie heeft op alle punten een positieve grondhouding, maar
behoudt zich het recht voor om gedurende de discussie in de Raad
enkele opmerkingen te maken.
|
|
2. Inventarisatie insprekers
-De heren Schmidt, Kiel en Van Adrichem bij agendapunt 3.
-De heer Van Vliet bij agendapunt 4.
-Mevrouw De Koning bij agendapunt 6.
-De heren De Joode en Van Kooten bij agendapunt 7.
De agendapunten waarbij zich insprekers hebben gemeld worden
eerste behandeld.
|
|
3. Invoeren digitale bezoekerskaart
Eerste termijn inspraak. De heer
Schmidt: Er wordt onvoldoende rekening gehouden met de wensen van
bewoners. Hij heeft hier al eens eerder op gewezen. Het betreft thans
een complexe parkeernota, waarbij hij de indruk heeft dat er
gemanipuleerd wordt. Nu komt er weer een nieuwe aap uit de mouw
betreffende een digitale bezoekerskaart. De kosten voor gebruikers
zullen daarmee stijgen. De nieuwe kaart voorziet in aanzienlijk minder
uren. Wat hem betreft moet een bezoekerskaart maximaal € 15,-
kosten. Als dit niet haalbaar is, dan moet het project worden
afgeblazen. De heer Kiel: Hij
verwijst naar het gehanteerde systeem in Groningen, dat goed werkt en
tegen lage kosten. Voorlopig heeft hij geen bezwaar tegen een digitale
bezoekerspas. Het aantal uren moet wel gebaseerd worden op werkelijke
bezoeken en niet op aannames. Een nieuw systeem moet misbruik wel
tegen gaan. Daarnaast dient er meer voorlichting te worden gegeven
voor deze pas.
De heer Van Adrichem: Hij is geen voorstander van de opgenomen
prijsstijging, hij wenst een maatschappelijk aanvaardbaar tarief voor
de pas, eveneens voor de bewonerspas. Hij verwijst naar de meerkosten
van internet om het systeem te laten werken. Er wordt onvoldoende
rekening gehouden met extra in te kopen uren. Hij vraagt hoe naar
ouderen en bejaarden wordt gecommuniceerd over de werking van dit
project. De extra kosten worden zwaar onderschat. Hij acht het onjuist
dat de bewoners van de binnenstad opdraaien voor de totale
handhavingkosten
Eerste termijn commissie: De
commissie stelt vragen en maakt opmerkingen over:
1 De digitale kaart kan de problemen met de huidige kaart
oplossen.
2 Meer duidelijkheid over de onderbouwing van het gekozen aantal
uren.
3 De mogelijkheden om meer aan te sluiten bij het systeem zoals
dat in Groningen
wordt gehanteerd.
4 Uitgaven in het kader van het parkeerbeleid moeten meer uit de
algemene middelen
worden betaald, niet alleen uit het parkeerfonds.
5 Rekening houden met de extra kosten die gebruikers moeten
maken.
6 Het voordeel van het nieuwe systeem is het tegen gaan van
misbruik.
7 Ten aanzien van de huidige bezoekerskaart bestaan niet
onoplosbare problemen.
8 Het nieuwe systeem moet meer onderbouwd worden. Het lijkt op
het eerste gezicht
omslachtig.
9 Wat zijn de ervaringen met GSM-parkeren?
10 Het huidige systeem is niet echt inzichtelijk, vooral voor ouderen.
11 Het aantal uren dat aan de kaart wordt gekoppeld, moet gebaseerd
worden op de
werkelijke gebruiksbehoefte.
12 Kunnen het aantal extra ingekochte uren naar een volgende periode
worden
meegenomen?
13 Bezoekerskaart is noodzakelijk om het gebruik van de schaarse
openbare ruimte
te reguleren.
14 Positief dat systeem op termijn wordt geëvalueerd.
15 Vrees voor als maar stijgende kosten. Voorstel ontbeert draagvlak.
16 Er wordt inbreuk gemaakt op de privacy van mensen.
17 Het nieuwe systeem biedt meer service naar de burger.
18 Het aantal uren moet na een inventarisatie worden aangepast. Thans
ophogen naar
300 à 400 uren.
Eerste termijn college: Wethouder
Grashoff: Het betreft een pragmatisch voorstel vanuit college. Er
bestaat geen systeem met alleen maar voordelen. Nieuwe digitale
technieken brengen nieuwe mogelijkheden. Met het voorstel worden een
aantal nadelen van huidige systeem ondervangen. Het systeem zelf en de
service naar de gebruikers wordt uitgebreid. Het is nooit de bedoeling
geweest van het college om geld uit de burgers te kloppen. De
wethouder staat niet afwijzend tegenover het oprekken van het aantal
uren naar plusminus 300 in de schil en 400 in de binnenstad.
De wethouder beantwoordt een aantal vragen en geeft een aantal
verduidelijkingen. Het college beoogt het maken van een
efficiencyslag. Daarmee kan de kostenreductie worden vergroot.
Digitalisering is hiervoor noodzakelijk. In dit voorstel is nog geen
sprake van een kostenreductie, omdat dit zich pas voordoet als de
digitaliseringslag wordt voortzet. Dat houdt in dat ná een verlenging
van het systeem ook een kostenreductie voor de eindgebruiker mogelijk
wordt. In voorstel is geen verhoging opgenomen ten opzichte van de
huidige tarieven. Toezegging: De
wethouder zoekt een oplossing voor mensen met een draaischijftelefoon.
Tevens kunnen de extra bijgekochte uren kunnen naar het volgende jaar
worden meegenomen. Tweede termijn
inspraak: De heer Schmidt: Hij
geeft een toelichting op het aantal uren (2250) van de huidige
bezoekerskaart. Hij stelt de kostendekkendheid aan de orde. De
heer Kiel: Groningen is veel goedkoper. Waarom kan Delft dat niet? Hij
verwacht een stijging van kosten. De
heer Van Adrichem: Er is niet met burgers gesproken over prijs en
uren. Wat is de mogelijkheid voor extra bezoekerskaarten? De prijs is
te hoog. Ook hij stelt de privacy aan de orde. Tweede
termijn commissie: STIP: Positief,
300 uren klinkt beter, maar betere onderbouwing/onderzoek. Naar
fractie. VVD: Negatief, inzicht in
aantal benodigde uren. Ziet systeem niet zitten. CDA:
Beter met hoger aantal uren. Niet overtuigd van meerwaarde. Naar
fractie. PvdA: Aantal uren omhoog
klinkt beter. Maar geen redenering voor. Naar fractie, afhankelijk van
antwoorden. SB: Negatief. Gronings
model sympathiek. GL: Positief, met
aantal uren omhoog wordt het beter. LD:
Negatief, burger bepaalt of systeem er komt. Privacy in geding.
CU/SGP. Positief, aantal uren omhoog biedt
meer inzicht in het systeem.
Tweede termijn college: Wethouder
Grashoff: Hij nuanceert het systeem in Groningen, want dit is per week
gebudgetteerd (16 uur). In het algemeen merkt hij op dat pas als je
een systeem invoert, je weet hoe het concreet gaat werken.
Voorbereidende onderzoeken brengen niet op alle punten duidelijkheid.
Vertraging in besluitvorming leidt tot tijdverlies ten aanzien van
voordelen. Voorts geeft hij nog antwoord op aantal vragen en
verduidelijkt hij de keuze van het college.
|
|
4. Vaststelling ontwikkelingsplan In de
Hoven
Eerste termijn inspraak: De heer
Van Vliet (slagersbedrijf): Hij benadrukt het gevaar van
overbewinkeling. In omgeving Delft is veel leegstand. Is een toename
van winkels wel verstandig? Eerste
termijn commissie: De commissie
maakt opmerkingen en stelt vragen over:
1 Er moet duidelijker worden aangegeven om welk type woningen
het gaat en voor
welke doelgroep deze zijn.
2 De gemeente moet voor een goed winkelklimaat zorgen, zowel aan
de buiten- als
aan de binnenkant.
3 Aandacht voor sociale veiligheid.
4 Waar blijft de markt in de nieuwe plannen, dit is een
belangrijke trekpleister?
5 Aandacht voor parkeerplaatsen en gehanteerde parkeernorm.
6 Is het aantal winkel-vierkantemeters in het kader van
Haaglanden toegestaan?
7 Hoe is de financiële onderbouwing.
8 Waarom zijn er zo weinig reacties van directe omwonenden?
9 Kan er meer duidelijkheid worden gegeven over het aanzien van
de parkeerdekken?
10 Meer communicatie naar de wijk over het plan.
11 Hoe wordt de kwaliteit van de architectuur gewaarborgd?
12 De kwaliteit van de omgeving zal door het plan omhoog gaan.
13 Aandacht voor het concept wereldmarkt en brancheringsbeleid. Tevens
aandacht
voor de allochtone ondernemers.
Eerste termijn college: Wethouder Grashoff: Ten
aanzien van winkels: Zorgvuldig over nagedacht via distributie
planologisch onderzoek. Betreft herschikking van m2’s. Binnen
randvoorwaarden Haaglanden. Wereldmarkt
en ondernemers: Multiculturele karakter moet worden gewaarborgd.
Diversiteit aan bedrijven. Overleg met zittende ondernemers van groot
belang. Woningen: Dit onderdeel
wordt in de nota helder beschreven. Gaat niet specifiek om
ouderenwoningen, het betreft een onderdeel van totale aanpak van
gehele Poptahof. Er zal rekening worden gehouden met de bergplaats
voor scootmobielen in woningen. Winst
ligt aan stedebouwkundige kant. Meer uitstraling van de wijk, die meer
onderdeel van de totale stad gaat worden. Parkeren boven begane grond.
Geen open parkeerdekken. Financiën:
Geheim ter inzage. Exploitatie is zeer positief voor gemeente. Er
komen financiële middelen binnen, die naar het totale budget voor de
Poptahof gaan. De markt blijft,
maar die verhuist naar een mooiere plek. De sociale veiligheid is
thans in uitwerking. Een hoogbouweffect-rapporage komt bij
ontwerpbestemmingsplan. Een woontoren is onderdeel van dit plan,
hetgeen in het hoogbouwbeleid van de gemeente past.
Parkeren: voldoet aan normen. Er zijn veel plaatsen ten behoeve van de
winkelvoorzieningen, waardoor er mogelijkheden zijn voor
dubbelgebruik. Er is veel ruimte voor inspraak geweest. Toezegging:
De raad ontvangt een notitie over parkeerplaatsen en -normen. Tweede
termijn inspraak: De heer Van
Vliet: Door glasgebruik zomers veel te heet, hier rekening mee houden.
De betere architect wordt toegejuicht. Commissie
tweede termijn: Positief: PvdA,
STIP, VVD, GL, SB, CU
Fractie: CDA, met positieve grondhouding; Fractie:
LD
|
|
5. Aanpassing nota "parkeren en
stallen 2003"
Eerste termijn inspraak: Mevrouw De
Koning: De rol van projectontwikkelaars te groot. Dit heeft een scheef
parkeergebruik tot gevolg gehad. Dit moet niet aan de markt worden
overlaten. Zij verwijst naar een eerder aan de leden gezonden brief.
Wethouder Grashoff geeft aan dat hij met
de belangenvereniging in overleg gaat om duidelijkheid te scheppen op
een aantal punten. Eerste termijn
commissie: De commissie stelt
vragen en maakt opmerkingen over: Aan
de hand van de reeds eerder verzonden schriftelijke inbreng van de
VVD-fractie wordt de wethouder verzocht een aantal vragen te
beantwoorden. Tevens wordt de parkeerbalans over het algemeen aan de
orde gesteld. Eerste termijn
college: Wethouder Grashoff geeft
antwoord op vragen van de VVD. Als basis dient het schriftelijke stuk.
1. Er zijn geen recentere normen dan CROW.
2. De passage over afwijking van de parkeernorm mag eruit.
3. Er is wel ruimte om op kleine schaal meer parkeerplekken te
realisren. Wordt in
stuk opgenomen.
4. In de toekomst wordt niet per definitie bij vervanging weer als
alternatief een vrije
vergunningplaats aangeboden, mede vanwege
financiële aspecten.
5. Bewoners kunnen geen plaatsen kopen in de parkeergarages.
6. De ontwikkelaar moet in principe doen wat gemeente vindt.
7. Als plannen voorliggen is Raad aan zet.
Tweede termijn commissie VVD: In
fractie, met positieve grondhouding. Overige fracties zijn positief.
|
|
6. Ontwikkelingsvisie locatie Pauwmolen
Eerste termijn Inspraak: De heer De
Joode: Hij maakt bezwaar tegen het plan. Het gebouw sluit niet aan op
de omgeving. De voorzieningen rondom het gebouw maken meer
parkeerplaatsen noodzakelijk dan voorzien. Hij vraagt aandacht voor de
luchtkwaliteit en de stijging van het geluidsniveau in de omgeving.
Tevens vraagt hij aandacht voor de grondwaterproblematiek. Hij is niet
tegen woningbouw op de locatie, maar wel op deze manier. Van
Kooten: Hij sluit zich aan bij vorige spreker. Hij heeft 95
handtekeningen in de wijk opgehaald die tegen de plannen zijn. Hij
heeft geen positieve geluiden uit de wijk gehoord. Eerste
termijn commissie:
De commissie maakt opmerkingen en stelt vragen over:
1 Is het mogelijk dat de Pauwmolen kan opschuiven?
2 Het college moet meer duidelijkheid geven over de gehanteerde
parkeernorm.
3 Aandacht voor de luchtkwaliteit.
4 Duidelijker specificeren voor welke doelgroepen wordt gebouwd.
5 Welk effect hebben de verschillende hoogtes van de geluidsschermen?
6 Betere communicatie (taalgebruik) over dit soort stukken met
bewoners.
7 Is woningbouw op de gekozen locatie over het algemeen wel logisch?
8 Wordt rekening gehouden met een eventuele toekomstige verbreding van
de A13?
|
|
Eerste termijn college:
Wethouder Grashoff: Het gaat om richting aangeven en onder welke
voorwaarden dit plan kan worden gerealiseerd. De afweging is
integraal. Stedebouwkunde kent vele aspecten, zoals positionering,
zichtlijnen, etc. Er moet ook rekening worden gehouden met
functionaliteit. In dit geval gaat het om woningbouw. De wethouder zal
naar parkeernormen kijken, die lijken ook hem iets te zuinig gekozen.
Bij ontwikkelingsplan zal dit aan de orde komen. Mix zal bepalend zijn
waar mee ontwikkelaar aan komt zetten. Het
mobiliteitseffect op de omgeving lijkt mee te vallen. Het gaat om een
beperkte toename. In het plan zal dit worden onderbouwd. Milieu:
geluid en lucht. Geluid moet bouwtechnisch worden opgelost.
Luchtkwaliteit: ontwikkelaar is gewaarschuwd. Eigen initiatief. Daar
bewijslast. Het project kan hier uiteindelijk wel op sneuvelen.
Luchtkwaliteit zelf moet worden verbeterd, dat lukt niet met ander
beleid. Op vele terreinen wordt daar al wat aan gedaan. In plan komt
aandacht voor bezonning. Studie zal moeten uitwijzen of een
verplaatsing effect heeft.
Tweede termijn inspraak: De heer De
Joode: Woningbouw past op locatie, maar gaarne aandacht voor de
hoogbouw die nadelige gevolgen zal hebben. Tevens aandacht voor
geluidsbelasting. De heer Van
Kooten: Hij sluit zich daarbij aan. Luchtkwaliteit van vroeger en nu
totaal niet vergelijkbaar. Advies
commissie aan college: GL: aandacht
voor bezonning en plek toren in plan. Effecten van hoog en laag
geluidsscherm ook in plan. Ecologische structuur. Hiermee positief
door. LD: verkeerde weg, negatief
advies. PvdA: positief, met nader
uitgewerkte zaken, zoals plek, schaduw, luchtkwaliteit, geluid, etc.
CDA: positief. VVD:
positief, lucht en geluid in plan uitwerken. STIP:
positief, luchtkwaliteit blijft zorgpunt. SB:
positief. CU/SGP: positief.
|
|
7. Ontwikkelingsplan Reinier de Graaf
Gasthuis-terrein
Eerste termijn commissie: De
commissie vraagt naar het totale onderhandelingsresultaat van de
gemeente. Het lijkt er naar dat het Reinier de Graaf Gasthuis op veel
punten haar zin heeft gehad. Eerste
termijn college: Wethouder Grashoff:
In het totale pakket is de gemeente inderdaad wel wat inschikkelijker
geweest dan normaal het geval is. Dit komt door de bijzondere positie
van het Reinier de Graaf Gasthuis en de maatschappelijke zeer
relevante functie. Daarnaast heeft de gemeente te maken met
rijksregelingen en -organisaties. Al met al is het resultaat wel
verdedigbaar. Tweede termijn commissie: Advies: alle fracties zijn
positief
|
|
8. Sluiting
De voorzitter sluit de vergadering op 00.05 uur.
|
|
|