Voorzitter : |
De heer Van Doeveren; |
Commissiegriffier: |
De heer Geldorp; |
College |
Wethouder Grashoff; |
Aanwezig:
|
De dames Koning (PvdA), Bolten (GroenLinks),
Lourens (D66),
Geursen (VVD) en De Jong (CDA);
De heren Gabeler en Velders (Leefbaar Delft), Kiela (PvdA), Van
Breukelen en Van Putten (STIP), Van den Doel
(CU/SGP), De Jong (Stadsbelangen) en Van Leeuwen
(VVD). |
|
Voorafgaand aan de vergadering was er
een presentatie over het Warmtebedrijf. |
|
1. |
Opening
De voorzitter opent om 20.00 uur de vergadering en heet de aanwezigen
welkom.
|
|
|
2. |
Mededelingen
De voorzitter deelt mede dat na afloop van de openbare vergadering de
wethouder een mededeling in beslotenheid wil doen. Wethouder
Grashoff geeft een toelichting op de overeenkomst met Mondriaan en
deelt er een memo over uit. Aanleiding hiervoor is emailverkeer met
een omwonende, waaruit blijkt dat er nogal onduidelijkheid over de
inhoud van de overeenkomst bestond. Deze is intussen opgelost.
|
|
|
3. |
Inventarisatie insprekers
Er zijn geen insprekers.
|
|
|
4. |
Vaststellen besluitenlijsten openbare
vergaderingen van 10 en 24 januari 2006.
10 januari 2006: De
besluitenlijst wordt ongewijzigd vastgesteld en goedgekeurd. Mevrouw
De Jong ten aanzien van het ontwikkelingsplan Mijnbouwstraat/Maerten
Trompstraat een vraag aan de wethouder Onderwijs, die zij in de
commissie WZO aan de orde zal stellen.
24 januari 2006: De besluitenlijst
wordt ongewijzigd vastgesteld en goedgekeurd.
|
|
|
5.
|
Vaststellen lijst niet te bespreken
stukken.
De Lijst niet te bespreken stukken wordt ongewijzigd vastgesteld.
|
|
|
6.
|
Rondvraag
De VVD-fractie heeft schriftelijk een tweetal vragen aan de wethouder
voorgelegd. Wethouder Grashoff
merkt ten aanzien van de Parkeerkaart Haaglanden op dat hij dat een
prima idee vindt. Ten aanzien van de afstemming van het ontheffingen-
systeem beveelt hij het Delftse systeem aan voor gehele regio
Haaglanden. Hij wacht nadere ontwikkelingen in het stadsgewest af.
Op de vraag over het onmogelijk te
gebruiken door mensen met een functiebeperking van de lift in de
parkeergarage Zuid Poort aan de kant van het theater geeft wethouder
Grashoff het volgende antwoord. Het aanbrengen van automatische deur-
openers blijkt te zijn ingepland in een beperkte verbouwing ná de
zomer. De wethouder gaat kijken of het eerder kan worden gerealiseerd
en zal dit dringend verzoeken aan de directeur van Parking Delft BV.
Mevrouw Koning merkt op dat zij het jammer
vindt dat de stukken over de Spoorzone niet eerder kunnen worden
verstuurd. De voorzitter geeft aan
dat hiervoor aandacht in het presidium is. De
heer Gabeler vraagt of het boekje over de Zuidpoort reeds beschikbaar
is. Wethouder Grashoff geeft aan
dat dit nú ter plekke wordt uitgedeeld.
|
|
|
7a/b
|
Concept-beeldkwaliteitsplan
Harnaschpolder Delft
Er is onduidelijkheid over de totale procedure. Afgesproken wordt dat
het definitieve beeldkwaliteitsplan ter kennisname aan de commissie
wordt aangeboden. Nagegaan wordt of het aspect van de
welstandstoetsing een formele raadsbevoegdheid in dezen is. In
eerste termijn maakt de commissie opmerkingen en stelt vragen over:
1 Oppassen dat de straten teveel een doolhofstructuur krijgen.
2 Probeer wat meer een hofjesstructuur te creëren, zodat er een
vorm van "geborgenheid" wordt ingepast.
3 Houdt ten aanzien van de kappenstructuur rekening met de
mogelijkheid van het toekomstig aanbrengen van
dakkapellen.
4 Afscheiding tussen openbare ruimte en privé-terrein niet té
strak reguleren.
5 Wat is de "status" van het beeldkwaliteitsplan in de
gehele
procedure?
6 Het creëren van een tweede soort van welstandcommissie in
de vorm van een kwaliteitscommissie komt de eenheid
in het
beleid niet ten goede.
7 Er wordt weinig op innovatief bouwen ingegaan. Daar moet
meer aandacht voor komen.
8 Totale beeld niet te strak willen reguleren.
9 Inrichting van de binnenterreinen en gebruikte materialen op
de woningen.
10 Oppassen dat te veel straten een andere stijl krijgen.
Vergelijk Ypenburg.
11 Goede positionering van kinderopvang is belangrijk, deze
moeten dicht bij scholen worden geplaatst.
12 Individueel moet er ruimte zijn voor eigen inbreng aan
woningen.
13 Goede mix van beperkte vorm van hoogbouw en open ruimte
creëren. Niet te "vol" bouwen. Is
het mogelijk om net zoals in
Utrecht op een andere wijze goedkopere
starterswoningen te
realiseren?
14 Kwaliteitscommissie kan goed zijn voor duurzaamheid en
kwaliteit.
15 Is de verhouding 30% werken 70% wonen ook in dit plan van
toepassing?
16 Wat is de rol van ontwikkelende partijen bij verdere
uitwerking?
17 Aansluiten bij het karakter van Den Hoorn is goed gelukt.
18 De waterhuishouding in dit plan is goed op orde.
19 Is in dit plan te vinden dat er huizen voor grote gezinnen
worden gebouwd?
Wethouder Grashoff geeft een toelichting op het beeldkwaliteits- plan
en beantwoordt de vragen. Hij geeft aan dat de strekking van dit
beeldkwaliteitsplan vooral van "architectuur niveau" is. De
wijkinrichting (lussen of hofjes) is nu niet aan de orde. Dit is al in
een eerder stadium vastgesteld. Er is wellicht via details in de
architectuur nog wel wat mogelijk. Ditzelfde geldt ook voor de keuze
wel of niet hoogbouw te realiseren. Het
gaat in dit beeldkwaliteitsplan alleen nog over de vorm. Ook zijn de
categorieën woningen nu niet meer aan de orde, de kaders zijn reeds
vastgesteld. Ten aanzien van de
procedurele aspecten geeft de wethouder aan dat dit
beeldkwaliteitsplan een spoorboekje is voor het kwaliteitsteam, die in
de plaats komt van reguliere welstandstoetsing. Er is dus geen sprake
van een dubbele welstandstoets. Welstandstoetsing vindt plaats in de
publiekrechtelijke sfeer. Het beeldkwaliteitsplan wordt ook
privaatrechtelijk met de ontwikkelaars vastgelegd. Een
school komt niet voor in dit deelplan, in het hierna volgende deelplan
wordt ook de school betrokken. De
wethouder zal proberen in het vervolgtraject wat concreter taalgebruik
(minder jargon) te hanteren. De gekozen procedure ten aanzien van de
architectenselectie moet een goede kwaliteit van architecten
insluiten, en een slechte uitsluiten. Dat kan ertoe leiden dat het
project misschien minder toegankelijk voor minder bekende, doch goede
architecten, wordt. In het stadium van de groslijst zal nadrukkelijk
worden gekeken of jonge veelbelovende architecten voldoende kansen
krijgen. Eigen initiatief kan
leiden tot diversiteit, maar tevens moet voorkomen worden dat het
beeld erg verbrokkeld wordt. Het uitgangspunt moet toch zijn enige
vorm van kwaliteitsregulering. Ten aanzien van dakkapellen is nog niet
veel geregeld in dit beeldkwaliteitsplan, maar dat moet ook in verdere
stadia bekeken worden. Veel is al in de Woningwet en het Bouwbesluit
vastgesteld. Met betrekking tot de
binnenterreinen is het in dit stadium niet verstandig om alles al vast
te leggen. Inrichting hangt ook samen met de bebouwingstypen. Voor het
parkeervraagstuk is veel aandacht in de uitwerking van de plannen.
De commissie stelt in tweede termijn aan
de orde:
1 Welke mogelijkheden zijn er voor het kiezen van een eigen
architect bij de vrijstaande woningen?
2 Houdt in de plannen rekening met minder kwalitatieve
schuurtjes en hekjes die
waarschijnlijk toch wel zullen worden
geplaatst, mensen willen nu eenmaal eigen inbreng hebben.
3 Ten aanzien van de supervisor niet te veel kijken wat hij al
gebouwd heeft, maar kijken
naar hetgeen er moet komen.
4 Porbeer als gemeente creatief te zijn om jonge, onbekende
architecten uit te dagen om met ontwerpen te komen.
Wethouder Grashoff geeft ten aanzien van de architectenkeuze dat hij
vasthoudt aan hij heeft gezegd in eerste termijn. Het
beeldkwaliteitsplan heeft al veel aandacht voor diversiteit bij
vrijstaande woningen. Er bestaat een risico dat er catalogus-
architectuur komt in plaats van creatievere ontwerpen. Maar hij wil
hier nog nader over denken. De
voorzitter constateert commissiebrede steun voor beide voorstellen en
dat de wethouder heeft toegezegd jonge veelbelovende architecten een
kans te bieden om hun ontwerpen te redigeren (m.n. vrijstaande
woningen).
|
|
|
8.
|
Vervolg nota Waterdossier
In eerste termijn maakt de commissie opmerkingen en stelt vragen over:
1 Mede in kader van de klimaatsveranderingen is het goed dat
de gemeente hierin eigen verantwoordelijkheid
neemt.
2 Er wordt grond om niet door de gemeente ingebracht, welke
gronden zijn dat dan?
3 Wat houdt de gedragslijn grondoverlast precies in? Met meer
argumenten aankleden.
4 Onduidelijkheid over waterbergingsruimte wegnemen.
5 Natuurvriendelijke oevers.
6 Wat als de noodzakelijke AMvB niet komt?
7 Krijgen de private partijen die om niet land afstaan geen
enkele compensatie?
8 Wordt waterberging per bestemmingsplan geregeld, of per
kavel.
9 Hoe wordt met de binnenstad omgaan? Daar is ook
wateropvang
nodig.
10 Bestaat er een mogelijkheid om water op eigen terrein op te
slaan, zoals dat ook in Duitsland het
geval is?
11 Draagt de gemeente of het Hoogheemraadschap de financiële
lasten.
Wethouder Grashoff geeft aan dat deze nota een uitwerking is van
datgene dat al is vastgesteld. De AMvB is nodig om
bouwinitiatiefnemers te dwingen om waterbergingscapaciteit in hun
projecten te laten opnemen. Vergelijk de parkeernormen. Nu kan dat dus
nog niet voor het water. In
bepaalde gebieden in de stad is een tekort aan waterberging. Om dit op
te lossen moet dit op structuurniveau worden ingekaderd en in
bouwinitiatieven worden opgenomen. Om dit te realiseren is een vorm
van financiële verevening nodig. Anders moet de één wel betalen en
de ander niet. Hiervoor moet dus een nieuwe instrument worden
gecreëerd. Er is veel
belangstelling voor Delftse model. Primaire verantwoordelijkheid voor
aantallen van en onderzoek naar waterberging in gebieden ligt primair
bij Hoogheemraadschap. De oplossing hoeft niet alleen open
oppervlaktewater te zijn. Een initiatiefnemer mag creatief zijn in de
projecten, als de norm maar wordt gehaald. Er moet dus wel kunnen
worden berekend en aangetoond dat de gestelde norm wordt gehaald.
Ruimte voor technische oplossingen. Gemeente werkt hier thans al aan.
Ook Europese kaderrichtlijnen over kwaliteit niet uit oog verliezen.
Grond om niet inleveren is niet nieuw. Veel geschikte gronden voor
waterberging zijn in handen van gemeente. Afspraak met
Hoogheemraadschap om geen geldelijke vergoeding te vragen. Dit heeft
voordeel gehad in de onderhandelingen. Ten
aanzien van de grondwatergedragslijn merkt de wethouder op dat het
gaat om ontwateringsdiepte, dat is de afstand tussen het maaiveld en
de grondwaterdiepte. Hij zal
proberen om zoveel mogelijk natuurvriendelijke oevers te realiseren,
er zijn ook plekken waar dan niet kan. Tijdelijk
iets laten onderlopen (bijvoorbeeld trapveldje) valt in de totale norm
van waterberging.
De commissie maakt in tweede termijn nog een paar opmerkingen:
1 Natuurvriendelijke oevers in relatie met muskusratten-
problematiek.
2 Niet alle trapveldjes beschikbaar stellen voor tijdelijk
onderlopen.
3 Kijken naar Duitse aanpak.
Wethouder Grashoff zegt de commissie nader te informeren over
muskusrattenproblematiek en natuurvriendelijke oevers. De
voorzitter concludeert dat alle fracties positief adviseren.
|
|
|
9.
|
1e voortgangsrapportage
"Warmte voor Delft"
In eerste termijn maakt de commissie opmerkingen en stelt vragen over:
1 Wordt rendement van 8,5% op ingebrachte vermogen gehaald?
2 Sesac-gelden moeten nog binnenkomen in 2009, maar de
Raad moet ze nu reeds voteren. Kan dit verhelderd worden?
3 Wordt de onzekerheidsmarge van 30% naar 10% terugge-
bracht?
4 Gaat om veel geld met veel onzekerheden.
5 Kan Delft later in het project instappen?
6 Wat is de procesgang?
7 Verbinding maken met Rijnmond zodat er meer zekerheid is
ten aanzien van constante levering.
8 Is er een garantie voor de consument dat het goedkoper wordt?
9 Doet het Reinier de Graaf Gasthuis aan het project mee?
10 Risico’s niet onderschatten en deze goed afdekken.
Wethouder Grashoff geeft aan dat de voortgangsrapportage een
tussenstap is. Het betreft nog geen definitief go/no go besluit. Ook
voorbereiding vergt behoorlijke investeringen. Over het percentage
onzekerheidsmarge van 30 naar 10 procent kan pas later bij de
engineering meer duidelijkheid worden gegeven. De
zekerheden op het ene aspect hebben directe relatie met de zekerheden
op de andere aspecten. Daarom zijn we nu in een proces om een vrij
stevig voorbereidingskrediet te vragen. Maar er is geen andere
mogelijkheid om het proces voort te zetten. Daarom moet genoegen
worden genomen met de onzekerheden.
De subsidie vanuit Europa vergt dat het proces tijdig op de rails
staat, anders raakt de gemeente de subsidie kwijt. Voor
wat betreft de vraagkant is de gemeente bijna compleet met
intentieverklaringen van woningcorporaties. Aan conceptinten-
tieovereenkomsten met leveranciers wordt gewerkt. Het Reinier de Graaf
Gasthuis doet ook mee. Eerst intenties, dan stap naar definitieve
zetten. Het rendement wordt van
meet af aan berekend op het ingebrachte eigen vermogen. Dit zal in het
begin niet direct tot uitkering leiden, maar wel over de volle
afschrijvingsduur. De voorzitter
concludeert dat de fractie van Leefbaar Delft het stuk mee terug neemt
naar de fractie en dat de overige fracties positief adviseren.
|
|
|
10.
|
Sluiting
De voorzitter sluit de vergadering om 22.40 uur
|
|
|