
naar agenda
21 februari 2006

naar agenda
commissie Algemeen 23 maart 2006
|
|
Voorzitter : |
De heer Van Doeveren; |
Commissiegriffier: |
De heer Geldorp; |
College |
Wethouder Grashoff; |
Aanwezig: |
De
dames Koning (PvdA), Loomans (STIP) Lourens (D66), Geursen (VVD) en De
Jong (CDA);
De heren Gabeler (Leefbaar Delft), Kiela (PvdA), Van Breukelen (STIP),
Van den Doel (CU/SGP), Bot (GroenLinks), De Jong en Meuleman
(Stadsbelangen) en Van Tongeren (CDA). |
Afwezig: |
B. Taebi (SP) |
|
1. |
Opening
De voorzitter opent om 20.05 uur de vergadering en heet de aanwezigen
welkom.
|
|
|
2. |
Mededelingen
De voorzitter deelt mede dat aan het eind van de vergadering nog een
kort besloten gedeelte is. De
wethouder deelt naar aanleiding van de rondvraag van de heer Van
Leeuwen in de vorige vergadering mede dat de aanpassingen aan de lift
in de parkeergarage aan de kant van het theater eerder kunnen
aanvangen, namelijk rond eind mei/begin juni.
|
|
|
3. |
Inventarisatie insprekers
De dames Weima en Hulshof, de heren Hovenkamp, Overbeek Bloem,
Zuyderwijk, De Bloois, Rieff, De Boo, De Fraiture, Voets, Ninaber en
Bender.
Allen voor agendapunt 7a.
|
|
|
4. |
Vaststellen besluitenlijsten openbare
en besloten vergadering van 7 februari 2006
Openbare gedeelte, Tekstueel:
Mevrouw Koning geeft aan dat op pagina 3,
agendapunt 7, tweede termijn commissie bij het tweede bolletje de
woorden: "minder kwalitatief" moeten worden geschrapt.
De besluitenlijst van de vergadering van 7
februari 2006 wordt aldus vastgesteld.
Besloten gedeelte: De
besluitenlijst van de besloten vergadering van 7 februari 2006 wordt
ongewijzigd vastgesteld.
|
|
|
5.
|
Vaststellen lijst niet te bespreken
stukken.
De Lijst niet te bespreken stukken wordt ongewijzigd vastgesteld.
|
|
|
6.
|
Rondvraag
Mevrouw Koning vraagt of het uitbaggeren van sloten op een dusdanige
manier kan dat dit geen negatieve gevolgen en schade heeft voor de
amfibieën. De wethouder geeft
antwoord dat er twee maanden per jaar zijn om te baggeren zonder
schade toe te doen aan de fauna. Helaas is het niet altijd mogelijk om
al het baggerwerk in deze desbetreffende periode te verrichten. Het
gaat in dit geval om een zeer beperkt deel van onze sloten, zodat de
schade aan de fauna meevalt. Hij zal zorgdragen dat zoveel mogelijk
rekening zal worden gehouden met de voorkeursperiode voor het baggeren
(sept./okt.) De heer Meuleman
vraagt naar aanleiding van rioleringswerkzaamheden aan de Van
Lodensteynstraat en werkzaamheden aan de Hendrick de Keyserweg en
mogelijke toekomstige werkzaamheden aan de Koepoortbrug of er door de
gemeente voldoende aandacht is voor de coördinatie van dergelijke
werkzaamheden, zodat de overlast voor omwonenden tot een minimum wordt
beperkt. De wethouder meldt dat er
over het algemeen veel aandacht is voor coördinatie. Over de
coördinatie ten aanzien van de specifieke werkzaamheden die de heer
Meuleman naar voren brengt ontvangt de commissie op korte termijn
bericht.
|
|
|
7a.
|
Bestemmingsplan Spoorzone
Eerste termijn
Insprekers: De heer Hovenkamp
(namens bewonersoverleg Coenderstraat – Parallelweg): Hij vraagt
aandacht voor de luchtkwaliteit en de aannames die hieraan ten
grondslag liggen in het gebied Westvest/Coenderstraat en voor de
relatie van het LVVP met de luchtkwaliteit. De recente ingrijpende
wijzigingen in LVVP zijn nimmer ter inzage gelegd. Hij vraagt om het
bestemmingsplan niet in deze raadstermijn er door te drukken. De
heer Overbeek Bloem: Hij geeft aan dat de wethouder eerder heeft
gemeld dat tegen over de twee appartementencomplexen aan de
Engelsestraat een park komt te liggen. Maar nu blijkt dat er ook een
gebouw met vijf lagen voor komt te staan. Dat acht hij niet redelijk,
want het heeft gevolgen voor onder andere privacy en zonuren. Hij wil
af van dat deel van het bestemmingsplan. De
heer Zuyderwijk: Hij licht zijn bezwaar onder 2.40 toe. Hij stelt de
bouwhoogte in de omgeving van de Engelsestraat aan de orde. Daarnaast
vindt hij het park veel te smal. De ontsluiting van wegen naar
Delfzicht die ter plekke wordt voorgesteld levert verkeersdruk op voor
de Engelsestraat. Een alternatief hiervoor is goed mogelijk. Tevens
vraagt hij aandacht voor de financiële risico’s. De
heer De Bloois: Hij maakt zich zorgen over de toekomstige
bedrijfsvoering van zijn aannemersbedrijf in verband met de te
realiseren woningen die dicht bij zijn bedrijf komen te staan. In
vergelijking met jurisprudentie worden de woningen in het plan te
dicht op het bedrijf geplaatst. Dat heeft onaanvaardbare gevolgen voor
de bedrijfsvoering. Daarnaast staan er een aantal feitelijke
onwaarheden in de bijlagen waar hij op wijst. Mevrouw
Weima (namens buurtvereniging Delfzicht): Zij geeft aan dat er naast
positieve ook negatieve effecten aan bestemmingsplan zijn, vooral voor
betrokkenen net buiten het plan. Zij noemt het verdwijnen van
parkeerplaatsen, de te hoge bouwhoogtes op bepaalde plekken en het
bouwblok in het park. Het plan moet op die punten meer in de bestaande
situatie te worden ingepast. Daarnaast vraagt zij aandacht voor
ontsluiting van de wijk tijdens de bouw. De
heer Rieff: Hij geeft aan dat hij het een mooi plan vindt, maar nog
niet perfect. Hij vraagt extra aandacht voor kruisingen van openbaar
vervoer met privaat vervoer. Hij doet de suggestie om rechtsafslaand
verkeer van de Zuidwal naar de Westvest mogelijk te maken. Het
verkeers- aanbod in de Coenderstraat neemt daardoor met 25% af.
Daarnaast wijkt de bebouwing ter hoogte van het nieuwe stadskantoor te
sterk af van de bestaande bebouwing in de omgeving. Tevens vraagt hij
aandacht voor de inrichting van de Spoorsingel en de Phoenixstraat.
Maak de Stadssingel in verbinding met het water bij de watertoren.
Zijn inbreng is rondgedeeld. De
heer De Boo (namens belangenvereniging Olofsbuurt/Westerkwartier): Hij
sluit zich aan bij de inbreng van de heer Rieff. Hij vraagt specifiek
aandacht voor het verschuiven van het verkeer op de Westvest naar de
Coenderstraat en de gevolgen daarvan. Mevrouw
Hulshof (namens Vereniging Bacinol), zienswijze 2.62: Zij pleit voor
het behoud van het huidige gebouw van Bacinol door middel van
verplaatsing. Dit is financieel haalbaar. Zij vraagt naar een
onderzoek van deze optie. De heer
De Fraiture (namens Delfia Batavorum), zienswijze 2.59: Hij heeft
waardering voor de idee van de spoortunnel. Maar hij waarschuwt voor
een té haastige besluitvorming. Hulde voor het initiatief
studentenplan / Ninaber. Maar er zijn nog details in dat plan die
kunnen worden verbeterd. Geen overhaast besluit nemen met té
verstrekkende gevolgen. De heer
Voets: Hij geeft aan dat zijn de belangen van de stad/ spoorzone
volgens de gemeente zwaarder wegen dan zijn eigen belangen. Daar is
hij het niet mee eens. De belangen van de huidige bewoners van oude
panden zijn ook zwaarwegend. Hij geeft aan dat andere grote projecten
uit- eindelijk niet de waardering hebben gekregen van de inwoners van
Delft. Hij wijst er tevens op dat de financiële dekking in orde moet
worden gemaakt. De heer Ninaber: Hij dankt het bestuur en de raad
ervoor dat het spoor onder de grond gaat. Maar hij geeft aan dat dit
niet alles is. Hij legt ten aanzien van het bestemmingplan een relatie
met de autoluwe binnenstad. Dat moet één geheel worden. De
heer Bender (studenten sociëteit Phoenix): Hij licht het plan dat de
studenten in samenwerking met de heer Ninaber hebben opgesteld toe.
Met dit plan krijgt de stad Delft een totaal een veel grotere waarde.
Reactie wethouder op insprekers: De
wethouder geeft een reactie op een aantal onderdelen die de insprekers
naar voren hebben gebracht.
1 Ten aanzien van het Stip-alternatief met betrekking tot de
Phoenixstraat/Spoorsingel schetst de wethouder de
verschillen
tussen de twee alternatieven en geeft aan dat beide
alternatieven op zich technisch mogelijk zijn. Hij wijst
op de
juridisch-planologische effecten van het alternatief, die
leiden
tot een half jaar vertraging.
2 Met betrekking tot de verkeersontwikkeling in de Coenderstraat
merkt de wethouder op dat niet alle meest recente
ontwikkelingen en elementen juist in het gehanteerde LVVP
waren verdisconteerd. Dit is nu recht gezet. Voor
raadsvergadering geeft de wethouder meer helderheid over
de
grondslag van de luchtkwaliteit.
3 Ten aanzien van de inbreng van de heer De Bloois gaat de
wethouder na of die constateringen juist zijn. Hij komt
hierop
terug. De inzet van de gemeente is dat het bedrijf gewoon
kan
worden voortgezet. Hij is van mening dat de twee functies
van
wonen en werken goed naast elkaar kunnen bestaan.
4 Ten aanzien van het Bacinolgebouw geeft de wethouder aan
dat is onderzocht of het gebouw kan worden ondertunneld.
De
kosten hiervan zijn 6 miljoen euro. Binnenkort worden aan
de
raad meerdere goede alternatieven ten aanzien van Bacinol
voorgelegd, want de functie moet in ieder geval blijven
bestaan.
De commissie maakt in eerste termijn de volgende opmerkingen en stelt
vragen over:
1 De Stip-fractie dient een alternatief in en licht dit toe. De
kern
ervan is een andere locatie van het water. Dit is
technisch
haalbaar en past binnen alle randvoorwaarden.
Mogelijke
juridische-planologische consequenties moeten de
keuze niet
tussen de alternatieven niet beďnvloeden evenals
een
mogelijke vertraging. Het gaat uiteindelijk om
beeldbepalend
onderdeel van de stad.
2 De locatie en het behoud van het concept Bacinol. Het heeft
een positief economisch effect. Kan het
Bacinolgebouw
behouden worden als dit plan nu wordt vastgesteld?
3 De woonoppervlakte van het aantal studentenwoningen.
Worden de afspraken hierover, die in het
collegeprogramma
zijn vastgelegd, gehaald?
4 Locaties en vormgeving parkeergarages (plint). Oppassen voor
"blinde" gevels. Is er een mogelijkheid
om meer ondergronds
te bouwen en meer particuliere
parkeerplaatsen in te
bouwen?
5 Vraagtekens bij het nut en de noodzaak van de
inspraakreacties. Na een bepaalde fase in de
besluitvorming
lijkt verandering niet meer mogelijk.
6 Het onder de grond brengen van het spoor moet gepaard gaan
met een goed stedenbouwkundig plan.
7 Kan er een inschatting worden gegeven hoeveel gebruik zal
worden gemaakt van de mogelijkheid tot het verzoek
tot
vergoeding van planschade?
8 Welke alternatieven zijn denkbaar ten aanzien van een
toenemende verkeersintensiteit in de Coenderstraat
mogelijk?
9 Bouwhoogtes op een aantal locaties. Dreigen deze niet té
hoog te worden.
10 Bestaande bedrijven in en rond het plan moeten hun
bedrijfsvoering ongewijzigd en redelijkerwijs
kunnen
voortzetten.
11 De wethouder wordt verzocht om het rechts afslaan voor alle
verkeer van Zuidwal naar Westvest uit te
werken.
12 Overlast van de bouwwerkzaamheden. Ook hiermee rekening
houden en deze zoveel mogelijk beperken.
13 Mogelijkheden tot een tweede theater?
14 Kan de wethouder garanderen dat de gevolgen en
consequenties van het alternatief van de
Stip-fractie binnen
wet- en regelgeving vallen?
15 De gemeente moet doorgaan met het actief informeren van en
luisteren naar de bewoners tijdens de
daadwerkelijke bouw.
Informatiecentrum voor grote projecten
opstarten.
16 Kunnen oude materialen worden hergebruikt bij de
nieuwbouw?
17 Flitspalen voor fijnstof op een paar locaties.
18 Zorgdragen voor de bereikbaarheid van het water voor
voetgangers.
19 Naast verkeersafwikkeling ook aandacht houden voor andere
mogelijke maatregelen, zoals het aanpassen van
woningen.
De wethouder reageert in eerste termijn als volgt naar de commissie.
Ten aanzien van het aantal parkeerplaatsen
geeft hij aan dat er geen specifieke plaatsen voor ambtenaren komen.
Het nieuwe stadskantoor is prima bereikbaar met het openbaar vervoer.
Thans zijn er ook geen specifieke parkeerplaatsen voor ambtenaren.
Daarnaast geeft hij aan dat op een aantal
plekken forse parkeerplinten dreigden te komen, zodat het ontwerp is
aangepast. Op aantal plaatsen is het helaas technisch niet mogelijk om
deze er helemaal uit te halen. De particuliere verkoop van
parkeerplaatsen is in het plan mogelijk, er zijn meerdere
mogelijkheden en plekken in het plan om dergelijke parkeerplaatsen te
realiseren. Het is aanbevelenswaardig om direct voor de daadwerkelijke
bouw naar de behoefte van particuliere parkeerplaatsen een
marktonderzoek te doen. Ten aanzien
van een mogelijke té hoge bouwhoogte geeft de wethouder aan dat in
het huidige bestemmingsplan een bouwhoogte van het bouwblok aan de
Groene Haven van 30 meter mogelijk is op sommige plekken. Naar
aanleiding van inspraakreacties is de vormgeving van het stadskantoor
aangepast. Bouwhoogtes worden zoveel mogelijk afgestemd op directe
(bestaande) omgeving. Een (tweede)
theater in dit gebied is planologisch in dit plan niet rechtstreeks
mogelijk. Ten aan- zien van Bacinol
geeft de wethouder aan dat het van meet af aan de bedoeling was dat
het Bacinolgebouw gesloopt zou worden. Een verplaatsing zou eventueel
via een artikel 19 procedure kunnen. Een artikel 19 procedure met
betrekking tot de alternatieven Spoorzone/Phoenixstraat lijkt op
gespannen voet te staan met de beginselen van deugdelijk bestuur. Ten
aanzien van dit gedeelte moet thans een keuze worden gemaakt. Met
betrekking tot de verkeersafwikkeling en aangedragen verbeter-
suggesties probeert de wethouder om voor de raadsvergadering van
donderdag inzicht te geven in effecten vanaf één richting rechts
afslaan van de Zuidwal naar de Westvest. Het model geheel doorrekenen
is lastig, de wethouder kan hooguit met een "best guess"
komen. Hij is van mening dat in de voorgestelde plannen de totale
situatie aan de Coenderstraat per saldo niet slechter wordt ten
opzichte van de huidige. Hij heeft wel begrip voor de zorgen van de
bewoners om de toenemende verkeersdruk, maar uiteindelijk laat de
eindsituatie per saldo forse plus zien. De
wethouder geeft aan dat het beeldkwaliteits- plan, dat in een later
stadium aan de orde zal komen, aan de commissie wordt voorgelegd en
dat het aantal studentenwoning- en in het plan kan toenemen. Dit
laatste is wel afhankelijk van de te hanteren parkeernorm. Tenslotte
geeft de wethouder een reactie op het alternatief van de Stip-fractie
met betrekking tot de zachte en harde wal, zoals die is getekend in de
dwarsdoorsnede. Tweede termijn:
De voorzitter concludeert dat de volgende
afspraken gemaakt worden:
- De tweede termijn wordt in de raadsvergadering gehouden, die
mede afhankelijk is van de nadere gegevens die de wethouder
aan zal dragen.
- Overgebleven technische vraagpunten kunnen via de mail/griffie
aan de wethouder worden voorgelegd, dit geldt specifiek voor
het OBS.
- De wethouder geeft de commissieleden op de volgende punten
meer informatie:
- Onderbouwing cijfers luchtkwaliteit Coenderstraat.
- Effecten van het rechts afslaan van Zuidwal naar Westvest.
- Constateringen ten aanzien van aannemersbedrijf De Bloois.
- Studentenhuisvesting.
- Mogelijkheid tot en hoeveelheid van planschadeclaims.
- Mogelijkheid van rechtsafslaan van Zuidwal naar Westvest
|
- |
|
7b.
|
Oprichten Ontwikkelingsbedrijf
Spoorzone BV (OBS)
Dit onderwerp wordt direct in de raad besproken. Eventuele vraagpunten
en discussiepunten kunnen via de mail/griffie aan de wethouder worden
voorgelegd.
|
|
|
8.
|
Aankoop gronden Faradaybrug
Dit onderwerp wordt direct in de raad besproken. Eventuele vraagpunten
en discussiepunten kunnen via de mail/griffie aan de wethouder worden
voorgelegd.
|
|
|
9.
|
Sluiting
De voorzitter sluit de vergadering om 23.55 uur en dankt de leden en
wethouder voor de prettige samenwerking in de afgelopen vier jaren.
|
|